US-FR-DE-IT-mediji - dp-Glasila/mediji-Politika dnevni pregled br.124 1. srpnja 2002. GLAS AMERIKE - VOA30. VI. 2002.Hrvatska u očima europske statistikeStatistički ured Europske unije upravo je objavio statistički godišnjak za zemlje
? kandidate za ulazak u EU i države jugoistočne Europe. Službeni statistički podatci smatraju se najboljim, najtočnijim i najobjektivnijim pokazateljem trendova u ovim zemljama. Prva je poruka da je službena statistika strogo odijelila kandidatske zemlje, uključujući i Tursku koja je kandidat bez otvorenih pregovora, od država jugoistočne Europe, čime je još jednom potvrđeno ? sada načinom statističke obrade ? da Unija ove dvije skupine tretira kao dva posve odvojena svijeta. Drugi je dio poruke da je ovo već druga godina kako Unijinu statistiku, što znači čitavu mrežu pokazatelja putem kojih se vidi dokle je pojedina zemlja uznapredovala u integracijskom putu, zanimaju i zemlje donedavne kontinentalne 'sive zone', države jugoistoka Europe ili kako ponekad kažu u Bruxellesu, 'zapadnog Balkana'. Statistički pokazatelji za pet zemalja regije puno su škrtiji od opširnih analiza kandidatskih država, no oni, čak i tako suhi, govore dovoljno.
GLAS AMERIKE - VOA
30. VI. 2002.
Hrvatska u očima europske statistike
Statistički ured Europske unije upravo je objavio statistički
godišnjak za zemlje ? kandidate za ulazak u EU i države jugoistočne
Europe. Službeni statistički podatci smatraju se najboljim,
najtočnijim i najobjektivnijim pokazateljem trendova u ovim
zemljama.
Prva je poruka da je službena statistika strogo odijelila
kandidatske zemlje, uključujući i Tursku koja je kandidat bez
otvorenih pregovora, od država jugoistočne Europe, čime je još
jednom potvrđeno ? sada načinom statističke obrade ? da Unija ove
dvije skupine tretira kao dva posve odvojena svijeta.
Drugi je dio poruke da je ovo već druga godina kako Unijinu
statistiku, što znači čitavu mrežu pokazatelja putem kojih se vidi
dokle je pojedina zemlja uznapredovala u integracijskom putu,
zanimaju i zemlje donedavne kontinentalne 'sive zone', države
jugoistoka Europe ili kako ponekad kažu u Bruxellesu, 'zapadnog
Balkana'. Statistički pokazatelji za pet zemalja regije puno su
škrtiji od opširnih analiza kandidatskih država, no oni, čak i tako
suhi, govore dovoljno.
Osnovno je da je ovaj najsvježiji statistički uradak potvrdio
kolike su međusobne razlike pet država jugoistočne Europe ali i
koliki jaz u većini pokazatelja vezanih za gospodarstvo i ekonomski
napredak postoji između kandidata za Uniju i 'kandidata za
kandidate'. Podatak za sebe jest i napomena Eurostata da većinu
podataka iz Bosne i Hercegovine nije dobio jer ne postoji državna
statistika, što upućuje koliko je Bosna i Hercegovina dramatično
daleko od pojma funkcionirajuće države. Statistika će upozoriti da
je, primjerice, u Estoniji za deset godina nacionalni dohodak
udvostručen a u Hrvatskoj prepolovljen, da je nezaposlenost u
Hrvatskoj u porastu i da je postotak službeno nezaposlenog radno
sposobnog stanovništva 42 posto, najmanje u regiji, ali mnogo,
mnogo više nego kod kandidata.
Po većini podataka koji prate rast životnog standarda Hrvatska je
uznapredovala, drastično se razlikujući od regije, ali je još
uvijek iza kandidatskih zemalja. Ovo se odnosi na, recimo, broj
mobilnih telefona na stotinu stanovnika ili broj liječnika i zubara
na stotinu tisuća ljudi, iako po procjeni očekivanja dužine života
Hrvati mogu računati na vijek duži od vijeka dobrog dijela
stanovnika kandidatskih država. U Hrvatskoj se na cestama gine
manje nego u Sloveniji ali iznad Unijina prosjeka. Prosječna je
plaća uposlenog Hrvata 637 eura, što znači da je viša od većine
prosjeka u Unijinoj čekaonici, no tu plaću prima manje od polovice
radno aktivnog stanovništva. Izravna strana ulaganja u Hrvatsku
najviša su među zemljama regije no zanemarljiva u usporedbi s
količinom ulaska stranog kapitala u kandidatske zemlje. Posebno je
iznenađujući podatak po kome Hrvatska u usporedbi sa svim zemljama
obrađenim u ovoj statistici ima jednu od najnižih kamatnih stopa!
Povoljni su pokazatelji također da Hrvatska na tržištu Unije
realizira 54 posto izvoza u čemu najveći dio otpada na industrijske
proizvode. Po tome je Hrvatska blizu kandidatskim zemljama i daleko
od država jugoistočne Europe koje glavninu izvoza u Uniju ostvaruju
plasmanom poljoprivrednih proizvoda.
Zaključak se neće svidjeti hrvatskim ušima ? iako je objektivan
presjek stvarnog stanja stvari. Statistika tvrdi da je Hrvatska još
vrlo daleko od većine prosjeka kojih ostvaruju zemlje ? kandidati
za Europsku uniju. Pri tome nije nikakva utjeha da su njezini
pokazatelji znatno povoljniji od onih u zemljama jugoistočne
Europe. Kao takvu, statistiku valja prihvatiti jer predstavlja
trenutak istine potvrđujući da Hrvatska nije ni blizu stanju u
kojem će moći bez pretjerivanja ustvrditi da je spremna za ulazak u
Europsku uniju.
(VOA)
BRITANSKI RADIO - BBC
30. VI. 2002.
Tisak
The Sunday Telegraph piše da se odnosi Washingtona i Londona
dodatno pogoršavaju optužbama pojedinih visokih britanskih
dužnosnika da Amerikanci svojim postupcima samo otežavaju potragu
za pripadnicima Al-Kaide u dijelovima Pakistana duž granice s
Afganistanom.
Ti neimenovani dužnosnici su rekli listu da prigodom potraga po
selima, Amerikanci i Pakistanci samo upadaju u kuće i pucaju gdje
stignu, čim postižu protuučinak i doprinose jačanju potpore Osami
bin Ladenu i njegovim ljudima.
Glasnogovornik Središnjeg zapovjedništva odbacuje te kritike i
kaže da Amerikanci vode računa o područnim posebnostima i dodaje da
oni uostalom i ne sudjeluju izravno u pothvatima, već samo pomažu
pakistanskoj vojsci.
Napominjući da su anglo-američki odnosi pogoršani odlukom
Washingtona da uvede carine na uvozni čelik, i neslaganjima oko
Bliskog istoka, list piše da je najveći spor u ratu protiv Al-Kaide
izbio kada su britanski marinci pokrenuli operaciju Condor a da
nisu obavijestili Amerikance.
U toj operaciji nije uhvaćen nijedan pripadnik Al-Kaide zbog čega
je zapovjednik marinaca smijenjen, piše list.
Većina listova piše o povišenom stanju pripravnosti u Sjedinjenim
Državama uoči 4. jula Dana nezavisnosti.
Strahuje se naime da bi tada moglo doći do novog terorističkog
napadaja.
The Independent on Sunday piše da je Pentagon najavio pojačani
nadzor neba iznad većih gradova, zabrane letova iznad poznatih
objekata i druge mjere.
List napominje da se zbog mjera i niza nedavnih upozorenja ponekad
stječe dojam da se Amerikanci bore sa sjenama.
U povodu serije financijskih skandala u Americi, The Sunday Times
upozorava u uredničkom komentaru da je prerano govoriti o drmanju
temelja američkog kapitalizma.
Sposobnost Amerike da se oporavi od potresa koji bi srušili temelje
mnogih drugih zemalja jednostavno je samo još jednom na kušnji,
smatra list.
Poslije tih skandala signali nisu previše crni - burza se zatresla
ali nije skrahirala. Sjedinjene Države su se uspijevale izvući iz
mnogo većih katastrofa od ove.
Jedan stari njujorški bankar je svojedobno rekao: "Zapamtite,
nitko nikada nije dobio kladeći se protiv Amerike", iako su mnogi
kušali dodaje list.
The Observer na naslovnoj stranici prenosi najave skupine
britanskih zastupnika i organizacija za ljudska prava da će se
suprotstaviti pokušajima ministra unutrašnjih poslova da pokrene
javnu raspru o uvođenju osobnih iskaznica.
Ministar smatra da bi uvođenje osobnih iskaznica pomoglo u borbi
protiv kriminala, rada na crno, terorizma, ilegalnog useljavanja i
zloporabe socijalne pomoći.
On dodaje da ih građani ne bi morali uvijek nositi sa sobom, već samo
prilikom posjeta određenim javnim službama. Protivnici iskaznica,
piše dalje, tvrde da bi to bio najveći napadaj na privatnost i
slobodu građana od ukidanja osobnih iskaznica na kraju Drugog
svjetskog rata.
Observer dodaje da idejom nije oduševljeno ni ministarstvo
financija koje procjenjuje da bi uvođenje osobnih iskaznica
stajalo i do milijardu funta.
(BBC)
SJEDINJENE DRŽAVE
WASHINGTON POST *
30. VI. 2002.
Europljani prizivaju međunarodnu katastrofu
"Ovih dana možemo čuti kako bi SAD trebao pokazati više
razumijevanja za brige i interese naših europskih saveznika. U to
nema sumnje. Ipak, bilo bi lijepo da i Europljani povremeno pokažu
malo razumijevanja.
Uzmimo npr. raspravu o Međunarodnom kaznenom sudu koja je u tijeku.
Sporazum za osnivanje suda na snagu stupa sutra. Bushova vlada,
koja je poništila Clintonov potpis na sporazumu, zahtijeva
imunitet od procesuiranja pri MKZ-u za sve američke vojnike koji u
inozemstvu sudjeluju u mirotvornim misijama. Američki dužnosnici
boje se kako bi jednog dana nekakav tužitelj, koji ne odgovara
nikome, mogao optužiti nekog Amerikanca za ratne zločine.
Ta je zabrinutost opravdana. Godine 1999. tijekom rata na Kosovu, u
Europi, a i u SAD-u, bilo je nekih koji su američku vojsku
optuživali za ratne zločine kada je bombardirala Miloševićevu
Srbiju. Od sutra, imat će prigodu optuživati američke vojnike pri
MKZ-u. Stoga je Bushova vlada zaprijetila iskoristiti svoje pravo
veta u Vijeću sigurnosti UN-a na obnavljanje mirotvorne misije u
Bosni, u slučaju da nužne mjere zaštite za američke vojnike koji
sudjeluju u tom misiji ne budu izglasovane. Europljani za sada
odbijaju učiniti ikakve ustupke.
Ova rasprava odražava mnogo toga što danas dijeli Amerikance i
Europljane. Europljani, skupa s mnogim drugim manje utjecajnim i
uglednim nacijama, pokušavaju realizirati svoju viziju
međunarodne uljudbe, u kojoj bi mreža međunarodnih zakona i
institucija imala zakonske ovlasti nad pojedinim nacionalnim
državama. Ne iznenađuje da svijet koji pokušavaju stvoriti veoma
nalikuje Europskoj Uniji, u kojoj su pravila i zakoni važniji od
vojne sile. Jednako tako ne iznenađuje što nisu previše sretni zbog
činjenice da se vojno dominantniji SAD postavlja iznad ili izvan
njihova novoga međunarodnoga pravnog sustava prije nego je i
realiziran.
Amerikanci nisu neprijateljski raspoloženi prema međunarodnom
pravu - Ujedinjeni narodi bili su upravo njihova zamisao. Ipak, SAD
ima poseban problem, kojeg bi njegovi europski saveznici trebali
poštovati. Kao najmoćniju demokratsku silu na svijetu, Sjedinjene
Države zovu - da, zovu - mnogo češće nego bilo koju drugu državu da
svoje vojnike šalje preko Atlantika, iz najrazličitijih razloga.
Da bi se oslobodile zemlje na koje je izvedena invazija - kao Kuvajt
ili, npr. Francuska. Kako bi se obranile druge zemlje kojima
prijeti invazija - kao Južna Koreja ili Saudijska Arabija ili, ne
tako davno, Njemačka. Ili da bi se obranio narod kojem prijeti
genocid ili etničko čišćenje, kao u Bosni i na Kosovu. Za razliku od
i najsnažnijih europskih zemalja, koje imaju poteškoća s
projiciranjem vojne sile čak i na vlastitom kontinentu, čitava
globalna strategija SAD-a izgrađena je na sposobnosti projiciranja
vojne sile bilo gdje i u bilo koje vrijeme, što znači da će SAD
uvijek imati više vojnika koji su izloženi nekom tužitelju MKZ-a
nego bilo koja druga zemlja.
Ipak, to je tek jedan način na koji će Međunarodni kazneni sud imati
nesrazmjerni utjecaj na SAD. Nije tajna da SAD, upravo zbog toga što
je gospodarski, politički, kulturološki i vojno dominantan, češće
meta bijesa diljem svijeta nego, npr., Luksemburg. Osiromašeni
Egipćani i bogati francuski poljodjelci najčešće prvo okrivljuju
Ameriku. Dakle, za čije je vojnike najvjerojatnije da će biti
odvučeni pred MKZ na temelju optužbi za ratne zločine? Čak i oni
koji vjeruju kako je MKZ dobra zamisao moraju priznati, ako su
iskreni, kako će SAD biti ranjiviji od ostalih zemalja.
Sporazum je mogao biti prepravljen tako da riješi neke od tih
problema. Kada je pregovarano o sporazumu, za vrijeme Clintonove
vlade, dužnosnici SAD-a priznali su kako problemi postoje i
nastojali su pronaći načine na koje bi bar donekle zaštitili
američke vojnike - tako, npr., da Vijeću sigurnosti UN-a, unutar
kojeg SAD ima pravo na veto, daju konačnu riječ. Ipak, Europljani su
odbili ova 'dvostruka mjerila' i odlučili se za legalno
besprijekornu opciju. A Clintonova vlada, kao što to neki
dužnosnici neslužbeno priznaju, nije se previše potrudila oko
nužnih izmjena. Potpis predsjednika Clintona na sporazumu za koji
su njegovi dužnosnici znali da je prepun grešaka i mana, u
posljednji trenutak, nije bio, da tako kažemo, baš potpuno
odgovoran.
Ipak, sada je stigao ključan trenutak a Bushova vlada s pravom je
beskompromisna. Mnogo toga je na kocki. Europljani tvrde da ako SAD
dobije posebne uvjete, kao što je to jedan europski diplomat kazao
za 'New York Times', 'razbojničke zemlje će otvarati boce
šampanjca.' Takve tvrdnje otkrivaju utopizam i priglupost koja
danas pokreće i previše Europljana. 'Razbojničke' zemlje neće se
dobrovoljno pokoriti presudama bilo kakvog međunarodnog suda, bez
obzira na to što SAD činio ili ne činio. Nepokoravanje međunarodnim
pravilima, napokon, 'razbojničke' zemlje čini 'razbojnicima'. No u
međuvremenu, SAD, koji ima lavlji udio u odgovornosti za obranu
ostatka civiliziranog svijeta od razbojničkih zemalja, morat će
brinuti svaki put kada pošalje svoje vojnike na neprijateljski
teritorij.
Može li liberalniji međunarodni poredak biti izgrađen tako da se
najmoćniji branitelj tog poretka sputava? To je pitanje o kojem bi
naši europski saveznici mogli početi razmišljati", piše Robert
Kagan, član 'Zaklade Carnegie za međunarodni mir'.
FRANCUSKA
LE FIGARO
29.VI.2002.
Washington želi zauzdati Međunarodni kazneni sud
"U nemogućnosti da spriječe stupanje na snagu novog Međunarodnog
kaznenog suda (MKS) u ponedjeljak 1.VII., Sjedinjene Države su do
zadnjeg časa činile sve kako bi ograničile njegov utjecaj i
važnost. U travnju je George W. Bush poništio Rimski statut o
osnutku Međunarodnog kaznenoga suda koji je njegov prethodnik Bill
Clinton potpisao 1998. Ovog je tjedna otišao još dalje, stavljajući
na vagu američko sudjelovanje u mirovnim snagama kako bi svoje
sugrađane izuzeo od ovlasti MKZ-a.
Washington je u Vijeću sigurnosti UN-a upotrijebio svakojake
prijetnje, od veta do blokade financiranja (četvrtina proračuna)
operacija za očuvanje mira, preko, dakako, američkog povlačenja
UN-ovih snaga, sadašnjih i budućih. Od Bosne do Kosova, riječ je o
osam tisuća ljudi.
Prošlog je tjedna počela prava utrka s vremenom, s polaganjem
dokumenta kojim se Amerikanci koji sudjeluju u redarstvenim
snagama u Bosni, čiji mandat istječe, izuzimaju od sudbenog progona
MKZ-ja. Sučeljen s protimbom četrnaest drugih članova Vijeća
sigurnosti, SAD je prihvatio produljenje mandata do 30.VI. kako bi
dao priliku pregovorima. No tri dana prije, pregovori su se
pretvorili u ogledanje snage: 'Veto je moguć ako se problem ne
riješi u smislu koji bi osigurao neku vrstu imuniteta' koji
zahtijevaju Sjedinjene Države, rekao je za tisak u četvrtak navečer
stalni američki izaslanik John Negroponte.
Obje su strane mislile da su na granici ustupaka. SAD je iz dopune
izbacio američko izuzeće kako bi ga proširio na sve države koje nisu
zainteresirane za MKS. No za zemlje u Vijeću koje su ratificirale
Rimski statut (...) nema govora o ponovnom pisanju međunarodnog
dokumenta, čime bi se stvorio poguban presedan koji bi ugrozio sve
međunarodne sporazume. Kada je riječ o MKS-u, pogibelj je još veća:
zemlje nepotpisnice s pravom bi mogle misliti da su izvan domašaja
novoga suda.
Francuska je pripremila odgovor uključivši u novi prijedlog
rezolucije pozivanje na članak 16 Rimskog sporazuma. Ovim se
predviđa dvanaestomjesečni rok u kojemu se, na zahtjev, 'nikakva
istraga ni progon ne mogu pokrenuti' protiv sudionika u operacijama
koje je organiziralo ili ovlastilo Vijeće sigurnosti. Ukratko,
Amerikanac koji je u takvoj operaciji počinio ratni zločin ili
zločin protiv čovječnosti moći će se predati pravosuđu svoje zemlje
kojemu MKS priznaje sve ovlasti. Neizravno, to povlačenje pretvara
američke prigovore u prividnu raspru, budući da MKS nipošto ne može
zamijeniti pravosuđe zemalja koje su njegove članice.
No Washington od toga čini načelnu i ideološku stvar. George W. Bush
ostaje vjeran svojim najkonzervativnijim prijateljima,
zaštićujući Ameriku, pa i simbolično, od međunarodnih ugovora koji
se shvaćaju kao napadaj na njezin suverenitet. U najmanju je ruku
'ironično', kako je rekao izaslanik otoka Mauricijusa u UN-u
Jagdish Koonjul, da SAD potkopava sustav borbe protiv
nekažnjivosti - MKS - u času kada podupire napore Vijeća sigurnosti
na promicanju međunarodne suradnje u borbi protiv terorizma.
Sinoć Washington je još uvijek blokirao pregovore u UN-ovu Vijeću
sigurnosti, što je dovelo do odgode raspre na nedjelju", iz New
Yorka izvješćuje Jean-Louis Turlin.
LE MONDE
29.VI.2002.
Američko istraživanje procjenjuje antisemitizam u Europi
"Vraća li se antisemitizam u zapadnu Europu? Anti-Defamation
League (ADL) koja se od 1913. bori protiv opadanja i mržnje prema
židovima u Sjedinjenim Državama, htjela se uvjeriti u to. Od
skupine Taylor Nelson Sofres naručila je istraživanje u kojemu je
od 16.V. do 4.VI. sudjelovalo ukupno dvije i pol tisuće ljudi u pet
zemalja - Velikoj Britaniji, Francuskoj, Njemačkoj, Belgiji i
Danskoj. Objavljujući rezultate istraživanja direktor ADL-a
Abraham Foxman izrazio je 27.VI. u Washingtonu zabrinutost zbog
'stalnog antisemitizma' šezdeset godina pošto su nacisti i njihovi
brojni kršćanski suradnici ubijali europske židove.
Za g. Foxmana, židovske zajednice u peterim istraživanim zemljama,
tj. oko milijun ljudi, danas je 'opsjednuto'. Iz dobivenih odgovora
proizlazi da 30 posto stanovnika tih država nema dobro mišljenje o
židovima. 45 posto ih misli da je 'vjerojatno istinita' tvrdnja da
su židovi 'odaniji' Izraelu nego državi kojoj pripadaju. Taj udio
raste do 55 posto u Njemačkoj i do 42 posto u Francuskoj. U SAD-u
iznosi 33 posto, prema istraživanju koje je nadavno naručila ista
organizacija.
Tvrdnja prema kojoj 'židovi imaju preveliku moć u poslovnom
svijetu' ima u prosjeku 30 posto pozitivnih odgovora, a u
Francuskoj i Belgiji čak 42 i 44 posto (u SAD-u 24 posto). Među pukom
ovih pet zemalja, 19 posto misli da se židovi brinu samo za ono što
se događa njihovim bližnjim, a 16 posto da su više od drugih skloni
da na nedopušten način dođu do cilja. Taj je stari antisemitizam
rašireniji među starijim osobama i osobama koje nemaju visoku
naobrazbu.
Druga tema istraživanja bila je mržnja prema izraelskoj državi.
Budući da su se pitanja ticala Izraela, a ne njegove vlade, odgovori
upućuju da 28 posto Europljana ima dobro mišljenje o židovskoj
državi, 26 posto ima loše mišljenje, a 38 posto nema nikakvo.
Za 86 posto Europljana samoubilački atentati nisu opravdani, ali 60
posto njih misli da je izraelski odgovor bio pretjeran. U SAD-u,
odgovornost za nasilje pripisuje se Palestincima (42 posto), puno
više nego Izraelcima (17 posto), dok je u Europi obrnuto: 27 posto
optužuje Izraelce, a 20 posto Palestince", iz Washingtona
izvješćuje Patrick Jarreau.
L'EXPRESS
27.VI.2002.
Amerika, svjetski policajac?
Philippe Coste razgovarao je s Condoleezzom Rice, savjetnicom
predsjednika Busha za nacionalnu sigurnost. Iz razgovora
izdvajamo: " - Američka je vlada, čini se, rješenje izraelsko-
palestinskog sukoba potisnula u drugi plan, dajući prednost
rješavanju iračkog problema...
= Oba su problema vrlo važna i zahtijevaju rješenje. No jasno nam je
da su Sadam Husein i njegov režim pogibelj za međunarodnu
stabilnost. Taj je režim 1981. i 1991. pokušao nabaviti nuklearno
oružje i protjerao je inspektore jer je htio nešto sakriti.
Uporabio je oružje za masovno uništenje nad vlastitim pukom. To je
pogibeljan režim i predsjednik je jasno rekao da status quo nije
prihvatljiv.
- Bi li Amerika mogla djelovati protiv Iraka bez pristanka
europskih i arapskih saveznika?
= Predsjednik Bush pridaje veliku važnost savezima i računa na
njih. No nije utvrdio način djelovanja protiv Iraka. Dakle, pravo
rekavši, koalicija još ne postoji. Ipak, treba biti vrlo jasan u
svezi s time: besmisleno je nijekati postojanje iračke pogibli.
- Za američku vanjsku politiku ponekad kažu da je jednostrana...
= Ne vidim na čemu se temelji taj argument. Predsjednik je
neočekivano i neobično provodio približavanje Zapada i Rusije;
predvodi protuterorističku koaliciju bez presedana u povijesti;
predložio je najveće povećanje američke međunarodne pomoći u više
od dvadeset godina i pridonio je novom trgovačkom 'krugu' u Dohi
koji se, nakon Seattlea, činio gotovo nemoguć. Dobro radi s drugim
zemljama i njihovi su mu probitci na srcu, bilo da je riječ o starim
saveznicima, o novim prijateljima kao što je Rusija ili o slabim
državama kojima treba naša pomoć. Što se tiče saveza i koalicija,
rezultat nije loš za osamnaest mjeseci predsjednikovanja.
- Mora li Amerika biti svjetski policajac?
= Mi to ne bismo htjeli biti. Amerika ima osobitu odgovornost za
međunarodnu sigurnost zbog svoje veličine i svoga utjecaja, ali
mnogi prijatelji i partneri mogu također pridonijeti međunarodnoj
stabilnosti. U Sijera Leoneu važnu su ulogu imali Nigerijci koje je
obučio SAD. Australci su preuzeli brigu oko Istočnog Timora. Turci
su zamijenili Britance u Afganistanu. Europljani su imali veliku
odgovornost na Balkanu, premda su, dakako, tamo bili i Amerikanci.
Ta se odgovornost može podijeliti.
- Vjerujete li u europsku obranu i kako će se ona uskladiti s NATO-
om?
= Da, vjerujemo i mislimo da ona mora raspolagati sa stvarnim
snagama za djelovanje, ne preklapajući se s NATO-om i ne umanjujući
ga. NATO je glavna organizacija za sigurnost u Europi i sada ima
važnu ulogu u približavanju između Istoka i Zapada. No europske
snage sigurnosti imaju važnu ulogu. Uz to, njima trebaju resursi.
Općenito, troškovi europskih zemalja za obranu nisu prikladni. Sve
zemlje snose odgovornost, pa i odgovornost za reformiranje i
modernizaciju oružanih snaga radi sučeljavanja s novim
prijetnjama.
- Ponekad vam, čini se, zadaje brige česta protimba Francuske SAD-
u...
= Bavila sam se Francuskom i već dugo pregovaram s njom. Ona je dobra
prijateljica, dijelimo iste vrijednosti, premda kadšto imamo
razmirice. U vrijeme o kojemu govorite, predsjednik Bush je
upozoravao na strahote Iraka, Sjeverne Koreje i neizabrane manjine
u Iranu. Na veliko čuđenje Amerikanaca, čini se da su neki u Europi
više zabrinuti zbog američkih postupaka nego zbog tih strahota;
mislili smo da je dobro podsjetiti da je naš cilj bio promicati i
braniti zajedničke vrijednosti. Ipak, i dalje smo jako dobri
prijatelji, napose s Francuskom. Na koncu, preko puta je Lafayette
Park..."
RUSIJA
IZVESTIJA
30. VI. 2002.
Cigla novog svjetskog poretka
"U ponedjeljak počinje s radom Međunarodni kazneni sud - nasljednik
Nuernberškog suda i bliži rođak Međunarodnog suda u Haagu. Sudit će
za zločine protiv čovječnosti. Međutim novi sud nije dobio
odobrenje ni u Moskvi ni u Washingtonu.
U petak se skandalom završila sjednica Vijeća sigurnosti UN-a,
posvećena produljenju mandata mirovnih snaga u Bosni - SAD je odbio
sudjelovati u operaciji, razlog leži u zahtjevu Washingtona da se
Amerikance izuzme iz nadležnosti Međunarodnoga kaznenog suda
(MKS). Tako je tim nesuglasicama ugrožen nastavak čak 15 mirovnih
operacija koje se vode pod egidom UN-a i NATO-a.
'Etika rata mora biti zamijenjena 'etikom mira', a bezakonje -
vladavinom prava', izjavio je za naš list glavni američki tužitelj
Nuernberškog suda prof. Benjamin Ferenz. Upravo takvim treba
postati, po njegovu mišljenju, suvremeni pravni poredak, kojemu
vrhovno tijelo ima postati MKS. Odluku o njegovu utemeljenju
potpisalo je 120 država (ratificiralo je dokument dosad njih 69)
tijekom konferencije UN-a u Rimu 1998. godine.
Među ovlastima MKS-a bit će četiri različita zločina: genocid,
zločin protiv čovječnosti, vojni zločini i agresija. Sud će imati
nadležnost nad zločinima poslije 1. srpnja 2002, a tužbu može
pokrenuti svaka država, koja je sudionica ugovora, neovisno o tome
ima li ikakve vez s učinjenim zločinom. Tužbu može podići i sudski
tužitelj kao i Vijeće sigurnosti UN-a.
Ustvari, MKS samo dopunjava djelatnost nacionalnih sudova. Njegova
nadležnost se pojavljuje tek kad nacionalni sudovi ne osude
odgovorne osobe za takve zločine. Pritom neće biti nikakvoga
imuniteta: sudit će se svima, sve do državnog poglavara.
Takve postavke, očito, i izazivaju otpor nekih država - sudionica
MKS-a. Na primjer, SAD je sklopio dogovor s Afganistanom da
Amerikanci ne mogu biti kazneno odgovorni pred mjesnim tijelima
vlasti, a takav je dogovor ASD postigao i s Južnoafričkom
republikom.
Vrlo je složen odnos Rusije prema ratifikaciji dokumenta o MKS-u.
Kako su nam priopćili u ruskom Ministarstvu vanjskih poslova,
'dokument se nalazi u fazi pripreme'.
'Sud može imati stvarnu nadležnost samo u slučaju ako države izraze
želju da s njim surađuju', izjavio je za 'Izvestija' savjetnik za
pravna pitanja moskovskog izaslanstva Međunarodnog Crvenog križa
Arčil Krjukov. 'Odavle važnost ratifikacije statua i prihvaćanje
mjera za ugrađivanje postavki dogovora u nacionalno
zakonodavstvo'.
U Upravi za informacije Državnog tužiteljstva izjavili su nam da se
njih tema Međunarodnog kaznenog suda ni ne tiče, a da također ne
surađuju ni s Haaškim sudom.
Nepostojanje službenoga stajališta glede perspektiva pristupanja
Rusije MKS-u, po mišljenju stručnjaka, objašnjava se time da je
dokument trenutačno na razmatranju u uredu predsjednika Putina. I
dok sam Vladimir Putin ne stekne mišljenje prema MKS-u, nikakvim se
komentarima ne treba nadati. Lako je shvatiti rusku vlast. Rusija
je u teškom položaju zbog trajne antiterorističke operacije u
Čečeniji.
Pristupanje MKS-u znači za Moskvu automatski ulazak u europsko
sudbeno-pravno područje. I onda se neće moći čečenski događaji
trpati pod 'unutrašnja ruska pitanja, kao dosad. Tako ni proces
protiv pukovnika Budanova: oslobađajuća presuda bi mogla biti
preispitana u MKS-u. Situacija bi se mogla i proširiti: na
optuženičku bi klupu u određenim političkim okolnostima mogli
sjesti i vođe ruske države, koje donose odluke o protuterorističkim
operacijama u Čečeniji. U tom je kontekstu taj napeti rad na
pretresanju svih mogućih posljedica suradnje naše države s
Međunarodnim kaznenim sudom. Premda će, kažu stručnjaci, Rusija
najvjerojatnije na koncu podržati taj dokument", pišu Andrej
Poskakuhin i Dmitrij Safonov.
27. VI. 2002.
Parlamentarna skupština VE-a krši svoja načela
"Mimo običaja, na današnjem sastanku Parlamentarne skupštine
Vijeća Europe u središtu pozornosti se našlo pitanje koje najviše
zanima Ruse - budućnost Kalinjingradske oblasti. Mnoge u
Strasbourghu je to iznenadilo - da se ti pregovori koji su zašli u
slijepu ulicu vežu uza zadaće Vijeća Europe.
Rusko se izaslanstvo majstorski poslužilo instrumentima te
organizacije, koja se ranije proslavljala kritičkim odnosima prema
našoj zemlji i njezinomu vodstvu. Sad je bilo drukčije. Naši su
parlamentarci prikazali kao kršenje ljudskih prava odbijanje da se
stanovnicima te enklave i drugim Rusija omogući ulazak i izlazak.
Kao rezultat, mnogi sudionici su poduprijeli stajališta Moskve.
Koliko to može utjecati na ishod razvijenoga spora Rusije s
Europskom Unijom, pitali smo vođu našega izaslanstva u Vijeću
Europe Mihaila Margelova, te koliko je korisno bilo iznašanje tog
problema u Vijeću koje se inače bavi ljudskim pravima:
- Dugo vremena je taj aspekt kalinjingradskog problema stajao izvan
pozornosti Europe. Govorilo je o gospodarskoj strani, o
kriminogenoj situaciji, spominjala se povijest. Spominjalo se sve
što hoćete, osim kršenja ljudskih prava građana da slobodno
komuniciraju sa sudržavljanima na teritoriju slobodne zemlje, iako
okružene drugim državama. Sad je to pitanje u realnim okvirima te
međunarodne organizacije. i razmatranje u Strasbourghu ima izgleda
za posve realno rješenje.
- Kako PSVE može pomoći da se dođe do rješenja?
= Parlamentarna skupština Vijeća Europe ima razrađene mehanizme za
slična pitanja. Poslije definiranja problema od nekog zastupnika
slijedi osnivanje povjerenstva, priprema referata s otpremom
predstavnika VE radi razjašnjenja svih okolnosti. To nam je korisno
zato što će se tako upoznati s problemom gospodarske strukture
Europe, javnosti, medija. Sve će to olakšati pregovore o
kalinjingradskom pitanju.
- Sigurno su se našli i oponenti?
= Nitko nije osporavao Rusiji pravo da postavi pitanje u ovom smislu
kršenja ljudskih prava. Kao uvijek, nastupali su naši
tradicionalni kritičari, ti koji nas ne vole zato što smo mi -
Rusija. Ali su naši argumenti bili željezni: ljudska su prava -
ljudska prava. I nitko se nije čudio takvom postavljanju pitanja.
- Kakav je praktični nastavak ruske incijative?
= Diskusija je dovela do toga da je kalinjingradsko pitanje
stavljano na raspored plenarne sjednice PSVE-a na sljedećoj,
rujanskoj sjednici. Bit će pripremljena i odgovarajuća rezolucija.
To znači da je mehanizam Vijeća Europe za razmatranje pitanje već
pokrenut. I to je naš veliki uspjeh," piše Elmar Gusejnov.
AUSTRIJA
DER STANDARD
29. VI. 2002.
Veliki korak za pravosuđe
"Američke specijalne postrojbe iskrcavaju se na haašku plažu,
prodiru do zgrade Međunarodnog kaznenog suda i oslobađaju svog
druga koji mora odgovarati pred tamošnjim sucem. Čini se da u
najmanju ruku nizozemski parlament strahuje od takvog scenarija,
kritizirajući nacrt za 'American Servicemembers' Protection Act'
(Zakon o zaštiti pripadnika američkih oružanih snaga - op. prev.).
Je li moguća američka invazija na članicu NATO-a? Bila bi moguća u
najmanju ruku na teoretskoj razini ako u Washingtonu prevladaju
konzervativni članovi Kongresa, koji pripadnike američkih
oružanih snaga po svaku cijenu žele sačuvati od dosega novog
Međunarodnog kaznenog suda.
Ta težnja izaziva u Europi neodobravanje - baš kao i pokušaj
Washingtona da za svoje vojnike u sastavu plavih kaciga UN u Bosni i
Hercegovini naknadno iznudi imunitet u odnosu na međunarodno
kazneno pravo. Svih 15 članica EU oduševljeno je ratificiralo
statut Međunarodnog kaznenog suda koji će stupiti na snagu ovog
ponedjeljka. Izrazile su zadovoljstvo velikim potezom za
međunarodno pravo nakon kojeg će biti doušteno međunarodno
gonjenje ratnih zločinaca i počinitelja genocida.
Stav američkih konzervativaca prema tom pitanju jest - sukladno
njihovu svjetonazoru - nedosljedan. SAD bi s jedne strane trebale
igrati ulogu svjetskog policajca - što možda čak i ima smisla - ali
istodobno ne bi smjela postojati mogućnost da taj policajac bude
pozvan na odgovornost na terenu kojim se kreće. Isti zastupnici
koji žele uskratiti Međunarodnom kaznenom sudu nadležnost nad
američkim vojnicima, podigli bi veliku galamu kada policajac
upleten u kriminal u gradu na američkom srednjem Zapadu ne bi bio
izveden pred sud. Smatrali bi to krajnje nedemokratskim
ponašanjem.
No, njihov je stav nelogičan u prvom redu zato što ni američki
vojnik upleten u kriminal ne bi po statutu Međunarodnog kaznenog
suda bio izveden pred sud u Den Haagu već na američkom Srednjem
Zapadu. Naime, ako pravosuđe u domovini ratnog zločinca ili
počinitelja genocida funkcionira normalno, njegov se slučaj uopće
ne tiče haaških sudaca. Dakle, svojim otporom washingtonski
jastrebovi pokazuju da očigledno ne vjeruju u učinkovitost
vlastite pravne države.
Apsurdna je i zabrinutost da bi se uskoro Sadam Husein ili neki
drugi diktator mogao pozvati na novi statut i izvesti pred svoj sud
i za genocid optužiti američke vojnike kojih se dočepaju. Gledano
iz perspektive međunarodnog prava, tako nešto neće biti moguće ni u
budućnosti. Ako se u praksi ipak dogodi, za to neće biti kriv haaški
sud.
Preostaje spoznaja da u SAD u eri Georgea W. Busha vlada pojačani
egoizam svjetske sile, koja u slučaju dvojbe iskazuje prezir prema
međunarodnoj suradnji. No, Washington se može nadati da će naići na
razumijevanje u najmanju ruku u Beču. Napokon, kad zagusti, i
Austrija odbija podvrgnuti svoje državljane koji možda spadaju u
domenu kaznenog prava sudskoj nadležnosti UN (...)", podsjeća na
kraju komentara Joerg Wojahn.
APA *
30. VI. 2002.
Svađa oko nuklearne elektrane Krško izaziva duboku podjelu u
hrvatskoj vladi
"Čini se da se sve više bliži datum isteka roka trajanja hrvatske
vlade. 'Ne znam postoji li još uopće ta koalicija', komentirao je u
subotu vidno iznervirani premijer Ivica Račan najnoviju svađu u
peterostranačkoj koaliciji. Ovaj su puta sporne točke pitanja
vezana za imovinske odnose u nuklearnoj elektrani Krško,
izgrađenoj u suradnji sa Slovenijom. Vlade dviju zemalja trebale su
do 1. srpnja ratificirati prošlogodišnji 'sporazum o Krškom'. No,
to im dosada nije pošlo za rukom zbog negativnog stava HSLS-a, druge
po veličini stranke u koaliciji.
Hrvatska bi na temelju sporazuma mogla od 1. srpnja preuzimati 50
posto električne energije iz nuklearne elektrane Krško ali bi u tom
slučaju morala preuzeti i uskladištiti i polovinu pripadajućeg
nuklearnog otpada. Spomenutu su elektranu početkom osamdesetih
godina izgradile američka tvrtka Westinghouse i dvije tadašnje
jugoslavenske republike. HSLS smetaju u prvom redu odlomci
sporazuma koji Sloveniji prepuštaju jednostrana prava u vezi sa
zatvaranjem elektrane. Ono bi trebalo uslijediti 2023. g. Po
mišljenju stručnjaka NE Krško mogla bi po kriteriju tehnološke
opremljenosti raditi čak do 2045. g. U Zagrebu se već ranije
raspravljalo o prodaji hrvatskog udjela u NE Krško.
No, socijaldemokrat Račan pokušao je uvjeriti ostale članove vlade
u nužnost ratifikacije sporazuma. U početku je uz HSLS protiv
ratifikacije namjeravao glasati i HSS (...) No, Račan je pogodbom
uspio pridobiti HSS, obećavši ubuduće više novca za otkup žita.
Takvu ponudu ministar poljoprivrede Božidar Pankretić (HSS) nije
mogao odbiti budući da seljaci spadaju među njegove najvažnije
pristaše.
Svađa je izbila prošlog petka na sjednici parlamenta, kada je HSLS
zajedno s oporbenim HDZ-om zatražio skidanje prijedloga o
ratifikaciji spomenutog sporazuma s dnevnog reda parlamenta. Taj
je prijedlog odbijen glasovima ostalih vladajućih stranaka SDP,
HSS, HNS i LS. Potom je HSLS pod vodstvom stranačkog predsjedatelja
i prvog potpredsjednika vlade Dražena Budiše bojkotirao glasanje o
pitanju je li za rafitikaciju sporazuma nužna većina nazočnih ili
većina svih parlamentarnih zastupnika.
Račan je takvo ponašanje nazvao neprihvatljivim, izjavivši
sljedeće: 'Nema smisla nastaviti ako se članovi vlade ovako
ponašaju'. Budiša je pak naglasio da njegova stranka ne razmišlja o
istupanju iz vlade. No, u stranačkim se krugovima već spominje
datum mogućih prijevremenih izbora: 19. siječnja 2003. g.", ističe
novinar na kraju priloga.
APA *
30. VI. 2002.
Novinari: "slovački Berlusconi" želi veći utjecaj na medije
"'Slovački Berlusconi' Pavol Ruško očigledno želi proširiti
utjecaj na medije u svojoj zemlji. Suvlasnik 'Markize', druge po
veličini privatne postaje u Europi, čiji udio u tržištu iznosi 70
posto, kontrolira danas i dnevni list Narodna obroda 'a možda i još
nešto', izjavio je pred novinarima u Bratislavi glavni tajnik
slovačkog novinarskog sindikata (SSN) Peter Zeman. Nadalje, Ruško
nastoji utjecati i na državnu televiziju STV, tvrdi Zeman.
Istodobno Ruškov Savez novog građanina bilježi porast popularnosti
u anketama uoči parlamentarnih izbora, zakazanih u rujnu ove
godine, napominje Zeman.
I nakon pada vlade spornog premijera Vladimira Mečiara 1998. g.
političke stranke 'postavljaju brojne prepreke novinarima pri
njihovu radu', izjavio je Zeman. Primjerice, prilikom
demonstracija novinarske iskaznice katkad ne budu priznate,
napominje on. novinarska Klara Gromanova požalila se da vlasti ne
istražuju afere i skandale koje otkrivaju novinari. Umjesto da
pokrenu istragu, 'u praksi takve slučajeve često pokrije trava',
napominje ona. Predsjedatelj udruženja slovačkih izdavača (ZVPTS)
Miloš Nemeček izjavio je da mnogi činovnici pa čak i suci još i danas
strahuju 'da će uskoro opet nastupiti političke promjene'.
'Javna televizija podvrgnuta je silovitom pritisku', kritizirao je
Zeman slučaj dvojice novinara STV koji su dobili otkaz zato što nisu
po naputku ravnatelja htjeli u svoj talk-show pozvati medijskog
magnata Ruška. I Zeman i Nemeček oštro su kritizirali nacrt novog
zakona o medijima o kojem trenutno raspravlja slovački parlament.
Za razliku od odgovarajućih zakona u inozemstvu, zakonom je uređeno
formiranje vijeća za medije kao kontrolne instance. Tom su se
prijedlogu usprotivili i novinari i poduzetnici, naglasio je
Zeman: 'Tako se postavlja pitanje tko bi uopće taj zakon mogao
smatrati dobrim'.
Dva predstavnika medija skrenula su pozornost i na tešku
gospodarsku situaciju na slovačkom medijskom i novinskom tržištu.
Dok je do 1996. g. broj naslova bio u porastu, u međuvremenu je
nastupio pad. Nedavno je ukinut bivši sindikalni list Prača i tom je
prilikom 36 novinara ostalo bez posla, napomenuli su oni. (...) Na
listove posebno negativno utječe činjenica da 'sve moramo plaćati
po cijenama na svjetskim tržištima', dok se prihodi od prodaje i
oglašavanja kreću na vrlo niskoj slovačkoj razini, žalio se
Nemeček.
Potencijal za razvoj Nemeček vidi u prvom redu u segmentu
regionalnih medija koji je iz političkih i socijalnih razloga
dosada bio jako slabo razvijen u Slovačkoj, napominje on. Gledano
iz političke perspektive, praktički sve dnevne listove valja
svrstati u desni dio političkog spektra iako Novy dien povremeno
zastupa jasnu stranačko-političku orijentaciju, ističe Nemeček.
Taj list vodi Mečiarova kći a smatraju ga glasnogovornikom
Mečiarova Pokreta za demokratsku Slovačku (HZDS).
60 do 70 posto naklade slovačkih dnevnih listova kontroliraju po
Nemečekovim navodima inozemna poduzeća, ponajprije Passauer
Verlag (ozbilji list Sme i Prača), Gruner+Jahr i Ringier (žuti list
Novy čas) te Handelsblatt/Wall Street Journal (gospodarski list
Hospodarske noviny). Početkom devedesetih godina inozemna
medijska poduzeća prodrla su u 'vakuum' koji je iza sebe ostavila
komunistička stranka i u okviru 'divlje privatizacije' kupila
novine za skromne svote novca, napominje Nemeček. U slovačkom su
vlasništvu dalje tek listovi Narodna obroda i Pravda", prenosi
novinar Nemečekove riječi na kraju priloga.
APA *
28. VI. 2002.
Američki antiteroristički stručnjaci kritiziraju informativnu
politiku vlasti
"Stručnjaci američkog Instituta za unutarnju sigurnost (ANSER
Institute for Homeland Security) u Washingtonu kritizirali su
komunikacijsku politiku američkih vlasti u vezi s opasnostima od
terorizma. Budući da su za borbu protiv terora mjerodavna razna
mjesta, sada sva govore 'jednoglasno'. 'Ne činimo dovoljno da bismo
ljude psihološki pripremili. Dajemo im podatke, ali nikakve
korisne obavijesti', rekao je ravnatelj Instituta Randy Larsen u
četvrtak pred novinarima na video konferenciji prenosenoj iz
Washingtona u Beč. Institut je utemeljen u travnju 2001. kako bi
izradio koncepte bolje zaštite SAD-a od terorističkih napada.
'Prošlih smo se stoljeća razmazili zbog dobrih susjeda i velikih
oceana', rekao je jedan vojni časnik. Stoga je većina američkih
građana tek poslije napada 11. rujna 'otkrila' pitanje 'domovinske
zaštite'.
Danas je SAD izložen opasnosti od terora koji se kvalitativno
razlikuje od onog 80-ih godina, dopunio je zamjenik ravnatelja
Instituta Dave McIntyre. Teroristima nije više stalo 'da se izbore
za mjesto za pregovaračkim stolom ili da njime predsjedavaju, nego
do toga da ga dignu u zrak'. Zbog globalizacije i novih
informacijskih tehnologija sada i male skupine terorista mogu
steći moć koja je ranije bila dostupna samo državama. Tako se na
Internetu mogu dobiti naputci za proizvodnju atomske bombe: 'Puko
preživljavanje nacije je na kocki', naglasio je McIntyre. 'Ne
govorimo o autobombama. Njih možemo preživjeti', ukazao je Larsen
na opasnosti od 'apokaliptičnog terora'.
Po njegovu su mišljenju napadi biološkim oružjem najopasniji jer ih
je najteže spriječiti. U simulacijskoj igri u lipnju 2001. čiji je
sadržaj bio napad virusom velikih boginja, pokazalo se da tom
izazovu nisu dorasli ni iskusni političari ni službenici visokog
ranga (među njima i ravnatelj CIA-e James Woolsey i bivši ministar
obrane John White), izvijestio je Larsen.
Glavni problem u borbi protiv terora u SAD-u po mišljenju obojice
stručnjaka je, zbog šarolikih prijetnja, raspršenost
mjerodavnosti između raznih saveznih ustanova, država, općina i
privatnih osoba. Samo je u američkom kongresu za sve oblike
unutarnje sigurnosti mjerodavno 88 odbora i pododbora. Te ovlasti
spojiti pod jednim krovom 'najzamršenija je zadaća od utemeljenja
SAD-a', rekao je McIntyre. Ustroj jednog ministarstva sigurnosti
(Department of Homeland Security) kojega je najavio američki
predsjednik George W. Bush, svakako je korak prema cjelovitom
početku u borbi protiv terorizma. Prema Larsenovu mišljenju,
konkretno treba srušiti 'sigurnosni zid' između savezne policije
FBI-a i tajne službe CIA-e.
McIntyre je dodao da će i uz najbolje sigurnosne mjere 'neki ljudi
uvijek biti kadri prodrijeti'. Da bi se dobio 'rat protiv
terorizma', treba 'promijeniti i način razmišljanja terorista',
jačati njihove dvojbe u same sebe i potkopati njihov legitimitet.
Zaštita SAD-a od terorističkih napada osobito je velik izazov,
rekao je Larsen. Oko 200 tisuća privatnih zrakoplova u SAD-u ne može
se zaštititi da ih se ne bi zlorabilo kao terorističko oružje i ako
se u jednom od dvanaest milijuna brodskih kontejnera koliko ih
stiže godišnje, želi prokrijumčariti oružje ili teroriste, za sada
postoji '90 posto izgleda u uspjeh'. Naime, američki službenici
sigurnosti zapravo pregledavaju svega dva posto kontejnera."
NJEMAČKA
DPA *
30. VI. 2002.
Prijeti opasnost da otpor SAD potkopa novi međunarodni sud
"Međunarodni kazneni sud bio je trn u oku SAD prije no što je uopće
stupio na snagu. No, po procjeni saveznika prijeti opasnost da
Washington - umjesto da se od njega ogradi - sadržajno potkopa
međunarodni sud svojim zahtjevom za imunitetom američkih vojnika
angažiranih u operacijama UN. SAD žele da nijedan Amerikanac nikada
ne bude izveden na optuženičku klupu prvog stalnog međunarodnog
suda za genocid, ratne zločine i zločine protiv čovječnosti.
No, ono što za sebe zahtijeva supersila zasigurno će uskoro
zatražiti i druge zemlje, napominju u Ujedinjenim narodima u New
Yorku. Time bi pak temeljna zamisao o međunarodnom sudu, koji je
priželjkivan desetljećima da bi odgovarajuća odluka bila donesena
1998. u Rimu, bila zatrta u samom začetku - prije no što je i
zaživjela.
'Odrješnica za američke vojnike potkopala bi međunarodni sporazum
i ugrozila sud još prije no što je krenuo u akciju', upozorio je
jedan zapadni diplomat u nedjelju u New Yorku. U slučaju posebnog
rješenja za Sjedinjene Države, sud bi se ubrzo mogao aktivirati
samo kada mu to dopuste odgovarajuće države.
Pritom valja napomenuti da bi kazneni sud koji stupa na snagu u
ponedjeljak 1. srpnja te bi mogao preuzeti i prve tužbe, trebao
zajamčiti da političari poput Idija Amina, Sadama Huseina i Pola
Pota u budućnosti više neće ostati nekažnjeni. Ni zaštita vlastitih
granica ni navodni odgovarajući vladin mandat ne bi više štitili
političara optuženog za genocid od dosega pravosuđa.
Po ocjeni diplomata u UN SAD s jedne stranke strahuju od moguće
reprize iskustva iz My Laia. To vijetnamsko selo u kojem su američki
vojnici prije više od dva desetljeća počinili pokolj, funkcionira
kao utjelovljenje mogućnosti za brzo izvođenje SAD u ulozi
svjetskog policajca na stup srama. Nadalje, SAD žele spriječiti da
politički nepouzdane zemlje Trećeg svijeta zloupotrijebe
politički nezavisan kazneni sud za ostvarivanje vlastitih
ciljeva.
Ipak, supersila u prvom redu želi spriječiti sužavanje vlastitog
manevarskog prostora i gubitak važnog dijela vlastitog
suvereniteta, pretpostavljaju diplomati pri UN u New Yorku.
Prijeteći da će u slučaju neposlušnosti Vijeća sigurnosti UN
prekriženih ruku gledati propast misija UN, vlada američkog
predsjednika Georgea W. Busha ponovno pokazuje da za
multilateralizmom poseže samo kada je on u interesu Sjedinjenih
Država.
Čak je i saveznike iznenadila činjenica da Amerika ne preza ni od
povezivanja ispunjenja svog zahtjeva za imunitetom američkih
vojnika s konkretnim prijetnjama. Za Berlin je možda povoljna
okolnost što će Njemačka preuzeti status članice najvišeg tijela za
donošenje odluka u UN tek za pola godine. Naime, time će njemačka
vlada bar privremeno biti pošteđena izbora između solidariziranja
s jednim od najbližih saveznika - što traži Washington - i uvjerenja
da u statut međunarodnog suda ne treba dirati", zaključuje na kraju
priloga Gisela Ostwald.
NJEMAČKA
FRANKFURTER RUNDSCHAU
29. VI. 2002.
Teturajući kontinent
"Nad Latinskom se Amerikom navlače crni oblaci. Godinu za godinom
na podkontinentu propadaju u bijedu milijuni ljudi, mnogi među
njima iz nekoć cvatućeg srednjeg sloja. Brda dugova se gomilaju,
kamate i isplate opterećuju proračune država, tvrtaka i obitelji
više nego što zarade. Za socijalu preostaju tek mrvice koje u
najboljem slučaju pojedu proždrljivi birokrati a ne potrebiti.
Ideal demokratske vladavine gotovo je u svim zemljama regije teško
oštećen. Argentinski izabrani predsjednik de la Rua uopće nije
mogao izići na kraj s osjetljivim financijskim nasljeđem svojeg
prethodnika Menema i otjeran je s dužnosti već poslije dvije
godine. Čini se da ni sadašnji predsjednik Duhalde neće moći
spriječiti pad zemlje u anarhiju. Protiv venezuelanskog šefa
države Chaveza, koji sanja o doživotnom obavljanju te dužnosti,
otpor je sve veći. Kolumbija usred meteža sličnog građanskom ratu,
sve više pati zbog sloma države i ekonomije.
Sada se tresu čak i države poput Brazila i Urugvaja, koje su
gospodarski i politički slovile kao stabilne. Činjenica da zvona za
uzbunu od nedavno zvone u najvećoj zemlji kontinenta, u
konzervativnim se krugovima pojašnjava kao posljedica jačanja
lijevo usmjerenih kandidata u izbornoj borbi. Zapravo je to prije
financijska ovisnost diva o stranim kreditima i bujanje njegovih
platnih obveza, što potresa povjerenje u državu sa 170 milijuna
ljudi.
Cijela Latinska Amerika s iznimkom Kube, devedesetih se godina
pokorila tako zvanom konsenzusu Washingtona. Po diktatu SAD-a, u
najviše zapovijedi gospodarskopolitičkog dobrog postupanja
uzdignute su liberalizacija, deregulacija i privatizacija. Ne može
se tek tako tvrditi da su posvuda poštivane i ispunjene do zadnje
točke. Ali trend da se udovolji moćnom gospodaru i njegovim
ađutantima, Međunarodnom monetarnom fondu, bio je očit od Rio
Grande do Ognjene zemlje.
2002. godine su granice i protuslovlja neoliberalne politike u
Latinskoj Americi postali posve jasno vidljivi. Osim
beskrupuloznog zaduživanja sada i sve veća polarizacija društva
nanosi najteže štete. Zahvaljujući vladavini neoliberalizma,
gornji su slojevi još daleko bogatiji nego što su ionako bili
proteklih desetljeća.
Najvažniji parametar razvitka, poboljšanje javnog obrazovanja na
svim razinama, neoliberalizam je naprotiv kažnjivo zanemarivao.
Posao je bio važniji od kulture. Sada 'elite' Latinske Amerike same
moraju vidjeti kako će se u svojim getima blagostanja zaštititi od
invazije nezaposlenih i prijestupnika.
I održavanje političkog odgoja posljednjih je godina bilo
zaboravljeno. Od Venezuele do Argentine etablirane stranke,
paralizirane u pseudodemokratskim ritualima, imaju sve više muke
da bi zadržale svoje ljude. Gotovo posvuda političare staroga kova
kritiziraju da su korumpirani, nesposobni i gladni vlasti.
Frustrirani narodi pokazuju svoje neraspoloženje ili suzdržanošću
na izborima ili traženjem novih vodećih likova.
No Latini nisu sami krivi ako ne dođu na zelenu granu. Jednako tako
važan čimbenik niskog razvitka su mehanizmi iskorištavanja
siromašnih nacija od strane bogatih koji globalizacijom
gospodarskih odnosa postaju još jači. Ništa to ne pokazuje bolje od
koristoljubivog držanja američke vlade koja interese svoje
industrije štiti carinskim bedemom a vlastitu poljoprivredu kao i
Europa, astronomskim subvencijama štiti od konkurencije s Juga.
Umjesto plodova slobodne trgovine, zemljama Latinske Amerike
ostaju samo ekonomska propast i bijeda", zaključuje Romeo Rey.
DIE TAGESZEITUNG
29. VI. 2002.
Kontinent kao socijalni slučaj
"Kakve li sreće - bogate zemlje svijeta ne namjeravaju ubuduće više
u Africi potpirivati ratove, promicati glupost ni pokretati
besmislene projekte pomoći. Doduše, morate biti jako skromni da
biste obećanje skupine G-8 da će u 'Africi promicati mir i
sigurnost, povećati kapacitete i stručnost, ohrabrivati ulaganja
usmjerena na gospodarski rast i pružati učinkovitiju pomoć pri
razvoju' proglasiti velikim zaokretom.
Tako će Afrika još pričekati na razvoj. Naravno, Afrika neće
jednostavno ozdraviti kada bankrotiranom kontinentu obećate
milijarde dolara. No, ni obrnutni zaključak - naime, da će skromna
obećanja polučiti veći učinak - nije predstavlja baš vrhunac
mudrosti. Ako zemlje iz skupine G-8 mogu izdvojiti 20 milijardi
dolara za uništenje opasnih oružanih sustava u Rusiji, njihove
mogućnosti vjerojatno ne bi premašilo ni izdvajanje podjednako
visokih svota za ciljane projekte u Africi. Primjer je financiranje
programa Svjetske banke za opće temeljno obrazovanje u 18
siromašnih zemalja, čiji su troškovi procijenjeni na pet milijardi
dolara godišnje. Ili prikupljanje sredstava za fond za borbu protiv
AIDS-a koji je svojedobno utemeljio Kofi Anan; naime, najavljenih
10 milijardi dolara još ni izdaleka nije prikupljeno. Da i ne
govorimo o 200 milijuna dolara koje Afrika treba za uklanjanje
cjelokupnog uvezenog otrovnog otpada i pesticida ili 80 milijuna
dolara koji nedostaju Ujedinjenim narodima za otklanjanje krize
gladi na jugu Afrike.
Stvarnost je gorka i jednostavna: nakon sastanka na vrhu G-8 Afrika
nije ništa važnija svjetskim moćnicima no što je bila prije tog
sastanka. Oni prihvaćaju mogućnost da čitavi kontinent postane
socijalnim slučajem. Ta spoznaja suprotna je impulsu globalne
solidarnosti koji predstavlja temelj plana za razvoj Afrike
'Nepad'. Autori tog plana pokušali su afričko preuzimanje
odgovornosti za vlastitu sudbinu ponuditi kao protuvrijednost za
odluku svijeta da preuzme odgovornost za svoju sudbinu. Nakon što
je svijet odbacio taj pokušaj, šefovi afričkih država mogu zapravo
pokopati svoj plan.
Propast Nepada bila bi logična - i istodobno bi predstavljala pravu
katastrofu. Iza tog plana krije se zamisao o dividendi demokracije
i mira: ako se Afrika obveže voditi dobru politiku, ostatak svijeta
priteći će joj u pomoć. No, ako svijet to ne učini, afrički čelnici
mogu se oprostiti od demokracije i mira. Bilo bi to kobno za ljude u
Africi. Kontinent se našao na raskrsnici", zaključuje Dominic
Johnson.
ITALIJA
AVVENIRE
28. VI. 2002.
"Desnica? Sada je lijevije"
"U vrijeme kada pomalo po svuda u Europi izgleda da pobjeđuje
desnica, bilo u chiracovskom 'umjerenom' obliku, bilo u le
penovskom 'populističkom', Alain de Benoist utemeljitelj
francuske 'Nouvelle Droite' (Nove desnice) sigurno ima nešto za
kazati. Eklektički mislilac de Benoist je bio teoretičar
'desničarskog gramscizma' , no u posljednje vrijeme izgleda da
njegova stajališta nadilaze svaki ostatak ideološke polarizacije.
'Smatram se neovisnim i atipičnim intelektualcem', kaže , ' i ne
prepoznajem se niti u jednoj desnoj obitelji trenutno na europskoj
pozornici. Radije sam uložio napor ustanoviti osobnu misao, uzevši
ideje koje sam smatrao ispravnim.
- Ni desnica, ni ljevica, sve u svemu?
= Ako mi pokažete neku osobu i kažete mi da je s desnice ili ljevice,
apsolutno mi ništa niste kazali o idejama te osobe. Niste mi rekli
što ona misli o Europi, državi, ekonomiji. Tu podjelu između
desnice i ljevice mi se čini težom održati i na razini svakodnevne
politike i već je odavno nestala u intelektualnom krugu. Najbolji
dokaz je činjenica da su svi veliki događaji posljednjih 15 godina,
od pada Berlinskog zida do njemačkog ujedinjenja, europske
integracije do rata u Zaljevu i balkanskih ratova, stvorili
transverzalne pravce, koje se apsolutno više ne može svesti na dva
suprotstavljena pola. U svim zemljama i svim razdobljima postojale
su različite desnice i različite ljevice. I sigurno je da su se među
nekima od tih desnica i nekima od tih ljevica mogle razviti određene
međusobne sklonosti.
- Primjerice?
= Povijesno je kritika ideje napretka vođena s desnice. Koja je
danas instanca koja na najradikalniji način kritizira ideologiju
progresa? Ekolozi. Koji se općenito smještaju na ljevicu. Dakle
moguća su dva tumačenja: ili smatrati 'zelene' ljevičarima s
desničarskim idejama, ili priznati da kritika ideje progresa može
pripadati i ljevici i desnici. Ista se razmatranja mogu napraviti
glede regionalizma: demokratski regionalizam sasvim je drugo od
regionalizma koji na smanjenoj skali opet predlaže državne
strukture. Ono što je važno jest sadržaj pojmova a ne pojmovi sami.
- Radi toga se slažete s intelektualcem krajnje ljevice poput
Sergea Latouchea u osudi globalizacije?
= Najveća opasnost doba u kojem živimo je vladavine robe. Pobjeda
utilitarizma. Živim u svijetu gdje više ništa nema vrijednost, ali
sve ima cijenu. Svjedočili smo uzajamnom preobraćenju desnice i
ljevice: ljevica se 'podesničila' na gospodarskom planu, kao što je
desnica otišla u lijevo na kulturalnom planu. Stranke iznose
programe koje je sve teže razlikovati. Od tuda dolazi i kriza
biranja.
- No Vi tako ponovno iznosite kritiku robe Frankfurstke škole...
= Ne niječem neke kontinuitete. No postoje i razlike. Poglavito
živimo u drugačijem dobu. Sedamdesetih godina još smo uvijek bili
unutar modernog doba, svijet je bio bipolaran, ideološka uvjerenja
bila su vrlo snažna. Danas živim u unipolarnom svijetu. Nalazimo se
pred fenomenima poput globalizacije, koja nije samo unifikacija
Zemlje, već njena unifikacija kao tržišta. Moderne ideologije su se
rastopile. Sigurnosti su prepustile mjesto strahovima i
razočarenjima. Politički oblici svojstveni modernom dobu su
propali. Svjedočimo propadanju države-nacije, porastu biračke
apstinencije, krizi stranaka, sindikata i crkava, rastu populizma,
ali i pojavi novih društvenih pokreta, razvoju zajedničkih
'mrežnih' struktura, afirmaciji jednog protudruštva na
planetarnoj razini. Svjetsko carstvo robe trpi neku vrstu otpora od
strane pokreta koji mogu izgledati pretjerani i histerični. To je
dijalektika koja se može opstati kroz suprotstavljanje McWorlda sa
svjetskim Džihadom. Izazov Europi je upravo ovdje: nastojati dati
život političkom nacrtu koji odbacuje Džihad, a da, međutim, ne
bude instrument McWorlda. Vratiti svijetu njegove različitosti,
prelazeći iz unipolarnog na multipolarni sustav, na univerzum više
oblika. Dajući mondijalizaciji druge sadržaje i druge temelje od
onih pragmatičnog materijalizma.
- Glede različitosti. Vi ste teoretičar 'diferencijalizma'. Zašto
tolika ljutnja spram univerzalizma?
= Smatram da 'drugi' mora biti priznat kao 'drugi', jer samo krećući
od te drugosti mogu uspostaviti odnos. Dijalog u kojemu nema
'drugog' samo je razmjena između 'mene' i 'mene'. Sigurno je da sam
iznio prilično oštre kritike prema svim oblicima univerzalizma. No
ono što smatram najizvornijim u mojem pristupu je da su svi
univerzalizmi samo zakrabuljeni partikularizmi i etno-centrizmi.
Moja kritika univerzalizma je neodvojiva od onih koje je Heidegger
zvao 'metafizikama subjektivnosti'. Metafizička kritika s jedne
vodi kritici liberalnog individualizma, ali i kritici svih oblika
nacionalizma koji 'ja' nadomještavaju s 'mi', što su samo drugi
oblici kolektivnog individualizma", razgovarao Emanuelle
Rebuffini.
CORRIERE DELLA SERA
30. VI. 2002.
Sofri: Pogubni pacifisti uništavate ljevicu
"Objavljujemo dio interviewa Adriana Sofrija listu
'Europeo'.(...)
'11. rujan, apokaliptičko otkriće rata objavljenog svijetu
bogatstva, svijetu žena gospodarica svoje kose, predstavljao je
najveći izvor planetarne protuameričke, protucionističke,
protuzapadnjačke paranoje. Mi smo bili vjerni gledanju na svijet
podijeljen na dvoje, prvo su bili radnici i gazde, i teško smo ga
napustili osim za jednu usporednu dihotomiju, muškaraca i žena, i s
teškoćom se ponovno vraćamo jednom složenijem gledanju. Iskušenje
povratka svijetu podijeljenom na dvoje je snažno. Postoje doista
bogati i siromašni, i doista postaju sve bogatiji i sve
siromašniji... Najjači razlog nostalgije za maniheizmima jest u
krizi naslijeđenih identiteta. Politička ljevica je imala svoje
materinje crkve, i dijelila je svoje osobne iskaznice, poput župa s
njihovim krsnim listovima.
Sada je gotovo: nema više majke crkve, nema više svetih knjiga,
gotov je popis upisanih. Danas, u politici, poglavito za ljevicu
koja nije obična i voli slobodu, vrijedi samopotvrda. Svatko je
mjera sam sebi, a solidarnost i zajednički identitet ponovno se
grade, a ni to zauvijek, od osoba. I radi toga, u odnosu na prije
nekoliko godina, kada je poglavito trebalo 'raspustiti', danas mi
je još važnije izjaviti se ljevičarom.
Ta priča o pacifizmu je pogubna, jer razbija, i kada ne vodi
katastrofalnim posljedicama, dio koji bi trebao biti među
najboljima ovog društva, i ljevice. Ona može dovesti do podudaranja
ljevičarskog ekstremizma i desničarskog ekstremizma koji danas
puše i sa samog sjevera Europe. Sjetimo se Kosova (a prije toga
Bosne). Ni 'odgovorna' ljevica ni pacifisti nisu imali hrabrosti
priznati da pitanje nije bilo treba li intervenirati, već kako
intervenirati. Što ne znači da se ne treba svakog dana raditi na
sprječavanju slijedeće katastrofe, no pacifisti ne mogu zamišljati
da za sebe odvoje jedan poseban dio (prevenciju) i potom prati ruke
od potrebe pomaganja u trenutku prijetnje i smrti. Na žalost,
moramo se sa cijelim svijetom ponašati kao da je svaki dan 11.
rujan, i kao da smo vatrogasci. Kada god dođe poziv, kreni i pođi
gasiti vatru. No možeš stajati na mjestu, gubiti vrijeme oko toga
zašto je izbio požar, i gledati dok netko gori,. Kao što se, na
nesreću, dogodilo godinama, u slučaju Sarajeva i Bosne.(...)",
kaže Adriano Sofri.
VELIKA BRITANIJA
THE INDEPENDENT
28. VI. 2002.
Ministar financija otvorio vrata raspravi o euru
"Ministru financija Velike Britanije trebalo bi čestitati jer je
pojasnio svojih pet ispita za prihvaćanje eura.
U 'The Independentu' uvijek smo smatrali kako su ti ispiti
nepotrebni. Vrijedi se prisjetiti kako su uvedeni tek nakon smrti
Johna Smitha - čelnika koji je bio jasan u vezi europskih pitanja -
kako bi opcije laburista bile otvorene.
Do tada, stav gospodina Smitha bio je taj kako su kriteriji iz
Sporazuma iz Maastrichta dovoljni da bi se odlučilo koliko je
valuta prikladna za pridruživanje, nakon što je politička odluka
donesena. Njegov stav je bio i jest pravilan. Britanija je ispunila
kriterije Maastrichta i prije uvođenja eura. (...)
Važno je, dakle, donijeti odluku. To ovisi o pristanku naroda
Velike Britanije da njihova zemlja bude vodeći igrač u proširenoj
Europskoj Uniji. Ipak, radi se o odluci koja ovisi isključivo o
gospodarskim temeljima. Obzirom na to da je podrška europskom
projektu uvijek bila manja u Britaniji nego u većini drugih zemalja
EU-a, jedni način na koji se može dobiti referendum jest taj da
britanski birači vjeruju kako će ih odbacivanje funte u korist eura
učiniti bogatijima.
To nije površna odluka na donošenje koje se ljudi mogu natjerati tek
tako. Ako se euro percipira kao snažna valuta, to pomaže. Ipak,
jedina šansa koju ova vlada ima da bi uvjerila narod jest, dakle, da
procijeni troškove i koristi pridruživanja što strože i
objektivnije što može(...).
Gordon Brown, što mu služi na čast, ovom se zadatku predao uz veliku
ozbiljnost. (...) Ipak, što se njegovih pet ispita pomnije
raščlani, to više ljudi shvaća kako se uopće ne radi o ispitima.
Radi se o pet naslova pod kojima se troškovi i koristi pridruživanja
mogu sustavno procijeniti. U svakom slučaju, sada je jasnije nego
ikada kako je način da se prođe 'ispit' taj da se euru pridruži što
je moguće prije.
(...)
Čuvena procjena Ministarstva financija bit će važna u određivanju
vjerojatnih koristi za rast, stabilnost i zaposlenost, i za realno
sagledavanje negativnosti(...). Ipak, nikakvih 'testova' koje bi
trebalo proći ili pasti nema, tek mreža koristi koja je već, prema
stavu ovog lista, 'jasna i nedvosmislena'.
Govor ministra otvorio je raspravu, na način koji se trebao
dogoditi već prije nekoliko godina. Sada on i premijer moraju imati
hrabrosti da slijedeće godine odluku o pridruživanju prepuste
narodu", stoji u uvodniku lista.
?Napomena o copyrightu: Tekstovi označeni zvjezdicom (*) mogu se,
uz suglasnost Hine, integralno prenositi.
(Hina) mk