US-integracije-Obrana-Diplomacija-Oružani sukobi-Ratovi IHT 19. III. NASILNI MIROTVORCI? SJEDINJENE DRŽAVETHE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE19. III. 2002.Mirotvorci- pozitivan primjer"Dok na jednom dijelu svijeta bijesne ratovi, aktivni
su i mirotvorci, iako je njihov rad manje popularan. Rat u Čečeniji Vladimira Putina je doveo na predsjedničko mjesto u Rusiji(...). Međutim, ruski premijer Jevgenij Primakov, koji je bio jedini Putinov ozbiljni suparnik za mjesto ruskog predsjednika, tvrdi kako Čečeni zaslužuju poseban status unutar ruske federacije. On implicitno tvrdi da se problem unutrašnje politike ne rješava vođenjem rata protiv dijela vlastitog stanovništva, kao što to čini predsjednik Putin. 'Human Rights Watch', u svom izvješću koje je objavljeno u veljači, nastavak ruskih vojnih akcija u Čečeniji naziva svojevoljnim čišćenjem koje se provodi u ozračju bezakonja, uz stalne ljudske žrtve. Primakov ističe kako postoji presedan za poseban status za manjinske narode u Rusiji, čak i kvazi- autonomija. Finska je imala takav status kao vojvodina starog ruskog imperija Romanovih, prije revolucije.
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
19. III. 2002.
Mirotvorci- pozitivan primjer
"Dok na jednom dijelu svijeta bijesne ratovi, aktivni su i
mirotvorci, iako je njihov rad manje popularan. Rat u Čečeniji
Vladimira Putina je doveo na predsjedničko mjesto u Rusiji(...).
Međutim, ruski premijer Jevgenij Primakov, koji je bio jedini
Putinov ozbiljni suparnik za mjesto ruskog predsjednika, tvrdi
kako Čečeni zaslužuju poseban status unutar ruske federacije. On
implicitno tvrdi da se problem unutrašnje politike ne rješava
vođenjem rata protiv dijela vlastitog stanovništva, kao što to čini
predsjednik Putin.
'Human Rights Watch', u svom izvješću koje je objavljeno u veljači,
nastavak ruskih vojnih akcija u Čečeniji naziva svojevoljnim
čišćenjem koje se provodi u ozračju bezakonja, uz stalne ljudske
žrtve.
Primakov ističe kako postoji presedan za poseban status za
manjinske narode u Rusiji, čak i kvazi- autonomija. Finska je imala
takav status kao vojvodina starog ruskog imperija Romanovih, prije
revolucije.
Finska je imala vlastiti parlament i vojsku. 'Za vrijeme careva',
kaže Primakov, 'Finci nisu čak ni hapsili ruske revolucionare koji
bi prešli u Finsku kako bi održavali sastanke i kongrese. Finci nisu
izručivali ni teroriste.'
On predlaže da Čečeni danas dobiju neovisnost 'unutar zajedničkog
gospodarskog i vojnog okvira s Rusijom.'
Malo je vjerojatno da će postojeća ruska vlada prihvatiti njegov
savjet, no to je očito jedini realni put koji bi mogao biti
prihvaćen. (...)
Kazati to danas Putinu čini se jednako beskorisno kao da se isto
kaže izraelskom premijeru, Arielu Sharonu. Unatoč tome, etnički
nacionalizam i dalje je snažnija politička sila od ideologije.
Protiv njega učinkovit je samo razum.
Razum ponekad čak i pobjeđuje.
Primjer je Rumunjska, balkanska zemlja s teškim unutrašnjim
etničkim problemom. Prema sporazumima koji su potpisani nakon
Prvog svjetskog rata, Rumunjska je dobila brojno madžarsko
stanovništvo, uglavnom u Transilvaniji. Danas, uz stanovništvo od
oko 23 milijuna, više od 1.6 milijuna Rumunja porijeklom su
Madžari. Povijest odnošaja između dva naroda prožeta je
problemima.
Nakon pada komunizma, politički čelnici dviju zajednica jedva da su
razgovarali jedni s drugima. Rumunjsko većinsko stanovništvo
sumnjičilo je Madžare za nelojalnost i separatizam, a Madžari su
smatrali kako rumunjsko većinsko stanovništvo i vlada vrše
represiju nad njima.
Zahvaljujući velikim dijelom vještoj intervenciji i posredovanju
male američke nevladine agencije, 'Project on Ethnic Relations',
otpočeo je dijalog koji je, deset godina kasnije, doveo do
formalnih protokola sporazuma između postojeće vladajuće stranke u
Rumunjskoj, stranke Socijalne demokracije, i Demokratske unije
Madžara u Rumunjskoj (UDMR).
Razvijena je trajna i politički složena struktura etničkih
sporazuma, jedinstvena u regiji, koja je već opstala jednu promjenu
vlade i podržavaju je sve glavne stranke.
Rumunjska vlada ostvarila je i uspješni kompromis s Madžarima u
svezi kontroverznog 'zakona o statusu' koji je prihvatila
Madžarska, dajući Madžarima koji su građani susjednih zemalja
posebne privilegije u Madžarskoj. Jedan od razloga zbog kojeg su
Rumunji tako uspješno riješili ovaj problem bio je taj što su
čelnici njihove madžarske manjine pomogli oformiti sporazum s
Madžarskom.
Situacija je potpuno drugačija u Slovačkoj, gdje postoji etnička
madžarska manjina od više od pola milijuna ljudi, dok je ukupni broj
stanovništva oko 5.3 milijuna, i gdje će se nacionalni izbori
održati u rujnu.
Odnošaji između većinskog i manjinskog stanovništva uvijek su u
najboljem slučaju bili osjetljivi, a postoje velike šanse da će
autoritarni bivši premijer, Vladimir Meciar, koji sam sebe naziva
braniteljem slovačkog naroda, biti vraćen na vlast.
Pa ipak, središnji dio južne Europe i jugoistočna Europa uvelike su
se promijenili zbog utjecaja Europske Unije, Vijeća Europe i
NATO-a, zbog aktivnosti Organizacije za sigurnost i suradnju u
Europi i Europske banke za rekonstrukciju i razvoj, te složenih
intervencija pojedinih skupina kao što je 'Project on Ethnic
Relations', koji nacionalnim sudionicima u etničkim dijalozima
može kazati ono što si nitko od njih ne može priuštiti reći.
Domaća politika u tim zemljama do određene je mjere postala
međunarodna politika. Ova promjena dimenzije u regiji, koja je u
prošlosti bila izolirana i koju su progonile nepravde iz prošlosti,
dovela je do važnih promjena.
Ako ovaj proces iskrenog i časnog dijaloga može biti izvezen na
Kavkaz i Bliski istok, bio bi to veliki blagoslov", piše William
Pfaff.