US-sukobi-Obrana-Diplomacija-Oružani sukobi-Ratovi IHT 13. VI. O KARAKTERU AMERIČKE VANJSKE POLITIKE SJEDINJENE DRŽAVETHE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE13. VI. 2002.Unilateralizam protiv multilateralizma"Mnogi američki saveznici tvrde
kako ih odbija preveliki unilateralizam vanjske politike Bushove vlade. Ironično, u predsjedničkoj kampanji 2000. George W. Bush je najbolje komentirao prednosti multilateralnog pristupa: 'Ako smo arogantna zemlja, takvom će nas i smatrati, ali ako smo skromni, poštivat će nas.' Međunarodna pravila vežu Ameriku i ograničavaju njenu slobodu djelovanja, ali služe i američkim interesima jer ta pravila vežu i druge. Prilike koje imaju stranci da dignu svoj glas i utječu na američku politiku važni su poticaji za savez. Članstvo SAD-a u mreži multilateralnih institucija od UN-a do NATO-a smanjuje autonomiju politike SAD-a. (...) Multilateralizam je stvar postotaka, a svi multilateralni sporazumi nisu dobri. Kao i druge zemlje, SAD bi povremeno trebao koristiti unilateralne taktike. Dakle, kako se odlučiti kada upotrijebiti koju? Niti jedna zemlja ne može isključiti unilateralnu akciju u slučajevima koji uključuju interese od ključne važnosti za
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
13. VI. 2002.
Unilateralizam protiv multilateralizma
"Mnogi američki saveznici tvrde kako ih odbija preveliki
unilateralizam vanjske politike Bushove vlade. Ironično, u
predsjedničkoj kampanji 2000. George W. Bush je najbolje
komentirao prednosti multilateralnog pristupa: 'Ako smo arogantna
zemlja, takvom će nas i smatrati, ali ako smo skromni, poštivat će
nas.' Međunarodna pravila vežu Ameriku i ograničavaju njenu
slobodu djelovanja, ali služe i američkim interesima jer ta pravila
vežu i druge. Prilike koje imaju stranci da dignu svoj glas i utječu
na američku politiku važni su poticaji za savez.
Članstvo SAD-a u mreži multilateralnih institucija od UN-a do NATO-
a smanjuje autonomiju politike SAD-a. (...)
Multilateralizam je stvar postotaka, a svi multilateralni
sporazumi nisu dobri. Kao i druge zemlje, SAD bi povremeno trebao
koristiti unilateralne taktike. Dakle, kako se odlučiti kada
upotrijebiti koju?
Niti jedna zemlja ne može isključiti unilateralnu akciju u
slučajevima koji uključuju interese od ključne važnosti za
opstanak. Samoobrana je dopuštena prema članu 51 Povelje UN-a.
Bushova vojna akcija u Afganistanu velikim je dijelom bila
unilateralna, ali izvedena je uz potporu saveznika iz NATO-a i
rezolucija UN-a.
Čak i kada na kocki nije opstanak, unilateralna taktika ponekad
pomaže dovesti druge do kompromisa koji unaprijeđuju
multilateralne interese. Tijekom Reaganove vlade, trgovinski
zakon koji je prijetio unilateralnim sankcijama ako drugi ne
pregovaraju pomogao je stvoriti uvjete koji su potaknuli druge
zemlje da prihvate Svjetsku trgovačku organizaciju i njene
mehanizme rješavanja nesuglasica. Neke multilateralne
inicijative recepti su za neaktivnost, ili su pak u suprotnosti s
američkim vrijednostima. Npr. novi 'međunarodni informacijski
poredak' kojeg je UNESCO predložio 1970-tih pomogao bi
autoritarnim vladama da ograniče slobodu tiska.
Rusija i Kina spriječile su, pak, autorizaciju Vijeća sigurnosti za
intervenciju koja je za cilj imala spriječiti kršenja ljudskih
prava na Kosovu 1999. godine. SAD je na koncu odlučio provesti
akciju bez odobrenja Vijeća sigurnosti. Čak ni tada američka
intervencija nije bila potpuno unilateralna nego je izvedena uz
veliku potporu saveznika iz NATO-a.
Neka transnacionalna pitanja po samoj su svojoj prirodi
mutilateralna i ne mogu se riješiti bez pomoći drugih zemalja.
Promjena klime je savršeni primjer. SAD je najveći izvor
stakleničkih plinova, ali tri četvrtine tih plinova dolaze izvan
njegovih granica. Bez suradnje problem je izvan američkoga
nadzora.
Isto vrijedi i za dugačku listu pitanja: širenje infektivnih
bolesti, stabilnost globalnih financijskih tržišta,
krijumčarenje narkotika, međunarodne zločinačke sindikate,
transnacionalni terorizam. Osim toga, multilateralizam je
sredstvo kojim se druge može natjerati da podijele zajedničke
terete. (...)
Čak i vojno, SAD bi rijetko trebao intervenirati samostalno.
(Ankete pokazuju kako dvije trećine Amerikanaca daje prednost
multilateralnim akcijama.) (...)
Birajući između multilateralne i unilateralne taktike, Washington
bi trebao uzeti u obzir učinke odluke na neizravnu moć SAD-a, koja
može biti uništena pretjeranim unilateralizmom i arogancijom.
Kada odlučuju koristiti multilateralnu ili unilateralnu taktiku,
ili držati se ili odbiti određene multilateralne incijative,
Amerikanci moraju razmisliti kako da objasne svoje akcije drugima i
koji će učinci biti na njihovu neizravnu moć.
Ukratko, američka vanjska politika općenito bi trebala davati
prednost multilateralizmu, ali ne svim oblicima multilateralizma.
Ponekad će SAD morati odabrati samostalno djelovanje. Kada to čini
u ime općeg dobra, od čega koristi imaju i drugi osim Amerikanaca,
cilja može opravdati sredstva, čineći moć SAD-a prihvatljivom u
očima drugih.
Ako se Amerika prvo savjetuje s drugima i pokuša pronaći
multilateralni pristup, bit će vjerojatnije da će njene povremene
unilateralne taktike biti oproštene. Ali ako se olako preda
iskušenju unilateralizma, zaslužuje kritike koje Bushova vlada
sada prima. Osim toga, Amerika će često trpjeti poraze zbog
multilateralne prirode transnacionalnih pitanja u globalnom dobu u
kojem živimo, pa će neizravna moć SAD-a trpjeti.
Općenito govoreći, čak i jedina supersila svijeta treba slijediti
pravilo: 'prvo pokušati multilateralizam'", piše Joseph S. Nye
Jr., dekan 'Kennedy School of Government' i autor knjige 'Paradoks
američke sile: zbog čega jedina supersila svijeta ne može sama'
('The Paradox of American Power: Why the World's Only Superpower
Can't Go It Alone').