RU-US-diplomati-Diplomacija-Obrana-Organizacije/savezi-Terorizam RUSIJA-NEZAVISIMAJA 9.4.02. SAVEZ RUSIJE I SAD-A RUSIJANEZAVISIMAJA GAZETA9.IV.2002.Ruska diplomatska revolucija"(...) Kada je nestao SSSR, čimbenik sile u Euroaziji i
kada se smanjila vjerojatnost vojne prijetnje iz Rusije, na Zapadu su se prestali zanimati za nju i za njezinu politiku. Kada je Moskva 90-ih progovorila o partnerstvu i o suradnji sa Zapdaom, jednostavno nije bila spremna za to. Na njezine nerealne prijedloge da se jaltsko-postdamski sustav u Europi zamijeni nečim apstraktnim i nejasnim, Zapad je odgovorio jednostavnim širenjem NATO-a na istok. Unutarnji problemi Rusije 90-ih omogućili su SAD-u veliku slobodu djelovanja. (...) Rat protiv terorizma opet je, sasvim neočekivano, doveo Rusiju u središte američke diplomacije. SAD je počeo ovisiti o ruskoj vojnoj i diplomatskoj potpori koja će, najvjerojatnije, rasti u svezi s kasnijim razvojem događaja.Ta diplomatska revolucija ostavlja dojam sve većeg podudaranja interesa strana u širokom regionalnom kontekstu: od srednje Azije do Bliskog i Srednjeg istoka, od istočnog Sredozemlja do Indije. Ono se kratkoročno tumači vojno-političkim potrebama SAD-a u Afganistanu. Manje su očite, osobito ako gledamo srednjoročno,
RUSIJA
NEZAVISIMAJA GAZETA
9.IV.2002.
Ruska diplomatska revolucija
"(...) Kada je nestao SSSR, čimbenik sile u Euroaziji i kada se
smanjila vjerojatnost vojne prijetnje iz Rusije, na Zapadu su se
prestali zanimati za nju i za njezinu politiku. Kada je Moskva 90-ih
progovorila o partnerstvu i o suradnji sa Zapdaom, jednostavno nije
bila spremna za to. Na njezine nerealne prijedloge da se jaltsko-
postdamski sustav u Europi zamijeni nečim apstraktnim i nejasnim,
Zapad je odgovorio jednostavnim širenjem NATO-a na istok.
Unutarnji problemi Rusije 90-ih omogućili su SAD-u veliku slobodu
djelovanja. (...) Rat protiv terorizma opet je, sasvim
neočekivano, doveo Rusiju u središte američke diplomacije. SAD je
počeo ovisiti o ruskoj vojnoj i diplomatskoj potpori koja će,
najvjerojatnije, rasti u svezi s kasnijim razvojem događaja.
Ta diplomatska revolucija ostavlja dojam sve većeg podudaranja
interesa strana u širokom regionalnom kontekstu: od srednje Azije
do Bliskog i Srednjeg istoka, od istočnog Sredozemlja do Indije.
Ono se kratkoročno tumači vojno-političkim potrebama SAD-a u
Afganistanu. Manje su očite, osobito ako gledamo srednjoročno,
promjene u američkoj politici zaključivanja saveza s gledišta
zamršene geopolitičke igre u regiji i jačanja društvene
stabilnosti na tom području. Na Zapadu se često isticala važnost
Rimokatoličke crkve u rušenju sovjetske sfere utjecaja u Europi.
Slični su se procesi u srednjoj Aziji i na Bliskom i Srednjem istoku
dogodili uz destabilizirajuću ulogu najratobornijeg dijela
islama. Dugoročni američko-ruski savez značit će da SAD prekida
formalne i neslužbene veze s radikalnim pokretima i s islamskim
fundamentalistima i da će morati podupirati naprednjake, svjetovne
i reformatorske političke elite i društvene snage. (...)
Nedvojbeno je da je rat protiv Bin Ladena uvukao NATO u
prekoatlantske veze o kojima su Amerikanci sanjali kroz čitavo
razdoblje 90-ih. Zajednička izjava kako nakon 11.IX. počinje
djelovati čl.5 Sjevernoatlantskog sporazuma, dao je savezu novu
političku snagu i zakonitost. Paradoks je u tomu da se operacija
provodi izvan zapovjednih ustroja NATO-a. Premda savez osigurava
vojne i diplomatske interese SAD-a u Europi i podupire ih svojim
resursima, on u nekom smislu ima istu zadaću i za Rusiju. Događaji u
srednjoj Aziji i na Bliskom i Srednjem istoku nude stvarnu
mogućnost za članstvo RF-a u NATO-u, što može imati dvije
posljedice: 1. jačanje općeeuropske sigurnosti i uspostava
jedinstvene obrambene organizacije uz/ili zamjenu OESS-a; 2. manja
vjerojatnost da će Europska unija biti glavni nadmoćan igrač na
svom području. (...)
S druge strane, približavanje RF-a SAD-u neće samo umanjiti
geopolitičku važnost perifernih, već i ključnih europskih država.
Za mnoge europske zemlje članice NATO-a devalviraju vrijednosti i
smanjuju se resursi atlantizma kao idejno-političkog koordinatnog
sustava i nekadašnje geopolitičke građevine. Očito je da jača
suparništvo i među velikom 'europskom trojkom' - Njemačkom,
Velikom Britanijom i Francuskom - u svezi s ulogom i utjecajem kako
u EU-u, tako i kao glavnog predstavnika europskih interesa u NATO-
u. Raste odgovornost svake zemlje članice NATO-a i EU-a u
određivanju pravca prema SAD-u i RF-u. Smanjenje prostora za
diplomatsko manevriranje i smanjenje uzajamnog nepovjerenja može
dovesti do jačanja veza između Rusije i tih zemalja pojedinačno.
Premda diplomatski pomaci i spomenuti geopolitički scenarij, kako
se čini, daju nadu, puno toga ovisi o promjenama u rasporedu
unutarnjopolitičkih snaga. Nova vanjska politika predsjednika
Putina naišla je na oduševljenje liberalno-demokratskih krugova
koji u njoj vide dodatnu mogućnost za izgradnju mostova prema
Zapadu. (...) Konzervativne i lijeve stranke, napose vojni
estabilishment, izražavaju sumnjičavost. Oni se otvoreno protive
stalnoj nazočnosti američkih vojnih snaga u srednjoj Aziji. Pače,
neki stručnjaci pronalaze dosta sličnosti između sadašnjeg
prikrivenog nezadovoljstva u ruskom vrhu i raskola u eliti iz doba
Gorbačova. Drugi, imajući na umu tijesnu povezanost unutarnje i
vanjske politike, drže da politika približavanja Zapadu ima zadaću
da podupre radikalne gospodarske reforme i modernizaciju ruskog
društva pomoću zapadnog kapitala i njegovih tehnologija. Provedba
tih zadaća moguća je samo ako se smijene sadašnje elitne skupine.
(...)", piše Konstantin Voronov, viši znanstveni suradnik u RAN-
u.