DE-BA-KOMENTARI-Politika nj 17.VII.-faz-bosna i hercegovina - država bez domoljuba NJEMAČKAFRANKFURTER ALLGEMEINE ZEITUNG17. VII. 2002.Država bez domoljuba"Za sedam godina polumira nametnutog i nadgledanog od strane međunarodne
zajednice, u Bosni i Hercegovini nedvojbeno je došlo do napretka. Zemlja ima valutu u čiju stabilnost imaju povjerenja svi dijelovi stanovništva. Ove je godine primljena u Vijeće Europe. Povratak Srba u bošnjačka ili hrvatska i Bošnjaka i Hrvata u srpska područja povezan je doduše još uvijek sa znatnim poteškoćama, ali ne više s akutnom opasnošću po život povratnika. Izgrađuje se policija čiji pripadnici znaju državnopravne granice i dužnosti. Nabrajanje tih uspjeha moglo bi se nastaviti - ipak ne predugo i uz ograde. Jer pod prisilom postignut napredak uvijek je bio u etapama. Uspjesi u malom koji nimalo nisu promijenili činjenicu da je Bosna i Hercegovina u cjelini i u sedmoj poslijeratnoj godini država koju odbija znatan dio njezinoga stanovništva. Dva od tri konstitutivna naroda Bosne i Hercegovine državu u kojoj žive i dalje osjećaju kao nešto nametnuto. Njihovi interesi - ili ono što im kao takvo prodaju mnogi njihovi političari - protive se interesima cjelovite države.
NJEMAČKA
FRANKFURTER ALLGEMEINE ZEITUNG
17. VII. 2002.
Država bez domoljuba
"Za sedam godina polumira nametnutog i nadgledanog od strane
međunarodne zajednice, u Bosni i Hercegovini nedvojbeno je došlo do
napretka. Zemlja ima valutu u čiju stabilnost imaju povjerenja svi
dijelovi stanovništva. Ove je godine primljena u Vijeće Europe.
Povratak Srba u bošnjačka ili hrvatska i Bošnjaka i Hrvata u srpska
područja povezan je doduše još uvijek sa znatnim poteškoćama, ali
ne više s akutnom opasnošću po život povratnika. Izgrađuje se
policija čiji pripadnici znaju državnopravne granice i dužnosti.
Nabrajanje tih uspjeha moglo bi se nastaviti - ipak ne predugo i uz
ograde. Jer pod prisilom postignut napredak uvijek je bio u
etapama. Uspjesi u malom koji nimalo nisu promijenili činjenicu da
je Bosna i Hercegovina u cjelini i u sedmoj poslijeratnoj godini
država koju odbija znatan dio njezinoga stanovništva. Dva od tri
konstitutivna naroda Bosne i Hercegovine državu u kojoj žive i
dalje osjećaju kao nešto nametnuto. Njihovi interesi - ili ono što
im kao takvo prodaju mnogi njihovi političari - protive se
interesima cjelovite države.
Mnogi bosanski Srbi doduše žele u Europu, ali najradije kao dio
Srbije ili kao njihova djelomična republika a ne s državom kojoj
pripadaju. Hrvati se i dalje osjećaju marginaliziranima u
federaciji s muslimanskim Bošnjacima, uz slično odbojno držanje
prema cjelini. Primat cjelovite države ispred entiteta stoga je i
dalje zajamčen samo na papiru. No samo ako se ta prednost ostvari,
Bosna i Hercegovina može funkcionirati. Cjelovitoj državi
nedostaje ne samo domoljublje, nego i sredstva i ovlasti da bi
ostvarila svoje zadaće. Financiranje se mora osigurati doznakama
oba entiteta, dakle srpske republike i bošnjačko-hrvatske
federacije bespomoćnoj središnjici - a to se u pravilu ne događa.
Osim toga postoje tri vojske. Srpska republika, a u federaciji čak i
pojedini kantoni, raspolažu s vlastitim 'ministarstvima
obrazovanja', koja postavljaju etničke curricule s odgovarajućim
posljedicama na sliku povijesti koja se u takvim školama prenosi
budućim biračima. Djeca povratnika u novoj staroj domovini
njihovih roditelja dobivaju pouku odvojeni od većine, segregacija
nije iznimka nego pravilo. Tako odrasta naraštaj koji će možda
jednoga dana razmjere koji prožimaju sav javni život, jednoga dana
držati nečim normalnim.
Doduše, opasnost je i tu odavno prepoznata: o značenju neutralnijih
povijesnih knjiga predstavnici međunarodne zajednice
raspravljali su više nego jedanput. No s intervencijama moraju
oprezno postupati. Sve dok je Bosna i Hercegovina poluprotektorat u
kojemu vlasti Visokog predstavnika (OHR) moraju dekretom donositi
reforme da bi spriječile posvemašnji zastoj, populistima je lako
igrati. Ljudi koji sami nisu spremni snositi odgovornost,
prebacuju nezadovoljstvo na tuđe odredbe preko OHR-a. No tako se
zemlja neće osloboditi niti ovisnosti o međunarodnoj zajednici
niti će moći stvoriti političke strukture sposobne za djelovanje i
kompromise.
Dekretima i otpuštanjima ministara OHR nije dugoročno pomogao
procesu demokratizacije. Ipak je angažman međunarodne zajednice i
dalje nužan. Zemlja ne može stajati sama. Čini se nezamislivim da bi
se opseg međunarodne mirovne postrojbe u Bosni predvođene NATO-om
mogao u doglednoj budućnosti smanjiti i iznad predviđene mjere bez
da se dovede u opasnost stabilnost regije. Pravosudni sustav ne
funkcionira. Činjenica da je bivši predsjednik bosanskih Srba
Radovan Karadžić kojega sud za ratne zločince u Haagu traži već
godinama, još uvijek na slobodi - upravo je u Beogradu
predstavljeno novo izdanje njegove knjige za djecu - teško
opterećuje zemlju.
Ipak je neposredno poslijeratno doba u Bosni svršilo, ali etnije se
još ni izdaleka nisu našle na okupu. Jer putom u Europu nijedan od
bosanskih naroda neće moći krenuti sam. I Bosna i Hercegovina treba
telefonski broj. Pa čak ako se bosanski narodi uspiju sporazumjeti
o zajedničkom hodu, bit će važno kako će se prema tomu odnositi
Beograd i Zagreb. Ipak se čini da se među mnogim protagonistima
nacionalističkog tabora u Banjoj Luci, Sarajevu ili Mostaru u
međuvremenu probija shvaćanje povezano sa strahom od neuspjeha, da
su kompromisi neizbježni već stoga što će u suprotnom vlade u
susjednim državama sa svojom novom stvarnošću i dalje korak po
korak na putu u Europu bježati ispred Bosne i Hercegovine.
Promjene vlasti u Hrvatskoj i Jugoslaviji oduzele su vjetar jedrima
nacionalističkih stranaka Hrvata i Srba u Bosni. Ali tek će se na
parlamentarnim i predsjedničkim izborima u listopadu pokazati je
li vrijeme 'nacionalističkih dinosaura', kako ih je nazvao bivši
Visoki dužnosnik Wolfgang Petritsch, uistinu prošlo ili će
razvitak u Bosni i Hercegovini i dalje biti ples na mjestu", piše
Michael Martens u uvodniku lista.