GB-US-DE-IL-mediji - dp-Glasila/mediji-Politika-Terorizam-Ratovi-Gospodarstvo/poslovanje/financije DNEVNI PREGLED BR. 72 12. TRAVNJA 2002. BRITANSKI RADIO - BBC11. IV. 2002.Pregled tiska"Izraelska vojna akcija na palestinskom
teritoriju dominira stranicama svih vodećih britanskih novina, kao i izvještaj nizozemske vlade o masakru u Srebrenici, dok se nekoliko novina osvrće i na osnivanje Međunarodnog kaznenog suda.'The Times' ističe kako je izvještaj nizozemske vlade o masakru u Srebrenici oslobodio krivnje Slobodana Miloševića i odgovornost za ubojstvo pripisao Ratku Mladiću i Ujedinjenim narodima koji su mirovnim snagama davali nejasne zapovijedi. Izvještaj će sasvim sigurno iskoristiti odvjetnici koji pomažu Slobodanu Miloševiću u Haagu, piše Times. Sličnu ocjenu iznosi i 'The Independent' koji upozorava da bi izvještaj mogao oslabiti argumente haaškog tužiteljstva u slučaju Milošević. Bivši jugoslavenski predsjednik je između ostalog optužen za genocid, pri čemu je ubojstvo Bošnjaka u Srebrenici jedno od najtežih djela koja mu se stavljaju na teret. U izvještaju se jasno konstatira da vlasti u Beogradu nisu krive, dok uloga Radovana Karadžića nije jasna, jer Karadžić i Mladić u to vrijeme nisu bili u najboljim odnosima. Izvještaj u mnogome otežava posao
BRITANSKI RADIO - BBC
11. IV. 2002.
Pregled tiska
"Izraelska vojna akcija na palestinskom teritoriju dominira
stranicama svih vodećih britanskih novina, kao i izvještaj
nizozemske vlade o masakru u Srebrenici, dok se nekoliko novina
osvrće i na osnivanje Međunarodnog kaznenog suda.
'The Times' ističe kako je izvještaj nizozemske vlade o masakru u
Srebrenici oslobodio krivnje Slobodana Miloševića i odgovornost za
ubojstvo pripisao Ratku Mladiću i Ujedinjenim narodima koji su
mirovnim snagama davali nejasne zapovijedi. Izvještaj će sasvim
sigurno iskoristiti odvjetnici koji pomažu Slobodanu Miloševiću u
Haagu, piše Times.
Sličnu ocjenu iznosi i 'The Independent' koji upozorava da bi
izvještaj mogao oslabiti argumente haaškog tužiteljstva u slučaju
Milošević. Bivši jugoslavenski predsjednik je između ostalog
optužen za genocid, pri čemu je ubojstvo Bošnjaka u Srebrenici
jedno od najtežih djela koja mu se stavljaju na teret. U izvještaju
se jasno konstatira da vlasti u Beogradu nisu krive, dok uloga
Radovana Karadžića nije jasna, jer Karadžić i Mladić u to vrijeme
nisu bili u najboljim odnosima. Izvještaj u mnogome otežava posao
glavne tužiteljice Carle del Ponte, kojoj i inače nije lako
povezati Miloševića sa Srebrenicom, ocjenjuje 'The Independent'.
List ipak dodaje da bi glavna tužiteljica mogla doći do dokaza koji
nisu bili dostupni autorima izvještaja nizozemske vlade.
'The Financial Times' u prvi plan ističe dio izvještaja u kojem se
navodi da nizozemski vojnici nisu mogli spriječiti ubojstvo
srebreničkih Bošnjaka zbog pogrešaka političara. Mirovna misija
bila je pogrešno postavljena i praktično nemoguća. Nizozemska
vlada je u potrazi za međunarodnim ugledom pristala da njeni
vojnici izvrše zadatak koji druge zemlje nisu prihvatile, piše 'The
Financial Times', ocjenjujući da masakr u Srebrenici i danas muči
savjest nizozemskih političara. Prema riječima Hansa Blooma,
direktora Nizozemskog instituta za ratnu dokumentaciju, koji je
objavio izvještaj, Ratko Mladić je krivac za organizirani masovni
pokolj, ali su nizozemski vojnici predajom bošnjačkih civila
srpskoj vojsci, skoro postali suučesnici u etničkom čišćenju,
navodi 'The Financial Times'.
'The Daily Telegraph izdvaja ocjenu da loše opremljeni nizozemski
vojnici u Srebrenici nisu bili u stanju obraniti ni sebe.
I u europskim dnevnim novinama znatan prostor dobili su komentari
nizozemskih izvješća o prepuštanju Srebrenice srpskoj vojsci.
U komentaru naslovljenom 'Lekcije Srebrenice', njemački
'Frankfurter Rundschau' pozdravlja izlazak nizozemskog izvješća o
pokolju Bošnjaka u srpnju 1995. godine. List dodaje, kako je tek
nakon tih krvavih događanja NATO iskoristio vojnu silu te nametnuo
prekid vatre, što je dovelo do mirovnog sporazuma. Kritičniji je
švicarski 'Le Temps', koji navodi, da se unatoč 6.800 stranica
dugom izvješću čini kako je ono nepotpuno jer nije relevantno
pokazana uloga nizozemskih vlasti, nego je sva krivica prebačena na
Ujedinjene narode".
(BBC)
GLAS AMERIKE - VOA
10. IV. 2002.
Ostvaren pravni temelj za osnivanje stalnog Međunarodnog kaznenog
suda. Prilog Ivice Puljića.
Četiri godine nakon usvajanja sporazuma o osnivanju stalnog
Međunarodnog kaznenog suda na Diplomatskoj konferenciji u Rimu, 60
zemalja je ratificiralo taj dokument čime je ostvaren pravni temelj
za osnivanje tog suda. Mnogi se stručnjaci slažu da bi taj sud
predstavljao najvažniju instituciju za praćenje poštivanja
ljudskih prava u posljednjih 50 godina.
Do 31. prosinca 2000. godine 139 zemalja potpisalo je sporazum, a
nakon što je 60-ta zemlja ratificirala taj dokument stekle su se
pravne osnove za utemeljenje suda. Prvo zasjedanje suda zakazano je
za rujan ove godine, a da bi neka država mogla sudjelovati u
njegovom radu mora prije toga ratificirati sporazum o osnivanju.
Richard Dicker jedan je od čelnih ljudi u međunarodnoj organizaciji
za zaštitu ljudskih prava ? Human Rights Watch:
= Ovo je povijesni razvoj događaja i napokon ćemo imati stalni sud
koji će imati ovlasti istraživati i podizati tužbu protiv djela
genocida, djela počinjenih protiv čovječnosti te protiv ratnih
zločina u slučajevima kada neki nacionalni sud, odnosno sud
određene države propusti to učiniti.
Međunarodni kazneni sud će moći istraživati i podizati optužbe samo
za one zločine koji budu počinjeni u vremenu nakon 1. srpnja ove
godine. To znači da će postojeći privremeni sudovi za ratne zločine
počinjene u bivšoj Jugoslaviji i Ruandi nastaviti s radom bez
ikakve povezanosti s novim Međunarodnim kaznenim sudom. Ti će
sudovi nastaviti s radom sve dok ne ispune svoje mandate. Najveća
prepreka osnivanju stalnog Međunarodnog kaznenog suda bile su
Sjedinjene Države čija se vlada opire osnivanju jedne takve pravne
institucije:
= Nesreća je to što se Sjedinjene Države protive osnivanju ovog
suda, ali ova institucija ima vrlo široku potporu u svijetu, tako da
će i bez američke podrške predstavljati učinkovit mehanizam. Nadam
se da će s vremenom američka vlada prepoznati u ovom sudu snagu koja
striktno poštuje zakon. Europske zemlje, američke saveznice,
pozvale su Sjedinjene Države da se ne protive osnivanju suda.
Gospodin Dicker ističe da je pomalo ironično da se američka vlada
protivi osnivanju stalnog Međunarodnog suda u trenutku kada diljem
svijeta traže međunarodnu pravnu i policijsku pomoć u borbi protiv
terorizma:
= To će biti vrlo kratkovidna taktika Bushove adminstracije da,
nasuprot velikom broju zemalja, ne sudjeluje u radu suda -
naglašava naš sugovornik.
Stalni međunarodni kazneni sud neće biti ni u kakvoj vezi s
Ujedinjenim narodima, kao što su to sadašnji sudovi za ratne
zločine u bivšoj Jugoslaviji i Ruandi. Međunarodni sud, skraćeno
nazvan ICC, potpuno je neovisna institucija koju su stvorile one
zemlje, poput Hrvatske, koje su željeli imati jednu neovisnu pravnu
instituciju. Naredni korak jest okupljanje onih zemalja koje su
ratificirale sporazum o osnivanju suda ili koje će to učiniti do
kraja lipnja. To će se dogoditi u rujnu u New Yorku kada će se
formirati i glavna tijela ovoga suda, izabrat će se suci i
tužitelji, a sjedište stalnog Međunarodnog kaznenog suda bit će u
Haagu.
Rusija tvrdi da je spriječila CIA-u
Predstavnik FSB-a je, kako se navodi, rekao da agencija ima, prema
njegovim riječima, 'sigurne dokaze špijunskih aktivnosti
Središnje obavještajne agencije' u Rusiji. FSB tvrdi da su američki
obavještajci koji su se predstavljali kao diplomati u Moskvi i u još
jednoj neimenovanoj bivšoj sovjetskoj republici pokušali
pridobiti tajne informacije o tehnologiji oružja i o ruskoj vojnoj
suradnji sa zemljama Zajednice Nezavisnih Država koju čine bivše
sovjetske republike.
FSB je imenovao dva navodna sudionika špijunske zavjere,
uključujući i jednog diplomata nižeg statusa u konzularnom odjelu
američkog veleposlanstva u Moskvi. Taj diplomat je navodno bio na
čelu spomenute operacije i, kako se navodi, već napustio zemlju.
Američko veleposlanstvo nije komentiralo te optužbe niti je
objavilo identitet diplomata o kojem je riječ. FSB je priopćio da je
uspio onemogućiti zavjeru Središnje obavještajne agencije i tako
spriječiti ozbiljnu sigurnosnu štetu.
Rusija i Sjedinjene Države su ne tako davno razmijenile optužbe o
navodnoj špijunaži. Prije nešto više od godinu dana Sjedinjene
Države su protjerale 50 ruskih diplomata pod optužbom za špijunažu
i Rusija je odgovorila protjerivanjem istog broja američkih
diplomata iz Moskve. Do najnovijih optužbi FSB-a dolazi samo mjesec
dana prije nego što predsjednik George Bush i ruski predsjednik
Vladimir Putin trebaju održati summit u Moskvi i Sankt
Petersburgu.
11. IV. 2002.
Iz tiska
Može li tehnologija spriječiti otmičare? Pripremila Andrea Tadić.
New York Times jutros se pita ? može li tehnologija spriječiti
otmičare. Među idejama koje predlažu stručnjaci su elektronski
kontrolirane zone zabrane letenja, daljinsko upravljanje otetim
zrakoplovom sa zemlje i prekidač 'za slučaj panike' koji bi uputio
zrakoplov na najbliže pogodno mjesto za slijetanje. Sve ove ideje,
međutim ? piše washingtnoski dnevnik ? nose sa sobom vlastite
sigurnosne rizike, vrlo su skupe i teško da bi u skoro vrijeme mogle
biti uporabljene u praksi.
Jedna od tema koja se može naći u gotovo svim dnevnicima je poziv
predsjednika Busha Senatu da se zabrani svako kloniranje ljudskih
bića. Predsjednik je ? piše Washington Post ? kazao da ljudski život
nije roba, dodavši da bi stoga trebalo zabraniti i reproduktivno
kloniranje, kao i kloniranje u terapeutske svrhe. Najtiražniji
američki dnevnik USA Today piše da je predsjednik u svojem govoru u
Bijeloj kući izrazio uvjerenje da opasnosti i etička pitanja vezana
uz kloniranje daleko nadilaze njegove prednosti.
(VOA)
DEUTSCHE WELLE - DW
11. IV. 2002.
Pregled tiska
Od međunarodnih tema i danas je Bliski Istok u središtu pozornosti
njemačkog tiska. Od čitavog niza napisa koji komentiraju
bezizlaznost nasilja i s izraelske i s palestinske strane,
izdvojili smo komentar Hamburger Morgenpost koji ipak nalazi
konkretan korak koji je barem pobudio reakciju. Ipak ima takvih
međunarodnih inicijativa koje borbene pijetlove na Bliskom istoku
ipak doista žuljaju da izazivaju čak i reakciju koja je i više od
mrzovoljnog odbijanja. U Izraelu je veliko nezadovoljstvo izazvala
vijest o uspostavi embarga na naoružanje i vijest da Izrael više
neće dobivati vojnu opremu iz Europske unije. Sasvim konkretno:
izraelskim Merkava tenkovima bi ubrzo moglo nestati rezervnih
dijelova za motor i pogon - koje dolaze iz Njemačke. A ako se zbog
toga barem jedan tenk manje bude kotrljao po zapadnom Jordanu, biti
će to do sada najveći prilog Europske unije mirnom rješenju na
Bliskom istoku. Uz to za Njemačku vrijedi: zakon o kontroli oružja
obavezuje nas da ne isporučjemo nikakav vojni materijal u krizna
žarišta. Izraelci i Palestinci imaju pravo na humanitarnu i
diplomatsku pomoć u traženju mira - ali nemaju nikakva prava na
isporuku još više ubojitog oružja, drži Hamburger Morgenpost.
Nastavljamo s vojnim temama jer je jučer njemački Ustavni sud donio
presudu kojom opća vojna obaveza ne krši ustavne odredbe. Tisak
gotovo jednoglasno pozdravlja tu odluku, ali list Muenchener
Merkur ide i korak dalje. Možda konačna presuda o općoj vojnoj
obavezi uopće neće biti izrečena u Njemačkoj. Otkako je Europski
sud - obzirom na jednakost medu spolovima - prije dvije godine
odredio da žene u Njemačkoj vojsci moraju služiti i s oružjem u ruci
- istodobno je postavljena i pravna bomba usred sustava opće vojne
obaveze. Jer ako smiju ravnopravno služiti vojsku - što je onda s
ravnopravnosti obaveze služenja? Upravo to pitanje će sljedećih
tjedana biti razmatrano u Luksemburgu. Sukladno zakonu o
ravnopravnosti spolova, tada se može očekivati presuda vojne
obaveze - ako već postoji - za oba spola. A onda nije teško
pretpostaviti da će se njemačka politika u svojem oportunizmu
radije odlučiti za ukidanje vojne obaveze nego za uvođenje obaveze
za oba spola, predviđa list.
Vojna obaveza i obučenost vojnika posebno su važni, a osobito kada
je riječ o međunarodnim misijama. Jer upravo je objavljen izvještaj
nizozemskih stručnjaka koji je pronašao ozbiljne zamjerke
nizozemskim vojnicima - zbog čega je došlo do jednog od najgorih
zločina u novijoj povijesti, masakra u Srebrenici. Neue
Osnabruecker Zeitung komentira da su nizozemski vojnici željeli
biti heroji i spasitelji, no u stvarnosti to nisu bili. Oni su 1995.
zakazali, kao i Ujedinjeni narodi, kada je u Srebrenici počinjen
najgori pokolj na europskom tlu nakon II. svjetskog rata.
Povjesničari nizozemskog Instituta za ratnu dokumentaciju u
opsežnom izvještaju predbacuju im aroganciju, nespretnosti i loše
planiranje. A ova žalosna bilanca je i dio obračuna s prošlošću koja
je potrebna. Ona pokazuje da samo dobra volja najčešće nije
dovoljna i često dobro razmišljanje može uzrokovati suprotnost od
dobrih djela. Izvještaj prije svega treba poslužiti i kao pouka za
budućnost da nevješto ponašanje i jasne vojne pogreške ne vode još
jednom do tako fatalnih posljedica na sve češćim i sve riskantnijim
međunarodnim mirovnim misijama, smatra Neue Osnabruecker
Zeitung.
I na kraju, tisak se osvrće i na posjet predsjednika Putina
Njemačkoj pri kojem je dogovoren opsežan oprost ruskih dugova.
Rheinische Post iz Duesseldorfa komentira da ako su njemačko-ruske
konzultacije na St. Petersburgu u proljeće 2001. bile vrhunac
lijepih riječi, onda se ovaj puta Weimar može držati vrhuncem
korisnih djela. Oni će djelovati smjesta. Jer od kako Berlin šuti o
Čečeniji, dijalog je postao osobito lagodan i prijateljski, smatra
Rheinische Post.
(DW)
VELIKA BRITANIJA
THE FINANCIAL TIMES
10. IV. 2002.
Liberalni imperijalizam je opasno iskušenje
"Postoji jedna vrlo pomodna dijagnoza uzroka i rješenja za
međunarodni terorizam, koju neki od njenih predstavnika nazivaju
'liberalnim imperijalizmom'. Ona ide ovako: 1. Uzrok u korijenu
terorizma je siromaštvo. Ili kako se to ponekad kaže 'Nasilje je
jedino oružje onih koji nemaju drugog načina biti saslušani'. 2.
Najbolje izglede za ublažavanje svjetskog siromaštva daje masivna
pomoć zapada - i novi 'Marshallov plan'. 3. Pomoć, međutim, nije
dovoljna. Svijet je pun 'neuspjelih država'. One neće učinkovito
koristiti pomoć bez usklađenog zapadnjačkog napora u, takozvanoj,
izgradnji-nacija.(..)
Tim se pogledima može proturječiti manje ambicioznim liberalizmom,
kojega je najbolje izrazio veliki radikal 19. stoljeća, Richard
Cobden u pismu Johnu Brightu:
'Na svim svojim putovanjima stalno mi se ukazuju tri misli: koliko
nepotrebne brige i uzbunjenosti Engleska posvećuje poslovima
stranih država, s koliko malo znanja ulazimo u zadaću uređivanja
briga drugih naroda i koliko bolje bi mogli našu energiju uporabiti
na poboljšavanju stvari kod kuće'. (...)
Golemi su dokazi koji govore protiv toga da je terorizam reakcija na
krajnje siromaštvo. Mnogi teroristi dolaze iz bogatih sredina,
obrazovani su i vladaju informatičkom tehnologijom. Stvarno
siromašni su mnogo više zaokupljeni preživljavanjem. Apetit za
nasilnom promjenom dolazi nakon prelaska na viši standard.
No pošteno je kazati da postoji neka veza između revolucionarnih
aktivnosti i uočenih razlika u prihodima i bogatstvu. Povećanja
jaza u prihodima neizbježno je kada neke zemlje ili neki sektori u
zemlji krenu u suvremenost prije drugih. No kako se sve više i više
naroda i zemalja uključuje u proces rasta, jaz se opet počinje
smanjivati (matematiku tog procesa jednostavno je objasnio
nobelovac Robert Lucas u 'Ekonomskim perspektivama', zima 2000.)
Nije istina da zemlje ne mogu krenuti u samoodrživi razvoj bez
vanjske pomoći. Oni koji to tvrde mogli bi pitati kako je
industrijska revolucija uopće krenula. (...)
Moja osobna preferencija je da se pomoć usmjeri ljudima ili malim
zajednicama koji su gladni ili osiromašeni, ili koji bi mogli, uz
malu pomoć, biti opskrbljeni čistom vodom i lijekovima za bolesti.
Problem je što postoji toliko stotina gladnih nevladinih
organizacija, koje se sve pozivaju na našu savjest, i ne znamo koja
će od njih poslati pomoć gdje je najpotrebnija, a koja će najveći
dio utrošiti na vlastitu administraciju ili na razne vrste
protukapitalističke propagande. Kada bi samo neki izdavač bio
dovoljno hrabar da osigura vodič za dobra dobrotvorna društva.
Treći aspekt novog imperijalizma, izgradnja nacija, je taj koji me
najviše uzbunjuje . Po procjenama Ujedinjenih naroda postoji više
od 100 zemalja s represivnim vladama koje pokrivaju 3,6 milijardi
ljudi ili 60 posto svjetskog stanovništva. Ljudska se prava ne
zaustavljaju na granicama, i ako postoji prigoda da ih uvedemo u
inozemstvu to trebamo i učiniti. Problem je u tome, i iz razloga
koje dao Cobden, što ti pokušaji često sami sebe poražavaju.
Studija Garyija Dempseya iz Cato instituta (Policy Anaysis, 21.
ožujak) nabraja zemlju za zemljom, od Libanona do Somalija gdje je
SAD ušao s neznanjem, a povukao se u sramoti. Najgori je primjer
Afganistan, koji je prvo bio narušen sovjetskom intervencijom,
onda potporom SAD-a najekstremnijim protusovjetski i
protusuvremenim elementima u zemlji, i konačno pakistanskim
unutarnjim službama sigurnosti koje su podupirale talibansku
frakciju.
Teško je generalizirati. No kako je napisao Dempsey, 'sigurnost SAD
ne zahtijeva višetničku, liberalnu demokraciju u Afganistanu. Ona
zahtjeva samo da se tamošnja vlada odvrati od pružanja utočišta
teroristima kao što su to činili talibani.'
Ono što me čini najsumnjičavijim spram izgradnji-nacija jest to da
se ono prelako spaja s tradicionalnom željom ministra vanjskih
poslova da očuvaju ili prošire svaku postojeću federaciju ili uniju
i uspostave nove. Povijest ide natrag do britanskih pokušaja za
uspostavom sada pokojnih rodezijskih i karibskih federacija, i
upozorenja bivšeg predsjednika SAD-a Georgea Busha, bivšim
sovjetskim republikama protiv odcjepljenja od Sovjetskog Saveza, i
zapadnjačkih pokušaja da se Jugoslavija očuva i nakon točke u kojoj
nije moguć povratak.
Ja više volim, što nije moderno, gledanje Margaret Thatcher da je
pogrešno sprječavati regije od odcjepljenja iz neželjene unije.
Nadam se da će to ona primijeniti na Škotsku", piše Samuel Brittan.
SJEDINJENE DRŽAVE
THE WASHINGTON TIMES
11. IV. 2002.
Nepravedni međunarodni sud
"Današnjim stvaranjem Međunarodnog kaznenog suda (MKZ) UN se nada
da će pravosuđe dobiti međunarodni doseg. (...) No, kao i drugi
međunarodni entiteti, njegovu ambicioznu sferu jurisdikcije
vjerojatno će ometati njegov birokratski mehanizam kao i
sukobljeni hirovi zemalja članica.
Ovo predstavlja opasnost jer bi sud koji ostvaruje tek selektivnu
pravdu mogao oslabjeti, umjesto da ojača, primjenu pravosuđa
diljem svijeta. Sud je ustrojen na takav način da uopće nije
vjerojatno da će istraživati zločine osim ako to posebno ne zatraži
Vijeće Sigurnosti UN-a. Pet stalnih članica Vijeća- SAD, Rusija,
Velika Britanija, Francuska i Kina - stoga će imati veliki utjecaj.
Jednako tako, kako Rusija i Kina i same vrlo često teško povrjeđuju
ljudska prava, sud bi mogao biti posebno nemoćan u područijma u
kojima mu je potreban autoritet.
MKZ bi trebao biti međunarodni posrednik pravde. No zanimljivo je
to da se sud ne želi baviti međunarodnim vrućim pitanjima niti
zločinima 'agresije' ili terorizma, jer ih je navodno preteško
definirati. Ako sud neće rješavati ova pitanja, teško se može
očekivati da će biti globalno relevantan. Ako hendikepirani
međunarodni sud bude smatran idealom, stavovi prema pravosuđu će
postati ravnodušni i cinični.
No tu je i pragmatičnije i hitnije pitanje. Čak da je sud
institucijski i sposoban primjenjivati slijepu pravdu diljem
svijeta, tu je i problematično pitanje kako bi ta pravda tada bila
primjenjivana. U slučajevima u kojima je međunarodni sud bio
učinkovit, posebice nueremberški i tribunal za bivšu Jugoslaviju,
suđenja su uslijedila nakon vojne pobjede. Kako se može očekivati
da će sudske presude biti relevantne ako nema ove vrste vojnog
trijumfa? Je li međunarodna zajednica pripravna početi vojni napad
svaki put kada sud otkrije povredu zakona?
Te manjkavosti dovoljno su velike i važne da MKZ, koji na papiru
djeluje u redu, pretvore u tigra od papira. Umjesto stvaranja
stalnog suda, međunarodna zajednica bi trebala razmisliti o
efikasnom organiziranju procesa ad hoc tribunala kada su oni
potrebni.
Naposlijetku, do pravde nema prečica. Jedini način na koji
međunarodna zajednica može zaista raditi na ostvarivanju pravde
jest metodično pomagati zemljama da jačaju zakonodavstvo u svojim
državama. Ovaj će zadatak najvjerojatnije i biti onoliko težak kao
što se čini na prvi pogled, i ne može ga se započeti fanfarama
međunarodnog suda. Pravdu će graditi svaka zemlja zasebno", stoji u
uvodniku lista.
THE NEW YORK TIMES
11. V. 2002.
O savezništvu
"Prije deset godina, televizijski snimci poražene iračke vojske
kako se povlači potekle su generala Colina Powella- koji je
oduvijek bio osjetljiv na 'mnijenje svjetske javnosti'- obustavi
daljnje vojne akcije SAD-a. Kao rezultat činjenice da nismo
dovršili tu bitku, američki životi uskoro moraju biti stavljeni na
kocku kako bi nas zaštitili od nuklearne ucjene Sadama Huseina.
Je li naš državni tajnik naučio lekciju o dovršavanju vojnih
akcija? Izgleda da nije; sada provodi misiju s ciljem zaustavljanja
Izraela da dobije rat protiv terorizma.
Predsjednika Busha guraju u minsko polje pogrešaka. Kako ga stalno
zlostavljaju - palestinski UN, demokrati u Kongresu i nervozne
arapske diktature, Bush je natjeran na to da se 'obveže'- što je
šifra za nametanje rješenja koja zahtijevaju ranjive američke
vojnike da bi isto rješenje bilo nametnuto. Kao što su to Bill
Clinton i Ehud Barak naučili na svojoj koži, radi se o zarukama u
kojima jedna strana nema namjeru ući u brak.
Tek kada se Jaser Arafat složi s primirjem i iskaže sposobnost da
okonča agresiju koju provode bombaši- samoubojice, Izrael može
početi povlačiti svoje snage iz samoubilačkih gradova. To je
sporazum koji nastoji ostvariti Bushov izaslanik, general Anthony
Zinni, na koji je izraelski premijer, Ariel Sharon, nevoljko
pristao a kojeg je Arafat prijezirno odbio.
Amerika ne može ustrajati na tome da se Izrael prestane boriti
protiv terorizma a da istovremeno ne ustraje na tome da Arafatovi
odredi smrti prestanu provoditi terorizam. Amerika ne može
pretvoriti u prah stožer terorista Al Qaide nakon što smo bili
napadnuti i istovremeno vršiti pritisak na našeg saveznika da
prihvati činjenicu da njegove građane ubijaju braća Al Qaide.
No kakva je bila Bushova reakcija na Arafatovo odbijanje primirja,
uz koju su došli pozivi Saudijaca i Egipćana da se bori još jače?
Bushova odlučnost svakim danom sve više kopni. Izvršio je pritisak
na Izrael da obustavi borbe 'sada'- što će omogućiti arapskoj
terorističkoj koaliciji da se pregrupira, da dobije nove pošiljke
oružja iz Irana i nagrade od Saudijaca i Sadama kako bi infiltrirala
još ljudskih bombi u Jeruzalem.
Prošlog vikenda, Associated Press je izvijestio kako Bushovi
pomoćnici tvrde da je naš predsjednik bio 'frustriran' nakon
telefonskog razgovora sa Sharonom. Drugog sam 'višeg vladinog
dužnosnika' pitao o tome i dobio odgovor kako je to 'laž'. Takve
proturječne informacije vladinog osoblja ne idu u prilog ni
predsjedniku ni tisku.
Ne zaboravimo, Arafat je bio taj koji je započeo ovaj rat. On je
nepokolebljivi saveznik Irana, koji mu šalje brodove pune oružja, i
iračkog predsjednika Sadama, koji plaća arapske obitelji kojima je
ispran mozak da žrtvuju svoju djecu. Drugi Arafatov teroristički
saveznik je Sirija, koja podržava nove raketne napade Hezbolaha iz
Libanona. (Kada se Izrael povukao iz svoje tampon zone u Libanonu,
teroristi su proglasili pobjedu; sada ti zaraćeni Arapi dokazuju
kako je 'zemlja za mir' naivna iluzija.)
Što tjera Busha da postane nepouzdani saveznik dok se Izrael bori za
svoj opstanak? Strah da će jednostrano televizijsko huškanje
al- Jazeere dovesti do pada režima koje podržavamo u Egiptu i
Jordanu. No ako su oni toliko slabi, bacamo svoj novac. Kao što je
mudri i hrabri Fouad Ajami napisao u 'The Wall Street Journal'-u
jučer, 'izlaz iz političke propasti je prekid arapskih zemalja,
jednom zauvijek, s lažnom utjehom terorizma.'
Izrael se ujedinjuje kako bi se odupro valu klevetanja. Sharonu su
se pridružili Barak na ljevici i Bibi Netanyahu na desnici da
objasne Amerikancima kako su Izrael i SAD u istoj bitci za zaštitu
našeg stanovništva protiv terorizma. Ako se Shimon Peres prestane
igrati politike, tim bi se glasovima mogli pridružiti novi
izraelski veleposlanici u SAD-u i UN-u.
Za razliku od ruskog uništavanja Groznog teškim topništvom dok je
većina Europljana stidljivo skretala pogled, Izrael ne koristi svu
svoju vojnu silu. Žrtvuje živote svojih vojnika kako bi zatočio
teroriste i uništio njihove zalihe oružja istovremeno broj
arapskih civilnih žrtava svodeći na minimum. Nasuprot ovom,
dokumenti koji se mogu pronaći u Arafatovom stožeru pokazuju kako
kupuje opremu za svoje 'žrtve' koje ubijaju izraelske civile.
Pustimo Powella da se oslanja na arapske čelnike da navedu Arafata
da prestane ubijanja koja je počeo i kontrolira svoje teroriste.
Tada se Izrael može povući bez opasnosti. Tada dvije strane mogu
osmisliti mudro odvajanje i izbjeći još jedan krug ratovanja", piše
William Safire.
NJEMAČKA
DIE TAGESZEITUNG
11. IV. 2002.
Islamistička internacionala
"Svjetska mreža islamista želi objaviti rat Izraelu i Zapadu: među
ostalima muslimanska braća Egipta, proiranski Hezbolah,
palestinski Hamas pa čak i bivši turski predsjednik vlade Necmettin
Erbakan priključili su se međunarodnom pozivu za proglašenje
'džihada'. Prijete li novi teroristički napadi? Hoće li sada tisuće
dragovoljaca ući na palestinska područja?
Sada je očito da ujedinjeni islamisti pokušavaju
instrumentalizirati međunarodno stanje. Treba iskoristiti bijes
muslimana između Alžira i Lahorea, Londona i Dar es Salama zbog
izraelskoga rata u Palestini, borbe na libanonsko-izraelskoj
granici, nejasnu budućnost Iraka i vojnu nazočnost SAD-a u
islamskim zemljama. U predodžbama islamista Zapad vodi križarski
pohod a samo se zajednički može braniti islamska Umma.
Ne treba imati iluzija o tomu što im je na umu. Kad govore o džihadu
ne misle samo na pučko značenje unutarnjih napora u duhu islama,
nego uistinu na oružanu borbu. Džihadisti masovnim prosvjedima
destabiliziraju umjerene islamske vlade. Ako već ne dođe do
konačnog velikog rata, barem bi zemlje jedna za drugom morale
padati u ruke islamista. Ako padne Kairo, past će i Aman. Zbog
bijesnih prosvjeda kojih je već bilo u gotovo svim arapskim glavnim
gradovima, ne može se isključiti mogućnost teških nemira u nekim
zemljama. U Turskoj i Egiptu to je nevjerojatno. No nesigurnije je
stanje primjerice u Jordanu - 60 posto stanovnika su Palestinci.
Osim toga uznemiruje što je poziv islamista potpisalo više od 20
zemalja. Islamistička internacionala još nikada nije bila tako
koordinirana. Pozivi na bojkot protiv Izraela i SAD-a, pozivi na
oružanu borbu i apeli sigurnosnim snagama da podupru državne udare
- svega toga je već bilo. Ali još nikada svega u isto vrijeme i u tako
škakljivom stanju u svijetu. Koliko je poziv na džihad uistinu
privlačan muslimanskom svijetu, vidjet će se možda već u petak - na
možebitnim prosvjedima poslije molitva petkom", zaključuje Yassin
Musharbash.
FRANKFURTER RUNDSCHAU
11. IV. 2002.
Pouka Srebrenica
"Svatko mora dati svoj doprinos svladavanju prošlosti. I akteri
međunarodne zajednice kad je posrijedi obrada balkanskih ratova
proteklih deset godina. Nizozemski institut za ratnu dokumentaciju
čini to opširnim izvješćem o pokolju u Srebrenici.
Mirovni napori Zapada, umjesto da smiruju, u mnogim su slučajevima
još zaoštravali neprijateljstva, tako glasi opći prigovor. Tako su
Ujedinjeni narodi Srebrenicu proglasili zaštićenom zonom ali
zapravo nisu dali na raspolaganje sredstva za zaštitu opkoljenih
bosanskih muslimana. Razmještanje slabe postrojbe sa slabim
mandatom za bosanskoga je srpskoga vođu Radovana Karadžića i
njegovog generala Ratka Mladića bilo poziv da nastave svoj rat
progona. Slab su mandat oba ratnika protumačili kao jasnu naznaku
da Zapad nije baš ozbiljno mislio s tom zaštitnom zonom.
Karadžić i Mladić bili su u pravu sa svojim tumačenjem. Deportaciju
ljudi iz Srebrenice međunarodna bi zajednica prihvatila jednako
kao i ranije progone. Tek je pokolj osam tisuća ljudi iz enklave
prisilio Zapad na promjenu strategije. Do Srebrenice UN je na
Balkanu osiguravao nepostojeći mir, upravljao humanitarnom
katastrofom. Tek je nakon toga NATO vojnim sredstvima iznudio
primirje koje je kasnije dovelo do sklapanja mira", piše novinar
lista isr.
DIE WELT
11. IV. 2002.
Prijatelji u nevolji
"Diplomati rade kako najbolje umiju i služe se blagim jezikom: nema
embarga protiv Izraela. No činjenica je da bi odugovlačenje izvoza
Saveznog vijeća sigurnosti nužnih pogonskih dijelova izraelskih
borbenih tenkova Merkava 4 moglo ukočiti kralježnicu izraelske
kopnene obrane. Ali politički se signali šire na sve strane i štetni
su, najviše za sudbonosne posebne odnose ove zemlje s Izraelom.
Palestincima i islamističkim borbenim skupinama upućen je znak da
se eskalacija njihova terora od jeseni 2000. isplati i da njihova -
više očajnička nego strateška - protuobrana Izraelce izolira. Ne
treba ni pitati hoće li glasna mirovna inicijativa ministarstva
vanjskih poslova i njegovog gazde dobiti potporu tihim prekidom
ugovora s ponosnim narodom. Prijatelji u nevolji baš ne vrijede
puno. Ono što su u bolnoj povijesti židovskoga naroda njemački
talenti za izradu i pogon borbenih tenkova napravili Židovima,
nikada neće zaboraviti nijedan Židov, nijedan Izraelac. Sada se
Savezna vlada obrušava na leđa Izraelaca kao da je u slabljenju
Izraela patentirani recept za mir. Njemačka u načelu provodi
krijeposnu politiku i ne isporučuje oružje državama u kriznim
područjima - iako je tamo najpotrebnije. Tek je nedavno ta politika
pogodila i partnera u NATO-u Tursku pod čijim su zapovjedništvom -
usput rečeno - njemačke postrojbe u Afganistanu u olovno teškom
položaju. Uskogrudno njemačko držanje prema izvozu oružja odavno
politički opterećuje savez i sprječava euro-atlantsku suradnju
koja je Bundeswehru žurno potrebna.
Međutim, prema Izraelu njemačka je politika još pod Adenauerom i
Straussom činila iznimke. Svaka se savezna vlada toga držala,
uključujući i sadašnju, kad je dala podmornice posebne vrste.
Razlog je uvijek bila egzistencijalna ugroza u kojoj je židovska
država bila od prvoga dana svojeg postojanja.
Ispravno je poduzimati sve za umirivanje i smirivanje Bliskog
istoka. Ali u to ne pripada ostaviti Izrael na cjedilu", drži
komentator lista Michael Stuermer.
ITALIJA
LA REPUBBLICA
11. IV. 2002.
"Svjetski poredak neće doći do mira bez pravde"
"'Nitko nije očekivao da će stvari ići tako brzo. U srpnju prošle
godina zemalja koje su ratificirale sporazum bilo je tek 37.
Mislilo se da kvota od 60 zemalja neće biti dostignuta prije 2007.
ili 2008.. Međutim, došlo je do izvanrednog ubrzanja'. S telefona
dolazi glas radosne i zadovoljne Emme Bonino.
- Kako je, po Vašem mišljenju, došlo do tog ubrzanja?
= Ideja da 'nema mira bez pravde', a to je slogan naše kampanje,
prošlih je godina prokrčila velik put. Broje su se zemlje našle pred
istim problemom: kako okrenuti stranicu ne zaboravljajući, ne
zanemarujući prošlost. Svatko je dao, ili pokušao dati svoje
rješenje. (...)
- Je li postojanje sudova za bivšu Jugoslaviju i Ruanda omelo ili
pomoglo taj proces?
= Pomoglo ga je iz barem dva razloga. Prvo stoga što je ad hoc sudove
htjelo i odlučilo Vijeće sigurnosti. (...) Rad sudova u Haagu i
Arushi je u dobru i zlu dalo veliko iskustvo. (...)
- Suđenje Slobodanu Miloševiću ide vrlo sporo. Prvih tjedana
optužba nije djelovala jako učinkovito. Postoji rizik da
tužiteljica Carla Del Ponte ne uspije uvjeriti suce u krivnju
optuženika.
= Svi se izlažemo tom riziku, ali je bolje izložiti se riziku nego
ništa ne činiti. Stvaranje stalnog suda nije u pitanju; važno je,
međutim, da ratifikacije budu što je moguće brojnije. Što će veći
biti broj država koje pristupaju to će sud biti univerzalniji."
"Povijesni zaokret nakon procesa za bivšu Jugoslaviju"
"Antonio Cassese, međunarodno čuveni talijanski pravnik, bio je
prvi predsjednik Haaškog suda, gdje je, nakon što je završio mandat
predsjednika, više godine nastavio raditi kao sudac.
- Je li postojanje ad hoc međunarodnih sudova, poput onoga za bivšu
Jugoslaviju i onoga za Ruandu pomogao postići cilj međunarodnog
kaznenog suda?
= Naravno. U razradi statuta suda i procedure, predstavnici raznih
vlada iskoristili su odvažne eksperimente sudskog inžinjeringa
ostvarenog u Haagu. Poglavito glede procedure. No uzeli su u obzir i
značajan doprinos Haaga u razjašnjavanju koncepata poput
'istrebljenja', 'dovođenja u ropstvo', 'mučenja', 'silovanja' i
tako dalje. To su koncepti koje neki međunarodni sud nikada nije
strogo odredio.
- Što mislite pod 'odvažnim eksperimentima' suda za bivšu
Jugoslaviju?
= Jedna od glavnih zasluga Haaškog suda bila je ta da je uveo
pronicljivost i inteligenciju u mnoge elemente tipičnog istražnog
procesa kontinentalne Europe u tužbeni sustav (anglosaksonskog
porijekla) razrađen u New Yorku, kada je 1993. bio odobren Statut.
Primjerice, mnogo se više ovlasti dalo sucima i ubrzala procedura,
izbjegla su se otezanja koja često obilježavaju suđenja u anglo-
američkim zemljama'.
- Glede Anglo-amerikanaca, Busheva je administracija nedavno
zatražila da Haag ubrza svoj rad. Je li to znak da Amerika više ne
voli Sud za bivšu Jugoslaviju, kojega je, međutim, u Clintonovim
vremenima snažno zagovarala?
= Ne. Želja je da se okonča sa dva ad hoc suda uvelike je opravdana,
jer su vrlo skupi i trebali bi se ograničiti na suđenje vođama, a ne
osobama nižeg ranga (koje na suđenje trebaju biti dovedene pred
unutarnjim sudovima). Treba biti jasno, međutim, da to nema ništa s
Međunarodnim kaznenim sudom: on će se ubrzo roditi unatoč apsurdnom
protivljenju Sjedinjenih Država. Pretpostavljam da će njegovo
rođenje biti dobro ako će države kojega su ga htjele znati izabrati
uravnoteženog i hrabrog tužitelja, i nepristrane i neovisne
suce."
AUSTRIJA
SALZBURGER NACHRICHTEN
10. IV. 2002.
SAD uči špijunirati
"Teroristički napadi na World Trade Center i na Pentagon pogodili
su u jutro 11. rujna potpuno nepripremljeni SAD. 'Bio je to
najlošiji posao kojega su američke tajne službe ikada obavile',
rekao je tjedan dana kasnije suradnik Nacionalnog vijeća
sigurnosti. Mnogi su političari bili šokirani što se to moglo
dogoditi najvećoj i najbolje opremljenoj tajnoj službi svijeta.
Robert Baer nije bio iznenađen. CIA je poslije hladnoga rata
odustala od 'Spionage-Business' i povukla se iza elektronskih
prislušnih uređaja i uredskih stolova, kaže bivši agent inozemne
tajne službe.
Stoga o aktivnostima terorističkih organizacija na Srednjem istoku
'nisu imali pojma', kaže Baer. 'Nitko se nije pokušao infiltrirati
u te skupine, nitko nije želio prljati ruke.'
Od svršetka hladnoga rata, tajne su službe postale birokracija koja
se boji rizika i u prikupljanju informacija sve su se manje
oslanjale na ljude. 60 posto agenata i obavještajaca 's mjesta
događaja' je otpušteno, 90 posto proračuna od oko 35 milijarda
dolara trošilo se na nadzorne uređaje 'National Security Agency'
(NSA) i 'National Reconnaissance Office' (NRO). Istodobno je
nedostajao stručni kadar koji bi procjenjivao poplavu
prisluškivanih razgovora i satelitskih slika.
'Nijedan jedini voditelj bliskoistočnog odjela nije govorio
perzijski, arapski ili turski', s pravom se požalio bivši agent
Marc Reuel, koji je 90-ih godina radio za CIA-u, još prije
terorističkih napada 11. rujna. Tajne su službe poslije katastrofe
očajnički pozivale Amerikance sa znanjem jezika da se jave CIA-i.
Prema časopisu 'The New Republic', osim 'intelektualne
osrednjosti' CIA-inih djelatnika, tu je i otimanje za kompetencije
između CIA-e, FBI-a i 'uhodničkih organizacija' NSA i NRO koje su
podređene Pentagonu. U međuvremenu se navodno nešto poboljšalo:
barem međusobno razgovaraju.
Robert Baer koji je 21 godinu radio za CIA-u na Bliskom istoku,
tečno govori arapski i slovi kao jedan od najboljih poznavatelja
pozornice tajnih služba u regiji, dvoji da je to dovoljno. Mreža
obavještajaca ne može se postaviti na noge od danas do sutra i tako
stanje nije puno bolje nego ranije. SAD je i dalje upućen na
saznanja drugih zemalja, izjavio je Baer nedavno u jednom
interviewu na TV. Problem je pri tomu: 'Tajne službe Pakistana,
Saudijske Arabije i Sirije simpatiziraju s Osamom bin Ladenom i
vuku nas za nos.'
Kongres istražuje promašaje tajnih služba. Vlada daje dodatne
milijarde onim organizacijama koje su zakazale. Direktor CIA-e
Tenet obećao je da će udvostručiti proračun i broj radnika za 'tajne
operacije'.
Za uspjeh u borbi protiv terorizma, SAD mora opet učiti kako
'ispravno špijunirati', kaže Baer. U to pripada i novačenje
'sumnjivih likova', bez podvrgavanja detektoru laži. Agenti
izvješćuju da on zastrašuje mnoge 'potencijalne izvore'.
Model za rad tajne službe nudi protuteroristički centar (CTC) gdje
agenti CIA-e i FBI-a usko surađuju od 1986. CTC je sve što ostatak
ljudi u tajnim službama nije: dinamičan, kooperativan i poslije
hladnoga rata usmjeren na 'nove prijetnje'. Centar se ne
usredotočuje kao CIA samo na 'tajne' nego ih pokušava povezati sa
slobodno dostupnim izvorima i informacijama raznih službenih
mjesta. Broj suradnika udvostručio se od 11. rujna na jednu tisuću,
novac je na raspolaganju gotovo neograničeno.
Povjerenstvo za reforme pod bivšim savjetnikom za sigurnost
Brentom Scowcroftom moglo bi uskoro zatražiti i predložiti
reorganizaciju svih tajnih služba po sličnom uzoru, svih sto tisuća
djelatnika pod jednim krovom - i to CIA-inim.
Ipak: ministar obrane Rumsfeld, poslije afganistanskog pohoda na
vrhuncu svoje moći, već je dao naslutiti da neće odustati od nadzora
najvećeg dijela proračuna tajnih služba. A šef CIA-e Tenet nije na
glasu kao borac. 'Postoji opasnost da sve ostane po starom', boji se
jedan suradnik Scowcroftovog povjerenstva", izvješćuje Lorenz
Kummer.
RUSIJA
VEDOMOSTI
11.IV.2002.
Miran život
"Cijene nafte razveselile su Rusiju. Zimus je vlada sanjala o
cijeni od 22 do 23 dolara za barel, ne usuđujući se ni pomisliti na
25 do 26 dolara. Protuteroristička operacija Izraela i prijetnje
radikalnih arapskih režima o naftnom embargu dale su učinak koji se
očekivao od američke operacije protiv Iraka. Sada, čak i ako se
sukob vrati u prijašnje mrtvilo, pitanje Iraka opet će držati
cijene na višoj razini. Rusiji je osiguran miran život do konca
godine, a Kasjanovljevoj vladi potpuna proračunska udobnost i brži
tempo rasta od planiranog.
Usijane su se glave sjetile naftnog raja iz 1973. No analitičari ne
vjeruju da je moguć embargo OPEC-a, kao što ne vjeruju ni u njegovu
djelotvornost. Okolnosti su se promijenile. Istražene su zalihe
dovoljne za sljedećih sto godina, dok je prije trideset godina taj
rok bio pet puta kraći. Udio tržišta koji nadzire OPEC smanjio se
preko 1,5 puta. Zemlje koje nisu članice OPEC-a povećavaju
proizvodnju. Što cijena nafte bude više rasla, to će se u tim
zemljama više ulagati u nova nalazišta.
Čini se da je svijet izbjegao moguću naftnu katastrofu, a time će se
postupno smanjivati i mogućnost zadržavanja kartelskih cijena.
Ipak, predviđanja za sljedeće razdoblje upućuju na nastavak rata za
cijenu između zemalja proizvođača i potrošača nafte i promjenu
cijene u rasponu od 15 do 25 dolara. Upravo se na tom predviđanju
temelji trogodišnji program ministarstva za gospodarski razvitak
za koji je predsjednik Putin rekao da je neambiciozan. Prema tom
programu, pesimistična je cijena 18,5 dolara, a optimistična 21-22
dolara. Pritom proračunski troškovi ostaju na postojećoj razini, a
rast BDP-a u prosjeku iznosi 3,5 do 4 posto na godinu.
Vlada je zapravo ekstrapolirala vrlo ugodnu sliku iz zadnje dvije
godine na sljedeće tri. Ipak, tempo rasta se tada neće razlikovati
od prosjeka u svjetskom gospodarstvu i neće utjecati na položaj
Rusije. No glavna stvar nije jasna, tko će uz takav scenarij
prisliti vladu da se bavi teškim i politički pogubnim strukturnim
reformama. Ekstrapolirajući u vladinom duhu iskustvo prošlih
godina, možemo pesimistično zaključiti - nitko", piše list.
FRANCUSKA
LE MONDE
11.IV.2002.
Međunarodni kazneni sud kojega će sjedište biti u Haagu, postaje
stvarnost
"Međunarodna će zajednica uskoro dobiti novo pravno oruđe: stalni
Međunarodni sud koji će suditi počiniteljima genocida, zločina
protiv čovječnosti i ratnih zločina, čije ovlasti neće biti a
priori zemljopisno ograničene, za razliku od dvaju postojećih
međunarodnih sudova za Ruandu i za bivšu Jugoslaviju. Šezdeset
ratifikacija sporazuma kojim se određuje statut suda, koliko je
potrebno da sporazum stupi na snagu, zapravo je prikupljeno.
Događaj će u četvrtak 11.IV. proslaviti Ujedinjeni narodi i
nevladine organizacije koji su puno pridonijeli osnutku suda.
(...)
U ovoj fazi, velik broj zemalja još nije odobrio sporazum; među
njima su Sjedinjene Države, Rusija, Japan, Kina, Indija, Pakistan,
Izrael i arapske države osim Jordana. No oduševljenje koje je u
srpnju 1998. u Rimu očitovalo 120 država u prigodi prihvaćanja
sporazuma, nije bilo bez rezultata. Dokument je otada potpisalo 139
država. Nastavljeni su pregovori oko pripreme popratnih dokumenata
(pravila postupka i podnošenja dokaza, sastavnice zločina,
sporazum između suda i UN-a, prijedlog o financiranju), u čemu su
aktivno sudjelovale čak i zemlje koje su slovile kao najveći
protivnici prijedloga na konferenciji u Rimu. Za sve njih, sud je
stvarnost s kojom će trebati računati i, premda se neki još žele
obraniti od njega neprihvaćanjem sporazuma, shvaćaju ga kao sud
koji će biti univerzalan.
SAD se ističe žestokim napadajima na Međunarodni kazneni sud (MKS).
Demokratska je uprava u sporazum pokušala ubaciti dopune koje bi
ustanovu lišile svakog smisla; nije u tomu uspjela, ali je Bill
Clinton, pripremajući se za budućnost, ipak potpisao ugovor prije
nego je otišao iz Bijele kuće. Danas Bushova vlada širi priču da će
povući potpis i jamči da će se u UN-u usprotiviti izdvajanju i
najmanjeg iznosa za sud.
Tim žestokim napadajima koji neće spriječiti sud da počne raditi,
Amerikanci žele otkloniti opasnost koju vide u njemu, naime rizik
da se iz političkih razloga sami nađu na optuženičkoj klupi zbog
možebitnog upletanja u zemljama koje su prihvatile sporazum.
(...)
Može li se sud zainteresirati za Bliski istok? Izrael koji je
potpisao sporazum nije ga odobrio, a palestinska država koja
službeno ne postoji, nije za to imala priliku. Dakle, sporazum se u
načelu ne bi mogao primijeniti na dvije zaraćene strane, osim u
slučaju (teorijskom) da Vijeće sigurnosti ili država potpisnica
sporazuma na čijem su području počinjeni zločini proslijede
predmet sudu. A na tom je području samo Jordan odobrio Rimski
sporazum. Zacijelo je to učinio radi samozaštite, što je i
nekolicinu afričkih zemalja potaknulo da ga potpišu.
Kada je riječ o Čečencima, sud im neće biti ni od kakve koristi:
teško je zamisliti da će Vijeće sigurnosti u kojemu Moskva ima pravo
veta, predati predmet sudu; Rusija je potpisala sporazum, ali ga
neće odobriti prije nego riješi taj unutarnji sukob.
Drugi će sukobi umaći međunarodnom pravosuđu, ali će mnogi i ući u
njegov djelokrug. 'Ne bojim se da će sud ostati bez posla', kaže
stručnjak. Ako ugovor stupi na snagu 1.VII., sud tada još neće moći
djelovati. Sjednica država članica treba se održati u rujnu kako bi
se prihvatili zadnji dokumenti i utvrdili načini imenovanja sudaca
i tužitelja. Države će zatim predložiti svoje kandidate i predviđa
se da će u Haagu sve biti na svom mjestu početkom 2003. U međuvremenu
će privremeni ured primati moguće žalbe i čuvati dokumente",
izvješćuje Claire Trean.
LE FIGARO
11.IV.2002.
Tri bliskoistočna krivca
"Kada mudrac pokazuje na Mjesec, luđak gleda u prst'. Ovom bi se
starom kineskom poslovicom moglo protumačiti krvavo odugovlačenje
izraelsko-palestinskog sukoba. George W. Bush, Ariel Sharon i
Jaser Arafat postupaju kao taktičari, kao iskusni vojnici koji,
nesposobni da vide dalje od karte u glavnom stožeru, iz uspješne
pobjede hitaju u konačan poraz. Ovim trima negativnim junacima
nedostaje strategija.
Bush je spočetka postupao suprotno od Billa Clintona. Prepustio je
Shrona i Arafata njihovoj 'plemenskoj svađi' kako bi se usredotočio
na bitno: nadzor nad naftom u Perzijskom zaljevu. Agresija od
11.IX. učvrstila ga je u prijeziru prema izraelsko-palestinskom
problemu. Pošto je u Afganistanu dobila prvu fazu 'rata protiv
terorizma', Bijela kuća želi srušiti Sadama Huseina koji bi, kada
jednom bude imao nuklearno oružje, mogao Amerikancima oduzeti
monopol nad nalazištima nafte.
Sukobi između Izraelaca i Palestinaca poprimili su takve razmjere
da si Washington više ne može dopustiti otvaranje druge bojišnice
na Bliskom istoku. Amerikancima se neće pridružiti arapski
saveznici, pa čak je i Kuvajt kojeg je Sadam Husein zauzeo 1990.
zaključio da bi bilo mudro pomiriti se s Irakom na arapskom susretu
na vrhu u ožujku. K tome, kao što svjedoče razdražene mase od Maroka
do Egipta, novi rat prijeti da čitavo područje gurne u kaos. Njegov
bi paradoksalni učinak bio potvrda ideološkog trijumfa Osame bin
Ladena.
Isto vrijedi za Ariela Sharona! Na izborima je pobijedio takmaca
Ehuda Baraka obećavajući sigurnost: ostvario je suprotan rezultat.
Na svaku njegovu operaciju odmazde uzvraćeno je novim
samoubilačkim napadom. Prošlog mjeseca ubijeno je 140 Izraelaca:
to bi odgovaralo 1400 ubijenih u Francuskoj. Pače, Sharon koji je
htio ukloniti Arafata, načinio je od njega mučenika kojeg časte
ponovno ujedinjeni Palestinci.
No Jaser Arafat nije zaslužio tu čast. Odbacivši u ljeto 2000.
najvelikodušniji prijedlog koji mu je ikada ponudila izraelska
vlada, omogućio je izbor Ariela Sharona. Povrh toga je, vjerujući
da će eskalacijom terorizma izvući još više ustupaka, dao Izraelu
alibi za ponovno zauzeće palestinskog područja.
Nezaobilazni uvjeti za rješenje krize su poznati: zajedničko
postojanje dviju država u granicama koje su ispravljene 1967;
imenovanje Jeruzalema dvostrukom prijestolnicom uz posebne
nagodbe za tri vjere Svetoga pisma.
Iz toga nužno proizlazi sljedeće: Izrael mora vratiti u zemlju
većinu kolonista, Palestinci se moraju odreći prava na povratak
izbjeglica i u sami Izrael. Predugo su se George W. Bush, Ariel
Sharon i Jaser Arafat zadovoljavali time da reagiraju, sada se
moraju odvažiti da djeluju", u uvodniku lista piše Charles
Lambroschini.