PARIZ, 27. ožujka (Hina/AFP) - Put nizozemskog umjetnika Pieta Mondriana (1872.-1944.) prema apstrakciji, čiji je bio jedan od začetnika, predmet je izložbe u muzeju d'Orsay u Parizu, otvorene od 27. ožujka do 14. srpnja.
PARIZ, 27. ožujka (Hina/AFP) - Put nizozemskog umjetnika Pieta
Mondriana (1872.-1944.) prema apstrakciji, čiji je bio jedan od
začetnika, predmet je izložbe u muzeju d'Orsay u Parizu, otvorene
od 27. ožujka do 14. srpnja. #L#
Više od stotinjak radova, većinom iz muzeja Gemeentemuseum u Den
Haagu, svjedoče o njegovom razvoju od 1892. do 1914. godine, od
prvih figurativnih nizozemskih pejzaža do apstraktnog kubizma.
Prva takva izložba u Francuskoj, nakon retrospektive u pariškom
muzeju Orangerie 1969. godine, bit će nakon toga predstavljena u
muzeju umjetnosti Kimbell u Fort Worthu, u američkoj državi
Teksas.
Od prvih mrtvih priroda nastalih 1897., Mondrian slika mrežom
jasnih i vidljivih linija, čemu svjedoči djelo "Dorpskerk" (Seoska
crkva), crnom olovkom, akvarelom, gvašem, olovkom u boji i
pastelama. Plavih, sivo-plavih i smeđih tonova, njegova
melonkolična djela zapažena su od strane kritike.
Nakon 1904., njegovo se slikarstvo mijenja - široke horizonte
zamjenjuju zatvoreni motivi interijera. Odriče se nijansi i slika
širokim plohama boja.
Mondrianova filozofska razmišljanja o ulozi umjetnika navode ga na
zaključak da treba uhvatiti bit stvari, izbjeći pojedinačnost i
materijalizam. Eksperimentira s granicama zapažanja, naglašava
linije ili ih ublažava.
"Crveni oblak" iz 1907., sa sunčevim svjetlom koje pali platno,
najavljuje paletu jarkih, zasićenih boja: od slikara sutona,
Mondrian postaje slikar svjetla, ekspresivnih linija i staccato
poteza. Njegove "Dine" podsjećaju na Signaca, a "Plavo jabukovo
stablo" na psihodeličnu crtu Van Gogha.
Krajem 1910., Mondrian počinje slikati monumentalna djela
kontrastnih boja ("Mlin", "Evolucija", "Pejzaž s dinima"), puna
simbolizma, koja će kritika okvalificirati kao "kubizam".
Godine 1912. se nastanjuje u Parizu. Njegovi objekti postepeno gube
figurativnu ulogu u korist odmjerene igre horizontalnih i
vertikalnih linija osnovnih boja: crvene, plave, žute.
"Osjetio sam da su kubisti otkrili pravi put i vrlo dugo sam bio pod
njihovim jakim utjecajem", piše Mondrian.
(Hina) pgo bnš