DE-US-S-KRIZE-Terorizam-Politika NJ 14.III.-BERLINER ZEITUNG-NOVA DOKTRINA SAD-A NJEMAČKABERLINER ZEITUNG14. III. 2002.Nova doktrina Amerike"Jedna studija još ne čini politiku. Hoće li, kada i u kojim okolnostima Amerika u svojem
pohodu protiv terora upotrijebiti nove, 'male' atomske bombe, odlučuju predsjednik i parlament - ne generali ni strateški planeri u Pentagonu. Utoliko papir na 56 stranica pod naslovom 'Nuclear Posture Review', obznanjen početkom ovoga tjedna, nije opis buduće američke vojne strategije. Barem još nije. Upadljivo je ipak što se Bushova vlada ne distancira od te studije, što Pentagonovi stratezi ne odgovaraju da njihovi scenariji pripadaju u carstvo vojne mašte. Colin Powell 'malo pretjeranom' naziva predodžbu da se u Washingtonu priprema prvi atomski udar na sedam država - od Iraka do Sjeverne Koreje. Malo pretjerano: radi li se o samo tri ili četiri zemlje? Demanti zvuči drukčije.Jedna studija još ne čini politiku, ali sa studijama se priprema promjena politike. Promjena koju treba pripremiti ova studija, bila bi dramatična. Kad bi Sjedinjene Države u buduće uistinu primijenile atomske 'smart bombs' da bi u Afganistanu ili drugdje
NJEMAČKA
BERLINER ZEITUNG
14. III. 2002.
Nova doktrina Amerike
"Jedna studija još ne čini politiku. Hoće li, kada i u kojim
okolnostima Amerika u svojem pohodu protiv terora upotrijebiti
nove, 'male' atomske bombe, odlučuju predsjednik i parlament - ne
generali ni strateški planeri u Pentagonu. Utoliko papir na 56
stranica pod naslovom 'Nuclear Posture Review', obznanjen početkom
ovoga tjedna, nije opis buduće američke vojne strategije. Barem još
nije. Upadljivo je ipak što se Bushova vlada ne distancira od te
studije, što Pentagonovi stratezi ne odgovaraju da njihovi
scenariji pripadaju u carstvo vojne mašte. Colin Powell 'malo
pretjeranom' naziva predodžbu da se u Washingtonu priprema prvi
atomski udar na sedam država - od Iraka do Sjeverne Koreje. Malo
pretjerano: radi li se o samo tri ili četiri zemlje? Demanti zvuči
drukčije.
Jedna studija još ne čini politiku, ali sa studijama se priprema
promjena politike. Promjena koju treba pripremiti ova studija,
bila bi dramatična. Kad bi Sjedinjene Države u buduće uistinu
primijenile atomske 'smart bombs' da bi u Afganistanu ili drugdje
uništile bunkerske sustave duboko ispod zemljine površine, to bi
značilo više od nove metode u borbi protiv terora. Značilo bi
zamjenu dosadašnje NATO-ove doktrine novom.
Od doba hladnoga rata jedan prividan paradoks opisuje načelo
nuklearne politike: atomsko oružje je oružje koje netko posjeduje
da ga ne bi uporabio. Služi političkom zastrašivanju a ne vojnom
ratovanju. Kad su NATO i Varšavski pakt bili sučeljeni kao
potencijalni neprijatelji, vojno je ishodište bilo jednoznačno:
Zapadna Europa, ponajprije Zapadna Njemačka ne bi se mogla obraniti
u konvencionalnom ratu od napada s Istoka. Premoći sovjetskih
tenkovskih jedinica Washington je suprotstavio atomsku prijetnju:
tko napade NATO, riskira uništenje vlastite zemlje. Rezultat je
bilo obostrano naoružavanje interkontinentalnim raketama, čija je
razorna snaga dostajala za uzajamno uništenje sto puta. Ravnoteža
straha koja je spriječila najgore.
Male, lako primjenjive atomske bombe - sve do atomskog oružja za
borbu na bojnom polju, posve slično novim bombama - postojale su već
i do sada. No njihov razvoj i njihovo posjedovanje nije se moglo
pomiriti s doktrinom. Nije trebale staviti izvan snage
zastrašivanje, nego očuvati njegovu vjerodostojnost. Nijedan
protivnik, tako se razmišljalo, neće ozbiljno računati s time da bi
svako ograničeno presezanje na tuđi teritorij odmah izazvalo
razoran atomski protuudar. Dakle, atomska prijetnja morala bi
ostati na najnižem stupnju eskalacije. U načelu to ništa nije
promijenilo: sposobnost primjene atomskog oružja služi tomu da
atomsko oružje ne treba primijeniti.
S tom su logikom sada planeri američkog ministarstva obrane
savaeznički NATO ostavili sam. Definiraju ulogu nuklearnog oružja
iznova: kao nastavak lova na teroriste atomskim sredstvima. To je
kobno iz najmanje dva razloga. S jedne strane se teško potresa
sigurnosno-politička vjerodostojnost NATO-a ako njegova vodeća
sila postupa drukčije nego što saveznici govore. S druge se strane
ruši tabu koji je do sada i druge atomske sile zadržavao od uporabe
njihovih bomba. Nisu samo Sjedinjene Države, Rusija, Velika
Britanija ili Francuska vlasnici nuklearnog oružja, nego i -
primjerice - Pakistan i Indija. Činjenica da bi se regionalni
sukobi mogli rješavati atomskim bombama, ma koliko one bile male
ili čak 'smart', do sada je bilo nezamislivo.
Pola godine poslije 11. rujna Amerika pomišlja na nezamislivo. Dok
je Europa gotovo prešla na uobičajeni dnevni red, dok svjetska
protuteroristička koalicija pokazuje jasne naznake raspada,
Washington neometano planira drugi vojni udar, ovaj put na Irak. A
stratezi Pentagona izrađuju scenarije čije bi ostvarenje značilo
ulazak u novo atomsko doba. Još se radi o studiji, a jedna studija
još ne čini politiku. Još ne", drži komentator lista Uwe
Vorkoetter.