CH-US-E-haag-Organizacije/savezi-Kriminal-Ratovi-Strana pomoć šv. 3. VII. NZZ: sud je bez sile apstrakcija ŠVICARSKANEUE ZUERCHER ZEITUNG3. VII. 2002.Powerplay na East Riveru"Najintenzivnije se sukobljavaju oni koji se dobro poznaju.
Bushova administracija a već prije nje većina u američkom Kongresu nikada nisu skrivale da se protive novom Međunarodnom kaznenom sudu; sada se čini da je Washington pronašao sredstvo da države-zagovornice MKS-a podvrgne pritisku. Još nije jasno koliko su daleko Amerikanci uistinu spremni ići u svojoj taktici blokade misija UN širom svijeta i u svojoj politici potkopavanja suda. No, očito je da će to biti predmet načelnog spora Amerike i Europe. Transatlantski 'partneri' kreću povremeno čudnim putevima.Činjenica da neke članice EU pokušavaju prikazati takvo ponašanje kao sudbinsku borbu 'supersile' i 'međunarodne zajednice' govori više o nezreloj europskoj samosvijesti nego o stvarnom stanju stvari. Što više EU nastoji preuzeti ulogu instance svjetskog javnog mnijenja, to je manje shvaćaju ozbiljno. Niti postoji supersila koja može upravljati svijetom kako joj se prohtije niti postoji međunarodna zajednica koja bi per definitionem bila moralno nadmoćna ili na neki drugi način u pravu. Kada bi i
ŠVICARSKA
NEUE ZUERCHER ZEITUNG
3. VII. 2002.
Powerplay na East Riveru
"Najintenzivnije se sukobljavaju oni koji se dobro poznaju.
Bushova administracija a već prije nje većina u američkom Kongresu
nikada nisu skrivale da se protive novom Međunarodnom kaznenom
sudu; sada se čini da je Washington pronašao sredstvo da države-
zagovornice MKS-a podvrgne pritisku. Još nije jasno koliko su
daleko Amerikanci uistinu spremni ići u svojoj taktici blokade
misija UN širom svijeta i u svojoj politici potkopavanja suda. No,
očito je da će to biti predmet načelnog spora Amerike i Europe.
Transatlantski 'partneri' kreću povremeno čudnim putevima.
Činjenica da neke članice EU pokušavaju prikazati takvo ponašanje
kao sudbinsku borbu 'supersile' i 'međunarodne zajednice' govori
više o nezreloj europskoj samosvijesti nego o stvarnom stanju
stvari. Što više EU nastoji preuzeti ulogu instance svjetskog
javnog mnijenja, to je manje shvaćaju ozbiljno. Niti postoji
supersila koja može upravljati svijetom kako joj se prohtije niti
postoji međunarodna zajednica koja bi per definitionem bila
moralno nadmoćna ili na neki drugi način u pravu. Kada bi i
postojala, bila bi - gledano već samo iz zemljopisne perspektive -
krajnje ograničena ako ne bi obuhvatila i Ameriku, Rusiju, Kinu,
Indiju i Izrael.
Sila i zakoni: neuspješna nastojanja da se uspostavi svjetski
poredak koji neće biti utemeljen samo na sili već i na pravnim
načelima ispisuju povijest 20. stoljeća. Nuernberška suđenja
održana su nakon poraza Njemačke; pobjeda slobodnog svijeta
trebala je prethodno biti izborena manu militari uz brojne žrtve.
Nakon toga pred sud su izvedeni pobijeđeni a ne pobjednici.
Milošević sjedi u svojoj haaškoj ćeliji zato što je NATO bio
prisiljen voditi i vodio je rat na Kosovu.
UN i EU imale su prije toga svoje prilike za vrijeme balkanskih
ratova ali su ih proigrali. Tek kada je Kongres gotovo prisilio
Clintonovu administraciju da nakon dugotrajnog oklijevanja
intervenira, uspostavljena je nova situacija u kojoj je bilo moguće
pokrenuti mirovne misije s izgledima za uspjeh. Zakoni bez sile
ostaju apstraktni. Nacionalni sudovi utemeljeni su na demokratskom
konsenzusu određene nacije a nadziru ih njezine institucije. To ne
vrijedi za Međunarodni kazneni sud.
Ima li povoda za vjeru ili nadu da će u 21. stoljeću sve biti
drugačije? Tko postavi odgovarajuće pitanje u Moskvi, Pekingu i
Delgiju, ali i u Jeruzalemu, suočit će se s pristojnim niječnim
odgovorom. Poput Amerike, i navedene države smatraju da je primjena
sile u određenim okolnostima nužno sredstvo zaštite interesa i
sprečavanja strašnijih scenarija i neće dopustiti da im naknadno
sude strani suci. Osim toga, američka razmatranja, koja u okviru
rata protiv terorizma teže formaliziranoj strategiji preventivnih
udara, možda nisu spojiva s međunarodnim pravom ali su možda
usprkos tome nužna. Kada bi MKS-u bilo prepušteno da sam definira
pojam 'agresije', valjalo bi postaviti pitanje zašto bi sada
trebalo uspjeti ono što je dosada uspijevalo u konkretnim
pojedinačnim slučajevima - primjerice, prije rata protiv Iraka -
ali ne i u općevažećem obliku. Odgovor na to pitanje dotiče se same
biti svakog kolektivnog sustava obrane kakav je onaj Ujedinjenih
naroda.
Usprkos svim navedenim dvojbama ne bi bilo dobro kada bi mirovne
misije UN bile ugrožene ili čak prijevremeno dokončane. U mnogim
zemljama one obavljaju jako korisnu zadaću koja uistinu služi miru
- sprečavanju samovolje i nasilja kao i obnovi nakon razornog rata.
To je u osnovi poznato svim sudionicima aktualnih zbivanja u New
Yorku. Diplomati na East Riveru plaćeni su za pronalaženje
izvedivih rješenja iz pat-pozicija u koje su ih dovele vlade. I to
posebno onda kada su borbeni pjetlići već uložili popriličnu dozu
vlastitog prestiža u pretežno jalovi sukob.
Europljani bi trebali odustati od svog subrealnog pravnog
rigorizma i prihvatiti američke prigovore dok bi se Amerikanci
trebali vidno pristati na ustupke kada je riječ o njihovu naizgled
pretjeranom tumačenju suvereniteta. Dvije su strane upućene jedna
na drugu. Nijedan sud neće moći spasiti Europu nađe li se u
ozbiljnoj opasnosti a Amerika treba svoje pouzdane saveznike više
nego ikad dosad. Do jednostavnih spoznaja nije teško doći; no, što
prije budu provedene u praktičnu politiku, to bolje", zaključuje
Hansrudolf Kamerer.