IR-AT-IRAN-AUSTRIJA-DIPLOMACIJA-Diplomacija-Religija/vjerovanje-Vlada AU 14. III. DS: HATAMI JE TEŽAK GOST ZA AUSTRIJANCE AUSTRIJADER STANDARD14. III. 2002.Teški gost"Čitava je stvar pomalo neobična - u državni posjet Austriji stiže
predsjednik zemlje koja je po nimalo nevažnom svjetonazoru Sjedinjenih Država sastavni dio 'osovine zla'. Protiv tog posjeta prosvjeduje - uz neke nesumnjivo časne iranske demokrate - i iranska oporba koja je našla utočište baš kod Sadama Huseina u Bagdadu. Osim toga, nekoliko komentatora uzrujava se što vlada jedne europske države ukazuje takvu čast predstavniku nedemokratskog režima - kada bi bio stoposto prihvatljiv, ne bi bio njegov predstavnik - ne spominjući, naravno, da američki predsjednik George Bush u Washingtonu upravo razmjenjuje diplomatske poljupce s uzbečkim diktatorom Karimovim.Istodobno predstavnici austrijske države i katoličke crkve započinju razgovore sa svojim gostom-mulom-predsjednikom da bi nakon 'dijaloga kultura' oduševljeno objavili senzacionalnu vijest da Hatami ionako nikoga ne želi silom privesti islamu te da se prema Zapadu ponaša sasvim pristojno. Na to pak nekoliko žena podiže galamu zato što se muslimanom nisu smjele rukovati (ali
AUSTRIJA
DER STANDARD
14. III. 2002.
Teški gost
"Čitava je stvar pomalo neobična - u državni posjet Austriji stiže
predsjednik zemlje koja je po nimalo nevažnom svjetonazoru
Sjedinjenih Država sastavni dio 'osovine zla'. Protiv tog posjeta
prosvjeduje - uz neke nesumnjivo časne iranske demokrate - i
iranska oporba koja je našla utočište baš kod Sadama Huseina u
Bagdadu. Osim toga, nekoliko komentatora uzrujava se što vlada
jedne europske države ukazuje takvu čast predstavniku
nedemokratskog režima - kada bi bio stoposto prihvatljiv, ne bi bio
njegov predstavnik - ne spominjući, naravno, da američki
predsjednik George Bush u Washingtonu upravo razmjenjuje
diplomatske poljupce s uzbečkim diktatorom Karimovim.
Istodobno predstavnici austrijske države i katoličke crkve
započinju razgovore sa svojim gostom-mulom-predsjednikom da bi
nakon 'dijaloga kultura' oduševljeno objavili senzacionalnu
vijest da Hatami ionako nikoga ne želi silom privesti islamu te da
se prema Zapadu ponaša sasvim pristojno. Na to pak nekoliko žena
podiže galamu zato što se muslimanom nisu smjele rukovati (ali
istodobno ne kažu ili ne znaju da tako nešto nije poželjno ni kod
ortodoksnih Židova). Islamisti su pak naćulili uši: je li Hatami
možda ipak na neki način rekao nešto što će ga razotkriti kao
bezbožnika? Ne, konstatiraju domaći novinari - usta su mu bila puna
hvale za islam, ta on je tvrdolinijaš.
Kao što smo već rekli - neobično. Zapad prihvaća cijenu koju mora
platiti za potporu iranskog predsjednika-reformista - pa i ako ona
uključuje opterećenje za živce. S jedne je strane potreba za
tumačenjem a s druge određeni obziri. Naime, čak ni za ljude pune
razumijevanja u osnovi nije baš ugodno što uvjete koje im nameću
religiozni valja uvijek dva puta ispunjavati: u njihovoj kući (što
je u redu) i u vlastitoj kući (što nije u redu).
Kada u Beču u predsjednikovu vidokrugu ne biti nijedna čaša vina, u
Teheranu bi u duhu recipročne gostoljubivosti rad posjetitelja sa
zapada boce trebale kružiti oko stola, zaključio bi netko. Tko
tvrdi da je riječ o smiješnim stvarima istodobno jest i nije u
pravu: naime, Hatamijev posjet Francuskoj već je tri puta propao
upravo zbog vina.
Točno je da je predsjednik Hatami na Zapadu postao gotovo
nedodirljiv na prilično neugodan način budući da kritika upućena na
njegovu adresu podrazumijeva vjetar u leđa njegovim protivnicima u
Iranu a tako nešto valja izbjeći. Gledano iz te perspektive, i
'osovina zla' zapravo je dobrodošla starom iranskom establišmentu:
tradicionalistima je dobro poznata polarizacija puno draža nego
mladi Iranci i Iranke koji su nakon 11. rujna u znak žalosti izišli
na ulice sa svijećama u rukama.
Njih pak ignoriraju u Sjedinjenim Državama i ostalim zemljama gdje
se pozornost radije poklanja iranskoj atomskoj centrali Bushehr,
koja bi eventualno uskoro trebala završiti kao i irački reaktor
Osirak 1981. Samo što ovaj put napadači neće biti Izraelci već
Amerikanci.
Što bi u tom scenariju mogao značiti u Beču u prvi plan gurnuti
(šiitsko)islamsko-kršćanski dijalog nije moguće razaznati na prvi
pogled. Pesimisti upozoravaju da sporazum na tako visokoj razini
neće imati nikakvog odjeka na nižoj razini te da je teološka
rasprava jednostavno nebitna za ateiste (a njih ima dosta i u samom
Iranu).
No, nakon 11. rujna znamo da ljudi mogu biti i prisiljeni - čak i uz
upotrebu okrutnog nasilja - da se pozabave religijom - odnosno s
njezinim devijacijama. Međuvjerski dijalog kao instrument ne može
to spriječiti ali može međusobno poštivanje ljudi koje taj dijalog
predstavlja", zaključuje Gudrun Harrer.