NASHVILLE, 11. kolovoza (Hina/AP) - Dvadeset i pet godina nakon smrti, Elvis Presley još je uvijek velika pojava na pop sceni, i kao obožavani glazbenik i kao lik za ismijavanje.
NASHVILLE, 11. kolovoza (Hina/AP) - Dvadeset i pet godina nakon
smrti, Elvis Presley još je uvijek velika pojava na pop sceni, i kao
obožavani glazbenik i kao lik za ismijavanje. #L#
Bijela odijela, dugi zalisci i njegov pozdrav "Thankyouverymuch"
odmah podsjećaju na Presleyja, koji je bio simbol lijepe i buntovne
mladosti, ali se pred kraj nije više pazio.
Svima je na umu prikaza superzvijezde kako pod tabletama pjevuši
"My Way" ili kako pada s komode i umire u 42. godini (16. kolovoza
1977.). Presleyeva uloga u kulturnoj revoluciji ipak se ponovo
vrednuje i mnogi izvođači priznaju da im je bio inspiracija.
Procjenjuje se da je prodajom albuma u cijelom svijetu zarađeno
milijardu dolara, a njegovu glazbu slušaju i nove generacije. Što
se tiče starih obožavatelja, deseci tisuća ljudi očekuju se u
Gracelandu, Presleyjevu domu u Memphisu, na 25. obljetnicu njegove
smrti.
Za njih Presley nije šala. "Zašto se mediji ovome uvijek čude?",
kaže Dave Marsh, glazbeni kritičar i Presleyjev biograf. "47 godina
nakon pjesme 'Heartbreak Hotel', a oni to još ne razumiju ili misle
da će nestati".
Nije se mnogo toga promijenilo od 1950-ih, kad se Elvis, prvi bijeli
umjetnik koji je uspješno popularizirao stil i zvuk crnog "rhythm
and bluesa", morao boriti da bi ga kritičari priznali kao nešto više
od devijantnog siromašnog bijelca s američkog Juga.
"Postoje ljudi koji nešto znače u svijetu i oni koji ne znače
ništa", kaže Marsh. "On je izdanak ljudi koji ništa ne znače i
njihova velika zvijezda. To ga čini jedinstvenim i to ljudima još
mnogo znači".
Country pjevačica Dolly Parton kaže da se u kraju gdje je ona
odrasla, u istočnom Tennesseeju, Presley može usporediti s
božanstvom. "Mislim da on nikad neće nestati", kaže Parton. "Ne
znam kako da to objasnim, ali on je stvaran i ljudi ga obožavaju".
Presley je još uvijek prisutan posvuda, od lutrije američke države
Pennsylvanije, koja koristi njegovu sliku za jednu od igara, do
bijelog odijela koje je Britney Spears nosila u posebnom nastupu u
Las Vegasu.
Imitatori Elvisa pojavljuju se u holivudskim filmovima, od
"Honeymoon in Vegas" do "3000 Miles to Graceland". Elvisov
karizmatski stil u nastupima može se prepoznati kod starijih rock
zvijezda kao što je Bruce Springsteen i country pjevačice Wynonna
Judd i Tanya Tucker. Raper Eminem u novoj pjesmi "Without Me" kaže
da se njegovi obožavatelji srame što im roditelji vole Presleyja,
da bi zatim dvosmislenim riječima ipak odao Presleyju priznanje.
Neki su ga crni glazbenici osuđivali za kulturnu krađu, ali Marsh
brani Presleyja kao jedinog bijelog pjevača koji je u to vrijeme bio
vrlo iskren u pogledu podrijetla svoje glazbe.
Presleyjeva zaklada kojom upravlja kćer Lisa Marie Presley nastoji
zaštititi i promovirati njegovo naslijeđe, s naglaskom na glazbu.
Za mnoge mlade slušatelje, njegovi filmovi i radio stanice koje
slušaju njihovi roditelji jedina su prilika da čuju Presleyja.
U zadnjih nekoliko mjeseci, zaklada se pokušala usmjeriti na nove
slušatelje: glazbena kuća RCA izdala je komplet od četiri CD-a
dosad neobjavljenog materijala, a ove će jeseni izdati komplet
hitova po uzoru na prošlogodišnji uspjeh kompilacije "The Beatles
1".
Remiks koji je napravio nizozemski DJ "Junkie XL" od Presleyjeve
pjesme iz 1968. "A Little Less Conversation" raste na američkim
listama singlova nakon što se u Britaniji našao na prvom mjestu.
Disneyjev dječji film "Lilo & Stitch" uključuje Elvisovu glazbu, a
izdavači će ove godine objaviti tri knjige o njemu.
"Na neki način, kič s kojim se tako dugo poistovjećivao nestaje kroz
prerađene CD-eve, a ljudi se više bave njegovom glazbom, što je
izvrsna stvar", kaže Will Clemens, profesor engleskog na
Sveučilištu u Cincinnatiju, koji je prošle godine uredio zbirku
poezije s naglaskom na Presleyja pod nazivom "All Shook Up!".
"On je lik kojeg su ljudi ismijavali iz različitih razloga, ali ja
ga vidim kao nekog tko je bio majstor da pjesmu prenese na novu
razinu".
Lako se zaboravlja kako je ustajala i homogena bila glazbena pop
kultura kad je 1956. Presley prodro na scenu pjesmom "Heartbreak
Hotel". Elvis se pobunio protiv "uskogrudnog konformizma koji je
određivao ne samo glazbene oblike, nego, što je mnogo važnije,
rasne, socijalne i klasne granice", piše Presleyev biograf Peter
Guralnick u časopisu objavljenom povodom 25. obljetnice - "Elvis,
Then & Now".
(Hina) pgo bnš