HR-HNB-NADZORBANAKA-Bankarstvo HNB O RAZVOJU I RADU NADZORA BANAKA HNB O RAZVOJU I RADU NADZORA BANAKA Funkcija nadzora banaka, u smislu bonitetnog nadzora, odnosno supervizije, u proteklom je razdoblju doživjela izuzetan napredak, a
njen budući razvoj treba pratiti ne samo promjene u okružju već ih i anticipirati u smislu preventivnog djelovanja, ističe Hrvatska narodna banka (HNB) u svom izvješću o razvoju i radu funkcije nadzora banaka u Hrvatskoj. To je izvješće središnja banka pripremila u skladu sa zaključkom Hrvatskog sabora, koji je sredinom lipnja raspravljao o godišnjem izvješću HNB-a. Pitanje nadzora bankarskog sustava, naime, aktualizirano je i u saborskoj raspravi, kao i u stručnoj javnosti nakon slučaja Riječke banke i afere zbog kriminalnih radnji njenog glavnog dilera. To je potaknulo i pitanje da li nadzor ostaviti u središnjoj banci ili objediniti nadzor financijskog sustava i izdvojiti ga u posebnu instituciju. Stoga i HNB u svom izvješću daje prikaz prednosti i nedostataka spajanja nadzora u razvijenim, te srednjorazvijenim i nerazvijenim financijskim sustavima. No, hrvatska središnja banka pritom ne iznosi svoj konačni stav o optimalnom modelu ustroja nadzora u Hrvatskoj, ističući da ne želi utjecati na saborsku raspravu o izvješću.
HNB O RAZVOJU I RADU NADZORA BANAKA
Funkcija nadzora banaka, u smislu bonitetnog nadzora, odnosno
supervizije, u proteklom je razdoblju doživjela izuzetan napredak,
a njen budući razvoj treba pratiti ne samo promjene u okružju već ih
i anticipirati u smislu preventivnog djelovanja, ističe Hrvatska
narodna banka (HNB) u svom izvješću o razvoju i radu funkcije
nadzora banaka u Hrvatskoj.
To je izvješće središnja banka pripremila u skladu sa zaključkom
Hrvatskog sabora, koji je sredinom lipnja raspravljao o godišnjem
izvješću HNB-a.
Pitanje nadzora bankarskog sustava, naime, aktualizirano je i u
saborskoj raspravi, kao i u stručnoj javnosti nakon slučaja Riječke
banke i afere zbog kriminalnih radnji njenog glavnog dilera.
To je potaknulo i pitanje da li nadzor ostaviti u središnjoj banci
ili objediniti nadzor financijskog sustava i izdvojiti ga u posebnu
instituciju. Stoga i HNB u svom izvješću daje prikaz prednosti i
nedostataka spajanja nadzora u razvijenim, te srednjorazvijenim i
nerazvijenim financijskim sustavima. No, hrvatska središnja banka
pritom ne iznosi svoj konačni stav o optimalnom modelu ustroja
nadzora u Hrvatskoj, ističući da ne želi utjecati na saborsku
raspravu o izvješću.
Danas su u Europi prisutna tri osnovna modela institucionalnog
ustroja nadzora banaka - prvi je utemeljen na specijalizaciji (npr.
u Hrvatskoj, Italiji, Nizozemskoj, Portugalu, Španjolskoj,
Irskoj), drugi je dualni model (npr. Belgija i Austrija), a treći je
model potpune integracije nadzornih tijela u jednoj agenciji (npr.
Švedska, Danska, Luksemburg, Velika Britanija).
Osvrćući se na pitanje modela u srednjerazvijenim i nerazvijenim
financijskim sustavima, HNB ističe kako se ne može tvrditi koji je
model bolji i navodi argumente za i protiv svakog od njih.
Poteškoće oko spajanja nadzornih tijela, problem neovisnosti
nadzora, nedostatka jasnog cilja, kvalitete kadra i načina
financiranja mogao bi se riješiti time da nadzor bude pri
središnjoj banci. Problem pak tog modela je nekompatibilnost
ciljeva nadzora (zaštita štediša i deponenata i stabilnost i
sigurnost bankovnog sustava) i središnje banke kao monetarne
vlasti (čiji je cilj ostvarivanje i održavanje stabilnosti
cijena).
Kao osnovni argument za spajanje nadzornih tijela u izvješću se
navodi nedostatak kvalitetnog i specijaliziranog kadra i
nastojanje da se on ne osipa na nekoliko različitih mjesta.
Neovisno o modelu koji se odabere, u financijskim sustavima u
razvoju posebno treba voditi računa o tome da se ne ugrozi cilj
svakog nadzora, a da se postigne zajednički cilj svih nadzornih
tijela, a to je stabilnost financijskog sustava, zaključuje
središnja banka, ne iznoseći svoj stav u kojem bi se smjeru trebao
razvijati nadzor u Hrvatskoj.
Najveći dio izvješća posvećen je pregledu razvoja zakonskog okvira
i funkcije nadzora banaka u posljednjih deset godina, metodologiju
i međunarodne standarde nadzora, razvoj i strukturu ljudskih
potencijala na poslovima nadzora.
Nadzor u bankama u proteklih je deset godina prošao kroz tri faze -
osnivanje i prve godine rada (1992.-1996.) kada su jedini oblik
nadzora bile inspekcijske kontrole poštivanja mjera monetarne i
devizne politike; razvoj u smjeru bonitetnog nadzora (1997.-
1999.); kretanje prema suvremenom pristupu nadzora (2000.-
2002.).
U izvješću središnje banke posebna se pažnja posvećuje i problemu
zaposlenika, posebice s obzirom da je riječ o vrlo specifičnim
znanjima, da na početku gotovo nije ni bilo stručnjaka za bankarsku
superviziju. Na poslovima nadzora banaka tijekom 1992. u HNB-u je
radilo samo 16 zaposlenika, a krajem ove lipnja ove godine na tim je
poslovima 71 zaposlenik.