FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

REPLIKA PRVOGA ZAGREBAČKOGA TRAMVAJA U STALNOM POSTAVU TEHNIČKOG MUZEJA

ZAGREB, 3. rujna (Hina) - Zagrebački Tehnički muzej 111. obljetnicu od pojave prvoga tramvaja u Zagrebu obilježit će 5. rujna predstavljanjem novoga eksponata - replike prvoga konjskog tramvaja, koji je Zagrebački električni tramvaj (ZET) darovao muzeju, i knjige "Tramvaj izgubljen u vremenu", Nede Staklarević, više kustosice Muzeja.
ZAGREB, 3. rujna (Hina) - Zagrebački Tehnički muzej 111. obljetnicu od pojave prvoga tramvaja u Zagrebu obilježit će 5. rujna predstavljanjem novoga eksponata - replike prvoga konjskog tramvaja, koji je Zagrebački električni tramvaj (ZET) darovao muzeju, i knjige "Tramvaj izgubljen u vremenu", Nede Staklarević, više kustosice Muzeja. #L# Replika konjskoga tramvaja, koji je lani predstavljen na zagrebačkim ulicama, izrađena je na osnovi projekta ZET-ova inženjera Franje Đureta, a silueta konja iz drva prema zamisli arhitekta Željka Kovačića. Konjski tramvaji počeli su u Zagrebu prometovati 5. rujna 1891. Bilo je zamišljeno da svečano puštanje u promet prvoga tramvaja bude 15. kolovoza te godine - na Veliku Gospu u prigodi otvaranja Gospodarsko-šumarske izložbe, ali je sve odgođeno zbog kašnjenja isporuke austrijskoga proizvođača. Po riječima autorice knjige Nede Staklarević, prvi vozni park imao je 16 kola - 10 zatvorenih (zimskih) i 6 otvorenih (ljetnih), po kojem je u ZET-u napravljena replika. Prvi dan prevezeno je u Zagrebu 20.000 putnika, a prilog od prodanih karata, jedna karta stajala je 10 filira, dan je u dobrotvorne svrhe, kaže autorica. Prvi konjski tramvaj imao je 20 sjedećih mjesta, i nije se moglo stajati. Prosječna brzina tramvaja iznosila je 7,5 kilometara na sat. Konjski tramvaj ukinut je u Zagrebu 1910., a zamijenio ga je električni tramvaj. Međutim, to nije bio kraj zagrebačkoga konjskog tramvaja, budući da je trambulin nastavio prevoziti putnike u Velikoj Gorici, gdje je prometovao do 1937., kada mu je napravljen dirljiv oproštaj. Ilustrirana knjiga "Tramvaj zaustavljen u vremenu", Nede Staklarević donosi povijesni pregled konjskoga i uvođenja električnoga tramvaja, uz mnoštvo podataka, dokumenta i slika iz toga vremena. Prvi vozač, kočijaš, bio je Štajerac Johann Gallner, rođen 1853., radio je za mjesečnu plaću od 28 forinta, a konja bi pokrenuo na uzvik: Bilta - haj! Prvi kondukter, koji je preuzeo službu 1. rujna 1891., bio je Vid Lacko, rođen 1849. u mjestu Klupac, Krapinske Toplice. Svaka tramvajska kola opsluživala su dva konja, jedan je vukao, a drugi bio u pričuvi. Dnevno bi konj prešao 28 kilometara, pa bi bio zamijenjen odmorenim, pričuvnim konjem. Najstariji konjski tramvaj u Hrvatskoj prometovao je u Osijeku 1884. Tehnički muzej, osim replike zagrebačkoga konjskoga tramvaja, od ranije čuva dubrovački električni tramvaj iz 1912. U Dubrovniku je električni tramvaj počeo prometovati 1907., a u obalnom dijelu Hrvatske početkom prošloga stoljeća tramvaji su prometovali još u Rijeci, Puli i Opatiji. (Hina) mc

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙