FR-US-IQ-kriza-Diplomacija-Vlada-Organizacije/savezi-Terorizam francuska-le figaro 3.9.02. novi poredak u iraku FRANCUSKALE FIGARO3.IX.2002.Bush, Sadam Husein i zamršeni Istok"Doista, nitko ne voli Sadama Huseina. Susjedi ga se boje,
počevši od Saudijske Arabije, preko Sirije i Jordana, do Irana koji nije zaboravio agresiju iz 1980. Europljani koji su Slobodana Miloševića nasilu izveli pred Međunarodni kazneni sud u Den Haagu, nemaju razloga da podupiru totalitarnu vlast koja je kriva za masovne pokolje, za krvava i redovita čišćenja, kršeći temeljna načela priznavanja - ne odvažujemo se reći poštovanja - ljudskih prava. Napokon, upornost Bagdada da nastavi raditi na programima oružja za masovno uništenje može samo zabrinjavati čitav svijet.Koji je razlog neobične diplomatske utrke kojom se Sjedinjene Države žele odvratiti da unište karijeru tom diktatoru? Strah da će izgubiti ugovore koje su zaključile s Irakom? Sada više ne. Irak više nije 'unosan' kao što je bio 1990. Strah od nove energetske krize? I tu su se energetske prilike prilično promijenile, a ovisnost o OPEC-u nije više što je bila, napose zbog proširenja sirovina i važnosti neovisnih distributera.Najveća je briga u svezi s općom tjeskobom prijetnje statusu quo na
FRANCUSKA
LE FIGARO
3.IX.2002.
Bush, Sadam Husein i zamršeni Istok
"Doista, nitko ne voli Sadama Huseina. Susjedi ga se boje, počevši
od Saudijske Arabije, preko Sirije i Jordana, do Irana koji nije
zaboravio agresiju iz 1980. Europljani koji su Slobodana
Miloševića nasilu izveli pred Međunarodni kazneni sud u Den Haagu,
nemaju razloga da podupiru totalitarnu vlast koja je kriva za
masovne pokolje, za krvava i redovita čišćenja, kršeći temeljna
načela priznavanja - ne odvažujemo se reći poštovanja - ljudskih
prava. Napokon, upornost Bagdada da nastavi raditi na programima
oružja za masovno uništenje može samo zabrinjavati čitav svijet.
Koji je razlog neobične diplomatske utrke kojom se Sjedinjene
Države žele odvratiti da unište karijeru tom diktatoru? Strah da će
izgubiti ugovore koje su zaključile s Irakom? Sada više ne. Irak
više nije 'unosan' kao što je bio 1990. Strah od nove energetske
krize? I tu su se energetske prilike prilično promijenile, a
ovisnost o OPEC-u nije više što je bila, napose zbog proširenja
sirovina i važnosti neovisnih distributera.
Najveća je briga u svezi s općom tjeskobom prijetnje statusu quo na
Bliskom istoku. Neće li nove okolnosti nakon američke vojne akcije
poništiti nepotrošenu prednost i mogućnost utjecaja europskih
zemalja? Nećemo li, mijenjajući sve, sve izgubiti? Neće li se
razmjeri geostrateških promjena protegnuti sve do srednje Azije,
gdje su Europljani upravo pokazali da nisu kadri ostvariti
utjecaj?
Taj strah od nepoznatog zapravo odgovara nesretnom pojmu
regionalnog poretka koji su nakon Prvog svjetskog rata na
konferenciji u San Remu (1920.) uspostavile dvije tadašnje
velesile: Francuska i Velika Britanija, poredak koji je SAD u
glavnim crtama potvrdio od 1945. do 1956., kada je, preuzevši
štafetnu palicu u Sueskoj krizi, odvažno potvrdio premoć na tom
području. Ustvari, jedina je promjena bila osnutak izraelske
države. Ona nije jako utjecala na razgraničenje iz 1920., kao što se
izvana nije dovodila u pitanje zakonitost postojećih dinastija.
No sve se promijenilo zbog najmanje pet razloga:
1. Invazija Iraka na Kuvajt u kolovozu 1990. bila je uvod u
temeljito preispitivanje statusa quo. Ona je SAD, koji za to
nipošto nije bio spreman, potaknula da se više i jasnije zauzme na
tom području u času kada su jačali fundamentalistički pokreti,
potvrđujući tezu o invaziji nevjernika na kolijevku islama.
2. Energetsko bogatstvo tog područja srednjoročno više ne će biti
jednako privlačno. Sve velesile znaju da razvoja nema bez primjene
novih izvora, počevši s nuklearnom energijom, čiji će udio stalno
rasti. SAD je toga savršeno svjestan. Prošlogodišnje izvješće
Bijele kuće za čiju je izradu bio zadužen dopredsjednik Richard
Cheney, pokazalo je da Washingtonom više ne upravljaju stari
naftaši, već ljudi svjesni ograničenosti fosilnih neobnovljivih
energija.
3. Saudijska Arabija nije više što je bila prije trideset godina,
kada je nekoliko klanova i plemena na temelju pripadnosti maloj
islamskoj sekti (vahabiti), međusobno dijelilo glasovite
koncesije i uz to malobrojnom puku omogućavalo da sebično uživa u
prednostima lagodnog života. S više od 22 milijuna stanovnika,
gotovo koliko ima i Irak, Saudijci su upali u financijske teškoće.
Prikrivena je nezaposlenost zamijenila nekadašnju dokolicu. U
prilikama socijalnih trzavica, vjerski je ekstremizam dopro do
sveučilišta.
4. Izrael danas više ne živi u sigurnim i priznatim granicama, ako
je uopće ikada i živio. Svi diplomatski uspjesi koji su s mukom
ostvareni nakon sporazuma Begin-Sadat iz 1978., poništeni su
vrtoglavom spiralom nasilja koju su pokrenuli neuspjeh Osla,
ubojstvo Yitzhaqa Rabina i druga intifada. Većina arapskih vlada
želi se povući pred javnošću koja je dovedena do žarišta.
5. Napokon, napadaji od 11.IX. dokrajčili su ostatke statusa quo.
Uništivši mit o nepovredivosti američkog teritorija, pokazali su
da postoje 'privatne' organizacije s različitim izvorima
financiranja koje vrbuju diljem svijeta, na razinama koje nikada
nije dosegnula nijedna teroristička organizacija, a temelje se na
sektaškoj i nazadnjačkoj ideologiji, užasnoj opreci islamskoj
duhovnosti.
Ako je, dakle, sve nestalo, kakav poredak uspostaviti i prema kojim
načelima? SAD je danas na Bliskom i na Srednjem istoku pred
nekolikim zadaćama:
- Afganistan s pakistanskim nastavkom. Ništa nije gotovo:
predsjednik Karzaj nailazi na sve veće teškoće, mula Omar je još
uvijek na slobodi, a o Bin Ladenu da se i ne govori.
- Izraelsko-palestinski rat mora se što prije zaustaviti, u
uvjetima koji će Izraelu omogućiti da osigura stabilnost, a
Palestincima da ne budu novi mučenički narod koji novi naraštaj
priprema na novi rat. Jordan je jako zainteresiran da se uključi u
proces koji bi mogao dovesti do jordansko-palestinske federacije.
- Upletanjem u Iraku, SAD će se naći pred trećom zadaćom. Bilo da je
riječ tek o lokalnoj akciji u kojoj bi se jedan diktator zamijenio
drugim, ili o beskrajnom čekanju da se uspostavi prividna
demokracija, bio bi to dodatni problem uz one neriješene.
Posljedica uklanjanja Sadama Huseina bila bi normalizacija veza s
Jordanom, Turskom, Iranom i Sirijom, što je opet najbolji način da
se smanji zanimanje nekih među tim državama za oružje za masovno
uništenje.
Protivno onome što se piše, odlaskom Sadama Huseina ne bi se trebao
nastaviti sukob s drugim 'nevaljalcima' na tom području, već bi se
trebali stvoriti uvjeti za pregovaranje s dvjema drugim državama
koje su presudne za strateški i energetski preustroj, Iranom i
Sirijom. Pothvat je strašno zamršen. No nakon dvadeset pet godina
zamorne gužve, svi žele ponovno imati stabilan status u regiji. Kao
što je pokazalo držanje Teherana u afganistanskom ratu, Iran samo
čeka prigodu da se dostojno vrati u regionalnu zajednicu i prekine
izolaciju na međunarodnoj pozornici. Vjerujemo da bi takav tijek
povoljno djelovao, kako na Afganistan, tako i na Libanon i na
Palestinu.
- Posredovanje u Iraku ima smisla samo ako je neka vrsta uvoda za
cjelovito regionalno rješenje. No to zapravo zahtijeva da se
postavi četvrta zadaća koja je zacijelo najvažnija: arapski
poluotok. SAD ne može više trošiti vrijeme na pomaganje režimu koji
hrani, uvježbava, a kadšto financira i štiti one koji se zaklinju da
će uništiti Ameriku.
11.IX. je pokazao da je režim u Rijadu danas najveća kočnica za opće
rješavanje krize na Bliskom istoku, pokazavši se nemoćan da suzbije
konzervativne pokrete koji se pozivaju na salafizam (islamska
integristička ideologija) i na neko drugo natražnjačko tumačenje
Kurana. Potrebna je politička i institucijska reforma koja će
otvoriti put temeljitoj socijalno-kulturnoj preobrazbi, kako
Saudijska Arabija ne bi postala baza borbenog natražnjaštva,
pogubnija nego što je bio Homeinijev Iran. (...)
Na tom polju Francuska, Ujedinjeno Kraljevstvo i Europa, ako je
jedinstvena, imaju ulogu u iračkoj krizi koja je sve zamršenija.
Čemu podupirati SAD u teškoj vojnoj ekspediciji koja nema sigurne
budućnosti? Poželjno je, pa i nužno, pridružiti se velikom
savezniku i zajedno s njim sudjelovati u globalnom rješavanju
krize. (...)
G. 1990. George Bush otac govorio je o 'novom svjetskom poretku'.
Postaviti temelje za stabilan regionalni poredak u najpogubnijem i
najubojitijem području na planetu zadaća je dostojna njegova
sina", piše Francois Gere, direktor Instituta za diplomaciju i za
obranu.