AT-AR-US-GOSPODARSTVO-Gospodarski pokazatelji-Vlada-Organizacije/savezi AU 25. IV. PR: MMF NE MOŽE SPASITI NIJEDNU ZEMLJU OD PROPASTI AUSTRIJADIE PRESSE25. IV. 2002.Tango mortale"Stanje je ozbiljno - i beznadno. Nitko više nema
odgovor na slom Argentine. Ostavka koju je u utorak podnio ministar gospodarstva (peta u prošlih dvanaest mjeseci) oštro ilustrira nemoć preopterećenih aktera - uključujući i Međunarodni monetarni fond, utjelovljenje nemoći u velikom stilu. MMF zna da više ne može financirati vlade koje boluju od teškog monetarnog proljeva. No, nema ni pozitivnu alternativu.Dosadašnja politika MMF-a bila je obilježena uvijek istom procedurom: jeftin novac u zamjenu za obećanje određene vlade, vezano za stabilizaciju proračuna kroz kresanje izdataka i povećanje poreza. Doduše, te su mjere u pravilu kočile gospodarski razvoj i izazivale socijalne nemire, ne osiguravajući istodobno dugotrajno poboljšanje budući da su temeljni uzroci problema ostali nedirnuti: riječ je o korupciji, pretjeranoj birokratizaciji, protekcionizmu i populističkoj tradiciji koja je posebno u izbornim godinama silila na maženje određene biračke klijentele na račun države. Ta bi se tradicija u pravilu gotovo
AUSTRIJA
DIE PRESSE
25. IV. 2002.
Tango mortale
"Stanje je ozbiljno - i beznadno. Nitko više nema odgovor na slom
Argentine. Ostavka koju je u utorak podnio ministar gospodarstva
(peta u prošlih dvanaest mjeseci) oštro ilustrira nemoć
preopterećenih aktera - uključujući i Međunarodni monetarni fond,
utjelovljenje nemoći u velikom stilu. MMF zna da više ne može
financirati vlade koje boluju od teškog monetarnog proljeva. No,
nema ni pozitivnu alternativu.
Dosadašnja politika MMF-a bila je obilježena uvijek istom
procedurom: jeftin novac u zamjenu za obećanje određene vlade,
vezano za stabilizaciju proračuna kroz kresanje izdataka i
povećanje poreza. Doduše, te su mjere u pravilu kočile gospodarski
razvoj i izazivale socijalne nemire, ne osiguravajući istodobno
dugotrajno poboljšanje budući da su temeljni uzroci problema
ostali nedirnuti: riječ je o korupciji, pretjeranoj
birokratizaciji, protekcionizmu i populističkoj tradiciji koja je
posebno u izbornim godinama silila na maženje određene biračke
klijentele na račun države. Ta bi se tradicija u pravilu gotovo
uvijek pokazala jačom od odluke o štednji, potkopavajući
djelotvornost privatnih poduzeća i rezultirajući sve većim
porezima i posljedičnim pojačanim izbjegavanjem poreznih obveza.
Kada bi pak sve to postalo prevelik financijski teret, MMF bi
ponovno morao uskočiti novim novcem.
Razumljiva je i ispravna nespremnost da se i ubuduće olako
dodijeljenim kreditima ohrabruje 'neodgovorna gospodarska
politika', kao što je izjavio američki ministar financija O'Neill.
No, ni stroža praksa MMF-a neće zasada potaknuti bolje rezultate.
Općenito vlade naprednijih zemalja znaju kakva je vrsta
gospodarske i financijske politike 'odgovorna' za takav razvoj
događaja. No, one također znaju da u slučaju sumnje moraju ipak
izabrati politički oportunu opciju kako bi ostale na vlasti.
Zahtijevati od zemlje koja se nalazi u poznatoj gospodarskoj
nevolji da se odmah počne odgovorno ponašati značilo bi zahtijevati
od nje da radikalno prekine s tradicijama svog političkog sustava.
Dakle, to bi značilo tražiti od Argentine - ostanimo na tom slučaju
- da dugoročno postane u najmanju ruku - recimo - Španjolska.
Tako nešto nije nemoguće ali je vrlo malo vjerojatno. Usprkos tome,
upravo je Argentina pokazala da je spremna odvažiti se na određeni
napredak: mudro uočivši vlastite nedostatke, ta se zemlja u prvoj
polovini devedesetih godina sama odrekla dijela svojih suverenih
prava - povjerivši svoju financijsku politiku američkoj središnjoj
banci i prodavši ključna poduzeća inozemnim vlasnicima. Nakon toga
ponovno se prepustila nekadašnjoj bezbrižnoj komociji u kojoj su se
dugovi povećavali više od gospodarskog rasta.
Danas se svi akteri suočavaju s ruševinama svoje politike. Polako
sviće spoznaja da čak ni organizacija poput moćnog MMF-a ne može
odvesti neku zemlju u blagostanje niti je spasiti od propasti.
Ključ blagostanja leži isključivo u samoj toj zemlji, u njezinim
tradicijama i institucijama, u razvijenosti pravne države i
otvorenosti, u načinu na koji politička kasta povezuje
maksimizaciju glasova s odgovornošću (...)", upozorava na kraju
komentara Michael Prueller.