RU-E-US-CN-DIPLOMACIJA-Diplomacija RU IZVESTIJA 9. VII. ruski ministar Ivanov RUSIJAIZVESTIJA9. VII. 2002.Danas u ruskom Ministarstvu vanjskih poslova počinje veliko vijećanje veleposlanika, pred kojima će se pojaviti i predsjednik
Putin. Ono označava završetak diplomatske sezone, koja opet počinje 11. rujna. U tom povodu ministar vanjskih poslova Igor Ivanov iznosi u razgovoru za list 'Izvestija' rezultate ruske diplomacije i razmišlja o budućim zadaćama, piše Svetlana Babaeva.- Gotovo 90 posto političke elite drži sadašnji vanjskopolitički tečaj neuspješnim za Rusiju. Kao, sve smo izgubili, ništa nismo dobili, ili 'što će mi susjed dati da ga prestanem pljuskati i vrijeđati'. = Vanjska se politika a ne gradi na načelu 'ja tebi - ti meni'. Stvar je u tome da ograničeni resursi koja raspolaže naša zemlja budu maksimalno usklađeni s unutrašnjim reformama. Znači, radimo tako da se u rješavanje vanjskih sukoba ne uvlače unutrašnje okolnosti - ljudske, političke, financijske, vojne. Drugo, da se unutrašnje reforme ispravno shvate vani. Danas se Rusije ne prihvaća više kao 'zemlju mafije', nego je ona ravnopravna članica 'osmorke'. (...) U
RUSIJA
IZVESTIJA
9. VII. 2002.
Danas u ruskom Ministarstvu vanjskih poslova počinje veliko
vijećanje veleposlanika, pred kojima će se pojaviti i predsjednik
Putin. Ono označava završetak diplomatske sezone, koja opet
počinje 11. rujna. U tom povodu ministar vanjskih poslova Igor
Ivanov iznosi u razgovoru za list 'Izvestija' rezultate ruske
diplomacije i razmišlja o budućim zadaćama, piše Svetlana
Babaeva.
- Gotovo 90 posto političke elite drži sadašnji vanjskopolitički
tečaj neuspješnim za Rusiju. Kao, sve smo izgubili, ništa nismo
dobili, ili 'što će mi susjed dati da ga prestanem pljuskati i
vrijeđati'.
= Vanjska se politika a ne gradi na načelu 'ja tebi - ti meni'. Stvar
je u tome da ograničeni resursi koja raspolaže naša zemlja budu
maksimalno usklađeni s unutrašnjim reformama. Znači, radimo tako
da se u rješavanje vanjskih sukoba ne uvlače unutrašnje okolnosti -
ljudske, političke, financijske, vojne. Drugo, da se unutrašnje
reforme ispravno shvate vani. Danas se Rusije ne prihvaća više kao
'zemlju mafije', nego je ona ravnopravna članica 'osmorke'. (...) U
Kananaskisu smo prihvatili niz dokumenata općega značenja za borbu
protiv terorizma, koji će biti iskorišteni za druge dokumente UN-a.
To je sve dio novoga svjetskog poretka. Mi smo zainteresirani da se
on ne gradi bez nas; to je glavna vrijednost 'osmorke'. (...)
Usporedo s time treba shvaćati da ćemo imati, što se više budemo
integrirali u svjetske gospodarsko-financijske strukture, sve
oštriju konkurenciju, ali će to biti ista ona kao između SAD-a i
Japana ili Europe.
- A što mi ne možemo?
= Obnavljati bipolarni svijet, pretendirati na ulogu države koja
diktira svoja pravila igre. To ne želimo, čak i kad bismo htjeli, ne
bismo to mogli. Ali možemo sudjelovati u stvaranju novoga svjetskog
poretka. Predviđamo sve u srednjoročnoj perspektivi, otprilike za
pet godina.
- Kakva nam je perspektiva u Srednjoj Aziji, a kakva u suradnji s
Amerikom?
= Već smo govorili: za Rusiju su opasni Kavkaz i azijska granica.
Jedna od glavnih prijetnja nije globalna nuklearna katastrofa ili
agresija SAD-a i NATO-a, nego ona iz Afganistana. Zato smo
podupirali Sjeverni savez, nastojeći ne promijeniti njihov režim -
to je unutrašnja stvar zemlje - nego otkloniti opasnost od naših
granica.
- Tko je tako oštro promijenio odnose s Ukrajinom?
= Predsjednik.
- A bjelorusko-ruska kolizija?
= Istodobno je jednostavna i složena. Jednostavna jer i u Moskvi i u
Minsku shvaćaju nužnost uzajamnih odnosa, a složena zato što je
pitanje kako ustrojiti zajednički život. Nova načela će izgraditi
dvije suverene države. Najbolje bi bilo prihvatiti načela koja su
zaživjela, na primjer ona u Europske Unije.
- A ako Ukrajina i Bjelorusija postanu kandidati za NATO ili EU?
= Sumnjam u to. Prije bih očekivao da se za nekoliko godina NATO
transformira, a onda treba vidjeti kako će izgledati njegov sastav.
Sada je očito da NATO u sadašnjem obliku nije u stanju rješavati
pitanja novih prijetnja i izazova.
- A Europska Unija?
= Mislim da nakon prve etapa proširenja slijedi duga adaptacija od
bar deset godina, jer su zemlje koje stupaju u Europu uniju - one
dotacijske, treba ih 'svariti'.
- Zašto nas problem Kalinjingrada podsjeća na vrijeme Hladnog
rata?
= Radi se o tome da tražimo slobodno kretanje za Ruse i to je posve
rješiv problem, uz poštovanje suvereniteta svake zemlje, kroz koju
ide tranzit. To je u našem slučaju - Litva. Postoje određene rute,
koje se mogu osigurati; to je tehničko pitanje ali je bilo dignuto
na političku razinu.
Spremni smo ukinuti vize sa svim zemljama Europske Unije, i to nije
naša inicijativa. I mi nastojimo smekšati vizni režim, jer on
smanjuje promet turista. MI se nalazimo u teškom položaju jer EU
utvrđuje granice radi nezakonite migracije. To se tiče i SAD-a,
koji u tome zaoštrava politiku.
Pitali smo naše europske partnere što ih muči. Ako ima nezakonite
migracije, to se rješava zajedničkim kontrolnim tijelima, koja će
presjeći svaku opasnost. Ako se ne želi imati izuzetak u Schengenu,
onda je to političko pitanje, i ono traži nestandardni pristup.
- Kada će se o Kalinjingradu sastati Rusija, EU, Litva i Poljska?
= Ne mogu reći, ali sam upravo poslao pismo svim ministrima država
EU-a, da što prije započnemo rad.
- A istočni susjed Kina?
= Susjedi smo i ostat ćemo susjedi. Da izbjegnemo opasnost možemo
graditi, kao prije, veliki plot, duž njega vojna postrojenja i
nadati se spokojstvu. A može se i stvarati pravnu osnovu, graditi
odnose koji odgovaraju uzajamnim interesima, širiti zonu suradnje.
Mi smo vojnu suradnju izbalansirali ekonomskom suradnjom, posebno
za vrijeme posljednjeg posjeta Zianga Zemina Moskvi. Sada je u
tijeku realizacija cijeloga niza projekta: naftovod, plinovod, a
Kina je odlučila i kupiti pet ruskih zrakoplova. U
vanjskopolitičkom smislu naši se interesi nigdje ne sukobljavaju.
- Što su sljedeće zadaće?
= Pripremamo cijeli niz mjera za ostvarivanje Dogovora o strateškim
nuklearnim potencijalima i deklaracije sa SAD-om, a u Washingtonu u
prvoj polovici rujna imat ćemo sjednicu odbora ministara obrane i
vanjskih poslova. Drugi je blok - pokretanje mehanizama Vijeća
Rusija-NATO, na primjer na polju iskorištavanja naših vojnih
potencijala za spasilačke operacije. Treće, treba s razradom 20-30
normativnih akata pokrenuti Šangajsku organizaciju, kojoj želi
pristupiti još 10 zemalja. A s Europskom Unijom imamo puno pitanja,
a ponajprije kalinjingradski problem.