IT-FR-stranke, izbori, mediji-Politika IT-25.IV.LA STAMPA- I JAVNO MNIJENJE KRIVO ZA LE PENOV USPJEH? ITALIJALA STAMPA25. IV. 2002.Ispitivanje javnog mnijenja, a ne kompasi"Iznenađujući francuski izborni rezultat ponovno je aktualnim
učinio probleme ispitivanja javnog mnijenja i njihovu sposobnost predviđanja. Svi glavni instituti za ispitivanja javnog mnijenja već dugo su donijeli odluku o mogućem drugom krugu između Chiraca i Jospina; a prednost socijalističkog čelnika bila je procijenjena na 4 do 5 posto. (...)Da su prošlih tjedana mediji među vjerojatnim pretpostavkama iznijeli i onu o drugom krugu s Le Penom, predizborna kampanja imala bi sasvim drugačiju fizionomiju: na desnici, kao i na ljevici, veliki naglasak stavio bi se na pitanja obrane demokracije i temeljnih vrijednosti francuske republike, i možda bi došlo do većeg sudjelovanja u glasovanju i manjeg raspršivanja među kandidatima ljevice. Sve to navodi, još jednom, na ozbiljno promišljanje ograničenja ispitivanja javnog mnijenja. Posljednjih godina svjedočili smo smanjivanju sposobnosti predviđanja kod predizbornih ispitivanja koja ovisi od većeg broja neodlučnih birača, tendenciji da se odluku o glasovanju odgodi za
ITALIJA
LA STAMPA
25. IV. 2002.
Ispitivanje javnog mnijenja, a ne kompasi
"Iznenađujući francuski izborni rezultat ponovno je aktualnim
učinio probleme ispitivanja javnog mnijenja i njihovu sposobnost
predviđanja. Svi glavni instituti za ispitivanja javnog mnijenja
već dugo su donijeli odluku o mogućem drugom krugu između Chiraca i
Jospina; a prednost socijalističkog čelnika bila je procijenjena
na 4 do 5 posto. (...)
Da su prošlih tjedana mediji među vjerojatnim pretpostavkama
iznijeli i onu o drugom krugu s Le Penom, predizborna kampanja imala
bi sasvim drugačiju fizionomiju: na desnici, kao i na ljevici,
veliki naglasak stavio bi se na pitanja obrane demokracije i
temeljnih vrijednosti francuske republike, i možda bi došlo do
većeg sudjelovanja u glasovanju i manjeg raspršivanja među
kandidatima ljevice. Sve to navodi, još jednom, na ozbiljno
promišljanje ograničenja ispitivanja javnog mnijenja.
Posljednjih godina svjedočili smo smanjivanju sposobnosti
predviđanja kod predizbornih ispitivanja koja ovisi od većeg broja
neodlučnih birača, tendenciji da se odluku o glasovanju odgodi za
posljednje dane, kao i o promjeni mišljenja u završnoj fazi
kampanje (late swing).
No ipak ima i jedan aspekt kojega ne treba izostaviti: ima sve više
birača koji nisu dostupni ili spremni za interview; stope odbijanja
nisu ravnomjerno raspoređene nego više koncentrirane među
podupirateljima nekih stranaka. Taj samoizbor uzoraka doveo je do,
u ovom slučaju, podcjenjivanja Le Penovih birača. Isti fenomen
dogodio se i u Italiji prigodom parlamentarnih izbora 1996. i ticao
se Lege Nord, čiji se broj glasova (10.1 posto) pokazao mnogo većim
od onog u ispitivanjima javnog mišljenja pred izbore.
Ograničenjima tog instrumenta i smanjenju mogućnosti predviđanja
suprostavljen je porast očekivanja preciznosti od strane medija i
političara.(...)
Mediji bi ispravno postupili kad bi ponovno otkrili vrijednost
dvojbe i smanjili očekivanja (u nekim je slučajevima to prava
opsesija) da saznaju unaprijed izborni rezultat; politika, na
kraju, treba imati hrabrosti osloboditi se ispitivanja javnog
mnijenja koja su instrument spoznavanja ali, radi prirođenih
ograničenja instrumenta, ne mogu biti i kompas. Neki smatraju da
odricanje od predviđanja smanjuje privlačnost, korisnost, i,
posljedično, potražnju za ispitivanjima. Osobno smatram da kada su
u igri demokratska pravila tržišni interesi trebaju biti stavljeni
na stranu", piše Nando Pagnoncelli, glavni direktor 'Abacusa'.