FR-US-RU-vojska-Obrana-Organizacije/savezi-Diplomacija-Vlada FRANCUSKA-LE FIGARO OD 3.6.02. AMERIČKA I EU OBRANA FRANCUSKALE FIGARO3.VI.2002.Sjedinjene Države: prioritet vojnom pitanju"Ne treba nas čuditi što je posjet predsjednika
Busha Europi dočekan prosvjedima od Berlina do Rima. S obzirom na razlike koje se sada javljaju između SAD-a i njegovih saveznika - još ne možemo govoriti o raskolu - više iznenađuje činjenica da susreti na vrhu između g. Busha i europskih čelnika ne daju povoda i većim nesuglasicama. Te se nesuglasice tiču samo izraelskog pitanja, američkih carina na uvoz europskog čelika i možebitnih smrtnih kazna koje bi američki sudovi mogli primijeniti na europske državljane osuđene za terorizam. One naglašavaju bitno drukčiju predodžbu obiju strana o novom svjetskom poretku.Za Hladnoga rata, kada se Zapad plašio napadaja sovjetskih snaga, Europa i SAD udružili su se u sklopu NATO-a kako bi odoljeli toj prijetnji. Danas, kada su glavni razlozi straha zapadnih zemalja politička nestabilnost u svijetu i terorizam, saveznici članovi NATO-a puno su manje jedinstveni nego prije što se tiče odgovora na ta pitanja.Tu je djelomice riječ o prekoatlantskim razlikama u svezi s
FRANCUSKA
LE FIGARO
3.VI.2002.
Sjedinjene Države: prioritet vojnom pitanju
"Ne treba nas čuditi što je posjet predsjednika Busha Europi
dočekan prosvjedima od Berlina do Rima. S obzirom na razlike koje se
sada javljaju između SAD-a i njegovih saveznika - još ne možemo
govoriti o raskolu - više iznenađuje činjenica da susreti na vrhu
između g. Busha i europskih čelnika ne daju povoda i većim
nesuglasicama. Te se nesuglasice tiču samo izraelskog pitanja,
američkih carina na uvoz europskog čelika i možebitnih smrtnih
kazna koje bi američki sudovi mogli primijeniti na europske
državljane osuđene za terorizam. One naglašavaju bitno drukčiju
predodžbu obiju strana o novom svjetskom poretku.
Za Hladnoga rata, kada se Zapad plašio napadaja sovjetskih snaga,
Europa i SAD udružili su se u sklopu NATO-a kako bi odoljeli toj
prijetnji. Danas, kada su glavni razlozi straha zapadnih zemalja
politička nestabilnost u svijetu i terorizam, saveznici članovi
NATO-a puno su manje jedinstveni nego prije što se tiče odgovora na
ta pitanja.
Tu je djelomice riječ o prekoatlantskim razlikama u svezi s
razmjerima vojnih troškova, a time i s vojnom snagom. SAD troši puno
više za obranu od europskih saveznika, pa je i njegova vojna snaga
drukčija, kako po kvaliteti, tako i po kvantiteti.
Te su se razlike mogle otkriti u Afganistanu. Primjenom članka 5
NATO-ova sporazuma, napadaj na tornjeve blizance prikazan je kao
napadaj na sve saveznike. Mnogi su očekivali da će se Amerika
osloniti na kolektivni odgovor u sklopu NATO-a. No Bushova je
uprava radije krenula u rat bez gotovo ikakve potpore NATO-ovih
članica. Za takvu vrstu munjevitog rata nije trebala pomoć
europskih saveznika, premda su u zadnjoj fazi rata francuski
Miragei i engleske, njemačke, danske i norveške specijalne vojne
postrojbe sudjelovale u borbama u planinskim masivima na granici
Afganistana i Pakistana.
Nakon planiranog povećanja američkog vojnog proračuna
prekoatlantske razlike u vojnoj snazi još će se više produbiti.
Postupno će konkretna suradnja između SAD-a i Europe na vojnom
polju postati nemoguća. Tako bismo moglo pomisliti da bi Europljani
trebali pokušati da taj jaz premoste povećanjem vlastitih vojnih
proračuna, i možda bi i trebali, no to postavlja dva problema.
Prvo, NATO u Europi čini devetnaest različitih zemalja, dakle
devetnaest različitih vojnih proračuna i devetnaest različitih
vojska. Kada bi Europljani i pokušali zajednički dosegnuti razinu
američkih izdvajanja, ne bi to mogli učiniti a da ne ujedine
troškove u jedan zajednički proračun. Tako Europa ne može
razmišljati o ravnopravnoj utrci s SAD-om sve dok se ne preobrazi u
ujedinjenu federaciju.
Drugi, važniji, problem proizlazi iz činjenice da Europljani ne
pridaju jednaku važnost isključivo vojnoj snazi, zbog svakojakih
razloga. Svi ti razlozi nisu ipak prihvatljivi: u doba Hladnoga
rata neki su se europski saveznici naviknuli na ovisnost o Americi,
a neki i na dvostruku ovisnost, svrstavši se među neutralne.
Takvo parazitsko ponašanje nije jedino obrazloženje. Gledano iz
Washingtona, proteklih pola stoljeća može sličiti na pobjedu
Hladnog rata nad vanjskim neprijateljem. Ali, gledano iz Europe,
ono više sliči na sporo i neumoljivo traženje političkih,
gospodarskih, zakonitih i institucijskih alternativa vojnoj
vlasti kao lijeku za geopolitičke sukobe. (...)
Izgradnja ustanova Europske unije nipošto nije dovršena, ali je taj
proces promijenio europska stajališta. Europljani su sada
neopozivo privrežni diplomatskim mjerama u rješavanju
međunarodnih prijepora i sve više vjeruju da će mirna, ili
djelomično mirna rješenja biti korisna i za druge narode u sukobu.
Naprotiv, čini se da sadašnja američka uprava naglašava ratnička
rješenja i retoriku. Možemo ustvrditi da se ta oprečna stajališta
primjenjuju na terenu. Na Balkanu su Amerikanci bacali bombe, dok
su Europljani provodili zadaću očuvanja mira.
Dakako da postoje i regionalni razlozi zbog kojih su Europljani
veliku važnost posvetili očuvanju mira i obnovi Balkana. Čine ih
možebitni kandidati za europsku integraciju, kao i njihovi susjedi
iz srednje i iz istočne Europe. Zbog toga je u interesu EU-a da im
pomogne.
Izgledi za to veliko proširenje određuju glavni izazov s kojim se
Europa mora sučeliti: kako ojačati njezine ustanove s obzirom da
Unija neće više imati petnaest, već dvadeset sedam, a možda i više
članova. Uspije li u tomu, proširenje će možda biti uspješno. U
protivnom, bit će to slijepa ulica. Kako god bilo, EU bi s
centraliziranim ustanovama doista mogao početi napredovati u
pravcu razvoja dosljednije vojne politike obrane. No nitko si ne
treba umišljati da će Europljani jednom dijeliti prioritete koje
Amerika danas namjenjuje vojnoj vlasti...", piše Ian Davidson,
savjetnik i uvodničar u Središtu za europsku politiku u
Bruxellesu.