US-E-IQ-intervencije-Obrana-Ratovi-Organizacije/savezi-Diplomacija nj 23. VII. SZ: europljani bi zaštitili washington od njega samoga NJEMAČKASUEDDEUTSCHE ZEITUNG23. VII. 2002.Prijateljstvo obvezuje"Analizirajući ovih dana vijesti iz
Europe na temu Iraka, George Bush zbunjeno će zastati i upitati svoje savjetnike što zapravo ti saveznici u Londonu, Berlinu i Parizu hoće. Pošteni bi odgovor trebao glasiti: oni u Europi hoće sve i ništa istodobno. Zapravo bi željeli pridonijeti svrgavanju bagdadskog diktatora - posebno kada bi promjena vlasti u Iraku obuhvatila i jamstvo o predvidivosti u Perzijskom zaljevu te kada bi bilo moguće izvoziti stabilnost iz jedne ključne države u arapskom svijetu u susjedne zemlje Saudijsku Arabiju, Iran a možda čak i u vječno krizno žarište Palestinu. London navodno već okuplja vojnike za taj pothvat a čak i Nijemci već mjesecima u Kuvajtu drže u pripravnosti svoje izviđačke tenkove. Teško je uputiti jasnije signale.Njima je pak suprotstavljeno gunđanje i zanovijetanje, kriještanje zapakirano u diplomatski celofan, opsežan katalog bojazni i pitanja. Njemački ministar vanjskih poslova otvoreno izjavljuje da će EU biti izravno pogođena ako stvar pođe po zlu. U Parizu i Londonu javlja se tek prikrivena kritika na račun nepromišljenog ratnog
NJEMAČKA
SUEDDEUTSCHE ZEITUNG
23. VII. 2002.
Prijateljstvo obvezuje
"Analizirajući ovih dana vijesti iz Europe na temu Iraka, George
Bush zbunjeno će zastati i upitati svoje savjetnike što zapravo ti
saveznici u Londonu, Berlinu i Parizu hoće. Pošteni bi odgovor
trebao glasiti: oni u Europi hoće sve i ništa istodobno. Zapravo bi
željeli pridonijeti svrgavanju bagdadskog diktatora - posebno kada
bi promjena vlasti u Iraku obuhvatila i jamstvo o predvidivosti u
Perzijskom zaljevu te kada bi bilo moguće izvoziti stabilnost iz
jedne ključne države u arapskom svijetu u susjedne zemlje Saudijsku
Arabiju, Iran a možda čak i u vječno krizno žarište Palestinu.
London navodno već okuplja vojnike za taj pothvat a čak i Nijemci
već mjesecima u Kuvajtu drže u pripravnosti svoje izviđačke
tenkove. Teško je uputiti jasnije signale.
Njima je pak suprotstavljeno gunđanje i zanovijetanje, kriještanje
zapakirano u diplomatski celofan, opsežan katalog bojazni i
pitanja. Njemački ministar vanjskih poslova otvoreno izjavljuje da
će EU biti izravno pogođena ako stvar pođe po zlu. U Parizu i Londonu
javlja se tek prikrivena kritika na račun nepromišljenog ratnog
raspoloženja u Washingtonu dok u Ankari vlada prava panika budući
da bi sukob na južnoj granici mogao prenijeti nestabilnost u tursko
dvorište i otjerati islamizmu sklono stanovništvo u krilo lažnih
proroka.
Točno je da Bushova vlada dosada nije pridonijela racionalnijem
pristupu napadu na Irak. Nema sumnje da u svim dijelovima zemaljske
kugle demokratski sustav treba pretpostaviti onom diktatorskom.
Nema sumnje da terorističke države predstavljaju prijetnju
sigurnosti te da u Izraelu bombaši-ubojice, u čijem financiranju
sudjeluje i Bagdad, proizvode svece za islamizam u previše kratkim
vremenskim razmacima.
Ipak, demokratske države moraju popratiti upotrebu vojne sile
katalogom razloga i političkom legitimacijom koja će i kritički
nastrojenim građanima omogućiti da u najmanju ruku razumiju vojnu
operaciju. U slučaju Iraka to dosada nije učinjeno u dovoljnoj
mjeri. Štoviše, u odnosima transatlantskih saveznika otvara se jaz
koji bi u slučaju napada postao jednostavno nepremostiv.
Europljani apatično reagiraju na predodžbu o novom ratu u Zaljevu:
rezignirano konstatiraju da pitanje još samo kada će on početi. U
načelu je odluka o vojnoj operaciji već donesena, smatraju oni. No,
takav je stav pogrešan jer bitno smanjuje utjecaj Europe i
istodobno aktivira ogroman konfliktni potencijal u društvu. Zato
je - usprkos predizbornoj borbi - krajnje vrijeme da Europljani
pozovu Washington da ponudi odgovore na središnji katalog pitanja o
pothvatu u Iraku - uz podsjetnik o cijeni projekta 'svrgavanja
Sadama Huseina'.
Ta su pitanja već mjesecima nepromijenjena: tko bi trebao
zamijeniti Sadama? kako dugoročno stabilizirati Irak s obzirom na
nesrazmjernu razvijenost njegovih regija? kakve rizike trebaju
očekivati susjedne države? koje su države saveznici? što će se
dogoditi ako rat u kojem će eventualno biti upotrijebljeno oružje
za masovno uništenje - primjerice, protiv Izraela - izmakne
kontroli? Uz sve to SAD moraju shvatiti da će sukob u Iraku staviti
na kocku njihovu vjerodostojnost u ulozi vodeće sile zapadnog
svijeta? S time je povezana ni manje ni više nego saveznička potpora
Washingtonu i prihvaćanje američkog vodstva - primjerice, u ratu
protiv terora.
Težnja Bushove vlade da prevenciju uzdigne na razinu doktrine nije
dovoljna legitimacija. Ako jest, tada je zadaća saveznika da
preventivno zaštite Washington od njega samog", smatra Stefan
Kornelius.