YU-BU-RU-EU-Organizacije/savezi-Politika DE TAZ 20. VI. BUSEK: PAKT SE TREBA VIŠE USKLADITI S MMF-OM NJEMAČKADIE TAGESZEITUNG20. VI. 2002.Busek: "Igramo ulogu posrednika"List objavljuje interview Heika Haensela s koordinatorom Pakta
za stabilnost jugoistočne Europe Erhardom Busekom.- Gospodine Busek, bilježite gotovo pola godine na dužnosti koordinatora EU-a u Paktu za stabilnost jugoistočne Europe. Prilikom odlaska Vaš je prethodnik Bodo Hombach oštro kritizirao Povjerenstvo EU-a zbog sporog rada. Kakva je zapravo konkretna uloga Povjerenstva EU-a u Paktu za stabilnost jugoistočne Europe?= Preko Povjerenstva pristupamo tekućim programima - primjerice, projektu za sustav obrazovanja, pokrenutom u Grazu. Naravno, Povjerenstvo EU-a financira veliki dio Pakta za stabilnost. To također znači da Povjerenstvo obavlja i određene kontrolne funkcije. No, u suradnji s tom organizacijom konstatirao sam određeni grč. Bio je to jedan od prvih problema kojima sam se pozabavio. U svakom slučaju, da nije bilo Boda Hombacha, ne bi bilo ni Pakta za stabilnost. Tu se nema što reći. On je posjedovao tvrdoću nužnu za taj projekt.- Rekli ste da je Pakt za stabilnost jugoistočne Europe stupio u
NJEMAČKA
DIE TAGESZEITUNG
20. VI. 2002.
Busek: "Igramo ulogu posrednika"
List objavljuje interview Heika Haensela s koordinatorom Pakta za
stabilnost jugoistočne Europe Erhardom Busekom.
- Gospodine Busek, bilježite gotovo pola godine na dužnosti
koordinatora EU-a u Paktu za stabilnost jugoistočne Europe.
Prilikom odlaska Vaš je prethodnik Bodo Hombach oštro kritizirao
Povjerenstvo EU-a zbog sporog rada. Kakva je zapravo konkretna
uloga Povjerenstva EU-a u Paktu za stabilnost jugoistočne Europe?
= Preko Povjerenstva pristupamo tekućim programima - primjerice,
projektu za sustav obrazovanja, pokrenutom u Grazu. Naravno,
Povjerenstvo EU-a financira veliki dio Pakta za stabilnost. To
također znači da Povjerenstvo obavlja i određene kontrolne
funkcije. No, u suradnji s tom organizacijom konstatirao sam
određeni grč. Bio je to jedan od prvih problema kojima sam se
pozabavio. U svakom slučaju, da nije bilo Boda Hombacha, ne bi bilo
ni Pakta za stabilnost. Tu se nema što reći. On je posjedovao
tvrdoću nužnu za taj projekt.
- Rekli ste da je Pakt za stabilnost jugoistočne Europe stupio u
'drugu fazu'? Što time želite reći?
= Pronašli smo nove forme. Udaljili smo se od načela financiranja
quasi svega. Naš je pristup sada realističniji. U tom sam kontekstu
sročio plan od sedam točaka. Na kraju 2002. g. podnijet ćemo
izvješće koje će pokazati jesmo li te ciljeve ostvarili.
- U određenom je pogledu cjelokupni koncept Pakta za stabilnost
jugoistoočne Europe vrlo ambiciozan. Naime, taj bi pakt trebao
osuvremeniti društvo, izgraditi privredu, postaviti temelje za
demokraciju, promijeniti mentalitete. Novčana su sredstva za
ostvarenje tih ciljeva prilično skromna.
= To je sasvim jasno nesrazmjer koji zrcali aroganciju Zapada. Zato
je jako, jako važan ton koji njegujete u odnosu prema
predstavnicima jugoistočne Europe. To je moje načelo, ne
propisujemo im što i kako trebaju misliti. Pakt za stabilnost
iznosi ponude koje mogu ali ne moraju biti prihvaćene.
- Među nekim stručnjacima za jugoistočnu Europu prevladava
mišljenje da Pakt za stabilnost ne može funkcionirati zato što
države u jugoistočnoj Europu ne žele regionalnu suradnju. Što Vi
mislite o tome?
= To je jako površna ocjena koja je u prošlosti bila točna ali je
danas pogrešna. Upravo smo postigli da nekoć do krvi zavađeni Srbi i
Hrvati sklope niz sporazuma. Ostvarili smo suradnju u sferi
policije i borbe protiv kriminala na razini cijele jugoistočne
Europe. Slovenija, najistaknutija zemlja među kandidatima za
pristup EU-u, puno ulaže na području nekadašnje Jugoslavije -
doduše, uz ogradu Ljubljane da se ne želi politički vezati za
regiju. Općenito gledano, uopće nisam nezadovoljan aktualnom
situacijom.
- Kako namjeravate prevladati razlike između potencijalnih
kandidata za pristup EU i NATO-u poput Bugarske i Rumunjske i
zemalja poput Albanije i Jugoslavije, kojima se srednjeročno nude
tek sporazumi s EU o stabilizaciji i pridruženom statusu?
- Za početak Zapad mora, naravno, nastupiti jedinstveno. U EU ima
vlada kojima bi zapravo bilo najdraže da se vrati nekadašnja karta i
bivša Jugoslavija. U regiji to instinktivno osjećaju. Na to su
reagirali u Bruxellesu i Berlinu te sada zemlje na području bivše
Jugoslavije nazivaju 'zapadnim Balkanom'. Posrijedi je, naravno,
nesretan naziv budući da ranije nije postojao. Razlikovanjem
kandidata poput Rumunjske i Bugarske pobudili smo u Bukureštu i
Sofiji očekivanje da nemaju nikakve veze sa siromašnijom braćom iz
bivše Jugoslavije, koja nemaju status kandidata. Neke im vlade u
EU-u i kažu 'vi ste bolji'.
- Kakvo je u tom kontekstu Vaše mišljenje o prijedlogu političara
CDU-a, okupljenih oko Karla Lamersa, o utemeljenju Unije
jugoistočne Europe kao uvoda u pristup EU-u?
= Takav potez ne bi puno pomogao. Treba samo izbjegavati nova
odvajanja. Bolje je igrati na kartu vremena i reći 'trebate možda
još nešto vremena'. I samo ne imenovati konkretne godine za
eventualni pristup. Te će godine svojim radom određivati same
zemlje. Uzmimo kao primjer Makedoniju, koja je već s EU-om sklopila
sporazum o pridruženom statusu i o stabilnosti. Ta se labilna
zemlja nakon proglašenja nezavisnosti u početku jako dobro
razvijala. No, prošle je godine zbog efekta prelijevanja sukoba s
Kosova uslijedio težak nepovoljan obrat. To su stvari koje je teško
predvidjeti. Sigurnosna je pak situacija strahovito važna.
Njemački savjetnici za privredu jasno i glasno mi kažu da zbog opće
nesigurnosti savjetuju svojim klijentima da ne ulažu u jugoistočnu
Europu već u Kinu. To kažem i svojim partnerima u regiji kako bi
shvatili odakle pušu globalni vjetrovi.
- Što je sa statusom Kosova? Međunarodno povjerenstvo za Kosovo
objavilo je u tom kontekstu u jesen 2001. hrabar prijedlog pod
naslovom 'Ograničena nezavisnost' za Kosovo.
= To je, naravno, sukladno rezoluciji UN 1244 koja regulira status
Kosova. Naravno, Rusi jako pomno prate sve što bi trebalo biti
promijenjeno. U slučaju Kosova treba uistinu jednom jasno reći
sljedeće: postoji pogranična kontrola na granici koja to zapravo ne
bi trebala biti. Postoji carina, zasebna valuta, nezavisni
pravosudni sustav. Usprkos tome, Kosovo navodno ne bi trebalo
egzistirati kao državna struktura?
- Vi, dakle, smatrate da će Kosovo dugoročno postati nezavisno?
= Samo je pitanje vremena kada će se nazrijeti rješenje tog
problema. No, donošenje odgovarajuće odluke nije zadaća Pakta za
stabilnost jugoistočne Europe.
- U službenom prikazu Pakta za stabilnost istaknuto je da je
započeto 94 posto svih planiranih projekata. Koliko ih je
dovršeno?
= Već nekoliko njih. Taj podatak o 94 posto započetih planiranih
projekata potječe iz razdoblja prije mog preuzimanja
koordinatorske dužnosti i pomalo navodi na zabludu. Naime, u toj su
kategoriji zabilježeni svi projekti u kojima je na papiru nešto
započeto. U regiji pak o projektu govore tek kada je započet, kada
se uistinu počne graditi. No, računam da je 2002. započeto najmanje
50 posto svih građevinskih projekata te da se zato može govoriti o
istinskoj realizaciji.
- Jedan o primjera nerealizacije bio je rumunjsko-bugarski most na
Dunavu kod Vidin/Calafata, projekt čiji je završetak svojedobno
najavljen na velika zvona. U tom je slučaju Pakt za stabilnost dobio
uistinu loše ocjene u tisku.
= Taj primjer baš i nije dobar. Radovi na izgradnji tog mosta
počinju sredinom 2003., sasvim u skladu s prvobitnim rasporedom.
No, on dobro pokazuje u čemu je problem. Pripreme su u tijeku. Ne
možete jednostavno umetnuti most u okoliš. Morate planirati,
otkupiti zemljište, graditi ceste koje će voditi do mosta. To su
stvari čije je trajanje jasno potcijenjeno.
- Kako funkcionira Pakt za stabilnost koji sam po sebi - suprotno
čestim pretpostavkama u javnosti - ne raspolaže vlastitim
financijskim sredstvima? Tko financira projekte? Tko je to
pokrenuo?
= Ostanimo na primjeru mosta: bugarska je vlada iznijela prijedlog
tog projekta koji je potom vrednovala Infrastructure Steering
Group, čiji su članovi svi veliki igrači, dakle Svjetska banka,
Europska investicijska banka, Odbor za razvoj pri Vijeću Europe,
Povjerenstvo EU i Pakt za stabilnost. Mi u tom kontekstu uvijek
igramo ulogu posrednika. Nakon što je tom okviru Pakta za
stabilnost donesena odgovarajuća odluka, projekti ulaze u fazu
izvedbe sukladno proceduri podnositelja prijedloga. Zatim se
donosi odgovarajuća odluka u okviru Pakta za stabilnost te projekt
ulazi u proceduru izvedbe.
- Tko je financijer?
= Gore spomenuti međunarodni financijski instituti, pojedine vlade
i - što je jako važno - Povjerenstvo EU-a.
- To znači da 5,4 milijarde eura, koliko stoji na raspolaganju, ne
predstavljaju nepovratne kredite u funkciji poklona regiji?
= Točno. Pritom valja napomenuti da su financijska sredstva
različita. Za početak troškovi mogu u potpunosti biti preuzeti
izvana radi ostvarivanja efekta takozvanog inicijalnog paljenja.
Za infrastrukturu ima kredita sa samo 1 do 2 posto kamata ali i
kredita po tržišnim uvjetima. Koordinacija i okupljanje tih
različitih financijskih sredstava jedna je od zadaća Pakta za
stabilnost jugoistočne Europe. Naime, financijeri žele da novac
bude upotrijebljen na određeni način. To je jako izmiješana
procedura. Problem koji se nikada ne spominje u vezi s transferom
novca jest Međunarodni monetarni fond. On je s pojedinim zemljama
dogovorio odgovarajuće obveze. Financijska pak sredstva koja
pritječu preko Pakta za stabilnost dugoročno utječu na monetarnu i
financijsku politiku državnih proračuna. Tu već MMF intervenira,
obvezujući zemlje u okviru svojih programa na poštivanje
dogovorene gornje granice zaduživanja.