US-E-DE-IT-mediji - dp-Glasila/mediji-Politika-Sudovi-Terorizam dnevni pregled br.125 2. srpnja 2002. GLAS AMERIKE - VOA1. VII. 2002.Međunarodni kazneni sud - pohvale i kritikeIz Haaga - Lauren ComiteauDanas je u den Haagu počeo
djelovati stalni međunarodni kazneni sud. To znači da onaj tko počini ratni zločin, zločin protiv čovječnosti ili djelo genocida može očekivati da će se protiv njega podići optužnica na tom sudu. Sporazum o osnivanju suda do sada su ratificirale 74 zemlje. Međutim, protiv stalnog kaznenog suda iznose se i snažne kritike.O ideji stalnog međunarodnog kaznenog suda govorilo se od početka dvadesetog stoljeća. No, sporazum o njegovom osnivanju potpisan je tek 1998., a za ratifikaciju sporazuma od potrebnog broja zemalja ? njih 60 - trebale su dodatne četiri godine. Time je sporazum stupio na snagu, a od danas sud i službeno postoji. Pace: Sud nije univerzalni lijek za sva zla ovog svijeta William Pace, čelnik Koalicije za osnivanje međunarodnog kaznenog suda, kaže da u budućnosti počinitelji najgorih zločina više neće tako lako izbjegavati kaznu: "Međunarodni kazneni sud neće biti univerzalni lijek za sva zla ovog svijeta. On neće zaustaviti terorizam, ili staviti kraj ratu. Međutim ova ustanova predstavlja
GLAS AMERIKE - VOA
1. VII. 2002.
Međunarodni kazneni sud - pohvale i kritike
Iz Haaga - Lauren Comiteau
Danas je u den Haagu počeo djelovati stalni međunarodni kazneni
sud. To znači da onaj tko počini ratni zločin, zločin protiv
čovječnosti ili djelo genocida može očekivati da će se protiv njega
podići optužnica na tom sudu. Sporazum o osnivanju suda do sada su
ratificirale 74 zemlje. Međutim, protiv stalnog kaznenog suda
iznose se i snažne kritike.
O ideji stalnog međunarodnog kaznenog suda govorilo se od početka
dvadesetog stoljeća. No, sporazum o njegovom osnivanju potpisan je
tek 1998., a za ratifikaciju sporazuma od potrebnog broja zemalja ?
njih 60 - trebale su dodatne četiri godine. Time je sporazum stupio
na snagu, a od danas sud i službeno postoji.
Pace: Sud nije univerzalni lijek za sva zla ovog svijeta William
Pace, čelnik Koalicije za osnivanje međunarodnog kaznenog suda,
kaže da u budućnosti počinitelji najgorih zločina više neće tako
lako izbjegavati kaznu: "Međunarodni kazneni sud neće biti
univerzalni lijek za sva zla ovog svijeta. On neće zaustaviti
terorizam, ili staviti kraj ratu. Međutim ova ustanova predstavlja
značajan korak u općem shvaćanju da su ratni zločini i zločini
genocida neprihvatljivi, te da će odgovorni biti kažnjeni."
Sud neće profunkcionirati najmanje još jednu godinu. No, njegovi
djelatnici već sada mogu primati prijave i dokazni materijal, za
neke buduće istrage i suđenja.
Blewitt: Učiti na pogreškama haaškog tribunala Graham Blewitt,
zamjenik glavne tužiteljice međunarodnog Tribunala za bivšu
Jugoslaviju, smatra da stalni međunarodni kazneni sud može mnogo
naučiti od pogrešaka koji je počinio tribunal za bivšu Jugoslaviju.
Ne treba žuriti ? napominje gospodin Blewitt.
"Činjenica da će se uskoro znati tko su suci dovest će do snažnog
pritiska da se počne nekome suditi. Mislim da to nije dobro, tome se
treba oduprijeti. S druge strane, pozitivno je to što je haaški
Tribunal za bivšu Jugoslaviju pokazao da su istrage i suđenja ove
vrste moguća, čak i kada je oružani sukob o kojem se radi još u
tijeku" - smatra gospodin Blewitt.
U ovom se trenutku u svijetu ratuje u gotovo četrdeset zemalja.
Ratni zločini, zločini protiv čovječnosti i genocid su ? tako se
barem tvrdi ? počinjeni u polovici tih sukoba. Međutim, prema
sporazumu o osnivanju Međunarodnog kaznenog suda, ova će ustanova
suditi u nekom konkretnom slučaju tek ako ga nisu u stanju ili ne
žele procesuirati lokalne sudske vlasti.
Kagan: Američko protivljenje je opravdano Sjedinjene se Države
protive osnivanju stalnog kaznenog suda. Bijela kuća smatra da bi
sud, iz političkih razloga, mogao arbitrarno, bez stvarnih dokaza,
progoniti američke građane - posebno vojnike koji služe u brojnim
mirovnim misijama Ujedinjenih naroda.
Stav službenog Washingtona, u dnevniku Washington Post, objasnio
je Robert Kagan, znanstvenik koji radi u Zakladi za međunarodni mir
Carnegie: ?Kao vojno najjaču demokratsku državu na svijetu,
Ameriku se najčešće poziva da u inozemstvo šalje svoje vojnike, iz
raznoraznih razloga. Ponekad se radi o oslobađanju drugih zemalja,
poput recimo Kuvajta ili Francuske, koju su Amerikanci u dvadesetom
stoljeću oslobađali dva puta. Ponekad se radi o zaštiti
prijateljskih vlada ? poput Južne Koreje, Saudijske Arabije, ili
svojevremeno Zapadne Njemačke. Ponekad se od Amerike očekuje da
zaustavi genocid, kao recimo u Bosni i na Kosovu. Od naših se
europskih saveznika u pravilu ne očekuju ovakve usluge, niti su ih
oni voljni sami preuzimati? ? piše Robert Kagan.
"Zbog toga", nastavlja on, "Washington ima razloga za strah da će
neki, politički motivirani, međunarodni sudski tužitelj povesti
arbitrarnu istragu navodnih američkih zločina. Motiva mu za to neće
nedostajati ? anti-američki osjećaji se u svijetu lako mogu
pronaći, čak i u Zapadnoj Europi? ? smatra Robert Kagan.
Ross: Sud će se baviti političarima, a ne vojnicima Amy Ross,
profesorica pravnog fakulteta Sveučilišta Georgie, ne slaže se s
ovim tvrdnjama. Ona smatra da vlada predsjednika Georgea Busha
namjerno iskrivljava prirodu stalnog kaznenog suda. Kao prvo, kaže
ona, sud će se najviše baviti političarima, visokim državnim
dužnosnicima, a ne vojnicima i civilnim djelatnicima.
"Prilično je ironično da se predsjednik Bush protivi ovom sudu, u
trenutku kada bi Amerika mogla biti vrlo utjecajna u izboru novih
sudaca, u izboru tužitelja, u određivanju strukture ove ustanove.
Prilično je ironično što Bijela kuća to ne čini, jer da to čini,
Amerika bi imala vrlo snažan utjecaj na sud, koji bi u tom slučaju
odražavao i njezine interese" - smatra gospođa Ross.
Mnogi pristaše stalnog Međunarodnog kaznenog suda smatraju da je
američko protivljenje ovoj ustanovi ?tragična i sramotna
pogreška.? Međutim, međunarodni kazneni sud ipak predstavlja
značajan test za ostatak svijeta. Vrijeme je ? tvrde pristaše suda ?
da se Washingtonu pokaže da njegovo političko i financijsko vodstvo
na globalnom planu nije uvijek nužno.
(VOA)
BRITANSKI RADIO - BBC
1. VII. 2002.
Tisak
Europski tisak uglavnom podupire novi međunarodni sud koji bi
trebao dizati optužnice za genocid, ratne i slične zločine.
Madridski ABC kaže da je američko držanje tvrdoglavo te da ima jače
motive od želje za zaštitom svojih vojnika.
Njemački Frankfurter Rundschau smatra da su pod ravnanjem Georgea
Busha Sjedinjene Države postale saboter međunarodnog kaznenog
suda.
Hamburški Die Welt pak navodi kako se Washington boji, dok drugi
madridski dnevnik La Razon predviđa da će sud svladati
neprijateljstvo država koje su u strahu od njegovih nadležnosti,
među kojima su i Rusija i Kina.
Britanske novine također od vanjskopolitičkih tema najviše
prostora posvećuju Međunarodnom kaznenom sudu.
The Times piše da je za mnoge političare američke desnice
povezivanje mirovnih operacija u Bosni i Hercegovini sa zahtjevom
da američki vojnici koji sudjeluju u tim pothvatima dobiju
imuninitet pred Međunarodnim kaznenim sudom prigoda da, kako kaže
list, ubiju dvije muhe jednim udarcem.
Naime, oni žele izvesti povlačenje američkih vojnika iz mirovnih
misija Ujedinjenih naroda na Balkanu, a istodobno potkopati novi
globalni sud.
The Times prenosi i stajališta neimenovanih diplomatskih izvora da
nepopustljiv stav Washingtona označava početak povlačenja jedine
svjetske velesile iz međunarodnih mirovnih pothvata te da
predstavlja prekretnicu u stavu Amerike prema ostatku svijeta i
vladavini zakona.
Komentator The Financial Timesa smatra da najviše zabrinjavaju
razlozi zbog kojih Amerika ne prihvaća Međunarodni kazneni sud.
Sve utjecajnija struja u Bushovoj upravi, naime, drži da je
američka vojna i gospodarska moć do te mjere dominantna da
Sjedinjenim Državama više nije potrebno međunarodno pravo.
Zastupnici te teze smatraju da je bolje pregovarati u pojedinačnim
slučajevima s pozicije sile nego biti ograničen međunarodnim
pravom, koje nekad može biti vrlo nezgodno.
No, zaključuje komentator lista, ni jedan učinkovit globalni
sustav ne može se zasnivati isključivo na prisili, već na tome da
većina vlada dobrovoljno poštuje zajedničke norme.
Izuzimanje Amerike iz vladavine zakona potkopava te norme i svijet
čini nasilnijim i nehumanijim.
Europa se zato mora suprotstaviti takvom, kako navodi list, suludom
ponašanju jedine velesile.
Uvodničar The Daily Telegrapha, u sasvim drukčijem tonu, piše da je
stalni kazneni sud međunarodno tijelo koje nikom ne će biti
odgovorno, odnosno da će zakonodavci biti odgovorni jedino sebi
samima.
Ukazujući na probleme nedavnih slučajeva eksteritorijalne
jurisdikcije, poput uhićenja generala Pinocheta, ali ne i, na
primjer, Fidela Castra, ili pokušaja podizanja optužnice protiv
Ariela Sharona, ali ne i Yasera Arafata, autor komentara zaključuje
da u tom svjetlu stav Washingtona da će novi Sud postati forum za
ljevičarske pravnike, radikalne islamiste i provjerene protivnike
Amerike postaje prilično opravdan.
Gerge Bush je u pravu što brani načela nacionalne demokracije i bilo
bi dobro da je i britanska vlada bila bar upola toliko razumna, stav
je koji The Daily Telegraph iznosi u svom redakcijskom komentaru.
The Times se na naslovnoj stranici osvrće na opsežne planove
britanskog ministra financija Gordona Browna da nizom mjera
spriječi pojavu financijskih skandala u Britaniji poput onih koji
su nedavno potresli vodeće američke tvrtke.
Poduzeća će u Britaniji morati mijenjati knjigovodstevne tvrtke
svakih sedam godina.
Istodobno, te tvrtke mogle bi izgubiti svoju dosadašnju dvostruku
ulogu revizora i konzultanata.
Ministar Brown, doznaje The Times, u kontaktu je s uglednim
gospodarskim stručnjacima širom svijeta u pokušaju da se postigne
globalni konsenzus o načinima za ulaženje u trag poslovnim
malverzacijama i sumnjivoj revizorskoj praksi.
Hrvatska dobiva manjinsku vladu?
Vladajuća peteročlana koalicija u Hrvatskoj u većoj je krizi nego
ikad dosad i iz te krize može izaći samo nekim odlučnim rezom. Iz
redova petorke stižu tvrdnje da je odluka o takovom odlučnom rezu
već donijeta.
Izvori bliski vrhu nekih manjih stranaka vladajuće petorke tvrde
kako je već odlučno da se Dražen Budiša i njegova Hrvatska
socijalno-liberalna stranka isključe iz vladajuće koalicije te da
koalicija nastavi djelovati kao manjinska vlada.
Navodno je ta odluka donijeta čim je Dražen Budiša izazvao
posljednju krizu vlade, a sad se čeka sljedeća sjednica sabora u
srijedu da se ona i konkretno provede.
Kako će biti provedena još nije poznato, no čuju se pretpostavke se
da će premijer Ivica Račan u srijedu u saboru ili zatražiti
glasovanje o povjerenju svojem zamjeniku Draženu Budiši ili će
jednostavno objaviti da ga je isključio iz vlade te iznijeti novu
listu ministara.
Iz istih krugova čuje se da se čine analize o tome kako bi se nakon
takve odluke ponašali pojedini saborski zastupnici HSLS-a, koliko
bih se ? jer će takvih sigurno biti ? priklonilo vladi, a koliko
Budiši te kako će vlada formirati novu, manju, ali stabilniju
zastupničku većinu u saboru.
U ovom trenutku analize govore da bi koalicijska vlada četiriju
stranaka mogla osigurati većinu u saboru, a ako je to točno, postoje
mogućnosti da Budiša bude isključen iz koalicije.
Iz istih krugova bliskih vrhu nekih manjih stranaka stižu i
informacije da i nakon posljednjeg razdora postoje kontakti s
Budišinom frakcijom u vrhu HSLS-a, i to preko one skupine
zastupnika HSLS-a koji su i u prošlosti svaki puta kad su izbijale
krize vlade pokušavali premostiti razlike između Račana i Budiše.
I oni, kao i Budiša, tvrde kako HSLS ne smatra da je svojim
glasovanjem u saboru protiv ratifikacije sporazuma o nuklearki
Krško sam sebe isključio iz vladajuće koalicije te uvjeravaju
partnere iz drugih stranaka kako još ima mjesta za dogovor Račana i
Budiše.
U zagrebačkim političkim krugovima zato se čuju i procjene da možda
ni ovaj put neće biti nikakva oštrijeg poteza protiv Budiše jer
postoji opet mogućnost da neodlučni premijer Račan ponovno
pristane na neki kompromis s njim.
Koliko je Račan ponovno neodlučan vidi se i po tome što nije
smjesta, pošto ga je Budiša u petak izdao i ponizio, obznanio da s
njim više ne želi surađivati.
Napori za spas mirovne misije u Bosni i Hercegovini
Vode se intenzivni međunarodni razgovori o vetu koji su uložile
Sjedinjene Države na obnovu mandata mirovne misije Ujedinjenih
naroda u Bosni i Hercegovini
Vijeće sigurnosti prihvatilo je trodnevnu odgodu kako bi omogućilo
da se pronađe rješenje. Uskoro će o tom pitanju razgovarati
ambasadori zemalja članica NATO-a.
Britanski ministar vanjskih poslova Jack Straw izjavio je kako je
sudjelovao u intenzivnim razgovorima s američkim državnim tajnikom
Colinom Powellom i drugim visokih dužnosnicima.
Sjedinjene Države blokirale su nastavak bosanske misije pošto
Vijeće sigurnosti nije htjelo jamčiti američkim vojnicima imunitet
od tužbe na novom Međunarodnom kaznenom sudu, koji je danas
(ponedjeljak) službeno počeo raditi.
Washington kaže da se boji politički motiviranih tužbi protiv
pripadnika američkih mirovnih snaga. BBC-jev diplomatski dopisnik
javlja kako je spor pojačao političko trvenje između Sjedinjenih
Država i Europske unije i kako bi mogao imati dalekosežne
posljedice za mirovne operacije na Kosovu i drugdje.
U međuvremenu je jedan službenik Ujedinjenih naroda upozorio da su
operacije Ujedinjenih naroda u Bosni i Hercegovini previše važne da
se ne postigne sporazum.
Ujedinjeni narodi rekli su da bi otkazivanje ili promjena planova
misije, uključujući obuku novih policijskih snaga u Bosni i
Hercegovini, izazvali goleme probleme. UN kaže da zasad nema
planova za povlačenje osoblja, usprkos američkom vetu.
Misija UN odvojena je od mirovnih operacija SFOR-a u Bosni i
Hercegovini, ali BBC-jev dopisnik u regiji javlja kako se sad
dovodi u pitanje i sudbina SFOR-a jer četvrtina pripadnika SFOR-a
dolazi iz Sjedinjenih Država.
(BBC)
NJEMAČKA
DPA *
1. VII. 2002.
Sam protiv ostatka svijeta - Sjedinjene Države guraju Vijeće
sigurnosti UN-a u krizu
"Kao diplomat stare škole francuski veleposlanik pri Ujedinjenim
narodima nije gotovo ni mogao u javnosti jasnije artikulirati svoju
ljutnju zbog ponašanja Sjedinjenih Država. Jean-David Levitte
nazvao je 'teško objašnjivom' intervenciju Washingtona protiv
redovitog produljenja mandata mirovne postrojbe za Bosnu i
Hercegovinu. Vetom kao sredstvom pritiska, usmjerenim na usvajanje
rezolucije koja bi američkim vojnicima, angažiranim u operacijama
UN, zajamčila imunitet u odnosu na Međunarodni kazneni sud,
Sjedinjene Države gurnule su Vijeće sigurnosti u krizu.
U ponedjeljak nije bilo moguće previdjeti neodobravanje čak i u
redovima saveznika Washingtona u newyorškom sjedištu Ujedinjenih
naroda. Do srijede navečer VS bi trebao odlučiti o budućnosti
međunarodne mirovne operacije u Bosni i Hercegovini. 'Svjedoci smo
prave predstave u vidu politike supersile', izjavljuje neslužbeno
jedan zapadni diplomat, 'a njezin je naslov 'Ujak Sam protiv
ostatka svijeta'.
Spor između Washingtona i 14 ostalih članica Vijeća sigurnosti UN
neposredno pogađa 1500 ljudi u okviru misije UN za obuku policije u
spomenutoj balkanskoj zemlji, koja funkcionira pod izravnim
mandatom UN. Neposredno je ugrožena mirovna postrojba SFOR pod
vodstvom NATO-a, koja povremeno broji do 18 tisuća vojnika.
Njezin je mandat, doduše, utemeljen na Daytonskom sporazumu iz
1995. g. (...) No, zemlje-sudionici poput Njemačke inzistiraju na
UN-ovoj autorizaciji NATO-ve operacije. Nadalje, kada zagusti, SAD
bi mogle jednostrano povući svojih 3100 vojnika i uskratiti - često
i životno važnu - potporu i u 14 ostalih mirovnih operacija koje su
trenutno u tijeku.
Pod snažnim utjecajem konzervativnih krugova Bushova vlada
demonstrira u Ujedinjenim narodima 'politiku krajnjeg rizika',
ocijenio je New York Times. Dvojbe da bi MKS sa sjedištem u Den Haagu
mogao kazneno goniti i njihove sigurnosne snage gaje i zemlje poput
Izraela, Rusije i Kine. No, one zbog toga ne podvrgavaju odmah
pritisku najviše tijelo UN za donošenje odluka. Po mišljenju
stručnjaka za međunarodno pravo, takva politika ionako ima smisla
samo ako se iza nje krije sasvim drugačija namjera od deklarirane
želje za imunitetom 'naših momaka u mirovnim operacijama'.
Po sporazumu u osnivanju MKS-a, koji su u međuvremenu ratificirale
74 države, nijedna zemlja ne može izručiti nijednog svog vojnika
navedenom sudu ako njezini sudovi pokrenu istrage na temelju
optužbi iznesenih protiv njega. To posebno vrijedi za zemlje koje
nisu potpisale spomenuti sporazum o osnivanju MKS-a kao što je
slučaj sa Sjedinjenim Državama.
Ipak, kako bi izišli u susret Washingtonu, Levitte i njegov
britanski kolega sir Jeremy Greenstock potaknuli su usvajanje
dodatne kompromisne formulacije. Po njoj Vijeće sigurnosti UN može
donijeti odluku o ekskluzivnom poštednom 12-mjesečnom roku za
američke sudionike u operacijama UN - što je dovoljno vremena da
budu vraćeni kući.
Američki veleposlanik pri UN John Negroponte striktno je odbio i
taj prijedlog. Amerikanci angažirani u međunarodnim mirovnim
operacijama ne smiju biti izloženi ni minimalnom pravnom riziku,
istaknuo je Negroponte. 'S obzirom na našu globalnu odgovornost mi
smo danas - a ostat ćemo to i u budućnosti - poseban izloženi
napadima', izjavio je on. Diplomati pak pretpostavljaju da
Washington s obzirom na buduće vojne operacije, primjerice, protiv
Iraka, želi uspostaviti čvršću kontrolu nad međunarodnom
organizacijom.
Uspiju li SAD izboriti prihvaćanje svog zahtjeva, VS UN-a praktično
bi naknadno napravilo presedan, mijenjajući međunarodni sporazum
na zahtjev supersile. William R. Pace, glasnogovornik američke
koalicije koja podupire MKS a obuhvaća oko 1000 skupina, smatra
takav stav pukom ucjenom: 'SAD koriste međunarodne operacije
očuvanja mira kao instrument za borbu protiv međunarodnog prava.
Time su se srozale na najnižu razinu svoj moralnog i političkog
vodstva u Ujedinjenim narodima'", prenosi na kraju priloga Thomas
Burmeister.
DIE WELT
1. VII. 2002.
Amerika ne gubi samo novac
"Svaki dan koji baca svjetlo na najnovije slučajeve krivotvorenja
bilanci i varanja namještenika i dioničara na sceni američkih
korporacija dodatno umanjuje povjerenje tržišta u Ameriku,
otkidajući djelić njezine supersile koju neće moći vratiti ni
najstrašnije oružane snage na svijetu.
Svako otkriće da su se šefovi korporacijskih tvrtki (Corporate
Executive Officers - CEO-i) u Sjedinjenim Državama drsko bogatili
na umirućim tvrtkama i još u propasti - nakon ostavke ili otkaza -
skupo naplaćivali svoju vrijednost desecima milijuna dolara,
umanjuje ugled, ulogu uzora i specifičnu težinu Amerike. Ljudi
ismijavaju SAD. Kada George W. Bush, dršćući od bijesa, prijeti
raskrinkanim šefovima korporacijskih tvrtki zatvorskim kaznama,
posrijedi nije puki show: ništa i nitko, uključujući teror i Osamu
bin Ladena, nisu za Ameriku i njezina državnog poglavara, koji je
izrežirao samohvalu u vidu etikete prvog predsjednika iz redova
CEO-a s diplomom iz ekonomije i poslovnim iskustvom u naftnom
biznisu i profesionalnom baseballu - ništa i nitko nisu, dakle,
tako opasni za njih kao narušeno povjerenje za koje odgovornost
snosi pohlepna biznis-aristokracija. Više nije riječ samo o crnim
ovcama. Prvih deset velikih skandala - od Enrona do Xeroxa -
pokazalo je da se SAD sada suočavaju sa šutnjom pravih crnih stada.
Bush dobro zna da bi pola Amerike pretrpjelo nekakav a mnogi
Amerikanci i jako velik gubitak u slučaju potresa na burzi i
povlačenja stranog kapitala. Osim toga, njegov rat protiv terora
izgubio bi pri sunovratu iz suficita u ponor deficita i izvor
financiranja. Pogodio bi ga bijes birača dok bi - uz kredit
saveznika - proigrao i njihovu naklonost. Sastavni dio tvrde jezgre
američke 'meke moći', koja nagovara druge da žele isto što i
Amerika, jest i aura neodoljivosti i - posebno nakon 11. rujna -
nepobjedivosti. Jednostavna Bushova doktrina 'tko nije s nama, taj
je protiv nas' imala je svoj pandan u uvjerenju saveznika da onaj
tko je s Amerikom nikada ne gubi. Kada bi prijatelji Amerike počeli
zazirati od dolara i američkih državnih obveznica, više se uopće ne
bi trebalo razmišljati o proširenju NATO-a. Amerika može sama
pobijediti talibane i svrgnuti Sadama Huseina ali bez odanih
ulagača koji se žele liječiti na Wall Streetu SAD bi bile tek šuplji
div. Rječita je okolnost da se Vladimir Putin na sastanku na vrhu
skupine G-8 odvažio izraziti ozbiljnu zabrinutost zbog američke
privredne etike. Nedostaje još samo da u aktualnoj istrazi koju
agencija za nadzor burze vodi protiv Halliburtona, bivšeg
poslodavca Dicka Cheneya, optuži Bushova potpredsjednika za
kriminalne makinacije. U tom bi slučaju kriza poduzetničke kulture
prerasla u Bushov Watergate.
Takav rasplet nije nužan. No, privredna bolest popraćena
političkim slabljenjem jedine supersile može imati katastrofalne
posljedice. Posebno ako predsjednik nastoji nadvladati uz upotrebu
sile. Nije bio dobar znak što je Bush u načelnom istupu o Bliskom
Istoku 'otpustio' Jasera Arafata, zatraživši uspostavu uzorne
palestinske demokratske države pod okupacijskim jarmom čiji bi
zaštitnici trebale biti upravo autokratske arapske države.
Popriličan broj promatrača povezuje taj neobičan mirovni plan,
čiji je autor možda Sharon, s unutarpolitičkim obzirom prema novom
židovsko-kršćanskom fundamentalnom savezu.
Osim toga, Bushova doktrina preventivnog udara, koja stavlja
Ameriku izvan svih normi međunarodne zajednice, mogla bi poslužiti
svakom perveznom mozgu kao izlika za preventivni rat. Peking bi
slijedom iste logike mogao dići u zrak Tajvan, Sjeverna Koreja
jurišati na jug, Indija atomizirati Pakistan a Izrael otjerati
Palestince u Jordan. Bar bi tržišta, koja Amerika ne može po miloj
volji šikanirati i usmjeravati, trebala natjerati Busha da se
zamisli. To zaslužuje onih 70 posto Amerikanaca, koji svog
predsjednika u ratu smatraju pristojnim čovjekom (dok njegovoj
stranci nisu gotovo ništa naklonjeniji nego što su bili 10.
rujna).
Prigovara se da je podignuto puno buke ni za što i da je još k tome u
pitanju licemjerje. Novinari danas marljivo šalju do đavola ono što
su prije tri godine euforično uzdizali u nebesa, tvrde mnogi. Po
njima, novinarski čopor vodila je zabluda da će u dobu New Economy
svi biti bogati i sretni a danas novinari nitkovima proglašavaju
junake koje su sami stvorili. Ima puno istine u tome. No, to ne znači
da mediji i ovaj puta griješe", zaključuje na kraju uvodnika Uwe
Schmitt.
FRANKFURTER RUNDSCHAU
1. VII. 2002.
Svjetska sila protiv svjetskoga suda
"Trebao bi to biti napredak. Od 1. srpnja 2002. ratni se zločinci
moraju bojati svojeg posve privatnog najnovijeg suda. Glavni
tužitelj i sudac Međunarodnog kaznenog suda (MKS) u Haagu bit će
imenovani tek idućeg proljeća. No datum stupanja na snagu prije
četiri godine usvojenog Rimskog statuta vrijedi: mučitelji u
odorama, silovatelji po zapovijedi ili masovni ubojice u državnim
palačama od danas moraju odgovarati za svoja nedjela. Ako zakažu
nacionalni sudovi i ako tako hoće svjetski sud.
To bi trebao biti kvantni skok u međunarodnom pravu. Statut
Međunarodnog kaznenog suda potpisalo je 120 država. Do sada ga je
ratificiralo 69 država. Još za pregovora SAD je preuzeo ulogu
kočničara. Za ratifikaciju sporazuma kojega je potpisao još 2001.,
Bill Clinton se više nije zalagao. Od tada su u pitanjima
međunarodnoga prava vladali obijesno dezinformirani političari iz
američkog kongresa. Optužba iz Washingtona glasi da pred sudom
kojega Washington ne može nadzirati, treba očekivati montirane
procese protiv američkih državljana. Činjenicu da je to od početka
bio samo izgovor za odbijanje, odavno su svojim argumentima
dokazale organizacije za ljudska prava, međunarodne odvjetničke
udruge a i ostale države potpisnice.
Međunarodna je zajednica ogorčeno primila na znanje da će svjetski
sud izricati pravdu bez potpore 'neizbježne' svjetske sile. Još
uvijek bolje od ad hoc sudova za Jugoslaviju i Ruandu koji djeluju
po načelu nečiste savjesti, držali su zapadni diplomati. I potajno
se nadali da će se SAD na kraju ipak distancirati od Rusije, Kine,
Indije, Izraela i mnogih islamskih država čija alergija na
međunarodno pravo ima svojih zlih razloga.
Uzalud. Jer pod Georgeom W. Bushom SAD se iz kočničara
međunarodnoga prava pretvorio u sabotere MKS-a. Prije šest tjedana
Bush je poništio potpis svojega prethodnika na Rimskom statutu - do
sada povijesno jedinstveni čin fobije od ugovora. Od tada
Washington vodi usredotočenu kampanju protiv kaznenoga suda. I to
sredstvima koja možda pristaju nekoj imperiji ali ne demokraciji sa
zahtjevima kakve ima SAD. Do sada zadnji korak u sabotaži je
prijetnja Bushove administracije da će mandat Ujedinjenih naroda u
Bosni produljiti samo ako UN-ovo Vijeće sigurnosti sve sudionike
mirovne misije izuzme od mjerodavnosti MKS-a. Rezolucije donijete
pod izgovorom 'poboljšanja djelotvornosti' iznova bi definirale
obveze država potpisnica prema MKS-u i izmakle načelnoj zabrani
imuniteta po članku 27. Vijeće sigurnosti koje pristaje na takvu
rezoluciju, legitimira naknadnu preradu multilateralnih ugovora
na prigovor SAD-a.
No povijesno nije bez usporednica da se jedna velika sila brani od
ograničavanja svoje suverenosti kroz međunarodne ustanove. I
pitanje tko će upravljati haaškim sucima je opravdano, ako se
primjerice sud za Jugoslaviju drznuo prisilno dovesti novinare kao
svjedoke. I osjetljivost SAD-a u odnosu na njegove vojnike je
razumljiv, jer je njihova vojna i politička ugroza ipak najveća. No
to je bio materijal pregovora u Rimu na kojima je SAD sa svojim
prigovorima bez daljnjega mogao uspjeti. A to bi bio materijal za
kompromis u New Yorku. No ne može se prihvatiti politika koja po
pitanjima kaznenoga suda nikada nije bila zainteresirana za
rješenje izvan vlastitog kategoričkog odbijanja. Koja je sve češće
kršila temeljna načela diplomatske pristojnosti. I koja u
međuvremenu pribjegava perfidnim i ucjenjivačkim sredstvima kako
bi međunarodnom pravu koje se dalje razvija, nametala svoje
uvjete.
Spor oko MKS-a postat će egzemplaran transatlantski sukob koji će
dopustiti da stalne članice Vijeća sigurnosti i pokretačke snage
statuta, zemlje poput Velike Britanije, Francuske i Njemačke
nastupe protiv SAD-a. Samo ako se usude! Isplatilo bi se, jer u igri
je više toga: međunarodno pravo protiv posebnoga prava,
diplomacija umjesto diktata, multilateralizam protiv
unilateralizma, diferencijacija argumenata umjesto raspirivanja
pretjeranih strahova - pa makar to Europu stajalo svršetka misije u
Bosni bez SAD-a.
SAD će tada sam sa sobom morati zaključiti zašto Bushova
administracija u Bosni ugrožava mirovnu misiju s kojom je još
nedavno pokazivala svoju moralnu i praktičnu nadmoć nad Starim
svijetom. Zašto George W. Bush stalno podupire predrasude o
'dvostrukim standardima' SAD-a, čijim postojanjem sada pojašnjava
otpor Međunarodnom kaznenom sudu. I zašto kod globalne projekcije
vlastite moći temeljno načelo SAD-a o vladavini prava ne bi više
trebalo vrijediti izvan državnih granica", piše komentator lista
Rolf Paasch.
FRANKFURTER ALLGEMEINE ZEITUNG
1. VII. 2002.
Poligamija olakšava propovjednicima
"Islam i južno od država Magreba i zemalja središnje Sahare ima sve
važniju ulogu. Pri tomu treba pogledati dvije stvari: islam je
jedina svjetska religija čiji se broj sljedbenika povećava i to ne
samo porastom stanovništva u islamski obilježenim zemljama, nego i
zbog uspješnog 'poziva' na islam (daawa). Zatim: znatan dio te
ekspanzije upravo se događa u Africi. Tamo muslimani uspijevaju
među do sada animističnim crnim Afrikancima pridobiti sve više i
više obraćenika. Polazište su države poput Senegala ili Nigerije,
čiji je sjeverni dio gotovo sav muslimanski. Otamo propovjednici
misioniraju u južnim zemljama crne Afrike.
Islamu pomaže njegova teološka jednostavnost. Islam je često
obilježavan kao 'jasan, trijezan monoteizam'. To je točno.
Islamska dogma o 'tauhidu', jedinstvenosti i jedinstvu Boga, jasno
je formulirana, ponajprije odvraća od kršćanskog nauka o Božjem
Trojstvu. Jednostavnost se nastavlja u jednoznačnosti mnogih
odredaba te religije - zakona.
Neki običaji islamskog životnog poretka, primjerice općenita
mogućnost poligamije (kuran i šarija dopuštaju do četiri zakonite
žene), bliži su afričkim običajima nego zapovijeđena monogamija
koju su u Afriku donijeli kršćanski misionari. Tako je nekim crnim
Afrikancima obraćanje na islam lakše nego na kršćanstvo. Islamski
propovjednici ponegdje računaju i na to da se kršćanstvo među
mnogim crnim Afrikancima nikada nije oslobodilo zadaha što je bilo
vjera nekadašnjih kolonijalnih gospodara. Muslimanski
propovjednici predstavljaju se kao vjesnici religije koju ne
pogađa optužba da ugnjetava. Time doduše pojednostavljuju
povijest, jer i muslimani su osvajali afrička područja i kasnije na
veliko trgovali crnim robljem iz unutarnje Afrike, no za suvremeno
doba to ipak može biti točno.
Crnoafrički islam na Zapadu je manje poznat nego islam u jezgrenom
području, znači između Egipta, Turske, arapskih zemalja i istočnog
Irana. Zbog kolonijalno-povijesnih razloga s njim su se bavili
ponajprije francuski i britanski učenjaci i istraživali islam
između Senegala, Nigera, Malija, Čada i u južnijim regijama. Dok je
još postojala kolonija Njemačka istočna Afrika, orijentalisti
poput Carla-Heinricha Beckera ili putujućeg istraživača kao što je
Emin Paša (Eduard Schnitzer), posvetili su se islamu tih područja.
Dugo je vremena crnoafrički islam slovio kao neobrazovan i kao
mješavina. Vjernici su uspjeli površinski pomiriti s islamom stare
običaje, čak i animistične. Mnogi afrički muslimani samo natucaju
arapski, ne znaju kuran ni čitati ni tumačiti. Odlaze u džamiju a
zatim 'vraču'. Od učenog obrazovanja, od islama 'ulema' kakvo je
održavano između Fesa, Kaira, Damaska i Buhare, crnoafrički su
muslimani bili daleko - unatoč važnim središtima kao što su Kano u
sjevernoj Nigeriji, Timbuktu ili Bornu-Kanem. Ta je neučenost malo
popravljena time što sveučilište al-Azhar u Kairu prima i studente
iz tih zemalja.
Danas gotovo i nema afričke države u kojoj ne postoji živahna
muslimanska općina. To osobito vrijedi za Južnoafričku republiku.
Pod utjecajem bliskoistočnih donatora u te zajednice sve više i
više prodire islamizam. Među istočnoafričkim muslimanima ali i na
sjeveru Nigerije, Osama bin Laden izrazito je popularan.
Ponajprije u Nigeriji posvemašnje uvođenje islamskog pravnog
sustava, uključujući teške tjelesne kazne, još uvijek izaziva zlu
krv. Pri tomu se ne radi samo o tomu da se jače učvrsti ortodoksni
suni-islam uz pomoć pravnih odredaba. U biti radi se o borbi za
vlast između muslimanskih vladara sjevernih djelomičnih država i
osobito kršćanskoga juga", piše Wolfgang Guenter Lerch.
RUSIJA
NEZAVISIMAJA GAZETA
1. VI. 2002.
Velika osmorka potiskuje UN
Susret vodećih država svijeta u Kanadi potvrdio je nove, snažnije
pozicije Rusije na međunarodnoj areni, tvrdi Sergej Rogov,
direktor Instituta SAD-a i Kanade Ruske Akademije znanosti.
Netom završena sjednica 'velike osmorke' potvrđuje te važne
promjene koje su se dogodile između Rusije i zapada. Ako možemo biti
sigurni da je Rusija izabrala put prema političkoj demokraciji i
tržišnom gospodarstvu, onda je logično očekivati da bude primljena
u zajednicu država koje zagovaraju te vrijednosti. Međutim mi nismo
još uključeni u rad važnih zapadnih ustanova poput Organizacije za
ekonomsku suradnju i razvoj, a teško napreduju i pregovori o
pristupanju Rusije u WTO. Slična institucionalna izolacija Rusije
predstavlja ozbiljnu prepreku intergaciji Rusije u zajednicu
vodećih demokratskih država.
Uzmimo, na primjer, naše odnose s Europskom Unijom. Ne radi se samo
o uvjetima trgovačko-gospodarskih veza nego i o teškoćama koje se
tiču svih naših građana. Schengenska granica se pretvorila, ako ne
u 'željeznu', onda u 'papirnu pregradu', koja dijeli našu zemlju od
Europe. Problem Kalinjingrada ima očit politički prizvuk: u biti se
radi o ograničavanju ruskog suvereniteta na jednom dijelu njezina
teritorija.
Summit G(je označio stanovit napredak u nizu pitanja, ali je
stvarni progres zabilježen samo na vojno-političkom planu. A o
problemu pristupanja Rusije u WTO ističemo da naši zapadni
partneri, posebno europski, postavljaju uvjete koji su vrlo
neugodni za Rusiju.
Nema jasnoće ni u pitanju ruskoga vanjskog duga. Izlazi da mi
unosimo svoj udio u olakšavanje bremena zemljama u razvoju pa u
paketu mjera kojima se treba pomoći afričkim državama Rusiju zapada
oko 40 posto općega duga koji podliježe popisu. Približan je to
iznos od 25-26 milijarda dolara. Dotle smo i mi faktički u položaju
koji se dade usporediti s onim zemlja u razvoju sa stajališta težine
vanjskoga duga. Ove godine moramo platiti zapadnim kreditorima 17-
18 milijarda dolara a dogodine čak 20 milijarda. Nastala je
situacije po kojoj mi imamo dvostruko breme: sami plaćamo svoje
dugove, a drugima ih opraštamo, što se baš i ne računa.
Doduše, na summitu je odobren dokument o pomoći Rusiji glede
uklanjanja oružja za masovno uništavanje, u kojemu se rado o 20
milijarda dolara tijekom desetak godina, a spominje se i mogućnost
otplate dugova kao jedan od oblika pomoći Rusiji.
Pretvaranje 'velike sedmorke' u 'veliku osmorku' na račun konačnog
potvrđivanja Rusije dalo je tom forumu novu kvalitetu. Do
uključivanja Rusije to je zapravo bio zapadni klub, a u sadašnjem
sastavu on u većem stupnju odražava složenost današnjeg svijeta.
(...)G(- je čimbenik koji svjedoči o višepolarnosti današnjeg
svijeta. Iako se SAD trudi igrati vodeću ulogu i unutar 'velike
osmorke', on nije u stanju nametati svoje odluke drugim
sudionicima. To se dogodilo i na susretu u Kananaskisu. Stvarno su
se europske države ponijele hladno prema stavovima SAD-a glede
izraelsko-palestinskog sukoba.
Neće li to u budućnosti dovesti do oslabljivanja uloge Vijeća
sigurnosti UN-a te UN-a u cjelini? Neće li taj neformalni klub
velikih država još vijeće oslabiti demokratska načela u
međunarodnim odnosima, kada krupni politički igrači ne budu
cijenili interese malih i srednjih? Odgovore na ta pitanja zasad ne
znamo. Što bi se reklo, proces je u razvoju, piše Sergej Rogov,
direktor moskovskog Instituta za SAD i Kanadu.
Što je Europljaninu reforma, Rusu je - hir
Europska unija kani srezati subvencije farmerima i pojačati
zahtjeve prema Moskvi za pristupanje WTO-u, piše Ivan Sas.
Europska Unija će bitno promijeniti svoju poljoprivrednu politiku:
očekuje se da već 10. srpnja Europsko povjerenstvo objavi projekt
reforma u poljoprivrednom sektoru zemlja koje pripadaju RU-u.
Teško da će europski farmeri s oduševljenjem prihvatiti reformske
ideje, budući da se radi o kresanju subvencija seoskim
gazdinstvima. Sad one iznose približno 40 milijarda eura na godinu
(imaju se u vidu sredstva za održavanje razine cijena za seosku
proizvodnju, kao i druge isplate gazdinstvima). (...)
Reformatorski projekt nije bez stanovite političke pozadine. To je
ujedno i izazov Americi, koja u agrarnoj politici propovijeda
tržišna načela, a zapravo povećava državne subvencije farmerima.
Nedavno je predsjednik Bush javno obećao povećati subvencije na 1,8
puta, tj. skoro udvostručiti. Pritom će dvije trećine financijskog
kolača pojesti 'agro-morski psi' - krupna seoska gospodarstva.
Takav se pristup odavno osuđuje u WTO-u, a često i iz redova EU-a,
ali Bush tjera svoje.' Da', kaže on, braneći republikanski zakon o
subvencijama, 'ja znam da projekt nije savršen, ali ni nema
savršenih zakona'. I bez ustručavanja je stavio potpis na
dokument.
Europske agrarne reforme mogu zakvačiti i Rusiju. U prvom redu .-
pri stupanju u WTO. Prihvaćajući tečaj smanjivanja subvencija
vlastitom seoskom gospodarstvu, predstavnici Eurosaveza mogu
zauzeti i oštrije stajalište prema Rusiji u tom pitanju. Danas
Rusija planira zadržati pravo na ukupne dotacije seoskom
gospodarstvu u iznosu od 16,2 milijarde dolara s nastavnim
smanjivanjem tijekom šest godina do 12,9 milijarda dolara.
Predstavnicima Europske Unije taj se iznos može činiti premalenim,
oni mogu tražiti radikalnije smanjenje. Iako planirane europske
reforme ne možeš nikako nazvati radikalnima. Tropostotno
smanjivanje subvencija ne planira se odmah provesti, nego tijekom
sedam godina, omekšavajući novouvedene procedure pripremnima.
Usto bi se ušteđena sredstva opet uputila na selo ali u vidu
financiranja programa razvoja seoskoga okoliša. Radi se o
opreznim, provjerenim koracima, a ne o reformama u ruskom značenju
riječi. Poslije višegodišnje šok-terapije rusko selo bi moglo i ne
primijetiti tropostotno kresanje.
FRANCUSKA
LE MONDE
2.VII.2002.
Nagodba oko Bosne i američki veto
"Sjedinjene Države su mandat MINUBH-a produljile do srijede,
premda su nepuna dva sata prije stavile veto na njegovo produljenje
na šest mjeseci, budući da u nj nisu mogle uključiti odredbu kojom
se osoblje UN-a - plave kacige ili druge snage - izuzimaju od bilo
kakva progona novog Međunarodnog kaznenog suda.
Jeremy Greenstock, veleposlanik Velike Britanije, misli da se tako
dobiva na vremenu kako bi se nastavila raspra o tom 'vrlo teškom'
pitanju.
Po mišljenju Johna Negropontea, izaslanika SAD-a u Ujedinjenim
narodima, produljenje je, naprotiv, odobreno 'iz čisto tehničkih
razloga (...), kako bi se mogle donijeti potrebne mjere za ukidanje
misije'.
Američki veto - 75 po redu - na produljenje mandata MINUBH-a, rekao
je prethodno, 'znak je naše ozbiljne zabrinutosti zbog naših
državljana koji sudjeluju u mirovnim operacijama'.
'Nećemo ih izložiti riziku od političkih progona na sudu koji
američka vlada ne prihvaća', dodao je g. Negroponte.
Odbacivši svaku mogućnost nagodbe, američki je diplomat istaknuo,
pošto je glasovao za kratko produljenje, da se pitanje 'tiče
očuvanja mira općenito i da će se ono stalno vraćati'.
'Ubuduće bi morali razmišljati u svjetlu onoga što se danas
dogodilo', rekao je još g. Negroponte smjerajući, čini se, na
trinaest drugih članova Vijeća koji su glasovali za rezoluciju na
koju je on stavio veto.
Mandat misije MINUBH koju predvodi Amerikanac Jacques Paul Klein i
u kojoj sudjeluje 46 američkih državljana, istekao je u nedjelju u
ponoć (po newyorškom vremenu), u času kada je na snagu stupio
Međunarodni kazneni sud.
MKS koji je utemeljen Rimskim sporazumom koji je potpisalo 139
zemalja, a do danas ratificirale 74 (među kojima sve europske
zemlje), omogućuje suđenje na stalnom međunarodnom sudu osobama
optuženim za najteže zločine kao što su genocid, ratni zločini i
zločini protiv čovječnosti.
Sud bi trebao označiti kraj nekažnjivosti za počinitelje zločina
koji su danas često zaštićeni od svakog pravosuđa, a pozdravlja se
kao najveće postignuće u borbi za poštovanje ljudskih prava u
zadnjih pedeset godina.
'Istina je da je danas međunarodno pravosuđe pobijedilo, a američka
vlada izgubila', komentirao je William Pace, vođa koalicije za MKS
koja kaže da okuplja mnoštvo organizacija za zaštitu ljudskih prava
iz cijeloga svijeta.
'Stavljajući očuvanje mira nasuprot međunarodnom pravosuđu, SAD je
doista pogoršao svoj moralni i politički položaj u UN-u', dodao je u
priopćenju za tisak", piše list pozivajući se na AFP.
LE FIGARO
1.VII.2002.
Četiri slabosti Međunarodnoga kaznenog suda
"Ništa ne može zaustaviti globalizaciju. Osnutak Međunarodnoga
kaznenog suda (MKS) pod pokroviteljstvom Ujedinjenih naroda treba
još više učvrstiti međusobnu ovisnost naših društava i našeg načina
života.
U 'svjetskom selu' više nije dovoljna uobičajena arbitraža
nacionalnih država. Prvi stalni Međunarodni kazneni sud u
povijesti najvažnija je ustanova koja je osnovana u zadnjih pedeset
godina za zaštitu ljudskih prava.
Svi koji su osuđivali 'pravdu pobjednika' i žalili zbog ponekad
samovoljne naravi izvanrednih sudova - Nuernberga nakon Drugog
svjetskog rata, Arushe za genocid u Ruandi - mogu samo pozdraviti
njegovo službeno rođenje u Den Haagu, gdje već ima sjedište
Međunarodni sud pravde koji uređuje prijepore između država.
No tek što je kršten, već se procjenjuju granice i slabosti MKS-a.
Njegov statut koji je kod osnutka 1998. u Rimu potpisalo 139
zemalja, do danas je ratificirala tek 71 država. Kina, Indija i
Pakistan, primjerice, nisu potpisali sporazum, a Rusija, SAD i
Izrael nisu ga ratificirali. To je prva slabost.
Ovlašten da sudi krivcima za genocid, zločine protiv čovječnosti i
ratne zločine počinjene nakon 1.VII.2002., Sud može suditi za
zločin uz dva glavna uvjeta: da je zemlja u kojoj se dogodio zločin
ratificirala sporazum (osim ako drukčije ne odluči UN-ovo Vijeće
sigurnosti) i da su osumnjičenici državljani zemlje koja ga je
potpisala. Druga slabost.
Zemlje potpisnice postavile su više osigurača kako bi spriječile
ono što se skromno zove 'političko skretanje'. Članak 124 sporazuma
omogućuje Francuskoj da odbaci ovlasti Suda u razdoblju od sedam
godina kada je riječ o ratnim zločinima počinjenim na njezinu
području ili ako ih je počinio njezin državljanin. Tako mnoga
izuzeća rese statut. Treća slabost.
Napokon, SAD je ušao u otvoreni sukob s novom ustanovom. George W.
Bush će se usprotiviti svim mirovnim operacijama UN-a na Balkanu i
drugdje, uskrati li Vijeće sigurnosti imunitet plavim kacigama i
civilima koje bi Sud mogao progoniti... Četvrta slabost.
Američka hipersila odbacuje sve što može ograničiti izvršenje
njezina suvereniteta. Ne voli UN-ovu 'stvarčicu', kao što ne voli
ni 'neteritorijalnost' MKS-a... A ta je samoproglašena prvakinja
liberalne globalizacije nakon 11.IX. ponovno otkrila vrijednost
jake države naspram tržišta.
Međunarodni kazneni sud još je samo prazna ljuštura. Unatoč
idealima koje utjelovljuje, ili zbog njih, teško da će 2003. biti
operativna, kao što se predviđa, ako se najtvrdoglavije zemlje -
ponajprije 'lupeške države' - budu skrivale iza primjera SAD-
a...", u uvodniku lista piše Baudouin Bollaert.
L'EXPRESS
27.VI.2002.
Perzijska kolijevka
"Islamizam je rođen u Iranu. Europa i Amerika vode danas u Iranu
prvu bitku radi utjecaja. Na raskrižju svih nestabilnih područja,
sjeverno od Zaljeva, zapadno od Pakistana, Indije i Afganistana,
južno od srednje Azije, istočno od Turske koja ide prema Uniji,
zemlja ne posjeduje samo devet posto svjetskih zaliha nafte i
trinaest posto zaliha plina.
Onoga dana kada napusti islamizam i okrene se svijetu, Iran će
obilježiti stoljeće, postavši ili najbolji dio američkog Bliskog
istoka, ili istočno tržište Unije, most između EU-a i Azije,
politički adut Europe. Ulog je presudan i taj se dan približava, jer
polovica iranskog pučanstva nije poznavala šaha.
Izobražena, s diplomama, gušeći se pod feredžom, mladež to više
teži Zapadu što je islamistički režim u slijepoj ulici. Da bi se
smanjila nezaposlenost i osigurala budućnost zemlje potrebna su
ulaganja, treba otvoriti granice, srušiti gospodarski monopol
trgovaca na bazaru i velikih vjerskih ustanova, stupova
teokracije.
Zbog toga na izborima već pet godina pobjeđuju reformatori,
pristaše otvaranja prema Zapadu i posvjetovljenja, a konzervatici
onemogućuju bilo kakve promjene zahvaljujući pravu vjerskog veta i
nadzoru represivnog aparata. Pred očima Zapada podmukao građanski
rat razdire Iran, ali taj rat potiče Ameriku i Europu da u službu
svojih ambicija stave oprečne strategije.
Prošlog su tjedna u Luxembourgu Europljani odlučili da će početi
trgovačke pregovore s Iranom. Već sutradan, SAD je uzvratio da mora
proučiti možebitne sporazume između Bruxellesa i Teherana 'u
svjetlu američkog zakona' i da, drugim riječima, neće dvojiti, što
im od 1995. omogućuje zakon, da uvede sankcije europskim poduzećima
koja rade s Iranom.
Unija pak misli da može pridonijeti mirnom razvoju te zemlje,
nudeći joj suradnju uz političke uvjete. To je čitav Zapad načinio
sa SSSR-om potpisavši Helsinški sporazum. Europljani žele
pregovarati s režimom kako bi ga potaknuli da se otvori, dok ga
Amerikanci žele srušiti, izolirajući ga gospodarski i povećavajući
njegove teškoće kako bi propao pod pritiskom naroda koji je, po
njihovu mišljenju, neizbježiv.
Reforma ili revolucija, praćenje ili ubrzanje izlaska iz krize, te
se dvije strategije sučeljavaju to više što Europa ne iznevjerava
samo Amerikance na iranskom tržištu, već i potvrđuje diplomatsku
neovisnost koja muči SAD. Zato Amerika dvoji.
Svrstavajući Iran u 'osovinu zla', ona pokušava s njom uspostaviti
tajnu vezu i nudi joj pomoć nakon potresa koji je u subotu pogodio
sjever zemlje. Mule nisu rekli ne", u uvodniku lista piše Bernard
Guetta.
SJEDINJENE DRŽAVE
THE LOS ANGELES TIMES *
28. VI. 2002.
Zaključiti poglavlje o Arafatu
"Nakon što je odredio novi, hrabri put za ostvarivanje arapsko-
izraelskog mira, predsjednik Bush mora brzo zatvoriti pukotinu
kroz koju bi Jaser Arafat mogao izaći kao demokratski izabrani vođa
Palestinaca. U suprotnom, Bushov govor koji je održao u ponedjeljak
mogao bi se pretvoriti u kratkotrajno skretanje s puta do stvaranja
nove terorističke države na Bliskom istoku.
Predsjednik je oštro osudio sadašnje palestinsko vodstvo i pozvao
palestinske birače da izađu na izbore koji će biti održani početkom
slijedeće godine kako bi izabrali 'nove vođe, koji nisu
kompromitirani terorizmom.' Međutim, bilo je očito kako je nešto
namjerno izostavio - nije kazao kako je njihova teroristička
prošlost diskvalificirala Arafata i njegove bliske suradnike iz
sudjelovanja u bilo kakvom političkom procesu koji bi podupro SAD.
Zaista, suprotno od onog o čemu su mnogi nacionalni mediji
izvješćivali, nije eksplicitno pozvao Palestince da uklone
Arafata.
Ne iznenađuje da je Arafat - oportunist par excellence- odmah
nastojao iskoristiti ovu Bushovu uljudnost. Ozbiljna lica,
prihvatio je govor, prihvatio nove izbore i izrazio zapanjenost da
bi itko mogao smatrati kako je Bush implicitno govorio o njemu kada
je osudio palestinske vođe koji su 'sudjelovali u terorizmu'.
Još više iznenađuju izjave nekih dužnosnika SAD-a koje upućuju na
to da bi Arafat mogao nakon izbora postati legitimno izabrani
čelnik palestinskog naroda.
'Vidjet ćemo kako će ono za što će se Palestinci odlučiti na tim
izborima biti ono što zaista žele', kazao je državni tajnik Colin L.
Powell u utorak, 'a SAD će poštivati što god kao narod budu odlučili
na tim izborima.'
Sigurno je da Bushova namjera nije bila dati Arafatovom vodstvu
legitimnost putem izbora. Čitav jedan životni vijek terorizma i
korupcije, uz njegovu osobnu upletenost u organiziranje,
financiranje i hvaljenje bombaša samoubojica tijekom protekle
dvije godine, ne može biti u skladu s pozivom predsjednika Busha da
Bliski istok bude prožet 'univerzalnom nadom' za ostvarivanje
digniteta, napretka i slobode. Zapravo, nikakvi demokratski izbori
ne mogu se održati tako da Arafat ima nadzor nad strojem palestinske
vlasti u mjesecima prije izbora.
Bush bi stoga trebao djelovati sada kako bi riješio taj problem,
javno se odričući se prava kojeg su on i predsjednik Clinton
rutinski prisvajali od 1993. godine, a koje dopušta SAD-u da
komunicira s PLO-om i omogućuje PLO-u da ima političke urede na
teritoriju SAD-a. Ovo bi učinkovito prekinulo sve veze SAD-a s
Arafatom i njegovim bliskim kolegama.
Postoje tri skupine kojima je posebno važno zabraniti sudjelovanje
u političkom životu u mjesecima koji prethode izborima i spriječiti
da se pojave na biralištima, ili da budu članovi vlade koja bi bila
oformljena nakon izbora: dužnosnici palestinske vlasti koje je
palestinsko zakonodavstvo formalno optužilo za korupciju, čelnici
sigurnosnih organizacija palestinske vlasti i članovi Izvršnog
odbora PLO-a.
Istovremeno, Washington bi trebao obavijestiti svoje europske i
arapske saveznike kako neće priznati palestinske izbore na kojima
bi sudjelovao Arafat tako da, ako im je stalo da pomognu
Palestincima ostvariti pravo na državu, trebaju ubrzati odlazak
Arafata s vlasti i prije nego se oblikuju planovi za palestinske
izbore. Bush zaslužuje velike pohvale jer je ponudio Palestincima i
Izraelcima priliku za bolju budućnost, nakon Arafata.
Bila bi to prava sramota da se sam Arafat nađe na čelu nove
palestinske države", piše Robert Satloff, direktor odjela za
političko i strateško planiranje pri Washingtonskom Institutu za
bliskoistočnu politiku.
ITALIJA
CORRIERE DELLA SERA
1. VII. 2002.
"Sjedinjene Države ne mogu riskirati da netko instrumentalizira
suce"
"'To je veliki problem. Ratne zločine treba kazniti, i inicijativa
za međunarodni sud mi se čini pohvalnom. No može poslužiti za
instrumentalizacije, poglavito na štetu Sjedinjenih Država:
dovoljno je sjetiti se slučaja izraelskog premijera Sharona pred
belgijskim sudom. Radi toga, sve u svemu, sam na strani Busha: Treba
napraviti iznimku za SAD, posebice u ovoj fazi rata protiv
terorizma'. Iz svoje kuće u Cambridgeu u državi Massachussetts,
povjesničar Richard Pipes, bivši savjetnik za sigurnost
predsjednika Ronalda Reagana, izražava svoje dvojbe: 'Uzmimo rat u
Afganistanu: naš pilot učini grešku u ubije desetke civila. Ili
uzmimo neki sukob s teroristima ako se u njemu nađu nevini. Ili
mirovne misije koje se pretvore u tragediju. Mi ne bi bili krivi ali
bi nas netko ipak pokušao dovući pred Međunarodni sud iz političkih
razloga'.
- No u slučaju vaše krivnje kakve bi alternative ponudili?
= Na Okinawi u Japanu kada je jedan marinac silovao i ubio jednu
djevojku predali smo ga japanskom pravosuđu. Bilo koja država ima
ekskluzivnu nadležnost nad svojim građanima, no može je se odreći
nakon pregovora sa suprotnom stranom.
- Ako bi svi tako razmišljali bilo bi vrlo teško naći postrojbe za
mirovne misije.
= Po mojem mišljenju upravo se tom riziku izlaže Međunarodni sud: da
ometa te misije. Nisam pravnik ali moj instinkt mi kaže da treba
praviti razlike. Sud je dobar za krajnje slučajeve, poput genocida
u Ruandi.
- Nije li to nijekanje vaše povijesti? Vi ste bili uzor, pokrenuli
ste nuernberški proces protiv nacističkih zločinaca.
= Bilo su to vrlo drugačije okolnosti. Bio je to svjetski rat i bili
su jasni zločini protiv čovječnosti. Nije to mjera za sve lokalne
sukobe."
Zašto je to zaokret za globalno pravosuđe
"1. srpnja stupa na snagu statut Međunarodnog kaznenog suda,
ustanove kojoj je u okviru Ujedinjenih naroda povjerena zadaća
suđenja, na svjetskoj razini, najtežih zločina koji se smatraju
'razlogom za uzbunu za cijelu međunarodnu zajednicu' (posebice
genocid, zločini protiv čovječnosti, ratni zločini i agresija).
Radi se o povijesnom cilju, za kojega su se mnogi bojali da se nikada
neće moći postići, pa i radi prikrivene opstrukcije nekih velikih
zemalja poput Sjedinjenih Država, i kojim se ostvaruje pravi
zaokret u sustavu međunarodnog kaznenog prava.(...)
Ovo je prvi puta u povijesti da će moći djelovati neki takav sud, kao
unaprijed izgrađena i trajna međunarodna institucija, s
potencijalno planetarnom nadležnošću: posebice, za sve navedene
zločine počinjene na teritoriju zemalja koje su mu pristupile, ili
koje je počinio građanin neke od tih država. Istina je da je još u
prošlosti (sjetim se Nuernberškog i Tokijskog suda, nakon Drugog
svjetskog rata), kao i novijih godina (sjetimo se sudova za bivšu
Jugoslaviju i Ruandu) naše doba vidjelo slične sudove za suđenje
najtežih ratnih zločina i zločina protiv čovječnosti; no radilo se
o tijelima sasvim drugačije fizionomije od one Međunarodnog
kaznenog suda. Ovdje je kvalitativni skok očit, poglavito po
obilježju ustanovljavanja unaprijed i trajnosti novog suda.(...)
Daljnje temeljno obilježje Međunarodnog kaznenog suda nalazi se u
njegovom 'komplementarnom' odnosu spram nacionalnih sudova, u
smislu da će se tijela suda pokrenuti samo kada se pokaže da države
nisu u stanju suditi zločinima o kojima je riječ, ili to ne žele
učiniti. A ta okolnost čini donekle neshvatljivim ponašanje država
koje još nisu ratificirale rimski Statut, ili koje čak, poput
Sjedinjenih Država, namjeravaju povući svoje priključenje iz
straha da bi njihovi građani na službi u inozemstvu mogli biti
izvedeni pred sud. Taj strah opovrgava upravo komplementarna uloga
Međunarodnog suda u odnosu na suce unutar raznih država, na temelju
čega izgleda prilično nerealan strah da bi novi sud mogao biti
instrumentaliziran za političke ciljeve."
LA STAMPA
1. VII. 2002
Danski vjetar s desna vodi Europu
"Danas počinje, nakon španjolskog, dansko turnusno predsjedanje
Europskom Unijom. Bilanca Madrida nije oduševljavajuća. Postignut
je kompromis glede imigracije koji je zadovoljio , ali i ostavio
nezadovoljnim, pomalo sve. A glede problema kako ubrzati i
napraviti učinkovitijim procese donošenja odluka EU-a napredci su
bili skromni ili nikakvi. Središnja tema danskog predsjedanja bit
će širenje.
Središnja i ključna je upravo u ovom polugodištu mora biti
postignut konačni sporazum o tome koliko će biti novih članica i pod
kojim uvjetima, a kazna za neuspjeh je možebitna višegodišnja
odgoda. Razne su prepreke koje treba prevladati. Postoji pitanje
Cipra, gdje se još uvijek polažu nade u dogovor između Grka i
Turaka, kako se ne bi primilo samo grčki dio, kao što bi bilo
neizbježno ako neće doći do sporazuma, ali bi to nosilo ozbiljne
komplikacije s Turskom. A tu je i irski 'ne' sporazumu iz Nice, koji
bi se trebao ponovno naći na referendumu u listopadu, no nije rečeno
da će biti tako (a u tom bi se slučaju širenje izložilo ozbiljnom
riziku dogode).
No poglavito je tu problem pomoći za poljoprivredu novih članica
koje će morati biti postupne, što iritira kandidate, ali i one koji
plaćaju doprinose, poglavito Njemačku (izbori u rujnu), koji bi
htjeli sveobuhvatnu reformu zajedničarske poljoprivredne
politike, prije no što je novopridošli učine neostvarivom. Ako će
dansko predsjedanje uspjeti riješiti sve te probleme moj naklon,
kako se kaže.
No nevolja je što bi tada problemi Europske Unije bili na pola
riješeni, ili uopće ne bi bili riješeni. Problem je zapravo u tome
da 'širenje' bude praćeno 'produbljivanjem' političkih sadržaja
EU-a, inače se ide prema velikom području za slobodnu trgovinu, bez
ikakve nove uspostave ravnoteže moći na svjetskoj razini.(...)",
piše Aldo Rizzo.
AUSTRIJA
DER STANDARD
1. VII. 2002.
Početak nove ere u pravosuđu
List objavljuje prilog povjerenika EU za vanjsku politiku Javiera
Solane o početku rada i o američkoj blokadi Međunarodnog kaznenog
suda u Den Haagu.
"Današnje priznanje Rimskog statuta i utemeljenje Međunarodnog
kaznenog suda (MKS) nadasve je radostan događaj koji zaslužuje
pozornost. Svi kojima je stalo do slobode, pravde i načela pravne
države trebali bi pozdraviti taj korak i u interesu mira i
međunarodne sigurnosti pridonijeti njegovu putu prema uspjehu koji
i zaslužuje. EU će također pružiti odgovarajući doprinos.
Stupanje na snagu statuta o utemeljenju MKS dokaz je odlučnosti
međunarodne zajednice da one koji su počinili najteže zločine
privede pravdi ako države to nisu u stanju same učiniti. Ta je
odlučnost minimum koji dugujemo žrtvama - ali i počiniteljima -
genocida, zločina protiv čovječnosti i ratnih zločina. Spomenuti
statut ratificirale su gotovo sve države svijeta, uključujući i -
što me ispunjava posebnim zadovoljstvom - sve članice EU. Europska
unija znatno je pridonijela širokom priznanju MKS-a.
Uložili smo napore u utemeljenje tog suda zato što je to u punom
suglasju s vrijednostima koje su nam važne - naime, s pravdom i
humanošću. Naš je vlastiti kontinent bio svjedokom najtežih
zločina, počinjenih za vrijeme drugog svjetskog rata i nedavno na
Balkanu. No, Europa nije bila jedina žrtva terora. Ljudska su prava
opetovano teško kršena širom svijeta. Moramo pronaći sredstva i
načine da privedemo pravdi one koji su počinili takve zločine i
spriječimo buduća zlodjela osiguravanjem uvjeta za pobjedu pravde.
Doba nekažnjenih zločina mora završiti.
Međunarodni kazneni sud odgovara tim zahtjevima. Sada ga moramo
povesti u susret uspjehu. EU je u tu svrhu usvojila plan djelovanja
koji sadrži tri središnja aspekta: prvo, institucije i članice EU
koordinirat će svoje aktivnosti kako bi osigurali maksimalnu
učinkovitost svojih napora. Drugo, EU će pružiti političku i
tehničku potporu pri provedbi i proceduri ratifikacije statuta u
drugim državama. Treće, EU će pridonijeti djelotvornom radu MKS-a
na ispunjavanju njegovih zadaća.
Izuzetno je važno da MKS radi pošteno i nepristrano na temelju
najviših pravnih standarda. Zato i polažemo najveću vrijednost na
visoke kvalifikacije i transparentne procedure imenovanja sudaca i
tužitelja. Naše članice trebale bi velikodušno i bez predrasuda
sudjelovati i u fondovima utemeljenim za financiranje utemeljenja
MKS-a kako bi time podupre njegovu mogućnost djelovanja.
U tom kontekstu važnu ali ne i jedinu ulogu igra pitanje
pravednosti: vjerodostojni međunarodni pravni sustav predstavlja
i doprinos širenju mira i međunarodne sigurnosti. Oni među nama
koji imaju tu sreću da žive u pravnoj državi ne mogu i dalje biti
ravnodušni na nemilosrdno gaženje zakona u drugim dijelovima
svijeta. Teške povrede ljudskih prava u određenoj zemlji mogu
utjecati na sigurnost sviju nas. Zato je osiguravanje pravde
praktično ali i moralno nezaobilazna zadaća.
To više žalim zbog odluke Sjedinjenih Država da ne sudjeluju u tom
projektu. EU je izrazila zabrinutost zbog najavljenog 'Protection
Act-a' (...) i ostalih mjera koje bi mogle potkopati rad suda. Oni
koji prema sudu gaje skepsu ili negativan stav trebali bi se na licu
mjesta uvjeriti u broje sigurnosne mjere koje jamče regularnu
sudsku procesudu i štite sud od političke zloupotrebe.
Neka sam Međunarodni kazneni sud dokaže svoju vrijednost. Uvjeren
sam da će podjednako služiti bogatima i siromašnima, jakima i
slabima. Utemeljenje tog suda spada među najznačajnije inicijative
u službi humanosti od prihvaćanja Deklaracije o ljudskim pravima.
Zato će EU učiniti sve kako bi pripomogla da nova era međunarodnog
pravosuđa bude uspješna", ističe na kraju priloga Javier Solana.
Balkanske zemlje stat će na svoje noge do 2010. g.
"Već 2010. g. zemlje-partneri u okviru Pakta za stabilnost
jugoistočne Europe trebale bi u svakom pogledu biti sposobne
potpuno samostalno djelovati i privređivati, izjavljuje u
razgovoru za list Erhard Busek, posebni koordinator EU za Pakt za
stabilnost jugoistočne Europe.
'Ne želim da se u tim zemljama razvije rentijerski mentalitet. Zato
moramo sada razviti 'strategiju izlaza' kako bi u potpunosti mogle
stati na svoje noge', tumači Busek svoj cilj. Neke su zemlje po
njegovim riječima spremne to učiniti već puno ranije od navedenog
datuma. U tom kontekstu koordinator EU spominje Hrvatsku i Srbiju.
Pakt za stabilnost u jugoistočnoj Europi utemeljen je u lipnju
1999. g. za njemačkog predsjedanja vijećem EU kao koordinacijski
instrument za cijelu regiju jugoistočne Europe u razdoblju nakon
balkanskih ratova. Cilj Pakta jest politička stabilizacija regije
i stvaranje uvjeta za gospodarsku obnovu.
Više od 40 partnera Pakta čine zemlje iz regije i njihovi susjedi
(Albanija, Bosna i Hercegovina, Bugarska, Hrvatska, Makedonija,
Rumunjska, Slovenija, Mađarska, Turska, Jugoslavija, Moldova od
travnja 2001. g. ), 15 članica EU, SAD, Rusija, Japan, Kanada,
Norveška, Švicarska i brojne međunarodne organizacije.
Na donatorskoj konferenciji, održanoj u ožujku 2000. g.,
prikupljeno je 2,4 milijarde eura koji bi trebali omogućiti
realizaciju 244 'programa s brzim početkom'. Koordinacija
projekata i inicijativa odvija se u okviru tri radna foruma Pakta -
'demokratizacija i ljudska prava', 'gospodarska obnova' i
'sigurnost' - kojima ravna Erhard Busek.
Koordinator EU upravo razvija 'strategiju izlaza' za navedene
zemlje. Busek je uvjeren da će SAD već 2005. napustiti regiju. I iz
tog je razloga nužno u okviru Pakta za stabilnost postaviti na
vlastite noge zemlje-primatelje pomoći, napominje Busek. Bivši
austrijski vicekancelar preporučuje da sljedeći korak bude
uspostava zona slobodne trgovine u zemljama jugoistočne Europe.
Osim toga, osposobljavanje navedenih zemalja za ulazak u Europu
zahtijeva i monitoring svih članica Pakta. Nadalje, Busek želi da
uprava pojedinih programa pomoći bude više prebačena u regiju.
Bruxelles trenutno previše centralno upravlja njihovom
realizacijom, što često rezultira 'dijagnozama iz daljine' koje
nemaju nikakve veze sa stvarnošću u konkretnim zemljama, tvrdi
Busek.
U tom kontekstu Buseka brine ogroman 'odliv mozgova' iz zemalja
jugoistočne Europe. Proteklih je godina samo iz Bugarske iselilo
oko 20 posto inteligencije, navodi on. Tumačeći svoje planove,
koordinator EU ističe da je 'strategija izlaza' nužna, između
ostalog, i radi zaustavljanja tog procesa", prenosi na kraju
razgovora Katharina Krawagna-Pfeifer.
APA *
1. VII. 2002.
Zahtjev ministra unutrašnjih poslova za podnošenjem ostavke slabi
Berlusconijevu vladu
"Zahtjev talijanskog ministra unutrašnjih poslova za podnošenjem
ostavke izazvao je u nedjelju političku krizu koju je premijer
Berlusconi uspio otkloniti tek uz znatne napore. Scajola se po
talijanskim medijima kritički očitovao o vladinom savjetniku Marcu
Biagiju, kojeg je u ožujku ove godine ubio jedan ekstremni
ljevičarski komandos. Nakon ljutitih reakcija vladinih i oporbenih
krugova Scajola je u nedjelju podnio ostavku koja nije prihvaćena.
Stručnjak za radno pravo Marco Biagi, koji se zbog sporne reforme
usmjerene na slabljenje zakona o otkazu našao na meti ljevičarskih
ekstremista, zatražio je kratko prije smrti policijsku zaštitu.
No, ministarstvo unutrašnjih poslova uskratilo mu je
tjelohranitelje. Zato je nadležni Scajola izložen snažnom
pritisku. Proteklog vikenda Scajola je ustvrdio da Biagi nije bio
dovoljno utjecajan da bi mu bila potrebna policijska zaštita. 'Bio
je samo dosadnjaković zainteresiran za produljenje ugovora o
suradnji, koji je sklopio s vladom', citirale su neke novine riječi
ministra unutrašnjih poslova.
Nakon odbijanja ostavke oporbeni savez lijevog centra pokrenuo je
novu inicijativu protiv ministra unutrašnjih poslova. Scajola je
oklevetao mučenika koji je život žrtvovao talijanskoj državi,
tvrdi oporba. Ljevica je pozvala ministra da se ispriča parlamentu
i članovima obitelji žrtve. Nadalje, ministar unutrašnjih poslova,
član Berlusconijeve stranke Forza Italia, trebao bi razjasniti
zašto nije osigurao tjelohranitelje Biagiju, kojem su neprekidno
prijetili smrću. 'Nijedan ministar unutrašnjih poslova nije dosada
na tako besraman način uvrijedio žrtvu terorizma', naglasio je
parlamentarni zastupnik lijevih demokrata Pietro Folena.
Ministra unutrašnjih poslova podvrgnuli su snažnom pritisku i
njegovi kolege u vladi. Ministar rada Roberto Maroni (Lega Nord), s
kojim je Biagi blisko surađivao, kritizirao je Scajolu zbog
njegovih izjava, zatraživši ponovno njegovu ostavku. Premijer
Berlusconi uzalud je pokušava suzbiti polemiku. Pozvao je sve
strane da budu umjerene. Cilj je borba protiv terorizma u Italiji a
ne međusobno klevetanje, upozorio je premijer.
U razgovoru sa svojim pouzdanicima Berlusconi je izjavio ne može
zamijeniti ministra unutrašnjih poslova i istodobno bitno ne
oslabiti izvršnu vlast. Berlusconijev kabinet ionako je ostao bez
ministra vanjskih poslova nakon što je Renato Ruggiero početkom
siječnja podnio ostavku i u međuvremenu nije dobio zamjenu. U
prijelaznom razdoblju funkciju ministra vanjskih poslova obavlja
Berlusconi", prenosi na kraju analize Micaela Taroni.
?Napomena o copyrightu: Tekstovi označeni zvjezdicom (*) mogu se,
uz suglasnost Hine, integralno prenositi.
(Hina) mk