FR-US-diplomati-Obrana-Organizacije/savezi-Diplomacija-Vlada francuska-le monde od 9.7.02. preventivno djelovanje sad-a FRANCUSKALE MONDE9.VII.2002.Sjedinjene Države: od zastrašivanja do preventivnog djelovanja"Nekoliko mjeseci prije
mogućeg, pa i vjerojatnog američkog napadaja na Irak, postavlja se nimalo teoretsko pitanje: kako će izgledati nova strateška doktrina Sjedinjenih Država nakon 11.IX? Čime opravdati prijelaz s vojno-diplomatskog stajališta koje se temeljilo na zastrašivanju - pokaži silu kako je ne bi morao primijeniti - na filozofiju primjene sile radi prevencije: udari ako misliš da si izložen prijetnji?", pita se novinar Alain Franchon u rubrici 'Horizonti i analize'.Jer, riječ je upravo o tomu. 'Ne možemo se više oslanjati na doktrinu 'containmenta' Šspriječiti neprijatelja da izađe iz svojih granicaĆ ni na doktrinu zastrašivanja Šodvratiti napadaj jamčeći silovit odgovorĆ, kaže Richard Haas. (...) On je direktor 'policy-planning staffa', jedan od onih koji u ovom času predvode diplomatsko-strateška istraživanja. (...)'Zastrašivanje još uvijek može pomoći kada je riječ o državi' koja je tradicionalna i koju plaši mogućnost odgovora - država ima svoje područje, puk i materijalne probitke koje brani, ali 'sigurno ne
FRANCUSKA
LE MONDE
9.VII.2002.
Sjedinjene Države: od zastrašivanja do preventivnog djelovanja
"Nekoliko mjeseci prije mogućeg, pa i vjerojatnog američkog
napadaja na Irak, postavlja se nimalo teoretsko pitanje: kako će
izgledati nova strateška doktrina Sjedinjenih Država nakon 11.IX?
Čime opravdati prijelaz s vojno-diplomatskog stajališta koje se
temeljilo na zastrašivanju - pokaži silu kako je ne bi morao
primijeniti - na filozofiju primjene sile radi prevencije: udari
ako misliš da si izložen prijetnji?", pita se novinar Alain
Franchon u rubrici 'Horizonti i analize'.
Jer, riječ je upravo o tomu. 'Ne možemo se više oslanjati na
doktrinu 'containmenta' Šspriječiti neprijatelja da izađe iz
svojih granicaĆ ni na doktrinu zastrašivanja Šodvratiti napadaj
jamčeći silovit odgovorĆ, kaže Richard Haas. (...) On je direktor
'policy-planning staffa', jedan od onih koji u ovom času predvode
diplomatsko-strateška istraživanja. (...)
'Zastrašivanje još uvijek može pomoći kada je riječ o državi' koja
je tradicionalna i koju plaši mogućnost odgovora - država ima svoje
područje, puk i materijalne probitke koje brani, ali 'sigurno ne
pomaže kod organizacije' kao što je Al Kaida ni kod lupeških država,
napominje Richard Haass. Neslužbena, raspršena, podijeljena,
aktivna ili uspavana, mreža Al Kaida nije prikladna za masovnu
vojnu represiju; a Sadam Husein je još 1991. pokazao da se ne boji
prijetnje vojnog djelovanja protiv Iraka.
(...) U prigodi nedavnog posjeta Francuskoj, Richard Haass je rekao
za 'Le Monde': 'Pretpostavljam da policija u Parizu tako postupa
svakodnevno; prelazi u akciju kada dozna da kriminalci kane
počiniti kazneno djelo'. Problemi dolaze kada se ide dalje od toga,
kada se s predviđanja prelazi na sprječavanje. Bushova uprava želi
preventivno djelovati protiv bilo koje države ili organizacije 's
terorističkom i ratničkom prošlošću, a izrađuje oružje za masovno
uništenje ili ga želi nabaviti', a da pritom nema pouzdanih
informacija ('bez taktičkog upozorenja' kaže Haass) koje bi
upućivale da će ona početi operaciju protiv SAD-a. (...)
(...) Djeluje se protiv virtualne pogibli. Sa sustava: napadam te
(unaprijed), jer imam konkretnu informaciju koja govori da ćeš me
napasti, prelazi se na sustav: napadam te (preventivno) jer
pretpostavljam da ćeš me napasti, budući da već imaš debeo sudski
dosje i još nabavljaš sredstva za uništenje... Takvo preventivno
djelovanje, dodaje, ne mora nužno biti vojno, već može biti u obliku
gospodarskih ili diplomatskih sankcija.
Haass radije govori o 'sustavu načela', a ne o 'doktrini' ili o
'strategiji'. U listu 'New Yorker' pisao je o 'pojavi načela
ograničenja državnog suvereniteta: suverenitet uključuje obveze.
Jedna je ne mrcvariti vlastiti puk. Druga je ne podupirati
terorizam ni na koji način. Ako neka vlada ne ispunjava svoje
obveze, odriče se uobičajenih prava koja donosi suverenitet, pa i
prava da mirno uživa unutar svog državnog područja'.
Pitanje je tko će o tomu odlučivati. Richard Haass tvrdi da će se
Washington dogovarati sa saveznicima i s drugima, kao što su Kina i
Rusija, prije nego utvrdi novo stajalište. Jedan od problema -
vjerojatno najveći - je može li SAD uzeti sebi pravo da kaže tko je
taj koji virtualno prijeti njihovoj sigurnosti i kojeg se zato može
napasti ili svrgnuti? Također je pitanje može li preventivno
djelovanje biti američki monopol? Neće li Indija doći u iskušenje
da se pozove na nj kako bi opravdala napadaj na Pakistan, a Izrael
kako bi uništio palestinski nacionalni pokret, Peking protiv
Tajvana, itd?
(...) Richard Haass priznaje da ni radikalni islam ni tri države
trećeg svijeta - Irak, Iran i Sjeverna Koreja - koje su proglašene
'osovinom zla', nisu prijetnja kakva je bio SSSR u doba hladnog
rata. 'Dobro, ništa od toga ne može se ni izdaleka mjeriti s
općenitim, višedimenzionalnim izazovom kakav je bio Sovjetski
Savez, kaže. Ali, ne možemo, s jedne strane, podcjenjivati odgovor
na koji može naići radikalni islamizam u vrlo brojnom muslimanskom
puku. I, s druge, kada je riječ o skupinama i o pojedinim
terorističkim državama, one u strateškom smislu ne moraju biti
dorasle nama da bi bile kadre da, s vrlo malom količinom biološke
ili nuklearne opreme, izazovu katastrofu'. S tim su u vezi i
razmišljanja o preventivnom djelovanju."