GRAZ, 10. travnja (Hina/APA) - Nakon velikih požara u europskim cestovnim tunelima stručnjaci intenzivno rade na poboljšanju prozračivanja tunela i zaštiti od požara, ali razmišlju i o tome kako postići optimum u samozaštiti
vozača.
GRAZ, 10. travnja (Hina/APA) - Nakon velikih požara u europskim
cestovnim tunelima stručnjaci intenzivno rade na poboljšanju
prozračivanja tunela i zaštiti od požara, ali razmišlju i o tome
kako postići optimum u samozaštiti vozača.#L#
Istraživanje prometnih psihologa, koje je naručilo Austrijsko
društvo za autoceste u povodu simpozija o sigurnosti u tunelima
početkom ovog tjedna, naglasilo je važnost ljudskog čimbenika.
Osim tehničkim pitanjima, valja se intenzivno pozabaviti i
vozačima, poručuju stručnjaci. U brojnim je primjerima vidljivo da
se sudionici prometa za vožnje kroz tunele ne ponašaju sukladno
zadanim uvjetima.
Kako se i očekivalo, pokazalo se da se vozači u tunelima u kojima se
promet odvija jednosmjerno osjećaju sigurnijima (97 posto) nego u
onima u kojima se promet odvija dvosmjerno. Istraživanje je također
pokazalo da se upravo u tunelima s dvosmjernim prometom događaju i
najveća prekoračenja dopuštene brzine. Ta su ograničenja, istina,
za 90 posto ispitanika vozača jedan od najvažnijih elemenata
sigurnosti - ali ih se kudikamo manje njih toga pridržava.
Pokazalo se također da se u tunelima u kojima se promet odvija
dvosmjerno češće griješi u prelaženju u drugu traku i u održavanju
razmaka između sudionika u prometu.
Samo 36 posto ispitanika smatra važnima svjetleća upozorenja na
opasnost u tunelu. Stručnjaci pritom podsjećaju da je svojedobno
jedan od uzroka katastrofe u tunelu Montblanc bilo upravo to što
vozači nisu opazili crveni svjetleći signal koji upozorava na
požar.
Što se pak ponašanja za moguće nesreće u tunelu tiče, 83 posto
vozača odgovorilo je da bi ugasili motor, 65 njih zatvorilo bi
prozor i uključilo ventilaciju. Tek svaki deseti ispitanik sjetio
se da bi trebao uključiti radio, a između jedan i četiri posto njih
došlo je na ideju da obavijeste vatrogasnu službu, uključe svjetla
i isključe grijanje.
Istraživanje je otkrilo da vozači nedovoljno opažaju važne
pojedinosti u tunelu. Nasuprot činjenici što se 90 posto ispitanika
sjetilo da je vidjelo S.O.S. telefon, stručnjake zabrinjavaju
podaci da je samo oko polovice njih opazilo izlaze za nuždu, a tek 10
posto vidjelo je aparate za gašenje požara.
(Hina) jb il