FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

REFORME EU-A SREDIŠNJA TEMA SUMMITA U BARCELONI

BARCELONA, 14. ožujka (Hina) - Okupljanje šefova država i vlada EU-a koje se ovoga puta održava u Barceloni opet će kako se to uobičajilo posljednjih godina u središtu pozornosti imati reforme.
BARCELONA, 14. ožujka (Hina) - Okupljanje šefova država i vlada EU- a koje se ovoga puta održava u Barceloni opet će kako se to uobičajilo posljednjih godina u središtu pozornosti imati reforme.#L# Na skupu koji će odvijati u petak i subotu nisu doduše u prvom planu institucionalne reforme koje su, već je dugo svima jasno, nezaobilazan preduvjet uspješnog funkcioniranja proširene Unije. Tu zadaću trenutačno u svojim rukama ima konvencija EU-a na čelu s bivšim francuskim predsjednikom Valeryem Giscard d?Estaingom koja bi u narednih 12 do 18 mjeseci trebala polučiti konkretne i sadržajne prijedloge za reforme institucija. No, premda o tome neće biti donijeti nikakvi zaključci prije lipanjskog summita u Sevilli visoki predstavnik EU-a za vanjsku politiku i sigurnost Javier Solana šefovima država i vlada članica EU-a predstavit će svoje viđenje pojednostavljivanja funkcioniranja mehanizama unije kako bi oni postali što učinkovitiji. Solana posebice nepraktičnim drži šestomjesečno rotirajuće predsjedanje EU-om, a pojednostavio bi i zadaću Europskoga vijeća time što bi mu ostavio ulogu davatelja političkih poticaja za razvoj Unije a oslobodio zadaće zahtjevnih i dugotrajnih rasprava o zaključcima koje se nije uspjelo uskladiti na nižim razinama, odnosno u vijećima ministara. Summit u Barceloni, prvi za španjolskoga predsjedanja Unijom, usredotočit će se međutim na ništa manje važan reformski aspekt EU- a - gospodarska, socijalna i pitanja zaštite okoliša - ako se želi postići cilj da taj savez europskih država preraste u najdinamičnije svjetsko gospodarstvo. Barcelonski skup bit će zapravo nastavak započetog prije dvije godine na sumitu u Lisabonu. Tada su čelnici EU-a postavili cilj da do 2010. Unija postane najdinamičnije i najkonkurentije svjetsko gospodarstvo temeljeno na znanju te uz punu zaposlenost i socijalnu koheziju u uvjetima održivog razvoja. Što se od tada postiglo? "Uvođenje eura bilo je veliki uspjeh. Ista ambicija koja je pridonjela oživotvorenju eura sada mora biti primjenjena na gospodarski i socijalni program. Monetarnu uniju imamo a sada moramo stvarnom učiniti i ekonomsku uniju", izjavio je uoči summita predsjednik Europske komisije Romano Prodi. Europska je komisija na temelju dosadašnjih postignuća mišljenja da postoje svi ključni preduvjeti za uspjeh tzv. Lisabonske strategije premda priznaje da su neke ključne strukturalne i gospodarske reforme u zastoju. Ističe se napredak donošenjem novih pravila za telekomunikacijsko tržište, suradnju u obrazovanju, mirovinsku reformu i ostvarenja na području znanosti. No, kako tvrdi Europska komisija nužni su i dogovori oko zajedničkih rješenja za financijsko tržište, liberalizacije u transportu i energetici, patentne politike, te oko sustava navigacijskih satelita nazvanog "Galileo". U tom je smislu Europska je komisija među prioritete za 2002. na polju gospodarskih i socijalnih reformi uvrstila politiku zapošljavanja, transport i energetiku, financijsko tržište, te ulaganje u obrazovanje mladih stručnjaka odnosno istraživanje i razvoj tehnologija koje jamče siguran okoliš. To je u potpunom skladu s prioritetima španjolskog predsjedništva EU-a za summit u Barceloni. Na summit su pozvana i izaslanstva 13 zemalja kandidata za članstvo u Uniji koje uz šefove država i vlada čine i ministri vanjskih poslova te gospodarstva. Njihov će sastanak u petak s predstavnicima zemalja članica biti u usredotočen na traženju najboljih načina da se i kandidati uključe i obvežu na postizanju ciljeva lisabonske strategije. "Pozitivan razvoj u gospodarstvima zemalja kandidata u proteklom desetljeću jasan je odraz njihovih napora da restrukturiraju i moderniziraju tržište i izgrade koherentne socijalne sustave. Oni odražavaju i ambiciju za rastom i stvaranjem novih mogućnosti za njihove građane", ističe u pismu predstavnicima zemalja kandidata španjolski premijer Jose Maria Aznar. Među ekonomskim analitičarima međutim ne vlada presnažan entuzijazam kada je riječ o uspješnom provođenju lisabonske strategije. Ističu kako je ona i pokrenuta kako bi se smanjio jaz sa SAD-om koji je 1991. imao 42 posto veći bruto nacionalni proizvod po glavi stanovnika od prosjeka EU-a. Krajem 2001. jaz je povećan na 54 posto. Summit u Barceloni imat će kako se čini sve "dobre" značajke sastanaka na vrhu članica EU-a - raspravu o reformama, ambiciju da se ostvari neki konkretan dogovor kako bi se amortizirale neizbježne kritike o tromosti mehanizama Unije, "robovanje" nacionalnim prioritetima što je posebice naglašeno u predizborno vrijeme te završno postizanje kompromisa koji možda ne nudi najbolje rješenje ali zadovoljava ambiciju predočavanja konkretnih rezultata. To bi se dobro moglo ilustrirati pitanje liberalizacije u energetskom sektoru. Dogovor oko otvaranja energetskog tržišta upravo je ono što španjolsko predsjedništvo i članice EU-a žele odaslati kao poticaj daljnjem ostvarivanju ciljeva postavljenih u Lisabonu. Prepreka dogovoru kao što je prije godinu dana u Stokholmu bio slučaj leži u Parizu. Nakon što je 14 država članica usaglasilo stajališta javila se Francuska koja zasad odbija liberalizaciju tržišta plinom i električnom energijom ako će se pri tom voditi računa samo o tržišnoj a ne i o socijalnoj dimenziji. Pariz, čije energetsko tržište u cijelosti kontroliraju tvrtke u vlasništvu države, predlaže "vođeno i postupno otvaranje tržišta plinom i električnom energijom". Poručuje da prihvaća konkurenciju i za javna poduzeća ali ističe da mora postojati prostor za regulaciju kad je riječ o osjetljivim pitanjima od javnog interesa kao što je opskrba energentima kod čega se mora jamčiti sigurnost opskrbe, zaštita okoliša ali i potrošača. Francuska se osim toga što nije nimalo ne važno nalazi na samo mjesec i pol od predsjedničkih izbora a glasovi ljudi zaposlenih u državnom sektoru neće imati malu težinu. Kompromis bi u Barceloni mogao biti ostvaren tako što bi Francuska pristala na liberalizaciju svoga tržišta u energetskom sektoru ali samo za poslovne subjekte, dok bi EDF (Electricite de France) zadržao monopol u opskrbi domaćinstava. To potkrepljuje i najava ministra vanjskih poslova Huberta Vedrinea koji kaže da Francuska neće partnerima uvjetovati da se liberalizacija energetskog sektora veže za napredak u usklađivanju porezne politike te u socijalnim pitanjima i zaštiti okoliša ali će i nastaviti inzistirati na potonjem. Premda vanjsko-političke teme neće odnijeti previše vremena na barcelonskom skupu, najavljena je izjava čelnika EU-a o bliskoistočnoj krizi. EU podupire saudijski plan normalizaciji odnosa arapskih zemalja s Izraelom u zamjenu za izraelsko povlačenje sa svih područja zauzetih od 1967. Od summita Arapske lige krajem ožujka na kojem želi vidjeti i Jasera Arafata, EU očekuje potporu saudijskom planu a svoju izjavu iz Barcelone kani uskladiti sa stajalištima susponzora bliskoistočnog mirovnog procesa Rusije i SAD-a. Kao što se uobičajilo posljednjih godina svaki veliki skup državnika neizbježno prate prosvjedi protuglobalista. Barcelona neće biti izuzetak. Kako se ne bi ponovili prošlogodišnji događaji iz Genove i Goeteborga angažirano je 8500 policajaca za zaštitu sudionika summita od izraza nezadovoljstva protuglobalista ali i eventualne terorističke opasnosti. Do kraja tjedna bit će suspendiran Schengenski režim slobodnog kretanja ljudi uz pojačane granične kontrole unatoč najavi organizatora prosvjeda da će proteći u potpunom mirnom ozračju. Sigurnosne su brige dodatno pojačane činjenicom da se upravo u dane uoči i nakon summita u Barceloni igraju dvije iznimno važne utakmice s puno naboja - sinoćnja Barcelona - Liverpool i nedjeljna između Barcelone i madridskog Reala. (Hina) ii sd

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙