US-FR-DE-IT-mediji - dp-Glasila/mediji-Politika-Terorizam-Ratovi-Gospodarstvo/poslovanje/financije DNEVNI PREGLED BR. 54 18. OŽUJKA 2002. RADIO VATIKAN - RV 16. III. 2002.Poluslužbeni vatikanski dnevnik L?Osservatore Romano u svom
broju od 11. i 12. ožujka donosi opširan napis o pokojnom kardinalu Franji Kuhariću pod naslovom Smrt kardinala Franje Kuharića. Vatikanski dnevnik donosi i na naslovnici istog broja brzojav sućuti pape Ivana Pavla II. povodom kardinalove smrti. Uz napis su priložene fotografije kardinala Kuharića napravljene u različitim prigodama. Na početku teksta ističe se da je 'kardinal Kuharić bio pastir koji je vodio Katoličku crkvu u Hrvatskoj u doba ponovnog stjecanja neovisnosti tog naroda i tragičnoga agresorskog rata koji je u njegovoj zemlji izazivao krvoprolića od 1992. do 1995'. 'Njegovo zauzimanje za mir i pomirenje, u ekumenskoj i međuvjerskoj perspektivi, imalo je jako veliku vrijednost i od svih je bilo cijenjeno zbog zanosa i zbog kršćanske ljubavi. Bio je vjerodostojni svjedok opraštanja i pravde, u poštivanju čovjeka i njegovih neotuđivih prava. Cijela je Hrvatska ostala duboko pogođena viješću o njegovoj smrti', piše L?Osservatore Romano. Vatikanski dnevnik potom donosi opširnu biografiju kardinala Kuharića u kojoj na početku podsjeća kako ga je za svećenika zaredio
RADIO VATIKAN - RV
16. III. 2002.
Poluslužbeni vatikanski dnevnik L?Osservatore Romano u svom broju
od 11. i 12. ožujka donosi opširan napis o pokojnom kardinalu Franji
Kuhariću pod naslovom Smrt kardinala Franje Kuharića. Vatikanski
dnevnik donosi i na naslovnici istog broja brzojav sućuti pape
Ivana Pavla II. povodom kardinalove smrti. Uz napis su priložene
fotografije kardinala Kuharića napravljene u različitim
prigodama.
Na početku teksta ističe se da je 'kardinal Kuharić bio pastir koji
je vodio Katoličku crkvu u Hrvatskoj u doba ponovnog stjecanja
neovisnosti tog naroda i tragičnoga agresorskog rata koji je u
njegovoj zemlji izazivao krvoprolića od 1992. do 1995'. 'Njegovo
zauzimanje za mir i pomirenje, u ekumenskoj i međuvjerskoj
perspektivi, imalo je jako veliku vrijednost i od svih je bilo
cijenjeno zbog zanosa i zbog kršćanske ljubavi. Bio je
vjerodostojni svjedok opraštanja i pravde, u poštivanju čovjeka i
njegovih neotuđivih prava. Cijela je Hrvatska ostala duboko
pogođena viješću o njegovoj smrti', piše L?Osservatore Romano.
Vatikanski dnevnik potom donosi opširnu biografiju kardinala
Kuharića u kojoj na početku podsjeća kako ga je za svećenika zaredio
blaženi kardinal Alojzije Stepinac. U doba dok je Stepinac,
podsjeća se također u tekstu, bio zatočen u rodnom Krašiću pod
budnim nadzorom, kardinal Kuharić ga je potajno posjećivao nizom
posjeta. Vatikanski dnevnik se prisjeća i Kuharićeva odlučnog
protivljenja pokušaju Titova režima da stvori 'svećeničko
udruženje' koje je imalo za cilj raskinuti jedinstvo hrvatskih
katolika sa Svetom Stolicom, no koji je u Hrvatskoj okončao
potpunim neuspjehom. Bio je neprestano uznemirivan i izložen
prijetnjama komunističke policije.
Vatikanski dnevnik se prisjeća da je 'njegovo povijesno sjećanje
doista predstavljalo neprocjenjivo bogatstvo za Crkvu u Hrvatskoj
i za cijeli narod'. 'On je bio živi arhiv i uporište sljedećim
naraštajima. Bilo je vrlo dirljivo vidjeti ga dok prolazi kroz
Hrvatsku: svi su se okupljali oko njega da ga zagrle, da ga pozdrave
i da mu zahvale', piše L?Osservatore Romano. Kardinal Kuharić,
nastavlja vatikanski dnevnik, sudjelovao je i u radu Drugoga
vatikanskog koncila na kojem je održao izlaganja o svećeničkom
životu i radu, ženidbenim pitanjima i odnosu između Crkve i
znanosti. Uz svoje pastoralno djelovanje veliku je pozornost
posvećivao i trajnoj teološkoj naobrazbi što je nastojao prenijeti
i svojim svećenicima. Posebice je bio angažiran u proslavama
trinaest stoljeća krštenja Hrvata. U toj je prigodi 12. rujna 1976.
godine predsjedao u drevnom Solinu, mjestu pokrštenja u blizini
Splita koje je posjetio i Papa tijekom svoga drugog posjeta
Hrvatskoj 4. listopada 1998., svečano slavlje zajedno s kardinalom
Šeperom.
Tri godine kasnije je zajedno s kardinalom Šeperom u Ninu
blagoslovio križ podignut u znak zavjeta kojim su Hrvati u Solinu
obnovili svoju tisućljetnu vjernost Kristu i Majci Božjoj.
Početkom osamdesetih, piše vatikanski dnevnik, bio je neumorni
poticatelj euharistijskih kongresa slavljenih u župama Zagrebačke
nadbiskupije u pripravi za Nadbiskupski euharistijski kongres
1983. godine te osobito Nacionalni euharistijski kongres 1984. u
Mariji Bistrici, na kojem se okupilo više od pola milijuna ljudi,
unatoč oštrom protivljenju jugoslavenskog komunističkog režima. U
tijeku njegova pastoralnog vodstva Zagrebačke nadbiskupije
zabilježen je značajno intenziviranje djelovanja Caritasa za
potrebite, a dao je i snažni poticaj katoličkom tisku, povećanju
broja redovničkih zajednica i različitih redova i kongregacija.
Neposredno nakon što je imenovan nadbiskupom pokrenuti su radovi na
obnovi zagrebačke katedrale, bogoslovije, svećeničkog doma,
bogoslovnog fakulteta i biblioteke. Brojne su i njegove
publikacije, a u srcu hrvatskih vjernika zauvijek će posebno ostati
niz propovijedi izgovorenih na misama na dan smrti kardinala
Stepinca 10. veljače. Kardinal Kuharić imao je također radost
ugostiti Ivana Pavla II. 10. i 11. rujna 1994. godine. 'Nitko nikada
neće moći zaboraviti njegove suze radosnice u subotu navečer 10.
rujna, u zagrebačkoj katedrali... nakon tolikih patnji, nakon
progona, Petrov je nasljednik tu, u Zagrebu, pred grobom kardinala
Stepinca. U kardinalovim suzama bila je kršćanska povijest njegova
kršćanskog naroda', podsjeća vatikanski dnevnik.
Dan kasnije na zagrebačkom hipodromu milijun Hrvata sudjelovalo je
na misi koju je predvodio Papa. Četiri godine poslije kao
umirovljeni nadbiskup ponovno je raširenih ruku dočekao Papu 2.
listopada 1998. godine. Vrhunac toga Papina posjeta bilo je
proglašenje blaženim 'njegova? ljubljenog pastira Stepinca pred
svetištem u Mariji Bistrici'. Vatikanski dnevnik potom piše kako je
kardinal s ganućem primio pismo koje je 10. listopada 1991. godine
Papa uputio hrvatskim biskupima i srpskom patrijarhatu 's ciljem da
pridonese stvaranju uvjeta za trajni mir'. Kardinal Kuharić je 16.
listopada 1991. godine u ime svih katoličkih biskupa okupljenih na
plenarnom zasjedanju uputio žurni poziv za poštivanje prava
potvrđenih u UN-ovoj deklaraciji i međunarodnim dokumentima iz
Helsinkija i Pariza.
U više se prigoda susreo s pravoslavnim i muslimanskim
predstavnicima kako bi potvrdio vrijednost mira i oproštenja.
Vatikanski dnevnik podsjeća kako je i na samim svojim stranicama
donio izvanredno velik broj kardinalovih izjava o miru i pravdi i u
kojima je upozoravao na pokolje, progone i nečuvene zločine u
Hrvatskoj tijekom nedavnog rata. U mnogobrojnim je prigodama
očitovao vjernost i ljubav prema Papi, kao i zahvalnost za sve ono
što Sveti Otac i Sveta Stolica čine za mir u Hrvatskoj.
(RV)
BRITANSKI RADIO - BBC
17. III. 2002.
Pregled tiska
Glavna tema jutrošnjih izdanja britanskih listova je moguća vojna
akcija protiv Iraka. Listovi analiziraju izglede takve akcije i
njene političke posljedice. The Observer na naslovnoj strani piše
da je britanski vojni vrh upozorio premijera Tony Blaira da vojna
akcija protiv Iraka ne može uspjeti. S jedne strane, kažu najviši
časnici, ne postoji nitko tko bi mogao zamijeniti Sadama Huseina na
čelu Iraka, čime se izgledi njegovog svrgavanja drastično
smanjuju, i s druge strane, bez mirovnog rješenja za Bliski istok
nema potpore arapskih zemalja, prvo Saudijske Arabije, a bez
uporabe njenih vojnih baza nemoguće je učinkovito voditi ofenzivu
na Irak, drži britanski vojni vrh po pisanju The Observera.
The Sunday Telegraph piše da je britanski ministar unutrašnjih
poslova upozorio premijera Blaira da bi vojna akcija protiv Iraka
dovela do ozbiljnih građanskih nemira u samoj Britaniji. Ministar
je navodno upozorio vladu da bi se očekivani prosvjedi s Bliskog
istoka u slučaju vojne akcije lako mogli prenijeti i na Britaniju
gdje se ocjenjuje da među muslimanima postoji veliko
nezadovoljstvo stajalištem gospodina Blaira prema afganistanskom
sukobu.
The Independent on Sunday napominje da gospodin Blair nije na
summitu Europske unije u Barceloni dobio potporu drugih zemalja za
eventualnu vojnu akciju iako su, dodaje list, europski čelnici bili
oprezni i nisu izrazili javno protivljenje takvoj akciji. Pojedini
diplomati drže da su Njemačka i Francuska zaključile da se Amerika
već odlučila za rat pa se ne žele naći u položaju nekoga tko se tome
otvoreno protivi. Dvije zemlje inzistiraju na poštivanju
rezolucija Ujedinjenih naroda što im daje manevarskog prostora,
jer bi Amerikanci vojnu akciju mogli opravdati postojećim
rezolucijama svjetske organizacije, piše The Independent on
Sunday. Ovaj list, uz još neke druge, ocjenjuje da gospodarske
reforme dogovorene na summitu Europske unije u Barceloni
omogućavaju britanskom premijeru Blairu da nastavi s realizacijom
ambicije da u Britaniju uvede euro.
The Sunday Times ocjenjuje da su rezultati Blairovih napora da
nagovori kolege na radikalnije reforme i otvaranje tržišta tek
polovični, prije svega zahvaljujući otporu Njemačke i Francuske u
kojima se uoči predstojećih izbora strahuje od nezadovoljstva
jakih sindikata.
(BBC)
GLAS AMERIKE - VOA
17. III. 2002.
Zajednički prema NATO savezu. Prilog Damira Bebića.
Veleposlanici deset europskih zemalja koje žele postati članice
NATO saveza i predstavnici njihovih etničkih zajednica u
Sjedinjenim Državama, sastali su se u veleposlanstvu Slovačke u
Washingtonu kako bi razmotrili načine za što skorije i što
izglednije ostvarenje tog cilja. Sastanku je nazočio republikanski
senator iz Ohia George Voinovich koji je predložio zajedničko
lobiranje na Capitol Hillu.
Desetorica mogu napraviti više nego jedan, stajalište je senatora
Voinovicha, dugogodišnjeg pristaše daljnjeg proširenja
Sjevernoatlanskog saveza. Obraćajući se veleposlanicima i
predstavnicima etničkih zajednica iz Albanije, Bugarske,
Hrvatske, Estonije, Latvije, Litve, Makedonije, Rumunjske,
Slovenije i Slovačke senator Voinovich je iznio stav da je njihovo
učlanjenje u NATO savez važno za nacionalnu sigurnost Sjedinjenih
Država, za Europsku uniju, ali i za općenito širenje demokracije i
prosperiteta u svijetu. Američki Senat će se izjašnjavati o
eventualnom proširenju NATO saveza sljedeće godine, a do tada ?
napominje republikanski senator iz Ohia ? zemlje pretendenti na
članstvo u NATO savezu trebaju poduzeti sve što je moguće kako bi
njegovim kolegama senatorima pokazali koliko je proširenje Saveza
važno.
= Pozivam ljude iz tih zemalja koji žive u Sjedinjenim Državama da
zajedno rade i pojasne svojim senatorima ? zašto je u interesu
američke nacionalne sigurnosti da te zemlje postanu članice NATO
saveza. Sjedinjenim Državama je nakon 11. rujna važno da dobiju
suradnju što je mogućeg većeg broja zemalja i da imaju što je moguće
snažniji NATO savez kako bi pobijedile u ratu protiv terorizma.
Senator Voinovich nije htio ulaziti u prognoze kakvi su izgledi
pojedinih zemalja da već na praškom summitu NATO saveza u studenome
budu pozvane na priključenje Savezu. Republikanski senator
istaknuo je da postoji dosta zapreka na tom putu koje, prema
njegovom mišljenju, nisu nepremostive.
= Od sada pa do studenoga nadamo se da ćemo biti u mogućnosti
ukloniti dosta zapreka tako da se stvore povoljne okolnosti, da što
je moguće više zemalja dobije poziv za priključenjem NATO savezu i
da sljedeće godine američki Senat potvrdi predsjednikov zahtjev za
proširenjem saveza.
Hrvatski veleposlanik u Washingtonu Ivan Grdešić procjenjuje da je
zajednički pristup u lobiranju za učlanjenje u NATO savez vrlo
važan, ali, kako ističe, ni pojedinačni pristupi ne smiju biti
zanemareni.
= Proces ne završava nego tek započinje. Ratifikacija traje dvije
godine. U te dvije godine mi možemo dosta učiniti da možda i kao
pojedinačna zemlja budemo pozvani, bez kolektivne odluke, nego na
temelju pojedinačne performanse Hrvatske. Mislim da je Hrvatska za
to spremna. Mi smo već pomalo razgovarali o tome kako se može
ubrzati priznanje uspjeha koji je do sada napravljen, pogotovo na
vojnoj razini. Očekujemo da će on i na ovoj političkoj razini,
donošenjem Zakona o obrani i Strategiji nacionalne sigurnosti
također biti upotpunjen.
Prva prilika za hrvatske lobiste bit će godišnja manifestacija
Hrvatski dani na Capitol Hillu sredinom travnja. Predsjednik
Udruge američkih Hrvata, a odnedavna i počasni konzul Republike
Hrvatske u Seattleu Frank Brozovich kaže da će Udruga kojoj je na
čelu istaknuti strateške razloge za primanje Hrvatske u NATO savez.
U dokumentu u kojem se iznose stajališta Udruge američkih Hrvata
stoji da je sada pravo vrijeme da se ubrza primanje Hrvatske u
punopravno članstvo NATO saveza.
= Daljnja nestabilnost na Kosovu, u Makedoniji i u Jugoslaviji,
zajedno s otkrićem baza za uvježbavanje terorista u Bosni, pokazuju
da Sjedinjene Države i NATO savez moraju napraviti iskorak prema
jedinom partneru u regiji koji je dokazao svoj vojnu i političku
privrženost Zapadu - Hrvatskoj, stoji u dokumentu Udruge američkih
Hrvata.
Veleposlanik Grdešić je rekao da Hrvatska, osim u slučaju krajnje
optimističnog scenarija, ne očekuje poziv u članstvo na praškom
summitu, ali želi da ? prema njegovim riječima ? vrata NATO saveza
ostanu otvorena.
16. III. 2002.
Kako novačiti nove obavještajne stručnjake za rat protiv
terorizma? Prilog Matta Hackwortha.
Dok američki vojnici rat protiv terorizma vode u planinama i
pustinjama Afganistana, poduzimaju se i druge akcije na drugoj
bojišnici - u svijetu špijunaže. Bezbrojne obavještajne
informacije koje prikupe agenti, sredstva za promatranje i
prisluškivanje, čak i sateliti ? sve se to mora pravilno očitati i
protumačiti prije nego ih se može smisleno iskoristiti. Profesor na
Sveučilištu Kanzas Felix Moos tvrdi da Amerika nema dovoljno ljudi
koji mogu protumačiti prikupljene informacije. Zato je on osmislio
program novačenja i osposobljavanja novih obavještajnih
stručnjaka.
Analizirajući događaje od 11. rujna, i ono što je omogućilo da se
teroristički napadi dogode, mnogi stručnjaci ukazuju na propuste u
radu američkih obavještajnih službi. Međutim, oni pogreške ne
nalaze u radu špijuna koji na terenu prikupljaju obavještajne
informacije.
= Mislim da Sjedinjene Države vrlo dobro obavljaju posao kada je u
pitanju prikupljanje informacija. Međutim, nismo tako uspješni u
njihovoj analizi i u nastojanjima da se ti podaci integriraju u neku
smislenu cjelinu, ocjenjuje on.
Profesor Moos želi da se to ispravi. To bi se postiglo novačenjem i
školovanjem novog naraštaja obavještajnih stručnjaka. Novačili bi
se brucoši sa sveučilišta, od kojih bi se tražilo da na studiju uče
dva strana jezika i proučavaju dvije strane kulture.
= To bi stvorilo novu skupinu ljudi u Sjedinjenim Državama, kakvu
nismo imali prije, koja bi bila bolje izvježbana da analizira
stanje u suvremenom svijetu ? i to na drugačiji način od sadašnjeg.
Nije riječ o školovanju za obavještajni rad. To bi bili fakultetski
kolegiji koji bi osposobljavali pričuvne djelatnike na području
nacionalne sigurnosti. Međutim, da biste naveli ljude da se time
bave, morate ih s nečime privući, nagraditi, kaže on.
Nagrada koju predlaže profesor Moos je četverogodišnja fakultetska
školarina i mjesečna stipendija koje bi plaćala američka vlada.
Diplomanti bi potom postali svojevrsni intelektualni resursi vlade
- pomagali bi da se podaci koje prikupe špijuni i drugi izvori na
terenu poslože u neku smislenu cjelinu.
Profesor Moos koji na Sveučilištu Kanzas predaje kolegije o
terorizmu procjenjuje da bi moglo proći i do 10 godina da se
primjeni savezni nastavni program koji bi zadovoljio potrebe u
američkom obavještajnom sektoru. Zbog toga, bilo bi bolje da vlada
koristi obrazovnu strukturu koja već postoji, umjesto da kreće od
početka. Pri tome, gospodin Moos misli na stotine koledža,
uključujući i njegovo Sveučilište Kanzas.
Postrojba budućih pomorskih pričuvnih časnika, a sada studenata
Sveučilišta Kanzas, nalazi se na nastavi. Ovakvi programi
izobrazbe pričuvnih časnika oružanih snaga postoje gotovo na svim
američkim sveučilištima. Profesor Moos želi organizirati
financiranje i administriranje programa za pričuvne obavještajne
djelatnike, upravo kroz postojeći Program za izobrazbu pričuvnih
časnika vojske, ROTC.
Neki od njegovih kolega sa sveučilišta suprotstavljaju se ovakvoj
ideji. Drže da bi program poput ROTC militarizirao kampuse na
sveučilištima. Međutim, Felix Moos kaže kako on ne traži da
spomenuti program školuje špijune. On te buduće obavještajne
djelatnike smatra dijelom sveučilišnog miljea.
= Oni ne bi bili skupina ljudi kojoj je mozak opran u vojničkom
smislu. Drugim riječima, ja ne bih inzistirao na tome da nužno imaju
vojnički dril, izobrazbu. To bi bili studenti koji će biti plaćeni
da uče po dva strana jezika i proučavaju dvije strane kulture, rekao
nam je profesor Moos.
Što misle studenti? Brandon Petrov je student četvrte godine na
Sveučilištu Kanzas i sudionik pričuvnog mornaričkog programa. U
svibnju će postati poručnik, nakon čega će pohađati Pomorsku školu.
On smatra da će planovi profesora Moosa vjerojatno biti uspješni.
= O da, svakako bi me to zanimalo. To je dobar program za studente
koji idu na fakultete, da im je školarina plaćena i da uz to primaju
stipendiju. To nije bio moj razlog za odlazak u ROTC. Priključio sam
se ROTC zato jer želim kao pričuvni vojni časnik predvoditi ljude,
kaže on.
Većina studenata na Sveučilištu Kanzas nije čula o ideji profesora
Moosa. No kad smo im je opisali, čak su i studenti koji nisu u
tolikoj mjeri skloni službi u oružanim snagama, ustvrdili da bi se
taj program mogao dopasti mnogima. Student četvrte godine Andrew
Gyle smatra da će mnogo njegovih kolega biti za to zainteresirano.
= Mislim da nakon 11. rujna o ovakvim stvarima razmišlja puno više
ljudi. Mnogi ne znaju kako pronaći ovakva radna mjesta. Plaćeno
obrazovanje kako bi se služilo našoj zemlji! Mnogo bi ljudi to
učinilo, rekao je.
Čini se da Program za pričuvne obavještajne dužnosnike dobiva sve
veću potporu. Podržao ga je i bivši direktor Središnje obavještajne
agencije CIA-e admiral Stansfield Turner. A iz svog malog ureda na
Sveučilištu Kanzas, profesor Moos piše članovima Kongresa u nadi da
će pronaći pokrovitelje koji bi bili spremni testirati njegovu
ideju u Washingtonu gdje se u posljednjih šest mjeseci sve veća
pažnja obraća pitanjima nacionalne sigurnosti.
(VOA)
DEUTSCHE WELLE - DW
16. III. 2002.
Iz tiska
Europski summit u Barceloni tema je o kojoj danas pišu brojni
europski listovi. Konzervativni britanski The Daily Mail iz
Londona ustvrđuje kako bi ovoga vikenda trebao biti označen golemi
korak u smjeru ciljeva Europske unije - a taj je postati
najkonkurentniji i najdinamičniji ekonomski prostor. Ali kako će
Europska unija postići taj ambiciozni cilj? Restriktivni zakon o
radu protjeruje očajne poslodavce iz Francuske, Njemačke i
Italije. Njemačka je spriječila liberalizaciju preuzimanja
poduzeća. Francuska se protivi tržišnoj utakmici na svom tržištu
električne energije i plina na kojem dominiraju francuski
sindikati. Hoće li Barcelona u tome nešto promijeniti? Nema za to
dobrih znakova. Obzirom na predstojeće izbore u Francuskoj i
Njemačkoj glumci glavnih uloga neće si dopustiti više od nekoliko
kozmetičkih korekcija.
The Sun objašnjava da Velika Britanija može imati veličanstvenu
budućnost bez da bude dio federativne Europe. Zašto Britanci ne
razmisle i o tome da odbace i svoju valutu, neovisnost i povijest.
Cijeli europski federativni eksperiment politički je inspirirana,
kaotična, protuamerička farsa, smatra bulevarski The Sun.
Ruski Kommersant summit u Barceloni komentira da u ujedinjenoj
Europi počinju razmirice. Nacionalni interesi ponovno izbijaju u
prvi plan. U Njemačkoj i Francuskoj se ove godine održavaju izbori,
zbog toga političari manje misle na ujedinjenu Europu nego na
interese birača. Tako se socijaldemokratski kancelar Gerhard
Schroeder mora obraniti od desno orijentiranog Edmunda Stoibera.
Stoiber je već nekoliko puta od Bruxellesa tražio da se ne miješa u
unutarnje stvari. Ali kancelar Schroeder želi pridobiti puno
glasova Stoiberovog tabora. Zbog toga se njegova europska politika
u ovome trenutku može okarakterizirati natuknicom - 'Njemačka
iznad svega', naglašava ruski dnevnik.
I domaći mediji primjećuju kako je došlo do promjene odnosa prema
Europi saveznoga kancelara, primjerice Neue Osnabruecker Zeitung
piše da predstojeći izbori s obje strane Rajne, u Njemačkoj i u
Francuskoj, pojačavaju sklonost prema nacionalnoj politici.
Kancelar Schroeder je već uoči summita u razgovoru s predsjednikom
Europskog povjerenstva Prodijem jasno rekao kako su mu trenutačno
bitniji njemački od europskih interesa. List međutim naglašava
kako pred visoko postavljenim ciljevima postoje i druge velike
teškoće. U ekonomiji još uvijek vrijedi načelo nade, a opterećenje
proširenjem Unije na istok prije će kočiti nego poticati nastojanja
za uspostavom najkonkurentnijeg gospodarstva. Suvišno je da
Europska unija zbog krvoprolića na Bliskom istoku energično traži
riječ. Preslabo je do sada dizala svoj glas. Zahtjevi za slanjem
međunarodnih posrednika i povlačenjem Izraelaca iz autonomnih
područja, kao i pledoaje za demokratsku palestinsku državu
povezano s egzistencijalnim jamstvima za Izrael, nisu potpuno
novi. U ovoj fazi ponovno oživljenih mirovnih nastojanja ti
zahtjevi predstavljaju potrebno jasno određivanje stajališta i
potporu rezoluciji Ujedinjenih naroda. Pa ipak, središte
odlučivanja i na ovom području i dalje ostaje u Washingtonu -
svjetskoj i ekonomskoj sili broj jedan, od koje je Europska unija
još jako daleko.
(DW)
SJEDINJENE DRŽAVE
THE LOS ANGELES TIMES
17. III. 2002.
Diplomacija silnika
"Američki rat protiv terorizma strašno plaši svijet. Od fraze
predsjednika Busha 'osovina zla' do Pentagonovih planova za
dezinformiranje i korištenje nuklearne sile, američke odlučnosti
da ukloni Sadama Huseina s vlasti, premještanje vojnika od Jemena
do Filipina, američka vanjska politika potakla je intelektualce i
političare diljem svijeta da koriste riječi kao što su
'unilateralnost' i 'prepojednostavljenost'. Dok veliki dio
svijeta osjeća revolt prema američkoj vanjskoj politici, slično
počinje osjećati čak i naš najpouzdaniji saveznik, Velika
Britanija, a neki se Amerikanci pitaju hoće li se svijet i SAD
razići zbog rata.
Svi bismo trebali duboko udahnuti nekoliko puta i opustiti se.
Odnosi između SAD-a i njegovih saveznika nisu ni približno loši
kako se čini. SAD ne namjerava neodgovorno početi prakticirati
kaubojsku diplomaciju, a naši nas ključni saveznici neće ostaviti
na cjedilu. Dok svjetski tisak paničari zbog razilaženja u NATO-u i
krize u odnosima između SAD-a i drugih svjetskih sila, logika na
kojoj počiva američki strateški pristup ratu protiv terorizma
dobivat će sve više potpore kako druge zemlje budu temeljitije
razmišljale o stanju stvari. Ovo je stara shema NATO-a. Od odluke da
se ponovno naoruža Zapadna Njemačka do uvođenja raketa kratkog
dometa u Europi, od intervencije predsjednika Harrya Trumana u
Koreji do osude predsjednika Ronalda Reagana Sovjetskog Saveza kao
'carstva zla', gotovo svaka američka strateška incijativa tijekom
hladnog rata otpočinjala bi krize zbog kaubojske diplomacije i
prepojednostavljenog unilateralizma. Demonstrirali su desetci,
ponekad i stotine tisuća antiamerički raspoloženih studenata;
čuveni intelektualci su pisali elokventne manifeste; političke
stranke su prihvaćale pacifističke političke programe;
intelektualci su pisali duge članke o novoj krizi u savezu.
Na kraju, savez je opstao. Amerikanci nisu uvijek bili u pravu
(sjetimo se Vijetnama), a Europljani se nisu uvijek slagali sa
svime (što je još uvijek slučaj, ne podupiru npr. gospodarski
embargo nametnut Kubi). Unatoč svemu, kada bi stanje postalo gusto,
SAD i njegovi ključni saveznici držali su se zajedno više od 50
godina- a ova najnovija kriza skoro će sigurno završiti jednako.
Odnosi u savezu ovog su puta posebno napeti. Promjena, snažno
američko vodstvo i rat: ovo su tri stvari koje naši saveznici
najviše mrze, a rat protiv terorizma uključuje sve tri.
Pa ipak, vjerojatnije je da će, kada snage SAD-a krenu na Irak,
imati razumnu količinu potpore od razumnog broja naših ključnih
saveznika. Potpora neće biti jednoglasna, neće biti dana bez
gunđanja niti će biti neograničena, no tako i treba biti. SAD i
dalje ima niz saveza; on ne upravlja imperijem. Naši saveznici jesu
i trebaju biti slobodni da biraju njihov vlastiti međunarodni put.
Napokon, SAD i svi njegovi saveznici dijele iste ključne ciljeve.
Ako Husein bude svrgnut s vlasti, američki vojnici mogu napustiti
Saudijsku Arabiju. Izrael, oslobođen od svog straha od Iraka i
njegovog oružja masovnog uništenja, nesumnjivo će otkriti kako mu
je lakše doći do kompromisa s Palestincima. Palestinski radikali
izgubit će veliki dio potpore i prestiža s novim iskazom američke
moći i volje, jačajući utjecaj onih unutar palestinskog vodstva
koji su spremni ozbiljno pregovarati s ciljem ostvarenja mira.
Drugim riječima, obračunavajući se s Irakom, SAD će učiniti upravo
ono što saveznici stalno govore SAD-u da bi željeli da učini- napast
će korijenski uzrok terorizma na Bliskom Istoku.
Postoji još nešto što svijet nije uspio riješiti. Iako SAD mnogi
optužuju za unilateralizam, svrha uklanjanja Huseina jest
poduprijeti najvažniji cilj multilateralne diplomacije danas:
sprječavanje proliferacije oružja masovnog uništenja. Husein,
odbijajući pustiti inspektore oružja u Irak, ne prkosi samo Vijeću
Sigurnosti UN-a, bezočno krši obveze međunarodnog sporazuma koje
se tiču nuklearne neproliferacije.
Njegovo prkošenje međunarodnoj zajednici daje jasni izbor. Ako se
ne učini ništa, čitav sustav međunarodne kontrole oružja i
neproliferacije postat će mrtvo slovo na papiru. Upravo se ovo
dogodilo Ligi naroda, prethodniku UN-a, kada mu je talijanski
diktator Benito Mussolini prkosio napadom na Etiopiju 1935.
godine. Ako se Huseinov prkos sporazumu i obvezama koje se tiču
primirja nastavi i dalje, svi međunarodni sporazumi (oni za okoliš,
ljudska prava, standarde rada) također će postati slabi, ako ne i
nevrijedni. Dok američka javnost gubi vjeru u moć međunarodnih
sporazuma, vanjska politika SAD-a postajat će sve više
unilateralistička.
Ironija je u tome da je odlučnost Bushove vlade kada je posrijedi
Irak posljednja i najbolja nada svih onih koji vjeruju u to da su
vjerodostojni međunarodni sporazumi najbolja obrana svijeta od
proliferacije oružja masovnog uništenja. Postoje dva razloga zbog
kojih je stav SAD-a najvažniji kada su posrijedi ova pitanja. Prvo,
šok koji se pojavio 11. rujna stvorio je ratno ozračje u SAD-u.
Drugo, iskustvo predvođenja hladnoratovskih saveza stav SAD-a čini
bližim strateškom razmišljanju i teškim vojnim opcijama.
Dok američki vojni dužnosnici provode vrijeme sa svojim kolegama iz
inozemstva, NATO savez sve je bliži američkom stavu. Neke vlade već
razmišljaju kako pripremiti svoj narod na podršku sudjelovanju u
slijedećoj fazi terorizma. Bushova vlada može ubrzati oblikovanje
novog konsenzusa saveza obraćajući više pažnje međunarodnim
učincima svoje retorike. Bushova fraza 'osovina zla', npr.,
tehnički je točna, no politički ne pretjerano mudra. Tri zemlje
povezane s tom frazom- Irak, Iran i Sjeverna Koreja- već dugo
podupiru međunarodni terorizam, i sve pokušavaju razviti nuklearno
i/ ili drugo oružje masovnog uništenja.
Za sada je sve u redu. No mnogi ljudi (barem neki od onih koji su
trebali sve shvatiti pravilnije) smatrali su kako, trpajući te
zemlje u jedan koš, predsjednik zapravo tvrdi da SAD ima istu
politiku prema sve tri zemlje. Veliki dio svijeta zaista se boji da
SAD namjerava isti pritisak koji predlaže da se izvrši na Irak
izvršiti i na Iran i Sjevernu Koreju. Ništa ne bi bilo dalje od
istine, no dva mjeseca nakon što je Bush po prvi puta izgovorio tu
frazu, Amerikanci u inozemstvu još uvijek nastoje objasniti što je
zapravo predsjednik mislio.
Od 11. rujna, Bushova vlada dobro formulira američku reakciju na
opasno međunarodno stanje. Sada svoju politiku treba prenijeti
učinkovitije zabrinutoj no još uvijek otvorenoj međunarodnoj
zajednici. Dok to čini, saveznici koji su se okupljali na našoj
strani u svakoj velikoj međunarodnoj krizi u posljednjih 60 godina
još će nam se jednom pridružiti u nastojanju da svijet učinimo
sigurnim i slobodnim", piše Walter Russel Mead, član Vijeća za
međunarodne odnose i autor knjige "Special Povidence: American
Foreign Policy and How It Changed the World" (Američka vanjska
politika i kako je ona promijenila svijet).
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
17. III. 2002.
Bush i pomoć inozemstvu
"Još od rujanskih terorističkih napada vodi se žestoka rasprava o
pomoći siromašnim zemljama. S jedne strane, Ujedinjeni Narodi,
Svjetska Banka i britanska vlada, koji su pozvali na
podvostručavanje pomoći, ustrajući na tome da je gospodarski rast u
zemljama u razvoju ključan za stabilnost bogatog dijela svijeta. S
druge, niz skeptika tvrdi da pomoć ne pomaže i da siromaštvo nije
uzrok terorizma. Do sada, Bushova vlada je predvodila skeptičnu
stranu. No u četvrtak, predsjednik George W. Bush je održao
siloviti govor u kojem se založio za pomoć i obećao povećati
američke doprinose za 5 milijardi dolara tijekom trogodišnjeg
razdoblja.
Ovo nije prvi put da se Bush zalaže za pomoć. Prošlog srpnja,
obznanio je kako 'svijet u kojem neki žive u udobnosti i bogatstvu
dok pola ljudske rase živi s manje od 2 dolara dnevno nije ni
pravedan ni stabilan'. No u četvrtak, Bush je povezao rat protiv
siromaštva s ratom protiv terorizma, ističući kako 'stalno
siromaštvo i represija mogu dovesti do beznađa'; da 'kada vlade ne
ispunjavaju najosnovnije potrebe svog naroda, te neuspjele države
mogu postati utočišta terorizma'; i da 'siromaštvo sprječava vlade
da kontroliraju svoje granice'. Predsjednik je naveo i slučajeve u
kojima je pomoć uspjela- u Mozambiku, Ugandi i Bangladešu- tako
ublažavajući sumnje koje izražavaju njegovi vlastiti dužnosnici
kada je posrijedi učinkovitost pomoći. Predsjednikovo obećanje o 5
milijardi dolara predstavlja korjenitu promjenu. Nije isto što i
ambiciozni poziv za podvostručavanje pomoći, a ni novac neće biti
poslan do 2004. godine. No ipak će predstavljati povećanje od oko 15
posto u pomoći SAD-a razvoju, pod uvjetom da to odobri Kongres. Osim
toga, 5 milijardi dolara bit će osigurano iz novog fonda koji pomoć
dodjeljuje prema strogim kriterijima za smanjivanje siromaštva. To
znači da će novac otići u zemlje s iskrenim vladama koje su predane
razvoju prije nego korumpiranim saveznicima.
Bushovo objašnjenje o važnosti pomoći je dobrodošlo, kao i njegovo
obećanje o povećanju fonda. To povećanje, ipak, treba sagledavati u
kontekstu. SAD trenutno za pomoć odvaja 0.1 posto DBP-a, što je za
pola manje od onog što je odvajao tijekom 1980-tih i manje od svih
drugih bogatih zemalja. Osim toga, američka pomoć mnogo je manje
učinkovita u smanjivanju siromaštva nego što bi mogla biti, jer
djelomice za cilj ima podmićivanje saveznika, od kojih neki novac
ne troše mudro. Čak i u slučaju da Bush i Kongres realiziraju
njegovo novo obećanje, pomoć će ostati ispod razina iz prošlosti u
odnosu na BDP, a više od četiri petine bit će slano u skladu sa
starom formulom ugađanja saveznicima. Bush je učinio izvrstan
korak, no pred njim je još dalek put", stoji u uvodniku "The
Washington Post"-a a prenosi list.
ASSOCIATED PRESS
17. III. 2002.
Sastanak na vrhu pružio čelnicima EU nagovještaj buduće proširene
zajednice
"Na sastanku na vrhu, održanom ovog vikenda u Barceloni, čelnici EU
dobili su nagovještaj mogućeg (ne)funkcioniranja proširene
europske zajednice te su se složili da će poboljšati svoj način rada
kako bi izbjegli buduće zastoje.
Prvi je puta 13 uglavnom nekadašnjih komunističkih zemalja-
kandidata pozvano na radnu sjednicu EU, koja bi sljedećih godina
trebala porasti sa sadašnjih 15 na 28 ili čak i više članica.
Iako sretni što su razmijenili mišljenja o ekonomskoj politici EU,
čelnici su izjavili da je to iskustvo bilo snažan poticaj za reformu
Europskog vijeća (...)
'Činjenica da smo imali priliku da budemo zajedno sa zemljama-
kandidatima posredovala nam je dojam da smo već u Europi
budućnosti', kazao je novinarima u subotu nakon završetka summita
talijanski premijer Silvio Berlusconi.
'No, u periodu između sadašnjeg stanja i proširenja moramo se
pobrinuti da Europsko vijeće počne raditi na drugačiji način budući
da 25 ili čak više šefova vlada... koji čekaju vlastiti istup o
svakoj temi otežava raspravu u prihvatljivom vremenskom okviru',
napomenuo je Berlusconi.
Predsjedatelj Europskog povjerenstva Romano Prodi potkrijepio je
Berlusconijevo stajalište.
'Jasno je da se - s obzirom na tako velik broj ljudi - nećemo
pomaknuti s mrtve točke ako ne promijenimo pravila', kazao je
Prodi.
Čelnici su zatražili od šefa vanjske politike EU Javiera Solane
(...) da skicira moguće reforme koje će biti predstavljene na
sljedećem Europskom vijeću u Sevilli u lipnju ove godine.(...)
U nedavnom povjerljivom izvješću Solana je oštro kritizirao
'disfunkcionalan' način rada EU, zatraživši ukidanje načela
rotacije predsjedateljske dužnosti u šestomjesečnom ritmu. Taj je
zahtjev Solana obrazložio tvrdnjom da je spomenuto načelo postalo
predramatizirani objekt nacionalnog prestiža.
Izjavio je da na summitima EU više ne bi trebalo skicirati dugačke
popise 'zaključaka' te da bi umjesto toga trebalo objaviti tek
kratak popis donesenih odluka i usuglašenih strateških političkih
smjernica.
Čelnici EU prihvatili su u Barceloni tu kritiku.
'Sjednice Europskog vijeća moraju postati učinkovitije. Ne bismo
se trebali ovdje baviti otvaranjem tunela u Alpama', izjavio je
njemački kancelar Schroeder (...)
Načelo rotacije predsjedateljske funkcije ne može biti ukinuto
tako brzo budući da zahtijeva promjenu ugovora ali druge bi reforme
mogle biti brže provedene u djelo i ne zahtijevaju iščekivanje da
skupština o budućnosti EU završi s radom.
Solana želi smanjiti izaslanstva koja sudjeluju na summitima i
prekinuti praksu pozivanja gostiju izvana.
Ironična je pojedinost da je sam Solana pozvao predsjednike
Jugoslavije i Crne Gore da doputuju u petak u Barcelonu radi
svečanog obilježavanja prekretničkog sporazuma o budućnosti
jugoslavenske federacije u čijem je sklapanju posredovao. (...)
No, radikalnije zamisli o reformi Europskog vijeća - poput
smanjenja upotrebe nacionalnog veta - morat će pričekati sljedeću
godinu kada će skupština objaviti svoju ocjenu.
Čak i tada svaku će preporuku morati jednoglasno odobriti sve
države-članice.
Bez obzira na izazove institucionalne reforme, države-kandidati
uživale su u rijetkom iskustvu ravnopravnog tretmana.
'Bio je to dobar osjećaj, osjećali smo se kao kod kuće', kazao je za
Reuters mađarski premijer Viktor Orban.
Povjerenik EU za proširenje Guenter Verheugen također je bio
oduševljen mogućnošću dobrog funkcioniranja proširene EU.
'Danas smo naučili da neće biti teže raditi u budućoj EU s 28 članica
no što je u današnjoj EU s 15 članica', kazao je Verheugen.
Deset zemalja nada se da bi se moglo pridružiti Eu do 2004. - riječ
je o Poljskoj, Češkoj Republici, Mađarskoj, Slovačkoj, Sloveniji,
Estoniji, Letoniji, Litvi, Cipru i Malti.
Bugarska i Rumunjska nadaju se da će se pridružiti EU kasnije ovog
desetljeća. Trinaesti kandidat Turska mora tek započeti pregovore
u vezi s bojaznima EU, vezanima za njezin dosadašnji odnos prema
ljudskim pravima.
Ostale zemlje poput Hrvatske, Srbije i Albanije također se žele
pridružiti kandidatima. Berlusconi je kazao da želi da se EU jednog
dana pridruži čak i Rusija, aktualizirajući mogućnost širenja EU do
Pacifika", prenosi na kraju priloga Gareth Jones.
FRANCUSKA
LE MONDE
16.III.2002.
Rusija-Sjedinjene Države: rizici jednog dvojca
"Dva mjeseca prije sljedećeg susreta na vrhu između Busha i Putina -
trećeg u nepunih godinu dana - veze između Sjedinjenih Država i
Rusije prolaze kroz pomalo nemirno razdoblje. Razočaranje?
Jačanje? Prošlo je dosta vremena od iznenađujućeg 'očitovanja'
povjerenja, pa i ljubavi Georgea W. Busha Vladimiru Putinu u lipnju
prošle godine u Moskvi, kao i od 11.IX. kada je kremaljski gazda
prvi posvjedočio svoju raspoloživost, a onda je došao u Washington
da proslavi 'nove strateške odnose' između dviju zemalja.
Danas u Moskvi, kao i drugdje, američka jednostranost srdi, a
najnovija razmišljanja Pentagona o primjeni nuklearnog oružja neće
poboljšati ozračje. Nezadovoljni što se SAD učvršćuje u
tradicionalno ruskom području utjecaja u srednoj Aziji, generali
gunđaju, a američke tvrdnje prema kojima je ta nazočnost tek
privremena, zapravo ih ne smiruju. Dolazak američkih vojnih
savjetnika u Gruziju prelio je čašu. Nacionalistički tisak
uspoređuje Putina s 'rasprodavačima carstva', a ni liberalni se
tisak ne može suzdržati da ne raspreda na temu Putin je puno dao a
ništa nije dobio. 'Američka će nazočnost u srednjoj Aziji rasti' i
'prije ili kasnije, Rusija će morati otići s tog područja', pišu
primjerice 'Izvestija'. U istom listu, komentator kaže o američkom
ponašanju: 'Stvari su se vratile na ono što su bile do 11.IX.: ista
retorika, iste kritike, isti drzoviti savjetodavni ton'.
Naime, State Department si je dopustio da opetovano kritizira ruske
postupke u Čečeniji. Stajalište Kremlja prema zadnjim
audiovizuelnim medijima izvan svog nadzora također su napali u
Washingtonu - dakako više zbog forme, ali to je bilo dovoljno da
naživcira Moskvu koja je vjerovala da je sada pošteđena takvih
primjedaba.
Napose je oštar govor Georgea W. Busha o stanju nacije uvrijedio
rusku političku klasu: ne samo zato što izraz 'osovina zla' izaziva
bolne uspomene (SSSR je bio 'carstvo zla' Ronalda Reagana), već
zato što su trojica velikih zlikovaca države s kojima Moskva ima
uglavnom vrlo uredne odnose. (...)
Sve to nimalo ne priječi Vladimira Putina da i dalje slavi rusko-
američku 'suradnju' koju je u razgovoru za 'Wall Street Journal'
opisao kao 'najvažniji čimbenik stabilnosti u svijetu'.
Zahvaljujući potpori triju četvrtina ruske javnosti, čini se da ne
mari puno za dvojbe svojih generala i 'svog' tiska, kao ni George W.
Bush za dvojbe svojih europskih partnera.
Čak i kada je posrijedi iznimno osjetljiva tema američke nazočnosti
u Gruziji, nastojao je umiriti duhove ističući kako je to za 'dobru
stvar' - uništenje 'terorista'. Amerikanci mu pak žele olakšati
zadaću. Ne samo obasipajući ga osobno pohvalama, već i pristajući
kadšto na ustupke. (...)
Za Moskvu ti ustupci idu pod ruku s drugim probitcima koji se napeto
iščekuju, kao što je zeleno svjetlo za ulazak Rusije u Svjetsku
trgovačku organizaciju, ili pak jednostavno priželjkuju: kako se
čini da se odnosi između Washingtona i Riyada kvare, ne bi li Rusija
mogla zamijeniti Saudijsku Arabiju kao glavni naftni partner?
Ruski je premijer Mihail Kasjanov s govornice Svjetskog
gospodarskog foruma u New Yorku govorio o 'energetskoj strateškoj
osovini'. Spomenuo je projekte dobivanja sirove nafte na poluotoku
Sahalinu i na ruskom dalekom istoku te projekt prijevoza nafte s
polja na Pečori u SAD preko Arktika pomoću sustava tankera
ledolomaca. Čini se da je Rusija koja se sve više želi distancirati
od OPEC-a spremna odreći se ograničenja izvoza na koji je pristala
prije nekoliko mjeseci kako bi podigla cijene.
Dakle, rusko-američki 'brak' nije u tako lošem stanju. Doista ima,
kako je rekao g. Kasjanov, 'negativnih čimbenika', ali to dvije
zemlje ne priječi da 'utvrde okvire za nove odnose'. Načelo je
prilično jednostavno: g. Putin, čiji su glavni ciljevi unutarnje
naravi (učvršćenje predsjedničke vlasti, gospodarski oporavak)
znade da ima posla s puno jačim od sebe i ne želi se upuštati u borbu
koja je unaprijed izgubljena. G. Bush čini ono što želi,
dopuštajući svom partneru da sačuva privid i iz toga izvuče korist.
U vodvilju na starinski način, prvi igra koristoljubivu suprugu, a
drugi mačo muža. To može trajati prilično dugo, a gledatelji se mole
da pljeskaju", pišu Marie Jego i Jan Krauze.
LE FIGARO
16.III.2002.
Zajednička diplomacija bilježi uspjehe
"Trijumf europske diplomacije doista vrijedi stanovitog
nepoštovanja načela. U času kada Europskom vijeću preporuča da
'ukine susrete s trećim stranama', Javier Solana, visoki
predstavnik za zajedničku vanjsku politiku i za sigurnost (PESC),
rado je jučer u Barceloni primio srbijanskog i crnogorskog
predsjednika Vojislava Koštunicu i Mila Đukanovića.
Dvojica predsjednika, koji su došli da šefovima država i vlada
službeno predoče sporazum o osnutku nove države Srbije i Crne Gore,
dan ranije potpisan u Beogradu, najbolje oslikavaju utjecaj koji
Europska unija želi imati na međunarodnoj pozornici. No dok Balkan
počinje biti izvor zadovoljstva, Bliski istok i dalje izmiče
naporima zajedničke diplomacije.
Nakon svrgavanja Miloševića u jesen 2000., petnaestorica su stalno
činili pritisak na Beograd i na Podgoricu kako bi izbjegli još jedno
odcjepljenje unutar bivše jugoslavenske federacije. Obećanje o
pomoći i o lakšoj integraciji u europski klub pridonijelo je
rezultatu. Dok su predstavnici zemalja kandidata jučer prvi put
pozvani da sudjeluju u radnoj sjednici Vijeća o 'gospodarskoj i
socijalnoj strategiji EU-a', nazočnost Srbije i Crne Gore
simbolično je značila da su vrata otvorena.
Nastojanje da se nametne kao punopravni čimbenik u rješavanju kriza
moglo bi potaknuti Europu da na ljeto zamijeni NATO u Makedoniji.
Jučer navečer, na večeri posvećenoj vanjskopolitičkim pitanjima,
Jacques Chirac je htio pozvati kolege da 'utvrde nadnevak' i da se
uključe: operacija 'Riđa lisica' bila bi prva provjera Snaga za
brzo djelovanje koje su proglašene 'operativnim' u prosincu prošle
godine na susretu na vrhu u Laekenu. 'Ako kažemo da smo spremni
poslati šezdeset tisuća ljudi sljedeće godine, onda ih ove godine
moramo moći poslati tisuću', zaključuje jedan diplomat. No
francuski je predsjednik morao imati nekoliko 'razgovora u četiri
oka' kako bi pokušao svladati otpor najvećih 'atlantista' poput
Velike Britanije i Nizozemske.
Iz sličnog razloga belgijski prijedlog da se Iraku pošalje 'nalog'
nipošto nije naišao na jednodušno odobrenje u Barceloni: premda se
petnaestorica ograničavaju na poštovanje UN-ovih rezolucija o
slanju inspektora, potez je škakljiv jer zadire u postupke SAD-a na
tom području.
U tom pogledu, Bliski istok je glavna provjera za europsku
diplomaciju. No, osim ako ovih dana ne dođe do većih promjena u
Bijeloj kući, EU, kao i svaki put kad Washington uđe u igru, opet
traži svoje oznake za snalaženje.
Prijedlog izjave o kojoj su sinoć trebali raspravljati šefovi
država i vlada oslikava tu teškoću: pokušava dati malo sadržaja UN-
ovoj rezoluciji 1397 za koju traži 'žurnu primjenu', ali pazi da se
od nje ne udalji. 'Cilj je da se s UN-ove predodžbe prijeđe na pravu
perspektivu', kažu u okružju Javiera Solane.
Ipak se daleko od velikih ambicija koje je očitovao šef francuske
diplomacije Hubert Vedrine uoči summita u Barceloni: pozivajući da
se iskoristi prigoda kako bi se ponudila alternativna politika,
pozvao je Europljane da se 'odvaže i da se ne plaše vlastitih
zamisli'.
Petnaestorica podsjećaju na ono što su oduvijek govorili: da su
sigurnosni, politički i gospodarski aspekti 'nerazdvojivi i
međusobno skopčani' i da se moraju rješavati istodobno; da se
'zakonita' palestinska samouprava mora boriti protiv terorizma i
da se ne smije oslabiti; da Izrael mora prestati s izvansudbenim
pogubljenjima, ukloniti barikade i poštovati međunarodne propise;
da bi 'nadzorno tijelo treće strane' moglo pridonijeti
'zaustavljanju krvoprolića i izbjegavanju najgoreg'; da će se
trajno rješenje nužno temeljiti na 'svršetku okupacije',
'normalizaciji' s arapskim svijetom, uključujući Siriju i Libanon.
'Povijest europskih izjava je povijest zamisli koje na koncu
preuzmu Amerikanci', ističe jedan dužnosnik. Možda, ali na koncu
ostaje jedino američka diplomacija", iz Barcelone izvješćuje
Philippe Gelie.
RUSIJA
NEZAVISIMAJA GAZETA
16.III.2002.
Putinova nagrada
"Jučer je ruska Duma u rezoluciji koju je prihvatio 291, a odbacilo
šest zastupnika, optužila Sjedinjene Države da skrivajući se iza
borbe s dvostrukom prijetnjom međunarodnog terorizma i širenja
nuklearnog oružja u svijetu, pokušavaju 'urediti stare račune' s
Irakom, Iranom i Sjevernom Korejom. U dokumentu sastavljenom u
sovjetskom stilu, zastupnici su obznanili da će američki pokušaj
svrgavanja s vlasti bilo kojeg od ovih režima biti 'upletanje u
unutarnje stvari tih država'.
U svom povratku verbalnim prepirkama ruski zastupnici u parlamentu
nisu sami. Anatolij Kvašnjin, moćan i ugledan načelnik glavnog
stožera oružanih snaga Ruske Federacije izjavio je nedavno
govoreći pred elitnim postrojbama Moskovskog vojnog okruga da NATO
još uvijek promatra Rusiju i Bjelorusiju kao protivnike, da je
njegovo partnerstvo s Rusijom tek 'dimni zastor u glasilima' i da
ruski vojnici moraju biti budni kada je riječ o agresiji izvana.
Otkako je Aleksandr Lebed ismijao Borisa Jeljcina nazvavši ga
'magarcem koji ide za NATO-ovom mrkvom', nijedan visoki ruski vojni
dužnosnik nije tako otvoreno proturječio svome predsjedniku.
'Nezavisimaja gazeta' piše da težnju g. Putina prema strateškom
savezu s SAD-om odobrava tek trećina ruskog djelatnog vojnog
sastava. Nedavni poziv gruzijskog predsjednika Ševarnadzea da im
SAD pomogne u hvatanju terorista koji su povezani s Al Kaidom, a
skrivaju se u Pankijskom tjesnacu - području koje je ruski ministar
obrane Sergej Ivanov nazvao 'malim Afganistanom deset kilometara
udaljenom od naših granica', izazvao je u Rusiji veliku buru, među
ostalim i zato što je Gruzija odbacila višekratne ruske ponude da
tamo pošalje svoje postrojbe. (...)
Svim tim čangrizavim izjavama ne treba pridavati veliku važnost.
Dramatična izjava predsjednika Putina od 11.IX. da Rusija podupire
Ameriku nužno mu je stvorila neprijatelje u ruskim političkim i
vojnim krugovima koji su se desetljećima odgajali na sumnjičavosti
prema Zapadu. No provedba te strategije nije pokvarila njegov odnos
s ruskim biračima; njegov je rating neobično visok - 75 posto. G.
Putin zadnjih šest mjeseci uporno pokazuje odlučnost da ide za
širim ciljem, a taj je ništa drugo do postupna preobrazba odnosa
Rusije i Zapada. Povremene nesuglasice s Washingtonom shvaća kao
probleme s kojima treba izaći na kraj kada se pojave, ali koji ne
smiju potkopati partnerstvo koje jača.
No i SAD mora pokazati spremnost koja nije manja od Putinove, da
odbaci razmišljanje iz doba hladnoga rata koje prevladava u
američkom establishmentu. Predsjednik Bush mlađi mora pozvati
američki Kongres da brže preispita skupinu zakona koji nepotrebno
ograničavaju trgovinu, razmjenu tehnologija, vize i slobodu
kretanja ruskih diplomata na području SAD-a. Amerika mora odbaciti
loše stare navike u odnosima s Rusijom ako želi da ova bude
predvidljiv i pouzdan partner.
Ako g. Putin želi potvrditi smanjenje strateškog oružja nekim
formalnim sporazumom, onda mu g. Bush mlađi mora poći ususret.
Ugovori i stabilizatori, a ne zamke. To je mala cijena za suzdržnost
Rusije u svezi s Irakom.
Uz to, gospodin Ivanov je u pravu što se tiče važnost približavanja
Rusije i NATO-a. NATO-ovo odustajanje da kupuje oružje od Rusije
lišeno je zravog smisla i uvredljivo je za Ruse; a čitav sustav
dogovaranja između Saveza i Moskve treba dobro podmazati, ako ne i
preinačiti. Prije nego koncem ove godine NATO pozove baltičke
zemlje, mora se provesti u život prijedlog (engleskog premijera)
Tonyja Blaira o novom vijeću 'NATO-ove dvadesetorice', gdje će
Rusija biti ravnopravna. Treba se jasno utvrditi kada Rusija može
biti punopravan partner u dogovaranju s NATO-om i koja su pitanja u
ovlasti isključivo stalnih članica Saveza. Borba protiv terorizma
nedvojbeno je polazište.
U svibnju, odmah nakon redovitog susreta na vrhu NATO-a u
Reykjaviku, g. Putin će dočekati Busha mlađeg u Sankt Peterburgu.
Što želi i što treba g. Putinu? Da dvojica vođa, nakon tog važnog
susreta, ostave dojam očitog jedinstva u težnji ka zajedničkom
cilju. Gospodin Bush mlađi postupio bi mudro da velik dio puta krene
ususret g. Putinu", piše list.
ITALIJA
AVVENIRE
16. III. 2002.
Rizik dvije brzine
"S izvanrednog skupa na vrhu čelnika država i vlada koji je jučer
počeo u Barceloni izgleda da se ukazuje, zajedno s objavljenom
ambicijom Josea Marie Aznara da summit zaključi s konkretnim
mjerama a ne samo s katalogom dobrih namjera, ono što bi mogli bez
retorike nazvati Velikom Sudbinom Europe. Koristimo velika slova
jer postoji jedan presedan: 'Manifest Destiny' koji je nakon svoje
objave od 1845. pa dalje postao podzemna doktrina američke politike
i koji je na neki način odredio njenu povijest, ideologiju, javnu
etiku.
I Europska Unija traži svoju sudbinu, no za razliku od Sjedinjenih
Država porođaj izgleda težak. Previše povijesti iza sebe, previše
interesa, previše nacionalnih ponosa. Pa ipak, kao što je objavio
predsjednik Europskog parlamenta Pat Cox, 'postoje stvari koje ne
mogu čekati Konvenciju: ne možemo čekati dvije i pol godine kako bi
se angažirali na održivom razvoju, ili u liberalizaciji'. Ima
pravo. Dodajmo i da Konvencija ne može i ne treba biti alibi: ne može
se ići velikom brzinom njoj povjeravajući cijelu konstrukciju
izgradnje EU-a dok si države pojedinačno dopuštaju ići polako,
zapletene i usporene svojim recipročnim vetima, povlaštenim
trgovinama, strahom od gubitka nekih kvota suvereniteta. Drugim
riječima, plan EU-a već kasni, obveze donesene u Lisabonu 2000.
nisu ispoštovane. Rok od 2003. nameće ponovno pisanje i
usklađivanje mnogih poglavlja europskog stroja, pod pritiskom
ulaska zemalja kandidata za širenje u Europu bez jasnih pravila,
ugušenu vlastitom golemošću. (...)
Pa ipak, po našem gledanju (i ne samo našem, sjetimo se Ciampija,
Nijemca Raua, i drugih europskih čelnika), Jasna Sudbina Europe već
je napisana. Sudbina koja institucije i čelnike prisiljava da trče,
ili točnije, trče zajedno, ne ostavljajući nikoga za sobom i bez
velikih kašnjenja u hodu. Sudbina koja u najvećem širenju na zemlje
jugoistoka kontinenta vidi više od popravljanja geopolitičke, pa i
demografske, karte; neki su govorili, ne slučajno, o ponovnom
ujedinjenju, više nego u širenju. Ostaviti samu u toj zadaći
Konvenciju koju vodi Giscard D'Estaign bilo bi licemjerno, osim što
bi bilo kontraproduktivno: ona sama ne može preuzeti takvu zadaću,
niti, između ostaloga, ne raspolaže potrebnim ovlastima.
Nacionalne vlade su te koje trebaju ostvariti Europu,
predstavljajući građane koji su ih izabrali. Kratko preostalo
vrijeme nameće im da postignu brze i djelotvorne sporazume, najbrže
i najdjelotvornije što mogu. U igri je golemi ulog, onaj da se od
Europe ne napravi samo veliki prostor trgovine nego politički i
društveni subjekt.(...)", piše Giorgio Ferrari.
CORRIERE DELLA SERA
17. III. 2002.
Dvadeset milijuna radnih mjesta više
"(...)Hoćemo li doista shvatiti današnje stanje Europe ako se
ograničimo mjeriti koliko je puna, a koliko prazna čaša iz
Barcelone?
Točnije je reći da je prvi skup na vrhu Unije s eurom u džepu na kraju
napravio ono što se očekivalo: našao je taktički kompromis između
gospodarskog osuvremenjivanja koje nameću vremena i potreba
francuskih i njemačkih predizbornih kampanja koje koče, postigao
je nove sporazume gdje je bilo moguće, izbjegao je precizne obveze
tamo gdje je teren postajao sklizak.
Nije bilo moguće da stvari krenu drugačije, pošto bi za godinu dana
izborna igra (glasovat će se i u Nizozemskoj i Švedskoj, a danas u
Portugalu) mogla duboko izmijeniti europske političke ravnoteže.
Eto ga dakle, pravog problema kojega je pokazao skup u Barcelona:
može li čekati godinu dana ova Europa koja se kreće između nejasnoća
i kašnjenja?
Već su dugi rokovi Konvencije, i poslije nje Konferencije među
vladama, koje trebaju preispitati zajedničarske institucije. No
poglavito sat žuri u odnosu na van. Kako se popeti na vlak svjetskog
gospodarskog oporavka, za kojega svi kažu da dolazi, ako odmah neće
biti provedene reforme za rast za koje danas neki utjecajni
partneri smatraju kako dolaze u krivo vrijeme? Europa riskira
zaostati za Amerikom, umjesto da je prestigne kako se priželjkivalo
u Lisabonu. Isto vrijedi za međunarodne odnose, jer sveto pravo na
neslaganje s Washingtonom preživljava i nakon 11. rujna, no tražilo
bi na europskoj strani strateško jedinstvo, koje je još sakriveno.
Unija je u Barceloni potvrdila da ide malim koracima. Svijet koji ju
okružuje, međutim, tražio bi hrabrost da se juri, i da se glasače
uvjeri, a ne da ih se boji.", piše Franco Venturini
LA STAMPA
17. III. 2002.
Naprijed polako
"Barcelonska hladni pladanj poslužen je i pojeden, no svi su još
gladni. Skup je bio prva etapa procesa pokrenutog u Lisabonu prije
dvije godine s neodređenim i ambicioznim ciljem, dakle retoričkim,
da se od Europe napravi najkonkurentnije gospodarsko područje
svijeta do 2010.. Neodređenog, jer kada su ciljevi tako daleki onda
nitko ne snosi odgovornost, ambicioznog jer distanca u odnosu na
SAD nastavlja rasti, trideset godina prosječni europski dohodak
nije padao ispod dvije trećine američkog.
Hoće li Barcelona nešto promijeniti? Malo. Brod ide pravim pravcem,
ali polako. Tko ponovno otkriva nacionalne suverenitete na račun
Europe, pomiješat će retoriku skupa sa slabostima Europe. Na tom
miniranom polju dobro se kretati pod svjetlom razuma: plan reformi
iz Lisabona nema 'eurocentrično' obilježje velikih europskih
projekata poput jedinstvenog tržišta ili eura, odnosno ne ovisi od
složenih zakonskih okvira koje donosi Bruxelles. Naprotiv, temelji
se na otvorenoj i dragovoljnoj metodi u kojoj se države
prilagođavaju ciljevima putem recipročnih pritisaka i zajedničkih
parametara. (...)
I Barcelona je imala svoje neugode, onaj najvažniji, u vezi
energije, pokazao je brojke jednog procesa koji ljuti: 'obveze'
vlada često nemaju nadnevke i mjerila, te tako nisu vjerodostojni
pokretači razvoja. Metoda nacionalnih volja funkcionira loše i
propast će sa širenjem EU-a,(...)" piše Carlo Bastasin.
NJEMAČKA
SUEDDEUTSCHE ZEITUNG
16. III. 2002.
Pravo na pravni mir
"Ovaj je put kandidatima za pristup EU od samog početka bilo
dopušteno da sudjeluju na sastanku na vrhu u Barceloni. Doduše, za
dvojicu među njima žuđeno je mjesto u blistavom krugu postalo
neugodnije no što su se nadali. Naime, iako se EU još uvijek čini
odlučnom u svojoj nakani da ignorira temu Benešovih dekreta kao
kriterija za pristup, pitanja Česima i Slovacima zašto ne ponište
sporne odredbe očituju sve manje razumijevanja za njihov stav.
Neki među brojnim dekretima koji su nakon nacističke vladavine
služili rekonstrukciji Čehoslovačke bili su temelj za
obespravljenje i protjerivanje pripadnika njemačke i mađarske
etničke zajednice. Ne budu li ukinuti kao što je devedesetih godina
presudio češki ustavni sud, to će značiti da će obje etničke skupine
i dalje biti izložene samovolji u slučaju ponovnog doslovnog
tumačenja spomenutih dekreta.
Nitko ne optužuje Čehe i Slovake ni za što. Usprkos tome, EU, čiji je
parlament odredio provjeru dekreta, mora zastupati norme pravno
reguliranog zajedničkog života i poštivanje ljudskih prava. Samo
austrijski FPO Joerga Haidera, nezainteresiran za pitanja
legitimiteta i legaliteta, ustraje pretežno na imovinskom aspektu
spomenutih dekreta. Čini se pak da to u dovoljnoj mjeri potvrđuje
bojazan Čeha i Slovaka da sukob oko dekreta služi isključivo
ostvarivanju prava na povrat i nadoknadu imovine. To pak skreće
pozornost s glavnog problema: naime, dva društva koja se i dalje
smatraju žrtvama povijesti, suočavaju se s teškoćama kada moraju
spoznati i prihvatiti vlastite nepravedne postupke u prošlosti.
Pritom valja napomenuti da vlasti nastupaju puno tvrđe nego javno
mnijenje dvije države-nasljednice nekadašnje Čehoslovačke.
Naime, to je javno mnijenje i te kako dobro naučilo diferencirano
raspravljati o tamnim stranama vlastite povijesti. Sklonost pak
posebno čeških političara da tabuiziraju pitanje Benešovih dekreta
istodobno je kontraproduktivna i beskorisna: naime, nakon sloma
komunizma uvedene su mjere kojima se uskraćuje povrat imovine
prognanima u skladu s općom praksom u Europi.
Svi zakoni o povratu imovine određuju vremensku granicu - u
aktualnom je slučaju riječ o 24. veljače 1948. g., danu kada su
komunisti preuzeli vlast. Imovina koja je oduzeta prije tog datuma
načelno je izuzeta iz obveze o povratu. Isto vrijedi i u novim
njemačkim saveznim zemljama. Njemački savezni ustavni sud u
Karlsruheu odlučio je u svojoj poznatoj 'presudi o junkerima'
sljedeće: slučajevi oduzimanja imovine u razdoblju između 1945. i
1949. g., kada je utemeljena DDR, predstavljaju nepravdu i nisu u
skladu sa zakonom ali su iz razloga unutrašnjeg i pravnog mira
pravno valjani. Tko bi, dakle, želio uskratiti Česima i Slovacima
unutrašnji mir, budući da ga svi smatraju neophodnim u vlastitom
dvorištu?
Takva vremenska granica postoji u svim postkomunističkim državama.
Općenito je smatraju legitimnom iako ona zapravo cementira raniju
nepravdu. Naime, ona je neizbježna kako bi se izbjegli sporovi oko
imovine koji bi mogli sezati sve do doba Karolinga. Na području
bivše Čehoslovačke ta vremenska granica, koja potvrđuje nezakonite
ali danas nepopravljive slučajeve oduzimanja imovine, postavljena
je izravno nakon završetka rata.
No, čini se da politička klasa u Češkoj i Slovačkoj još uvijek
istinski ne vjeruje u održivost vlastitih pravnih odredbi. To je
očigledno srž problema. Takav stav potiče na ustrajavanje na
dvojbenim pravnim propisima nesretnog predsjednika Eduarda
Beneša. No, parlamenti obje države neće moći zaobići obvezu
poništavanja tih propisa. Oni pak ionako više nisu potrebni budući
da vremenska granica za povrat imovine isključuje mogućnost da
ljudi kojima je ona oduzeta ponovno dođu u posjed svoje zemlje",
podsjeća na kraju komentara Michael Frank.
FRANKFURTER RUNDSCHAU
16. III. 2002.
Atomske hulje
"SAD priprema pokus oružja. Zapravo ništa nova, samo šesti u nizu
pokusa gađanja rakete koja dolijeće drugom raketom. To nije sigurno
čak ni ako se točno zna kada i odakle stiže projektil od kojega se
treba obraniti. Za u buduće predviđeni su 'oštriji' pokusi protiv
čega je do sada postojao pravni razlog, trideset godina star
sporazum sa Sovjetskim Savezom (sada Rusijom), koji zabranjuje
velike sustave proturaketne obrane, a zove se ABM.
Pravna pitanja su pitanja moći a moć govori teksaškim naglaskom.
ABM, izjavila je Bushova vlada, više ne vrijedi. Prema tomu, moć
uklanja još jednu međunarodno dugo čuvanu pravnu poziciju, zabranu
iskušavanja atomskog oružja. S jedne strane - s dopuštenjem -
sigurnosni mislioci u SAD-u obznanjuju da povremeno treba iskušati
atomsko oružje da bi se znalo nije li možda toliko staro da bi samo
od sebe moglo napraviti štetu. Ali deset godina SAD je bio ponosan
na druge metode znanstvenog držanja svojeg arsenala pod nadzorom. S
druge strane, ljupke mini nuklearne bombice može se držati pod
nadzorom samo ako se isproba kako funkcioniraju u slobodnom
prostoru.
Zabrana pokusa dva put je prekršena, od Indije i Pakistana.
Slijedile su kazne. Najnoviji papir o nuklearnoj strategiji SAD-a
zahtijeva ubrzanu spremnost za pokus. Zabrana je stavljena izvan
snage, SAD neće biti kažnjen - a tko bi ga i kaznio? - i izazvat će
imitatore. Tako nastaju 'huljske države'", zaključuje Karl Grobe.
AUSTRIJA
DER STANDARD
16./17. III. 2002.
SAD: vjerski ratovi u pitanju Iraka
"Ako se sada u Washingtonu govori o Iraku, znači da je došlo vrijeme
obračuna. Još u listopadu 2001. utjecajni je sigurnosni mislilac
Richard Perle u online izdanju 'Public Brodcasting Service'
identificirao odgovorne koji su od 1991. 'arhitekti promašene
politike prema Iraku': ministarstvo vanjskih poslova i CIA.
Perle nije bilo tko. Kao voditelj 'Defence Advisory Board' na čelu
je trusta mozgova u Pentagonu koji se osobito bavi protusadamskim
scenarijima i navodno ima veliki utjecaj na predsjednika Busha.
Perle koji je još za vrijeme Reagana bio zamjenik ministra obrane,
slovi kao vodeći predstavnik onoga krila koje je poslije 11. rujna
otvorilo Window od Opportunity: to bi trebalo žurno iskoristiti da
se jedanput za svagda dokrajči režim u Bagdadu. Nježni osjećaji
prema europskim saveznicima u NATO-u, u Perleovim računicama imaju
podređenu ulogu. Daljnji eksponenti crte 'oštro i brzo protiv
Sadama' su Paul Wolfowitz, državni tajnik u ministarstvu obrane i
William Luti, kao zamjenik državnog tajnika u Pentagonu mjerodavan
za Bliski istok.
Protivnici koji daju prednost mirnijem postupku, ponajprije su
ministar vanjskih poslova Colin Powell i njegov zamjenik Richard
Armitage. Pri tomu mišljenje da Sadama konačno treba izbaciti iz
sedla, ima i dalje konsenzus i nije predmet stranačke rasprave. I
demokrat poput Ala Gorea nedavno je primjerice rekao da Amerika u
toj stvari ne smije zakazati i da mora 'biti spremna ići do
granica'.
Modus operandi kako otjerati Sadama Huseina, već mjesecima je
predmet ogorčenog prijepora. Razlike prosudbe izlaze na vidjelo
kad se radi o vjerojatnim reakcijama iračke vojske na napad ili u
pogledu postsadamovskih scenarija za Irak. Perle je primjerice u
gore spomenutom interviewu predbacio State Departmentu i CIA-i da
nisu u pravu kad kao s političkom alternativom računaju s iračkim
nacionalnim kongresom. Sigurnosna savjetnica Condoleezza Rice,
koja bi u takvim prijeporima morala istupiti kao sutkinja, očito
nema dovoljno snage da bi pomirila zavađene pijetlove.
Koliko je razdraženo raspoloženje između 'Agencies', nedavno je
plastično opisao isluženi Seymour Hersh u New Yorkeru. Da je ton
između Pentagona i State Departmenta često 'osoban'. Hersh navodi
jednog Armitageovog suradnika koji drži da su u Pentagonu opet na
djelu 'luđaci iz krajnje desnice'. Naprotiv, djelatnici Pentagona
predbacuju ministarstvu vanjskih poslova da protiv njih rabi
'nevjerojatno zajedljiv način govora'", piše Christoph Winder.
VELIKA BRITANIJA
REUTERS
17. III. 2002.
Njemački zeleni odbacuju pacifizam u nastojanju da ostanu na
vlasti
"Na stranačkom saboru, održanom ovog vikenda, njemački Zeleni
odbacili su pacifizam kako bi olakšali poziciju vladi ali taj je
potez možda stigao prekasno i vjerojatno neće zadržati na vlasti
nekadašnji prosvjedni pokret i nakon izbora, zakazanih za 22. rujna
ove godine.
Četverogodišnji mandat na vlasti, tijekom kojeg su Zeleni izazvali
dvije političke krize svojim oklijevanjem oko odobravanja prvih
borbenih misija njemačkih vojnika u inozemstvu nakon drugog
svjetskog rata, narušio je njihovu vjerodostojnost kod mnogih
birača - pacifista i pripadnika srednje struje podjednako.
Ta stranka, slabiji partner u vladajućoj koaliciji, sklopljenoj sa
socijaldemokratima kancelara Gerharda Schroedera, vuče korijene
iz mirovnog pokreta i 68-osmaških studentskih prosvjeda.
Na kongresu su Zeleni zapravo skinuli pacifizam sa svog popisa
temeljnih načela, čime su zapravo prihvatili predloženo stajalište
da upotreba sile nije mogla biti isključena kao posljednje rješenje
u borbi protiv genocida i terorizma.
Navedeni je potez tek na papiru zapečatio bolnu preobrazbu koju su
Zeleni prošli u praksi pod vodstvom njemačkog ministra vanjskih
poslova Joschke Fischera, jednog od najpopularnijih njemačkih
političara i najvećeg izbornog aduta stranke.
Fischer je uvjerio svoje stranačke kolege da se prestanu odupirati
angažmanu njemačkih postrojbi u NATO-voj kampanji bombardiranja
Kosova 1999. g. i u ratu protiv terorizma pod američkim vodstvom,
otklanjajući opasnost pada vlade tvrdnjom da bi Zeleni mogli
postići više unutar vlade nego izvan nje.
No, odbacivanje pacifizma neće riješiti nevolje u stranci.
Prihvativši upotebu sile kako bi postali prihvatljiviji većem
broju birača, Zeleni su razočarali mnoge svoje tradicionalne,
visokoobrazovane birače.
Komentatori tvrde da čak ni Fischer, koji se preobrazio iz
prosvjednika s kamenjem u rukama u državnika, neće možda moći
promijeniti sudbinu svoje stranke nakon niza poraza na lokalnim
izborima i loših rezultata anketa.
'Kao tradicionalna oporbena stranka, Zeleni su se suočavali s
velikim problemima kada bi ključnim pristašama morali objasniti
svoju ulogu u vladi. Otuđili su velik broj svojih birača te sada
moraju pronaći način da ih ponovno mobiliziraju', kazao je Dieter
Roth, ravnatelj Electoral Research Group, vodeće agencije za
provedbu ispitivanja javnog mnijenja.
Riskiraju poraz u glasanju o miru, u kojem bi ih mogli poraziti
reformirani komunisti iz Stranke demokratskog socijalizma (PDS -
Partei des Demokratischen Sozialismus - op. prev.), dosljedna
protivnica vojnog angažmana Njemačke.
Stav PDS-a, dodatno potvrđen na odvojenom kongresu održanom
prošlog vikenda, pomogao je toj stranci da osvoji dovoljan broj
glasova za ulazak u gradsku vladu u Berlinu nakon regionalnih
izbora, održanih u listopadu prošle godine.
Ne poboljšaju li svoje rezultate na ispitivanjima javnog mnijenja -
u rasponu od pet do šest posto pristaša - te ne preteknu li
liberalne Slobodne demokrate, orijentirane prema interesima
businesa, Zeleni možda neće moći formirati novu vladu sa
Schroederom budući da bi ovaj mogao biti skloniji savezu sa
strankom koja će mu osigurati znatniju većinu.
'Zeleni su odustali od pacifizma i time postali pitomiji', napisao
je konzervativni dnevni FAZ. 'Sada uviđaju da su ostvarili potpunu
slobodu manevriranja u trenutku kada im ona više ne jamči uspjeh na
izborima', dodao je novinar FAZ-a.
Zeleni su pali žrtvom vlastitog uspjeha u dva desetljeća otkada su
stupili na političku scenu u ulozi pokreta nepočešljanih
buntovnika koji su čvrsto odlučili učiniti konzervativno
industrijsko društvo tolerantnijim i ekološki svjesnijim.
Pomogli su pri poboljšanju čistoće vode i zraka i prisilili
električne centrale da postupno prestanu proizvoditi atomsku
energiju. Birači možda smatraju da je projekt koji su Zeleni
pokrenuli manje-više završen. Zašto, dakle, ponovno glasati za
njih?
Osim toga, sve veća nezaposlenost odvratila je mnoge Nijemce od
politike Zelenih koji se, primjerice, zalažu za povećanje poreza na
gorivo radi smanjenja prometa.
Mladi birači mijenjaju zastave, napuštajući Zelene i prilazeći
FDP-u i konzervativnim strankama, ističe Bernhard Wessels,
politolog na Otvorenom sveučilištu u Berlinu.
'Ovih dana mladi ljudi više vode računa o zapošljavanju i ne mogu si
priuštiti taj luksuz da brinu za okoliš', istaknuo je Wessels.
Malo će tko osporiti da je ta malena stranka, koja je 1998. g.
osvojila 6,7 posto glasova, iznevjerila svoja glavna predizborna
obećanja. Osim napuštanja atomske energije, Zeleni su osigurali
homoseksualcima pravo na sklapanje braka i omogućili tisućama
stranaca da steknu njemačko državljanstvo.
'Promijenili smo republiku korak po korak', izjavila je na
konferenciji za novinstvo Kerstin Mueller, supredsjedateljica
parlamentarne frakcije Zelenih. 'Postala je liberalnija i
otvorenija prema svijetu. Bilo koja druga konstelacija političkih
snaga vratila bi kotač povijesti unatrag', zaključila je ona.
Utjecaj Zelenih vidljiv je posvuda. Automobili voze na bezolovno
gorivo i imaju katalizatore; na većini uličnih raskrižja nalaze se
spremnici za boce a žute, smeđe, plave i zelene kante prisiljavaju
građane na sortiranje smeća radi reciklaže.
Zeleni danas ističu da njihovi ciljevi idu puno dalje od okoliša,
obuhvaćajući bolje obrazovanje, socijalnu državu i europsku
integraciju.
No, izbori će biti teški za njih. Schroederovi socijaldemokrati
zaostaju za konzervativcima a ankete pokazuju da bi više građana
poduprlo koaliciju konzervativnih stranaka i FDP-a nego još jednu
'crveno-zelenu' vladu.
Usprkos tome, anketari očekuju da će kancelar, poznat po dobroj
sreći koja ga prati i po dobrom medijskom nastupu, nadoknaditi
zaostatak kada se stanje ekonomije poboljša tijekom ljeta - uspije
li njegova stranka prebroditi neugodan skandal na pomolu, vezan za
vlastito financiranje.
Schroeder favorizira nastavak koalicije sa Zelenima ali bude li
njihova pozicija nakon izbora previše slaba, morat će razmotriti
koaliciju s liberalima ili čak veliku koaliciju s konzervativnim
strankama", spekulira na kraju analize David Crossland.