SARAJEVO, 27. ožujka (Hina) - Nakon pregovora koji su trajali uz manje prekide gotovo dvadeset dana, Ured Visokog predstavnika za Bosnu i Hercegovinu definirao je u srijedu konačni oblik ustavnih promjena koje će biti provedene u toj
zemlji, a temelji se na popisu stanovništva iz 1991. godine i odluci Ustavnog suda BiH konstitutivnosti sva tri naroda.
SARAJEVO, 27. ožujka (Hina) - Nakon pregovora koji su trajali uz
manje prekide gotovo dvadeset dana, Ured Visokog predstavnika za
Bosnu i Hercegovinu definirao je u srijedu konačni oblik ustavnih
promjena koje će biti provedene u toj zemlji, a temelji se na popisu
stanovništva iz 1991. godine i odluci Ustavnog suda BiH
konstitutivnosti sva tri naroda. #L#
Odlukom Ustavnog suda BiH o konstitutivnosti sva tri naroda na
cijelom teritoriju te zemlje ujedno su prouustavnom proglašene
diskriminirajuće zakonske odredbe koje su do sada bile na snazi u
oba entiteta.
U srijedu su u ranim jutarnjim satima završeni pregovori
predstavnika najutjecajnijih političkih stranka nakon kojih je
objavljeno kako je Visoki predstavnik Wolfgang Petritsch ponudio
dokument s prijedlogom rješenja koje jamči ravnopravnost tri
naroda.
U tekstu dokumenta, koji je u cijelosti dostavljen Hini, stoji kako
će ubuduće zaštita vitalnih nacionalnih interesa u Federaciji BiH
biti osigurana preko Doma naroda federalnog parlamenta dok će u
Republici Srpskoj tu zadaću obavljati tijelo pod nazivom Vijeće
naroda.
Zakoni i drugi propisi koje izglasa Narodna skupština Republike
Srpske a koji se tiču vitalnog nacionalnog interesa stupili bi na
snagu tek kada ih odobri Vijeće naroda što znači da bi to tijelo
imalo ovlasti parlamentarnog doma.
Vijeće naroda u srpskom entitetu i Dom naroda u Federaciji bili bi
sastavljeni na paritetnoj osnovi uz podjednaki broj izaslanika iz
svakog naroda.
Pod vitalnim nacionalnim interesima o kojima bi odlučivala ova
tijela ubuduće bi se smatrali:
- ostvarivanje prava naroda na odgovarajuću zastupljenost u
zakonodavnoj, izvršnoj i sudbenoj vlasti,
- identitet jednog naroda,
- ustavni amandmani,
- organizacija tijela vlasti,
- pravo na sudjelovanje u donošenju odluka,
- obrazovanje, vjeroispovjest, jezik, kultura, tradicija,
- teritorijalni ustroj,
- sustav javnog informiranja.
Sva druga pitanja također mogu biti proglašena vitalnim za
nacionalni interes, ako tako odluči dvije trećine izaslanika u
okviru jednog kluba naroda u Domu naroda odnosno Vijeću naroda.
Konačnu odluku o pitanjima zaštite vitalnih nacionalnih interesa u
Federaciji donosi Ustavni sud koji bi imao paritetni broj sudaca a u
Republici Srpskoj Vijeće za zaštitu vitalnih interesa pri
entitetskom Ustavnom sudu.
To bi vijeće brojalo sedam članova, po dva iz reda konstitutivnih
naroda te jednog iz reda ostalih.
Konačnim prijedlogom ustavnih promjena u BiH definirano je da
predsjednici entitetskih vlada i njihovi zamjenici ne mogu biti iz
reda istog naroda a slična odluka odnosi se i na sve druge
najznačajnije izvršne i sudbene ustanove.
U svakom entitetu postojat će dva zamjenika predsjednika iz
različitih naroda.
Vlada Republike Srpske imat će premijera i 16 ministara od kojih će
osam biti Srbi, pet Bošnjaci, tri Hrvati te jedan iz reda ostalih.
U Federaciji BiH bit će osam ministara Bošnjaka, pet Hrvata i tri
Srbina.
Konstitutivni narodi bit će proporcionalno zastupljeni u svim
javnim ustavnovama u dva entiteta a kao osnova poslužit će popis iz
1991. godine.
Visoki predstavnik za BiH ostat će vrhovni tumač ovog sporazuma sve
dok ga entitetski parlamenti u potpunosti ne provedu kroz ustavne
promjene.
Dokument OHR-a potpisale su Socijaldemokratska partija (SDP),
Stranka za BiH i Nova hrvatska inicijativa (NHI).
Stranke iz Republike Srpske iskazale su suzdržanost uz najavu kako
će konačnu odluku o ovome prepustiti entitetskom parlamentu.
Za njih je najspornija odredba koja popis iz 1991. godine definira
kao osnovu za uspostavu vlasti.
Veleposlanik Petritsch pozvao je sve stranke da prihvate ponuđeni
prijedlog i tako omoguće provedbu ustavnih promjena.
(Hina) rm sd