AT-E-US-OBRANA-Organizacije/savezi-Obrana-Ratovi-Diplomacija au 31. VII. DS: snažna vojska ozbiljan partner AUSTRIJADER STANDARD31. VII. 2002.Diplomacija bez pokrićaU rubrici "Gost-komentator" list objavljuje prilog Ericha Reitera,
povjerenika za strateške studije u austrijskom ministarstvu obrane, o budućoj sigurnosnoj politici EU-a."Već dugo nešto škripi u takozvanom transatlantskom odnosu SAD i Europljana (posebno onih u okviru NATO-a). Nakon 11. rujna prošle godine nesuglasice su se u određenim razdobljima posebno intezivirale, otkrivajući razlike u političkim vizijama. Europljani povremeno predbacuju Sjedinjenim Državama pretjerano neobuzdane nastupe u međunarodnoj politici; Amerikanci pak predbacuju Europljanima manjakvu odlučnost i vojnu slabost.Već za vrijeme hladnog rata Amerikanci su se žalili da bi njihovi europski saveznici trebali izdvajati više sredstava za obrambenu sposobnost i rasteretiti SAD u pogledu resursa koje su Amerikanci stavili na raspolaganje za obranu Europe (riječ je o raspodjeli tereta). Iako je glavna prijetnja bila usmjerena prema zapadnoj Europi, na europskoj strani Atlantika oslanjali su se na vojnu silu SAD.
AUSTRIJA
DER STANDARD
31. VII. 2002.
Diplomacija bez pokrića
U rubrici "Gost-komentator" list objavljuje prilog Ericha Reitera,
povjerenika za strateške studije u austrijskom ministarstvu
obrane, o budućoj sigurnosnoj politici EU-a.
"Već dugo nešto škripi u takozvanom transatlantskom odnosu SAD i
Europljana (posebno onih u okviru NATO-a). Nakon 11. rujna prošle
godine nesuglasice su se u određenim razdobljima posebno
intezivirale, otkrivajući razlike u političkim vizijama.
Europljani povremeno predbacuju Sjedinjenim Državama pretjerano
neobuzdane nastupe u međunarodnoj politici; Amerikanci pak
predbacuju Europljanima manjakvu odlučnost i vojnu slabost.
Već za vrijeme hladnog rata Amerikanci su se žalili da bi njihovi
europski saveznici trebali izdvajati više sredstava za obrambenu
sposobnost i rasteretiti SAD u pogledu resursa koje su Amerikanci
stavili na raspolaganje za obranu Europe (riječ je o raspodjeli
tereta). Iako je glavna prijetnja bila usmjerena prema zapadnoj
Europi, na europskoj strani Atlantika oslanjali su se na vojnu silu
SAD.
Nakon završetka hladnog rata na obje strane Atlantika pojavili su
se novi sigurnosno-politički prioriteti. Umjesto velikog rata
pozornost je bila usmjerena na brojne krize i sukobe manjeg opsega
koji su kroz buđenje nacionalističkih sukoba u postsovjetskoj eri
opustošili i Europu. Očuvanje stabilnosti zahtijevalo je
suzbijanje takvih sukoba. Kada diplomatska sredstva (kao,
primjerice, na Baltiku) nisu bila dovoljna za uklanjanje
napetosti, javila se potreba i za vojnim akcijama radi ponovne
uspostave mira (u Bosni i Hercegovini, na Kosovu, u Makedoniji).
Vojne intervencije zahtijevaju drugačije vojne sposobnosti nego
tradicionalna teritorijalna obrana. Poznati su pojmovi koji
označavaju spomenute sposobnosti najsuvremenije precizno oružje,
daljinsko izviđanje posredstvom satelita, suvremeni
komunikacijski i sustavi vodstva te sposobnost brzog transporta
postrojbi i materijala na velike udaljenosti.
Osim toga, mijenja se i sam način ratovanja. Militarizacija svemira
(oružane platforme za rakete u svemiru, laserski topovi) nalazi se
trenutno u pokusnoj fazi; borbeni zrakoplovi bez posade i roboti za
borbu nalaze se trenutno u fazi planiranja i razvoja;
teledirigirani projektili postaju sve sofisticiraniji i ubuduće će
biti na raspolaganju za masovnu upotrebu; balističke rakete
postaju sve savršenije; u planu je proizvodnja malih atomskih bombi
s ograničenim djelovanjem radi povećavanja sposobnosti
zastrašivanja realnom prijetnjom njihove upotrebe; bojnim poljem
na kopnu i na vodi dominirat će rakete i teledirigirano precizno
streljivo.
Nasuprot svemu tome čak i njemački Bundeswehr, još donedavno
ponosna jezgra tradicionalne teritorijalne obrane od mogućeg
sovjetskog napada, djeluje vrlo skromno.
Razvoj modernih oružanih sustava stoji puno novaca. Ne onoliko
koliko je stajalo održavanje brojčano velikih oružanih snaga za
vrijeme hladnog rata ali više no što su Europljani spremni
izdvojiti budući da nakon hladnog rata žele u potpunosti uživati u
'mirovnoj dividendi'. Doduše, radikalno su reducirali svoje
oružane snage (primjerice, Njemačka je smanjila broj vojnika sa
circa 480 tisuća (1985.) na 220 tisuća (2000.) a Nizozemska sa 106
na 52 tisuće) ali još nisu - za razliku od SAD - prioritetno
preorijentirale preostale oružane snage na nove zadaće te u
uvjetima smanjivanja proračunskih sredstava za obranu izdvajaju
tek vrlo skromne svote za istraživanje i razvoj suvremenih oružanih
sustava. SAD pak velikodušno ulažu u to područje.
SAD već godinama upozoravaju Europljane da više ulažu u svoje vojne
sposobnosti. Najkasnije je rat na Kosovu 1999. g. pokazao
Europljanima da usprkos ukupno osjetno većem broju vojnika u odnosu
na SAD više ne predstavljaju ozbiljan vojni čimbenik. Europljani
više gotovo i nisu u stanju bitno pridonijeti vojnim operacijama,
što su SAD jasno pokazale u borbi protiv terorizma. Kada zagusti,
SAD ne trebaju Europljane.
Doduše, transatlantski je odnos danas opterećen i čestim
različitim stavovima Europljana i Amerikanaca o metodama
rješavanja sukoba. To se pokazalo u borbi protiv terorizma koja po
mišljenju Europljana zahtijeva širi pristup od isključivo vojnog
te oni sve izraženije smatraju da je njezin cilj zapravo uklanjanje
uzroka terorizma. To dolazi do izražaja u sukobu Izraela i
Palestine, u kojem Europljani žele pružiti veću šansu rješenjima
utemeljenima na pregovorima.
No, ni Amerikanci ni Izraelci ne shvaćaju Europljane ozbiljno. Iako
ovi možda imaju sasvim dobre koncepte. No, Europljani nemaju
ozbiljne vojne sposobnosti koje u slučaju krize ipak igraju
presudnu ulogu. Njihovoj diplomaciji nedostaje potpora u vidu
(vojne) snage. Tu činjenicu neće bitno promijeniti ni frustracija
ni dijelom opravdana ljutnja Europljana što se prema njima katkada
ne odnose kako bi trebali (primjer je izraelska vlada i njezin odnos
prema visokom izaslanstvu EU ovog proljeća).
Postoji samo jedan realan put koji će pomoći da Europljani ponovno
budu prihvaćeni kao ozbiljan čimbenik te da na međunarodni dnevni
red ponovno postave vlastite prioritete: riječ je o većim
ulaganjima u vlastite vojne sposobnosti. Europa kao ozbiljan vojni
partner bila bi za Sjedinjene Države i ozbiljan politički partner i
mogla bi igrati važnu ulogu u procesu odlučivanja o (miroljubivoj)
sudbini svijeta i privući pozornost na vlastite koncepte.
Miroljubivi se katkada moraju naoružati kako bi prisilili druge da
prihvate njihove pozicije", ističe na kraju priloga Erich Reiter.