US-FR-DE-RU-mediji - dp-Glasila/mediji-Politika-Terorizam-Ratovi-Gospodarstvo/poslovanje/financije dnevni pregled br. 146 31. srpnja 2002. GLAS AMERIKE - VOA29. VII. 2002.Kapitalizam i pohlepa: Opada li, uz cijenu dionica, i poslovna
etika? Prilog Maure FarrellyNedavni računovodstveni skandali u američkim korporacijama naveli su stručnjake i poslovne čelnike iz drugih zemalja da počnu preispitivati američku računovodstvenu praksu. Ta se praksa, inače, u američkim poslovnim školama smatra modelom za zemlje koje pokušavaju razviti i proširiti svoja tržišta kapitala. Unatoč kritikama iz zemalja poput Britanije i Rusije, američka sveučilišta još ne razmišljaju o promjeni načina na koji svoje studente uče računovodstvenim metodama. Doduše, neki ponovno razmišljaju o načinima na koje pripremaju svoje studente da se nose s etičkim dvojbama koje su, po mnogima, u korijenima kapitalizma. Prije pet godina je Howard Frank napustio svoj posao u Ministarstvu obrane, gdje je bio zadužen za proračunska sredstva u visini od 300 milijuna dolara, da bi postao dekan Fakulteta za poslovni menadžment Sveučilišta Maryland. Prije nego što je radio za Pentagon dr. Frank je upravljao jednom velikom američkom korporacijom. Kako kaže, do sada nitko od direktora koji su pod istragom zbog nepropisnog ili neprimjerenog iskazivanja
GLAS AMERIKE - VOA
29. VII. 2002.
Kapitalizam i pohlepa: Opada li, uz cijenu dionica, i poslovna
etika? Prilog Maure Farrelly
Nedavni računovodstveni skandali u američkim korporacijama naveli
su stručnjake i poslovne čelnike iz drugih zemalja da počnu
preispitivati američku računovodstvenu praksu. Ta se praksa,
inače, u američkim poslovnim školama smatra modelom za zemlje koje
pokušavaju razviti i proširiti svoja tržišta kapitala.
Unatoč kritikama iz zemalja poput Britanije i Rusije, američka
sveučilišta još ne razmišljaju o promjeni načina na koji svoje
studente uče računovodstvenim metodama. Doduše, neki ponovno
razmišljaju o načinima na koje pripremaju svoje studente da se nose
s etičkim dvojbama koje su, po mnogima, u korijenima kapitalizma.
Prije pet godina je Howard Frank napustio svoj posao u Ministarstvu
obrane, gdje je bio zadužen za proračunska sredstva u visini od 300
milijuna dolara, da bi postao dekan Fakulteta za poslovni
menadžment Sveučilišta Maryland. Prije nego što je radio za
Pentagon dr. Frank je upravljao jednom velikom američkom
korporacijom. Kako kaže, do sada nitko od direktora koji su pod
istragom zbog nepropisnog ili neprimjerenog iskazivanja
financijskog poslovanja nije diplomant sveučilišta Maryland.
Svejedno, dodaje dr. Frank, ponašanje takvih pojedinaca baca ljagu
na sve američke korporacije, kao i na poslovne škole:
= Mogu vam reći, sa čisto osobne točke gledišta, za mene je to velika
sramota. Posebice zato što su sve organizacije s kojima sam ikada
bio povezan poslovale iznimno etično. Mi poučavamo takvu etičnost,
mi ju i prakticiramo i svejedno nešto ode na loše.
I zaista stvari 'odu na loše' unatoč svemu. Predsjednik Enrona
Jeffrey Skilling, protiv kojeg se vodi istraga zbog uloge u
propasti Enrona, diplomirao je na Fakultetu za poslovni menadžment
sveučilišta Harvard, koja je integrirala nastavu o profesionalnoj
etičnosti u svoj studij računovodstva još od sedamdesetih godina
prošlog stoljeća. Od 1988. godine studenti Harvarda moraju proći
posebni trotjedni seminar koji se bavi isključivo etičkim dvojbama
u poslovanju. Više od toga, međutim, nije obvezno.
Na Sveučilištu Maryland, kaže Howard Frank, svi studenti poslovnog
menadžemnta moraju prije diplomiranja odslušati predmet Poslovna
etika, kao i posjetiti zatvor u kojemu kazne odslužuju direktori
osuđeni za korupciju:
= Za studente su to prilično otrežnjujuća iskustva, nakon kojih se
vraćaju prilično potreseni. Tamo, naime, nisu viđali tip ljudi koje
bi smatrali kriminalcima - to su ljudi koji izgledaju potpuno
normalno, koji su započeli posve normalne karijere, a onda su u
jednom trenutku prešli tanku liniju i našli se s druge strane zakona
i u zatvoru.
Poput Harvarda i Sveučilište George Washington iz Washingtona
ponovno razmatra nov način pristupa profesionalnoj etici.
Obnovljena je nastava predmeta Poslovna etika koji je bio ukinut
prije nekoliko godina. Dr. Jeff Lenn koji vodi nastavu Poslovne
etike kaže da se nada da će studenti shvatiti da je stjecanje
poslovne etike jednako važno kao i usvajanje matematičkih i drugih
stručnih znanja.
On ističe da američke korporacije za svoj kapital ovise o
ulaganjima, a, dodaje, ljudi neće ulagati u korporacije ukoliko ne
vjeruju njihovim ravnateljima.
= Business je sam po sebi utemeljen na filozofiji da je vlastiti
interes dobra, pozitivna stvar. Ali kada taj vlastiti interes
uzdignete iznad ostaloga, onda to može dovesti do pohlepe. A sam
sustav će funkcionirati samo ako mu se postave granice. Prema tome,
ako ću ja raditi na zadovoljavanju vlastitog interesa u tolikoj
mjeri da će to uskratiti drugima zadovoljavanje njihovih interesa,
onda sustav više neće funkcionirati.
Iako nitko ne sugerira da su etičke rasprave nevažne u poslovnom
školovanju, ipak se čuju i glasovi da se studente ne može naučiti
etičnom ponašanju i da škole ne bi trebalo držati odgovornima za
skandale koji ovih dana pune naslovnice novina. Kako kažu, uvijek
će biti i loših ljudi, kao i onih koji donose loše životne odluke i
krive izbore.
(VOA)
DEUTSCHE WELLE - DW
30. VII. 2002.
Tisak
Mnogi njemački listovi su danas prenijeli širu agencijsku vijest o
incidentu kada je napadnuta hrvatska delegacija na granici s
Jugoslavijom. 'Jugoslavenski graničari pucali na hrvatske čamce',
naslov je vijesti u kojoj se u najkraćim crtama opisuje put hrvatske
delegacije na šarengradsku Adu i paljba jugoslavenskih graničara
kojom je delegacija bila prisiljena pristati na jugoslavensku
stranu Dunava. Također se spominje da je taj otočić do 1991.
pripadao Hrvatskoj i da ga od 1995. kontroliraju jugoslavenski
graničari. Čitamo dalje naslove: 'Hrvatska traži ispriku -
Jugoslavija napala delegaciju' vijest je naslovio Berliner
Tagesspiegel, a Hamburger Abendblatt stavlja naslov 'Srbi pucali
na Hrvate' dok se Frankfurter Rundschau odlučio za naslov
'Jugoslaveni pucali na Hrvate'. Berliner Tageszeitung vijest
prenosi pod naslovom 'Napetosti nakon incidenta na granici', a
Koelner Stadtanzeiger 'Pucano na hrvatsku delegaciju'.
Sueddeutsche Zeitung pod naslovom 'Zgražanje zbog napada na
hrvatske čamce' donosi izvješće dopisnika koji također sažeto
prenosi reakcije. Jugoslavenski predsjednik Vojislav Koštunica se
zbog incidenta u međuvremenu ispričao svom hrvatskom kolegi Stipe
Mesiću. Još prije toga je hrvatski premijer Račan za susreta s
jugoslavenskim ministrom vanjskih poslova Goranom Svilanovićem
izrazio svoju ljutnju: 'neprihvatljivo i protivno dobrosusjedskim
odnosima' nazvao je Račan taj događaj. Ministar Svilanović je na
beogradskoj televiziji izjavio kako su vojnici pucali u zrak, ali i
kako se nada da incident neće uzrokovati posljedice na odnose s
Hrvatskom. Hrvatski ministar Račan je nakon telefonskog razgovora
u kojem mu se srpski premijer Đinđić osobno ispričao, izjavio: To
nije dovoljno. Tražimo javnu ispriku i detaljnu istragu.
Šarengradska Ada je velika oko 18 kvadratnih kilometara i do
raspada Jugoslavije 1991. pripadala je Hrvatskoj. Trenutno je pod
nadzorom Beograda. Prilikom normalizacije odnosa između Beograda i
Zagreba bez konačnog rješenja ostala su granična pitanja upravo na
Dunavu i prema Crnoj Gori kod Bokakotorskog zaljeva, izvješćuje
dopisnik lista.
Glavna unutarnjopolitička tema su njemački političari koji zlorabe
bodove koje dobivaju česti putnici zračnih prijevoznika jer
kilometre sakupljaju na službenim putovanjima - ali tu nagradu,
najčešće besplatan let - koriste u privatne svrhe. Cem Oezdemir je
već dao ostavku, a i političar stranke nasljednice
istočnonjemačkih komunista Gregor Gysi je priznao je da je tako
raspolagao svojim bonusima.
Rhein-Zeitung piše da bi se gotovo moglo pomisliti da su berlinski
političari masovno letjeli u Yokohamu jer ih je zanimao nogomet i
tamošnje finale. No u međuvremenu sazrijeva sumnja da je u prvom
redu bila riječ o unosnim besplatnim miljama u zraku. Prvo
političar zelenih, sada i Gregor Gysi - i može se pretpostaviti da
je to tek vrh Jumbo Jeta. Još i gore od toga: običan glasač ne može ni
pretpostaviti što pokvareni političari privatno uzimaju iz letova
koje plaća porezni obveznik. U Njemačkoj se ne želi ozbiljno
raspravljati da li je potrebna obaveza prijave svih mogućih
prihoda. Krajnje je vrijeme da transparentnost bude barem prepreka
pohlepi koja već prijeti da postane nešto samo po sebi razumljivo.
Schwaebische Zeitung pred njemačko-francuske redovne
konzultacije piše da bi to mogao biti posljednji susret Chiraca i
Schroedera. I nije tajna da se ne bi u Elizejskoj palači rastužili
ako bi Schroederov konkurent Stoiber pobijedio na izborima ujesen.
No bez obzira tko bio novi kancelar, Pariz i Berlin se nakon toga
moraju konačno zbližiti. Četiri godine je odnos dviju vlada bio
samo u znaku potresa, nesporazuma i podmetanja. Uz to su obje strane
oduševljeno sve prljavo rublje iznosile u javnost da bi se onda u
dugim pregovorima o tome razgovaralo.
(DW)
RADIO GLAS RUSIJE - RGR
30. VII. 2002.
Nikolaj Ivanov: Rezolucija Vijeća sigurnosti UN-a za Kosovo ne gubi
svoju aktualnost.
U stajalištima visokih međunarodnih dužnosnika nadležnih za Kosovo
polako dolazi do pozitivnih promjena? Nesumnjivo je da je
pridržavanje rezolucije VS UN br. 1244 kojom se potvrđuje da je
Kosovo nedjeljiv dio Srbije i Jugoslavije i kamen temeljac rješenja
kompliciranih problema ove pokrajine. Ali njene odredbe još uvijek
nisu realizirane. To nije uspjelo ni jednom od dvojice prethodnika
šefa misije UN-a na Kosovu Michaela Steinera.
Kada je riječ o prvom od njih, o Bernardu Kouchneru, taj je zapravo
ignorirao rezoluciju zbog čega se potpuno diskreditirao. Bivši
ministar obrane Danske Hans Haeckerupp koji ga je zamijenio na ovom
položaju nije uspio učiniti sve što je planirao, iako je njegov stav
bio realniji. U svom radu morao je računati s politikom NATO-va
zapovjedništva KFOR-a koja je ignorirala Beograd i njegove
legitimne interese u pokrajini.
Zbog toga Michael Steiner nije dobio baš idealno nasljeđe. Utoliko
su značajniji njegovi pokušaji da se ipak rukovodi rezolucijom broj
1244. Čak i najmanji koraci u pravcu njenog izvršavanja vrijedni su
pozornosti. Dapače, trebali bi se odobravati i podržavati. Na
primjer, početkom srpnja Michael Steiner i vicepremijer Srbije
Nebojša Čović potpisali su protokol prema kojem će od polovice
rujna 40 srpskih sudaca i tužitelja raditi na Kosovu. Ministar
pravosuđa Srbije Vladan Batić je sasvim razložno ocijenio protokol
značajnim korakom naprijed.
Može se pozdraviti i mišljenje Michaela Steinera o načinu
rješavanja problema Kosova. U nedavnom intervjuu austrijskom
dnevniku Die Presse on se očitovao protiv stvaranja jednoetničke
zajednice u pokrajini, a za osiguranje povratka kosovskih Srba na
svoja ognjišta. Založio se također za pozivanje na odgovornost svih
ratnih zločinaca, uključujući i albanske ekstremiste, čak i ako ih
lokalno stanovništvo drži junacima. Gospodin Steiner je, najzad,
rekao i o nužnosti da članovi svjetske zajednice usklade svoja
stajališta o stvaranju međunarodnog krivičnog suda. Općepoznata je
neobjektivnost haaškoga suda, kao i protusrpska orijentacija
glavne tužiteljice Carle del Ponte. Možda bi Temida mogla
trijumfirati što se o predmetima vezanim za bivšu Jugoslaviju
raspravljalo u međunarodnom kaznenom sudu?
Nesumnjivo je da su namjere gospodina Steinera vrlo važne i daju
nadu. Mnogo je važnija, međutim, njihova provedba u život.
(RGR)
BRITANSKI RADIO - BBC
30. VII. 2002.
Tisak
The Times piše o iskapanju masovne grobnice u bosanskoj Kamenici
koje su lokalne vlasti započele prošlog tjedna. U grobnici gdje se
nekada nalazilo nogometno igralište nalazi se oko 200 tijela žrtava
masovnih umorstava iz srpnja 1995. godine. Kada su krenule iskapati
igralište vlasti su, kako piše list, znale točno što traže jer im
haaški sud dostavio satelitske snimke područja. Vlasti vjeruju da
je grobnica u Kamenici dio pokušaja prikrivanja masakra u
Srebrenici odakle su tijela premještena, te da se na području
Kamenice nalaze još barem dvije takve grobnice. Posmrtni ostaci bit
će preneseni u Tuzlu gdje će Međunarodno povjerenstvo za nestale
osobe identificirati tijela. Rad povjerenstva na identifikaciji
mrtvih se u prošlih nekoliko mjeseci poboljšao razvijanjem novog
sustava ispitivanja DNK što će omogućiti da se ove godine
identificira preko 600 posmrtnih ostataka žrtava iz Srebrenice,
piše list.
The Financial Times navodi izjave koje je bivši šef ekipe
inspektora Ujedinjenih naroda za naoružanje u Iraku Rolf Ekeus dao
švedskom radiju i kojima optužuje Sjedinjene Države i druge zemlje
članice Vijeća sigurnosti da su manipulirale radom ekipe kako bi
postigle vlastite političke ciljeve. Švedski diplomat je rekao da
nema sumnje da mnoge države, a naročito Amerika, pokušavaju doznati
više o Iraku preko ekipe svjetske organizacije. Te države su,
navodi list, insistirale da ekipa Ujedinjenih naroda provodi
inspekcije koje bi izazvale Bagdad da blokira rada ekipa što bi se
moglo iskoristiti kao izgovor za napad na Irak. Ta otkrića jednog od
najuglednijih švedskih diplomata sasvim će sigurno ojačati
stajalište Iraka da ne dopusti povratak ekipe za inspekciju oružja
u zemlju, upozorava list.
The Independent piše da se unatoč tome što je potpuno jasno da se
predsjednik Bush želi riješiti Sadama Huseina još ne zna kako, kada
i što će biti kasnije. Iako je to rat u kome će mnogi životi biti
izgubljeni, prave rasprave o stanju nema. U Sjedinjenim Državama
rat protiv Iraka prihvaćen je kao neodgodiv. Javno mišljenje je
umrtvljeno sjećanjima na 11. rujan, upozorenjima na osovinu zla, te
jednostavnom Bushovom retorikom 'ili mi ili oni'. Kao najbolju
mogućnost smjene Sadama Huseina list navodi vojnu opciju, ali se u
isto vrijeme pita što poslije. Još se ne zna tko bi mogao zamijeniti
iračkog predsjednika, a mogućnost da američke snage ostanu u zemlji
može se pokazati potpuno neproduktivnom jer bi to uplelo Washington
u 'stvaranje države' što predsjednik Bush ne trpi, a i podsjeća na
prikriveni kolonijalizam, zaključuje list.
(BBC)
SJEDINJENE DRŽAVE
THE NEW YORK TIMES
30. VII. 2002.
Neuspjeh američke demokracije
"Pravi uzrok širenja protuzakonitosti među korporacijama u Americi
jest nedostatak vjere u demokratske institucije. Nezakonitost
tvrtki nije posljedica ni kontradikcija kapitalističkog sustava
niti privatnih grijehova, koji su svojstveni kapitalizmu a i
čovječanstvu općenito. Rezultat je neuspjeha instrumenata
demokracije, koji su oslabljeni kroz tri desetljeća tržišnog
fundamentalizma, privatizacijske ideologije i odbojnosti prema
vladi.
Kapitalizam nije prejak; demokracija je preslaba. Amerikanci nisu
postali previše oholi kao proizvođači i potrošači; postali smo
previše povučeni kao građani, pasivno prihvaćajući deregulacije i
privatizaciju (zrakoplovne i računovodstvene tvrtke, banke,
medijski konglomerati, i tako dalje) i sve veću tiraniju novca nad
politikom.
Razarajući učinci ovog trenda očiti su, i to ne samo na Wall
Streetu. Bushova vlada, koja se zalaže za proizvodnju energije
prije nego za njeno očuvanje, osmislila je suprotnu politiku od one
koja je provođena generacijama - napredak zaštite okoliša.
Korijen takve politike jest u oholom prijeziru prema javnoj sferi,
koji je zajednički svim tržišnim fundamentalistima. Takvi stavovi
predstavljaju sklonost izolacionističkim gospodarstvima koja
grijehe korporacija pretvaraju u vrline kada je posrijedi krajnji
rezultat - profit.
Čak i u vanjskoj politici, gdje unilateralizam i odbijanje
partnerstva mogu upućivati na snažnu vladinu politiku, postoji
sklonost da se prema međunarodnom sektoru odnosi kao prema
Hobbesovskom 'stanju stvari', anarhičnom i kaotičnom, gdje su
'sila i prijevara osnovne vrline.' SAD ne uspijeva shvatiti kako
međunarodni sporazumi koje ne želi potpisati, kazneni sud koji ne
želi priznati i sustav Ujedinjenih naroda koji ne podupiru u
dovoljnoj mjeri predstavljaju napore, koliko god bili prožeti
kompromisima, s ciljem stvaranja novog globalnog sporazuma za
obuzdavanje kaosa. Američko umanjivanje vrijednosti tih
nastojanja upućuje na strategiju koja naglašava globalnu anarhiju
u ime očuvanja nacionalnog suvereniteta. Stoga nova globalna
anarhija u jednakoj mjeri nije u stanju obuzdati globalni zločin
kao što deregulirana domaća tržišta nisu u stanju obuzdati
korporacijske zločine.
Tržišni fundamentalizam, koji je definirao razdoblje Ronalda
Reagana i Margaret Thatcher, potiču mit o svemoćnim tržištima.
Ipak, ovo je jednako glupo kao i mit o svemoćnim državama (...).
Ljude navodi da vjeruju u to kako njihova vlastita zajednička moć
predstavlja hegemoniju nekog birokrata nad njima, i da je kupovanje
moći isto što i glasovanje za moć. No potrošači nisu građani, a
tržišta ne mogu imati demokratski suverenitet. Uspon tržišne
ideologije navodno nas oslobađa, no zapravo nam uskraćuje
građanske slobode kojima kontroliramo društvene posljedice naših
privatnih izbora.
Istina je da odbjegli kapitalisti, neznalice očuvanja okoliša,
neodgovorni računovođe, nemoralni dileri droga i teroristi
protivnici modernog svijeta - svi oni rastu i napreduju jer smo
umanjili moć sfere javnosti. Privatizirajući vladine funkcije i
odbijajući pomoći u stvaranju demokratskih institucija koje bi
imale i globalnu funkciju, Amerika se odrekla svog autoriteta da
kontrolira te sile.
Mi koji živimo u SAD-u glupo mislimo kako imamo privatnu slobodu
koja nam omogućuje da radimo i napredujemo pojedinačno(...). U
međunarodnoj sferi, čini se kako vjerujemo da nam naše pravo na
nacionalnu suverenost omogućuje da djelujemo unilateralno(...).
11. rujna nitko nije mislio kako bi Bill Gates ili Michael Eisner
mogli biti nacionalni vođe. Tog dana Amerikanci su se sjetili
pravog značenja riječi građanin i oslanjali su se na
gradonačelnike, Kongres i predsjednika. Zbog čega onda danas
očekujemo od upravitelja korporacija, odnosno 'tržišnih
profesionalaca' da liječe poremećaje anarhičnog tržišnog
kapitalizma(...)? Kako da očekujemo od izolacionističke supersile
da ukloni teroriste koji zlorabe globalnu međuovisnost koju
Amerika ne želi priznati? Ti su ciljevi javni. Njihovo ispunjenje
je zajednička zadaća svakog građana", piše Benjamin R. Barber,
profesor političke filozofije pri Sveučilištu Maryland i autor
knjige 'Jihad vs. MacWorld' (Džihad protiv MacSvijeta).
NJEMAČKA
DIE WELT
30. VII. 2002.
Američki potres
"Oni koji su se jučer još žalili zbog neograničene moći i veličine
Ujaka Sama, sutra će imati razloga zabrinuti se za svjetski poredak
i Pax Americana.
Jedino što je još gore od američke snage, je američka slabost. Jer
posljedice financijske krize i krize povjerenja ne mijenjaju samo
političku klimu između Los Angelesa i Bostona. Sežu daleko izvan
kontinentalne nacije: Europa, Japan i Kina pogođeni su svaki na
svoj način, gospodarski i politički. Kineski gospodarski uspon
treba američko masovno tržište, Japan je već deset godina u
recesiji.
Predsjednik Bush koji se poslije 11. rujna uzdigao do imperijalnih
dimenzija, u opasnosti je da padne u krizi burze i krizi povjerenja.
Ako najdulji neprekinuti bum američke gospodarske povijesti svrši,
tragovi kočenja bit će duboki, i u unutarnjem i u vanjskom svijetu.
Posljedice na Europu ne izražavaju se samo u tečaju eura prema
dolaru. Mogu sezati i dalje. Scenarij najgoreg slučaja o kojemu -
ipak - raspravlja londonski Financial Times, jest velika depresija
koja je počela 1929. i - osim u obrambenim gospodarstvima Japana,
Njemačke i Italije - svršila tek u bumu naoružavanja Drugog
svjetskog rata.
Roosevelt je od 1932. s New Dealom stvarao američki državni
intervencionizam jednako kao i temelj socijalne države. Vjera u
snage samoozdravljenja tržišta propala je širom svijeta. Niti
demokracija niti tržišno gospodarstvo nisu još bili na visokoj
razini - u Europi još manje nego u Americi. Očaj je američke
institucije izložio pokusu kiselosti, kojega su Amerikanci, iako u
duboko izmijenjenim odnosima, izdržali, dočim je većina Europljana
svoj spas potražila u diktaturama i poludiktaturama.
Još više: s napretkom dogodila se i europska vodeća uloga Amerike,
naime stabilizacija prve njemačke republike uz pomoć prije toga
prosvijećene financijske, kreditne i ulagačke politike Wall
Streeta i Washingtona. Dok je Amerika zbog vojne ekspanzije Japana
izazvane pohlepom za sirovinama, svu preostalu pozornost za
vanjski svijet posvetila pacifičkom bazenu, Europa je opet bila
sigurna za stare demone - koje nije trebalo čekati.
Povijest se ne ponavlja, poglavito ne jedan na jedan. Američko
industrijsko gospodarstvo u načelu je zdravo, unatoč Enronu,
Worldcomu i nezgodnom ostatku bilančnih fanatika ili revizora.
Činjenica da IT-Hype nije mogao trajati vječno, podsjetila je na
staru izreku da drveće ne raste u nebo. Činjenica da je Dow Jones
špekulirao puno previsoko, nije uz upozorenja opet zaključio nitko
manji od Alana Greenspana. Predsjednik Feda bojao se iluzija
bogatstva i predvidio povratne posljedice svih upornih burzovnih
ispravaka na mirovinske fondove - zbog čega je bio oprezan, čak
previše oprezan.
Predsjedniku izmiče sposobnost postavljanja dnevnoga reda.
Proračun, prije godinu dana još pozitivan, ide prema crvenom. Ako
vanjski svijet izgubi povjerenje u američko gospodarstvo, kronično
negativna platna bilanca postat će problem. Corporate America do
sada je slovio kao sekularan kolegij svetaca, certificiran od
strane revizora bez straha i zamjerki i nadziran od strane strogih
državnih tijela. Sada nagli pad burza i gubitak povjerenja štediša
koji gledaju kako s njihovim imetkom nestaje njihovo staračko
sunce, ima za posljedicu krizu američkog sna. 11. rujan učinio je
traumom mračnu stranu globalizacije. Sada je recesija tema koja
vlada svime, koja određuje američko povjerenje u sebe i vodeću
sposobnost Amerike.
Europljani su na ispitu. Ili će im i dalje nedostajati zajedničko
vodstvo, a tada će s eurom trpjeti projekt Europa. Ili će shvatiti
egzistencijalni izazov krize, djelovati zajednički i iskoristiti
težinu vlastite valute i gospodarskog prostora 350 milijuna
ljudi", zaključuje Michael Stuermer u uvodniku lista.
Portugal kao vjesnik katastrofe
"Ove jeseni europskoj financijskoj politici prijeti krah. Naime, u
jesen će se ministri financija sastati kako bi sudili Portugalu
koji je ozbiljno prekršio propise europskog pakta za stabilnost. Po
logici spomenutog pakta, Portugalu prijeti maksimalna kazna koja
se mjeri milijunima eura. No, sve je vjerojatnije da Portugal neće u
listopadu biti osamljen na klupi optuženika koji su se ogriješili o
euro.
U međuvremenu bi i Njemačka, Francuska i Italija mogle prekoračiti
granicu proračunskog deficita, postavljenu na tri posto. Već bi ta
okolnost sama po sebi funkcionirala kao svjedočanstvo o neuspjehu
europske financijske politike. Neovisno o ekonomskom smislu
granice od tri posto, valja napomenuti da cilj - uvođenje reda u
državne financije - uistinu nije pretjerano zahtjevan. Ostale su ga
europske zemlje ostvarile - zašto ne i Njemačka, Francuska i
ostale?
Već je sada moguće pretpostaviti da će navedene zemlje učiniti sve
kako bi otklonile opravdani kazneni mehanizam. I - koliko god
paradoksalno to zvučalo - često kritizirani pakt za stabilnost
pruža im i odgovarajuću mogućnost. Naime, ministri su istodobno
suci i optuženici. Većinom glasova moraju odlučiti koja je mjera
primjerena za kažnjavanje proračunskih prijestupnika. Situacija
je paradoksalna.
No, pakt za stabilnost eura nije jedini krivac što su stvari otišle
tako daleko. Godinu za godinom vlade izdaju daleko više novca no što
kroz poreze ubiru. To je stvarni, jednostavni uzrok kraha ministara
financija", zaključuje Andreas Middel.
SUEDDEUTSCHE ZEITUNG
30. VII. 2002.
Ljutnja zbog napada na čamce
"Pucnjevi jugoslavenskih vojnika na četiri hrvatska čamca na
Dunavu doveli su do političkog skandala između Beograda i Zagreba.
Vojnici su u nedjelju pucnjavom zaustavili čamce nedaleko
Šarengradskog otoka oko kojega se dvije zemlje spore. Putnici,
hrvatski lokalni dužnosnici, odvedeni su na drugu stranu rijeke na
saslušanje. Hrvatski predsjednik vlade Ivica Račan zatražio je od
Jugoslavije 'javnu ispriku'. Hrvatska je televizija govorila o
najtežem događaju od svršetka rata između Jugoslavije i Hrvatske
1995. godine.
Slučaj se dogodio na Dunavu između mjesta Iloka i Bačke Palanke, oko
stotinu kilometara sjeverozapadno od Beograda. Rijeka na tom
području predstavlja državnu granicu. Dužnosnici su bili na putu na
sastanak sa srpskim političarima na kojemu je trebalo raspravljati
o Šarengradskom otoku. Vukovarski župan Nikola Šafer koji je bio
među putnicima broda, hrvatskoj je televiziji izjavio da je na
čamce 'dva put pucano' i da su bili prisiljeni pristati na suprotnoj
obali. 'Samo smo željeli posjetiti Šarengradski otok i mjesta na
njemu koja su ranije naši ljudi koristili kao pašnjake', rekao je
Šafer. Jugoslavenska je vojska morala biti obaviještena o posjetu,
jer je bio dogovoren sa srpskom stranom.
Jugoslavenski predsjednik Vojislav Koštunica u međuvremenu se zbog
događaja ispričao svojem hrvatskom kolegi Stipi Mesiću. Prije toga
je hrvatski predsjednik vlade Račan za susreta s jugoslavenskim
ministrom vanjskih poslova Goranom Svilanovićem na licu mjesta
izrazio svoju ljutnju. 'Neprihvatljivo i protiv dobrosusjedskih
odnosa', rekao je Račan o slučaju. Ministar vanjskih poslova
Svilanović beogradskoj je televiziji rekao da su vojnici pucali
samo u zrak. Da se nada da taj slučaj neće imati posljedica na odnose
s Hrvatskom. Hrvatski predsjednik vlade Račan rekao je poslije
telefonskog razgovora u kojemu se srpski predsjednik vlade Zoran
Đinđić osobno ispričao: 'To nije dovoljno. Zahtijevamo javnu
ispriku i podrobno pojašnjenje.'
Oko 18 četvornih kilometara veliki Šarengradski otok do raspada
Jugoslavije 1991. pripadao je Hrvatskoj. Za sada je pod nadzorom
Beograda. Kod normalizacije odnosa između Beograda i Zagreba
poslije jugoslavenskih ratova od 1991. do 1995., pitanja granica
Hrvatske sa Srbijom na Dunavu i s Crnom Gorom u Kotorskom zaljevu do
sada su bez konačnog rješenja. Otvorenih graničnih pitanja ima
posvuda između bivših jugoslavenskih republika. Probleme izaziva i
granični sporazum između Jugoslavije i Makedonije, jer ga albanske
vlasti u UN-ovom protektoratu Kosovu ne žele priznati", izvješćuje
Bernahrd Kueppers.
Powell protiv bukača
"Powellova doktrina dobila je ime po bivšem vrhovnom zapovjedniku
američkih oružanih snaga a crpi svoju mudrost iz suprotnostima
obilježenih iskustava iz rata u Vijetnamu i rata u Zaljevu. Ta
mudrost glasi: ne upleći se u sukobe u inozemstvu osim ako su od
ogromne važnosti za američke interese; ako se već upleteš, učini to
uz punu potporu domaće javnosti i uz angažman pune vatrene moći.
Vrhovni zapovjednik Powell postao je u međuvremenu američkim
ministrom vanjskih poslova, konstatirajući u toj ulozi da politika
zahtijeva više nijansi kada su vaša nadležnost odnosi među
državama. Time je Powell suprotstavljen svom šefu, američkom
predsjedniku, koji voli izravan govor i time ubire veliki pljesak u
SAD. Ta je suprotnost tako izražena da je u Washingtonu već tjednima
prognoza o preostalim danima Powellova mandata sastavni dio
uobičajenog trača.
Powell se osjetio primoranim da u uskom krugu opovrgne svoju
navodnu namjeru o podnošenju ostavke, što je pak smjesta našlo svoj
put do novina.
Powell pokazuje da ga odlikuje ustrajnost: u Indiji i Pakistanu
pregovara - uz veliku sklonost detaljima - među dvije sukobljene
strane, koje najviše priželjkuju upravo da se sila-zaštitnica
Amerika odluči za jednog od dva borbena pjetlića. Zatim je Powell
iznenada pozvao na razgovore u Washington izaslanstvo palestinske
autonomne uprave, osujetivši time planove američkog predsjednika,
koji je posljednji put na sastanku na vrhu skupine G-8 u Kanadi
istupio filipikom u prilog moralno jasnom i oštrom stavu prema
Palestincima, istaknuvši da bi njihov vođa Arafat trebao potonuti u
politički zaborav.
Powellova poruka upućena je svima u Washingtonu koji žele voditi
grubu politiku. Nekoliko tjedana prije no što je Bush objavio svoju
teoriju o izolaciji Arafata, Powell je izrekao kasnije često
citiranu rečenicu: 'Kako ga (Arafata) ignorirati? Ako kažete da ne
postoji, a on postoji, nećete ništa postići. Samo gubite vrijeme,
ništa ne radite a mi si to ne možemo priuštiti'.
Postavlja se pitanje koliko će još dugo ministar vanjskih poslova
moći voditi samosvojnu politiku. Powell oprezno revidira
predsjednikovu direktivu o Arafatu, pregovara a ne zahtijeva,
preferira nijanse. Sasvim načelno zalaže se za politiku
uključivanja Amerike u međunarodnu zajednicu te za usuglašavanje
stavova sa saveznicima. Time slijedi tradiciju američke vanjske
politike koja je uvijek težila maksimalnom mogućem broju savezika,
ne zahtijevajući da moralna jasnoća po američkom ukusu mora biti
važeće načelo i za ostatak svijeta. Powellova je samostalnost
njegova snaga jer štiti predsjednika od njega samog. Pitanje je
koliko će još dugo Bush smatrati da mu je potrebna zaštita", ističe
na kraju komentara Stefan Kornelius.
FRANCUSKA
LE MONDE
28.-29.VII.2002.
Postmoderna Europa
"U zadnjih pedeset godina Europa je prihvatila potpuno novo
stajalište o ulozi sile u međunarodnim odnosima i to zbog
osobitosti svoje povijesti nakon Drugog svjetskog rata. To
stajalište Amerikanci ne dijele i ne mogu dijeliti, jer je njihova
povijest preko Atlantika bila drukčija.
Vratimo se onome što danas čini stratešku kulturu Europe: naglasak
na pregovaranju, diplomaciji i trgovačkim vezama, davanje
prednosti međunarodnom pravu pred uporabom sile, uvjeravanju pred
prisilom, multilateralizmu pred unilateralizmom. Svi znamo da
Europa kroz stoljeća nije bila sklona takvom pristupu međunarodnim
odnosima: riječ je o proizvodu njezine novije povijesti. Strateška
kultura Europe danas je, sa svoje strane, odlučno odbacivanje
europske prošlosti, odbijanje da se nastavi ići kobnim putem
Machtpolitike. Ona odražava žarku i razumljivu želju da se zauvijek
prekine s prošlošću. Š...Ć
Kao što je istaknuo njemački ministar vanjskih poslova Joschka
Fischer u govoru o svojoj viziji budućnosti Europe na Humboldtovu
sveučilištu u Berlinu 12.V.2000: 'U središtu shvaćanja Europe
nakon 1945. bilo je i uvijek će biti odbacivanje sustava
utemeljenog na Vestfalskim sporazumima iz 1648. i njegova načela
ravnoteže snaga i hegemonijskih težnja velikih država'. Š...Ć
Fischer je vrlo blizu jednom od udova utvare europskog idealizma.
No pitanje nije u podjeli na desnicu i ljevicu. Fischerova glavna
tvrdnja, tj. da je Europa prerasla staru Machtpolitiku i otkrila
novi sustav očuvanja mira među narodima, dobiva snažan odjek u
europskoj javnosti. Visoki britanski diplomat Robert Cooper
napisao je nedavno da sadašnja Europa živi u 'postmodernom sustavu'
koji se više ne temelji na ravnoteži snaga, već na 'odbacivanju
sile' i na 'pravilima ponašanja koja svatko nameće sebi'. U
'postmodernom svijetu', nastavlja, državne probitke i nemoralnost
Machiavellijevih teorija o umijeću vladanja Š...Ć zamijenila je
moralna svijest' na polju međunarodne politike.
Pristaše realizma u Americi svakako će ismijati takav idealizam.
Š...Ć ŠAliĆ unutar europskih granica poništeni su svjetovni zakoni
koji uređuju odnose između država. Europljani su iz anarhičnog
svijeta koji je opisao Hobbes ušli u svijet koji je priželjkivao
Kant, gdje vlada vječni mir. Š...Ć
Europa 'ima ulogu u svjetskoj vladi', kazao je Romano Prodi
Špredsjednik Europskog povjerenstvaĆ, ulogu da europsko iskustvo
primijeni na svjetskoj razini. Š...Ć ŠToĆ širenje europskog čuda na
ostatak svijeta je 'nova uljudbena zadaća' Europe. Kao što su
Amerikanci oduvijek bili sigurni da su otkrili formulu za sreću na
Zemlji, pa ju žele izvesti u države diljem svijeta, tako su si
Europljani zadali novu zadaću proisteklu iz njihova otkrića
vječnog mira.
Tako dolazimo do, po svoj prilici, glavnog uzroka razlika između
Europe i SAD-a. Američka moć, njezina odlučnost u primjeni sile,
ako treba i jednostrano, prijetnja je (možda najveća) za novu
zadaću Europe. Čelni ljudi u Washingtonu ne mogu vjerovati da se
europski kolege više brinu zbog posljedica američkog upletanja u
Iraku (jednostrano i mimo međunarodne zakonitosti), nego zbog
ponašanja Iraka i zabrinjavajućeg arsenala Sadama Huseina. Premda
se plaše da bi takvo upletanje moglo destabilizirati Bliski istok i
uzrokovati velike ljudske žrtve, najviše se plaše zbog drugog:
takav bi pothvat, s američke strane, bio napadaj na samu bit
'postmoderne' Europe, odbacivanje njezinih ideala, poricanje
njihove sveopće vrijednosti. Š...Ć
Kao što su činili Amerikanci kroz dva stoljeća, i Europljani vrlo
glasno očituju svoje uvjerenje da imaju bolju predodžbu o svijetu,
mudriji način za rješavanje međunarodnih problema i obrazac za
rješavanje sukoba koje su spremni ponuditi svima. Š...Ć
Možda nije slučajno što neobičan napredak u ujedinjavanju ostvaren
zadnjih godina nije omogućio da Europa ponovno dobije status
supersile, već je, naprotiv, doveo do smanjenja njezine vojne moći
prema SAD-u. Premda je među ciljevima osnutka EU-a bilo i stvaranje
supersile koja će biti ravnopravna Americi Š...Ć, moramo ustvrditi
da je ŠtajĆ cilj sada anakroničan. Poticaj iz prošlosti proturječi
idealima postmoderne Europe čije samo postojanje ovisi o
neprihvaćanju Machtpolitike. Š...Ć Premda je Europska unija
povremeno umakala prst u nemirne vode Bliskog istoka i korejskog
poluotoka, moramo primijetiti da je njezin vanjska politika
vjerojatno najmršaviji plod ujedinjenja. Š...Ć Zato njezino
posredovanje tako često nailazi na grub prijam. (...)
Američki su čelnici sigurni da svjetska sigurnost i liberalni
poredak, kao i Europa koja je 'postmoderni' raj, neće biti dugog
vijeka ako Amerika ne primijeni silu u pogubnom, Hobbesovu svijetu
koji je u pravilu izvan Europe.
Tako, premda je SAD nekad imao presudnu ulogu u ulasku Europe u
Kantov raj i još uvijek ju ima u osiguranju njezine opstojnosti, sam
ne može u njega ući. Čuva njegove zidine, ali ne može ući na njegova
vrata. Unatoč velikoj moći, SAD je zaglibio u povijesti, prisiljen
da se sučeljava sa sadamima huseinima, ajatolasima, kim jong ilima
i jiang zeminima, prepuštajući drugima mogućnost da dijele
dividende.
Jesu li takve prilike podnošljive za SAD? Umnogome jesu. Š...Ć
Amerikanci očito nisu ogorčeni što ne mogu ući u blaženu suvremenu
Utopiju. Š...Ć Dok manji dio elita još uvijek teži k 'svjetskoj
vladavini' i odbacuje primjenu sile, mnogi Amerikanci raznih boja
Š...Ć još uvijek imaju Muenchen na pameti. Kada je riječ o mladim
naraštajima koji nisu doživjeli ni Muenchen ni Pearl Harbor, oni
imaju 11.IX.2001. Nakon tragedije, čak su i poznati pristaše
'svjetske vladavine' tražili krv.
Amerikanci su idealisti, ali nikada nisu znali promicati svoje
ideale bez pomoći sile. Š...Ć Kao dobri učenici braće Lumieres,
Amerikanci još vjeruju u mogućnost ljudskog usavršavanja i gaje
nadu da je takav i svijet. Ipak, ne nedostaje im stanoviti realizam:
vjeruju da je moć još uvijek nužna u svijetu koji je daleko od
savršenog. Š...Ć Gary Cooper branit će gradić, željeli to njegovi
stanovnici ili ne. Š...Ć
Rijetki će Europljani priznati Š...Ć da takvo ponašanje Amerike
može biti na korist uljuđenom svijetu, da je američka moć, makar se
rabila prema dvojakom sustavu mjerila, najbolje, možda i jedino
oruđe ljudskog napretka. Naprotiv, mnogi su Europljani danas
prepoznali u SAD-u desperadosa, velikog lopova. Europljani se žale
na unilateralizam Georgea Busha, ali shvaćaju da problem nije u
osobi predsjednika: problem je u sustavu i nema rješenja. Š...Ć
Što učiniti? Odgovor je očito da Europa treba Š...Ć povećati svoju
vojnu moć, makar i vrlo malo. No tu se ne trebamo puno nadati.
Napokon, tko zna... ŠNa američkoj straniĆ umjesto da sebe vide kao
Gullivera kojeg su sapeli Liliputanci, američki bi čelnici trebali
shvatiti da ih Europa zapravo nije kadra sputati. Š...Ć ŠZatoĆ bi
mogli pokazati više razumijevanja za mišljenje drugih i malo
velikodušnosti. Mogli bi pokazati više poštovanja za
multilateralizam i primjenu međunarodnog prava te nastojati da
prikupe stanoviti politički kapital kroz suradnju s drugim
državama. Š...Ć
To su tek mali koraci koji ne mogu u potpunosti pomoći trenutnom
pogoršanju odnosa između dviju obala Atlantika. No Š...Ć je li
odveć naivno vjerovati da bi malo međusobnog razumijevanja moglo
popraviti stvar?", piše Robert Kagan.
LE FIGARO
30.VII.2002.
Pariz i Berlin pripremaju se za sučeljavanje
"U Europi, Francuska i Njemačka trenutno sliče na dva vlaka koja
punom brzinom jure jedan prema drugom. U svezi s budućnošću
poljodjelske politike i s reformom europskih ustanova francuski i
njemački čelnici iznose potpuno oprečna stajališta. No, na
današnjem susretu na vrhu u Schwerinu dvije će se zemlje natjecati u
očitovanju dobre volje i potvrditi obećanja o poboljšanju
suradnje. U svakom slučaju, socijaldemokratski kancelar Gerhard
Schroeder mogao bi za dva mjeseca više ne biti na vlasti. Njegov
konzervativni izazivač Edmund Stoiber povećava razliku u
istraživanjima prije parlamentarnih izbora 22.IX. U očekivanju
rezultata izbora, svjetla se oružje i sučeljavanje se odlaže za
jesen.
Na francuskoj strani, prečka se postavlja visoko. Jacques Chirac
očituje želju za novim 'temeljnim ugovorom' između Francuske i
Njemačke. Ima dosta manevarskog prostora. Kohabitacija više ne
koči njegovu europsku politiku. U parlamentu ima veliku većinu.
'Predsjednik Republike dolazi na susret u Schwerinu sa željom da
postavi temelje za obnovu naše suradnje i jačanje veza između naših
društava', kažu u Elizejskoj palači. (...)
U Parizu, rezultati crveno-zelene koalicije kancelara Schroedera
ostavljaju gorak okus na francusko-njemačkom području.
Nezaboravni sukobi na susretu na vrhu u Berlinu (1999.) oko
financiranja Unije i u Nici (2000.) oko reforme ustanova, ostavili
su traga. Češći susreti između čelnika dviju zemalja koji su se
počeli održavati početkom 2001., nisu doveli do novih inicijativa.
Kada je 16.VII. došao u posjet Chiracu, Stoiberu je upriličen doček
državnog poglavara. Ministar-predsjednik Bavarske izrazio je
žaljenje zbog 'zahlađenja' francusko-njemačkih odnosa. Zalagao se
za 'popravak motora'.
Međutim, u europskim rasprama koje se naziru, francusko-njemački
sukobi po svoj će prilici biti isti, zvao se kancelar Stoiber ili
Schroeder. U podjeli ovlasti u Europi, Nijemci daju prednost
regionalnoj razini, dok Francuzi žele sačuvati nacionalnu državu.
Povrh toga, Nijemci razmišljaju o jačanju uloge Europskog
povjerenstva u suradnji između vlada, što se Francuzima ne sviđa.
Napose, budućnost zajedničke poljodjelske politike je bomba s
kasnim paljenjem. Nijemcima je dosta da plaćaju za druge. U Parizu
teško mogu procijeniti Njemačku oslobođenu kompleksa i ujedinjenu,
u središtu Europe koja će se uskoro proširiti na deset novih
zemalja.
Francuska je izvukla najveću korist od razmjernog slabljenja
pobijeđene i podijeljene Njemačke nakon rata, a najviše je izgubila
kada je ova dobila novi status. Deviza Helmuta Kohla bila je 'triput
se pokloniti francuskoj trobojnici prije nego se pokloniš
njemačkoj zastavi'. To ne vrijedi za Schroedera, a još manje za
Stoibera, bude li izabran.
Hoće li ubuduće biti lakše dogovoriti se o ustroju europske obrane i
o usklađivanju vanjskih politika? Europsko ujedinjenje zadnjih
godina prati razmjerno smanjenje vojnih proračuna koje danas
ograničava mogućnost Europe da djeluje, čak i na vlastitome tlu. U
Francuskoj maštaju o preinaci francusko-njemačkog motora kako bi
se izgradila 'snažna Europa' koja će biti kadra da 'sačuva svoje
mjesto' u svijetu u kojemu vladaju Sjedinjene Države. Može li Pariz
pridobiti Berlin za taj cilj?
Francuska i Njemačka već su puno toga napravile zajedno, primjerice
euro, Airbus i zajedničke vojne postrojbe. Zadnjih su godina
izgubile sposobnost za donošenje inicijativa, u čemu je bila snaga
ovog dvojca. On još uvijek ima mogućnost blokade. Ništa se u Europi
ne može poduzeti protiv njegove volje. Zadnji europski susret na
vrhu u Sevilli, u lipnju, pokazao je da zamjenske osovine kao što je
osovina koju su London i Madrid pokušali stvoriti radi borbe s
ilegalnim useljavanjem, nisu mogle dobiti konsenzus
petnaesterice.
Dakle, koji je razlog za uspostavu nove suradnje? Budući da se
interesi Francuske i Njemačke razlikuju, one su kroz desetljeća
mogle između sebe postizati nagodbe koje su mogle biti temelj
europskog konsenzusa. Povratak tom postupku stvar je političke
volje, ali i boljeg međusobnog razumijevanja i dogovora o
zajedničkoj predodžbi o Europi. Nakon predizbornih utrka koje su u
Njemačkoj i u Francuskoj zanemarile te teme, summit u Schwerinu je
prigoda za početak raspre. Ona će se moći produbiti tek s novom
njemačkom vladom nakon izbora 22.IX. U skoroj budućnosti riječ je o
poštovanju kalendara proširenja na istok u 2004. Na dulje vrijeme,
posrijedi je čitav tijek europske integracije", piše Luc de
Barochez.
ŠPANJOLSKA
LA VANGUARDIA
29. VII. 2002.
Francuska, SAD i njihove razlike
Reaktiviranje francusko-američkih odnosa jedan je od najvažnijih
prioriteta novoga francuskog ministra vanjskih poslova Dominiquea
de Villepina. On dobro poznaje Sjedinjene Američke Države jer je
tamo radio od 1984. do 1989. u novinskoj službi francuskog
veleposlanstva u Washingtonu. Bit će mu jako potrebno ovo dobro
poznavanje SAD-a kako bi ponovo uspostavio dijalog koji se u
posljednje vrijeme u znatnoj mjeri smanjio.
U Sjedinjenim Američkim Državama proizraelske organizacije
pokrenule su tiskovnu kampanju kako bi denuncirale francuski
antisemitizam. U zemlji u kojoj je obrana izraelskih interesa skoro
sveta tema, radi se o iznimno neugodnom pitanju. A ako razmotrimo
politiku na Srednjem istoku, statut Međunarodnog kaznenog suda,
ulogu u Ujedinjenim narodima ili budućnost europske obrane, ne
nedostaje razloga za neslogu između Washingtona i Pariza.
Proglas "osovine zla" koja obuhvaća Irak, Iran i Sjevernu Koreju
nije pobudio entuzijazam u Francuskoj, kao ni plan za rat protiv
Iraka kako bi se zbacilo Sadama Huseina s vlasti. Moramo priznati da
su, općenito gledano, u Europi i arapskom svijetu reakcije na ove
planove bile negativne. Odnosi između Francuske i SAD - a nikada
nisu bili glatki i lagani. I u budućnosti su vrlo složeni. (...)
Međutim, ostavimo li po strani ove ritualne izjave, francusko-
američke odnose u stvari čini mješavina oduševljenja i odbojnosti,
solidarnosti i suparništva. Otkad se general De Gaulle šezdesetih
godina suprotstavio SAD-u i izvukao Francusku iz vojnih
organizacija u NATO-u, Pariz uživa čvrstu reputaciju
antiamerikanizma, ne samo u SAD-u, već i u Europi. U zemljama
članicama NATO-a, ova činjenica nije prednost. Za razliku od toga,
više se cijeni u ostatku svijeta, gdje je ta okolnost donijela
Francuskoj pozitivnu sliku o njenoj neovisnosti u odnosu na
velesile. Naravno, stvari su puno složenije od ovog sažetog
prikaza. U velikim međunarodnim krizama, bilo tijekom hladnog rata
ili Berlinskog zida, Francuska je bila čvrst i često odlučniji
saveznik od Velike Britanije ili Njemačke (...). Usprkos starim i
brojnim vezama s Irakom, Francuska nije ni trenutak sumnjala u
ujedinjenje u međunarodnu koaliciju tijekom Zaljevskog rata nakon
što je Bagdad anektirao Kuvajt. Francuska je punopravno
sudjelovala, ruku pod ruku s Amerikancima, u ratu na Kosovu.
Jacques Chirac bio je prvi šef države koji je posjetio New York
nakon 11. rujna, a Francuska se odlučno obvezala u ratu protiv
terorizma.
Ipak, u mirnijim periodima, Francuska je imala interes istaknuti
svoju različitost, zauzimala se za veću neovisnost Europe u odnosu
na Sjedinjene Američke Države ili se nije ni u kome slučaju libila
kritizirati američku politiku u zemljama Trećega svijeta, kada je
ona naizgled bila previše ograničena. U ovom pitanju, naravno,
postoji dio loše prihvaćenog suparništva. Francuska, kao i
Sjedinjene Američke Države pokušava imati univerzalnu poruku.
Amerikanci tvrde da su Francuzi ponosni na svoj međunarodni primat
i pripisuje im nostalgiju za prošlim danima veličine. Nedavno je
stanje postalo napeto jer Francuska utjelovljuje otpor pred
američkom jednostranosti u trenutku kada se ona rasplamsala.
Činjenica da ova protimba nije više samo francuska, već se pretvara
u europsku, s mogućom iznimkom Italije koja se sve više slaže sa
stavovima Washingtona od kada je Berlusconi na vlasti, nije
umirujuća, već naprotiv otežavajuća okolnost za Washington.
Lakše je proglasiti francuski tradicionalni antiamerikanizam kao
inat sile koja propada, nego se pitati o napetostima koje sve više
budi američka politika - svaki puta sve se više izuzima iz pravila
međunarodnoga prava. Pred isticanjem ove jednostrane politike,
Francuska, vezana uz institucije i međunarodno pravo, ponaša se kao
osovina otpora. Međutim, problem nije kao u vrijeme Hladnog rata,
jednostavna oporba s jedne strane između Frnacuske i s druge,
Sjedinjenih Američkih Država i ostalih država NATO-a. U velikom
broju pitanja Velika Britanija, Njemačka, Belgija i ostale
europske zemlje više se priklanjaju francuskoj strani nego
američkoj. Tako na primjer, Pariz misli da u borbi protiv
međunarodnog terorizma SAD previše važnosti daje vojnoj dimenziji,
dok zanemaruje političke odgovore. Ipak, većina europskih glavnih
gradova istog je mišljenja. Svi se slažu i gorko žale za američkim
odbijanjem ratifikacije Sporazuma iz Kyota čiji je cilj borba
protiv staklenikovih učinaka. Na Srednjem istoku, Francuska je
također dugo vremena značila stav protivan proizraelskoj politici
u SAD-u. Čim Washington daje zeleno svjetlo Sharonu da završi s
procesom u Oslu, Pariz se drži perspektive pregovaranog sporazuma,
nametanja političkog rješenja, a ne vojnog, te poštivanja
međunarodnog prava.
S druge strane, ovog se drži i kampanja nekih proizraelskih
organizacija u Sjedinjenim Američkim Državama protiv Francuske, da
oštro kritiziraju antisemitizam u Francuskoj i usporede aktualno
stanje s onom u Vichyju. Ako je uistinu bilo antisemitskih poteza
nedavno u Francuskoj (...) takvi su izgredi - jednoglasno osuđeni i
kažnjeni- i dalje su izolirani slučajevi. Teško je reći da je
Francuska antisemitska kako to s druge strane sami odgovorni
francuski Židovi priznaju. Može se utvrditi stvarni cilj ove
kampanje, koja uporno želi diskvalificirati francusku politiku na
Bliskom istoku, jer se ona opire politici uništenja Palestinske
samouprave koje želi Sharon. Međutim, Pariz je pomogao Washingtonu
da pronađe kompromis za obnovu snage UN-a u Bosni bez pitanja - kako
je u početku želio Bush - statut Međunarodnog kaznenog suda.
Francuska će vjerojatno i dalje biti razlog nelagode za SAD, a iako
je svjesna svoje relativne težine u odnosu na Washington, ne odriče
se da prevagnu načela koja bi Sjedinjene Američke Države rado
držale po strani. Ali u odgovarajućem trenutku, Francuska je,
usprkos svemu, koristan i autentičan saveznik Sjedinjenim
Američkim Državama u ovim nesigurnim vremenima, piše Pascal
Boniface.
RUSIJA
IZVESTIJA
29. VII. 2002.
Dim nad vodom
U ponedjeljak je predsjednik Jugoslavije Vojislav Koštunica u
telefonskom razgovoru s hrvatskim kolegom bio prisiljen ispričati
se. Kod Šarengradske ade na Dunavu jugoslavenski vojnici iz
graničarskoga čamca ispalili su rafal 'opomene' po brodu na kojemu
se nalazila službeno hrvatsko izaslanstvo - nekoliko
gradonačelnika, župan Vukovarsko-srijemski Nikola Šafer i mjesno
hrvatsko stanovništvo.
Na sreću nitko nije nastradao, ali su ti ljudi (njih dvadesetak)
odvedeni s broda u policijsku postaju srpskoga grada Bačka Palanka
i pušteni poslije nekoliko sati ispitivanja. Sve to doziva u
sjećanje događaje 1991.-1995. i vojni sukob između Beograda i
Zagreba. Hrvatski premijer Ivica Račan nije skrivao emocije, nije
ga zadovoljio ni pokajnički telefonski poziv srpskog premijera
Zorana Đinđića. 'To nije dovoljno', izjavio je Račan, 'Mi tražimo
javnu ispriku i podrobno objašnjenje. Hrvatska je uvrijeđena i
rastužena. Kako se može pucati po mirnim građanima? Svako pucanje u
takvim uvjetima, bilo u zrak ili po vodi - naprosto je
nedopustiva'.
Jedan za drugim su jugoslavenski i srpski državni službenici
donosili izjave kajanja, obećavajući istragu i kažnjavanje
krivaca. Do 1991. prema administrativnim granicama bivše SFRJ
otočić Šarengradska ada pripadao je Hrvatskoj. Poslije početka
oružanog sukoba taj je nenaseljeni teritorij pao pod nadzor Srba, a
sada ima neodređeni status. Hrvatsko se izaslanstvo spremalo, među
ostalim, raspraviti i to pitanje. 'Samo smo htjeli dospjeti na
otočić i razgledati koja mjesta mogu poslužiti za ispašu', objasnio
je vukovarski župan Nikola Šafer.
Po izjavi srpskih vlasti izgred se dogodio zato što je o posjetu
otoku krivo obaviještena samo policija. Vojska, koja odgovara za
čuvanje granice, tobože ništa nija znala. Tumačenje, treba
primijetiti, nije baš uvjerljivo.
'Jugoslavenska se vojska nije smjela nalaziti na otoku', rekao je
za naš list komentator zagrebačkoga tjednika 'Globus' i stručnjak
za Balkan Vlado Vurušić, 'S Beogradom imamo dogovor o tome da se
sporni teritorij, kao što je Šarengradska ada, oslobađaju od
nazočnosti naoružanih vojnika, i naših i njihovih. Osim toga, u
cijeloj Europi granice čuva policija, i čemu ondje sad - vojska? I
otkud joj pravo zadržavati ljude? Time se i inače bavi policija.
Izgred nema presedana - od rata 1991.-1995. tako nešto se nije
dogodilo. A izgledalo je da imamo dobre odnose sa Srbijom. Na
primjer, trgovinska razmjena u usporedbi sa 2001. raste po
prognozama na 180 posto. U rujnu počinju pregovori o teritorijalnom
razgraničenju. U cjelini, mislim, podtekst u toj priči je
unutarjugoslavenski: izgred je na neki način vezan s borbom za
vlast i utjecaj u vojsci, koju borbu među sobom vode zagovornici
Vojislava Koštunice i Zorana Đinđića.
30. VII. 2002.
Rumsfeld našao 'ideološku osnovu' ratu s Irakom
U utorak je ministar obrane SAD-a Donald Rumsfeld dao izjavu koja se
može ocijeniti kao 'ideološka osnova' neizbježnosti kopnenog rata
protiv Iraka, a ne zračnoga, kao ranije. U stožeru Oružanih snaga
SAD-a u Suffolku (Virdžinija) šef Pentagona je izjavio da je iračko
kemijsko, bakteriološko i možda nuklearno oružje spremljeno u
posebne kontejnere toliko duboko pod zemljom da ih je nemoguće
bombardirati iz zraka da im se nanese šteta. Zato u Saddamovu zemlju
treba dovesti vojsku - samo je ona u stanju uništiti smrtonosni
arsenal tog diktatora.
Ta je izjava možda odlučni argument protiv zagovornika meke linije
(koju vodi državni tajnik Colin Powell) o tome treba li povesti širu
akciju protiv Bagdada. Sada u tome nema sumnji i ne će ih ni biti.
Ovih su dana vodeći američki listovi iznosili planove kopnenog
napad na Irak, a Rumsfeld je produžio igru s međunarodnom
javnošću.
'Zar vi vjerujete tome što pišu novine', zadirkivao je novinare u
Suffolku, 'svatko tko objavi supertajnu informaciju izlaže
opasnosti američke vojnike a sebe zatvoru'. Zatim je osjetljivu
teme promijenio dodavši kako Iračani imaju zamaskirane
'biotehnološke laboratorije'. Vještine skrivanja su, po njemu,
Iračani naučili od američkih bjegunaca, koji su im stgli preko
Sovjetskog Saveza i Rusije.
ŠVICARSKA
NEUE ZUERCHER ZEITUNG
30. VII. 2002.
Proširenje EU i unutrašnja sigurnost
"Što se više bliži širenje Europske unije na istok, to se snažnije
pitanja unutrašnje sigurnosti nameću javnosti i programima
političara. Ta je tema prošlog vikenda bila predmetom trećeg
'Salzburškog foruma' koji je na inicijativu Beča okupio ministre
unutrašnjih poslova Austrije i susjednih kandidata za ulazak u EU
Poljske, Mađarske, Češke Republike, Slovačke i Slovenije te
povjerenika Eu za pravosudnu i policijsku suradnju Antonia
Vitorina.
Snage političkog centra moraju se ozbiljno pozabaviti tom temom i
ne smiju prepustiti teren radikalnim populistima, konstatirao je u
uvodnom izlaganju austrijski ministar unutrašnjih poslova Ernst
Strasser. Gledano iz perspektive zemlje koja se nalazi na razmeđi
dosadašnje i proširene EU, Strasser je ocijenio da je povjerenje u
produljeno jamstvo o unutrašnjoj sigurnosti ključ prihvaćanja
proširenja EU na istok u javnosti dosadašnjih članica EU. Latentnom
nepovjerenju 'starih' članica EU u sposobnost istočnoeuropskih
zemalja da primjereno zaštite svoj teritorij od kriminalaca,
krijumčara ljudi i trgovaca drogom pet ministara unutrašnjih
poslova budućih članica izričito je suprotstavilo rezultate
vlastitih napora. Svi oni žele - a uvjereni da će i moći - nakon
očekivanog pristupa EU 2004. g. ispuniti pretpostavke za
uključivanje u Schengenski sporazum najkasnije do 2006. g. - a one
obuhvaćaju pouzdanu zaštitu nove vanjske granice EU prema
Bjelorusiji, Ukrajini i Hrvatskoj.
Poljski ministar unutrašnjih poslova Krzyszof Janik skrenuo je
pozornost na sustavnu nadogradnju profesionalno uvježbanih i
opremljenih pograničnih postrojbi. Na granici između Poljske i
Bjelorusije te Poljske i Ukrajine bit će - u razmacima od 20
kilometara - postavljeni - uz službene granične prijelaze - i
punktovi za pograničnu kontrolu radi stalnog nadzora zelene
granice. Mađarska ministrica unutrašnjih poslova Monika Lamperth
govorila je o 'skokovitim' uspjesima u suzbijanju ilegalne
imigracije. Njezin slovenski kolega Rado Bohinc otklonio je sumnje
u odgovarajući sigurnosni standard na 670 kilometara dugoj
vanjskoj granici Slovenije, ocijenivši ih neutemeljenima.
Povjerenik EU Vitorino potvrdio je da su istočnoeuropske zemlje
postigle strahovito puno te da su zabilježile velike pozitivne
pomake ali je upozorio da njihovi napori ne smiju posustati. Naime,
stvarni problemi tek dolaze, istaknuo je Vitorino. Novi zakoni
moraju po njegovim riječima proći provjeru u vidu provedbe i
zaživljavanja u svakodnevnom životu a i nove institucije moraju tek
položiti ispit primjenjivosti u praksi, napomenuo je on. Slovenac
Bohinc prihvatio je tu ogradu bez ikakvih ograničenja. Istaknuo je
da je njegova zemlja pod pritiskom pregovora o pristupu EU brzim
tempom usvojila brojne zakone a pitanja i teškoće zaista se po njemu
javljaju tek pri njihovoj konkretnoj primjeni. Poljaci i Slovaci
nisu pak prešutjeli teškoće na granici prema Ukrajini.
Koncept EU o pojačanoj integraciji zaštite granica naišao je kod
ministara iz istočne Europe na široko odobravanje. Poljak Janik bio
je pak relativno suzdržan u vezi s posebno ambicioznim planovima
Povjerenstva EU o formiranju pogranične postrojbe EU čija bi zadaća
bila pružanje potpore članicama europske zajednice. 'Nove' su
članice izrazile određena očekivanja u vezi s pojačanom
financijskom potporom EU njihovim nastojanjima, ukazujući da je
zaštita granica zadaća cijele EU. Poznat po jasnim nastupima,
povjerenik Vitorino, nije poticao lažne nade. U okviru uvodne
pomoći za pristup EU je zemljama-kandidatima već stavila na
raspolaganje 541 milijun eura za jačanje pravosudnog i policijskog
resora, od čega je 340 milijuna eura namijenjeno formiranju sustava
pogranične zaštite. Dodatnih sredstava izvan tog programa pomoći
neće biti, naglasio je Vitorino. Članice poput Grčke, Italije i
Španjolske, suočavaju se sa sličnim teškoćama pri zaštiti svojih
podjednako eksponiranih vanjskih granica - i za tu namjenu ne
dobivaju nijedan euro iz zajedničke blagajne, napomenuo je on.
Ministar Strasser izračunao je da je Austrija iz vlastitog
proračuna izdvojila 500 milijuna eura samo za ispunjenje tehničkih
pretpostavki koje bi joj omogućile ulazak u 'Schengensku zonu'.
Tekući dodatni troškovi za osoblje nisu uključeni u tu svotu a
subvencije EU nisu predviđene, napomenuo je Strasser.
Vitorino i Strasser pokazali su pak razumijevanje za želju
nekolicine ministara da već prije pristupa budu ne samo informirani
o sigurnosnim pitanjima već i uključeni u odgovarajuću raspravu na
stručnoj razini. Kao obrazloženje, mađarska je ministrica
unutrašnjih poslova Lamperth navela tvrdnju da će se u tom slučaju
nove članice moći još bolje pripremiti za zahtjeve koje sa sobom
donosi članstvo u EU. Ministar Strasser spomenuo je i mogućnosti
zajedničkih programa uvježbavanja, predlažući kao pogodno mjesto
postojeću srednjoeuropsku policijsku akademiju u Beču i
Budimpešti. Strasser je otvoreno priznao da u tom pitanju Austriju
nipošto ne vodi altruizam budući da je bliska suradnja sa susjednim
kandidatima za pristup EU na području pravosuđa i unutrašnje
sigurnosti sastavni dio politike Beča da radi smirivanja vlastite
javnosti koncept pravosudne i policijske suradnje u EU, usvojen na
sastanku na vrhu u Sevilli, ojača i vlastitim angažmanom na
regionalnoj suradnji na području sigurnosti", prenosi na kraju
izvješća Raul Lautenschuetz.
AUSTRIJA
DER STANDARD
30. VII. 2002.
Otvorena pitanja o Iraku
"Katkada je Irak predmet sukoba samo na relaciji američke frakcije
koja zagovara rat i one koja mu se protivi: već je gotovo postalo
zabavno promatrati kako zagovornici uporno podgrijavaju uvijek
iste priče o sastancima iračkih agenata i Al-Qa'idinih ljudi
odnosno kako se naslađuju horror-izvješćima iračkih disidenata,
koji su - primjerice, u funkciji vrtlara ili domara - pratili
proizvodnju najnovijeg iračkog oružja za masovno uništenje pa mogu
svjedočiti o tome. Što, naravno, posreduje dojam da je vojni pohod
neizbježan.
Druga pak strana - moglo bi se reći 'mekušci' - upozoravaju da je
nije moguće predvidjeti kakva će sredstva biti potrebno uložiti te
da zato nije moguće jasno utvrditi odnos između tih sredstava i
mogućeg rezultata - a bilo bi nezgodno kada bi nakon Osame Bih
Ladena umakao i Sadam Husein, kojeg bi gonilo 250 tisuća vojnika.
No, ironiju na stranu - mnoga su pitanja otvorena - i to ne samo ona
vojna a odgovora gotovo i nema: kako će destabilizacija Iraka
utjecati na cijelu regiju? je li Washington spreman prihvatiti
rizik višegodišnje nazočnosti u Iraku - što, notabene, upravo
nastoji izbjeći u Afganistanu? Ako nije, tko bi (možda UN?) trebao
preuzeti zadaće - u rasponu od policijskog rada do izgradnje
institucije - koje oslobođeni Irak ni u kom slučaju neće moći sam
obaviti? Apropos institucija: ako Sjedinjene Države - nadajmo se -
teže demokratskom ustrojstvu Iraka kao obliku državnog
organiziranja, što o toj ideji misli njihov saveznik, islamistička
saudijsko-arapska diktatura? Kakve će uloge u tom scenariju
pripasti Siriji i Iranu - hoće li te dvije države biti tek obična dva
'negativca'? Kako stabilizirati Jordan koji bi pretrpio posebno
teške posljedice nakon eventualnog rata u Iraku? Kako reagirati na
želje turskih Kurda koje će se neizbježno pojaviti ako irački Kurdi
dobiju autonomiju? I tako dalje", napominje na kraju komentara
Gudrun Harrer.
APA *
30. VII. 2002.
Siromaštvo i nedostatna izobrazba nisu glavni uzroci terorizma
"Siromaštvo nije primarni poticaj za 'teroriste' na Bliskom Istoku
- bar ne ono osobno. Terorizam treba manje smatrati odgovorom na
loše tržišne uvjete ili neznanje a više reakcijom na okvirne
političke uvjete i dugogodišnje osjećaje poniženja i frustracije,
pokazala je analiza međusobnog utjecaja izobrazbe, siromaštva,
političkog nasilja i terorizma, koju je u srpnju objavio National
Bureau of Economic Research (Državni ured za ekonomska
istraživanja) iz Cambridgea u saveznoj američkoj zemlji
Massachusetts.
Autori studije, profesori Alan Krueger i Jitka Maleckova,
vrednovali su statističke podatke 129 pripadnika libanonskih
neregularnih postrojbi Hisbollaha, stradalih tijekom paravojnih
akcija protiv Izraela u razdoblju od 1982. do 1994., i usporedili ih
s libanonskim stanovništvom iste dobne skupine (15-38 godina).
Istraživanje je pokazalo da nije moguće nazrijeti značajnu
povezanost između manjkave izobrazbe i siromaštva s jedne i
vjerojatnosti da će 'pojedinac postati mučenikom za Hisbollah' s
druge strane.
Naprotiv, postoji snažnija veza između života iznad granice
siromaštva i višeg stupnja izobrazbe s jedne i sudjelovanja u
Hisbollahu s druge strane, ističu autori studije. Dok je šest posto
libanonskog stanovništva nepismeno, svi su stradali pripadnici
Hisbollahove milicije bili pismeni. 33 posto napadača imalo je viši
stupanj izobrazbe u usporedbi sa samo 23 posto ukupnog
stanovništva. Što se tiče ekonomskog statusa napadača,
istraživanje je pokazalo da samo 27 posto pripadnika Hisbollaha
živi u siromaštvu u usporedbi s 33 posto ukupnog stanovništva.
Krueger i Maleckova pretpostavljaju čak da su proučeni pojedinci -
stradali u paravojnim akcijama - zapravo 'obični vojnici'
Hisbollaha čiji je sastav vrlo heterogen; stoga postoji mogućnost
da sive eminencije Hisbollaga potiču iz još bolje situiranih
obitelji, prognoziraju autori studije. Ti se rezultati u velikoj
mjeri poklapaju s onima, utemeljenima na prikupljenim biografskim
podacima o palestinskim napadačima-samoubojicama. I istraživanje
provedeno među židovima u Izraelu, koji su u prvoj polovini 80-ih
godina sudjelovali u terorističkim aktivnostima na okupiranim
područjima pokazuje da je uglavnom riječ o ljudima s višim stupnjem
izobrazbe i s dobro plaćenim namještenjem, napominju Krueger i
Maleckova.
Doduše, navedeni rezultat ne dopuštaju zaključak da siromaštvo
uopće ne utječe na terorizam, naglašavaju autori - naime,
siromaštvo nedvojbeno može biti uzrokom terorizma na nacionalnoj
razini, dodaju oni. Primjerice, u osiromašenoj zemlji manjina
bolje situiranih građana može krenuti putem terorizma kako bi
poboljšala ekonomski položaj svojih sugrađana, tumače autori
studije. Doduše, navedeni uzrok ne objašnjava terorističke
aktivnosti u bogatijim zemljama poput Irske i Španjolske,
napominju oni.
Autori općenito smatraju problematičnom pretpostavku o izravnoj
vezi između terorizma i siromaštva. Naime, u tom bi slučaju
međunarodna gospodarska pomoć zemljama u razvoju mogla biti
smanjena čim nestane opasnosti terorizma, navode oni" na kraju
priloga.
VELIKA BRITANIJA
REUTERS *
30. VII.2002.
Hrvatski parlament raspravlja o reformističkom kabinetu
"Hrvatski parlament trebao je potvrditi prijedlog mandatara Ivice
Račana za novi kabinet u utorak, i podržati njegova nastojanja da
oformi stabilnu vladu nakon krize vlade koja je trajala mjesec
dana.
Parlament je satima raspravljao o sastavu i programu kabineta prije
nego je donio odluku. Račan računa na potporu 84 od 151 zastupnika.
Račan je dao ostavku na mjesto premijera 5. srpnja, nakon što su
stranačke prepirke blokirale njegovu vladu lijevog centra veći dio
ove godine usporivši tako reforme koje se smatraju ključnima za
stvaranje bližih veza s Europskom Unijom i NATO-om.
Račan, koji predvodi reformiranu komunističku stranku, kazao je u
parlamentu kako će njegova nova vlada nastaviti 'nepopularne i
složene reforme'.
'U sljedećih godinu i pol, želimo stvoriti uvjete za brži
gospodarski rast i zapošljavanje, istodobno održavajući nisku
stopu inflacije i stabilni devizni tečaj', kazao je Račan
'Dodatno ćemo smanjiti deficit u proračunu i javnu potrošnju,
boriti se protiv korupcije i sivog gospodarstva, stimulirati izvoz
i privlačiti ulaganja', dodao je.
Novi kabinet veoma je sličan prethodnome ali u njemu više nema niti
jednog ministra bivših Račanovih saveznika, Socijalnih liberala
(HSLS), a imat će i neovisne stručnjake za kormilom ministarstava
gospodarstva i znanosti.
Savez između Račana i čelnika HSLS-a, Dražena Budiše, bio je od
ključne važnosti za zbacivanje s vlasti nacionalističke stranke,
HDZ-a, na izborima 2000. godine.
Ipak, odnosi su zahladili od kada je većina predstavnika HSLS-a
kazala kako će glasovati protiv novog kabineta.
Račanov adut novi je ministar gospodarstva, Ljubo Juričić,
profesor ekonomije s praktičnim iskustvom, koji je prošlog tjedna
kazao kako bi negativne gospodarske trendove mogao preusmjeriti za
osam mjeseci.
Između ostalih promjena, ministarstvo obrane po prvi će puta voditi
žena, Željka Antunović, koja će imati složeni zadatak - uručiti
otkaz 13.000 vojnika u sklopu reforme oružanih snaga, koja će biti
provedena ove godine.
Unatoč Račanovim obećanjima o tome da će njegova vlada biti
usredotočena na ključne reforme, analitičari navode nastavak borbi
za moć među koalicijskim partnerima kao glavnu prepreku
učinkovitoj vladi.
'Samo tri tjedna nakon bombastične najave o radikalnim promjenama,
Račan ne samo da nije uspio smanjiti broj ministara, kao što je
obećao, nego je i proširio vladu', stoji u uvodniku najnovijeg
izdanja političkog tjednika Nacional.
'Ponovno je dokazao da je neodlučan, spor, sklon kompromisima i da
nema viziju', piše Nacional", prenosi Zoran Radosavljević.
?Napomena o copyrightu: Tekstovi označeni zvjezdicom (*) mogu se,
uz suglasnost Hine, integralno prenositi.
(Hina) mk