FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

O BOSANSKIM FRANJEVCIMA KAO DOMAĆINIMA MNOGIH LIKOVNIH UMJETNIKA

ZAGREB, 22. lipnja (Hina) - U organizaciji Udruge đaka Franjevačke klasične gimnazije iz Visokog - u Zagrebu je danas održan znanstveni skup "Pogled u Bosnu - bosanski franjevci i suvremena sakralna umjetnost".
ZAGREB, 22. lipnja (Hina) - U organizaciji Udruge đaka Franjevačke klasične gimnazije iz Visokog - u Zagrebu je danas održan znanstveni skup "Pogled u Bosnu - bosanski franjevci i suvremena sakralna umjetnost".#L# Na skupu je sudjelovalo desetak istaknutih stručnjaka, među kojima povjesničari umjetnosti, likovni kritičari, jezikoslovci, književnici te pripadnici franjevačke provincije Bosne Srebrene. Fra Marko Karamatić u uvodnom je referatu istaknuo kako je u proteklih 50 godina u provinciji Bosne Srebrene izgrađeno oko 120 crkava i samostana. Podsjetio je kako je upravo ta provincija počela umjetnički obnavljati svoje crkve krajem 60-ih godina, te je naveo primjer crkve svetog Ante u Sarajevu, u kojoj su krajem 60-ih godina radili istaknuti hrvatski umjetnici Ivo Dulčić, Frano Kršinić i Zdenko Grgić. Desetak godina kasnije u toj su crkvi stvarali Marija Ujević, Zlatko Keser, Želimir Janeš i Đuro Seder. Također je spomenuo franjevačku crkvu u Rami u kojoj su stvarali Josip Biffel i Josip Poljan. Osobito je zapažena Biffelova freska i Križni put Josipa Poljana. Stvaralaštvo u franjevačkim crkvama Bosne Srebrene nastavlja se 80-ih godina, do početka rata. U njim rade slikari Zlatko Prica i Slavko Šohaj, kipari Marija Ujević i Branko Ružić, Jozo Marinović i drugi. Fra Marko Karamatić posebice je istaknuo franjevački samostan na Plehanu, koji su smatrali velikom umjetničkom oazom s djelima hrvatskih slikara i kipara Sedera, Price, Vulasa, Šiška, Kršinića, Šohaja, Dulčića i drugih. Sa žaljenjem je rekao kako je sve to uništeno u ratu u srpnju 1992. Istaknuo kako je svrha skupa pokazati drukčiji pogled u Bosnu, to jest da se vidi kakva je bila uloga franjevaca - ne samo na pastoralnom planu, nego i kulturnom obogaćivanju tog područja, i to pozivanjem najuglednijih hrvatskih slikara i kipara druge polovice 20. stoljeća. Igor Zidić govorio je o djelu Ive Dulčića, o njegovu opusu u drugoj polovici 20. stoljeća. Dulčić je jedan od vodećih hrvatskih slikara kršćanske provenijencije, kojeg su zanimale teme vezane za franjevce, Blaženu Djevicu i napose Krista, i to krajem 60-ih godina, kada je te zbog političkih prilika bilo dosta teško. Ističući odvažnost toga slikara, koji se često borio za vlastitu egzistenciju, Zidić je naveo primjer poznate Dulčićeve freske iz crkve Gospe od Zdravlja u Splitu, koju je umjetnik počeo raditi 1957. Zidić je posebice upozorio na još jedno poznato Dulčićevo djelo - Vitraj u crkvi svetog Ante u Sarajevu - koje bi trebalo spasiti. (Hina) ta vkn

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙