CH-YU-BA-US-integracije-Organizacije/savezi-Strana pomoć-Diplomacija-Obrana šv 13. VII. NZZ: zapadni balkan se smiruje? ŠVICARSKANEUE ZUERCHER ZEITUNG13. VII. 2002.Krhki provizoriji na Balkanu"U Bosni oružje nije progovorilo sedam
godina. I na Kosovu je mirnije. U Makedoniji prošlog proljeća nisu izbili novi sukobi između policijskih snaga i albanskih pobunjenika kao što su prošle jeseni mnogi strahovali. Političko rješenje koje su sukobljenim stranama nametnuli EU i Sjedinjene Države dosada se pokazalo stabilnim. Danas svi žele ući u Europu, u EU i u NATO - i Srbi, i Hrvati, i Bošnjaci, i Makedonci, i Crnogorci, i Albanci. Je li mir na području bivše Jugoslavije već osiguran? Je li europska krizna regija trajno stabilizirana?Smirivanju situacije nesumnjivo je znatno pridonio preokret u Srbiji. Nacionalistički ekscesi iz 90-ih godina, koji su tu zemlju vratili u prošlost i gurnuli regiju u ponor smrti i razaranja, uglavnom su ustuknuli pred razumnoj političkoj raspravi. U prvom su planu pitanja gospodarskog razvoja. No, upravo u toj odlučujućoj fazi procesa tranformacije Srbiju danas blokira borba za vlast između jugoslavenskog predsjednika Koštunice i srpskog premijera Đinđića. Suparništva koja su izbila na vidjelo ubrzo nakon premoćne
ŠVICARSKA
NEUE ZUERCHER ZEITUNG
13. VII. 2002.
Krhki provizoriji na Balkanu
"U Bosni oružje nije progovorilo sedam godina. I na Kosovu je
mirnije. U Makedoniji prošlog proljeća nisu izbili novi sukobi
između policijskih snaga i albanskih pobunjenika kao što su prošle
jeseni mnogi strahovali. Političko rješenje koje su sukobljenim
stranama nametnuli EU i Sjedinjene Države dosada se pokazalo
stabilnim. Danas svi žele ući u Europu, u EU i u NATO - i Srbi, i
Hrvati, i Bošnjaci, i Makedonci, i Crnogorci, i Albanci. Je li mir
na području bivše Jugoslavije već osiguran? Je li europska krizna
regija trajno stabilizirana?
Smirivanju situacije nesumnjivo je znatno pridonio preokret u
Srbiji. Nacionalistički ekscesi iz 90-ih godina, koji su tu zemlju
vratili u prošlost i gurnuli regiju u ponor smrti i razaranja,
uglavnom su ustuknuli pred razumnoj političkoj raspravi. U prvom su
planu pitanja gospodarskog razvoja. No, upravo u toj odlučujućoj
fazi procesa tranformacije Srbiju danas blokira borba za vlast
između jugoslavenskog predsjednika Koštunice i srpskog premijera
Đinđića. Suparništva koja su izbila na vidjelo ubrzo nakon premoćne
pobjede reformskih snaga na izborima, održanim u prosincu 2000. g.,
prerasla su u međuvremenu u otvoreno neprijateljstvo.
Koštuničina stranka preobrazila se u oporbenu snagu, otežući ili
čak blokirajući usvajanje važnih prijedloga zakona. Protivnici
smatraju Đinđića marionetom koja pleše kako Zapad svira. Atmosfera
novog početka, koja je zahvatila srpsko stanovništvo nakon
Miloševićeva pada, odavno je jenjala. Prijeti opasnost da vlak
reformi iskoči iz tračnica prije no što se istinski zahuktao.
Nacionalisti i populisti vrebaju povoljan trenutak. Srbija još ni
izdaleka nije preko svojih leđa prevalila ono najgore.
Unutrašnjim sukobima pridružila se i neizvjesnost koja obavija
budućnost jugoslavenske federacije. Doduše, u ožujku ove godine
Srbija i Crna Gora potpisale su pod pritiskom Zapada sporazum o
preustrojstvu zajedničke države koja će se ubuduće zvati 'Srbija i
Crna Gora', te čija bi dva dijela trebala steći visok stupanj
samostalnosti. Time su EU i Sjedinjene Države željeli spriječiti
moguće odcjepljenje Crne Gore, strahujući da bi raspad Jugoslavije
ugrozio teškom mukom uspostavljen politički poslijeratni poredak u
cijeloj regiji. No, preustrojstvo federacije napreduje vrlo sporo
- stavovi Srbije i Crne Gore previše se međusobno razlikuju. Ni u
tom pitanju Đinđić i Koštunica ne zastupaju jedinstven stav.
Planom o uspostavi nove federacije u prvom je redu kupljeno
vrijeme. Naime, nakon trogodišnje prijelazne faze Srbija i Crna
Gora imaju pravo istupiti iz zajedničke države. Krene li Crna Gora
tim putem, Srbija će preuzeti status pravne nasljednice aktualne
zajedničke države. To bi značilo da bi Kosovo postalo sastavnim
dijelom Srbije a ne više - sukladno definiciji iz Rezolucije UN 1244
- Jugoslavije. Raspad 'Srbije i Crne Gore' imao bi stoga ozbiljne
posljedice za stanje na Kosovu. U tom bi slučaju bilo gotovo
nemoguće odbiti zahtjev većinskog albanskog stanovništva za
nezavisnošću Kosova. Zato napori usmjereni na očuvanje Jugoslavije
trenutno funkcioniraju i kao jasan signal Albancima na Kosovu.
Zapad trenutno ne želi nove države na Balkanu.
Nakon Bosne i Hercegovine i Kosova 'Srbija i Crna Gora' sljedeća je
na popisu uspostavljenih provizorija. Nesumnjivo nije moguće
previdjeti pozitivne pomake, postignute u Bosni, iako je cjelovita
bosanskohercegovačka država još uvijek labilna tvorevina i gotovo
ne bi mogla opstati bez potpore izvana. Nacionalističke su stranke
potisnute a etničke su fronte omekšane. Na Kosovu je, doduše, i
dalje otvoreno pitanje budućeg političkog statusa - između
ostalog, i na štetu njegova gospodarskog razvoja. No, Kosovo je u
međuvremenu dobilo predsjednika, vladu i parlament u kojem Srbi čak
surađuju. I u Makedoniji, gdje je prošle godine spriječena
eskalacija oružanih sukoba, etnički su se sukobi ponovno
premjestili na političku razinu.
Usprkos pozitivnim pomacima EU i UN ne smiju posustati u svojim
naporima. Stanje je i dalje teško - u Bosni, na Kosovu i u
Makedoniji. Provizorije je moguće održati na životu samo uz najveću
moguću brigu i uz veliki financijski angažman. Upravo slučaj Bosne
pokazuje da su nužni ogromni napori. Prijetnja SAD povlačenjem iz
misije UN u Bosni bila bi pogrešan signal iako bi podrazumijevala
tek povlačenje nekoliko desetaka policajaca, čime bar u prvoj fazi
ne bi bila pogođena međunarodna mirovna postrojba pod NATO-vim
vodstvom.
S jedne strane Bošnjaci nisu zaboravili mizernu ulogu Europljana i
EU u procesu raspada Titove Jugoslavije. Rat u Bosni dokončala je
tek vojna akcija Sjedinjenih Država. Zato američka nazočnost ima i
veliko simbolično značenje. Povlačenje Amerikanaca ponovno bi
osnažilo protivnike bosanske države. S druge je pak strane upravo
obuka djelotvorne, etnički miješane policije jedna od najhitnijih
zadaća. Bosnu više ne ugrožavaju dvije susjedne države kao što je
bio slučaj u vrijeme Tuđmana i Miloševića. Kao i na Kosovu, najveću
opasnost predstavlja organizirani kriminal. Spor Washingtona i UN
oko Međunarodnog kaznenog suda ne smije se prelomiti preko leđa
Bosne.
Pod dojmom rata na Kosovu članice EU ponudile su Bosni i
Hercegovini, Jugoslaviji, Makedoniji i Albaniji dugoročnu
perspektivu pristupa europskoj zajednici. Time je zapadni Balkan
napokon ozbiljno shvaćen kako sastavni dio Europe. Izgledi za
uključenje u Europu mogu u tim zemljama postati motorom temeljitih
političkih i gospodarskih promjena, kao što je bio slučaj i u
istočnom dijelu srednje Europe. No, pokaže li se da su lijepe riječi
tek prazna utjeha za zemlje koje neće biti uključene u europsku
zajednicu, te potonu li ta obećanja na kraju u zaborav u kontekstu
predstojećeg skupog i iscrpljujućeg ciklusa proširenja EU,
proizvod političkog krpanja na Balkanu naći će se u ozbiljnoj
opasnosti. Perspektiva pristupa ionako gubi na privlačnosti ako u
skorašnjem periodu ne nastupe osjetna poboljšanja. Nadalje,
primjer Makedonije pokazao je da je perspektiva pristupa EU važna i
u kontekstu smirivanja unutrašnjeg sukoba. Naime, ona je poslužila
inozemnim posrednicima kao poluga političkog utjecaja a time i
dokončanja sukoba.
Zapad ne smije potkopavati provizorije koje je sam stvorio.
Određena vojna nazočnost i veliki politički i gospodarski angažman
- uz izostanak manira kolonijalnih vladara - i dalje su uvjeti
učvršćivanja krhkog poslijeratnog poretka i otupljivanja oštrice
etnizacije politike. Integracija manjina i stvaranje djelotvornih
institucija pravne države, koje će sve građane štititi od
samovolje, zahtijevaju vrijeme, strpljenje i takt", upozorava
Cyrill Stieger.