FR-DE-E-DIPLOMACIJA-Diplomacija-Vlada-Političke stranke-Izbori nj 17. VII. FR: njemačko-francuski odnosi NJEMAČKAFRANKFURTER RUNDSCHAU17. VII. 2002.Teško prijateljstvo"Ocjena je jednoznačna: Francuska i Njemačka ne dijele zajedničku
viziju Europe. Prošla su vremena kada su se vlade dviju zemalja opravdano smatrale motorom izgradnje europske zajednice. Taj motor danas kašljuca. Još i gore: umjesto da ga poprave, Berlin i Pariz u posljednje vrijeme često nastupaju kao kočničari. Dug je popis primjera takvog ponašanja: od Schroederova odbacivanja bruxelleskih inicijativa poput plana o liberalizaciji tržišta automobila do najavljenog otpora predsjednika Jacquesa Chiraca prijedlozima Povjerenstva EU o reformi europske poljoprivredne politike. Previše su različiti stavovi o budućem ustrojstvu Europse. Rasprava o ulozi koju bi Francuzi i Nijemci trebali u ujedinjenoj Europi odobriti Povjerenstvu EU, Vijeću ministara i Europskom parlamentu nalikuje dijalogu gluhonijemih. Nedavno se i kod drugih članica EU pojavila zabrinutost zbog stanja francusko-njemačkih odnosa.Naravno, teških je faza u njima bilo i ranije. Osvrt unatrag rasvjetljuje neke sstvari. Kada pak bavarski premijer i kandidat
NJEMAČKA
FRANKFURTER RUNDSCHAU
17. VII. 2002.
Teško prijateljstvo
"Ocjena je jednoznačna: Francuska i Njemačka ne dijele zajedničku
viziju Europe. Prošla su vremena kada su se vlade dviju zemalja
opravdano smatrale motorom izgradnje europske zajednice. Taj motor
danas kašljuca. Još i gore: umjesto da ga poprave, Berlin i Pariz u
posljednje vrijeme često nastupaju kao kočničari. Dug je popis
primjera takvog ponašanja: od Schroederova odbacivanja
bruxelleskih inicijativa poput plana o liberalizaciji tržišta
automobila do najavljenog otpora predsjednika Jacquesa Chiraca
prijedlozima Povjerenstva EU o reformi europske poljoprivredne
politike. Previše su različiti stavovi o budućem ustrojstvu
Europse. Rasprava o ulozi koju bi Francuzi i Nijemci trebali u
ujedinjenoj Europi odobriti Povjerenstvu EU, Vijeću ministara i
Europskom parlamentu nalikuje dijalogu gluhonijemih. Nedavno se i
kod drugih članica EU pojavila zabrinutost zbog stanja francusko-
njemačkih odnosa.
Naravno, teških je faza u njima bilo i ranije. Osvrt unatrag
rasvjetljuje neke sstvari. Kada pak bavarski premijer i kandidat
CDU/CSU za kancelarsku dužnost Edmund Stoiber tijekom posjeta
Parizu bude prizivao odnos povjerenja između Charlesa de Gaullea i
Konrada Adenauera, lako će se previdjeti da je i u njihovo vrijeme
bilo razlika u stavovima. Najveća među njima pojavila se odmah na
početku suradnje, kada je Bundestag 1963. Elizejskom sporazumu
dometnuo preambulu koja je po mišljenju de Gaullea navedeni dogovor
potpuno lišila smisla. Gotovo nitko se više ne sjeća tadašnje
velike krize i njezina dugotrajnog prevladavanja.
Prevladana je samo zato što su postupci vlada u Parizu i Bonnu bili
vođeni sviješću o sudbinskoj povezanosti Francuza i Nijemaca.
Savez između dvije zemlje postao je aksiomom europske politike.
Usuglašavanje francuskih i njemačkih stavova utiralo je put
europskim inicijativama. Danas francusko-njemački odnosi više ne
djeluju kao instrument rješavanja europskih problema već kao
sastavni dio tih problema.
Promjena je nastupila nakon pada Berlinskog zida. Dotadašnja
ravnoteža u odnosu Francuske, koja se oslanjala na svoj status
pobjedničke i nuklearne sile, i Njemačke, koja je svoj
drugorazredni politički status nadoknađivala značajnom
privrednom ulogom, narušena je ponovnim ujedinjenjem Njemačke. De
Gaulleova usporedba Francuske i Njemačke s konjem i jahačem, pri
čemu se podrazumijevalo (...) da je Njemačka konj, tada je prestala
važiti. Počeo se širiti strah od povećanog susjeda, ne ograničivši
se samo na status pomodne teme intelektualnih rasprava - i potezi
vladajućih krugova u Parizu bili su utemeljeni na nepovjerenju
prema dominantnoj privrednoj sili. Doduše, realizacija projekta
monetarne unije učinila je takva strahovanja bespredmetnima.
Njemačka ne polaže pravo na vodeću ulogu u Europi. Berlin je spreman
i sposoban preuzeti takvu ulogu samo u suradnji s Francuskom i
ustraje na ravnopravnosti s ostalim velikim članicama EU. To je
novina za Pariz te francuska nelagoda i dalje jača dok se na
njemačkoj strani javlja razočaranje kada Pariz odbacuje
inicijative poput prijedloga ministra vanjskih poslova Fischera,
proglašavajući ih opasnim mamcem.
Već čitavo desetljeće Francuska i Njemačka nisu pokrenule nikakvu
zajedničku inicijativu u vezi s Europom. Gaullist Chirac koji već
sedam godina obavlja dužnost francuskog predsjednika, nije baš
stekao status oduševljenog Europljanina. Raniji socijalstički
premijer Lionel Jospin još je manje bio vatreni zagovornik Europe.
S druge se pak strane Gerhard Schroeder kolebao između Pariza i
Kondona da bi na kraju ostao sam. Chiras sada ima svu vlast koja mu
je potrebna da u suradnji s Njemačkom izloži veliki plan za Europu.
Nitko više ne može podsjećati na kohabitaciju kao prepreku takvoj
inicijativi. Chirac ne mora u tom kontekstu iščekivati ni ishod
izbora za Bundestag. Aktualna nada Pariza da bi se stvari mogle
popraviti ako u kancelarsku fotelju zasjedne Edmund Stoiber obična
je zabluda. U poljoprivrednoj politici i u pitanju proširenja EU
sljedeći će kancelar - bilo Schroeder bilo Stoiber - morati voditi
računa o njemačkim interesima. S obzirom na federalistički
pristup, njemačka vlada i oporba bliže su jedna drugoj nego
Parizu.
No, nijedan problem nije nerješiv. Za rješavanje problema nije
potrebno sklapati novi Elizejski sporazum. Dovoljno je da
odgovorni u Parizu i Berlinu prigrle iskustvo četrdesetgodišnje
suradnje: Europa će napredovati samo ako budu jedinstveni",
zaključuje Hans-Hagen Bremer.