RU-IN-ZRAKOPLOVI-Glasila/mediji-Politika-Gospodarstvo/poslovanje/financije-Obrana RU IZVESTIJA 7. V. 2002. RUSI GUBE TRŽIŠTE VOJNIH ZRAKOPLOVA U INDIJI? RUSIJAIZVESTIJA7. V. 2002. Svojedobni skandalOdbor za društvenu djelatnost
Indijskog parlamenta zauzeo se za prekid eksploatacije u Vojno-zračnim snagama zemlje zastarjelih lovaca MiG-21 ruske proizvodnje. U referatu iznesenom na sjednice donjeg doma 'Stanje u Vojno-zračnim snagama' stoji da je u razdoblju od 1991. do 2000. indijska je vojska izgubila 221 zrakoplov, a stotinu od njih su bili MiG-21. Šteta proistekla iz tih oštećenja iznosila je 3,12 rupija (63,7 milijuna dolara). Indijski ministar obrane Goerge Fernandes objasnio je razloge tih prevelikih gubitaka trima čimbenicima: ljudskim (42 posto nezgoda), tehničkim nedostacima (44 posto) i sudarima s pticama (7 posto) te je pozvao parlamentarce da poduzmu korjenite mjere za ozdravljenje stanja u Vojno-zračnima snagama. Po njegovu mišljenju, treba obnoviti posve nastavno-vježbovnu bazu, ali i utjecati na državnu zrakoplovnu korporaciju 'Hindustan aerotonix ltd' (HAL) koja se bavi remontom MiG-ova, ali tako da na lovce postavlja nekvalitetne rezervne dijelove iz Istočne Europe, dok one pristigle iz Rusije preprodaje u Alžiru i Vijetnamu.
na
RUSIJA
IZVESTIJA
7. V. 2002.
Svojedobni skandal
Odbor za društvenu djelatnost Indijskog parlamenta zauzeo se za
prekid eksploatacije u Vojno-zračnim snagama zemlje zastarjelih
lovaca MiG-21 ruske proizvodnje. U referatu iznesenom na sjednice
donjeg doma 'Stanje u Vojno-zračnim snagama' stoji da je u
razdoblju od 1991. do 2000. indijska je vojska izgubila 221
zrakoplov, a stotinu od njih su bili MiG-21. Šteta proistekla iz tih
oštećenja iznosila je 3,12 rupija (63,7 milijuna dolara).
Indijski ministar obrane Goerge Fernandes objasnio je razloge tih
prevelikih gubitaka trima čimbenicima: ljudskim (42 posto
nezgoda), tehničkim nedostacima (44 posto) i sudarima s pticama (7
posto) te je pozvao parlamentarce da poduzmu korjenite mjere za
ozdravljenje stanja u Vojno-zračnima snagama. Po njegovu
mišljenju, treba obnoviti posve nastavno-vježbovnu bazu, ali i
utjecati na državnu zrakoplovnu korporaciju 'Hindustan aerotonix
ltd' (HAL) koja se bavi remontom MiG-ova, ali tako da na lovce
postavlja nekvalitetne rezervne dijelove iz Istočne Europe, dok
one pristigle iz Rusije preprodaje u Alžiru i Vijetnamu.
Realizacija ugovora o modernizaciji ruskih zrakoplova (340
milijuna dolara) stupila je u aktivnu fazu. Na 125 strojeva MiG-21
BIS (po završenoj modernizaciji lovci će se zvati MiG-21-93)
predstoji ugraditi motore kakvi se nalaze u suvremenim ruskim
lovcima MiG-29, nove radiolokacijske postaje 'Koplje', suvremene
rakete 'zrak-zrak' i 'zrak-zemlja', kao i najnoviju avioniku.
Krajem 2000. godine indijske su vojne snage dobile prva dva MiG-21-
93, modernizirana u nižegorodskom zrakoplovnom institutu 'Sokol'.
Krenule su u HAL pošiljke kompleta opreme neophodne za rad na
preostala 123 lovca. Indijsku su stranu toliko nadahnuli uspjesi u
modernizaciji MiG-ova da su njihovi stručnjaci počeli razmišljati
u uključenju u program ugradbe elemenata 'Stels' na osnovi
'Sokolove' ugrađene grafitne tehnologije ili primjene kompozitnih
materijala u vlastitoj razradbi.
Kako ističu ruski stručnjaci, 'zrakoplovni skandal' u indijskom
parlamentu postao je pretečom pripremljene ponude za kupnju 60-80
nastavno-vježbovnih zrakoplova za indijske potrebe. Glavni
sudionici indijske politike i vojne strategije htjeli bi imati dva
stroja: engleski 'Hawk-115' (proizvođač - britanska BAE Systems) i
češki L-159B, čija je pojava na indijskom tržištu ugrozila stvarni
monopol MiG-ova.
Ugovor za modernizaciju MiG-21 BIS ovjeren je u indijskom
ministarstvu obrane i ne će biti preradbe. Istodobno bi Delhi htio
proširiti popis zemalja-izvoznica oružja, ali je za to potreban
skandal, inače bi poreznim obveznicima teško bilo shvatiti zašto
Indija otkazuje primitak tehnike 'glavnoga strateškoga partnera' u
vojno-tehničkoj suradnji - Rusije, a u korist Češke ili Velike
Britanije.
Djelomice je za to stanje kriva i Moskva. Perspektivni modeli
nastavno-vježbovnih zrakoplova MiG-AT i JAk-130, koji bi mogli
sudjelovati na natječaju, zasad postoje samo kao pojedinačni
primjerci i ne mogu se punopravno natjecati za serijsku
proizvodnju. Zato bismo mogli izgubiti indijsko tržište vojnoga
zrakoplovstva - jer će s inozemnim nastavnim zrakoplovima
neminovno doći i vojni strojevi strane proizvodnje.
Doduše češka vlada razmatra mogućnost kupnje 24 suvremena lovca JAS
39 Grippen, koje zajednički proizvode švedska kompanija SAab i
britanski BAE Systems. Ti strojevi moraju zamijeniti do 2005.
godine park stvarno zastarjelih lovaca MiG-21 sovjetske
proizvodnje i osigurati lagan prijelaz čeških vojno-zračnih snaga
na NATO-ove standarde. Najpikantniji detalj očekivanoga ugovora,
po mišljenju stručnjaka, jest to što je glavnim lobistom postao
britanski premijer Tony Blair. Vojno-tehnička aktivnost toga
političara, po mišljenju istih analitičara, izazvana je upravo
time što je tvrtka BAE Systems prozivana kao glavni sponzor
Laburističke stranke Velike Britanije, piše Dmitrij Safonov.