US-BA-AT-DE-mediji - dp-Glasila/mediji-Politika-Terorizam-Ratovi-Gospodarstvo/poslovanje/financije DNEVNI PREGLED BR. 61 27. OŽUJKA 2002. GLAS AMERIKA - VOA26. III. 2002.O FBI središtu za kriminalistiku u Zapadnoj Virginiji reportaža
Erice Celeste.Uprava Saveznog istražnog ureda FBI je u Washingtonu, no središte njegovih operacija nalazi se u Clarksburgu u saveznoj državi West Virginia. FBI Centar za kriminalistiku služi kao nacionalni arhiv za otiske prstiju. Središte Saveznog istražnog ureda za kriminalistiku preseljen je prije pet godina u ruralno područje savezne države West Virginije. Iako je izvana okružen kontrolnim točkama, bodljikavom žicom i stražarima, ovaj kompleks obuhvaća hektare polja, brežuljaka i gustih šuma. Premda je krajolik slikovit i miran, u glavnoj zgradi kompleksa stručnjaci vode istrage o najopasnijim svjetskim kriminalcima. Michael Kirkpatrick, direktor Centra, kaže da je ova zabačena lokacija idealna za FBI: = U današnjem svijetu elektronike, posao možemo obavljati podjednako lako iz West Virginije kao i iz Washingtona. Preselili smo, između ostaloga, i zato što smo morali revitalizirati naš radni proces.
GLAS AMERIKA - VOA
26. III. 2002.
O FBI središtu za kriminalistiku u Zapadnoj Virginiji reportaža
Erice Celeste.
Uprava Saveznog istražnog ureda FBI je u Washingtonu, no središte
njegovih operacija nalazi se u Clarksburgu u saveznoj državi West
Virginia. FBI Centar za kriminalistiku služi kao nacionalni arhiv
za otiske prstiju.
Središte Saveznog istražnog ureda za kriminalistiku preseljen je
prije pet godina u ruralno područje savezne države West Virginije.
Iako je izvana okružen kontrolnim točkama, bodljikavom žicom i
stražarima, ovaj kompleks obuhvaća hektare polja, brežuljaka i
gustih šuma. Premda je krajolik slikovit i miran, u glavnoj zgradi
kompleksa stručnjaci vode istrage o najopasnijim svjetskim
kriminalcima.
Michael Kirkpatrick, direktor Centra, kaže da je ova zabačena
lokacija idealna za FBI:
= U današnjem svijetu elektronike, posao možemo obavljati
podjednako lako iz West Virginije kao i iz Washingtona. Preselili
smo, između ostaloga, i zato što smo morali revitalizirati naš
radni proces.
Centar za kriminalistiku raspolaže najmodernijom opremom koja
omogućuje policijskim upravama diljem zemlje korištenje
nacionalnog kompjutora za kriminalistiku ? ogromne baze podataka o
svemu - od prometnih prekršaja do uhidbenih naloga. Centar također
provodi provjere osoba koje žele kupiti vatreno oružje. No najveći
dio tehnologije koristi se za bazu otisaka prstiju. Iako se FBI već
godinama bavi identifikacijom na bazi otisaka prstiju, tek je 1999.
uveo potpuno kompjutorizirani sustav u koji se mogu uključiti
različite agencije diljem zemlje.
Charles Jones, stručnjak za otiske prstiju, kaže da uživa u svom
poslu:
= Svatko može lagati o svojem imenu, datumu rođenja i drugim
podacima, ali otisci prstiju ne lažu.
U besprijekorno čistom bijelom laboratoriju u kojem se
identificiraju otisci nalazi se oko 400 kompjutora. Zbog
fluorescentnog svjetla teško je reći koje je doba dana, no za oko
1100 stručnjaka koji rade u laboratoriju to nije ni važno jer rade u
smjenama 24 sata dnevno sedam dana u tjednu. Dnevno se u
laboratoriju obradi najmanje 43 tisuće otisaka.
Gospodin Jones zaustavlja se pred odjeljkom u kojem mladić s
naočalama radi za kompjutorom. Na ekranu se vide dva seta otisaka
prstiju ? jedan na vrhu, a drugi na dnu ekrana.
= Andy je stručnjak za otiske. Njegov je posao pregledavati setove
otisaka koje dobivamo od raznih agencija i usporediti ih s otiscima
koje je kompjutor izbacio kao vrlo slične, objašnjava Charles
Jones.
FBI ima u bazi podataka više od 42 milijuna setova otisaka. Taj broj
raste za oko sedam tisuća svakoga dana. Većina otisaka pripada
kriminalcima. No otkako je uzimanje otisaka postalo popularno među
poslodavcima koji provjeravaju buduće uposlenike, raste i broj
zabilježenih otisaka prstiju prosječnih Amerikanaca. Na Andyjevom
kompjutoru ne vidi se pripadaju li otisci običnim čovjeku ili
kriminalcu. No kako kaže gospodin Jones, to nije ni važno, jer je
Andyjev posao samo provjeriti postoji li već u bazi podataka set
identičnih otisaka. Identificiranje otisaka samo je mali dio posla
koji se obavlja u Centru za kriminalistiku.
Direktor centra Michael Kirkpatrick ističe da se stručnjaci centra
uvijek angažiraju nakon katastrofalnih događaja kao što su bili
napadi od 11. rujna kada treba identificirati kako napadače, tako i
žrtve. Nekada se identitet osobe može utvrditi i na temelju samo
jednog otiska.
= Ponekad je naš posao vrlo naporan. Radni uvjeti mogu biti vrlo
teški. No treba se učiniti sve što se može s onim čime se raspolaže.
Naši ljudi dobro znaju zašto rade to što rade i znaju da trebaju
omogućiti prijateljima i članovima obitelji žrtava da nađu neko
smirenje doznavanjem istine o sudbini njihovih bližnjih - kaže
gospodin Kirkpatrick.
Od napada 11. rujna Centar za kriminalistiku sve je više angažiran u
nacionalnoj sigurnosti, te surađuje s nizom drugih vladinih
agencija kao što su državno tajništvo i Služba za useljavanje.
Charles Jones kaže da ga najviše raduju mali uspjesi. Iznad svega je
ponosan što njegov Centar pomaže u stvaranju dobrih obitelji.
Budući roditelji koji žele usvojiti dijete moraju dati otiske
prstiju i podvrgnuti se policijskoj provjeri. Stoga, iako Centar
pomaže u nacionalnoj sigurnosti cijele zemlje, pomaže pojedinačno
i njenim najmlađim građanima.
Pregled tiska
Afganistanski vojni dužnosnici koji surađuju s američkim snagama u
Khostu tvrde da su prva dva čovjeka Al Kaide, Osama bin Laden i Ayman
al Zawahiri, viđeni u tom području u proteklih osam dana ?
izvještava Christian Science Monitor. Lokalne snage možda imaju
neke svoje motive za tvrdnje da su vidjeli Osamu Bin Ladena, no ako
je to točno to bi bio prvi dokaz da je bin Laden i dalje u Afganistanu
otkako je u studenome viđen u području Tore Bore, navodi bostonski
dnevnik. U nedjeljnoj političkoj emisiji CNN-a dopredsjednik Dick
Cheney je izjavio da se Osama bin Laden najvjerojatnije nalazi u
pograničnom području Afganistana i Pakistana, s jedne ili druge
strane granice.
Današnji USA Today objavljuje rezultate istraživanja javnosti iz
kojeg se može vidjeti da se većina Amerikanaca slaže s potrebom
zbacivanja Sadama Huseina s vlasti, ali ne i oko načina na koji bi to
bilo izvedeno. Naime, prema tom istraživanju, Amerikanci se
protive vojnoj intervenciji kopnenih snaga. Većina ispitanika
odgovorila je također da bi američka uporaba nuklearnog oružja bila
opravdana za teroristički napad terorista. 61 posto anketiranih
Amerikanaca drži da će se nuklearni napad neke neprijateljske
zemlje na Sjedinjene Države vjerojatno dogoditi u sljedećih 50
godina. I ova anketa pokazala je da predsjednik Bush uživa veliku
potporu svojih sunarodnjaka. Osam od desetero ispitanika povoljno
se izjasnilo o tome kako predsjednik Bush obnaša svoju dužnost.
Washington Post objavljuje da se američki ministar za energetiku
Spencer Abraham sastao s 36 predstavnika američkih kompanija u
trenucima dok je njegovo ministarstvo sastavljalo nacionalnu
strategiju energetske politike. Istodobno se ministar Abraham nije
sastao ni s jednim predstavnikom udruga potrošača i skupina koje se
zalažu za štednju energije. Ministarstvo energetike objavilo je
ove informacije samo nekoliko sati prije istijeka sudskog roka za
njihovo objavljivanje. Sud je zatražio objavljivanje dokumenata
Ministarstva energetike u parnici koju su pokrenule interesne
skupine građana koje žele doznati tko je utjecao na stvaranje
energetske strategije administracije predsjednika Busha. Dakle,
prvi pregled 11 tisuća stranica dokumenata potvrđuje sumnje
demokratskih zastupnika i organizacija za zaštitu okoliša da se pri
usvajanju energetske politike američka administracija gotovo
isključivo oslonila na prijedloge i mišljenja velikih proizvođača
i distributera energije. U američkom Ministarstvu energetike tvrde
da je ministar Abraham odbio traženje čelnih ljudi Enrona Jeffreya
Skillinga i Kennetha Laya da se s njima sastane.
(VOA)
BRITANSKI RADIO - BBC
26. III. 2002.
Pregled tiska
Na stranicama vodećih londonskih dnevnika jutros nalazimo tekst o,
kako se procjenjuje, ubrzanom putu Srbije u gospodarske reforme.
The Financial Times ocjenjuje da su, uglavnom na Zapadu obrazovani
stručnjaci koji vode gospodarske reforme u Srbiji odlučili za
bolnije, ali brže promjene. Novinar kao primjer navodi siječanjsku
odluku o zatvaranju nelikvidnih državnih banaka. Taj potez jasno
ilustrira razliku u tempu promjena Srbije i drugih bivših
jugoslavenskih republika, poput Slovenije i Hrvatske, gdje su
vlade ulaganjem velikih sredstava ozdravile državni bankarski
sektor.
'Na temelju raznih loših iskustava drugih zemalja odlučili smo da
reforme ne trebaju trajati dugo. Bit će brže, ali bolnije,'
objašnjava u The Financial Timesu zamjenik guvernera Narodne banke
Jugoslavije Radovan Jelasić.
Pristaše brzih reformi podvlače da samo tako Srbija učinkovito može
krenuti u razvitak, navodi The Financial Times, dodajući da ipak
sve mjere koje poduzimaju u Beogradu neće biti dovoljne bez stranih
investicija za koje vlasti pokušavaju stvoriti uvjete usvajanjem
novih zakona. Izvjestitelj The Financial Timesa inače ocjenjuje da
predsjednik Koštunica otežava posao reformistima.
Na naslovnim stranama londonskih dnevnika su uglavnom britanske
teme - problemi oko rekonstrukcije nacionalne željeznice i odluka o
otpuštanju 15 tisuća zaposlenih u pošti. The Times saznaje da su
premijer Tony Blair i Jerry Adams, čelnik Sinn Feina - političkog
krila Irske republikanske armije, u nastavku mirovnog procesa za
Sjevernu Irsku dogovorili o stvaranju uvjeta za povratak iz
inozemstva u Britaniju 30 osumnjičenih za pripadništvo IRI,
organizaciji koja se desetljećima borila za odcjepljivanje
Sjeverne Irske od Britanije i ujedinjenje s Republikom Irskom.
Prema tom dogovoru njima će praktično biti zajamčen imunitet od
krivičnog gonjenja. Kako saznaje The Times oni će se po ulasku u
zemlju prijaviti policiji uz garancije da će odmah biti pušteni da
se brane sa slobode. Oni koji budu osuđeni bit će pušteni na slobodu
pod uvjetom da kazneno djelo ne ponove, kao što je u dosadašnjem
tijeku mirovnog procesa učinjeno s drugim osuđenim pripadnicima
IRE, piše Times.
Londonski dnevnici se i danas bave mogućom američkom vojnom
intervencijom čiji bi cilj bilo uklanjanje s vlasti iračkog
predsjednika Sadama Huseina. The Times piše o nastojanjima Bagdada
da na arapskom summitu u Bejrutu dobije simpatije susjeda kako
nitko od njih ne bi podržao američku akciju. Iračani čak spremaju
dokument kojim bi priznali nezavisnost Kuvajta, zemlje koju su
prije 12 godina okupirali proglasivši je svojom područjem, navodi
Times. Iračke snage su tada iz Kuvajta bile potisnute savezničkom
intervencijom uz odobrenje Vijeća sigurnosti UN.
(BBC)
RADIO SLOBODNA EUROPA - RFE
25. III. 2002.
Zagreb: vlada promijenila ugovor s biračima. Prilog Ines Šaškor.
Nakon dugih pregovora Hrvatska vlada je popunjena novim ministrima
iz redova HSLS-a. Predsjednik te stranke Dražen Budiša postao je
zamjenik premijera, dvojica njemu privrženih članova HSLS-a novi
ministri, a u vladi su ostali i neki Budišini politički oponenti.
Kako će vlada funkcionirati?
Svi su odmah uočili jednu činjenicu: premijer Ivica Račan
predstavio je u saboru nove ministre tako da se praktički od njih
ogradio. Kako će građani vjerovati ministrima u koje nema
povjerenja niti onaj tko ih parlamentu predlaže? Koliko će, na
koncu konca, vjerovati njemu?
Da bi otklonio svaku sumnju čiji su oni zapravo ministri, novi je
ministar prometa u prvom intervjuu izjavio kako nije važno što se ne
razumije u resor kojim će se baviti jer on je stranački čovjek, čija
je zadaća prvenstveno provoditi politiku svoje stranke u području
prometa, što god to značilo. Dotični ministar, šibenski HSLS-ovac
Mario Kovač, bio je jedan od ključnih aktera svojedobnog raskola
HSLS-a između struje pokojnog Vlade Gotovca i one Dražena Budiše
zbog koaliranja HSLS-a u Šibeniku s HDZ-om, pa je zbog toga HSLS na
posljednjim lokalnim izborima doživio neuspjeh. Zrele stranke
obično u vladu šalju uspješne političare.
I još jedan kuriozitet ? novi ministar prometa proteklog je ljeta
bio jedan od četvorice zastupnika HSLS-a koji su digli ruku protiv
vlade u koju je upravo ušao i to ne zbog neke lokalne teme, ceste ili
ambulante, već zbog suradnje s haaškim sudom. Novi ministar i danas
misli da hrvatske generale ne treba isporučivati u Haag.
Koalicijska je vlada dosegla samo dno kredibilnosti. Privrženici
vladine politike moraju otići, oni koji su tu politiku opstruirali
postaju članovi vlade. Poruka zbunjujuća i razočaravajuća.
Premijer Račan se, javno izrazivši nezadovoljstvo izborom, želio
ograditi od mogućih novih potresa u vladi i unaprijed ukazati na one
koji će po njegovom sudu za to biti odgovorni. Amnestira li ovakav
bizarni potez i njega odgovornosti?
On možda računa s činjenicom da mu u vladi ipak ostaju predstavnici
obje HSLS-ove struje kao i da toj stranci ponajmanje odgovaraju
prijevremeni izbori jer joj je rejting vrlo nizak, pa će s Budišom u
vladi HSLS biti kooperativniji. Zato se SDP kao pojedinačno najjača
stranka odlučila za gubitak dijela utjecaja i moći, a u korist
opstanka vlade. Ta je stranka najprivrženija vladinom programu,
ali se od pragmatizma više ne vidi program.
U sjeni 'foteljaške krize', kako su u javnosti nazvana najnovija
zbivanja u i oko Vlade, praktički su promijenjeni odnosi unutar
koalicije i način odlučivanja u njoj koji je bio usklađen s izbornim
rezultatima. Sada HSLS ima daleko više mandata i moći nego što mu
pripada. Birači nisu konzultirani. Oni ionako pokazuju sve manje
zanimanja za političare. U jednom ozbiljnom istraživanju 80 posto
mladih ispitanika drži hrvatske političare naprosto ?
nesposobnima.
(RFE)
RADIO GLAS RUSIJE - RGR
25. III. 2002.
Ostrovidov. Proturječan stav Zapada prema kosovskom problemu.
Tijekom čitave kosovske krize pristup Zapada tom problemu
objašnjavao se ne toliko nastojanjem da pridonese njegovom mirnom
rješenju, koliko težnjom da iskoristi krizu u interesu proširenja
svog utjecaja u regiji i kao instrument političkog pritiska na
Jugoslaviju.
U tom području se i sada aktivno koristi politika dvostrukih
standarda, gospodarskih i političkih sankcija, te drugi načini
prisile s ciljem da se prihvate sporazumi koje nameću nepozvani
savjetnici i mirotvorci.
Izravna posljedica takvog smjera Zapada nakon NATO-va napada je
proturječje između formalnog priznanja Kosova i Metohije kao
sastavnog dijela SRJ i realne tolerancije prema akcijama albanskih
separatista usmjerenim na odvajanje pokrajine od Jugoslavije i
Srbije. Primjera toga ima više nego dovoljno.
U rezoluciji Vijeća sigurnosti organizacije UN-a broj 1244 od 10.
lipnja 1999. godine i u mnogim drugim međunarodnim dokumentima
utvrđena je privrženost suverenitetu i teritorijalnom integritetu
SRJ. Ali ne dopušta se nikakva djelatnost saveznih i srpskih organa
na tom sastavnom dijelu njihove teritorije. Ni u jednom dokumentu
nema jamčevine nastavka takve njihove djelatnosti. Nisu određene
granice prijelaznog razdoblja u tijeku kojeg pokrajinom upravlja
Privremena međunarodna administracija.
Istodobno civilni i vojni mirotvorci pokazuju neshvatljivu
toleranciju prema činjenici da su svi albanski čelnici u pokrajini
u tijeku predizborne kampanje držali i sada drže svojim glavnim
ciljem stjecanje nezavisnosti Kosova.
Zakoni Srbije i SRJ u pokrajini u potpunosti se ignoriraju. Sada na
Kosovu živi oko 2 milijuna Albanaca, dok je Srba ostalo oko 70
tiusuća. 250-300 tisuća predstavnika nealbanskog stanovništva
moralo je napustiti svoje kuće. Istodobno je u pokrajinu došlo
otprilike isto toliko osoba, pretežito iz Albanije.
Na Kosovu se nastavljaju etnička čišćenja. Međunarodno vojno i
civilno prisustvo nije osiguralo osobnu i imovinsku sigurnost i
ravnopravnost svih građana. Međunarodne granice SRJ s Albanijom i
Makedonijom na teritoriji Kosova slabo se kontroliraju. Istodobno
mirotvorci stalno odlažu povratak u pokrajinu usuglašenog broja
jugoslavenskih i srpskih vojnika i policajaca.
Određeni bez sudjelovanja srpskih vlasti sustav lokalnih tijela
vlasti i način održavanja izbora 17. studenog predodredili su
činjenicu da srpsko stanovništvo nije dobilo realne mogućnosti da
utječe na rješavanje za sebe životnih pitanja. Stvar je došla dotle
da je novi šef međunarodne administracije na Kosovu Michael Steiner
odbio molbu Srba da oformi za njih drugi ministarski položaj u
pokrajinskoj vladi za izbjeglice koja je potrebna samo Srbima.
Steiner se pozvao na to da su ta pitanja u njegovoj nadležnosti. Ali
on odgovara za čitavu stanje u pokrajini. Prema toj logici nije
potrebna ni sama pokrajinska vlada.
Nameće se zaključak da ovakve nedosljednost i proturječja u
pristupu Zapada kosovskom problemu umjesto normalizacije stanja
mogu prouzročiti novu destabilizaciju.
(RGR)
BiH
MONITOR
26. III. 2002.
Od Zagreba zatraženo vraćanje dokumentacije HVO-a i SNS-a
Federalni premijer Alija Behmen potvrdio je danas kako će od vlasti
u Zagrebu biti zatraženo da vrate dio dokumentacije Hrvatskoga
vijeća obrane (HVO), ali i dokumentaciju Službe nacionalne
sigurnosti (SNS).
Zahtjev premijeru Behmenu i predsjedniku Federacije BiH Safetu
Haliloviću da od hrvatskih dužnosnika traže dokumentaciju SNS-a
uputio je član Glavnoga odbora Bosanske stranke (BOSS) odvjetnik
Faruk Balijagić.
On tvrdi da su SDA i HDZ u vrijeme kada su bili na vlasti, bivšem
predsjedniku Hrvatske Franji Tuđmanu predale 36 kamiona
dokumentacije SNS-a. Od federalnih dužnosnika Balijagić traži da
hitno zatraže povrat dokumentacije.
"Ne znam koliko je kamiona toga otišlo u Zagreb i što je sve od koga
pokupljeno, ali sve što pripada Federaciji BiH, tražit ćemo da joj
se vrati", kazao je Behmen.
Na posljednjoj sjednici Federalne vlade zaključeno je da od
dužnosnika susjedne države treba tražiti dio dokumentacije koja je
pripadala HVO-u.
Akt kojim će od Zagreba službeno biti zatraženo da se Vojsci
Federacije BiH vrati sva dokumentacija HVO-a već je u pripremi,
kazao je Behmen.
Mostar nisu Hrvati očistili od Bošnjaka, nego obrnuto
Drugog dana izlaganja uvodne riječi obrane Mladena Naletilića
Tute, optuženog za etničko čišćenje Bošnjaka u zapadnoj
Hercegovini, odvjetnik Krešimir Krsnik rekao je da će dokazati kako
'Hrvatska vojska nije bila u Mostaru niti ga je okupirala, a da
Mladen Naletilić "nije vodio kampanju protiv muslimana".'
Istodobno, Naletilićeva obrana tvrdi da Mostar nisu Hrvati
'očistili' od Bošnjaka, nego upravo obrnuto. U istočnom dijelu
Mostara danas živi manje od 100 Hrvata jer ih je osam tisuća
protjerano, a u zapadnome Mostaru, i za vrijeme 'napada Armije BiH
na Mostar, normalno je živjelo između sedam i 12 tisuća Bošnjaka',
tvrdi Naletilićeva obrana.
Krsnik je obećao kako će dokazati da Bošnjaci u Širokom Brijegu nisu
bili zarobljenici 'jer su više hodali po birtijama nego što su bili
zatočeni', a svi Bošnjaci zatočeni u zloglasnom logoru mostarskog
Helidroma 'mogli su odmah biti pušteni, samo ako bi obećali da se
neće vojno aktivirati u Armiji BiH'.
Ni optužbe tužiteljstva da su jedinice Juke Prazine bile pod
zapovjedništvom Mladena Naletilića nisu točne, što će, po
Krsnikovim riječima, obrana i dokazati.
'Gospodina Jusufa Juku Prazinu Alija Izetbegović osobno je
imenovao zapovjednikom svih specijalnih jedinica Armije BiH u
okupiranom Sarajevu. Prazina, koji je pod svojim zapovjedništvom
imao pet tisuća organiziranih i naoružanih ljudi, došao je u sukob s
Izetbegovićem i njegovim vojnim profesionalcima u Sarajevu zato
što je zahtijevao da se prvo oslobodi Sarajevo, a da se tek onda
krene u oslobađanje cijele BiH, kao zajednice sva tri naroda.
Alija Izetbegović nije na to pristao jer je to bilo moguće izvesti
samo u suradnji s HVO-om. Zbog toga je gospodin Prazina morao
napustiti Sarajevo, ali o detaljima u vezi s tim uvjerit ćemo Sudsko
vijeće svjedocima i dokazima koje ćemo prezentovati', rekao je
Krsnik, koji je danas završio svoje uvodno izlaganje.
NJEMAČKA
DIE TAGESZEITUNG
26. III. 2002.
Upozorenje o mogućim napadima u Bosni
"Američko veleposlanstvo u Sarajevu ponovno je otvorilo svoja
vrata ali službenici zaduženi za sigurnost i dalje su na oprezu
budući da i dalje ozbiljno shvaća informacije po kojima
teroristička organizacija al-Qaida planira napad na
veleposlanstvo u BiH. Zaposlenici veleposlanstva ne potvrđuju ali
i ne demantiraju tvrdnje krugova u bosanskoj vladi da su se članovi
al-Qaide sastali u Bugarskoj. No, po diplomatskim izvorima
sigurnosne službe provode intenzivne istrage.
Bosna i Hercegovina u kojoj živi većinsko muslimansko stanovništvo
već dugo ima status sigurnosnog rizika za američke institucije.
Doduše, američki političari kao i bosanske vlasti neprekidno
ponavljaju da većina stanovništva ne želi ni čuti za radikalne
islamiste te da vlasti poduzimaju sve kako bi zajamčile sigurnost
inozemnih veleposlanstava. No, s druge strane obavještajne službe
upozoravaju na fundamentalističke otpadničke skupine koje bi se
mogle naći u terorističkom miljeu.
U tom se kontekstu u fokusu istražitelja našla djelatnost islamskih
humanitarnih organizacija. U utorak je bosanska policija
pretražila prostorije islamske humanitarne organizacije
'Bosanska idealna budućnost'. Pretraga je urodila plodom: policija
je zaplijenila oružje, krivotvorene putovnice i planove za
proizvodnju bombi. Slične akcije provedene su već u ljeto prošle
godine, prije napada na SAD, ponajprije kod saudijsko-arapskih
humanitarnih organizacija.
Iz Saudijske Arabije slila se u Bosnu velika količina novca. No, za
razliku od zapadnih humanitarnih organizacija koje financiraju
projekte obnove u gospodarskoj i socijalnoj sferi, Saudijci su od
samog početka pokušali iskoristiti svoju pomoć za izgradnju
islamskih struktura. Pri tome cilj nije bila samo obnova tijekom
rata razorenih džamija. Već za vrijeme rata raspodjela humanitarne
pomoći bila je vezana uz određene uvjete. Primjerice, žene koje su
dolazile po humanitarnu pomoć morale su nositi u Bosni neuobičajena
pokrivala za glavu.
Nakon rata islamske humanitarne organizacije uložile su napore u
formiranje islamsko-fundamentalističkih skupina ne samo u
centrima koje su same financirale već i u džamijama pod nadležnošću
bosanske islamske zajednice. Utjecaj vahabita (...) već je neko
vrijeme pružao islamskim duhovnicima u Bosni razloga za
zabrinutost. Nakon napada u SAD vrhovni duhovni poglavar bosanskih
Muslimana Mustafa Cerić zatražio je protjerivanje
fundamentalističkih skupina iz javnih ustanova. To je i učinjeno.
Liberalni bosanski islam javno se ogradio od vahabita a time i od
protuzapadne tendencije u islamu.
No, u slučaju izolacije tih skupina valja računati i na mogućnost
njihove radikalizacije, strahuju obavještajne službe. Izraz te
mogućnosti jest i činjenica da su se u jesen prošle godine u
Pakistanu pojavila tri Bosanca kako bi se pridružila talibanima,
tvrde obavještajci. S obzirom na visoku stopu nezaposlenosti dobro
financijski potkovane arapske organizacije mogle bi biti toliko
atraktivne za neke mlade ljude da će oni potonuti dublje u
fundamentalistički milje, strahuju izvori" na kraju izvješća
Ericha Rathfeldera.
Igra bombom
"Kada su prije dva tjedna objavljeni detalji nove američke doktrine
o upotrebi atomskog oružja, odgovornim političarima u Njemačkoj
pošlo je za rukom odbaciti nove planove kao teoretske spekulacije
nekolicine birokrata u Pentagonu. Sada se za riječ javio jedan
ministar - ne ostavivši nimalo prostora za tumačenja. Bude li to
smatrala potrebnim, Velika Britanija upotrijebit će u ratu protiv
Iraka atomsko oružje čak i ako njime ne bude napadnuta, izjavio je
britanski ministar obrane Geoff Hoon. Ne usprotivi li se nitko toj
izjavi, valja poći od pretpostavke da vlade ostalih članica NATO-a
- uključujući i crveno-zelenu njemačku vladu - prihvaćaju takvu
politiku. Pritom valja podsjetiti da je sadašnja njemačka vlada
1998. g. u sporazumu o sklapanju koalicije zapisala da će se
'založiti za odustajanje od inicijalne upotrebe atomskog oružja'.
Doduše, upotreba atomskog oružja protiv Bagdada zapravo nije
vjerojatna. Ipak, šteta se neće dogoditi tek kada bomba zaista bude
bačena - već je prijetnja sama po sebi dovela u pitanje singularitet
atomskog oružja. Doduše, kontroverzama obilježene rasprave o
pretpostavci da atomska bomba nije tek nova faza u razvoju
tehnologije naoružanja vode se još od njezine prve primjene prije
više od 55 godina. Države koje raspolažu atomskim oružjem dosada je
nisu službeno dovodile u pitanje budući da djelotvorna obrana od
atomske bombe nije razvijena.
No, ako se atomska bomba više ne smatra singularnim oružjem,
prestat će vrijediti i posebna politička pravila za upotrebu tog
oružja. Raste opasnost da će porasti broj raspolagatelja atomskom
bombom te da će i druge države razmotriti mogućnost njezine
upotrebe. Time se slabi ugovor o neraspačavanju atomskog oružja
budući da sporazum koji nekim državama dopušta a ostalima brani
posjedovanje atomske bombe nije moguće trajno opravdati bez
pretpostavke o njezinom singularitetu. To će pak u sljedećem sukobu
gotovo otežati pa i onemogućiti odvraćanje sukobljenih atomskih
sila Pakistana i Indije od upotrebe atomskog oružja.
Ne usprotivi li se nitko prijetnji britanskog ministra obrane,
prijeti prava politička katastrofa. Zato to mora učiniti njemačka
vlada. Ne učini li to, posljedice će nadići razinu kršenja obećanja
iz crveno-zelenog koalicijskog sporazuma. Naime, u tom će slučaju
njemačka vlada biti suodgovorna ako se neki vojni aparat u svijetu
pridruži američkom i britanskom stavu - i ponovno započne rat,
primjenjujući i atomsko oružje u pogrešnom uvjerenju da ono više
nema singularni karakter", upozorava Erich Chauvistre.
NJEMAČKA
DIE WELT
26. III. 2002.
Sudetski Nijemci mole oproštaj
"Teška rasprava o opterećenoj prošlosti u njemačko-češkim odnosima
oživljena je važnom gestom. Predsjedatelj saveza sudetskih
Nijemaca Bernd Posselt ispričao se Česima zbog zločina koje su
počinili nacisti i pojedinci iz zajednice njemačkih prognanika iz
Sudeta. U uživo prenošenoj emisiji javne praške televizije CT
Posselt je u subotu izjavio sljedeće: 'Za mene je nacizam i sve što
je s njim bilo povezano jedan od najmonstruoznijih zločina 20.
stoljeća. Sasvim jasno želim reći da kao predsjedatelj sudetskih
Nijemaca moram preuzeti svoj dio odgovornosti i zamoliti češki
narod za oproštenje zbog zlodjela koja je taj režim počinio. U njima
su sudjelovali i sudetski Nijemci. U tom pogledu ništa nije moguće
uljepšati ili relativizirati'.
Posselt je istodobno oštro kritizirao Benešove dekrete koji su
poslužili kao temelj za kolektivno obespravljivanje nakon rata
protjeranih sudetskih Nijemaca i za oduzimanje njihove imovine.
Beneš se hvalio time što je protjerao milijune Nijemaca iz njihovih
domova a zamisao o prisilnom iseljavanju iznio je već prije drugog
svjetskog rata, istaknuo je Posselt. Time se Posselt decidirano
suprotstavio uvriješenom praškom tumačenju po kojem su odluku o
protjerivanju zapravo donijeli tek saveznici u Potsdamu.
Na prigovore iznesene u televizijskoj emisiji da su sudetski
Nijemci htjeli uništiti čehoslovačku državu Posselt je reagirao
napomenom da je vodstvo u Pragu počinilo povijesnu grešku, ne
ispunivši težnju sudetskih Nijemaca za autonomijom. Na prigovor
socijaldemokratskog šefa parlamentarnog odbora za vanjsku
politiku Lubomira Zaoraleka da prognanici teže 'reviziji
poslijeratnih rezultata i povratu imovine' Poselt je odgovorio da
na pitanje o zahtjevima za povratom imovine nije moguće dati opći
odgovor. 'Imovina je oduzeta milijunima ljudi i svaka od tih žrtava
mora sama odlučiti kako će se postaviti prema tom pitanju'.
Češka država trebala bi se distancirati od nepravde počinjene
sudetskim Nijemcima određenom gestom, zatražio je Posselt: 'Obje
strane počinile su strašnu nepravdu. Bilo bi dobro kada bi češka
država priznala da je protjerivanje Nijemaca bilo nepravedno - i to
ne samo i današnje već i iz ondašnje perspektive'.
Za vrijeme boravka u Češkoj gdje je sudjelovao i u radu njemačko-
češkog foruma u Iglauu, današnjoj Jihlavi, Posselt je najavio da će
sljedećih mjeseci u Pragu biti osnovano predstavništvo sudetskih
Nijemaca. Kazao je da je njegova osobna želja da jednoga dana
postane zastupnikom u češkom Senatu. Trenutačno je Posselt
zastupnik CSU u europskoj skupštini. Po njegovim riječima
Parlament EU namjerava prije pristupa Češke EU provjeriti koji
dijelovi Benešovih dekreta još i danas imaju diskriminirajući
karakter", prenosi na kraju izvješća Hans-Joerg Schmidt.
AUSTRIJA
DIE PRESSE
26. III. 2002.
Tajna služba upozorava na napad na američko veleposlanstvo
"Američko je veleposlanstvo doduše ponovno otvoreno, no ljudi
sigurnosti i dalje su na oprezu. Informacije po kojima teroristička
organizacija Al Kaida planira napad, shvaćene su ozbiljno. Susret
članova Al Kaide u Bugarskoj američko veleposlanstvo nije ni
potvrdilo niti opovrgnulo.
Bosna i Hercegovina sa svojom muslimanskom većinom stanovništva
već se odavno drži sigurnosnim rizikom za američke ustanove.
Američki političari ipak u suglasju s bosanskim vlastima stalno
izjavljuju da većina bosanskog stanovništva ne želi ni čuti za
radikalne islamiste i da vlasti poduzimaju sve za sigurnost stranih
veleposlanstava. S druge strane tajne službe upozoravaju na
fundamentalističke razdvojene skupine.
S tim u vezi je djelatnost islamskih dobrotvornih organizacija
dospjela na nišan istražitelja. Prošlog utorka bosanska je
policija pretražila prostorije islamske dobrotvorne organizacije
'Bosanska idealna budućnost'. I bila je uspješna u potrazi:
zaplijenila je oružje, krivotvorene putovnice i planove za
proizvodnju bomba.
Iz Saudijske je Arabije u Bosnu i Hercegovinu doteklo puno novca,
ponajprije za izgradnju islamskih struktura. Pri tomu nije bila po
srijedi samo izgradnja u ratu razrušenih džamija, nego i izgradnja
islamsko-fundamentalističkih skupina. Poslije napada u SAD-u,
poglavar islamske crkve Mustafa Cerić zahtijevao je da se iz
ustanova zajednice protjeraju fundamentalističke skupine. Zbog
velike nezaposlenosti, arapske bi organizacije mogle biti vrlo
privlačne mladim ljudima", piše Erich Rathfelder.
Oštro protiv izbjeglica: 'Nova bosanska tragedija'
"Poprište: selo srpskog 'entiteta' u Bosni i Hercegovini nedaleko
granice s Hrvatskom. Nijedna jednina kuća nije nastanjena. Sve su
razorene. Jedna se ipak ističe - bez krova, bez prozora, ali s
natpisom: 'Prodaje se' i telefonski broj.
Vlasnici ruševine vjerojatno su još u zemlji. Više od šest godina
poslije mirovnoga sporazuma u Daytonu još uvijek ima 600 tisuća
internih izbjeglica. U Sarajevu ih živi 72 tisuće. Vlada kantona
Sarajevo stoga je povratak izbjeglica odredila kao politički
cilj.
No što ako ljudi deset godina poslije izbijanja rata ne žele otići
iz alternativnog boravišta? Tisuće bi se morale vratiti tamo gdje
su živjele prije rata. To izjavljuje Besima Borić, mjerodavna u
Sarajevu za socijalu, rad i povratak izbjeglica.
U roku od 90 dana morali bi napustiti tuđu imovinu. Poslije 15 dana
poštede, zgrade će biti prisilno ispražnjene. Problem kod toga:
često ljudi više nemaju svojih kuća jer su srušene ili u njima
stanuju drugi. Postoje doduše izbjeglički tabori koji bi za 300
obitelji predstavljali privremeno boravište. No, 'ljudski
gledano, to je tragedija', primjećuje Borić.
Veliki dio izbjeglica u Sarajevu potječe iz Republike srpske. 2001.
se tamo vratilo 886 obitelji, iako je planirano 3500.
Prije više od godine dana obitelj Hasić vratila se u selo nedaleko
Sokolca u Republici srpskoj. 'Tada su nas (srpski) susjedi
promatrali dalekozorima', sjeća se Fikret Hasić. Bošnjak nije imao
više ništa, sve je bilo uništeno. Sada ima kuću koju mu je izgradila
jedna dobrotvorna organizacija. Mogli bi se vratiti samo oni čije
kuće postoje, kaže Hasić.
Sarajevo financira projekte obnove u Republici srpskoj s 1,5
milijuna eura, kaže Borić. 'To je jedinstven slučaj da jedna
kantonska vlada obnavlja kuće u drugom entitetu.'", izvješćuje
Alexandra Demcisin.
Zašto SAD šute o vezi Iran-Arafat
"SAD su uočile da bi bilo svrsishodnije suzbiti sukob na Bliskom
Istoku prije no što same krenu u eventualni vojni udar na Irak.
Budući da se na palestinskoj strani ne nazire nikakva alternativa,
Amerikanci - htjeli-ne htjeli - moraju razgovarati i s palestinskim
šefom.
Zato se trenutno izvješća poput onog iz 'New York Timesa' o navodnom
terorističkom savezu između Arafata i iranskih zagovornika tvrde
linije uopće ne uklapaju - bar na službenoj razini - u koncept
američke vlade: i podpredsjednik Cheney i savjetnica američkog
predsjednika za sigurnosna pitanja Condoleezza Rice pomno su
pazili da ne potvrde odgovarajuće vijesti.
No, jedan će političar zasigurno zadovoljno trljati ruke: riječ je
o Arielu Sharonu. Naime, izraelski premijer već dulje pokušava
prikazati svog protivnika Jasera Arafata kao palestinskog klona
Osame bin Ladena. Stoga će biti korisno ako ugledni međunarodni
list prikaže šefa PLO-a u sumnjivom svjetlu.
Priča o 'vezi Iran-Arafat' uistinu je zanimljiva: navodno su
Arafatovi izaslanici i dužnosnici iranske vlade u svibnju prošle
godine na tajnom sastanku u Moskvi dogovorili novi oblik suradnje
po kojem je Iran obećao oružje a Palestinci zauzvrat dostavu
informacija o pozicijama izraelskog naoružanja.
Izravna posljedica tog dogovora bila je pošiljka oružja koju je
izraelska obavještajna služba predusrela početkom ove godine u
Crvenom moru. Na brodu Karine-a pronađeno je 50 tona ratne opreme,
namijenjene Palestincima. Pošiljalac: Iran. Arafatova
palestinska samouprava i Teheran demantirali su tu vijest ali
dokazi su očigledno bili tako čvrsti da je američka vlada nakratko
razmatrala mogućnost prekida svih odnosa sa šefom PLO-a.
Navodno je Iran višestruko upleo prste u palestinsku igru vatrom:
tvrdi se da su tvrdolinijaši u Teheranu preobrazili palestinsku
terorističku organizaciju Islamski džihad u iransku podružnicu te
da u najmanju ruku neizravno podupiru Hamas. Financijski prilozi
navodno stižu preko karitativnih organizacija. Za obuku radikalnih
palestinskih boraca u pokretu otpora specijalizirale su se navodno
Hizbolahove milicije s juga Libanona, koje sponzorira Iran.
No, određenu ulogu u svemu tome igra navodno i al-Qaida. Abu Musaabu
Zarqawi, jedan od Bin Ladenovih sljedbenika koji je izbjegao u
Iran, poslao je po izraelskim navodima prošlog mjeseca u Izrael
jednu terorističku specijalnu postrojbu. Tri su muškarca uhićena
pri pokušaju prelaska preko iransko-turske granice.
Sve su navedene informacije vjerojatno bitno pridonijele odluci
Georgea W. Busha da Iranu dodijeli počasno mjesto u 'osovini zla'.
Nadalje, mogle bi u svakom trenutku poslužiti i za odbacivanje
Arafata - kada se to učini oportunim", zaključuje Christian Ultsch
na kraju analize.
DER STANDARD
26. III. 2002.
U NATO-vu dvorištu
"Pacifisti, naravno, žestoko odbijaju poznatu uzrečicu da je rat
otac svih stvari. No, što se razvoja NATO-a tiče, čini se da je ona
aktualnija nego ikad dosad - možda čak i u skladu sa željama svih
mirovnih aktivista.
NATO je utemeljen sukladno logici hladnog rata kao zapadni
obrambeni savez. Pad berlinskog zida označio je početak krize
političkog identiteta. No, zapravo su dva vojna događaja temeljito
uzdrmala NATO-v identitet i pokrenula nezaustavljiv proces njegova
labavljenja.
Prije tri godine zračni napadi na Jugoslaviju označili su početak
prve - i dosada jedine - NATO-ve ratne akcije. Počivala je na
humanitarnom motivu: sprečavanju genocida nad kosovskim
Albancima. No, činjenica da se operacija odvijala 'out of area',
dakle izvan područja pod nadležnošću zapadnog saveza, te da nije
bila pokrivena mandatom UN gurnula je NATO u tešku kušnju.
Prije otprilike tri mjeseca započeo je američki protuteroristički
rat u Afganistanu a s njime i sljedeća faza u NATO-voj metamorfozi.
Zapravo je započela već 11. rujna - nakon što je NATO prvi puta u
svojoj povijesti konstatirao okolnosti koje zahtijevaju
aktiviranje obrambenog saveza.
Uskoro je postalo jasno što to znači u praksi. Nade europskih
partnera da će moći utjecati na oblik i intenzitet
protuterorističkog rata pokazale su se potpuno nerealnima. SAD
nisu željele niti danas žele dopustiti da njihov manevarski prostor
bude ograničen obzirima prema saveznicima. Na konferenciji o
sigurnosti, održanoj prije nekoliko tjedana u Muenchenu, zamjenik
američkog ministra obrane Paul Wolfowitz neuvijeno je izjavio:
'Zadaća diktira koaliciju a ne koalicija zadaću'.
Dakle, gledano iz washingtonske perspektive, NATO bi ubuduće
trebao tek činiti okvir za ad-hoc saveze. Logična posljedica te
predodžbe jest njegovo širenje na što veći broj zemalja koje će bar
dijelom ispunjavati kriterije za prijem. Zato Washington i
favorizira 'big bang' na sastanku na vrhu, zakazanom u studenom ove
godine u Pragu: upućivanje poziva do sedam zemalja srednje, južne i
sjeveroistočne Europe.
Razloge za praktično odustajanje Rusije od otpora ulasku tri
baltičke republike u NATO valja tražiti u jasnoj (na
unutarpolitičkoj razini rizičnoj) prozapadnoj politici
predsjednika Vladimira Putina nakon 11. rujna prošle godine. Šef
ruske države očekuje zauzvrat daleko snažnije uključivanje Rusije
u NATO-ve strukture odlučivanja. Na sastanku ministara vanjskih
poslova koji će sredinom svibnja biti održan u Reykjaviku trebala
bi u najmanju ruku biti donesena odluka o novom odnosu Rusije i
zapadnog saveza.
Kako god on na kraju izgledao i koliko god zemalja bilo uključeno u
savez u sljedećem krugu proširenja, nema sumnje da vojni faktor
slabi u korist političkog. Vizija kolektivnog sigurnosnog sustava,
djelotvornijeg OESS-a, poprima sve jasnije obrise.
Doduše, pretpostavka za taj proces jest daleko snažnija uloga
Europljana od ove dosadašnje. Odluke iz posljednjih dana i tjedana
pokazuju da je ta potreba uočena: pokrenuta je proizvodnja
vlastitog vojnog transportnog zrakoplova (Military Airbus),
najveći zajednički vojno-industrijski projekt u povijesti Europe;
Njemačka je istodobno već odobrila prvu tranšu sredstava za
satelitski navigacijski sustav 'Galileo', koji bi Europi trebao
osigurati nezavisnost u odnosu na američki GPS (Global Positioning
System); u rujnu ove godine NATO-vu postrojbu u Makedoniji trebala
bi zamijeniti prva vojna misija EU.
Iako zvuči paradoksalno, upravo zato što se europsko shvaćanje
sveobuhvatne sigurnosti razlikuje donekle od onog koje zastupa
supersila SAD, Europa treba i djelotvornu vojnu komponentu",
zaključuje na kraju komentara Josef Kirchengast.
SJEDINJENE DRŽAVE
THE WASHINGTON TIMES
26. III. 2002.
SAD podupire veće širenje NATO-a
"Sjedinjene Države dale su do sada najjasniju naznaku da će
poduprijeti veliko širenje NATO-a u istočnu Europu kada će se savez
sastati ove jeseni u Pragu.
'U Pragu će naše države napraviti povijesni korak prema uklanjanju
preostalih podjela Europe', kazao je u ponedjeljak predsjednik
Bush u poruci pročitanoj na summitu devet država kandidata u
Bukureštu. (...)
Zamjenik državnog tajnika Richard Armitage je jučer kazao da se
politika širenja NATO-a promijenila od terorističkih napada na New
York i Washington.
'Teroristički napadi na Sjedinjene Države 'imali su učinak
učvršćivanja na NATO i zemlje kandidate za NATO', kazao je
Armitage. (...)
Armitage je kazao da je nekoliko zemalja istočne i središnje Europe
koje se nadaju ulasku u NATO pojačalo svoje izglede ponudivši
konkretnu vojnu i logističku potporu od SAD-a predvođenom ratu
protiv terorizma u Afganistanu i drugdje.
Čelnici devet službenih kandidata, Letonije, Litve, Estonije,
Slovačke, Slovenije, Rumunjske, Bugarske, Makedonije i Albanije,
okupili su se zajedno s njihovim hrvatskim kolegom.
Očekuje se da će Washington imati odlučujuću riječ glede toga koje i
koliko će zemalja biti primljeno, a izaslanici ovdje su pomno
ispitivali Armitageove riječi tragajući za naznakama naklonosti
Busheve administracije.
Svih devet država trude se dovršiti detaljne programe vojnih
reformi, istovremeno pokušavajući uvjeriti NATO da imaju
odgovarajuću političku i gospodarsku stabilnost da bi bile korisne
saveznice.
Opcije širenja idu od minimalnog širenja koje bi moglo uključiti
Sloveniju, Slovačku i baltičkog kandidata, do mnogo ambicioznijeg
širenja koje bi uključilo i sve tri baltičke države, kao i Rumunjsku
i Bugarsku.
Makedoniji i Albaniji daju se mali izgledi da će dobiti pozivnicu u
ovoj rundi širenja. Glavni tajnik NATO-a George Robertson (...) je
kazao da bi broj pozvanih zemalja mogao ići od 'jedne do devet'.
Armitage je jasno naznačio da je Bush uvelike sklon prema većoj
brojci. (...)", piše David R. Sands.
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
26. III. 2002.
Odjeci hladnog rata- Amerika opet podijeljena glede rata protiv
terorizma
"Jedna od umirujućih vanjskopolitičkih fikcija tijekom 1990-tih
bila je ta da ćemo tijekom hladnog rata svi biti na istoj strani.
Liberali i konzervativci, republikanci i demokrati, svi su imali
istog neprijatelja, zajednički cilj i prilično ujednačen plan kako
ostvariti taj cilj.
Ovo izvrtanje povijesti umirivalo je Clintonovu vladu, koja bi,
kada bi bila suočena s bilo kakvim većim vanjskopolitičkim izazovom
(Bosna, Ruanda, Kosovo), mogla isticati kako je svijet postao
složeniji u posthladnoratovskoj eri. Kako je komunizam diljem
svijeta gubio na vjerodostojnosti, mnogi su Amerikanci počeli
uljepšavati činjenicu u kojoj je mjeri komunizam bio prijeporan.
Zapravo, skoro su sve postavke i taktike hladnog rata poticale
podjele. Neki Amerikanci nisu sumnjali u to da je zla komunistička
ideologija za cilj imala porobiti svijet, dok su drugi na obje
strane otkrivali više moralne jednakosti; neki su komunizam
vidjeli kao uzvišeni cilj, dok su ga drugi vidjeli kao izliku da se
moć udijeli vojno- industrijskim kompleksima i da se suzbiju prava
građana; američke inozemne intervencije za neke su bile borba za
slobodu, za druge obrana imperijalizma.
Sada se oni koji su uljepšavali činjenice o podijeljenosti ponovno
javljaju, zajedno s povlačenjem borbenih linija u svezi Bushovog
rata protiv terorizma.
Zajedništvo koje se pojavilo nakon 11. rujna također nestaje, dok i
liberali i konzervativci preispituju ono što vide kao Bushovu
viziju 'stalnog rata'. Konzervativci brinu zbog ponovne pojave
masivnog establishmenta državne sigurnosti; liberali vide urotu s
ciljem održavanja predsjednikove popularnosti i osujećivanja
progresivnih inicijativa. I dok počinju tražiti način da se
usprotive vladi a da ne djeluju nedomoljubno, odražavaju, ponekad
eksplicitno, svoje hladnoratovske podjele. U liberalnom časopisu
'American Prospect', npr., Paul Starr piše da rat protiv terorizma
osigurava 'funkcionalni ekvivalent hladnog rata' koji će utrti put
'smanjenju poreza, velikom povećanju ulaganja u vojsku, deficitima
i, kao posljedicu, isključivanju svih inicijativa koje bi liberali
mogli ponuditi.'. Lewis Lapham iz 'Harper's Magazine' tvrdi kako je
značaj 11. rujna preuveličan kako bi se, naizgled, nastavio
hladnoratovski zadatak 'zamjene zastarjele američke republike,
umjerenih ambicija i demokratskog duha, slavom države koja je sve
veća i ima sve luksuzniji ukus kada je posrijedi hegemonija.'
U izdanju 'The New York Times'-a prije nekoliko tjedana, u jednoj se
analizi navodi kako 'neki svjetski čelnici javno brinu da rat
protiv terorizma počinje djelovati sumnjivo nalik posljednjoj
američkoj velikoj kampanji- onoj protiv komunizma.' Zašto bi ovo
bio razlog za brigu? Zbog američke sklonosti da svijet dijeli na
dobar i zao, The Times piše: 'Kao i teroristi danas, i komunisti su
često bili viđeni kao moralna čudovišta...' U članku se mogućnost
da se zaista radilo o moralnim čudovištima ne dopušta. S jedne
strane, priznanje postojanja hladnoratovskih neslaganja
ohrabruje, jer je teško izvlačiti lekcije iz povijesti, barem na
političkoj ili popularnoj razini, sve dok ju svi krivo pamte.
Izvlačenje lekcija iz tog razdoblja sada se čini posebno važnim
jer, dok se raspravlja o prirodi rata protiv terorizma, mogu se čuti
odjeci toliko mnogo temeljnih hladnoratovskih nesuglasica.
Je li to (ili je li bila) borba protiv ideologije (komunizma,
islamskog fundamentalizma) ili protiv nacionalističkih pokreta
koji koriste tu ideologiju? Do koje mjere (je) neprijatelj ima(o)
adresu (Politbiro u Moskvi, spilja Osame bin Ladena) i do koje se
mjere raspršila i replicira se? Je li obrana zemlje jednako jadna
kao i civilna obrana ili je nacija (bila) u pravu braniti se od
prijetnji kod kuće?
Veći proračuni Pentagona, savezi s diktatorima s druge strane
oceana koji krše ljudska prava, vojne intervencije u malim zemljama
trećeg svijeta- sve su to bili razlozi ogorčenih političkih sukoba
tijekom hladnog rata, koji se sada ponovno javljaju kao problemi.
Naravno, o tim će pitanjima sada biti raspravljano na drugačiji
način, a svi odgovori neće biti isti u novim okolnostima(...). I,
što ne iznenađuje: tiče se temeljnih pitanja o američkoj prirodi i
prikladnoj ulozi Amerike u svijetu.
Ono što nije jasno, dok se stara rasprava ponovno javlja, jest to
koliko je lekcija naučeno. Odbojnost vlade da dijeli informacije
kojima raspolaže, njena ambivalentnost prema građanskim pravima i
njeno prihvaćanje autoritarnih no korisnih režima u inozemstvu-
sve ovo potiče na raspravu. Među kritičarima na ljevici,
pretpostavka da ponovna izgradnja vojske i slanje vojnika u
inozemstvo nije ništa do političkog manevra ili imperijalistički
refleks jednako tako potiče na raspravu. Amerikanci sada imaju tu
prednost da su sigurni u postojanje sovjetskih gulaga, činjenicu da
je Kina izgladnjivala svoj narod, u postojanje vijetnamskih
kampova za preobrazovanje- znaju da je među njihovim protivnicima
bilo moralnih čudovišta. Ponašati se kao da to nije bilo točno i
pretpostaviti automatski da je prijetnja ponovno preuveličana,
predstavlja drugačiju vrstu neuspjeha da se uči na povijesti", piše
Fred Hiatt za "The Washington Post" a prenosi list.
Europa i ljudska prava
"Godišnji sastanak Povjerenstva UN-a za ljudska prava u Ženevi
riskira postati tipični primjer mlakosti podrške ljudskim pravima
među najvećim europskim demokracijama. Nakon što je šestotjedni
sastanak počeo prošloga tjedna, niti jedan od 53 člana povjerenstva
nije bio spreman započeti raspravu o pitanju Kine, iako se notorna
politička i vjerska represija Pekinga prošle godine samo povećala.
Nije jasno niti to da će biti donešena ikakva nova rezolucija glede
ruskog rata u Čečeniji, iako je predsjednik Vladimir Putin sasvim
jasno kršio odredbe rezolucije koju je donijelo povjerenstvo.
Fidel Castro također bi se mogao provući; za sada, unatoč
poticajima iz SAD-a, niti jedna zemlja nije bila voljna početi
raspravu o slučaju Kube.
Neki bi ovako jadnu situaciju mogli pripisati smanjivanju brige
glede kršenja prava pojedinaca nakon terorističkih napada
počinjenih 11. rujna. Ova godina je prva u 55-godišnjoj povijesti
povjerenstva da je SAD isključen kao član. I dok su zemlje kao što su
Sirija i Sudan, zajedno s vječnim problemima, Kubom i Kinom,
izabrane u povjerenstvo prošle godine, izglasano je da se SAD
isključi iz njega nakon što su mu njegovi europski saveznici odbili
osigurati mjesto. U to vrijeme, u Europi je bilo mnogo
samozadovoljstva zbog toga što se navodno očitala lekcija
arogantnoj i unilateralističkoj Bushovoj vladi. Sada, međutim,
europske vlade koje su u Ženevi same riskiraju svijetu očitati
drugačiju lekciju- o svojoj vlastitoj nesposobnosti da se odupru
mučenju, masakrima i ubijanju koji se provode na mjestima kao što su
Čečenija i Tibet.
Iako povjerenstvo UN-a nema pravih ovlasti, Peking se jako potrudio
izbjeći donošenje rezolucija proteklih godina, prijeteći mogućim
sponzorima gospodarskom i političkom osvetom. I Bushova i
Clintonova vlada ipak su donijeli rezolucije; kako je ove godine
nestao SAD, Europska Unija svojim je članicama pustila na volju da
djeluju ako žele. No do sada to niti jedna nije učinila- ni
Britanija, Njemačka, Italija ni Španjolska- ni Francuska, Švedska
ili Austrija, tri zemlje koje su zajednički izglasale uklanjanje
SAD-a iz povjerenstva prošle godine. Ako se ta pasivnost nastavi,
poruka kineskom komunističkom režimu bit će jasna: Europa nema
volje oduprijeti se njenoj represiji političke slobode, mučenju i
ubijanju Falun Gonga i pripadnika drugih vjera, njenoj kampanji
protiv neovisnih intelektualaca ili njenim racijama koje je
provodila na Tibetu i u pokrajini Xinjiang naseljenoj
Muslimanima.
I Putin osjeća tu slabost. Iako je odbio prihvatiti posjete UN-ovih
izaslanika Čečeniji, što zahtijeva rezolucija donesena lani,
računa na odluku povjerenstva da se ove godine odustane od nove
rezolucije u korist (...) teksta o kojem bi se unaprijed dogovaralo
s Moskvom. Europske vlade na to bi se rješenje odlučile još lani da
ih nije blokirao SAD. Sada im na putu ne stoji nitko; djela
povjerenstva ove godine bit će odraz toga koliko su ozbiljno
Europljani voljni prisiliti vlade, koje su sposobne uzvratiti, na
poštivanje ljudskih prava. SAD uvjeravaju da će sigurno dobiti
svoje mjesto u povjerenstvu natrag slijedeće godine, što je dobro;
sada europske vlade imaju šest tjedana dao pokažu koje su njihove
vrijednosti", stoji u uvodniku "The Washington Post"-a a prenosi
list.
THE NEW YORK TIMES
26. III. 2002.
Arafat i beirutski summit
"Arielu Sharonu bez sumnje situacija, u kojoj 20 godina nakon što je
poslao izraelsku vojsku na rub Bejruta da istjera Jasera Arafata
van a sada se od njega očekuje da dopusti Arafatu da se vrati na to
isto područje, djeluje bizarno. Arafat, čija strategija
pregovaranja o miru dok istovremeno vodi rat širi smrt diljem
Izraela, želi biti počasni gost na sutrašnjem arapskom sastanku na
vrhu. Koliko god ovo bilo bizarno i frustrirajuće, to mu dopustiti
mogao bi biti mudar potez.
Bushova vlada je u pravu kada vrši pritisak na Sharona po ovom
pitanju. U Arafatovom odsustvu, arapski čelnici će imati još jednu
izliku da ne raspravljaju o još uvijek radikalnoj predodžbi o
ponudi normalnih odnosa Izraelu u zamjenu za osnivanje palestinske
države na zemlji koja je osvojena 1967. godine. Arapski sastanak,
na kojem će se razmatrati mirovni prijedlog saudijskog princa
Abdulaha, mogao bi se pretvoriti u drugu vježbu antiizraelske i
antiameričke retorike. Ljudima koji vladaju većinom arapskog
svijeta ne smiju se ponuditi dodatni alibiji kada je posrijedi
prihvaćanje Izraela.
Sharon tvrdi da Arafat nije uspio zaustaviti palestinske užase, pa
zašto ga onda nagraditi putem u Beirut. I zbog čega je arapskim
čelnicima potrebna njegova prisutnost? Odgovor je taj da je za
većinu Arapa Arafat i dalje utjelovljenje palestinskog nacionalnog
pitanja. Promjena pristupa čelnika arapskog svijeta palestinskom
pitanju u bitnijoj mjeri bez Arafatove prisutnosti- posebice ako mu
je put zapriječen izraelskim tenkovima- možda je politički
neodrživa.
Arafat nije čovjek kojem pretjerano vjerujemo. Potpredsjednik Dick
Cheney bio je u pravu kada je zaključio, nakon dva najnovija napada
bombaša- samoubojica, da palestinski čelnik nije učinio dovoljno
da bi zaslužio sastanak. No ako je Arafatu dozvoljeno da putuje u
Beirut i, kada je tamo, da kaže prave stvari o miru i suživotu s
Izraelom, a povijesna rezolucija arapskog summita bude donešena,
sastanak Arafat- Cheney koji bi uslijedio imao bi smisla. Svi
koraci prema rješavanju sukoba zahtijevaju potporu.
Ovo su mračni dani u izraelsko- palestinskom sukobu, na određeni
način i najmračniji uopće. Svaka od strana uvjerila je samu sebe da
druga razumije samo jezik sile i koristi ga na jezive nove načine.
Kult samoubojica sve je rašireniji među mnogim Palestincima.
Izraelska vojna odmazda ovog je mjeseca bila posebno brutalna.
Sharon tvrdi kako razumije da ne postoji vojno rješenje za ovaj
sukob, no tijekom svoje prve godine predsjedničkog mandata nije
uspio iznijeti jasnu alternativnu viziju. Mora učiniti sve što može
kako bi ohrabrio i promicao mir. Dozvoliti Arafatu da ode u Beirut
bio bi upravo takav potez", stoji u uvodniku lista.
ITALIJA
ANSA
25. III. 2002.
Berlusconi, odlučujući su širenje i priključenje Rusije
"Bukurešt, 25. III.- Italija podupire proces daljnjeg širenja
NATO-a i njegovu prilagodbu novoj europskoj stvarnosti: to
potvrđuje predsjednik vlade Silvio Berlusconi u poruci
konferenciji zemalja 'skupine iz Vilniusa', koji je u tijeku danas
i sutra u Bukureštu u Rumunjskoj.
Na konferenciji na razini čelnika vlada sudjeluju zemlje kandidati
za NATO (Albanija, Bugarska, Hrvatska, Estonija, Letonija, Litva,
Makedonija, Rumunjska, Slovačka, Slovenija), i one nedavno
primljene poput Poljske, Mađarske, i Češke, te Turske, koja NATO-u
pripada od osnutka. Nazočan je i američki zamjenik državnog
tajnika, Richard Armitage.
'Razumijemo i podupiremo želju za ulaskom i da se što prije postane
dijelom NATO-a', potvrđuje Berlusconi u poruci koju je u Budimpešti
pročitala talijanska veleposlanica u Rumunjskoj, Anna Blefari
Melazzi, 'jer smo uvjereni da je na NATO-u danas da pridonese i
izliječi rane Hladnog rata, prevladavanjem podjele Europe.
Atlantski savez se znao pokazati na visini te povijesne
odgovornosti'. Uz tradicionalnu funkciju jamca obrane svojih
članica, NATO se zapravo, ne samo intervencijama 'peace keepinga',
pokazao temeljnim čimbenikom stabilnosti u Europi'.
'Iz tih razloga' nastavlja poruka, 'Italija podupire daljnji
proces širenja koje predstavlja odlučujući čimbenik prilagodbe
NATO-a novoj europskoj stvarnosti, zajedno s uspostavom novog
odnosa s Ruskom federacijom. (...)'
'Po našoj viziji', otkriva još Berlusconi, 'uravnoteženi proces
širenja, u kojemu će praški skup na vrhu činiti važnu etapu, bit će
sposoban osnažiti sigurnost u Europi, i u onim regijama, poput
jugoistočne Europe, gdje se za to najviše ukazuje
potreba.(...)'."
RUSIJA
NEZAVISIMAJA GAZETA
26.III.2002.
Od Rusije se traži pasivna neutralnost
"Razgovori zapadnih političara i novinski napisi o neizbježivosti
vojne operacije SAD-a protiv Iraka koji su sve češći u zadnje
vrijeme, jasno upućuju da se javnost odlučuje u korist vojne
akcije. Donekle je već jasno da je sve manje izgleda da stanje
ostane pod kontrolom i da se izbjegne vojni sukob u tom ionako
osjetljivom području.
Mislim da ponajprije treba biti svjestan da će se vojna operacija
protiv Iraka bitno razlikovati od operacije u Afganistanu, jer će
SAD u tom slučaju imati posla s prilično jedinstvenom nacijom koja
ima bojno sposobne oružane snage. Treba također imati na umu da je
Irak izvukao pouku iz vojnog djelovanja 1991. To jest, neće biti
riječ o kratkoj vojnoj operaciji s velikom primjenom zračnih snaga,
pa je gotovo neizbježiva kopnena operacija uz sudjelovanje
najmanje pedeset tisuća vojnika. (...)
Usprkos svim poduzetim naporima, SAD teško može računati s
mobilizacijom saveznika u NATO-u koji bi sudjelovali u toj
operaciji, osim Velike Britanije. Pače, jednostrani postupci SAD-a
mogu u stanovitoj mjeri izazvati unutarnju krizu u NATO-u, jer
takvi postupci zapravo vode k marginalizaciji Sjevernoatlantskog
saveza. Istodobno može doći i do zaoštravanja odnosa između SAD-a i
Europskog saveza uz već postojeće trgovinske ratove. Općenito,
mislim da je zapravo nemoguće stvoriti doista veliku protuiračku
koaliciju.
Jedan od bitnih čimbenika je i to što u Iraku, za razliku od
Afganistana, nema političkih snaga u koje se Amerikanci mogu
pouzdati. To jest, javlja se problem kako uvesti oporbu koja živi
izvan zemlje i kako je ne samo dovesti na vlast, već i zadržati je na
vlasti. To više što u oporbi nema jakog vođe koji bi mogao računati i
na najmanju potporu iračkog puka.
Ne treba zaboraviti ni tako ozbiljan problem kao što je
teritorijalna cjelovitost zemlje. SAD je s jedne strane, zbog niza
razloga, zainteresiran za njezino očuvanje, a s druge, u ratnim će
ju uvjetima biti više nego teško sačuvati. Tu je ponajprije,
dakako, problem 'neovisnog Kurdistana' koji nije skinut s dnevnog
reda. Također je za sada teško reći kako će se ponašati Iran u takvim
okolnostima. Ne smije se u potpunosti isključiti da će Iran vojno
djelovanje protiv Bagdada (s kojim je došlo do poboljšanja
bilateralnih odnosa) shvatiti kao izravan izazov.
Samo naivni mogu u takvim okolnostima reći da Irak odgovarajući na
napad neće razmišljati o udaru na najbližeg američkog saveznika na
tom području - Izrael. To više što Irak za to raspolaže stanovitim
mogućnostima i, što je sasvim moguće, može napasti rabeći oružje za
masovno uništenje puka. Što će se dogoditi nakon toga? Lako je moguć
rat velikih razmjera u koji će biti uvučene i druge arapske države.
To jest, u cjelini gledano, možemo se naći u prilikama kada će biti
potkopana svjetska sigurnost, a svijet se ponovno naći na rubu
nekontroliranog sukoba bremenitog teškim političkim i
financijsko-gospodarskim posljedicama.
Kako Rusija treba postupiti u takvim okolnostima? Prvo,
najprikladniji se sada čini nastavak dijaloga s iračkim čelništvom
u svezi s povratkom UN-ovih inspektora u Irak i osiguranjem
optimalnih uvjeta za njihov rad. Rusija pritom ništa ne gubi, pače
može sačuvati svoj politički obraz kako na Zapadu, tako i u arapskom
svijetu.
Drugo, ne smije popuštati pred američkim pritiskom, vodeći računa o
vanjskopolitičkim, a napose o unutarnjopolitičkim posljedicama
'predaje' Iraka. Svaka nagodba s SAD-om u tom pravcu neće biti jako
povoljna za Rusiju zbog dosta objektivnih razloga (dovoljno je
spomenuti samo arapski svijet gdje u zadnje vrijeme gubimo svoj
položaj).
Koliko mogu zaključiti iz razgovora s američkim kolegama, naš je
problem što SAD ne želi osobito našu potporu u operaciji protiv
Iraka.
On želi našu 'pasivnu neutralnost' koja će mu omogućiti da djeluje
na manje-više zakonskoj osnovi, a možda i u sklopu UN-ova Vijeća
sigurnosti. To jest, govoreći otvoreno, SAD želi da g. Putin
jednostavno šuti, ili da se ograniči na izjavu 'snađite se sami'.
Treće, za sada još imamo mogućnost, iako malenu, da u tom smislu
surađujemo s europskim državama koje slično gledaju na irački
problem", piše Andrej Fjodorov, direktor programa Vijeća za
vanjsku i obrambenu politiku.
FRANCUSKA
LE MONDE
26.III.2002.
Nova američka nuklearna doktrina i Europa
"Mijenja li pravac američka nuklearna vojna doktrina?
Objavljivanjem novog 'Nuclear Posture Reviewa' 'Bushova uprava
bitno mijenja težnju iz dvaju prošlih desetljeća kada se nuklearno
oružje svrstavalo u skupinu oružja koje se rabi samo u krajnjem
slučaju', misli William Arkin, istraživač na washingtonskom
sveučilištu Johna Hopkinsa koji je njezinu bit razotkrio u 'Los
Angeles Timesu'. Premda je Clintonova uprava najavila promjene,
američko skretanje, koje samo po sebi zabrinjava, znači novi izazov
za Europu, a napose za njezine dvije nuklearne sile, Francusku i
Veliku Britaniju.
Službeni pravilnik 'Nuclear Posture Reviewa' (NPR) u kojemu su
utvrđene strateške smjernice nuklearne vojne djelatnosti
Sjedinjenih Država, neprijeporan je. Autor dokumenta i njegova
predgovora je Donald Rumsfeld, američki ministar obrane. 13.III.,
na pitanje o toj temi, predsjednik Bush nije pobio njegovo
mišljenje: 'Držimo sve mogućnosti rješenja na stolu, jer želimo
jasno poručiti svim državama da neće prijetiti SAD-u i da neće
rabiti oružje za masovno uništenje protiv nas'.
Četiri glavna detalja u NPR-u svjedoče o radikalizaciji nuklearne
doktrine sadašnje vlade. Ponajprije, službeno proglašenje
'potrebe' za nuklearnim oružjem male snage koje može uništavati
podzemne ciljeve, takozvano EPW oružje (earth penetrating
weapons). NPR potvrđuje da postoji takvo oružje - B 61-11, što je
otkrio 'Le Monde' od 21.XI. prošle godine, žaleći ipak zbog njegove
nedovoljne prodorne moći. Vojni stručnjaci preporučuju
proizvodnju novih bomba takve vrste i napominju da će se u travnju
2002. početi istraživanje u svezi s time. Ističu također da će se
ponovno osnovati 'momčadi za istraživanje naprednih zamisli o
nuklearnim glavama'. NPR k tome poziva da počnu istraživanja o
novim vrstama teških bombardera, interkontinentalnih raketa i
podmornica za ispaljivanje nuklearnih raketa. (...)
Napokon, NPR ponovno otvara mogućnost obnove nuklearnih pokusa. To
se opravdava razlogom kako će možda trebati provjeriti rad
zastarjelog nuklearnog punjenja. Drugi bi razlog mogla biti
potreba da se provjere osobine novog oružja kao što je oružje koje
prodire kroz zemlju. Sigurno je da ni vlada Billa Clintona nije
odbacila mogućnost obnove pokusa. No NPR smatra da je dotadašnji
rok od dvije do tri godine predviđen za ponovno osposobljavanje za
provedbu pokusa predug: kao što je rekao John Bolton, zamjenik
državnog tajnika za nadzor nad naoružavanjem u veljači 2002. u
razgovoru za organizaciju Arms Control Today, 'moramo biti kadri da
se za 18 mjeseci pripremimo za pokus'. (...)
Sve u svemu, nova američka nuklearna strategija znači zaokret:
proizvodni je kompleks odlučno reaktiviran, a na ideološkom planu
nuklearno se oružje želi banalizirati, kako u mogućoj taktičkoj
primjeni protiv podzemnih ciljeva, tako i u izjednačavanju s
biološkim i kemijskim oružjem. Taj pothvat prati odbacivanje bez
razlike sporazuma o nadzoru nad naoružavanjem, budući da SAD nije
htio poslati izaslanika na konferenciju o sporazumu o nuklearnim
pokusima koja se u studenom održala u New Yorku, dok je u prosincu
napustio konvenciju o biološkom oružju.
Pothvat američke hipersile dovodi druge sile u osjetljiv položaj,
potičući ih, nevjerojatno, da podignu razinu naoružanja kako se još
više ne bi produbio ionako golem jaz. Položaj Europe - koja ima
dvije nuklearne sile, Francusku i Veliku Britaniju - osobito je
nezgodan: javlja se nova tema neslaganja s SAD-om.
Otkako je 1995. g. Chirac pokušao obnoviti nuklearne pokuse,
Francuska i Velika Britanija prihvatile su stajalište koje je
slično američkom iz doba Billa Clintona: moratorij na pokuse,
početak smanjivanja nuklearnog arsenala, aktivno sudjelovanje u
pregovorima o nadzoru nad naoružavanjem. Ponovno neslaganje s SAD-
om prisiljava Pariz i London da se odluče: bez pogovora prihvatiti
novo stajalište ili potvrditi nesuglasice tražeći, kao u
pregovorima o klimi, savez sa zemljama na jugu i na istoku kako bi se
izolirao SAD?", piše Herve Kempf.
Grčka blokira sporazum o dolasku EU-a u Makedoniju umjesto NATO-a
"Jesu li petnaestorica spremna za vatreno krštenje svoje obrambene
politike preuzimajući u potpunosti odgovornost za vojne operacije
u Makedoniji koje sada predvodi Njemačka, ali pod NATO-ovim
pokroviteljstvom? Ministri obrane petnaestorice potvrdili su u
subotu 23.III. u Saragossi da to doista i kane. No za to Unija i
Sjevernoatlantski savez trebaju zaključiti sporazum o suradnji
koji još uvijek blokira Grčka.
Yannos Papantoniou, grčki ministar, opetovao je da njegova zemlja
ne prihvaća tekst nagodbe s Turskom, važnim članom NATO-a, o
'stalnim sporazumima' koji će Uniji omogućiti da u svojim
operacijama rabi vojne mogućnosti Sjevernoatlantskog saveza,
napose njegov 'zapovjedni lanac'.
Grčka koja nije htjela da ju se dovede pred svršen čin 'dokumenta iz
Ankare' o kojemu su s Turskom pregovarali SAD i Velika Britanija,
poštuje činjenicu da nakon europskog susreta na vrhu u Barceloni
čitava Unija traži konsenzus. Neslužbeno, grči diplomati priznaju
da je dokument prihvatljiva 'osnova za rad', napominjući da to ne
mogu reći javno zbog unutarnjopolitičkih razloga. Diplomatska
partija koja će se odigrati tiče se procedure i sadržaja: Ateni
treba dati stanovita jamstva, ali i vladi Costasa Simitisa
omogućiti da sačuva obraz.
Vremena je malo: Atena ima samo tri mjeseca da postigne sporazum.
Početkom srpnja predsjedanje Unijom preuzet će Danska, za koju
vrijedi odredba o izuzeću iz politike obrane. Grčka koja će ju u
siječnju 2003. zamijeniti u Vijeću, u srpnju će preuzeti dužnost
predsjedatelja za pitanja obrane. Grci žele biti 'konstruktivni i
realni', ali g. Papantoniou nastoji na 'načelnom pitanju: kada
Unija bude djelovala bez NATO-ove pomoći, njezina će se
samostalnost odlučivanja morati poštovati', što znači da ne može
biti govora o 'dogovaranju' s Turskom.
'Ne smijemo stvoriti presedan u korist trećih zemalja, a još manje
uvoziti u Europsku uniju probleme koji postoje u Savezu', dodaje
grčki diplomat. Unija je pak oprezna: Javier Solana, njezin visoki
predstavnik za vanjsku politiku više ne odbacuje mogućnost, dođe li
do neuspjeha, zaključenja običnog 'ad hoc sporazuma'.
Ipak, provedivost prve vojne operacije pod zapovijedanjem Unije
ovisit će i o makedonskim izborima sredinom rujna. Ako izbori
potvrde proces demokratske tranzicije, nazočnost civilnih
promatrača, a još manje vojnika zaduženih za njihovu sigurnost,
možda više neće biti opravdana", piše L.Z.