AT-E-ENERGETIKA-Organizacije/savezi-Politika-Energetika-Tržište/cijene AU 13. III. PR: NACIONALNI INTERESI I ZAJEDNIČKO ENERGETSKO TRŽIŠTE AUSTRIJADIE PRESSE13. III. 2002.U Strassburgu se vodi bitka za slobodu potrošača u EU da sami
izaberu dobavljača električne energije"Povjerenica EU za energetiku Loyola de Palacio svjesna je jezične problematike. Usprkos tome, njezin je deklarirani cilj 'regulirana deregulacija' europskog energetskog tržišta, kao 'europska varijanta liberalizacije'. U svakom slučaju povjerenica je u utorak uspjela pridobiti parlament EU sa sjedištem u Strassburgu kao saveznika u borbi za brzo dokončanje procesa formiranja zajedničkog tržišta EU za električnu energiju i plin. Time je dodatno pojačan i pritisak na 15 šefova država i vlada, koji bi u petak i subotu na sastanku na vrhu u Barceloni trebali napokon postaviti smjernice za formiranje zajedničkog energetskog tržišta.500 amandmana u odboru EU-parlamenta za industriju - od kojih bi se ovog tjedna gotovo polovina trebala naći na rasporedu za izglasavanje na sjednici parlamenta - pokazalo je da proturječni nacionalni i skupni interesi igraju vrlo važnu ulogu u transgraničnoj liberalizaciji trgovine električnom energijom u
AUSTRIJA
DIE PRESSE
13. III. 2002.
U Strassburgu se vodi bitka za slobodu potrošača u EU da sami
izaberu dobavljača električne energije
"Povjerenica EU za energetiku Loyola de Palacio svjesna je jezične
problematike. Usprkos tome, njezin je deklarirani cilj 'regulirana
deregulacija' europskog energetskog tržišta, kao 'europska
varijanta liberalizacije'. U svakom slučaju povjerenica je u
utorak uspjela pridobiti parlament EU sa sjedištem u Strassburgu
kao saveznika u borbi za brzo dokončanje procesa formiranja
zajedničkog tržišta EU za električnu energiju i plin. Time je
dodatno pojačan i pritisak na 15 šefova država i vlada, koji bi u
petak i subotu na sastanku na vrhu u Barceloni trebali napokon
postaviti smjernice za formiranje zajedničkog energetskog
tržišta.
500 amandmana u odboru EU-parlamenta za industriju - od kojih bi se
ovog tjedna gotovo polovina trebala naći na rasporedu za
izglasavanje na sjednici parlamenta - pokazalo je da proturječni
nacionalni i skupni interesi igraju vrlo važnu ulogu u
transgraničnoj liberalizaciji trgovine električnom energijom u
Europi. No, srž te problematike već odavno ne čini više samo načelo
deregulacije već modaliteti i detalji koji bi u prvom redu trebali
spriječiti jedno: 'Budemo li samo pretočili dosadašnje javne
monopole u privatne oligopole, nećemo baš puno postići', upozorio
je španjolski predsjedatelj odbora parlamenta EU za industriju
Carlos Westendorp.
Stvaranje poštenih uvjeta natjecanja jedna je strana problema,
koju bi ubuduće valjalo zajamčiti nacionalnim regulacijskim
ispostavama. Druga je strana uspostava zajedničke temeljne službe
koja bi trebala obaviti zadaće na razini javnih poduzeća kao što je
osnovna opskrba. U tom smislu valja protumačiti i pojam 'regulirane
deregulacije'.
U slučaju neuspjeha povjerenica de Palacio odmah je upozorila
šefove država i vlada: ne usvoje li sudionici sastanka na vrhu
odgovarajuću odluku, ona neće inicirati usvajanje smjernice za
dokončanje procesa formiranja zajedničkog energetskog tržišta
EU.
Pritom valja napomenuti da je u raspravi u parlamentu EU francuska
vlada u više navrata oštro kritizirana zbog taktike otezanja. Pariz
se usprotivio pojavi novih ponuđača na svom teritoriju i istodobno
koristi monopolnu poziciju vlastitog nacionalnog opskrbljivača
električnom energijom EdF na štetu zajedničkog tržišta, istaknuto
je i ukazano na forsiranje Francuza da kupe neke od europskih
opskrbljivača električnom energijom.
Najavljeni kalendar za dokončanje liberalizacije europskog
tržišta električne energije i plina predviđa uključivanje
komercijalnih kupaca 2003. i 2004. te domaćinstava 2005. g. Radi
poštenog natjecanja kupcima bi trebala biti osigurana potpuna
transparentnost porijekla električne energije", napominje na
kraju članka Reinhold Smonig.