DE-PL-E-granice-Organizacije/savezi-Vlada-Diplomacija-Obrana nj 31. VII. SZ: proširenje i zaštita granica su vrlo složen problem NJEMAČKASUEDDEUTSCHE ZEITUNG31. VII. 2002.Varšava u ulozi stražara"Napori koje Europa ulaže u svoje
ujedinjenje urađaju vidljivim plodovima. Već za godinu i pol granice između stare EU i maksimalno deset država mogle bi biti ukinute. No, rastući Europa nailazi na nove granice. I nakon proširenja EU, predviđenog 2004. g., Europa neće biti ujedinjena već ostale podijeljena. Budući da je tako, utorak je u Bruxellesu bio važan dan. Poljska je kao posljednji od deset izglednih kandidata završila poglavlje broj 24 u pregovorima o pristupu EU.Naslov tog poglavlja glasi 'Suradnja na području pravosuđa i unutrašnje sigurnosti' i nije sasvim u skladu s ogromnim vanjskim značenjem. Nema sumnje da je jedna od tema pregovora bila i djelotvornost poljskih sudova kao i borba protiv korupcije i kriminala. Na tim područjima ostaje još puno posla a EU će sa zanimanjem pratiti pozitivne pomake kao i eventualne slučajeve regresije. No, uistinu neograničenu pozornost Poljaci mogu sa sigurnošću očekivati u drugoj temi: riječ je o unutrašnjoj sigurnosti kroz proces formiranja vanjskih granica.
NJEMAČKA
SUEDDEUTSCHE ZEITUNG
31. VII. 2002.
Varšava u ulozi stražara
"Napori koje Europa ulaže u svoje ujedinjenje urađaju vidljivim
plodovima. Već za godinu i pol granice između stare EU i maksimalno
deset država mogle bi biti ukinute. No, rastući Europa nailazi na
nove granice. I nakon proširenja EU, predviđenog 2004. g., Europa
neće biti ujedinjena već ostale podijeljena. Budući da je tako,
utorak je u Bruxellesu bio važan dan. Poljska je kao posljednji od
deset izglednih kandidata završila poglavlje broj 24 u pregovorima
o pristupu EU.
Naslov tog poglavlja glasi 'Suradnja na području pravosuđa i
unutrašnje sigurnosti' i nije sasvim u skladu s ogromnim vanjskim
značenjem. Nema sumnje da je jedna od tema pregovora bila i
djelotvornost poljskih sudova kao i borba protiv korupcije i
kriminala. Na tim područjima ostaje još puno posla a EU će sa
zanimanjem pratiti pozitivne pomake kao i eventualne slučajeve
regresije. No, uistinu neograničenu pozornost Poljaci mogu sa
sigurnošću očekivati u drugoj temi: riječ je o unutrašnjoj
sigurnosti kroz proces formiranja vanjskih granica.
Naime, na području sigurnosti i migracija proces proširenja EU
temelji se na jednostavnoj trgovini. EU će otvoriti svoja vrata
novim članicama na Istoku onoliko široko koliko ih one budu mogle
čvrsto zatvoriti za svoje susjede, smještene još istočnije. To ne
zvuči i stvarno nije lijepo ali je sastavni dio legitimne računice
koja sažima koristi i štete. Primjerice, Njemačkoj će proces
proširenja donijeti nedvojbenu korist u vidu pomicanja vanjske
granice EU više od 600 kilometara istočno. Tu će granicu preuzeti
Poljska koja zato mora povećati broj svojih graničnih službenika za
polovinu te kupiti dodatne helikoptere i ostalu opremu.
Dakle, upravo će najsiromašnije članice EU ubuduće zapasti obveza
obrane velikog dijela europske granice blagostanja. To bi trebao
imati na umu onaj tko u Muenchenu, Dublinu ili Beču lamentira nad
navodno velikim troškovima proširenja - iako dansko
predsjedateljstvo u Vijeću EU-a računa da će oni iznositi tek jednu
tisućinku BDP-a povećane EU.
U krugu vjerojatnih novopridošlica u 2004. g. Poljska će u ulozi
graničara snositi glavninu tereta. Crta koja Poljsku odvaja od
Ukrajine, Bjelorusije i ruske eksklave Kalinjingrada duga je
gotovo 1200 kilometara. Zaštita te crte sukladno očekivanjima EU
suočava Poljsku s financijskim, gospodarskim i političkim
problemima. Financijske će probleme dijelom amortizirati EU koja
je zemljama-kandidatima stavila na raspolaganje za zaštitu granica
340 milijuna eura. Gospodarske će konzekvence pogoditi u prvom redu
ljude u pograničnim regijama čija je infrastruktura ionako slaba.
Trgovina na malo često nije legalna na tim područjima ali mnogim
ljudima pomaže da spoje kraj s krajem. Na istoku Poljske pomagat će
ubuduće EU ali će zato ojačati osjećaj ljudi u zapadnom dijelu
Ukrajine da su ostavljeni na cjedilu.
Ta će okolnost zaoštriti političke probleme koje će Poljskoj
donijeti doduše ne željezna ali ipak nepropusna zavjesa. Jaz u
životnom standardu koji će se otvoriti između Poljske i njezinog
istočnog susjeda suočit će Varšavu s problemima trenutno
nedokučivih konzekvenci. Sve veća bijeda u susjednoj zemlji
pojačat će pritisak na granicu i prisiliti Varšavu na još
hermetičnije zatvaranje. To će pak otežati priželjkivanu politiku
Poljske prema Istoku - riječ je o težnji Varšave - motiviranoj
vitalnim vlastitim intereseom - da približi Ukrajince a jednog dana
i Bjeloruse Europskoj uniji.
Nakon prijema u EU Poljska će na istoku nastupati u ulozi
zagovornika Europljana. Poljski pak pledoajei moraju naići na
primjereni odjek budući da EU treba koncept za one koji u dogledno
vrijeme neće moći steći status kandidata za pristup. Ne obavi li
uspješno tu zadaću, EU neće pomoći ni dvostruko veći broj poljskih
graničara", upozorava na kraju komentara Daniel Broessler.