US-E-KRIZA-Obrana-Diplomacija-Proračun-Organizacije/savezi lat 5. IX. razlaz sad-a i eu-a? SJEDINJENE DRŽAVETHE LOS ANGELES TIMES5. IX. 2002.Ograničeni napetostima u transatlantskim odnošajima"Ovoga tjedna ponovno počinje razgovor o
tome što bi 'Europa' trebala postati a problemi postaju sve složeniji dok su neslaganja između SAD-a i Europske Unije sve šira. Moglo bi se kazati kako transatlantski odnošaji ne bi trebali imati išta zajedničko s Europskim konventom, kojim upravlja bivši francuski predsjednik, Valery Giscard d'Estaing, i koji za cilj ima izradu nacrta nove strukture 'ustava' Europske Unije. Međutim, nalazimo se u trenutku u kojem je geopolitički okvir u kojem je Europa funkcionirala poremećen zbog američkog rata protiv terorizma. U rujnu, prije godinu dana, saveznici su obznanili kako su ih teroristički napadi u New Yorku i Washingtonu povezali jače no ikad. Međutim, odnošaji među saveznicima pod velikim su pritiskom. Razlozi su ravnodušnost Bushove vlade prema međunarodnom pravu, njena politika unilateralizma i odlučnost da uništi Sadama Huseina, i 'preventivno' ako je to potrebno. U kombinaciji s trgovinskim sukobima i sve ozbiljnijim ozračjem
SJEDINJENE DRŽAVE
THE LOS ANGELES TIMES
5. IX. 2002.
Ograničeni napetostima u transatlantskim odnošajima
"Ovoga tjedna ponovno počinje razgovor o tome što bi 'Europa'
trebala postati a problemi postaju sve složeniji dok su neslaganja
između SAD-a i Europske Unije sve šira. Moglo bi se kazati kako
transatlantski odnošaji ne bi trebali imati išta zajedničko s
Europskim konventom, kojim upravlja bivši francuski predsjednik,
Valery Giscard d'Estaing, i koji za cilj ima izradu nacrta nove
strukture 'ustava' Europske Unije. Međutim, nalazimo se u trenutku
u kojem je geopolitički okvir u kojem je Europa funkcionirala
poremećen zbog američkog rata protiv terorizma.
U rujnu, prije godinu dana, saveznici su obznanili kako su ih
teroristički napadi u New Yorku i Washingtonu povezali jače no
ikad.
Međutim, odnošaji među saveznicima pod velikim su pritiskom.
Razlozi su ravnodušnost Bushove vlade prema međunarodnom pravu,
njena politika unilateralizma i odlučnost da uništi Sadama
Huseina, i 'preventivno' ako je to potrebno.
U kombinaciji s trgovinskim sukobima i sve ozbiljnijim ozračjem
intelektualnog neslaganja-Amerikanci s prijezirom gledaju na
Europljane kao na okorjele pristalice politike popuštanja a
Europljani su uvjereni u neznanje i neodgovornost ove vlade-
potpuno je jasno da se struktura transatlantskog odnošaja
promijenila na način koji se ne može lako ispraviti, čak niti pod
novim američkim predsjedništvom. Obostrano povjerenje je nestalo.
Najnoviji razvoj stanja u njemačkoj parlamentarnoj izbornoj
kampanji pokazuje zapanjujuću razliku između Njemačke i Amerike,
koja je prije šest mjeseci bila nezamisliva. I kancelar Gerhardt
Schroeder i njegov protivnik, Edmund Stoiber, protive se
unilateralnom napadu SAD-a na Irak, a kancelar je kazao kako će
povući specijalne njemačke jedinice iz regije i da neće dopustiti
da podupiru američke snage u takvom napadu. U srijedu, Schroedera
su pitali bi li Njemačka dopustila vojnim zrakoplovima SAD-a da
nadlijeću njen teritorij u slučaju da dođe do rata. Schroeder je
odbio odgovoriti. Središnje zapovjedništvo i glavne vojne baze
SAD-a u Europi nalaze se u Njemačkoj.
Što god se dogodilo s Irakom, ili 'nakon Iraka', sada je jasno da
Zapadni Europljani i Amerikanci slijede drukčije putove. U svemu
tome nema ničeg posebno zabrinjavajućeg. Odnošaji su sve krhkiji od
kraja hladnog rata. To bi se dogodilo prije ili kasnije.
Ipak, ovakav razvoj stanja uvelike komplicira zadaća Giscardovog
Europskog konventa. Njegova je zadaća pojednostaviti i
racionalizirati složeni sustav moći i mogućnosti u Europskoj Uniji
kakva sada postoji, i otvoriti put širenju EU-a na i do 30 zemalja.
Trebao bi utvrditi nacrt za podjelu moći unutar EU-a, njenih
zemalja članica i regionalnih entiteta Europe. Sve ovo trebalo bi
biti transparentno. Trebao bi jačati legitimnost EU-a, možda i uz
pomoć godišnjeg Kongresa europskog naroda, okupljajući članove
nacionalnih parlamenata i Europski parlament. Trebao bi utvrditi i
proširene temelje i strukturu europske vanjske i unutrašnje
sigurnosti (i pravde) zajedničkom vanjskom i sigurnosnom
politikom. No postoji i neočekivani problem.
Konvent je utvrđen u vrijeme kada se čini kako članstvo Europe u
NATO-u, kako hladnoratovskih prijetnji više nema, Europu izuzima
od glavnih sigurnosnih problema. Taj savez više nije ono što je bio
nekad. SAD, više no ikad, želi spriječiti da se velika gospodarska
snaga Europske Unije pretvori u političko suparništvo sa SAD-om.
Stoga se Washington posljednjih tjedana počeo uplitati u proces
širenja EU-a implicitno redefinirajući članstvo u NATO-u za bivše
komunističke zemlje kao lako ostvarivu alternativu članstvu u
EU-u. Jasno je da su prijedlozi Europskog konventa za internu
reformu u Europskoj Uniji potrebni. EU sada ima 10 zemalja
kandidatkinja (...).
Gotovo sve su siromašnije i politički manje napredne od postojećih
članica EU-a. Ne mogu se prilagoditi postojećem sustavu
odlučivanja i financija EU-a. To su, međutim, problemi za koje se
mogu pronaći konstruktivna rješenja.
Izazov koji predstavljaju zajednička vanjska i sigurnosna politika
uvijek je bio teži zbog toga što, u svom korijenu, vanjska politika
i nacionalna sigurnost brane nacionalnu suverenost i, u konačnici,
nacionalni opstanak.
U razgovoru o tim problemima u svibnju, Giscard je izrazio
sigurnost u to da te teškoće u vanjskoj politici mogu biti
prevladane. To je bilo prije nego je postalo jasno do koje su mjere
izražene poteškoće u transatlantskim odnošajima. Giscard nije
mogao očekivati da će se Konvent vremenski poklopiti s ovom krizom u
transatlantskim odnošajima. Ispit s kojim je Konvent suočen nije
povezan s funkcioniranjem Europe, nego njenim pravom na
suverenost. Ovo Europskom konventu daje potpuno neočekivanu
dimenziju a njenom čelniku povijesnu priliku", piše William
Pfaff.