RU-PL-E-GRANICE-Glasila/mediji-Politika RU MN POLJSKI KORIDOR ZA KALINJINGRAD RUSIJAMOSKOVSKIE NOVOSTI11. VI. 2002.Poljski koridor može izazvati stanarski spor s Varšavom"Jedna od glavnih kolizija prošloga summita EU-Rusija bila je u
vezi sa zahtjevom Rusije za tranzitnim koridorom iz Kalinjingradske oblasti kroz litvanski teritorij i, moguće je, preko Poljske. Kako je poznato, kao oponent takvoga rješenja istupila je odmah Poljska, dok još nije ni stupila u članstvo Europske Unije. Zašto se Poljaci toliko protive tom rješenju?Riječ 'koridor' njima doslovce smrdi: Berlin je 1939. godine zatražio 'koridorne' auto-ceste između 'velike' Njemačke i Istočne Pruske, koja je Versajskim mirom 1919. odrezana od nje, što je poslužilo kao povod za početak Drugoga svjetskog rata. Nekom se ta alergija može učiniti nepromišljenom. Ali ipak moskovski zahtjevi se primaju ovdje u Poljskoj kao 'pokazivanje imperijalnih sklonosti ruskih političara'.Premijer Lešek Miller je rekao da im je odrezao: Ni o kakvim se eksteritorijalnim koridorima neće raspravljati'. Kalinjingrad je za Poljsku - ne samo odušak za izvoz robe koja ne može konkurirati zapadnoj, nego i pogranična trgovina, zahvaljujući kojoj se na
RUSIJA
MOSKOVSKIE NOVOSTI
11. VI. 2002.
Poljski koridor može izazvati stanarski spor s Varšavom
"Jedna od glavnih kolizija prošloga summita EU-Rusija bila je u
vezi sa zahtjevom Rusije za tranzitnim koridorom iz
Kalinjingradske oblasti kroz litvanski teritorij i, moguće je,
preko Poljske. Kako je poznato, kao oponent takvoga rješenja
istupila je odmah Poljska, dok još nije ni stupila u članstvo
Europske Unije. Zašto se Poljaci toliko protive tom rješenju?
Riječ 'koridor' njima doslovce smrdi: Berlin je 1939. godine
zatražio 'koridorne' auto-ceste između 'velike' Njemačke i Istočne
Pruske, koja je Versajskim mirom 1919. odrezana od nje, što je
poslužilo kao povod za početak Drugoga svjetskog rata. Nekom se ta
alergija može učiniti nepromišljenom. Ali ipak moskovski zahtjevi
se primaju ovdje u Poljskoj kao 'pokazivanje imperijalnih
sklonosti ruskih političara'.
Premijer Lešek Miller je rekao da im je odrezao: Ni o kakvim se
eksteritorijalnim koridorima neće raspravljati'. Kalinjingrad je
za Poljsku - ne samo odušak za izvoz robe koja ne može konkurirati
zapadnoj, nego i pogranična trgovina, zahvaljujući kojoj se na
površini drži desetak tisuća ljudi sjevernih vojvodstava, koje
jako pate od nezaposlenosti. Po podatcima Centra za istočna
istraživanja, poljsku granicu s Kalinjingradskom oblasti godišnje
prelazi 4,5 milijuna ljudi, od koji su 90 posto - poduzetnici. Kada
Poljska od 1. srpnja 2003. uvede vizni režim za Ruse, kao i one iz
Kalinjingradske oblasti, to neće pomoći robnoj razmjeni. To
odlično shvaćaju i Poljaci koji žive na taj račun. To je isto razlog
što se među njima javljaju 'euroskeptici', koji optužuju Varšavu za
prebrzo približavanje Europskom Savezu: 'Nama vaša Europa nije
potrebna.'
Ali to ne koleba službena stajališta poljskih vlasti: oni se
ugibaju Bruxellesu, nagovarajući EU da ne popušta pod ruskim
pritiskom u davanju nekakvih 'tranzita'. Kod EU-a je, uostalom,
jači od sjećanja na Hitlera pragmatični argument: ako se
kalinjingradska vrata ostave otvorenima, onda će kroz nju navaliti
bujica švercera, mafije i ilegalne migracije.
Zato Varšava kao kandidat za članstvo u EU i buduća sudionica
Schengenskog sporazuma im jasan naputak - zabrtviti istočnu
granicu. I premda službenici u Varšavi umiruju društvenu javnost,
koja ne želi postavljati na istočne granice zemlje nezaboravljenu
'željeznu zavjesu', u sjeveroistočnim vojvodstvima već počinje
tražiti nove izvore prihoda, mimo pogranične trgovine. Uvođenje
europskih standarda na granici s Kalinjingradskom oblasti predviđa
meki režim: vize će biti lako dostupne za 10-12 eura, bez ikakve
buke - u samom Kalinjingradu će se organizirati konzularna mreža.
Ali kako je poznato, samo za Kalinjingrad će trebati milijun viza,
što iznosi četiri puta više nego u svim poljskim konzulatima u
svijetu.