E-DE-FR-POLJOPRIVREDA-Organizacije/savezi-Poljoprivreda nj 9. VII. FR: komesar eu podupire kakvoću a ne količinu NJEMAČKAFRANKFURTER RUNDSCHAU9. VII. 2002.Bruxelleska poljoprivredna čipka"Na europskoj pozornici u Bruxellesu počinje
ovih dana prikazivanje višedjelnog pilot-filma čiji se završetak ne nazire. Sadržaj obećava napetost jer se radi o novcu, o političkoj moći pa i o tome tko će u Europskoj uniji ubuduće voditi glavnu riječ.Naslov filma baš i ne privlači pozornost - 'privremeno izvješće'. Režiser je komesar EU za poljoprivredu Franz Fischler a snimanje mu je povjerio važan producent: 15 šefova država i vlada članica EU, koje su pokrenule navodno povijesni reformski projekt po imenu 'Agenda 2000'. Spomenuta Agenda skicira smjernice europske poljoporivredne, regionalne i financijske politike u razdoblju do 2006. g. Prihvaćena je na sastanku na vrhu u Berlinu nakon žestokih sporova, uz dodatak da na polovini razdoblja (2002. g.) - ovisno o potrebama - postoji mogućnost sadržajnih 'prilagodbi'.Fischler će sutra predstaviti svoju bilancu na polovini razdoblja a neki ga mandatari već prije objave sumnjiče da je prekršio važne upute. Francuska, daleko najveći profiter europske poljoprivredne politike, žali se - formalno sasvim logično - da je Povjerenstvo EU
NJEMAČKA
FRANKFURTER RUNDSCHAU
9. VII. 2002.
Bruxelleska poljoprivredna čipka
"Na europskoj pozornici u Bruxellesu počinje ovih dana
prikazivanje višedjelnog pilot-filma čiji se završetak ne nazire.
Sadržaj obećava napetost jer se radi o novcu, o političkoj moći pa i
o tome tko će u Europskoj uniji ubuduće voditi glavnu riječ.
Naslov filma baš i ne privlači pozornost - 'privremeno izvješće'.
Režiser je komesar EU za poljoprivredu Franz Fischler a snimanje mu
je povjerio važan producent: 15 šefova država i vlada članica EU,
koje su pokrenule navodno povijesni reformski projekt po imenu
'Agenda 2000'. Spomenuta Agenda skicira smjernice europske
poljoporivredne, regionalne i financijske politike u razdoblju do
2006. g. Prihvaćena je na sastanku na vrhu u Berlinu nakon žestokih
sporova, uz dodatak da na polovini razdoblja (2002. g.) - ovisno o
potrebama - postoji mogućnost sadržajnih 'prilagodbi'.
Fischler će sutra predstaviti svoju bilancu na polovini razdoblja a
neki ga mandatari već prije objave sumnjiče da je prekršio važne
upute. Francuska, daleko najveći profiter europske poljoprivredne
politike, žali se - formalno sasvim logično - da je Povjerenstvo EU
prekoračilo svoj mandat i umjesto provjere odmah iznijelo
prijedloge za reformu reforme. Fischlerova inicijativa ne može
biti predmetom rasprava, poručuju iz Pariza, čime su vjerojatno
stvoreni uvjeti za napetost na predstojećim savjetovanjima u
Vijeću ministara EU.
Na drugom kraju kritičarskog spektra nalazi se Njemačka. Crveno-
zelena koalicija potvrđuje, doduše, da Fischler sadržajno
iznenađujuće srčano potiče promjenu agrarne politike, koju
priželjkuje Berlin. Usprkos tome, njemačka vlada prigovara da
Bruxelles izrađuje planove za budućnost u zrakopraznom prostoru:
naime, planovima Povjerenstva nedostaju navodno pouzdane ocjene o
financijskim posljedicama proširenja EU na Istok dok procjena na
polovini razdoblja ignorira - što je iz njemačke perspektive
posebno osjetljiva stvar - trajni zahtjev Berlina za uštedama u
proračunu za poljoprivredu a time i za rasterećenjem pozicije
Njemačke kao 'netto-platiše' u Europi.
Usprkos svim tim kritikama prije same objave, Fischlerova
razmatranja, sporna i unutar samog Povjerenstva, zaslužuju
pozornost. U svakom slučaju, povjerenik EU, koji u Tirolu ima i
vlastito poljoprivredno dobro, napokon pokušava podvrgnuti
provjeri politiku koja je bez obzira na nevažne korekture ostala
ista još od 50-ih godina prošlog stoljeća; koja još i danas guta 40
milijardi eura, odnosno polovinu godišnjeg proračuna EU; koja se
uglavnom provodi mimo potrošača i sve jače potkopava poziciju
Europske unije u svjetskoj trgovini. Povjerenik EU za
poljoprivredu nastavlja gdje su prije dvije godine neuspjeh
zabilježili planeri Agende 2000. Zalaže se za to da lavovski dio
izdvajanja za poljoprivredu - izravne subvencije za seljake - bar
djelomično budu 'odvojene' od proizvodne mase. Ubuduće više ne bi
trebala biti subvencionirana masa već 'rezultati'
poljoprivrednika - poput bolje kvalitete prehrambenih namirnica,
viših standarda u zaštiti okoliša i životinja.
Sasvim je razumljivo što francuska vlada izlazi na barikade kako bi
se suprotstavila takvim konceptima. Naime, u slučaju provedbe,
Fischlerovi planovi reformi nužno bi prisilili profitabilnu
francusku poljoprivredu da se prije ili kasnije pomiri s manjim
subvencijama iz Bruxellesa. Njemački kancelar Gerhard Schroeder
nedavno je skrenuo pozornost upravo na tu točku, opomenuvši pri
aluziji na sve bliže proširenje EU na Istok da 'solidarnost' iskažu
one dosadašnje članice EU, koje su u prošlosti posebno profitirale
od blagodati zajedničke poljoprivredne politike.
No, i Berlin bi usprkos opravdanoj kritici trebao biti iskreniji
kada je u pitanju mogućnost financiranja planova reformi.
Primjerice, njemačka vlada trenutno zanovijeta da Fischlerov
prijedlog o 'ukidanju' subvencija za velika poljoprivredna imanja
ide na štetu brojnih seoskih imanja u novim njemačkim saveznim
zemljama te da zato mora biti korigiran. Taj je prigovor možda u
osnovi valjan ali ne vrijedi ako autore mjerimo kriterijem njihovih
vlastitih riječi: u prosincu 2000. g. - njemačka vlada upravo je
označila početak 'preokreta u poljoprivrednoj politici' - u
Berlinu su isticane parole poput 'small is beautiful' (malo je
lijepo, op. prev.) a objavljen je i rat 'industrijskim
poljoprivrednim tvornicama'.
Fischler će se sljedećih mjeseci u slučaju potrebe prisjetiti tih
najava te i ostalim svojim kritičarima postaviti jednostavno
pitanje: koliko si još dugo Europska unija namjerava priuštati
nekoliko milijardi 'težak' sustav subvencija za sektor čiji
doprinos zajedničkom BDP-u ne iznosi čak ni tri posto", ističe na
kraju komentara Michael Bergius.