RU-US-summit-Glasila/mediji-Politika-Obrana RU NG 25. V. 2002. KAPITULACIJA ILI PARTNERSTVO? RUSIJANEZAVISIMAJA GAZETA25. V. 2002.Kapitulacija ili prijelaz na partnerstvoPosjet predsjednika Busha postao je važna razdjelnica u razvoju
rusko-američkih odnosa u XXI. stoljeću. Potpisani u Moskvi dokumenti uspostavljaju temelje nove partnerske suradnje dviju zemlja, koje su protekle druge polovine prošlog stoljeća bile nepomirljive ideološke i geopolitičke suparnice. Kraj Hladnoga rata doveo je do prekida sukoba, iako su devedesetih godina prošlog stoljeća rusko-američki odnosi imali nestabilan, asimetričan značaj, tvrdi se u uvodu 'nezavisne vojne analize'.Poslije terorističkog napada 11. rujna 2001. dogodilo se bitno zbližavanje pozicija Moskve i Washingtona u nizu ključnih pitanja međunarodne politike. Na deklarativnoj je ravni međunarodni terorizma proglašen glavnom prijetnjom za sigurnosne interese obiju zemlja. Tijekom vojne operacije protiv talibanskog režima i Bin Ladenove organizacije u Afganistanu počela je neviđena suradnja među obavještajnim i vojnim službama dviju zemalja. Poslije susreta Busha i Putina u studenom 2001. prvi je put rečeno da Rusiju i SAD ujedinjuju ideološke vrijednosti, predanost
RUSIJA
NEZAVISIMAJA GAZETA
25. V. 2002.
Kapitulacija ili prijelaz na partnerstvo
Posjet predsjednika Busha postao je važna razdjelnica u razvoju
rusko-američkih odnosa u XXI. stoljeću. Potpisani u Moskvi
dokumenti uspostavljaju temelje nove partnerske suradnje dviju
zemlja, koje su protekle druge polovine prošlog stoljeća bile
nepomirljive ideološke i geopolitičke suparnice. Kraj Hladnoga
rata doveo je do prekida sukoba, iako su devedesetih godina prošlog
stoljeća rusko-američki odnosi imali nestabilan, asimetričan
značaj, tvrdi se u uvodu 'nezavisne vojne analize'.
Poslije terorističkog napada 11. rujna 2001. dogodilo se bitno
zbližavanje pozicija Moskve i Washingtona u nizu ključnih pitanja
međunarodne politike. Na deklarativnoj je ravni međunarodni
terorizma proglašen glavnom prijetnjom za sigurnosne interese
obiju zemlja. Tijekom vojne operacije protiv talibanskog režima i
Bin Ladenove organizacije u Afganistanu počela je neviđena
suradnja među obavještajnim i vojnim službama dviju zemalja.
Poslije susreta Busha i Putina u studenom 2001. prvi je put rečeno
da Rusiju i SAD ujedinjuju ideološke vrijednosti, predanost
demokraciji i tržišnom gospodarstvu.
Međutim, taj iskorak nije potvrđen i institucionaliziran
stvaranjem novih mehanizama rusko-američke suradnje. Otegnulo se
na pola godine stvaranje novog Vijeća Rusija-NATO, dok je
Sjevernoatlantski pakt nastavio svoje pripreme za širenje ne
istok. U međunarodnoj antiterorističkoj koaliciji SAD nisu često
pristajale konzultirati se sa sudionicama, nastojeći nametati
jednostrane odluke. To se pokazalo kad je predsjednik Bush
proglasio borbu protiv 'osovine zla' u kojoj su Irak, Iran i
Sjeverna Koreja, koje Rusija i mnoge druge zemlje ne drže svojim
neprijateljima. Jednostrano istupanje Washingtona iz Sporazuma o
nuklearnom oružju, kao i otkazivanje aktivirati Sporazum START-2 i
Sporazum o potpunom i zabranjivanju nuklearnih proba uz odbijanje
da provedu sporazum o kemijskom i biološkom oružju, stvorilo je
prijetnju potpune propasti novonastalog međunarodnog režima
nadzora nad oružjem. Nastalo je stanje u kojemu se odškrinuti u
2001. 'prozor mogućnosti' može zalupiti u proljeće 2002.
Zato potpisivanje novoga pravnog obveznog dokumenta o strateškom
oružju ima važnu stabilizatorsku ulogu ne samo za rusko-američke
odnose nego i za osiguranje strateške stabilnosti u svijetu.
Bez obzira na raspad bipolarnoga sustava međunarodnih odnosa, SAD i
Rusija imaju više od 90 posto nuklearnoga oružja na planetu. Ako se
raspadne uzajamni rusko-američki režim nadzora nad oružjem, neće
biti nikakvih izgleda stvoriti u budućnosti višestrani režim koji
je nužan za osiguranje strateške stabilnosti u novom sustavu
međunarodnih odnosa. Zato što Kina modernizira svoj nuklearni
sustav s kojim se može pretvoriti u novu velesilu, u nuklearni utrku
se aktivno uključuju Indija i Pakistan, koje se njišu na rubu rata,
a svoje nuklearne arsenale imaju i Francuska i Engleska a svoju
'bombu u podrumu' i - Izrael. Bez stvaranja takvoga režima neće se
moći spriječiti daljnje širenje oružja za masovno uništavanje.
Američki ustupci
Činjenica da Washington priznaje Moskvu (a ne Peking, Tokio,
Berlin, Pariz ili London) ravnopravnim partnerom na nuklearnom
planu pokazuje da se Rusiju ne može zaobilaziti pri odlučivanju o
globalnim strateškim pitanjima. Nesumnjivo je da novi dogovor
utvrđuje ruske pozicije ne samo u odnosu prema SAD-u, nego i s
drugim svjetskim središtima u svjetskoj areni. Dotle 'jedina
supersila' ne samo da ne misli s njima potpisivati nekakve
sporazume o ograničavanju nuklearnog oružja, nego ni raspravljati
o tim pitanjima.
Još je jedan ozbiljan ustupak sadašnje američke vlade - odricanje
od zabrane razdjelnih nuklearnih glava za individualno navođenje
na međukontinentalnim balističkim raketama (RGČIN na MBR), a ta je
zabrana i bila ključnom točkom davno potpisanoga Dogovora START-2,
koji je bio kamenom spoticanja u pokušajima da ga Duma ratificira
devedesetih godina. Zaboravilo se da je ta zabrana vinula Rusiju
kao nasljednika sovjetskog nuklearnog potencijala.
Novi dogovor ne smeta Rusiji da razvija raketu 'Topolj-M' sa
spomenutim glavama pa taj novi tip balističkih raketa može biti
opskrbljen i raznom proturaketnom obranom koja se može stvoriti u
sljedećih 10-15 godina.
Usto, nekim američkim krugovima smeta i što se novi dogovor ne
odnosi na taktičko nuklearno oružje, kojega Rusija ima nekoliko
puta više od Amerike (1200 do 2000 nuklearnih glava). Budući da novi
dogovor zadržava broj nuklearnih glava na 1700-2200 samo za
strateško naoružanje, onda Rusija ima ukupnu premoć u količini
nuklearnih punjenja, zahvaljujući premoći u taktičkom nuklearnom
oružju.
Ruski ustupci
Rusiji bi više pogodovalo snižavanje broja nuklearnih glava samo na
čak 1000, ne samo zbog promidžbenog učinka, nego i zato što bi se
kvalitetno izmijenio model uzajamnog nuklearnog ograničavanja.
Takvo radikalno smanjenje razine borbene spremnosti većine
nuklearnih oružja učinilo bi nemogućim scenarij iznenadnog udara
koji razoružava i obezglavljuje.
Stanje se usložnjava i zbog toga što nisu jasna pravila skidanja
nuklearnih glava: Pentagon ne dopušta uključiti u sporazum razinu
tih oružja koje se privremeno skidaju s nuklearnih podmornica radi
remonta, što im daje priliku da s nekoliko stotina glava nadmaše
dopuštenu razinu od 2200.
Još je veći neuspjeh što su Amerikanci izbjegli uništiti platforme
s kojih se skidaju i skladište nuklearna punjenja. U tome je upravo
mogućnost 'povratnoga potencijala' a ne u količini skinutih glava:
ako nema platforma, onda nemate gdje ni postaviti pričuvna
punjenja.
Ozbiljnu opasnost širi i odluka Pentagona da istražuje mogućnosti
uporabe nuklearnih punjenja u proturaketnoj obrani, jer se tvrdi da
samo atomski udar može posve uništiti raketu s biološkim oružjem.
To bi moglo do kraja zaoštriti stanje oko strateške ravnoteže.
Posljedice i perspektive
Potpisani dokumenti pokazuju nužnost utvrđivanja uzajamne veze
strateških napadačkih oružja i obrambenih oružja. U cjelini novi
dogovor pravno sinkronizira smanjenja američkih strateških
pričuva s ruskim gospodarskim razlozima za smanjenje strateškog
napadačkog naoružanja. Formalno je novi plafon znatno ispod razine
predviđene START-om-1 i 2, ali je blizak parametrima START-a 3,
dogovorenima još 1997. u Helsinkiju, kada su republikanci bili
oštro protiv, a sada upravo oni trebaju ostvariti dogovorena
smanjenja.
Važno je i očuvanje režima provjere i verifikacije po START-u 1,
koji omogućava stanovitu, iako nedovoljnu, transparentnost u
nuklearnoj sferi.
Važnu će ulogu igrati i novostvoreni zajednički odbor kao
instrument dijaloga o strateškim pitanjima. Očuvanje i adaptacija
dvostranog režima nadzora može postati osnovom za postupno
stjecanje višestranog značaja rusko-američke inicijative. Prvi je
korak razmatranje mjera za uvođenje transparentnosti u tu sferu uza
sudjelovanje svih nuklearnih država. Novo vijeće Rusija-NATO može
postati stvarnim mehanizmom odlučivanja u sferi osiguranja
međunarodne sigurnosti, zbog borbe s terorizmom i širenjem oružja
za masovno uništavanje.
Rusko-američki summit će biti novi impuls za suradnju Rusije i
zajednice demokratskih tržišnih država u cilju novih partnerskih
donosa među bivšim protivnicima tijekom Hladnoga rata, piše Sergej
Rogov, direktor Institut za SAD i Kanadu Ruske akademije.