DE-stranke-Glasila/mediji-Političke stranke-Politika NJ 27. V. SZ: NOVI LIBERALIZAM U NJEMAČKOJ NJEMAČKASUEDDEUTSCHE ZEITUNG27. V. 2002.Stranka malog Pavla"'Jako tužna priča s upaljačem' tek je na prvi pogled priča namijenjena
knjigama za djecu: pripovijeda o malenom Pavlu koji ne poštuje upozorenja da se ne smije igrati vatrom. Generacije djece slušale su je kao upozorenje da igra može postati smrtno ozbiljna stvar: 'Vatra veselo plamsa, glasno pucketa, baš kao što vidite na ovoj slici. No, mali se Pavao jako veseli, skačući po sobi amo-tamo'. Današnji se mali Pavao zove Moellemann. Naime, opasne piromane ne nalazimo u dječjim sobama već u politici. U aktualnoj njemačkoj priči zamjenik predsjedatelja FDP (njemački liberali - op. prev.) približio je šibicu zapaljivim antisemitskim predrasudama, veseleći se njihovom plamsanju i proglašavajući ponosno svoju opasnu igru razbijanjem tabua.U društvu postoje određena pravila; najelementarnija među njima nalaze se u kaznenom zakonu. Tko ih prekrši, ne stječe status razbijača tabua već počinitelja kaznenog djela - iako on osobno tvrdi da je tek uzdrmao tabu o nedodirljivosti imovine ili tjelesnog suvereniteta svake osobe. Obično takvu osobu jednostavno
NJEMAČKA
SUEDDEUTSCHE ZEITUNG
27. V. 2002.
Stranka malog Pavla
"'Jako tužna priča s upaljačem' tek je na prvi pogled priča
namijenjena knjigama za djecu: pripovijeda o malenom Pavlu koji ne
poštuje upozorenja da se ne smije igrati vatrom. Generacije djece
slušale su je kao upozorenje da igra može postati smrtno ozbiljna
stvar: 'Vatra veselo plamsa, glasno pucketa, baš kao što vidite na
ovoj slici. No, mali se Pavao jako veseli, skačući po sobi amo-
tamo'. Današnji se mali Pavao zove Moellemann. Naime, opasne
piromane ne nalazimo u dječjim sobama već u politici. U aktualnoj
njemačkoj priči zamjenik predsjedatelja FDP (njemački liberali -
op. prev.) približio je šibicu zapaljivim antisemitskim
predrasudama, veseleći se njihovom plamsanju i proglašavajući
ponosno svoju opasnu igru razbijanjem tabua.
U društvu postoje određena pravila; najelementarnija među njima
nalaze se u kaznenom zakonu. Tko ih prekrši, ne stječe status
razbijača tabua već počinitelja kaznenog djela - iako on osobno
tvrdi da je tek uzdrmao tabu o nedodirljivosti imovine ili
tjelesnog suvereniteta svake osobe. Obično takvu osobu jednostavno
nazivamo lopovom ili ubojicom. Slično je i s temeljnim pravilima
političke kulture: onaj tko se kocka predrasudama kako bi osvojio
maksimalan broj bodova nije razbijač tabua već duhovni palikuća.
Moellemann ne razbija nikakav tabu - on skida stigmu s ekstremne
desničarske ideologije. To je nešto sasvim drugo. Tabu je element
iracionalnosti u racionalnom svijetu. Je li preuzimanje
odgovornosti za Holokaust iracionalno? Ta je odgovornost temelj
posebnog odnosa između Njemačke i Izraela. Tabui imaju status
obilježja primitivnih društava. No, ništa nije primitivnije od
poricanja ili odbacivanja odgovornosti. U proteklih 50 godina
Savezna Republika Njemačka mukotrpno se i uz velike napore
suočavala s tom odgovornošću. Auschwitz nije moguće otkloniti
ukazivanjem na Ramallu. Holokaust neće biti umanjen ako uz
perverzno ublažavanje značenja te riječi optužite danas njegove
žrtve da koriste 'nacističke metode'. Postojale su brojne formule
za racionalizaciju predrasude prema manjinama: u tom kontekstu
valja spomenuti način na koji su 'židovi' pretvarani u taoce
izraelske agresivne okupacijske politike.
Kada je Bundestag prije gotovo pedeset godina glasao o ugovoru s
Izraelom, predsjedatelj Bundestaga Eugen Gerstenmaier govorio je o
'dokumentu koji svjedoči novi svjetonazor', o 'jasno i precizno
registriranoj moralnoj obvezi'. Ta obveza ostaje aktualna iako je
oni koji kliču Moellemannu i žele 'skinuti naočale Holokausta' ne
žele registrirati. Moelleman, predsjedatelj njemačko-arapskog
društva, trebao bi ponovno pročitati taj govor jer se u njemu govori
i o tome zašto su odnosi s Izraelom - usprkos naporima usmjerenim na
prijateljske odnose s arapskim državama - zapravo odnosi sui
generis. To, doduše, ne znači da su povrede ljudskih prava manje
samo zato što ih je počinila izraelska držva. Nitko to i ne tvrdi.
Postoje, doduše, ljudi koji - poput Moellemanna - tvrde da drugi to
tvrde.
Pitanje glasi: može li egoman Juergen Moellemann izvući ikakvu
pouku iz svega toga? Nije prvi postavio zahtjev za skidanjem stigme
s ekstremne desničarske ideologije ali je to učinio na
najiritantniji način. Steffen Heitmann, 1993. g. kandidat CDU/CSU
za predsjedničku dužnost, morao se povući zato što je najavio da
'temu nacističke prošlosti' treba načeti a 'događaj' Holokaust
napokon uvrstiti u određenu povijesnu kategoriju. Danas gotovo
nitko ne zahtijeva Moellemannovu ostavku. G. 1993., nakon
podmetanja požara u sinagogu u Luebecku, Ignatz Bubis, tadašnji
predsjedatelj Središnjeg židovskog vijeća, žalio se na 'duhovne
palikuće'. Tek su ekstemistički političari svojim ksenofobnim i
antisemitskim parolama pripremili teren za ono što se dogodilo u
Rostocku, Moellnu, Solingenu i Luebecku, upozorio je Bubis.
Predsjedatelj republikanaca Franz Schoenhuber objavio je potom: 'U
Njemačkoj antisemitizam potiče upravo Bubis!' U svojoj se
autobiografiji Bubis prisjeća: 'Iz svih stranaka podigla se prava
bura negodovanja. Javio se zahtjev za angažmanom državnog
odvjetnika'. Nešto manje od deset godina kasnije negodovanje nakon
slične Moellemannove izjave nije bilo tako burno. Izbrisana je
granica stida koja dijeli desni konzervatizam od desnog
ekstremizma.
Proteklih se godina puno govorilo o 'normalizaciji' i 'popuštanju
grča'. Što je izazvalo taj grč? Zar je njemačko priznanje krivnje
nakon masovnih ubojstava koje su počinili neonacisti bilo grč? Zar
je i zaziranje demokratskih stranaka od ohrabrivanja antisemitskih
predrasuda bilo grč? Hoće li FDP biti prva stranka koja će se u tom
smislu osloboditi grča? Njemačka FPO, haiderovska stranka, tek
maskirana u žuto-zeleno odijelo?
Moellemann svim snagama potiče taj preobražaj. U njegovoj stranci
postoje i obrambene snage. Nije izvjesno hoće li biti dovoljno
jake", zaključuje Heribert Prantl.