RU-E-US-EKSKLAVE-Politika RU NG 23. VII. 2002. Kalinjingrad RUSIJANEZAVISIMAJA GAZETA23. VII. 2002.D. Rogozin: Moskva ne trguje načelimaKalinjigradsko pitanje nije predsjednikova politička igra ni kapric MVP-a, izjavljuje specijalni
predstavnik za Kalinjingradsku oblast ruskog predsjednika Dmitrij Rogozin, koji se sprema predstaviti predsjedniku Putinu program djelovanja s političkim i tehničkim preporukama, piše Marina Kalašnikova.- Zašto je kalinjingradsko pitanje Putinu postalo jedan od političkih prioriteta? = Nismo mi izmislili to pitanje. Niti je ono njegova politička igra, a ni kapric MVP-a Rusije. Problem proistječe iz Ustava RF-a, koji predviđa političku odgovornost za čvrstu zaštitu teritorijalne cjelovitosti Rusije te prava i sloboda naših državljana. Udarati u bubnjeve psihološkog rata, sad je prerano, a nadam se i kasnije. Čemu specijalni predstavnik, zar će biti i problema na koje ne mogu odgovoriti sadašnje ustanove?= Ne mogu komentirati tu predsjednikovu odluku, koja ima strateško značenje za budućnost ruske države. Neki nadnevci su nam važni: summit Rusija-EU u Kopenhagenu u studenom, uvođenje viza za Litvu u
RUSIJA
NEZAVISIMAJA GAZETA
23. VII. 2002.
D. Rogozin: Moskva ne trguje načelima
Kalinjigradsko pitanje nije predsjednikova politička igra ni
kapric MVP-a, izjavljuje specijalni predstavnik za
Kalinjingradsku oblast ruskog predsjednika Dmitrij Rogozin, koji
se sprema predstaviti predsjedniku Putinu program djelovanja s
političkim i tehničkim preporukama, piše Marina Kalašnikova.
- Zašto je kalinjingradsko pitanje Putinu postalo jedan od
političkih prioriteta?
= Nismo mi izmislili to pitanje. Niti je ono njegova politička igra,
a ni kapric MVP-a Rusije. Problem proistječe iz Ustava RF-a, koji
predviđa političku odgovornost za čvrstu zaštitu teritorijalne
cjelovitosti Rusije te prava i sloboda naših državljana. Udarati u
bubnjeve psihološkog rata, sad je prerano, a nadam se i kasnije.
Čemu specijalni predstavnik, zar će biti i problema na koje ne mogu
odgovoriti sadašnje ustanove?
= Ne mogu komentirati tu predsjednikovu odluku, koja ima strateško
značenje za budućnost ruske države. Neki nadnevci su nam važni:
summit Rusija-EU u Kopenhagenu u studenom, uvođenje viza za Litvu u
kopnenom tranzitu za Kalinjingrad od 1. siječnja 2003, uvođenje
viza za Poljsku 1. srpnja 2003. Problem traži jasnu koordinaciju
raznih struktura izvršne i zakonodavne vlast: parlamentarna
diplomacija može pomoći. Imam u vidu Europski Parlament i OESS,
gdje vodim izaslanstvo Federalnog vijeća Rusije. Vijeće Europe je
domovina sporazuma, koje obuhvaća 44 zemlje povezane na temelju
prava na slobodu kretanja i poštivanje suvereniteta.
- S kim u 'konzervativnom valu' Europe ruski političari nalaze
zajedničke interese?
= Važni su nam Francuzi, već zato što Jacques Chirac, koji postiže
ozbiljnu većinu na izborima i ima jake pozicije u senatu i
nacionalnoj skupštini, predlaže čvrstu bazu za prihvaćanje
samostalnih odluka. Uskoro će se raspetljati odnos snaga i u
Njemačkoj.
- A kakve se pripremaju izmjene u zakonodavstvu?
= Pripremamo izmjene, jer je na primjer izvan Rusije ostalo 25
milijuna putovnica. Skratit ćemo proces zamjene putovnica - do 31.
prosinca 2003. godine. Ni mi ne želimo da se kroz Kalinjingrad
promeću osobe koje se nalaze pod istragom. Mislim da moramo s EU-om
ustanoviti dvostruku kontrolu na granicama. Schengenske vize ništa
ne rješavaju, jer se Europljani žale da se kod njih uspostavio ruski
kriminal. Postoji 20 zemalja izvan Schengenskog sporazuma, čiji
građani imaju pristup u Schengensku zonu: Nikaragva, Malezija,
Salvador... Mi znamo da na primjer razina kriminala u Kalinjingradu
ne prelazi onu u Litvi.
- Kakve ćete mjere poduzeti u slučaju negativnog raspleta
pregovora?
= Razne mjere. Već je riješeno pitanje alternativnih transportnih
putanja. To nije tehničko pitanje, kako ističu Europljani, nego
političko. I ako Europa smatra da su sigurnost i ljudska prava
ideologija XXI. stoljeća, onda smo mi posve spremni s EU-om
utvrđivati načine osiguranja i poštivanja prava.
- A pitanje širenja NATO-a i američki interesi?
= Ako baltičke zemlje uđu u NATO, onda će to značajno promijeniti
odnos snaga na sjeveru Europe. To što baltičke zemlje nisu ni u
Dogovoru o običnim europskim oružanim snagama, nema izravnog
značenja za Kalinjingradsku oblast, budući da mi vodimo dijalog s
EU-om. Ali te su zemlje i kandidati za NATO. Pojavljuje se zato
pitanje vojnoga transporta, kojeg zasad s Litvom nema, kao i
transporta opasnih tvari. Ako Litva uđe u NATO, moći se gledati na
vojni tranzit u okviru svojih dogovora s Rusijom, ali i iznenada
izjaviti da je to tranzit kroz NATO.
- A sami Kalinjingrađani? Poznato je da oni radije teže Europi nego
'velikoj zemlji'.
= To vam je vezano za ekonomiku. Poći u susjednu Poljsku i Litvu puno
je jeftinije i jednostavnije, nego po tranzitnom putu u Moskvu ili
Sankt-Peterburg. O tome razmišljam s vladinim odborom koji vodi
Hristenko i spremamo svoje prijedloge o olakšanju i jeftinijem putu
za njih, posebno mladež, kako bi upoznala svoje prijestolnice i
svetinje svoje Domovine.