US-GB-FR-RU-mediji - dp-Glasila/mediji-Politika-Terorizam-Ratovi-Gospodarstvo/poslovanje/financije DNEVNI PREGLED BR.82 26. TRAVNJA 2002. BRITANSKI RADIO - BBC25. IV. 2002.Pregled tiska'The Guardian' na stranicama rezerviranima za
vanjsku politiku piše o odlasku generala Dragoljuba Ojdanića u Den Haag. List napominje kako se očekuje da će se general Vojske Jugoslavije koji je zapovijedao armijskim snagama na Kosovu tijekom jutra pojaviti u Den Haagu. 'The Guardian' podsjeća kako je Haaški sud optužio generala Ojdanića da je zapovjedio krvoproliće na Kosovu kao i deportaciju 800.000 kosovskih Albanaca. U Den Haag će za generalom Ojdanićem najvjerojatnije vrlo brzo stići još pet optuženika iz Jugoslavije koji su najavili da će se dobrovoljno predati Sudu, među kojima i bivši potpredsjednik vlade Jugoslavije Nikola Šainović i jedan od zapovjednika straže u logoru Omarska u Bosni i Hercegovini Momčilo Gruban, piše 'The Guardian'. 'The Daily Telegraph' se osvrće na, kako kaže, odmjeravanje snaga između Izraela i Ujedinjenih naroda nakon što je glavni tajnik svjetske Organizacije rekao da će skupina koja treba istražiti palestinske tvrdnje da su izraelske snage u izbjegličkom logoru u Dženinu počinile pokolj, na Bliski istok stići najkasnije u subotu. Jedan visoki izraelski dužnosnik nije isključio mogućnost da
BRITANSKI RADIO - BBC
25. IV. 2002.
Pregled tiska
'The Guardian' na stranicama rezerviranima za vanjsku politiku
piše o odlasku generala Dragoljuba Ojdanića u Den Haag. List
napominje kako se očekuje da će se general Vojske Jugoslavije koji
je zapovijedao armijskim snagama na Kosovu tijekom jutra pojaviti u
Den Haagu. 'The Guardian' podsjeća kako je Haaški sud optužio
generala Ojdanića da je zapovjedio krvoproliće na Kosovu kao i
deportaciju 800.000 kosovskih Albanaca.
U Den Haag će za generalom Ojdanićem najvjerojatnije vrlo brzo
stići još pet optuženika iz Jugoslavije koji su najavili da će se
dobrovoljno predati Sudu, među kojima i bivši potpredsjednik vlade
Jugoslavije Nikola Šainović i jedan od zapovjednika straže u logoru
Omarska u Bosni i Hercegovini Momčilo Gruban, piše 'The Guardian'.
'The Daily Telegraph' se osvrće na, kako kaže, odmjeravanje snaga
između Izraela i Ujedinjenih naroda nakon što je glavni tajnik
svjetske Organizacije rekao da će skupina koja treba istražiti
palestinske tvrdnje da su izraelske snage u izbjegličkom logoru u
Dženinu počinile pokolj, na Bliski istok stići najkasnije u subotu.
Jedan visoki izraelski dužnosnik nije isključio mogućnost da
Izrael zabrani ulazak istražiteljima UN-a ukoliko gospodin Anan ne
ispuni zahtjeve vlade u Tel Avivu. Izraelski dužnosnici tvrde da se
misija, na čije pokretanje je Izrael nedavno pristao, pretvara u
klopku koju bi arapske zemlje mogle iskoristiti kako bi podigle
optužbe za ratne zločine, naglašava dopisnik lista u Jeruzalemu.
Autor uredničkog komentara u 'The Independentu' ističe da se
Izraelu ne smije dopustiti ometanje istrage u Dženinu i dodaje da
izraelsko odgađanje i primjedbe na sastav istražiteljske skupine
sve više sliče na pokušaje da se blokira misija Ujedinjenih naroda.
Ako je to tako, to će samo pojačati dojam da Izrael nešto krije. Ono
što se dogodilo u Dženinu je dovoljno strašno i izraelska se vlada
ne bi smjela igrati mačke i miša s međunarodnom zajednicom,
ocjenjuje uvodničar 'The Independenta'.
'The Guardian' izvješćuje o govoru bivšeg američkog državnog
tajnika Henryja Kissingera održanom na skupu poslovnih ljudi u
Londonu. Odgovarajući na pozive da bude uhićen zbog navodnog
poticanja ratnih zločina u Vijetnamu, Laosu i Kambodži, gospodin
Kissinger je priznao da je potpuno moguće da su američke uprave u
kojima je služio počinile pogreške. No, pitanje je, ocjenjuje Henry
Kissinger, da li su, trideset godina od događaja o kojima je riječ,
sudovi ti koji trebaju odlučiti o tome što se u stvari dogodilo.
'The Guardian' naglašava da je gospodin Kissinger u dvoranu ušao na
sporedan ulaz, nije odgovarao na pitanja novinara, a pred zgradom
Royal Albert Halla demonstranti koji zahtijevaju njegovu uhidbu
sukobili su se s policijom.
Dio europskih novinara još je zatečen činjenicom da je Jean-Marie
Le Pen ušao u drugi krug predsjedničkih izbora u Francuskoj.
Švicarski list 'Tribune de Geneve' podržava Chiracovo odbijanje da
sudjeluje u televizijskom sučeljavanju s Le Penom, no konstatira
kako postoji opasnost da takav potez bude protumačen kao strah.
Naime, većina ispitivanja javnog mijenja pokazuje da bi Francuzi
htjeli vidjeti takvo sučeljavanje, piše švicarski list.
'Le Monde' piše kako je Le Pen u prekjučerašnjem televizijskom
predstavljanju pokazao nevjerojatnu samouvjerenost i smirenost.
Obećao je da će dati povlastice Francuzima te da će strance
potaknuti da se vrate u zemlje iz kojih su došli, piše 'Le Monde'".
(BBC)
DEUTSCHE WELLE - DW
25. IV. 2002.
Pregled tiska
Komentatori današnjih izdanja njemačkih novina osvrnuli su se na
uhićenje 12 pripadnika muslimanske ekstremističke organizacije El
Tawhid u Njemačkoj .
Financial Times Deutschland piše da je od napada na New York i
Washington prošlo sedam mjeseci i da od tada vlada strah od novih
terorističkih napada, i to ne samo u Americi. Prije dva tjedna
ubijeno je 11 njemačkih turista u Džerbi. No uhićenje 12
Palestinaca u pet njemačkih saveznih zemalja jasno je pokazalo da
ni Njemačka nije sigurna od terorističkih napada. Članovi do sada
nepoznate organizacije El Tawhid navodno su planirali 'težak
napad' u Njemačkoj, izjavio glavni državni odvjetnik Kay Nehm.
Jučer je na napade u Njemačkoj upozorio i savezni ministar
unutarnjih poslova Otto Schilly. Prijetnja 11. rujna došla je i do
Europe, primjećuje list.
Braunschweiger Zeitung piše da uhićenje 12 članova organizacije El
Tawhid ovoga tjedna sasvim je jasno pokazalo da bez obzira na
pooštrene mjere njemačkih službi sigurnosti, militantni islamisti
ne misle prekinuti svoje terorističke mreže u Njemačkoj. Naprotiv.
Godinama im je Savezna republika Njemačka pružala relativno
siguran prostor u kojem su neometano mogli planirati, pripremati se
za akcije i stvarati nove kontakte. Sada međutim postoji opasnost
da se njihovi napadi usmjere protiv Njemačke i njenih institucija,
bez obzira što su upozorenja saveznog ministarstva unutarnjih
poslova poprilično neizravna, upozorava Braunschweiger Zeitung.
Frankenpost se bavi vrlo osjetljivim pitanjem povezanosti Islama s
terorom. Uz dužno poštovanje prema Islamu, trećoj najvećoj
monoteističkoj religiji svijeta, ne smijemo se uspavati
uvjeravanjima onih koji pristaše terorizma klasificiraju
isključivo kao političke pobunjenike. Politiku i religiju se na
Bliskom istoku ne može odjeljivati, a Islam je već i u vrijeme
njenog osnivača Muhameda bio politička religija. Danas se
teroristi i samoubojice ponosno nazivaju 'božjim ratnicima'. Oni
ne žele samo poniziti omražene Amerikance i još omraženije Izraelce
? mnogi od njih žele da se na cijelom svijetu vodi Džihad - Sveti rat
protiv svih nevjernika, špekulira Frankenposta.
Neue Osnabruecker Zeitung osvrće se na jučerašnju odluku češkog
parlamenta da potvrdi takozvane Benešove dekrete kojima se
legalizira oduzimanje imovine oko tri milijuna Nijemaca koji su
nakon Drugog svjetskog rata bili prognani iz Češke. Praški je
parlament propustio veliku šansu. Rezolucija kojom su potvrđeni
Benešovi dekreti su pravnički hladno formulirani i prikrivaju
veliku povijesnu nepravdu koja je vezana uz taj sporni dokument.
Protjerivanje, pljačke i ubojstva ? sve je to bivši češki
predsjednik Eduard Beneš pod izlikom osvete prema nacistima
proglasio pravno opravdanim. Strahote koje su se tada zbivale kao
osveta za nacističke zločine ne mogu se izbrisati. To vrijedi i za
brojne slučajeve otimanja i uništavanja imovine. Sadašnja
generacija Čeha želi pravnu sigurnost što je potpuno razumljivo. No
za to nije bila potrebna najnovija odluka parlamenta budući da
Njemačka ne podiže nikakve zahtjeve za odštetom, napominje Neue
Osnabruecker Zeitung.
(DW)
RADIO GLAS RUSIJE - RGR
24. IV. 2002.
Iskenderov: Prijeteći razmjeri korupcije na Kosovu.
Korupcija na Kosovu poprimila je prijeteći zamah, izjavio je
nedavno šef međunarodne administracije Prištine Ivo Sanc.
Međunarodni skrbnici Kosova odavno obećavaju brzi gospodarski
preporod pokrajine, trijumf zakonitosti i reda. Europsko
povjerenstvo i Svjetska banka su od srpnja 1999. godine do veljače
2001. godine u okviru zajedničkog programa rekonstrukcije i obnove
Kosova izdvojili ukupno 3 milijarde i 760 milijuna dolara. Više od
600 milijuna dolara izdvojila je u istom razdoblju Europska
agencija za rekonstrukciju.
Kakva je učinkovitost ovih velikih ulaganja? Koja se gospodarska
područja danas razvijaju na Kosovu? Odgovor na ova pitanja daje
izjava šefa međunarodne administracije Prištine. Ivo Sanc je
priopćio da raspolaže s točnim i pouzdanim informacijama o
korupciji u gradskim tijelima vlasti. Riječ je u prvom redu o
velikim financijskim zloporabama u sektoru građevine, nezakonitom
korištenju općinske imovine, podmitljivosti činovnika i masovnoj
ilegalnoj izgradnji u Prištini.
S Ivom Sancom slažu se stručnjaci iz londonskog Instituta za
probleme rata i mira. Oni ističu da korupcija nije nova pojava na
Kosovu. Ali se upravo u posljednje vrijeme stanje vidljivo
pogoršalo. Sada Kosovo karakteriziraju 'široko rasprostranjena
korupcija, porast kriminala, ilegalna izgradnja i opća atmosfera
kaosa', piše se u izvješću londonskog instituta.
Postoji nekoliko uzroka takvog razvoja stanja. Kao prvo gradska
privreda, stambeni fond i infrastruktura ozbiljno su oštećeni za
vrijeme NATO-ovog bombardiranja Kosova 1999. godine. Zrakoplovi
saveza su tada žestoko bombardirali stambene četvrti Prištine.
Drugi čimbenik su migracijski procesi. Samo u tijeku prve godine
prisustva međunarodnih mirotvoraca u pokrajinu je iz Albanije i
Makedonije došlo više od 250 tisuća Albanaca. Misija organizacije
UN-a izdala im je osobne karte i druge isprave na osnovu kojih su
dobili izborna i imovinska prava. Do 1999.godine u Prištini je
živjelo približno 250 tisuća ljudi raznih nacionalnosti. Nakon
dolaska na Kosovo postrojbe KFOR-a, uglavnom iz članica NATO-a, i
početka masovnog terorizma albanskih ekstremista, grad su
napustili skoro svi Srbi. Ali zahvaljujući dolasku Albanaca iz
seoskih područja i susjednih zemalja gradsko stanovništvo povećalo
se na pola milijuna.
A glavni razlog nastalog stanja je zbog toga što se nitko ne bori s
organiziranim albanskim kriminalom. Rukovodstvo misije
organizacije UN-a, zapovjedništvo snaga KFOR-a i međunarodne
policije su dugo objašnjavali sve teškoće teškim nasljeđem
upravljanja Slobodana Miloševića, nepopustljivošću mjesnih Srba,
ali ne ponašanjem istinskih krivaca. Međutim, zbog tolerancije
međunarodnih tutora Kosovo se pretvorilo u regionalni centar
albanskog organiziranog kriminala. Prema podacima iz izvješća
'međunarodne krizne skupine' za 2001.godinu, budžet Kosova
popunjava se iz tri izvora. 40 posto bruto domaćeg proizvoda
pokrajine su novčana sredstva albanske dijaspore, a 10 posto je
međunarodna pomoć. Preostalih 50 posto su siva ekonomija, prihodi
albanske narkomafije i drugih vrsta djelatnosti albanskog
organiziranog kriminala. Sadašnja izjava šefa međunarodne
administracije Prištine samo dopunjuje ovu tužnu sliku.
(RGR)
GLAS AMERIKE - VOA
23. IV. 2002.
Hrvatski lobisti u State Departmentu. Prilog Andree Tadić.
'Bilo je naporno, ali uspješno' ? kazao nam je Anthony Peraica,
visoki dužnosnik Udruge američkih Hrvata, rezimirajući drugi dan
Hrvatskih dana na Capitol Hillu. Članovi Udruge koja lobira za
hrvatske interese, dan su započeli razgovorom u Vijeću za
nacionalnu sigurnost, nastavili susretima u uredima brojnih
članova Kongresa i završili primanjem u hrvatskom veleposlanstvu u
Washingtonu.
Predstavnici Udruge američkih Hrvata došli su u Washington s
ambicioznim ciljem ? posjetiti svih 535 članova Zastupničkog doma i
Senata. Tome su pristupili već jučer kada su u nekoliko skupina
obišli veći broj kongresnih ureda. Među glavnim temama njihovih
razgovora bili su položaj Hrvata u BiH, odnosi s haaškim tribunalom
i američka pomoć Hrvatskoj.
= Što se tiče aproprijacija i monetarne pomoći Hrvatskoj i BiH,
činjenica je da se čitav fokus prebacuje na Srednji i Daleki istok i
ako se stvarno ne organiziramo, trećina pomoći koju je Hrvatska
dobivala do sada će biti ukinuta. To je u toku razdoblja kada se
predlaže da se pomoć za Izrael, primjera radi, koja sada iznosi 2,4
milijarde dolara, poveća za još 200 milijuna dolara, a Hrvatska ne
može zadržati niti onih 44 koje je dobila prošle godine. Mi se
moramo organizirati i dokazati članovima Kongresa da Hrvatska
stvarno treba tu pomoć, a pogotovo Hrvati u BiH, koji će i dalje
ostati žarište našeg rada jer smatramo da su u stvarnoj opasnosti
daljnjeg opstanka i mi ćemo se koncentrirati i dalje na toj pomoći,
kazao je gospodin Peraica.
Na sastancima sa članovima Kongresa, predstavnici Udruge američkih
Hrvata iznijeli su i svoju incijativu vezanu uz otok Vis.
= Mi smo pokušali razgovarati i to ćemo napraviti i s članovima
State Departmenta da Hrvatska bude uzeta u obzir kao luka za
obnavljanje i održavanje američke mornarice u Mediteranu. Smatramo
da bi Hrvatska imala znatne gospodarske i druge koristi kada bi
pružila te usluge američkoj floti. To ne znači da bi se prodao Vis
ili da bi se na njemu napravila neka američka kolonija, već da bi se
sklopio ekonomski i vojni ugovor koji bi Hrvatskoj donio znatnu
gospodarsku pomoć u ovom teškom trenutku kada joj treba svaki dolar
pomoći bez obzira iz kojeg ugla dolazi, ističe Anthony Peraica.
Smatramo ? dodao je gospodin Peraica ? da bi Hrvatska, kao buduća
članica NATO saveza trebala imati i važnu ulogu u realizaciji vojne
slike u južnoj Europi, a Vis bi bio idealna prilika za to. O primanju
Hrvatske u NATO savez razgovaralo se tijekom dana i u Vijeću za
nacionalnu sigurnost gdje su se članovi Udruge američkih Hrvata
sastali s Deanom Pittmanom, direktorom Ureda za jugoistočnu Europu
pri Vijeću. Sudionici tog sastanka dotaknuli su se manje više istih
tema ? svojeg nezadovoljstva američkom politikom prema Bosni i
Hercegovini, radom haaškog tribunala i željom da Hrvatska što prije
postane članica zapadnih organizacija. Nakon sastanka je bivši
dopredsjednik Udruge američkih Hrvata Tom Kuzmanovich ocijenio:
= Doista nalazim da je američka administracija danas naklonjenija
Hrvatskoj nego što je to bio slučaj ranije. Prije smo dobivali dosta
praznih obećanja, no čini mi se da se ova administracija, sada kada
se snašla i organizirala, okreće Hrvatskoj kao stabilnom
partneru.
Predstavnici Udruge američkih Hrvata danas će svoje stavove glede
američke politike prema Hrvatskoj i Bosni i Hercegovini iznijeti u
razgovorima s dužnosnicima američkog Državnog tajništva.
(VOA)
SJEDINJENE DRŽAVE
THE WASHINGTON TIMES
25. IV. 2002.
Sanader ponovno vođa oporbe
"Ivo Sanader, gospodarski konzervativac, tijesno je pobijedio u
utrci za vodstvo najveće hrvatske oporbene stranke, pripremivši
tako oštru kampanju protiv socijaldemokrata na slijedećim
izborima.
'Ovo je velika pobjeda za mene, moju stranku i Hrvatsku', Sanader je
kazao u interviewu, nakon njegove opetovane pobjede, u
ponedjeljak, za vođu Hrvatske demokratske zajednice (HDZ). Prvi
put za vođu HDZ-a bio je izabran u travnju 2000. i bio je smatran
favoritom u kampanji.
Gotovo 2000 izaslanika HDZ na stranačkom saboru u Zagrebu,
prijestolnici, okupilo se tijekom vikenda, a Sanader je nadvladao
svog starog takmaca, Ivicu Pašalića, dobivši 1005 glasova prema
912. Treći izazivač u utrci, Maja Freundlich završila je treća sa
samo 40 glasova.
Nadmetanje za vodstvo između Sanadera i Pašalića bilo je žestoko, i
oba su kandidata nudila različite programe za slabo hrvatsko
gospodarstvo.
Sanader, star 49 godina, gospodarski je konzervativac koji
zagovara smanjenje poreza i manju vladu. 41-godišnji Pašalić,
bivši savjetnik pokojnog predsjednika Franje Tuđmana koji je 1991.
vodo Hrvatsku u neovisnost, zagovarao je 'socijalno tržišno
gospodarstvo' koje spaja tržišne reforme s jakom javnom potrošnjom
za nezaposlene i siromašne.
No glavni razlog za Sanaderovu pobjedu bila je raširena optužba u
medija da je Pašalić nadgledao mnoge sumnjive privatizacijske
poslove tijekom devedesetih godina, kada je HDZ vladao Hrvatskom.
Nakon Tuđmanove smrti 1999. HDZ je na izborima početkom 2000.
izgubio vlast od koalicije lijevog centra predvođene
socijaldemokratskom strankom Ivice Račana, predsjednika vlade.
Tonči Čorić, izaslanik na skupu, kazao je da je Sanaderovo obećanje
da će HDZ reformirati u konzervativnu stranku zapadnog stila bilo
odlučujući čimbenik u njegovoj pobjedi.
'Ljudi su shvatili da morate izabrati vođu stranke koji može
privući birače. Većina izaslanika vjeruje da HDZ sada ima bolje
izglede pobijediti socijaldemokrate', kazao je Čorić.
Sanader je obećao da će se usredotočiti na gospodarska pitanja na
općim izborima, koji bi se mogli održati i ove godine.
'Mi ćemo gospodarstvo učiniti glavnim predmetom u kampanji.
Sadašnja vlada nije uspjela stvoriti radna mjesta i odgovarajuće
voditi gospodarstvo. Moj će gospodarski program biti usredotočen
na smanjivanje poreza, smanjenje vladine potrošnje i borbu protiv
korupcije', kazao je.
Izbor vlade lijevog centra u siječnju 2000., koja je nastupila na
platformi gospodarskih reformi i čvršćih veza sa zapadom, sveo je
nekada dominantan HDZ na njegovu sjenu. No nesposobnost koalicije
da prevlada gospodarske nevolje koje muče malu balkansku zemlju od
4,3 milijuna stanovnika dovela je do obnove popularnosti HDZ-a.
Stranka je dobila lokalne izbore prošle godine i ispred je
Račanovih socijaldemokrata u ispitivanjima javnog mišljenja.
Slaven Letica, profesor ekonomije na zagrebačkom sveučilištu,
kazao je da pod Sanaderovim vodstvom HDZ ima dobre izglede za
povratak na vlast 'radi neučinkovitosti sadašnje vlade' u
rješavanju gospodarske krize zemlje.
'Gospodarsko je stanje vrlo loše. Nešto dramatično mora biti
učinjeno ili će hrvatsko gospodarstvo doživjeti slom', kazao je
Letica", piše Jeffrey T. Kuhner.
NEWSDAY *
24. IV. 2002.
Novi ljudi, nova politika, nove zamjerke
"Da biste mogli shvatiti značenje izbornog uspjeha Jean- Marie Le
Pena u prvom krugu predsjedničkih izbora u Francuskoj, zamislite da
je Al Gore bio na trećem mjestu po broju glasova u prvom krugu
američkih predsjedničkih izbora, iza Pata Buchanana, tako da u
posljednjem krugu sudjeluju Buchanan, desničar, i George W. Bush,
političar desnog centra.
Bush bi na kraju uvjerljivo pobijedio, ali bi mnogi bili zapanjeni
činjenicom da je Buchanan tako dobro prošao na izborima.
To će se dogoditi u Francuskoj u drugom krugu predsjedničkih
izbora, 5. svibnja. U anketama javnog mnijenja Le Pen jest pretekao
Lionela Jospina, ljevičarskog kandidata, ali zaostaje za
konzervativnim kandidatom, Jacquesom Chiracom, za 56 bodova. Tako
da osim što su s pravom preneraženi, promatrači bi mogli naučiti tri
lekcije koje se mogu primijeniti i na Ameriku, osim Francuske.
Prvo, ljevičarska gospodarstva nastavljaju zakazivati. Godine
1997. socijalist Jospin je izabran za premijera, obećavajući npr.
35-satni radni tjedan za 40-satnu plaću. Nezaposlenost je ostala na
oko 10 posto jer su ulagači reagirali na ovu Jospinovu poruku koja
izravno šteti poslodavcima. Prije dvije godine, npr., pariška
tvrtka, Vivendi, kupila je Seagram, vlasnika 'Universal' studija,
za 31 milijardu dolara, a francuski su direktori odmah premješteni
na Manhattan.
Drugo, demografija preoblikuje politiku. Francuska je stoljećima
imala nelagodan odnošaj s arapskim svijetom, koji se nalazi s druge
strane Mediterana; ova fizička blizina, udružena s malim brojem
rođenih Francuza i multikulturalnom ideologijom - sve ovo zajedno
je otvorilo zlatna vrata Francuske milijunima Arapa. Danas
muslimani predstavljaju barem 10 posto zemlje.
Kritičari na francuskoj desnici dugo uzpozoravaju da demografija
nije tek sudbina nego da predstavlja katastrofu. Knjiga iz 1973.
godine, 'Logor svetaca', Jeana Raspaila, još uvijek progoni
Francuze. U knjizi, milijun hindusa iz Kalkute brodovima kreće na
jug Francuske. Raspail piše kako se Francuzi kolebaju i prepiru dok
pristiže val imigranata. Zemlja će ovim priljevom stranaca biti
zauvijek promijenjena, brine jedan lik u knjizi. 'To je cijena koju
moramo platiti za čovječanstvo', stiže multikulturalni odgovor.
'Sretni smo ju platiti.' Tako indijski imigranti stižu u Francusku,
nakon kojih slijedi poplava imigranata iz čitavog svijeta.
Kritičari su knjigu nazvali rasističkom, i još ju uvijek nazivaju
takvom, ali Raspail na najjednostavnijoj razini ima pravo: novi
ljudi znače novu politiku. Ne može se zanijekati da je priljev
arapskog stanovništva promijenio Francusku, a mnogi tvrde da ju je
promijenio na gore. Sve rašireniji antisemitizam u Francuskoj,
npr., u bliskoj je vezi s borbama na Bliskom istoku, a gotovo svo
nasilje koje je počinjeno nedavno - paljenje sinagoga, uništavanje
nadgrobnih ploča, kamenovanje školskih autobusa - počinjali su
francuski Arapi.
Francuska vlada je reagirala sporo; dok je francuski rabin Joseph
Sitruk u prosincu lamentirao: 'Kako u Francuskoj ima 5 do 6 milijuna
Muslimana, a Židova samo 600.000, jasno je da se muslimanske
zajednice shvaćaju ozbiljnije.'
Treća lekcija je ta da akcija uzrokuje reakciju - ili reakcionarnu
politiku. Le Pen, bivši padobranac koji slavi konzervativizam,
svoj je antiimigrantski pokret počeo 1972. godine. 'Riskiramo da
nas potope', kazao je, citirajući Raspaila - a sve veća potpora koju
ima upućuje na to da je multikulturalizam stvorio reakciju. Možemo
ga nazvati europskim kulturalizmom.
I dok su Le Pena u prošlosti crnili zbog antisemitizma, njegovo
neprijateljstvo prema Arapima danas je mnogo naglašenije. U
intervjuu u izdanju Ja'aretza od 18. travnja, telavivskim
novinama, izjavio je kako se divi Goldi Meir, pokojnoj izraelskoj
premijerki, i simpatije za sadašnjeg premijera Ariela Sharona.
Govoreći o Arapima, nastavio je: 'Djeluju prema drukčijoj logici',
koja vodi do 'njihove tvrdoglave etničke segregacije, njihove
dominantne prirode.'
Takve očito rasističke izjave sigurno će dovesti do Le Penovog
poraza za dva tjedna. No porazivši političku ljevicu, već je
dokazao da je nova politika etničke mržnje zasjenila staru politiku
klasnog ratovanja. Pa ipak, količina glasova koje je dobio upućuje
na to da je veliki izazov za Francusku, i za sve zapadne
demokracije, taj da pomire radikalni multikulturalizam unutar
okvira tradicionalne države", piše James P. Pinkerton.
THE LOS ANGELES TIMES *
25. IV. 2002.
Proširiti istragu o Dženinu tako da uključuje i Palestince
"Glavni tajnik UN-a, Kofi Anan, najavio je da će poslati odbor koji
bi trebao istražiti je li Izrael izvršio masakr i počinjao ratne
zločine tijekom svojeg nedavnog upada u izbjeglički logor u Dženinu
na Zapadnoj obali.
Izrael, koji odlučno niječe ovu tvrdnju, pristao je na provedbu
istrage za koju vjeruje da će pojasniti stanje - pod uvjetom da su
istražitelji nepristrani i sposobni. Niti jedna od tri osobe koje
je Annan imenovao nema vojnog iskustva, za koje izraelski
dužnosnici smatraju da je potrebno kako bi se razumjela vrst
ratovanja koja se odvijala u Dženinu, iako je moguće da će odboru
biti pridružen i član vojske ili vojni savjetnik.
Jedan od članova odbora, Cornelio Sommaruga - do nedavno čelnik
Međunarodnog odbora Crvenog križa - jednom je odbio priznati da je
Davidova zvijezda službeni simbol, tvrdeći da ako to Crveni križ
prizna, zbog čega ne priznati i kukasti križ? Razumljivo, s obzirom
na dugu povijest UN-ovog neprijateljstva prema Izraelu, ništa od
ovoga ne potiče povjerenje među Izraelcima u poštenje odbora. Pa
ipak, povjerenje Izraela i vjerodostojnost UN-a kao neutralnog
suca mogli bi znatno ojačati ako, istovremeno sa UN-ovim
istraživanjem palestinskih navoda o Dženinu, UN istraži i točnu
ulogu Palestinskih vlasti u bombaškim napadima u kojima su stradali
izraelski civili.
Provodeći takve paralelne istrage, UN bi mogao eliminirati glavni
kamen spoticanja koji stoji na putu obnovi procesa pregovora koji
bi konačno mogli dovesti do mira.
Već ima mnogo dokaza koji ukazuju na to da su barem dio, ako ne i
većinu, napada bombaša - samoubojica organizirale skupine povezane
s palestinskim vlastima u sklopu strateške vojne politike.
Iako su takva ubojstva civila ratni zločini, palestinski
branitelji tvrde da palestinske vlasti nisu država i stoga za njih
ne mogu vrijediti ista pravila koja vrijede za Izrael. Dodali su da
iza bombaša- samoubojica stoje pojedinci, a međunarodne konvencije
vrijede samo za države.
Palestinske vlasti, izgleda, žele da pravilo vrijedi onda kada to
njima odgovara: država su kada tvrde da predstavljaju Palestince a
nisu država kada tvrde da nemaju kontrolu nad bombašima -
samoubojicama.
Ovo je slijepa ulica za diplomaciju jer, sve dok palestinske vlasti
imaju ovakav stav, Izrael nema razloga pregovarati s njima.
Izraelu ne prijete palestinski tenkovi. Prijete mu masakri koje
bombaši provode nad njegovim narodom. Ne može živjeti beskonačno
dugo u stanju u kojem svakog tjedna ili svakog dana 20 ili 30 civila
biva razneseno.
A ako palestinske vlasti tvrde da nemaju kontrolu nad tom
prijetnjom, koja je onda svrha pregovora s njima?
Jasno je da su samoubilački bombaški napadi od ključne važnosti ne
samo za neposrednu krizu nego i za dugoročne mogućnosti okončavanja
ovog sukoba.
Stoga UN ima dužnost istovremeno provesti istragu uloge
Palestinskih vlasti u kampanji samoubilačkih bombaških napada za
koje tvrdi da nad njima nema kontrolu.
Takva istraga bila bi diplomatski ispravna jer bi okončala
palestinske laži koje predstavljaju glavni kamen spoticanja na
putu prema budućim pregovorima. Bila bi i moralno ispravna jer
tvrdnje o ratnim zločinima svih zaraćenih strana moraju biti
istražene.
Takva istodobno istraga pokazala bi iskrenost Ujedinjenih naroda.
Izazov s kojim je suočen UN je to da pokaže kako jest iskren i da
provede istrage", piše Walter Reich, profesor pri Sveučilištu
George Washington i direktor "U.S. Holocaust Memorial Museum-a" od
1995. do 1998. godine.
BiH
MONITOR
24. IV. 2002.
HSK najavio tužbu protiv Petritscha
Hrvatski svjetski kongres (HSK) objavio je u četvrtak izjavu o
položaju Hrvata u Bosni i Hercegovini te najavio da će podići tužbu
protiv visokog predstavnika međunarodne zajednice u BiH Wolfganga
Petritscha 'zbog organiziranog nasilja nad ljudskim i narodnim
pravima'.
Predsjednik HSK Šimun Šito Ćorić rekao je na konferenciji za tisak u
Zagrebu, organiziranoj u povodu redovitog godišnjeg sastanka
Glavnog odbora HSK da postoji 'više elemenata za tužbu protiv
Petritscha'.
'Odvjetnici su nam rekli da se on ogriješio o lokalne i o
međunarodne zakone ... ne želimo ga tužiti za nešto što nije
učinio', rekao je Ćorić, dodavši da Glavni odbor HSK 'još ne zna
kojem će sudu tužiti Petritscha, ali će poslušati svoje
odvjetnike'.
'Tužbom želimo dignuti prašinu i pokazati solidarnost s Hrvatima u
Bosni i Hercegovini', dodao je Ćorić.
U izjavi upućenoj vladama Hrvatske, BiH i SAD-a, te vladama zemalja
EU, HSK je priopćio da želi 'upozoriti na teške prilike Hrvata u
BiH, te poduprijeti ostvarenje boljitka svih građana BiH i opće
stabilnosti u ovom dijelu svijeta'.
HSK u izjavi upozorava na 'nasilne i nedemokratske postupke
međunarodne zajednice', koja 'jednom narodu gazi pravo na medijski
prostor, potiskuje jezik i školstvo, nameće diktatorska izborna
pravila, vojskom i tenkovima čini 'superviziju' privatnih
banaka'.
'U općem interesu zahtijevamo da se prekine s takvom praksom i
poprave nastale štete', rekao je Ćorić.
HSK je dodijelio četiri godišnje nagrade za djelovanje na
povezivanju Hrvata iz domovine i iseljeništva, promicanju
hrvatskih nacionalnih interesa, te za promidžbu Hrvatske u
svijetu.
Nagrade su dobili zastupnica u Hrvatskom saboru Zdenka Babić
Petričević, urednik na HRT-u Zvonko Božinović, novinar Carl Gustav
Stroehm, te skijaška obitelj Kostelić. Na konferenciji za tisak
predstavljen je i novi broj Congressa, glasila HSK koje izlazi dva
puta godišnje. HSK je krovna udruga koja objedinjuje tridesetak
nacionalnih udruga Hrvata iz tridesetak zemalja svijeta u kojima
žive hrvatski iseljenici.
AUSTRIJA
DIE PRESSE
25. IV. 2002.
Tango mortale
"Stanje je ozbiljno - i beznadno. Nitko više nema odgovor na slom
Argentine. Ostavka koju je u utorak podnio ministar gospodarstva
(peta u prošlih dvanaest mjeseci) oštro ilustrira nemoć
preopterećenih aktera - uključujući i Međunarodni monetarni fond,
utjelovljenje nemoći u velikom stilu. MMF zna da više ne može
financirati vlade koje boluju od teškog monetarnog proljeva. No,
nema ni pozitivnu alternativu.
Dosadašnja politika MMF-a bila je obilježena uvijek istom
procedurom: jeftin novac u zamjenu za obećanje određene vlade,
vezano za stabilizaciju proračuna kroz kresanje izdataka i
povećanje poreza. Doduše, te su mjere u pravilu kočile gospodarski
razvoj i izazivale socijalne nemire, ne osiguravajući istodobno
dugotrajno poboljšanje budući da su temeljni uzroci problema
ostali nedirnuti: riječ je o korupciji, pretjeranoj
birokratizaciji, protekcionizmu i populističkoj tradiciji koja je
posebno u izbornim godinama silila na maženje određene biračke
klijentele na račun države. Ta bi se tradicija u pravilu gotovo
uvijek pokazala jačom od odluke o štednji, potkopavajući
djelotvornost privatnih poduzeća i rezultirajući sve većim
porezima i posljedičnim pojačanim izbjegavanjem poreznih obveza.
Kada bi pak sve to postalo prevelik financijski teret, MMF bi
ponovno morao uskočiti novim novcem.
Razumljiva je i ispravna nespremnost da se i ubuduće olako
dodijeljenim kreditima ohrabruje 'neodgovorna gospodarska
politika', kao što je izjavio američki ministar financija O'Neill.
No, ni stroža praksa MMF-a neće zasada potaknuti bolje rezultate.
Općenito vlade naprednijih zemalja znaju kakva je vrsta
gospodarske i financijske politike 'odgovorna' za takav razvoj
događaja. No, one također znaju da u slučaju sumnje moraju ipak
izabrati politički oportunu opciju kako bi ostale na vlasti.
Zahtijevati od zemlje koja se nalazi u poznatoj gospodarskoj
nevolji da se odmah počne odgovorno ponašati značilo bi zahtijevati
od nje da radikalno prekine s tradicijama svog političkog sustava.
Dakle, to bi značilo tražiti od Argentine - ostanimo na tom slučaju
- da dugoročno postane u najmanju ruku - recimo - Španjolska.
Tako nešto nije nemoguće ali je vrlo malo vjerojatno. Usprkos tome,
upravo je Argentina pokazala da je spremna odvažiti se na određeni
napredak: mudro uočivši vlastite nedostatke, ta se zemlja u prvoj
polovini devedesetih godina sama odrekla dijela svojih suverenih
prava - povjerivši svoju financijsku politiku američkoj središnjoj
banci i prodavši ključna poduzeća inozemnim vlasnicima. Nakon toga
ponovno se prepustila nekadašnjoj bezbrižnoj komociji u kojoj su se
dugovi povećavali više od gospodarskog rasta.
Danas se svi akteri suočavaju s ruševinama svoje politike. Polako
sviće spoznaja da čak ni organizacija poput moćnog MMF-a ne može
odvesti neku zemlju u blagostanje niti je spasiti od propasti.
Ključ blagostanja leži isključivo u samoj toj zemlji, u njezinim
tradicijama i institucijama, u razvijenosti pravne države i
otvorenosti, u načinu na koji politička kasta povezuje
maksimizaciju glasova s odgovornošću (...)", upozorava na kraju
komentara Michael Prueller.
DER STANDARD
25. IV. 2002.
Prigoda još nije proigrana
"Predsjednik češkog parlamenta Vaclav Klaus, jedan od favorita za
premijersku dužnost nakon parlamentarnih izbora koji će biti
održani u lipnju ove godine, govori o 'državničkim razmatranjima',
nadređenima stranačkoj politici.
Njegova je izjava točna utoliko što će nakon jučerašnje deklaracije
donjeg doma češkog parlamenta o takozvanim Benešovim dekretima ta
tema najvjerojatnije biti izdvojena iz predizborne kampanje. To
pak mora biti u interesu i onih koji dekrete o oduzimanju imovine i
protjerivanju smatraju nespojivima s ljudskim pravima budući da
počivaju na načelu kolektivne krivnje.
Inače, tu je pretpostavku u interviewu za jedan slovački list
potkrijepio i šef mađarskih socijalista i mogući novi ministar
vanjskih poslova Laszlo Kovacs. Po njegovu mišljenju, odluka hoće
li Benešovi dekreti predstavljati prepreku u pristupu Češke EU
trebala bi biti prepuštena Bruxellesu. Mađarski premijer u odlasku
Viktor Orban smatra pak - kao i austrijska vlada i bavarski premijer
i kandidat CDU/CSU za kancelarsku dužnost Edmund Stoiber - da su
Benešovi dekreti nespojivi sa članstvom u EU.
Europsko povjerenstvo zaista trenutno provjerava još neke od
tadašnjih češkoslovačkih pravnih akata vezanih za oduzimanje
imovine i protjerivanje njemačke i mađarske etničke skupine za
vrijeme i nakon rata. U izjavi za austrijski tjednik Profil
povjerenik EU za proširenje Guenter Verheugen konkretno je
imenovao zakon o amnestiji iz 1946. g.
Taj zakon, koji je usvojila Privremena narodna skupština u Pragu,
amnestira sve zločine, počinjene u razdoblju od 30. rujna 1938. do
28. listopada 1945. u funkciji 'pravedne odmazde za nedjela
okupatora ili njihovih pomagača'. Time se misli u prvom redu na
nasilne ekscese u okviru takozvanog 'divljeg' protjerivanja
tijekom kojeg su stradale tisuće ljudi.
Po deklaraciji praškog parlamenta dekreti o oduzimanju imovine i
protjerivanju nakon rata zapravo su takoreći 'konzumirani' te više
ne mogu predstavljati temelj za 'nove pravne odnose'. Ta
formulacija pokušava riješiti kvadraturu kruga: naime, po njoj
dekreti istodobno jesu (što se tiče na temelju njih stvorenih
pravnih i imovinskih odnosa) i više nisu na snazi. Gledano iz pravne
perspektive, takva je pozicija teško održiva, gledano iz političke
perspektive u najmanju je ruku razumljiva: naime, retroaktivno
poništavanje dekreta imalo bi nesagledive posljedice za češki (i
slovački) pravni poredak.
No, navedeni argumenti ne vrijede i za zakon o amnestiji budući da
njegovo ukidanje ni u kom slučaju ne bi uzdrmalo češki (ni slovački)
pravni i državni poredak. Naprotiv, bilo bi važan simbolični čin
odbacivanja teze o kolektivnoj krivnji. Naime, zakonom o amnestiji
naknadno je svim pripadnicima njemačke etničke skupine de facto
uskraćena bilo kakva pravna zaštita. I češki kritičari Benešovih
dekreta smatraju tu točku ključnim polazištem za trajnu demontažu
eksplozivnog naboja te teme.
Karakteristična je okolnost da zakon o amnestiji ostaje potpuno
izdvojen iz deklaracije zastupničkog doma češkog parlamenta.
Očigledno su svi sudionici bili i još su uvijek svjesni posebno
eksplozivnog naboja tog zakona za koji nitko ne može ozbiljno
tvrditi da je prestao važiti. Načelna amnestija nasilnih zločina -
bez obzira na okolnosti i motive pod kojima su počinjeni - ne može
biti sastavni dio europskog pravnog poretka.
No, usprkos utemeljenoj skepsi i kritici deklaracija češkog
parlamenta treba biti vrednovana u prvom redu po svom prioritetnom
cilju: stišavanju napetosti koje obilježavaju tu temu na
unutarpolitičkom planu. U svakom slučaju, ona ne može biti istinsko
konačno rješenje. Vidjet ćemo kako će se stvari razvijati nakon
izbora", naglašava na kraju komentara Josef Kirchengast.
RUSIJA
RIA NOVOSTI
23. IV. 2002
Geopolitički interesi Rusije
"Moramo primijetiti da procesi koji se odvijaju u svijetu sada samo
pojačavaju opasnost za nacionalnu sigurnost Rusije. Glavni razlog
je u tome što se drastično mijenja suvremeni svijet, deformiraju se
strukture međunarodnih odnosa koje su ranije nastajale stoljećima.
Lome se načela i norme koje priznaje međunarodna zajednica,
naglasak se sve uočljivije premješta na vojnu silu. Kao posljedica
toga u svijetu se povećavaju agresivna raspoloženja, koja će se
neizbježno prelijevati u različite vrste konfrontacija, u
terorističke čine, sabotaže, izolacionizam itd. U svemu tome krije
se i realna opasnost za Rusiju", stoji u raščlambi.
"Međutim, prognozirati nastajuće opasnosti postaje krajnje
složeno. Ono što danas poduzimaju Sjedinjene Države i njezini
saveznici u NATO-u na prostorima Zajednice Nezavisnih Država
također predstavlja projiciranje jedne od najvažnijih opasnosti za
Rusiju. Ni jedna vojna sila ne može biti neutralna, budući da je ona
uvijek orijentirana u nekakvom određenom pravcu. Ono što se danas
događa u Srednjoj Aziji, na Kavkazu, pa i u baltičkim zemljama,
predstavlja samo još jednu potvrdu projekcije vrlo moćne vojne sile
na ruski teritorij i njegov geopolitički prostor, kaže Ivassov.
"Treba napomenuti da petljanje u tuđu politiku nikada u povijesti
čovječanstva nije dovodilo, niti će dovesti do dugoročnijeg
uspjeha. Na tom planu nije izuzetak ni skorašnji summit Rusija - SAD
na razini predsjednika dviju zemalja. Teško možemo očekivati
nekakve ozbiljnije pomake na tom smjeru. Kao prvo, obje strane su
postavile sebi savršeno različite strateške ciljeve. Osim borbe
protiv "mitskog" međunarodnog terorizma, kako protiv pojave, tako
i procesa, drugih sukladnih strateških interesa između Rusije i SAD
- nema. Zato su ciljevi koje postavljaju Sjedinjene Države,
globalni, pa i u odnosu na Rusiju. Oni su prije svega usmjereni u
pravcu jačanja dominantnog položaja SAD u svijetu, u pravcu
pojačavanja nadzora nad ruskim teritorijima i ruskim strukturama.
Jedna od najvažnijih težnji Sjedinjenih Država orijentirana je na
stvaranje odlučujuće premoći u vojno-strateškom području, što ne
odgovara ruskim interesima. Naša zemlja bi željela u nizu pitanja
imati paritetne odnose sa Sjedinjenim Državama. Prije svega,
Rusija je zainteresirana za prijateljsko okruženje kako po
perimetru svojih granica, tako i u svom geopolitičkom prostoru,
ističe Ivassov.
"Međutim, potrebno je oslanjati se ne na one metode rješavanja
problema, na koje se danas oslanjaju Sjedinjene Države. Jer, pod
izgovorom borbe protiv terorizma Sjedinjene Države uglavnom teže
da u svijetu šire svoju prevlast. Samim tim one ruše odavno
uspostavljenu strukturu međunarodnih odnosa, a to za Rusiju nije
prihvatljivo. (...) Ne znam kada će SAD biti spremne za
iskorjenjivanje prauzroka terorizma, ali bi taj problem, po mom
mišljenju, trebalo razmatrati već danas, pored ostalog i na
skorašnjem svibanjskom summitu predsjednika dviju država. S tim u
svezi veoma je važno da Sjedinjene Države, kada je riječ o Čečeniji,
najzad prestanu vršiti pritisak na Rusiju i decidirano izjaviti da
žele doprinositi likvidaciji tog gnojnog žarišta, piše među
ostalim Leonid Ivassov, general-pukovnik, dopredsjednik
Akademije geopolitičkih znanosti.
22. IV. 2002.
OESS - organizacija, koja je skrenula sa kursa
"Paradoksalno - ali je činjenica: jedna od vodećih europskih
organizacija, koja je pozvana rješavati globalne probleme Starog
kontinenta, tijekom posljednjih godina dobrano je srozala svoj
autoritet i već daje očigledne znakove da ne može u punoj mjeri
odgovoriti svojoj namjeni. Radi se o Organizaciji za europsku
sigurnost i suradnju (OESS)", piše Boris Petrov
"Međutim, danas postaje sve očiglednije da se OESS udaljava od
svoje povijesne namjene - osiguravanja sigurnosti. To su
ponajbolje pokazali tragični događaji u Jugoslaviji 90-ih godina
prošloga stoljeća, kada se dogodio najprije raspad te federativne
države na njezine sastavne dijelove, a zatim i niz konflikata s
mnogobrojnim žrtvama na međuetničkoj osnovi. OESS se tada nije ni
čuo, ni vidio. Umjesto da se bavi svojim glavnim zadaćama,
organizacija je dala prednost čisto pitanjima zaštite prava, i to
na sasvim ograničenom prostoru - uglavnom na teritorijima bivšeg
socijalističkog tabora. Međutim, čak i na tim prostorima OESS
osuđuje samog sebe na ulogu dublera, budući da se istim problemima
bave i drugi europski instituti, između ostalog Parlamentarna
skupština Vijeća Europe. Pri tom je zanimljiva "probirljivost"
rada OESS-a na tom pravcu. Na primjer, organizacija drži pod
stalnim i prilično neobjektivnim nadzorom sve što se događa, na
primjer, u Bjelorusiji, podgrijavajući oporbena raspoloženja u
republici prema predsjedniku Aleksandru Lukašenku. Istodobno, pod
izgovorom "tehničkih problema" povlači svoje misije iz Litve i
Estonije - država u kojima su se nagomilali problemi povezani s
pravima rusofonog stanovništva.
Znakovito je da OESS gubi svoj lik i u pogledu važnoga aktiviranja
rada na kontinentu Europske unije i NATO-a. Međutim, EU je, po
svojoj prirodi, gospodarski savez i njegova vanjskopolitička
djelatnost se u osnovnim crtama podudara s kursom NATO-a. To je i
neizbježno, imajući u vidu da su većina članica EU ujedno i članice
Sjevernoatlantskog saveza, vojno-političke organizacije koja se
naslanja na vojnu i gospodarsku moć SAD. Prema tome, politička
orijentacija EU sasvim je jasna. Međutim, OESS danas u svojim
redovima ima 55 članova, kudikamo više nego i EU i NATO. I kao takva,
ona bi mogla imati golemi utjecaj na funkcioniranje općeeuropskih
procesa. I ne samo na tom prostoru, imajući u vidu da su u njezin
sastav u posljednje vrijeme ušle i države iz Srednje Azije i
Zakavkazja. U tom smislu OESS je postao euroazijska organizacija.
Međutim, njezin utjecaj na politički život tog golemog prostora
praktično je ravan nuli. Uzmimo, primjera radi, aktualne događaje
na Bliskom istoku. Izrael je, kao što je poznato, partner OESS-a u
Sredozemnom moru, faktički - zemlja saveznik, i organizacija bi
mogla nastupiti kao jamac sigurnosti u bliskoistočnoj regiji. Ali
njezine bojažljive pokušaje da podvrgne Izrael kritici zbog
pogibije niza novinara tijekom palestinsko-izraelskog konflikta
ne treba ni uzimati za ozbiljno. Uzevši u cjelini, mogli bismo reći
kako usprkos svojim poveljama i deklaracijama OESS još nigdje nije
spriječio nekakav konflikt, a kamoli razriješio isti. Njezina
nepokolebljiva povezanost s problemima takozvane "treće košare" -
demokracije i prava čovjeka - udaljili su organizaciju od
izvanredno važne "druge košare" - gospodarskih pitanja. Upravo kao
da u Europi ne postoje zapreke na putu gospodarske integracije,
bijednog položaja stanovništva u nizu zemalja. (...)
SMI
24. IV. 2002.
Premijer Kasjanov ambiciozno ne želi u europski savez
Premijer Kasjanov, na turneji u Belgiji, izjavio je za novinstvo da
Rusija nema za cilj uključivati se u NATO i 'Eurosavez': 'Mi samo
nastojimo podignuti svoju suradnju s NATO-om na drugu razinu
usklađenosti i djelovati na osnovi samih načela u novom okviru
suradnje'. Tih se načela, po njegovim riječima, Rusija pridržava i
u odnosima sa Eurosavezom.
Što je to bilo ako ne strateška izjava. A što se tiče izjava, također
strateških, ali ne toliko napetih, dosad su bile: a) u povodu ruskih
energo-proizvođača u zemlje ES-a (kao što je poznato, pravila ES-a
traže da ni jedan izvoznik ne osvaja više od 30 posto eurosaveznoga
tržišta - pravdaju se sigurnosnim razlozima) i b)u povodu sudbine
Kalinjingradske oblasti.
O točki a): komentirajući svoj susret s predsjednikom Europskog
povjerenstva (EP) Romanom Prodijem, Kasjanov je istaknuo da je
ključna tema bila suradnja Rusije i Europe na polju energetike. U
vezi s time, dodao je Kasjanov, razmatramo razne varijante dopreme
plina u zemlje Eurosaveza, pri čemu je Ukrajina 'glavna tranzitna
zemlja za dopremu ruskoga plina u ES'.
O točki b): Kasjanov je istaknuo da su tijekom susreta strane
razmotrile pitanje Kalinjingradske oblasti, u kontekstu širenja
Eurosaveza. Ni tu nema konkretnosti: Kasjanov je izrazio
zadovoljstvo 'duhom susretu' i istaknuo da se razgovor odvijao u
'dobrom i konstruktivnom ozračju', posebno dodavši da je
predsjednik ES-a primio premijera zemlje koja ne pripada Europskom
Savezu (ne vjerujemo da Romano Prodi ne komunicira ni sa zemljama-
kandidatima').
Rečeno je i da se Kasjnov nada kako će Moskva i Bruxelles 'naći dobro
kompromisno rješenje', koje će omogućiti slobodu prelaska
stanovnika Kalinjingradske oblasti poslije širenja Europskog
Saveza. Po njegovim riječima, takvo rješenje mora odgovarati
'Schengenskom sporazumu i posebnostima Kalinjingradske oblasti
kao dijela Rusije'. U redu, ali što s tim? Dok se sva pitanja
odgađaju na 29. svibanj, kada će se u Moksvi dogoditi summti Rusija
Europski Savez, a dotle je Litva već službeno izjavila da će uvesti
tranzitne vize za putovanje iz Rusije u Rusiju.
Sva su ta uvijena očitovanja posve prirodna, ali otkud potječe
Kasjanovljeva pozicija prema Eurospkom Savezu. Dade se razumjeti
samo da, kao i u slučaju NATO-a, Rusiju nitko neće odmah primiti,
nego je tu i pitanje strateških namjera.
Na primjer, početkom travnja je Berlusconi izjavio da je on aktivni
zastupnik primanja Rusije u Eurosavez i WTO: 'Europa mora otvoriti
svoja vrata Rusiji., A Rusija postati punopravnom članicom', rekao
je, i njegove su riječi bile prihvaćene od Putina, i sa stanovitom
zahvalnošću.
Ili, još konkretnije, krajem ožujka je rusko izalsanstvo na čelu sa
zamjenikom premijera Viktorom Hristenkom sudjelovalo u Bruxellesu
na sjednici skupine visoke razine Rusija-ES za izradbu koncepcije
općeeuropskoga gospodarskog prostora RF-Eurosavez... A što je to
općeeuropski gospodarski prostor, ako ne konkretno približavanje
istome ES-u', piše Vsevolod Kurakin.
IZVESTIJA
24. IV. 2002.
Odletio je, ali se obećao vratiti
"U srijedu je bez javnog objašnjenja razloga prekinuti dvodnevni
rusko-američki pregovori o pripremi Dogovora o smanjenju
strateških napadačkih oružja (START 2). Potpisivanje tog dokumenta
mora biti ključni moment svibanjskoga summita predsjednika
Vladimira Putina i Georga Busha u Moskvi.
Kako smo doznali u ruskom MVP-u, odluka o skraćenju pregovora na
jedan dan donesena je zajednički kasno sinoć zbog toga što su strane
'za prosudbu cijeloga kompleksa pitanja odvojile jedan umjesto dva
dana'. Zato je vođa izaslanstva SAD-a zamjenik državnoga tajnika
John Bolton u srijedu napustio Moskvu.
U američkom veleposlanstvu su nam izjavili: 'Rečeno nam je daje
gospodin Bolton naprosto otputovao... To je obični radni
trenutak.' Američka nam strana ništa podrobnije nije iznijela.
U diplomatskoj praksi slične uhodane formulacije obično znače
jedno - da su tijekom pregovora strane naišle na nepremostive
prepreke, koje se moraju rješavati na višoj razini. Tim prije što,
prema ruskim komentatorima, John Bolton nije imao ovlasti za
samostalne odluke, on je obavještajac, koji ispipava ruska
stajališta prije potpisivanja dogovora.
Bit tih stajališta se, kako sudimo iz izjava za MVP-a, svodi na to da
'ruska strana ističe važnost postizanja takva pravno obvezatnoga
dogovora, koji bi osiguravao realna i kontrolirana smanjenja
strateškog napadačkog oružja do razine od 1700-2200 strateških
nuklearnih projektila, osiguravajući organsku povezanost
strateških obrambenih i napadačkih oružja i povećavajući
predvidivost razvoja strateške situacije stratešku stabilnost s
osloncem na članke aktualnoga Dogovora START-1.
To znači da Rusija ne prihvaća poziciju SAD-a, po kojoj se gornja
razina od 2200 projektila mora odnositi samo na 'operativno
uperene' nuklearne projektile, a da se pritom ratna oprema i
nosači, izdvojeni iz bojnoga dežurstva, po mišljenju Washingtona,
mogu čuvati na skladištima. Moskva pak traži jasan raspored
uništavanja nuklearnih oružja, dopuštajući pritom mogućnost
njihova pospremanja u skladištima samo tijekom dogovorenoga
razdoblja.
Još jedan moment (moguće da je on i pridonio krizi)nalazi se u
jednom ruskom izrazu unesenom u tekst dogovora - 'minimizacija
sredstava za uništenje nuklearnog oružja'. Iza tog izraza leže
višemilijunski iznosi koje Kremlj želi dobiti od Bijele kuće za
nuklearno razoružanje (slično je bilo i u okvirima dogovora START
1, na primjer, program Nanna-Lugara, po kojemu je SAD platio
uništavanje ruskih balističkih raketa, atomskih podmornica i
kemijskoga oružja za više od milijardu dolara. Danas je taj program
zamrznut zbog odluke američkoga Kongresa). Kako tvrde stručnjaci,
Moskva je možda previše vezala ustupke u području nuklearnog
razoružanja s iznosima koji prelaze ovlasti zamjenika državnoga
tajnika.
Komentirajući nastalo stanje na pregovorima, voditelj Centra
strateških nuklearnih snaga Vladimir Dvorkin izjavio je za
'Izvestija' da se, po njegovu mišljenju, nalazimo u slijepoj ulici.
Obje strane su uznastojale na svojim pozicijama i ne spremaju se
uzmaknuti. Zato, misli taj stručnjak, konačne odluke moraju
donijeti predsjednici na svibanjskom sastanku u Moskvi.
Kako smo doznali od svojih izvora u ruskoj diplomaciji, stanje je
prilično složeno, ali je pod nadzorom. Očekuje se, da će se nakon
konzultacija u Bijeloj kući, John Bolton opet vratiti u Moskvu. I to
će se dogoditi krajem travnja, ili početkom svibnja, svakako da
svoju etapu pregovora mora završiti do polaska ruskoga ministra
vanjskih poslova Igora Ivanova u Washington, što je planirano za
početak svibnja, piše Dmitrij Safonov.
VELIKA BRITANIJA
THE GUARDIAN
23. IV. 2002.
Ako već moramo ići u rat, učinimo to zajedno
Wim Kok je učinio časnu stvar. Bio je premijer kada je više od 7.000
Bošnjaka pod okriljem nizozemskih UN-ovih mirotvoraca poubijano od
strane srpske vojske. Nizozemska bojna, čiji vojnici nisu htjeli
riskirati vlastite živote, žrtve je samo izručila krvolocima. I
tako je prošlog tjedna, nakon objave iscrpnoga nizozemskog
izvješća, Wim Kok preuzeo odgovornost - ne za počinjena zlodjela,
naravno - već zato što je dopustio da se ona uopće dogode, dok je on
bio šef vlade, piše britanski dnevnik.
Takav načelan čin ne događa se često. Francuzi, čiji je odnos prema
Srbima često bio sumnjiv, u najmanju ruku, nikad nisu učinili ništa
slično. Politika ima veze s tim. Kokov mandat dobroćudnog
patrijarha koalicijske vlade desnog centra ionako je počeo
zapinjati. Ipak, ponio se kao gospodin.
Ponajprije se postavlja pitanje kako se nizozemska bojna uopće
mogla upetljati u tako stravično stanje. Što su mislili da rade u
srpnju 1995., dok su sjedili u svojim raspršenim promatračnicama
oko Srebrenice, lagano naoružani, bez pravih obavještajaca, a
nemaju dovoljno ljudi poraziti srpsku vojsku?
(...) Poput pravih trgovaca, Nizozemci su često pretpostavljali da
se ne trebaju uvaljivati u nevolju, dokle god spuštaju pogled kad
vide velike dečke da idu u rat. Politika neutralnosti zadržala ih je
izvan Prvog svjetskog rata, a poput pravih naivaca, mislili su da
neće trebati prljati ruke i kada je Hitler počeo uzimati komade
Europe. (...)
Nakon rata, Nizozemci su postali država dobročinitelja i
moralista. Dobročinstvo - velike količine pomoći, diplomatske
inicijative itd. - često je bila lijepa stvar; dok moraliziranje
često baš i nije. Ima nešto licemjerno u tome da mala država u Europi
preuzme ulogu "vodeće države" u međunarodnoj moralnosti. Ali 1995.
Nizozemci su znali da propovijedi i novac nisu dovoljni. Trebalo je
učiniti nešto više zbog etničkog čišćenja u Europi, pa su zato i
odlučili sami zasukati rukave.
Ideja da se nizozemske postrojbe s modrim kacigama UN-a mogu nositi
s razularenom vojskom bila je jednako naivna kao i pretpostavka da
se od Hitlera može obraniti neutralnošću. Činjenica da ni UN, ni
bilo koja druga sila, nisu ništa učinili da im pomognu, bila je
nešto puno gore od naivnosti.
Jer, tužna priča o nizozemskom dobročinstvu sadrži neke smjernice
koje idu mnogo dalje od granica Nizozemske. Prvo, ona nas treba
izliječiti od iluzije da slanje UN-ovih mirotvoraca u vojne misije
može završiti ikako drukčije osim katastrofalno. Vojnici ne mogu
biti neutralni u ratu. Neki zavedeni ljudi doista mogu vjerovati da
će nazočnost plavih kaciga zaustaviti Srbe od njihovih ubilačkih
nakana. Ali, zapravo su postrojbe UN-a ponudile zgodan razlog
Britaniji, Francuskoj i SAD-u, dakle silama koje su doista mogle
nešto učiniti, da niti ne pokušaju nešto učiniti. Nizozemci nisu
dobili zračnu potporu jer bi to riziku izložilo modre kacige. UN se
vojnom rješenju ispriječio na put. A to je itekako odgovaralo
Parizu i Washingtonu.
UN je poslužio kao alibi za mnogo više od nedjelovanja u bivšoj
Jugoslaviji. Ideja da UN može riješiti vojne krize bio je izgovor za
ponizozemčivanje velikog dijela Europe. Većina Europljana nakon
Drugog svjetskog rata, osim možda pokojeg Britanca, ali
definitivno svi Nijemci, htjeli su biti poput Nizozemaca iz
razdoblja nakon 17. stoljeća: dakle, poput bogatih trgovaca sa
snažnim neutralističkim tendencijama. Europska snaga i ponos bila
bi gospodarstvo ili kultura, a ne bi se više ulagalo u rat.
(...) Bilo kako bilo, poslijeratna Europa se znatno razoružala. Kad
se moramo suočiti s ozbiljnim nasiljem, okrenemo se UN-u. A kad ga
UN ne može zaustaviti, obraćamo se Amerikancima. A tada, i to vrlo
često, moraliziramo, zovemo ih kaubojima, zbog čega i zavrjeđujemo
njihov prijezir. Nizozemci sada snose svu odgovornost, ali pokolj u
Srebrenici je odgovornost cijele Europe, uključujući i Britance.
Jer, kada imate posla s ubojicama, dobročinstvo nije dobar izbor,
piše list.
SRBIJA
POLITIKA
22. IV. 2002.
Zašto kasne rezultati popisa stanovništva u RH - Brisanje Srba
Prošlo je već punih godinu dana otkako je u Hrvatskoj izvršen
redovni popis stanovništva, ali podataka o nacionalnom sastavu
današnje Hrvatske još uvijek nema. Takvo sasvim neuobičajeno
kašnjenje u objavljivanju rezultata popisa pokušava se objasniti
navodnim tehničkim problemima, što je prilično neuvjerljivo
pogotovo u današnje vrijeme kompjuterizacije, a naročito kada se
zna da i nekoliko puta veće zemlje sređene rezultate popisa
stanovništva objavljuju najduže poslije šest mjeseci.
Nezadovoljstvo ovakvim otezanjem u objavljivanju rezultata popisa
sve je prisutnije, a naročito u redovima srpske nacionalne
zajednice, u kojoj su uvjereni da je to upravo zbog njih, odnosno
zbog činjenice da je srpski narod u Hrvatskoj - kojem je prije
početka krvavog raspleta u RH oduzet status dotadašnjeg
ravnopravnog naroda i političkog subjekta - bio izložen etničkom
čišćenju s katastrofalnim posljedicama po njega, ali i po zemlju
koja je to dozvolila. Posebno ih zabrinjava činjenica da je ovaj put
u popisu stanovništva primijenjena metoda po kojem se oni koji su
godinu dana izvan matične zemlje više ne smatraju njenim
stanovnicima, a naročito kako je to pravilo primijenjeno u
Hrvatskoj. Na taj način je iz stanovništva Hrvatske izbrisan veliki
broj srpskih izbjeglica od ratnih zbivanja koji su se sklonili u
Jugoslaviju, Bosnu i Hercegovinu ili u treće zemlje, a istovremeno
se to nije primjenjivalo na građane hrvatske nacionalnosti koji su
na radu izvan Hrvatske već godinama.
Direktor Državnog zavoda za statistiku RH Marijan Gredelj potvrdio
je, na primjer, da je od 48.000 popisnica koje su među srpskim
izbjeglicama iz Hrvatske u SRJ i BiH prikupili aktivisti Srpskog
narodnog vijeća prihvaćeno tek oko 11.500, dok su ostalih 36.500
odbijene "jer ne zadovoljavaju uvjete". (...) Jedan od razloga za
ovoliko kašnjenje objavljivanja rezultata popisa stanovništva u
Hrvatskoj upravo je i "češljanje" ovih popisnica s podacima građana
RH srpske nacionalnosti koji su izbjegli u Jugoslaviju i BiH, a što
je rađeno ručno. (...)
Zašto se ovako zamrsio popis stanovništva u Hrvatskoj isključivo u
vezi s građanima srpske nacionalnosti nije teško zaključiti kada se
zna da od postotka učešća neke nacionalne zajednice u ukupnom
stanovništvu Hrvatske ovisi i njeno učešće u lokalnoj i državnoj
vlasti. Ovo drugo eventualno dolazi u obzir samo za Srbe, kao
najbrojniju sada nacionalnu manjinu (do "Božićnog Ustava"
donesenog u prosincu 1990. bili su ravnopravni narod u Hrvatskoj),
jer postojeći Ustavni zakon o pravima nacionalnih manjina predviđa
da ona zajednica koja sudjeluje u stanovništvu s najmanje osam
posto ima pravo na razmjerno predstavljanje i u Saboru i ostalim
tijelima državne vlasti. Ta odredba je svojedobno suspendirana, a
sada se priprema novi ustavni zakon u kojem se koplja lome treba li
taj postotak smanjiti na 6 posto (zbog provedenog etničkog
čišćenja) ili ga treba sasvim ukinuti, piše Politika.
FRANCUSKA
AGENCE FRANCE PRESSE - AFP *
25.IV.2002.
Njemačka se potvrđuje kao pozadinska baza islamističkog terorizma
"Činjenica da je u Njemačkoj u utorak uhićeno jedanaest osoba
osumnjičenih za terorizam potvrđuje tezu koja se spominjala nakon
atentata 11.IX.2001., prema kojoj je ova zemlja postala pozadinska
baza mreže terorističkih islamističkih organizacija.
Pače, ova zadnja operacija njemačke policije spriječila je, čini
se, atentat na vlastitom tlu. Postoje znaci koji upućuju da ta
skupina 'priprema ozbiljan čin u Njemačkoj', a pripada njemačkom
ogranku palestinske sunitske organizacije 'Al Tawhid', rekao je
glavni savezni tužitelj Kay Nehm.
U prilikama krize na Bliskom istoku, ocijenio je da su moguća meta
židovski i američki interesi.
Po mišljenju Saveznog tužiteljstva, jedanaest islamista pripada
mreži koje je otkriven samo dio, a mogli bi zaredati i drugi pozivi
na sud.
Nazočnost ovih ljudi u Njemačkoj još je jednom potvrdila mišljenje
da je ta zemlja izabrana da bude pozadinska baza muslimanskih
ekstremista koji su spremni na sve, pa i na primjenu terorističkog
nasilja.
Njemački puk i vlada otkrili su to sa zaprepaštenjem nakon
11.IX.2001., doznavši da su trojica kamikaza koji su sudjelovali u
protuameričkim atentatima, među kojima i Mohammed Atta, godinama
živjeli u Hamburgu (sjever) a da nikada nisu izazivali pozornost.
No sve su češći bili znaci upozorenja.
U rujnu 1998., financijaš i, pretpostavlja se, dobavljač oružja za
Bin Ladenovu mrežu Mamduh Mahmud Salim uhićen je u Bavarskoj (jug),
a zatim izručen Sjedinjenim Državama. 25. i 26.XII.2000. u
Frankfurtu (zapad) uhićena su četvorica islamističkih terorista
kod kojih je nađeno oružje i eksploziv, a peti, koji je pripadao
istoj skupini, pozvan je u travnju 2001. na sud u Karlsruheu
(zapad).
Sva su petorica osumnjičena da su pripremali atentat na božićnom
sajmu u Strasbourgu i sada im se sudi u Frankfurtu. Jedan od njih
priznao je u utorak na sudu da je njihov cilj zapravo bila sinagoga u
tom gradu u istočnoj Francuskoj, ali je opovrgnuo bilo kakvu vezu s
najtraženijim čovjekom na planetu, bivšim milijarderom saudijskog
podrijetla Osamom bin Ladenom i njegovom organizaicijom Al Kaidom,
premda njemačko državno tužiteljstvo vjeruje suprotno.
Napad od 11.IV. na sinagogu na tuniskom otoku Djerbi doveo je
njemačke istražitelje na trag nove radikalne islamističke
ispostave sa sjedištem na području Duisbourga (zapad), čiji su
članovi, kako se čini, bili u vezi s Al Kaidom i kamikazama od
11.IX.
Savezno je tužiteljstvo pokrenulo istragu protiv 'nekoliko osoba'
s tog rurskog područja, napose protiv Christiana G., koji se
obratio na islam i dobio ime Abu Ibrahim. Potonji je četrdeset
minuta prije eksplozije telefonski razgovarao s vozačem kamiona,
osumnjičenikom za atentat.
Berlin je u takvim prilikama odlučio reagirati preko svog ministra
unutarnjih poslova Otta Schilyja, prihvaćajući dvije skupine mjera
koje, među ostalim, omogućavaju da se u Njemačkoj sudbeno gone
članovi eksremističkih organizacija koji su aktivni izvan zemlje,
da se zabrane neke ekstremističke islamističke organizacije i da se
u putovnice uvedu biometrička mjerila identifikacije (šarenica
oka, otisci prstiju, holografija ruke ili lica...).
Manevarski prostor Ureda za zaštitu Ustava (unutrašnje
obavješćivanje) proširen je, pa sada može dobivati podatke od
banaka, zrakoplovnih tvrtka, kao i od poduzeća za
telekomunikacije. Prihvaćen je i prijedlog zakona kojim se treba
osnažiti borba protiv financiranja terorizma.
'Kancelar Gerhard Schroeder i svi mi rekli smo puku nakon atentata
11.IX. da moramo biti oprezniji i to i činimo', rekla je u srijedu
ministrica pravosuđa Herta Daeubler-Gmelin na radijskoj postaji
Deutschlandfunk."
LE MONDE
25.IV.2002.
Njemačka oprezno komentira francusku 'nezgodu na putu'
"'To je zabrinjavajuće', rekao je Joschka Fischer, ministar
vanjskih poslova. 'Žalosno', dodao je Gerhard Schroeder. Edmund
Stoiber, kandidat desnice za premijera suzdržao se od bilo kakva
komentara, prepuštajući malom broju pomoćnika brigu da kratko
komentiraju iznenađujući prvi krug francuskih predsjedničkih
izbora.
Daleko smo od osjećaja i komentara koji su u Njemačkoj pratili
izborni uspjeh Joerga Haidera u Austriji. Njemačka ga je ljevica
tada oštro osudila; kršćansko-demokratska desnica iz CDU-a jednako
se odlučno distancirala, dok se njezino bavarsko krilo u CSU-u
zanijelo upozoravajući na sustavne napadaje na austrijske
populiste i njihova vođu.
Danas prevladava umjerenost i oprez. Čitava njemačka politička
klasa zadubljena u analizu rezultata regionalnih izbora u Saskoj-
Anhaltu, gdje su socijaldemokrati iz SPD-a 21.IV. izgubili vlast,
našla se u neobranu grožđu. Zatim je, užasnuta, odlučila gotovo u
tišini pričekati drugi krug, vjerujući kako Jean-Marie Le Pen nema
nikakvih izgleda da uđe u Elizejsku palaču.
Francuska, glavna saveznica Njemačke, nalazi kod njezinih čelnika
isprike kakve nije imala Austrija. 'Za razliku od austrijskog
slučaja, grubo je u ponedjeljak obrazložio savjetnik u vladi,
francuske stranke nisu htjele spavati s Le Penom'. 'Premda su
razlozi afere mnogobrojni, to je ponajprije nezgoda na putu koja
neće imati izravne posljedice, jer će Chirac na koncu proći', dodao
je drugi. U cjelini, njemačka politička klasa vjeruje 'Francuskoj i
njezinu demokratskom sustavu koji će se osvijestiti', kaže treći.
No zabrinutost se ipak osjeća. 'Dvadeset posto glasova za desnicu
koja je toliko ekstremna, rasistička i ksenofobna, to je teško
priznati', kaže taj visoki dužnosnik. (...)
Nitko međutim ne misli da bi 'francuski primjer' mogao biti poguban
za Njemačku. Sustav i politički utjecaj velikih stranaka odveć se
razlikuju da bi se mogli uspoređivati. Regionalni izbori u Saskoj-
Anhaltu, na kojima populistička desnica nije mogla prijeći prag od
pet posto, dok je četiri godine ranije stranka krajnje desnice u
istoj pokrajini dobila 13 posto, potvrđuju tu činjenicu.
Glasila pak, koja nisu obvezana na diplomatsku suzdržanost, bila su
manje oprezna. 'Sueddeutsche Zeitung', zacijelo među najoštrijima
kada je riječ o ocjeni događaja, nije poštedio ni 'trojku
trockističkih kandidata' ni 'Jeana-Pierrea Chevenementa,
izgubljenog sina Socijalističke stranke' koji su, po mišljenju
lista, odgovorni za 'pobijanje petogodišnjeg rada vlade' Lionela
Jospina.
To je također jedini list koji ne odbacuje mogućnost da učinak Le
Pena potraje do parlamentarnih izbora koji će mu, zahvaljući
podjeli među protivnicima, omogućiti izbor većeg broja zastupnika
nego što obično ima. Jamačno zbog toga Njemačka potajno strahuje i
taj strah ne može zanemariti premda ga smatra nevjerojatnim", piše
Georges Marion.
Iznimka u francuskom govornom području u Belgiji: nema krajnje
desnice
"Belgija je podijeljena popola: taj stari kliše je istinit ako se
misli na položaj krajnje desnice u zemlji. G. 2000., u Flandriji je
iz redova neofašista izabran 461 gradski vijećnik, u Valoniji 6, a u
Bruxellesu 2, koji je službeno dvojezičan, ali se u njemu većinom
govori francuski. U parlamentu ima 15 flamanskih eksremista iz
Vlaams Bloka i nijedan govornik francuskog jezika.
Desni eksremizam na izborima ne premašuje tri posto u frankofonoj
Belgiji. Ta je promjena to neobičnija što je sredinom 90-ih ta
politička struja bila blizu praga od 10 posto. Svijest o pogubnosti
ekstremizma dovela je do mobilizacije stranaka, organizacija i
glasila. 'Htjeli smo raspravljati o nekim pitanjima kao što su
nezaposlenost i nesigurnost zaobilazeći opsjednutost
useljavanjem', obrazlaže Vincent De Coorebyter, glavni direktor
Crispa, središta za politička istraživanja.
Tradicionalne stranke koje predvode zeleni nastojale su izbjeći
bilo kakvo odstupanje u svezi s tom temom, pa je radi borbe s
rasizmom utemeljeno državno tijelo Središte za jednake izglede.
'Tako su stranke lišile krajnju desnicu mogućnosti da se nadmeće u
svezi s nesigurnošću, premda je to pravo pitanje, u Valoniji kao i
drugdje', kaže Pascal Delwit, politolog na Slobodnom sveučilištu u
Bruxellesu. Valonsko je društvo još uvijek utemeljeno na
'općinskom načelu' i bogato masovnim strankama. Sama frankofona
Socijalistička stranka u Valoniji ima članova koliko i francuski
PS. Dijalog između građana i zastupnika jednostavan je u sklopu
općine.
'Time se djelomice tumači činjenica da nema rascjepa između
radničke narodne klase i socijaldemokratske ljevice, kao što je
slučaj u Francuskoj, ali i u Norveškoj i u Danskoj', misli Pascal
Delwit. 'Općenito, ljevica i desnica imaju jasan identitet',
ističe politolog. Organizacije su također pridonijele
neprihvaćanju krajnje desnice načinivši od mobilizacije protiv nje
jedan od svojih prioriteta. Kada je riječ o glasilima - za razliku
od flamanskih - uvijek su joj uskraćivali pravo glasa, pa i kada su
je htjeli sotonizirati.
Četiri glavne frankofone stranke koje zagovaraju pravo glasa za
strance na općinskim izborima, zauzimale su se za ukidanje javne
pomoći Vlaams Bloku koja se izdvaja za sve stranke zastupljene u
parlamentu. Te su dvije zamisli naišle na otpor Flamanaca. Stranke
na sjeveru zemlje drže se jedino načela 'sanitarnog kordona', tj.
izolacije ekstremista i odbijanja bilo kakva saveza s njima", piše
Jean-Pierre Stroobants.
NJEMAČKA
FRANKFURTER ALLGEMEINE ZEITUNG
25. IV. 2002.
Nacionalna fronta
"Onaj tko danas u razgovoru s češkim političarima progon Nijemaca
iz Čehoslovačke 1945. i 1946. godine nazove nepravdom, u većini
slučajeva nailazi na odbijanje. Često kažu da je to zaključeno
poglavlje povijesti i da se po tomu ne smije tresti.
Tako je već jedanput, prije osam godina počeo uvodnik ovoga lista. U
odnosu Nijemaca i Čeha otad se mnogo toga promijenilo, mnogo se toga
poboljšalo. Uskoro će se približiti i u Europskoj uniji i imati više
zajedničkoga nego ikada ranije. No jesu li već uistinu tako bliski
kako se čini? Dijele li već najvažnije vrijednosti i predodžbe?
U uvodu navedena tvrdnja još je uvijek točna. Nijemce i Čehe
razdvaja ponor kad svoj pogled usmjere u prošlost koja još uvijek
ima veću moć nad sadašnjošću i budućnošću nego što to političari
žele priznati. Još uvijek većina Čeha jednako kao i cijela
politička elita drže da je obespravljenje i progon milijuna
Sudetskih Nijemaca i Mađara poslije Drugog svjetskog rata bilo
potrebno, zakonito i opravdano. Stoga je u deklaraciji iz 1997.
uzalud tražiti rečenicu koja progon naziva nepravdom. Poslije
godinu i pol dugih pregovora Prag je pristao na formulaciju da je
progonima 'nedužnim ljudima nanijeto mnogo patnje i nepravde'.
Fina, ali za češku stranu bitna razlika na koju je ukazao čak i
predsjednik Havel.
Budući da je prevladavajuće mišljenje na Vltavi bilo i jest da je
bilo ispravno istjerati Nijemce iz zemlje, i budući da su se češke
stranke nadmetale da u narodu učvrste to uvjerenje, i predsjednik
vlade Zeman mogao je na petu obljetnicu deklaracije
unutarnjopolitički nekažnjeno širiti teze o Sudetskim Nijemcima
koje su daleko od napornih kompromisa deklaracije i koje u zapadnoj
Europi slove kao neprihvatljive. Zeman se morao odreći samo posjeta
saveznog kancelara Schroedera.
No u Pragu su se, nakon što su ponajprije u Njemačkoj i Austriji ali
i u Mađarskoj odjeknule kritike 'zemanijade', lijevi i desni tako
tijesno zbili u obrani nacionalnih interesa, da se moglo
povjerovati u uskrsnuće 'Nacionalne fronte' iz doba komunista.
Potonji su, kako bi se inozemstvu moglo pokazati potpunu
jednodušnost, čak pušteni iz političke izolacije koja je trajala
više od desetljeća. Od tada češka svestranačka koalicija, ojačana
dragovoljačkom četom pravnika i povjesničara, brani republiku od
navodnog napada na češku državnost, čak 'na europski poslijeratni
poredak'. Čuvari čeških nacionalnih interesa iza zahtjeva da se
Prag kao budući punopravni član 'zajednice vrijednosti' EU
politički distancira od progona, ne žele naći ništa manje od takvih
revizionističkih motiva. Zapad se može podsmjehivati strašilu koje
izgrađuju češki političari kao apsurdu, no na Vltavi ga, to
pokazuje i sada usvojena rezolucija parlamenta, uzimaju zdravo za
gotovo.
Pri tomu je govorkanje o navodnoj prijetnji kojom se može širiti
češki iskonski strah od ponovnog otvaranja 'njemačkog pitanja',
puka besmislica. Ne radi se o mijenjanju povijesti, pomicanju
granica, razvlašćivanju češkog stanovništva u bivšoj Sudetskoj ili
o vraćanju na staro drugih činjenica stvorenih prije šest
desetljeća, poslije rata kojega je započeo Hitler. Spor oko
Beneševih dekreta ne vrti se oko materijalnoga, nego oko pitanja
morala i prava: mogu li postojati okolnosti pod kojima optužba
kolektivne krivnje i u nastavku obespravljenje i progon cijelih
narodnosnih skupina ne mogu biti nepravda? Najkasnije od prizora
Miloševićevih ratova zbog progona koji su nekima tek tada otvorili
oči za značenje tog pojma, postoji jednodušan europski odgovor:
progon 'se nikada ne može opravdati. Progon je (...) uvijek
nepravda' (Gerhard Schroeder).
Puno više od odobravanja tom temeljnom europskom uvjerenju ne može
se u šestom desetljeću poslije svršetka rata razumno zahtijevati ni
od Čeha. Taj se kulturni narod koji inače želi biti mjeren najvišim
mjerilima, ipak ne može poštedjeti tih zahtjeva. Ne bi bilo
nemoguće ispuniti ih: praški parlament mogao bi ukinuti Beneševe
dekrete 'ex nunc', dakle od sada, bez posljedica za do sada stvorene
činjenice. Umjesto toga, češko je narodno zastupništvo izjavilo da
su dekreti 'potrošeni' i da više ne mogu biti temelj novih 'pravnih
odnosa' - dakle da se Nijemci i Mađari više ne moraju bojati da će
biti razvlašteni i prognani čim stupe na češko tlo. U Bruxellesu i
drugdje to se možda može ocijeniti kao uspjeh. Zapravo rezolucija
parlamenta u Pragu zagovara nesposobnost i nacionalističkim
mišljenjem hranjeno neraspoloženje da se oslobodi simbola
najmračnijeg poglavlja češke povijesti. Češka politika je u
srijedu upropastila priliku da iza sebe ostavi shvaćanja i načine
mišljenja neposrednog poslijeratnog doba. Očito se i s njima može
postati članom EU-a. Duhu koji bi morao prožimati ujedinjenu
Europu, s takvom se prtljagom ipak ne može približiti", zaključuje
Berthold Kohler u uvodniku lista.
DPA *
25. IV. 2002.
Kuda s Arafatom? - Palestinski vođa postaje Sharonov problem
"Jaser Arafat sve više postaje osobni problem Ariela Sharona. Već
gotovo šest mjeseci izraelski predsjednik vlade drži palestinskog
vođu u njegovom glavnom stanu a od prije četiri tjedna Arafat je
tamo zatvoren na najmanjem prostoru s nekolicinom suradnika,
policajaca, simpatizera i pet zatvorenika. No Sharonovi prvotni
planovi da se svojeg osobnog zakletog neprijatelja ako zatreba
riješi i silom, do sada su propali zbog otvorenog protivljenja SAD-
a i Europe. I unatoč ili možda upravo zbog njegove prisilne
izolacije, 72-godišnji bolesni šef PLO-a opet je omiljen među
svojim stanovništvom.
U potrazi za izlazom, Sharon je u četvrtak došao s novom zamisli:
Arafat bi se mogao povući pojas Gaze, izjavio je predsjednik vlade
dnevniku 'New York Times'. Tamo bi mogao dokazati želi li se uistinu
boriti protiv terorizma. No Palestinci su to odmah odbili. Boje se
da Sharon time želi konačno podijeliti autonomna područja kako bi
zatim učvrstio izraelski nadzor nad zapadnim Jordanom.
Sharonovo beskompromisno držanje koje dijeli većina Izraelaca,
međunarodno je izazvalo suprotno. Iako mnoge vlade - i SAD - imaju
velike dvojbe u Arafatovu političku volju, potvrđuju ga kao
'izabranog predstavnika' palestinskog naroda. Redoviti posjeti
visokih političara poput američkog ministra vanjskih poslova
Colina Powella ili Javiera Solane, služe i kao Arafatovo 'životno
osiguranje'.
Ponajprije se palestinski političari i dalje boje da će Sharon dati
ubiti palestinskog vođu u nekom vojnom napadu ili ga barem prognati
u neku treću zemlju. Ipak veliki dijelovi njegovog pretežno desnog
kabineta drže da je mir između dvaju naroda moguć samo s novim,
umjerenim palestinskim vodstvom.
No cijela međunarodna zajednica u međuvremenu upozorava Sharona da
Arafatu ne smije pasti ni vlas s glave. Jer na taj bi način postao
mučenikom u arapskom svijetu. Posljedica bi mogli biti nemiri,
prosvjedi i destabilizacija susjednih zemalja Jordana i Egipta. U
palestinskim bi se područjima osim toga moglo opet rasplamsati
nasilje intifade i imati za posljedicu val terorističkih napada na
Izrael. Čak je i SAD prije nekoliko dana upozorio Sharona na
'nezamislive' posljedice osobnog napada na Arafata.
Ni prognanstvo 'raisa' (predsjednika) ne čini se rješenjem
Sharonova problema. Politički promatrači u Izraelu i među
Palestincima za sada drže isključenim da se nađe neka arapska ili
zapadna zemlja koja bi prihvatila šefa PLO-a koji je postao
simbolom palestinske oslobodilačke borbe.
'Arafat u prognanstvu neće pomoći Sharonu', drži palestinski
politolog i istražitelj mišljenja Ghassan Chatib: 'Sve dok Arafat
živi, ostat će vođa Palestinaca', kaže. Nitko se ne bi usudio u ovim
ga okolnostima u zapadnom Jordanu i pojasu Gaze 'učiniti
namjesnikom Izraela'. Arafat sam i dalje bi zadržao sve svoje
funkcije i blokirao sve pokušaje Izraela da izgradi novu
palestinsku vladu. Isto vrijedi, još više, za njegovo
protjerivanje u pojas Gaze.
U slučaju nasilne ili prirodne Arafatove smrti, politolog Chatib ne
vjeruje u izbijanje potpune anarhije u zemlji Palestinaca. 'Sva
naša istraživanja ukazuju da će (Arafatov) Fatah ostati dominantna
snaga. Arafatovo nasljeđe je jasno. Po njemu bi Abu Masen (Mahmud
Abbas) kao i Ahmed Kurei bili prirodni nasljednici predsjednika.
Ako Fatah imenuje Abu Masena (Arafatovog zamjenika), stanovništvo
će to prihvatiti, vjeruje Chatib.
'Vojni vođe' Palestinaca Džibril Radžub i Mohammed Dachlan ne bi,
naprotiv, imali nikakvih izgleda. No Izraelu i ostatku svijeta
jedno mora biti jasno, drži znanstvenik: 'Nijedan nasljednik ne
može si dopustiti da prema Izraelu bude umjereniji od Arafata. A to
bi očito oslabilo mirovni tabor među Palestincima'", piše
Christian Fuerst.
ITALIJA
LA STAMPA
25. IV. 2002.
Ispitivanje javnog mnijenja, a ne kompasi
"Iznenađujući francuski izborni rezultat ponovno je aktualnim
učinio probleme ispitivanja javnog mnijenja i njihovu sposobnost
predviđanja. Svi glavni instituti za ispitivanja javnog mnijenja
već dugo su donijeli odluku o mogućem drugom krugu između Chiraca i
Jospina; a prednost socijalističkog čelnika bila je procijenjena
na 4 do 5 posto. (...)
Da su prošlih tjedana mediji među vjerojatnim pretpostavkama
iznijeli i onu o drugom krugu s Le Penom, predizborna kampanja imala
bi sasvim drugačiju fizionomiju: na desnici, kao i na ljevici,
veliki naglasak stavio bi se na pitanja obrane demokracije i
temeljnih vrijednosti francuske republike, i možda bi došlo do
većeg sudjelovanja u glasovanju i manjeg raspršivanja među
kandidatima ljevice. Sve to navodi, još jednom, na ozbiljno
promišljanje ograničenja ispitivanja javnog mnijenja.
Posljednjih godina svjedočili smo smanjivanju sposobnosti
predviđanja kod predizbornih ispitivanja koja ovisi od većeg broja
neodlučnih birača, tendenciji da se odluku o glasovanju odgodi za
posljednje dane, kao i o promjeni mišljenja u završnoj fazi
kampanje (late swing).
No ipak ima i jedan aspekt kojega ne treba izostaviti: ima sve više
birača koji nisu dostupni ili spremni za interview; stope odbijanja
nisu ravnomjerno raspoređene nego više koncentrirane među
podupirateljima nekih stranaka. Taj samoizbor uzoraka doveo je do,
u ovom slučaju, podcjenjivanja Le Penovih birača. Isti fenomen
dogodio se i u Italiji prigodom parlamentarnih izbora 1996. i ticao
se Lege Nord, čiji se broj glasova (10.1 posto) pokazao mnogo većim
od onog u ispitivanjima javnog mišljenja pred izbore.
Ograničenjima tog instrumenta i smanjenju mogućnosti predviđanja
suprostavljen je porast očekivanja preciznosti od strane medija i
političara.(...)
Mediji bi ispravno postupili kad bi ponovno otkrili vrijednost
dvojbe i smanjili očekivanja (u nekim je slučajevima to prava
opsesija) da saznaju unaprijed izborni rezultat; politika, na
kraju, treba imati hrabrosti osloboditi se ispitivanja javnog
mnijenja koja su instrument spoznavanja ali, radi prirođenih
ograničenja instrumenta, ne mogu biti i kompas. Neki smatraju da
odricanje od predviđanja smanjuje privlačnost, korisnost, i,
posljedično, potražnju za ispitivanjima. Osobno smatram da kada su
u igri demokratska pravila tržišni interesi trebaju biti stavljeni
na stranu", piše Nando Pagnoncelli, glavni direktor 'Abacusa'.
AVVENIRE
25. IV. 2002.
Neka sablast Le Pena ne zastraši Europu
"Rezultati prvog kruga francuskih predsjedničkih izbora ne
najavljuje povoljne vjetrove za europske izgradnju i posebice
radove Konvencije koji su tijeku, a kojoj predsjedava Giscard
D'Estaign. Naravno, nije slučaj da se zapadne u krajnji pesimizam
koji bi mogao dovesti do slabijeg angažmana. No neočekivana potvrda
jedne prosvjedne desnice koja desetljećima među svojim predmetima
izrugivanja ima Europu ne najavljuje ništa dobro, ako desni centar
predsjednika Jacquesa Chiraca neće znati odlučno reagirati na te
zahtjeve, odolijevajući iskušenju da ih usvoji bez odgovarajućih
filtra. Ni na protivnoj strani stvari ne idu mnogo bolje: poniženje
jednog razumnog lijevog centra kojega predstavlja Jospin nastalo
je uslijed, među ostalim stvarima, odcjepljenja glasova
privučenih, osim iz razloga prosvjeda, zbrkom različitih etiketa:
staro-komunističkih, trockističkih, zelenih,
antiglobalističkih. Ta smušena ljevica je sigurno protivna
europskom sustavu Bruxellesa i Strasbourga, sustavu koji zapravo
ima očitu sklonost gospodarskom liberalizmu.
Dva mjeseca prije parlamentarnih izbora, poželjno je da u
Francuskoj lijeve snage s ozbiljnom europeističkom tradicijom,
počevši od socijalista, ne dođu u iskušenje, kako bi se ponovno
digle, potajno šurovati s nedosljednošću revolucionara iz
građanskih salona", piše Marina Corradi.