HR-BURZE-PRIJEDLOGZAKONA-Burze/dionice ZG.BURZA: POTREBAN NOVI PRIJEDLOG ZAKONA O VRIJEDNOSNIM PAPIRIMA ZG.BURZA: POTREBAN NOVI PRIJEDLOG ZAKONA O VRIJEDNOSNIM PAPIRIMA Prepravkama postojećeg Prijedloga Zakona o tržištu vrijednosnih
papira nije moguće doći do zadovoljavajuće kvalitete, već je potrebno prići izradi novog nacrta zakonskog teksta, za što je potrebno približno tri do četiri mjeseca koncentriranog rada manje ekspertne radne skupine, zaključak je Mišljenja o konačnom Prijedlogu Zakona o tržištu vrijednosnih papira koje je izradila Zagrebačka burza. 'Ukoliko je zbog nekih razloga kojima se već ranije baratalo u javnosti (npr. obveze koje je Republika Hrvatska preuzela prema međunarodnim financijskim institucijama poput MMF-a ili Svjetske banke) potrebno relativno brzo donijeti novi zakon, potrebno je u najmanju ruku uvažiti (...) iznesene primjedbe', stoji u tom dokumentu. Na Zagrebačkoj burzi tako drže da su već same uvodne napomene Prijedloga, pod nazivom 'Ocjena stanja', pogrešne budući 'uopće nisu analizirane posljedice koje će proisteći iz predloženih zakonskih rješenja'. Taj tekst, naime, umjesto prikaza stanja tržišta vrijednosnih papira u Hrvatskoj, sadrži uopćene floskule o 'imperativu razvoja efikasnog financijskog tržišta', 'nezaobilaznoj ulozi tržišta kapitala', i sl, ističu na Burzi.
ZG.BURZA: POTREBAN NOVI PRIJEDLOG ZAKONA O VRIJEDNOSNIM PAPIRIMA
Prepravkama postojećeg Prijedloga Zakona o tržištu vrijednosnih
papira nije moguće doći do zadovoljavajuće kvalitete, već je
potrebno prići izradi novog nacrta zakonskog teksta, za što je
potrebno približno tri do četiri mjeseca koncentriranog rada manje
ekspertne radne skupine, zaključak je Mišljenja o konačnom
Prijedlogu Zakona o tržištu vrijednosnih papira koje je izradila
Zagrebačka burza.
'Ukoliko je zbog nekih razloga kojima se već ranije baratalo u
javnosti (npr. obveze koje je Republika Hrvatska preuzela prema
međunarodnim financijskim institucijama poput MMF-a ili Svjetske
banke) potrebno relativno brzo donijeti novi zakon, potrebno je u
najmanju ruku uvažiti (...) iznesene primjedbe', stoji u tom
dokumentu.
Na Zagrebačkoj burzi tako drže da su već same uvodne napomene
Prijedloga, pod nazivom 'Ocjena stanja', pogrešne budući 'uopće
nisu analizirane posljedice koje će proisteći iz predloženih
zakonskih rješenja'. Taj tekst, naime, umjesto prikaza stanja
tržišta vrijednosnih papira u Hrvatskoj, sadrži uopćene floskule o
'imperativu razvoja efikasnog financijskog tržišta',
'nezaobilaznoj ulozi tržišta kapitala', i sl, ističu na Burzi.
Na dvadesetak stranica burzinog Mišljenja o Prijedlogu navodi se
niz primjedbi - od sadržajnih do pojmovnih.
Tako se, primjerice, poslovanje vrijednosnim papirima ograničava
samo na brokerske kuće i banke, a istodobno se određuje da se
dozvola za rad brokerskom društvu može oduzeti zbog obavljanja
poslova koji nisu poslovni s vrijednosnim papirima. Na Burzi
naglašavaju kako se to, dakle, odnosi i na banke, koji bi zbog svih
ostalih poslova kojima se bave mogle ostati bez dozvole.
Među brojnim nelogičnostima Prijedloga na Burzi su naveli i odredbu
da se vlasništvo nad vrijednosnim papirima koji nisu
dematerijalizirani u sustavu Središnje depozitarne agencije (SDA)
stječe danom transakcije, a ukoliko su oni u sustavu namire SDA tek
danom namire, odnosno nakon 4 dana. Time, ističu na Burzi, 'kupac
kasnije stječe vlasništvo ukoliko koristi usluge visoko
sofisticirane i kompjuterizirane ustanove, nego ukoliko to ne
čini'.
Prijedlogu Zakona zamjera se i reguliranje 'uređenih javnih
tržišta' (što je, kažu, i pojmovna pogreška budući se misli na OTC
tržišta poput Varaždinskog tržišta vrijednosnica). Kako je jedino
takvo tržište u Hrvatskoj 'donijelo odluku da se pretvori u burzu,
zaista ne vidimo razloga da ta čudna tvorevina i dalje bude
regulirana zakonom', stoji u Mišljenju Zagrebačke burze.
Među zanimljivijim primjedbama su i odredbe o uvrštavanju dionica u
kotacije na burzama. Tako prema članku 91. predloženog zakona
dionice Microsofta ne mogu biti uvrštene u burzinu I. kotaciju jer
ne ispunjavaju uvjet da je društvo 'osnovano i posluje u skladu s
propisima Republike Hrvatske'. Na Burzi drže kako je tada
'problematična' i, primjerice, Pliva budući nije osnovana po
propisima RH, odnosno osnovana je prije osamostaljenja Republike
Hrvatske.
U Mišljenju se navodi 10 osnovnih koraka u postupku izrade
prijedloga ovakvog zakonam, koji je od velike važnosti za
funkcioniranje svakog suvremenog gospodarskog sustava. Početak
tog procesa trebao bi tako biti analiza postojećeg stanja u
području koje se regulira, zatim bi se trebalo obaviti niz
priprema, analiza i formuliranja, da bi se tek na kraju pristupilo
izradi definitivnog prijedloga zakona s obrazloženjima.
'Na žalost, prilikom izrade konačnog prijedloga zakona, ovakav
postupak nije primijenjen. Upravo naprotiv, prvo je napisan tekst
zakona, a zatim popratna pojašnjenja', ističu na Burzi. 'Tekst
nacrta zakona napisan je bez ikakvih pripremnih analiza ili
formulacija ciljeva i bez obrazloženja koja bi mogla ukazati na
razloge zbog kojih su pojedina zakonska rješenja usvojena. (...) Po
našem mišljenju, glavnina nedostataka Nacrta proizlazi u prvom
redu iz nepoštovanja pravila struke', zaključuje se u Mišljenju
Zagrebačke burze o Prijedlogu Zakona o tržištu vrijednosnih
papira.