DE-S-raščlamba-Politika NJ BR.15-DIE ZEIT - UMORNA DEMOKRACIJA? NJEMAČKADIE ZEITbr. 15/2002Defektna demokracija"Jedan duh kruži u mladim i starim demokracijama i gdje se pojavi, ostavlja tragove. Parlamentarizam ne postaje jači nego
slabiji, Pravna država i dioba vlasti slove kao teške i zamršene. Novi tip desnih političara izlazi na površinu a iz njihovih usta riječ demokracija dobiva mračan prizvuk.Prikupimo tragove jer njih ima više nego dovoljno. U Italiji vlada Silvio Berlusconi, predsjednik vlade koji zemlju drži svojom tvrtkom. Industrijski magnat jedan je od najbogatijih i najmoćnijih ljudi u Italiji. Pripadaju mu najveće privatne postaje u zemlji, uz njih osiguravajući zavodi, građevinske tvrtke, novinske i knjižarske izdavačke kuće, tvrtka za proizvodnju filmova i najveća videoteka u zemlji. Tamo gdje ne vlada, govore njegovi kritičari, vladaju njegovi condottieri. Talijansku naciju Berlusconi drži svojom tvrtkom. Stoga za njega Italija d.d. nije političko društvo nego zajednica dobiti koja se sprema za svjetsko tržište. Tamo gdje su ranije bili građani, danas su pripadnici tvrtke.
NJEMAČKA
DIE ZEIT
br. 15/2002
Defektna demokracija
"Jedan duh kruži u mladim i starim demokracijama i gdje se pojavi,
ostavlja tragove. Parlamentarizam ne postaje jači nego slabiji,
Pravna država i dioba vlasti slove kao teške i zamršene. Novi tip
desnih političara izlazi na površinu a iz njihovih usta riječ
demokracija dobiva mračan prizvuk.
Prikupimo tragove jer njih ima više nego dovoljno. U Italiji vlada
Silvio Berlusconi, predsjednik vlade koji zemlju drži svojom
tvrtkom. Industrijski magnat jedan je od najbogatijih i
najmoćnijih ljudi u Italiji. Pripadaju mu najveće privatne postaje
u zemlji, uz njih osiguravajući zavodi, građevinske tvrtke,
novinske i knjižarske izdavačke kuće, tvrtka za proizvodnju
filmova i najveća videoteka u zemlji. Tamo gdje ne vlada, govore
njegovi kritičari, vladaju njegovi condottieri. Talijansku naciju
Berlusconi drži svojom tvrtkom. Stoga za njega Italija d.d. nije
političko društvo nego zajednica dobiti koja se sprema za svjetsko
tržište. Tamo gdje su ranije bili građani, danas su pripadnici
tvrtke.
Da bi svi vjerovali u tvrtku, šef se osobno brine za Corporate
Identity. Berlusconi nadzire tri najveće talijanske televizijske
postaje čije programe uglavnom čine športske i zabavne emisije.
Obilno seksa, zatim opet šport. Sve zajedno, kako kažu njegovi
odanici, služi 'borbi protiv nihilizma'. Berlusconi je brižno pod
svoj utjecaj doveo i javno-pravni televizijski program riječima
'Tu se držim po strani'.
Onaj tko državu drži svojom privatnom tvrtkom, za njega je dioba
vlasti loša stvar. Berlusconi želi s pravosuđem obaviti kratak
proces, osobito stoga što istražuje protiv njega zbog
krivotvorenja bilance i korupcije. Berlusconi koji uživa potporu
njemačkih kršćanskih demokrata, razvodnio je stari zakon protiv
krivotvorenja bilance i do neprepoznatljivosti bagatelizirao
nalaz kaznenog djela. Milanskim istražnim sucima koji istražuju
protiv njega, 'slučajno' je ukinuta osobna zaštita kao da su
pušteni za odstrjel. Razdvajanje vlade i pravosuđa očito ugrožava
mir u pogonu 'tvrtke Italija'. Jer kamo bi stigao koncern kad bi
njegov pravi odjel istraživao protiv vlastitoga šefa?
U Austriji vlada koalicija koju je, šala iz poslijeratne povijesti,
savezni predsjednik pustio na dužnost tek nakon što je pismeno
izjavila odanost ustavu. U poluvremenu koalicije OEVP/FPOE
Austrija pruža čudnovatu sliku. Vlada raspoloženje izgreda, zemlja
se nalazi u nekoj vrsti populističkog trajnog uzbuđenja. Tisak je,
uz budno sudjelovanje koncerna WAZ, zvučnika desnih SPD-ovih
krugova, zavjetovan kao kartel i prožet gustim spletom stranačkih
interesa. Kao i Berlusconi, i kancelar u sjeni Joerg Haider novine i
televizijske postaje svoje zemlje drži dijelom vlade. One su tijela
mobilizacije koja se po želji stavljaju u pogon i opet isključuju.
Tako je nastala pregrijana demokracija raspoloženja u kojoj
parlamentarna legitimacija postaje čudnovato otrcana. Kancelar
Schuessel želio je prekinuti okoštalo proporcionalno društvo i
austrijsko društvo osloboditi okova stranačke države. Dogodilo se
suprotno. Stranke su 'javna i državi bliska područja podvrgnule još
oštrijem stisku' (Robert Misik).
Dramatična je slika mladih demokracija, ponajprije u Bjelorusiji,
gdje izvršni autokrat Aleksandar Lukašenko uz zloporabu svoje
predsjedničke vlasti vlada kako ga je volja. U Rusiji predsjednik
Vladimir Putin obilno koristi svoje ovlasti da bi igrao čak i
zakondavca i donosio dekrete. A i Putin drži medije organima
odobravanja koje se po želji može uključivati i isključivati.
Zlobnoj TV postaji TW-6 stavio je brnjicu i istodobno nekoliko puta
prekršio rusko medijsko pravo. Stara postaja sada može opet
emitirati pod novim nazivom, ali ovaj su put novinari politički
čvrsto privezani. Istodobno je Putin američkoj postaji za
inozemstvo Radio Liberty oprezno pokazao instrumente. Ako će
postaja svoj program emitirati i na čečenskom, 'postupit će u
skladu sa zakonom' i oduzeti mu dozvolu.
Ni njemačka nadmenost nije na mjestu. U Saveznoj Republici bivši
kancelar Helmut Kohl odbija predati imena donatora stranke. Svoju
'časnu riječ' stavlja iznad zakona i sustava. Teško će se
razjasniti je li u igri bila korupcija. Ali još dok su
socijaldemokrati mobilizirali protiv prakse CDU-a, koelnski je SPD
spleo Amigo mrežu za bezalternativno postavljanje velikih
industrijskih postrojenja. Protiv zagrijavanja zbog trenja u
parlamentu, 'Sustav Palermo' primijenio je podmazivanje novcem.
(...)
I savezni kancelar Schroeder ima smisla za povećanje izvršne
vlasti. To apsolutno nema nikakve veze s autokratizmom koji u
Italiji i Austriji diže glavu, ali u njegovoj se vladi ubrzalo ono
što se već primjećivalo u Kohlovom sustavu: slabljenje parlamenta i
premještanje političkih odluka u predsoblje udruga i stražnju sobu
gospodarstva.
Schroeder, blagi makijavelist, radi s prakonzervativnim
instinktom. Želi nanjušiti one rijetke occassioni u kojima se još
uopće mogu donositi političke odluke. Te mogućnosti radije otkriva
izvan parlamenta. Uspješno organizira okrugle i četverouglaste
stolove koji vijećaju pored ili umjesto parlamenta i njegovih
odbora. Povjerenstva cvjetaju a odnosi snaga pomiču se od
legislative u egzekutivu. Kancelar je majstor u izmišljanju
sporednih parlamenata koje bira uz dobronamjerno uzimanje u obzir
vlastitih interesa i koje uz uključivanje SPD-ovih kućnih filozofa
donosi čelniku - kao kod nacionalnog etičkog vijeća. A kod
'nuklearnog konsenzusa' Schroeder je narodno zastupništvo doveo u
položaj ratificiranja u kojemu može reći samo još da ili ne. Ponekad
se parlament čini posve suvišnim. Ministar obrane Scharping, koji
je prošloga ljeta svojim biračima mahao preko magazina Bunte iz
španjolskog bazena s pjenušcem, kod financiranja Airbusa pokušao
je odmah sasma preskočiti narodno zastupništvo.
Moglo bi se tako nastaviti, jer duh 'slabljenja demokracije' ima
mnogo lica. To ne znači da se vrijeme liberalne pravne države
primiče kraju, ali ono što uznemiruje političke znanstvenike i
sociologe, su zaobilaženja demokratskog postupka i pozivi za
'oštrijim zvukom države'. Nakon jednog desetljeća deregulacije
raste iskušenje da se legislativu ne shvaća više baš tako ozbiljno
niti diobu vlasti baš tako precizno. Tako različiti mozgovi kao
Ralf Dahrendorf i David Held ili naposljetku Wolfgang Merkel i
Aurel Croissant, primjećuju da se 'slabljenje liberalnog poretka'
i 'labavljenje njegovih institucionalnih temelja' događa upravo u
doba kad 'su nestali komunistički neprijatelji'. Dahrendorf je
dalekovidno još prije više godina predvidio da će demokracije pod
pritiskom globalizacije na krizu socijalnog sklada reagirati
tendencijalno autoritarno. Čini se da je prošlo doba uzleta
liberalizma. Na obzorju se pojavljuju oslabljeni ili čak defektni
oblici demokracije.
Ti se novi oblici primjećuju tek u obrisima i često su napadi na
složenu slobodu uglavnom retoričke prirode. Ali i riječi su djela.
Ponajprije uznemiruje onaj novi tip desnih populista koji
ortodoksni neoliberalizam kombiniraju s podivljalom sigurnosnom
politikom. 'Konačno' žele ponovno 'provoditi' politiku koja
demokraciju prosuđuje po kriterijima rentabilnosti a državnu vlast
ponovno postavljaju na vlast i čast kao autoritativan izvršni
organ. 'Nedjelotvorno' načelo ograničavanja vlasti treba
preurediti u mehanizam stvaranja vlasti i legitimacije.
Ponajprije su Haider i Berlusconi uvjereni da je država u
industrijskom društvu žaljenja vrijedna žrtva, u stanovitoj mjeri
smrtno pogođeni Levijatan koji se previja u prašini, opljačkan od
hedonističkog društva socijalne države, u šahu držan od udruga,
ucijenjen od sindikata koji štrajkaju i stoga nesposoban za izvršne
odluke o tomu tko pripada dobitnicima a tko žrtvama globalnog
kapitalizma čiju revolucionarnu dinamiku Berlusconi i Haider
potvrđuju po cijeloj crti.
Njihov autokratizam postaje opasan za slobodu ako se stalno poziva
na glas 'naroda'. Jer taj 'narod' treba tek 'izmisliti', bilo
pseudopolitičkim teatraliziranjem politike, bilo primjenom
plebiscitarnih instrumenata. To ide tako: najprije vladajuće
stranke pokušaju stvoriti raspoloženje (odobravanja) ili krizna
stanja ('Čamac je pun'). Zatim se vlada poziva upravo na
raspoloženja koja su proizveli mobilizacijski stručnjaci njezinih
stranaka. Tako se navlastito proizvodi homogeni 'narod' na čije se
biračko tijelo vlada zatim poziva - inače sredstvo kojim se
poslužio heski predsjednik vlade Koch u svojem ispitivanju
mišljenja o 'biračkom pravu stranaca'.
Ono što zvuči kao temeljni demokratski apel zakonodavnoj sili
naroda, potkopava autoritet parlamenta. Haider i Berlusconi svoj
populizam veta i svoju politiku aklamacije shvaćaju kao ciljani
napad na srce demokracije koja je navodno izdala autentičnu 'volju
naroda'. Tako je Haider inscenirao narodni pokret protiv češke
nuklearne elektrane Temelin da bi zatim svoju vladinu stranku,
dakle sebe, potaknuo na upletanje. Pri tomu se ponašao kao
nadparlamentarna vodeća figura koja mirnoj i tihoj narodnoj
zajednici vidi u srce i čita joj istinu s usana. Kad mu presuda
ustavnoga suda nije odgovarala, vrijeđao je suce da su
'izvanzemaljski lemuri koji ne znaju što moj narod misli'.
Kakve to posljedice ima na samosvijest društva, ne može se
sagledati. Jer ako se stalno mobilizira 'narod' i poziva na klupu za
svjedoke kao 'autentična' državna supstancija, zajednica
državljana ishlapit će u neman raspoloženja koja pod izmjeničnim
raspršenim svjetlom šmugne preko pozornice medijskih kartela. Kad
bi do toga došlo, biračka bi volja bila tek artefakt, mješavina
dizajna kvote i političkog marketinga. Ako se političko shvaćanje
trajno manipulira, boji se sociolog Claus Offe, državljani u
izbornim rezultatima više ne bi mogli prepoznati svoju vlastitu
slobodnu volju. Morali bi se osjećati poput mase otuđene od svoje
odluke, uzidani u pročelja demokracije, među kojima nitko ne bi
mogao reći tko bi ih u slučaju ustavno-političkog sukoba uopće
trebao poduprijeti.
Zašto u zapadnim demokracijama raste autoritarno iskušenje, zašto
razvlašćenje parlamenata raste i kakva se potreba skriva iza toga
da se dva put izabere tako kobnu osobu poput Berlusconija, sve
pretpostavke o tomu su promašaji. Mnogi se slažu s pesimizmom Hanne
Arendt po kojemu pod teškim 'teretom suvremenog života' raste
težnja za autoritetom koji ljudima 'sa samoodređenjem oduzima i
odgovornost za vlastiti život'. Isto je tako prihvatljiva
pretpostavka da autoritarno iskušenje raste u mjeri u kojoj
političari vjeruju u samo jednu opciju: prilagodbu zahtjevima
tržišta. Što je veći pritisak ekonomskog globalnog razvitka, što je
jača prijetnja iseljavanja multinacionalnih gosdpodarskih
koncerna, to je veće iskušenje političara da pokazuju mišiće i da
građane umiruju lažnim obećanjima da mogu uspostaviti miran
suživot globalnog kapitalizma i suverene nacionalne države.
Za sada se nacionalne demokracije - ponajprije Berlusconijeva
Italija d.d - korak po korak pretvaraju u konkurentne tvrtke da bi
opstale na slobodnom lovištu svjetskog društva. Ne samo socijalni
sustav, nego se i navodno teški politički sustav pri tomu
'fleksibilizira' i prilagođuje novom stanju. Nije slučaj što se u
novim pregovaračkim demokracijama parlament oslabljuje,
ekonomska stajališta vlasti dobivaju prednost ili, kao pod crveno-
zelenom Schroederovom vladom, porezno 'oslobađaju obveza'. Ali
protiv premalo demokracije, kao i uvijek, pomaže samo: više
demokracije. Za to bi trebalo ograničiti moć gospodarskih
dinastija i raspustiti medijske kartele poput Berlusconijevog ili
Murdochovog. U dalekoj su budućnosti nadnacionalna uređenje koja
šire manevarski prostor nacionalnih politika. No sve to ostalo bi
bez učinka ako se usput izgubi ono bitno: vatrena svijest
državljana o tomu što znači živjeti u poretku slobode", piše Thomas
Assheuer.