US-E-FR-GB-haag-Organizacije/savezi-Sudovi-Diplomacija nj 15. VII. TAZ: britanci izdali europljane NJEMAČKADIE TAGESZEITUNG15. VII. 2002.Ni traga europskoj snazi"Valja se složiti s riječima njemačke ministrice pravosuđa
Daeubler-Gmelin i ministrice za pomoć pri razvoju Wieczorek-Zeul: načelo pravne države nespojivo je s odlukom Vijeća sigurnosti UN da građanima Sjedinjenih Država i ostalih zemalja koje nisu pristupile Međunarodnom kaznenom sudu (MKS) odobri imunitet pred tim sudskim tijelom. Svojom je rezolucijom VS uputilo pogrešan signal - ne samo zemljama u razvoju već svih 114 zemalja koje nisu potpisale sporazum o utemeljenju MKS-a. Naime, navedena rezolucija ne ohrabruje navedene države da napokon ratificiraju spomenuti sporazum već ih odvraća od tog poteza.U najgorem slučaju VS UN je čak otvorilo Pandorinu kutiju jer bi ubuduće i druge države mogle zatražiti odredbe o iznimnom statusu. Osim toga, gledano iz perspektive međunarodnog prava, rezolucija predstavlja i nedopustivu intervemnciju u međunarodni sporazum koji je utanačen izvan sustava Ujedinjenih naroda. Tako ostaje tek nada da će države poput Kanade smoći hrabrosti i uložiti pred Međunarodnim sudom prigovor na takvu odluku.
NJEMAČKA
DIE TAGESZEITUNG
15. VII. 2002.
Ni traga europskoj snazi
"Valja se složiti s riječima njemačke ministrice pravosuđa
Daeubler-Gmelin i ministrice za pomoć pri razvoju Wieczorek-Zeul:
načelo pravne države nespojivo je s odlukom Vijeća sigurnosti UN da
građanima Sjedinjenih Država i ostalih zemalja koje nisu
pristupile Međunarodnom kaznenom sudu (MKS) odobri imunitet pred
tim sudskim tijelom. Svojom je rezolucijom VS uputilo pogrešan
signal - ne samo zemljama u razvoju već svih 114 zemalja koje nisu
potpisale sporazum o utemeljenju MKS-a. Naime, navedena rezolucija
ne ohrabruje navedene države da napokon ratificiraju spomenuti
sporazum već ih odvraća od tog poteza.
U najgorem slučaju VS UN je čak otvorilo Pandorinu kutiju jer bi
ubuduće i druge države mogle zatražiti odredbe o iznimnom statusu.
Osim toga, gledano iz perspektive međunarodnog prava, rezolucija
predstavlja i nedopustivu intervemnciju u međunarodni sporazum
koji je utanačen izvan sustava Ujedinjenih naroda. Tako ostaje tek
nada da će države poput Kanade smoći hrabrosti i uložiti pred
Međunarodnim sudom prigovor na takvu odluku.
Kako njemački ministar vanjskih poslova Fischer, suočen s takvom
situacijom i s iskrivljavanjem svih činjenica, može govoriti o
'dosada neviđenom jedinstvenom nastupu svih partnera u EU', ostat
će njegova tajna. Uistinu jedinstven nastup Europljana - ili samo
'svih 15 minus jedan', dakle, bez Velike Britanije - omogućio bi
ishod koji ne bi naškodio MKS-u. Ljutnja Washingtona bila bi manje
zlo. Kakav bi trebao biti sadržaj 'dijaloga' sa Sjedinjenim
Državama, na koji Fischer ponovno skreće pozornost? Koji su njegovi
ciljevi? Tko bi ga ubuduće trebao voditi?
Izvjesno je samo da će 1. srpnja 2003. g., kada bi trebala biti
dopisana aktualna odluka Vijeća sigurnosti, u Washingtonu i dalje
biti na vlasti Bushov kabinet. Potpuno je pak neizvjesno tko će
vladati u Berlinu. Proteklih su tjedana iz redova CDU/CSU upućene
izjave koje naznačuju dvojbeno veliko razumijevanje za zahtjeve
Sjedinjenih Država. Čini se da je jasno sljedeće: odlučnost pa i
spremnost na sukob, koja je krajem devedesetih obilježavala
početno zalaganje vlade CDU/FDP a potom i vladajuće crveno-zelene
koalicije za učinkovit, kompetentan, o Vijeću sigurnosti što je
više moguće neovisan Međunarodni kazneni sud, danas je stvar
prošlosti", napominje na kraju uvodnika Andreas Zumach.
Autor objavljuje i izvješće pod naslovom "Kako je Sjedinjenim
Državama dano za pravo":
"Nakon višetjednog spora oko imuniteta vlastitih državljana pred
Međunarodnim kaznenim sudom SAD su uz pomoć Velike Britanije
uglavnom uspjele nametnuti svoj stav. U noći na subotu Vijeće
sigurnosti donijelo je posredstvom rezolucije 1422 a na zahtjev
Washingtona odluku da MKS ne smije 'ni pokretati istragu ni kazneni
progon' zbog 'postupaka ili propusta 'sudionika misija UN iz onih
država koje (poput Sjedinjenih Država) 'nisu ratificirale statut
tog suda'. Ta će odredba za početak biti na snazi samo 12 mjeseci ali
Vijeće sigurnosti istodobno je u članku 2 spomenute rezolucije
objavilo 'namjeru' da posebnu odredbu 'obnavlja 1. srpnja svake
godine za dodatnih 12 mjeseci koliko god dugo bude potrebno, pod
istim uvjetima'. Kad god je Vijeće sigurnosti u razdoblju nakon
1945. g. očitovalo u rezoluciji odgovarajuću namjeru, ona bi
kasnije postala i stvarnost. SAD su pak zauzvrat odobrile dosada
blokirano produljenje mandata misije UN u Bosni.
Mnoge je promatrače iznenadila činjenica da je rezolucija usvojena
jednoglasno. Ona je u prvom redu rezultat diplomatske suradnje SAD
i Velike Britanije - čiji je veleposlanik Jeremy Greenstock kao
aktualni predsjedatelj Vijeća sigurnosti znatno utjecao na tijek
konzultacija - ali i nejedinstva Europske unije. Velika je
Britanija već prije dva tjedna spriječila zajednički demarš EU svim
članicama Vijeća sigurnosti EU.
Tekst sadašnje rezolucije identičan je - uz dvije promjene čisto
kozmetičke prirode - tekstu koji su SAD pustile u opticaj već prošle
srijede povodom javne rasprave u Vijeću sigurnosti te u čijem je
sastavljanju Velika Britanija već sudjelovala. U tom je trenutku
tekst pretežno nailazio na odlučno odbijanje - između ostalog,
upravo i među članicama EU. Francuska je formulirala protuzahtjev
koji je prije eventualnog pokretanja istraga protiv sudionica
misija UN predviđao tek 'obvezu' MKS-a da o njima obavijesti Vijeće
sigurnosti UN. Nadalje, Pariz nije isključio ni mogućnost da u
slučaju potrebe vetom obori američki prijedlog rezolucije čak i ako
ovaj dobije potrebnu većinu u vidu 9 od ukupno 15 glasova članica
VS.
Do četvrtka navečer Washington je mogao računati tek na glasove
Kine, Rusije, Velike Britanije, Singapura i Bugarske. Pristanak
Bugarske Washington je pridobio obećanjem da će se u ciklusu
proširenja NATO-a, zakazanom u studenom ove godine, založiti za
prijem Bugarske. Norveška je naznačila da je naklonjena američkom
prijedlogu. Jasan su otpor - uz Francusku - očitovali i Mexico,
Sirija i Irska. Ostale se države nisu izjašnjavale.
Stanje se promijenilo kada je Velika Britanija u noći na petak na
sastanku veleposlanika zemalja EU službeno objavila da će
glasovati za američki prijedlog ako bude podnesen u formi službenog
prijedloga teksta rezolucije. Time je francuski protuprijedlog -
za koji se, inače, nije posebno založilo ni dansko
predsjedateljstvo EU ni Njemačka - izgubio sve šanse za jedinstvenu
potporu EU. Francuska je nagovijestila da u takvim okolnostima neće
uložiti veto a Norveška je otvoreno izrazila potporu američkom
prijedlogu. Nakon takvog raspleta među Europljanima skeptične ili
neodlučne neeuropske članice VS počele su strahovati da će ih
odbijanje američkog prijedloga izolirati i usamljene izložiti
zlovolji i mogućim sankcijama SAD. Diplomati tih država dobili su u
petak iz svojih glavnih gradova uputu da glasuju za američki
prijedlog. Takva promjena mišljenja pospješena je u najmanju ruku u
slučaju Kolumbije snažnim političkim pritiscima Washingtona.
Odluka Vijeća sigurnosti izazvala je širom svijeta uglavnom
kritički intonirane reakcije. Kanadski veleposlanik pri UN Paul
Heinbecker govorio je o 'crnom danu za Ujedinjene narode'. Vijeće
sigurnosti 'nije ovlašteno tumačiti statut MKS-a', ustvrdio je
Heinbecker. Kanada je 'gorko razočarana', dodao je on. Vlada u
Ottawi kritizirala je težnju SAD imunitetu daleko jasnije od većine
članica EU. Belgijski ministar vanjskih poslova Louis Michel
nazvao je odluku VS 'novim udarcem vjerodostojnosti međunarodnih
zakona'. I švedska je vlada izrazila razočaranje. Usprkos
navedenim kritičkim glasovima iz ostalih članica EU i stvarnom
tijeku rasprave, Fischer je izjavio da je posrijedi 'kompromis koji
je omogućio tek dosada neviđeno odlučan nastup EU'. Ministrice
pravosuđa i gospodarske suradnje Hertha Daeubler-Gmelin i
Heidemarie Wieczorek-Zeul bile su daleko kritičnije u svojoj
ocjeni odluke Vijeća sigurnosti.
Za SAD pak navedena odluka predstavlja tek prvu pobjedu u ratu,
'prvi korak nakon kojeg će uslijediti novi', kao što je nakon
glasovanja izjavio američki veleposlanik pri UN John Negroponte.
Konzervativni Wall Street Journal kritizirao je da Bijela Kuća
'nije ostala oštra' i nije ustrajala na prijedlogu rezolucije koju
je prvi puta iznijela prije dva tjedna. Naime, u tom je prvobitnom
zahtjevu Washington još izričito, bez ikakvih kozmetičkih
maskirnih operacija na tekstu, zahtijevao vremenski neograničeni
blako-imunitet za američke sudionike u misijama UN", podsjeća na
kraju izvješća Andreas Zumach.