RU-US-G8-Gospodarstvo/poslovanje/financije-Organizacije/savezi RU NG 1. VII. 2002. G8 potiskuje UN RUSIJANEZAVISIMAJA GAZETA1. VI. 2002.Velika osmorka potiskuje UNSusret vodećih država svijeta u Kanadi potvrdio je nove, snažnije
pozicije Rusije na međunarodnoj areni, tvrdi Sergej Rogov, direktor Instituta SAD-a i Kanade Ruske Akademije znanosti.Netom završena sjednica 'velike osmorke' potvrđuje te važne promjene koje su se dogodile između Rusije i zapada. Ako možemo biti sigurni da je Rusija izabrala put prema političkoj demokraciji i tržišnom gospodarstvu, onda je logično očekivati da bude primljena u zajednicu država koje zagovaraju te vrijednosti. Međutim mi nismo još uključeni u rad važnih zapadnih ustanova poput Organizacije za ekonomsku suradnju i razvoj, a teško napreduju i pregovori o pristupanju Rusije u WTO. Slična institucionalna izolacija Rusije predstavlja ozbiljnu prepreku intergaciji Rusije u zajednicu vodećih demokratskih država. Uzmimo, na primjer, naše odnose s Europskom Unijom. Ne radi se samo o uvjetima trgovačko-gospodarskih veza nego i o teškoćama koje se tiču svih naših građana. Schengenska granica se pretvorila, ako ne u 'željeznu', onda u 'papirnu pregradu', koja dijeli našu zemlju od
RUSIJA
NEZAVISIMAJA GAZETA
1. VI. 2002.
Velika osmorka potiskuje UN
Susret vodećih država svijeta u Kanadi potvrdio je nove, snažnije
pozicije Rusije na međunarodnoj areni, tvrdi Sergej Rogov,
direktor Instituta SAD-a i Kanade Ruske Akademije znanosti.
Netom završena sjednica 'velike osmorke' potvrđuje te važne
promjene koje su se dogodile između Rusije i zapada. Ako možemo biti
sigurni da je Rusija izabrala put prema političkoj demokraciji i
tržišnom gospodarstvu, onda je logično očekivati da bude primljena
u zajednicu država koje zagovaraju te vrijednosti. Međutim mi nismo
još uključeni u rad važnih zapadnih ustanova poput Organizacije za
ekonomsku suradnju i razvoj, a teško napreduju i pregovori o
pristupanju Rusije u WTO. Slična institucionalna izolacija Rusije
predstavlja ozbiljnu prepreku intergaciji Rusije u zajednicu
vodećih demokratskih država.
Uzmimo, na primjer, naše odnose s Europskom Unijom. Ne radi se samo
o uvjetima trgovačko-gospodarskih veza nego i o teškoćama koje se
tiču svih naših građana. Schengenska granica se pretvorila, ako ne
u 'željeznu', onda u 'papirnu pregradu', koja dijeli našu zemlju od
Europe. Problem Kalinjingrada ima očit politički prizvuk: u biti se
radi o ograničavanju ruskog suvereniteta na jednom dijelu njezina
teritorija.
Summit G(je označio stanovit napredak u nizu pitanja, ali je
stvarni progres zabilježen samo na vojno-političkom planu. A o
problemu pristupanja Rusije u WTO ističemo da naši zapadni
partneri, posebno europski, postavljaju uvjete koji su vrlo
neugodni za Rusiju.
Nema jasnoće ni u pitanju ruskoga vanjskog duga. Izlazi da mi
unosimo svoj udio u olakšavanje bremena zemljama u razvoju pa u
paketu mjera kojima se treba pomoći afričkim državama Rusiju zapada
oko 40 posto općega duga koji podliježe popisu. Približan je to
iznos od 25-26 milijarda dolara. Dotle smo i mi faktički u položaju
koji se dade usporediti s onim zemlja u razvoju sa stajališta težine
vanjskoga duga. Ove godine moramo platiti zapadnim kreditorima 17-
18 milijarda dolara a dogodine čak 20 milijarda. Nastala je
situacije po kojoj mi imamo dvostruko breme: sami plaćamo svoje
dugove, a drugima ih opraštamo, što se baš i ne računa.
Doduše, na summitu je odobren dokument o pomoći Rusiji glede
uklanjanja oružja za masovno uništavanje, u kojemu se rado o 20
milijarda dolara tijekom desetak godina, a spominje se i mogućnost
otplate dugova kao jedan od oblika pomoći Rusiji.
Pretvaranje 'velike sedmorke' u 'veliku osmorku' na račun konačnog
potvrđivanja Rusije dalo je tom forumu novu kvalitetu. Do
uključivanja Rusije to je zapravo bio zapadni klub, a u sadašnjem
sastavu on u većem stupnju odražava složenost današnjeg svijeta.
(...)G(- je čimbenik koji svjedoči o višepolarnosti današnjeg
svijeta. Iako se SAD trudi igrati vodeću ulogu i unutar 'velike
osmorke', on nije u stanju nametati svoje odluke drugim
sudionicima. To se dogodilo i na susretu u Kananaskisu. Stvarno su
se europske države ponijele hladno prema stavovima SAD-a glede
izraelsko-palestinskog sukoba.
Neće li to u budućnosti dovesti do oslabljivanja uloge Vijeća
sigurnosti UN-a te UN-a u cjelini? Neće li taj neformalni klub
velikih država još vijeće oslabiti demokratska načela u
međunarodnim odnosima, kada krupni politički igrači ne budu
cijenili interese malih i srednjih? Odgovore na ta pitanja zasad ne
znamo. Što bi se reklo, proces je u razvoju, piše Sergej Rogov,
direktor moskovskog Instituta za SAD i Kanadu.