IT-US-krize-Politika it - 5. IX. la stampa - huntington ITALIJALA STAMPA5. IX. 2002.Huntington"Prošlo je gotovo deset godina od kada ste napisali 'Sukob civilizacija', članak za 'Foreign Affairs' koji je postigao veliki uspjeh, i koji
je 1996. objavljen u obliku knjige i preveden na 32 jezika. Je li 11. rujan za Vas bio potvrda?= U određenom smislu jest.- Zapravo je izgledao kao savršena potvrda vaše teze: ni rat između država kao u 19. stoljeću; ni rat između ideologija kao u 20. stoljeću, već napad izolirane islamske skupine protiv simbola zapadnjačke civilizacije, Amerike.= Upravo tako, radilo se o sobama koje su se namjerno poistovjetile s jednom granom islamske civilizacije. Sam Osama bin Laden se uvijek izražavao u terminima 'borbe kultura'.- Za Osamu se, međutim, radilo o 'ratu protiv kršćana i Židova'...= Točno, no ne treba zaboraviti da se radilo o ograničenom sukobu. Kao što sam već kazao odmah nakon 11. rujna, samo ako će se islamska društva i vlade svrstati uz bin Ladena postojala bi pogibelj svjetskog sukoba.
ITALIJA
LA STAMPA
5. IX. 2002.
Huntington
"Prošlo je gotovo deset godina od kada ste napisali 'Sukob
civilizacija', članak za 'Foreign Affairs' koji je postigao veliki
uspjeh, i koji je 1996. objavljen u obliku knjige i preveden na 32
jezika. Je li 11. rujan za Vas bio potvrda?
= U određenom smislu jest.
- Zapravo je izgledao kao savršena potvrda vaše teze: ni rat između
država kao u 19. stoljeću; ni rat između ideologija kao u 20.
stoljeću, već napad izolirane islamske skupine protiv simbola
zapadnjačke civilizacije, Amerike.
= Upravo tako, radilo se o sobama koje su se namjerno poistovjetile
s jednom granom islamske civilizacije. Sam Osama bin Laden se
uvijek izražavao u terminima 'borbe kultura'.
- Za Osamu se, međutim, radilo o 'ratu protiv kršćana i Židova'...
= Točno, no ne treba zaboraviti da se radilo o ograničenom sukobu.
Kao što sam već kazao odmah nakon 11. rujna, samo ako će se islamska
društva i vlade svrstati uz bin Ladena postojala bi pogibelj
svjetskog sukoba.
- Tijekom Zaljevskog rata jedan dio arapskog svijeta svrstao se uz
bok Amerike protiv Iraka. Danas, naprotiv, pred perspektivom još
jednog američkog napada na Irak, gotovo cijeli muslimanski svijet
je protiv Amerike i Izraela. Je li se zaoštrio sukob između
civilizacija?
= Postoji potencijal za pravi sukob, pa i radi toga što su se borbi
između kultura pridodala i druga dva čimbenika: eskalacija sukoba
između Pakistana i Indije i druga Intifada. Muslimani cijelog
svijeta poistovjećuju se s Palestincima.
- Jedna čuvena rečenica Vašeg članka kaže: 'Islam ima krvave
granice'. Možete li objasniti zašto?
= Ne radi toga što je Islam u osnovi krvoločan. Ima više čimbenika u
igri. Jedan je osjećaj kojega povijesno dijele muslimani da su bili
podjarmljeni i iskorištavani od Zapada. Drugi je bijes radi
konkretnih oblika zapadnjačke politike, poglavito radi potpore
koju Amerika daje izraelskoj državi. Treći je čimbenik
'demografsko napuhavanje' arapskog svijeta. Najveća skupina je
onih između 15 i 30 godina. Ti mladi ne nalaze posao u zemlji
rođenja. Pokušavaju ići u Europu ili se daju novačiti za borbu
protiv nemuslimana. Al Qaeda jako dobro plaća.
- Želite li kazati da je sukob između civilizacija demografska
bitka koju potiče masovna nezaposlenost mladih?
= 'Stara' društva ne vode ratove.
- Europa je miroljubiva zato što je stara i umorna?
= Europljani su bili vrlo nasilni prije sto godina, kada je njihov
demografski profil sličio onome arapskog svijeta. Pokolj Prvog
svjetskog rata bio je moguć samo stoga što je bilo toliko osoba za
pobiti. No nemojmo prenaglašavati taj čimbenik. 2020. ta će pojava
biti smanjena i to će olakšati postizanje mirnih odnosa s Islamom.
- Vjerujete li da će ako Sjedinjene Države povuku svoju potporu
Izraelu, Islam izgubiti jednu od svojih 'krvavih granica'?
= 'Krvave granice' odnose se na širu pojavu od sukoba između
Izraelaca i Palestinaca. No ispravno je da muslimani smatraju da je
SAD pristran i da SAD sigurnost Izraela drže nacionalnim
interesom.
- Što kazati o svim drugim sukobima koje mobiliziraju muslimane
protiv nemuslimana? Bernard Lewis vidi u Islamu povijesnu reakciju
starog takmaca protiv naše židovsko-kršćanske, i svjetovne
nazočnosti, i svjetskog širenja oba ta elementa.
= Povijesni rivalitet postoji još od sedmog stoljeća, od rođenja
Islama i islamskog osvajanja sjeverne Afrike, Bliskog istoka i
velikih europskih teritorija. Sve se promijenilo u 19. stoljeću,
kada je zapad počeo kolonizirati Bliski i Srednji istok i nastavio
to u 20. stoljeću.
- Vi ste sami govorili islamskom neprijateljstvu spram zapadnih
ideja: individualizma, liberalizma, konstitucionalizma, ljudskih
prava, jednakosti spolova, demokracije.
= Trebamo praviti razliku između raznih struja i skupina. Prirodno
postoje muslimani koji dijele sve te zapadnjačke vrijednosti. No na
žalost izgleda da su ti dijelovi posvuda u manjini, ali s malo
vlasti i mogućnosti utjecaja. Veliki dio vlada uz islamskom svijetu
su diktature.
- Radi se, dakle, o koliziji između sustava vlasti?
= Pitanje je zašto ne postoji demokracija u islamskim zemljama?
Možda je razlog kulturalan. No ako gledamo Islama u cjelokupnosti,
vidimo da je Turska, primjerice, oblik demokracije, a i Pakistan je
imao demokratske oblike. Ne vjerujem da je Islam po sebi
protudemokratski.
- Je li samo arapski Islam protudemokratski?
= Istina je da tamo ne postoji demokratska država, osim Libanona. No
Libanon je bio više kršćanski nego muslimanski. Kada su se odnosi
većina promijenili izbio je građanski rat. Unatoč toga postoje
velike razlike između 40 islamskih zemalja.
- Vi ste govorilo i o 'islamsko-konfucijanskoj' vezi, pogledajmo
priljev oružja iz Kine i Sjeverne Koreje na Bliski i Srednji istok.
Je li to kulturalna veza ili se radi o Realpolitici?
= Temelj su zajednički interesi. Dvije su kulture vrlo različite.
- Dakle, interesi imaju veću težinu od kulture?
= Interesi se odnose na zajedničkog protivnika, SAD. Možda i cijeli
zapad. Politika vlasti nikada ne prestaje. No pojačava se kulturom
i vjerom, iako ti ne uspijevaju sve objasniti. Pogledajte savez
između Turske i Izraela.
- Postoji i drugi primjeri koji su u proturječju s Vašom tezom o
sukobu civilizacija. Vi opisujete Rusiju kako središte 'istočnog
kršćanstva'. Ne mislite li da se ta kultura sigurno premješta prema
zapadu?
= Od Petra Velikog Rusija je to povremeno činila. Pozapadnjačivanje
i osuvremenjivanje stari su motiv ruske povijesti. No postoji i
suprotan motiv, 'slavenski' motiv, prema kojem Rusija ima sasvim
drugačije odredište od Zapada. Ta se struja, uostalom, može naći u
boljševizmu: 'Drugačiji smo i bolji, mi smo budućnost i pokopat
ćemo Zapad'.
- A putinizam?
= Putinizam se razlikuje od jeljcinizma, koji se ideološki i
kulturalno poistovjetio sa Zapadom. Putin je samo pragmatik. Kada
mu odgovara surađuje sa SAD-om. Istovremeno uspijeva činiti i
suprotno, kao što pokazuje i njegova politika spram Irana, Iraka i
Sjeverne Koreje.
- Sukobi unutar kultura mogu biti teži od onih između kultura. S
jedne je strane Irak napao Kuvajt i Iran, s druge Turska vrši
pritisak kako bi ušla u kršćanski EU.
= Sigurno postoje ozbiljni sukobi unutar samog Islama. Turska
primjerice 20 godina pokušava ući u EU, no stalno je na listi
čekanja, dok će Poljska, Češka, Letonija ući. To je stoga što EU, na
temelju kulturalnih razloga, ne vjeruje da Turska treba ući.
- Što je zajedničko Islamu bivših sovjetskih republika i onome
Egipta i Iraka?
= Svi su muslimani, i svi imaju fundamentalističke pokrete i
krajnje autoritarne režime. Zanimljiva stvar u bivšem sovjetskom
bloku je da se demokratizacija i gospodarska reforma kreću duž vrlo
preciznih kulturalnih pravaca. Sve zemlje koje su pripadale
središnjoj Europi danas pokazuju velike napretke. Pravoslavne
kulture Bugarske, Bjelorusije i Ukrajine su međutim sporije u
procesu reforme. No muslimanska Albanija i zemlje središnje Azije
mnogo su dalje od postizanja minimalnih uspjeha u reformi.
- Ne postoji li raskol u zapadnjačkom svijetu unatoč zajedničke
kulture? Sukobi između Europe i SAD-a sve su češći, pogledajmo
Kyoto, Haag, i odbijanje Europe da uđe u rat protiv Iraka.
= Prije svega se treba praviti razlika između kulture i strukture,
strukture globalne vlasti. Tijekom hladnog rata postojale su dvije
supersile, sada je ostala jedna, i više od dvanaestak regionalnih
sila (Europa, Kina, Rusija, Indija itd.). Između njih i supersile
postaji stalni potencijal sukoba.
- Dakle struktura ima veću težinu od kulture?
= Nije baš tako. SAD i EU dijele zapadnjačku kulturu, no logika
kulture radi protiv logike moći. Nakon 11. rujna Europljani su se
osjetili dijelom zajedničke zapadnjačke kulture i pokrenuli su
veliki val solidarnosti. Potom, postoji i jedan drugi aspekt sukoba
vlasti. Sekundarne vlasti koje se izvlače od glavne vlasti svoje
regije, oslanjaju se na SAD kao na prirodnog partnera.
- Mislite li na Veliku Britaniju?
= Da, obzirom, da je to i zemlja kulturalno najbliža SAD-u. No i
Poljska, Ukrajina i Uzbekistan bit će stalno proamerički, jer se ne
žele vratiti pod rusku prevlast.
- Je li klasična politika svjetskih ravnoteža ta koja je
najbitnija?
= Ne, obje su stvari značajne. Najopasniji raskoli su oni u kojima
se preklapaju razlike u vlasti i kulturalne razlike. SAD i EU nikada
neće zaratiti jedan protiv drugoga. Indija i Pakistan to, međutim,
mogu, kao i Izrael i Arapi, ili Kina i Sjedinjene Države."