US-HR-DE-monopoli-Vlada-Gospodarstvo/poslovanje/financije RFE 11. V. RASPRODAJA INE POSKUPLJUJE PLIN RADIO SLOBODNA EUROPA - RFE11. V. 2002. Zagreb: vukovi i magarci. Prilog Milana Gavrovića.Hrvatska je vlada ovog tjedna najavila
početak privatizacije naftne kompanije INA-e. Istodobno, INA je najavila novo poskupljenje plina.Po jednom od argumenata kojim INA opravdava svoj najnoviji zahtjev za poskupljenje plina može se zaključiti što očekuje potrošače nakon privatizacije te tvrtke. Plin je u Hrvatskoj 35 do 40 posto jeftiniji nego u drugim zemljama, tvrde u upravi INA-e, a oni bi, usput rečeno, bili zadovoljni s povećanjem cijena za 'samo' 11 do 12 posto. Ali hoće li s tim biti zadovoljan i budući strani vlasnik? Njemu, kao i drugim kupcima hrvatskih tvrtki, glavni je cilj izvlačenje što većeg profita. Za čije bi zdravlje on trebao prodavati plin u Hrvatskoj ispod cijene koju postiže drugdje? Za privatnog vlasnika, pogotovo stranog, ni svjetska cijena nije granica. Čim je preuzeo Hrvatski Telekom novi je gazda njemački Telekom podigao cijene iznad onih koje zaračunava u Njemačkoj. Na svom terenu, on je morao pojeftiniti da bi izdržao konkurenciju, koja u Njemačkoj postoji i u fiksnoj, a ne samo u mobilnoj telefoniji. U Hrvatskoj konkurencije nema, pa svatko tko podigne
RADIO SLOBODNA EUROPA - RFE
11. V. 2002.
Zagreb: vukovi i magarci. Prilog Milana Gavrovića.
Hrvatska je vlada ovog tjedna najavila početak privatizacije
naftne kompanije INA-e. Istodobno, INA je najavila novo
poskupljenje plina.
Po jednom od argumenata kojim INA opravdava svoj najnoviji zahtjev
za poskupljenje plina može se zaključiti što očekuje potrošače
nakon privatizacije te tvrtke. Plin je u Hrvatskoj 35 do 40 posto
jeftiniji nego u drugim zemljama, tvrde u upravi INA-e, a oni bi,
usput rečeno, bili zadovoljni s povećanjem cijena za 'samo' 11 do 12
posto. Ali hoće li s tim biti zadovoljan i budući strani vlasnik?
Njemu, kao i drugim kupcima hrvatskih tvrtki, glavni je cilj
izvlačenje što većeg profita. Za čije bi zdravlje on trebao
prodavati plin u Hrvatskoj ispod cijene koju postiže drugdje?
Za privatnog vlasnika, pogotovo stranog, ni svjetska cijena nije
granica. Čim je preuzeo Hrvatski Telekom novi je gazda njemački
Telekom podigao cijene iznad onih koje zaračunava u Njemačkoj. Na
svom terenu, on je morao pojeftiniti da bi izdržao konkurenciju,
koja u Njemačkoj postoji i u fiksnoj, a ne samo u mobilnoj
telefoniji. U Hrvatskoj konkurencije nema, pa svatko tko podigne
slušalicu, podmiruje Nijemcima dio profita koji oni gube kod kuće.
Prošlog ljeta u javnosti se zbog toga podigla velika galama u kojoj
su i neki političari najavljivali oštre mjere protiv nabijanja
cijene. Ali na kraju, kao što u takvim slučajevima obično biva, vuk
je pojeo magarca, a hrvatski su potrošači ostali namagarčeni.
Sad se pokazuje da iz tog slučaja Hrvatska vlada nije izvukla
nikakvu pouku. Ona nastavlja rasprodaju monopolskih poduzeća, ne
vodeći računa da istodobno prodaje nešto što ne smije biti na
prodaju. To je monopol, odnosno pravo da se šiša domaće potrošače
koliko se kraće može. Zato bi prethodna promjena stanja na tržištu,
stvaranje konkurencije i ukidanje monopola, morali biti uvjet za
privatizaciju sadašnjih monopolska poduzeća. Nažalost, vlada
kojoj svaki euro ili dolar dobro dolaze u krpanju budžeta, na to i ne
pomišlja.
U ovom trenutku, nema pravog razloga ni za, navodno, skromno
poskupljenje koje najavljuje INA. Tim se novcem namjerava
proširiti plinska mreža jer sada plin u Hrvatskoj može koristiti
samo 440 tisuća potrošača. Ali zašto da oni financiraju
investiciju, zahvaljujući kojoj će poslije zarađivati netko drugi?
Zašto gospoda iz INA-e, bez obzira tko im je vlasnik, ne uzmu kredit
i sami ne financiraju svoj razvoj?
U velikim se monopolskim, javnim i državnim poduzećima, očito, još
razmišlja na način iz prošlih vremena.
(RFE)