CH-GB-E-EU-Organizacije/savezi-Vlada-Parlament ŠV 1. VI. NZZ: BLAIR BI NAJRAĐE SEBE ZA PREDSJEDNIKA EUROPE? ŠVICARSKANEUE ZUERCHER ZEITUNG1. VI. 2002.Predsjednik za Europu?"Težnja jačanju uloge Europe u svijetu i u vanjskoj politici
urodila je britanskim prijedlogom koji već neko vrijeme zaokuplja umove na Starom kontinentu a odnosi se na imenovanje odnosno izbor predsjednika Europske unije. Budući da Francuska podupire inicijativu a Njemačka je dosada nije odbila te budući da su mu u Španjolskoj navodno skloni, vjerojatno je u pitanju nešto više od pukog pokusnog balona čiji je rok trajanja identičan životnom vijeku voćne mušice. Rasprava se trenutno odvija u okviru Ustavnog konventa pod vodstvom Valeryja Giscarda d'Estainga i tek je u ranoj fazi. No, i Povjerenstvo u Bruxellesu objavilo je nedavno svoje predodžbe o temeljitoj obnovi Europske unije.Ideja o predsjedniku ima svojih dobrih strana iako se iza nje - kao i u svim ostalim raspravama o europskim reformama - kriju taktička razmatranja nacionalnih država. Budući da Povjerenstvo u svojoj inicijativi zahtijeva za sebe istaknutiji profil u vanjskoj i sigurnosnoj te u gospodarskoj politici, logično je očekivati novu verziju starog sukoba između integracionista i zagovornika
ŠVICARSKA
NEUE ZUERCHER ZEITUNG
1. VI. 2002.
Predsjednik za Europu?
"Težnja jačanju uloge Europe u svijetu i u vanjskoj politici
urodila je britanskim prijedlogom koji već neko vrijeme zaokuplja
umove na Starom kontinentu a odnosi se na imenovanje odnosno izbor
predsjednika Europske unije. Budući da Francuska podupire
inicijativu a Njemačka je dosada nije odbila te budući da su mu u
Španjolskoj navodno skloni, vjerojatno je u pitanju nešto više od
pukog pokusnog balona čiji je rok trajanja identičan životnom
vijeku voćne mušice. Rasprava se trenutno odvija u okviru Ustavnog
konventa pod vodstvom Valeryja Giscarda d'Estainga i tek je u ranoj
fazi. No, i Povjerenstvo u Bruxellesu objavilo je nedavno svoje
predodžbe o temeljitoj obnovi Europske unije.
Ideja o predsjedniku ima svojih dobrih strana iako se iza nje - kao i
u svim ostalim raspravama o europskim reformama - kriju taktička
razmatranja nacionalnih država. Budući da Povjerenstvo u svojoj
inicijativi zahtijeva za sebe istaknutiji profil u vanjskoj i
sigurnosnoj te u gospodarskoj politici, logično je očekivati novu
verziju starog sukoba između integracionista i zagovornika
međuvladinih dogovora. No, stvari nisu baš tako jednostavne.
Dosada nije objavljeno u kojoj je mjeri britanski prijedlog
utanačen međusobnim pregovorima i podrobno razrađen. Po Blairovoj
zamisli šefovi država i vlada trebali bi imenovati predsjednika
Europskog vijeća, koji bi u petogodišnjem mandatu vodio poslove i
pretežno se bavio vanjskom i sigurnosnom politikom. U tom bi
slučaju otpala polugodišnja rotacija na predsjedateljskoj
dužnosti. Britanski premijer smatra da predsjednik EU mora biti
bivši premijer koji će posjedovati određenu težinu i praktično
znanje o načinu funkcioniranja nacionalnih vlada. Blair smatra
sebe kandidatom - što pak upućuje na zanimljive zaključke o
britanskoj unutrašnjoj i vanjskoj politici.
U okviru EU Velika Britanija tradicionalno zagovara zamisli onih
koji se suprotstavljaju pretjerano snažnom 'produbljenju',
zahtijevajući umjesto toga jačanje međudržavne suradnje.
Prijedlog o formiranju institucije predsjednika sasvim je u skladu
s tom politikom. Povjerenstvo u Bruxellesu smatra se pak
zagovornikom tješnje, pa i institucionalne integracije iako u
posljednjem službenom stavu bliskom Ustavnom konventu eksplicitno
naglašava da ne teži europskoj super-državi već da ciljem smatra
nadnacionalnu demokraciju. Predsjednik Prodi nije dosada precizno
rastumačio razliku između ta dva koncepta.
Tijekom svoje povijesti EU se zaista uspješno razvijala u tom
neodređenom području ali proteklih se godina pojačao dojam da
upravo u sferi vanjske i sigurnosne politike stari pristup više
nije dovoljan. Figura istaknutog političkog profila, koja bi
uspješno usklađivala i prema van zastupala realne europske
interese. mogla bi itekako biti od koristi europskim interesima.
Naravno, važne bi bile konkretne ovlasti kojima bi ta institucija
bila opremljena ali gotovo još značajnija jest osoba; kada bi izbor
osobe za tu dužnost bio uvjerljiv, ovlasti bi došle same od sebe -
posebno ako se prisjetimo da se ni rotirajuće predsjedateljstvo
nije baš moglo požaliti na nedostatak posla.
I razaznatljivi sukob sa zamislima Povjerenstva više je površinske
naravi. Dualnost u vidu djelotvornijeg i istaknutog
predsjedateljstva Vijeća Europe i izvršne vlasti koja bi se bavila
svakodnevnim poslovima u skladu je s francuskim običajima.
Općenito gledano, ni Finci nisu loše prošli s aktivnim
predsjednikom i premijerom. Britanska inicijativa ne predstavlja
sama po sebi prepreku jačanju Povjerenstva i mehanizmu po kojem bi
predsjednika bruxelleskog tijela birao parlament EU. U svakom
slučaju, trebalo bi raščistiti stvari s preklapanjima ovlasti u
vanjskoj politici. Kohabitacija na francuski način ne bi bila baš
blistav uzor.
Nakon uvođenja eura i u tijeku priprema za projektirano širenje na
istok, Europa treba nove zamisli za svoj daljnji razvoj. Britanski
je prijedlog takva nova zamisao. Njegova je neprocjenjiva prednost
u europskim prilikama njegova jednostavnost. Ipak, Europa je -
nažalost ili hvala Bogu - tako slojevita da je jednostavnim
prijedlozima često teže prevladati", napominje na kraju komentara
Hansrudolf Kamer.