DE-SI-AT-E-zločini-Politika-Organizacije/savezi NJ 8.III.-FAZ-SLOVENIJA I AVNOJ NJEMAČKAFRANKFURTER ALLGEMEINE ZEITUNG8. III. 2002.Ljubljana nije Prag"Daljnji učinak Beneševih dekreta čini se da u međuvremenu djeluje i na nastavak
čeških pregovora o pristupu EU. U usporedbi s tim, napori Austrije i Slovenije da odluke jugoslavenskog Avnoja koje sliče Beneševim dekretima drže izvan pregovora o pristupu i bilateralnih odnosa, prolaze nečujno. Susreti predstavnika Ljubljane i Beča održavaju se intenzitetom i u ozračju kao rijetko kada ranije od nastanka Republike Slovenije.Ne može se previdjeti kako se ozbiljno austrijsko-slovenski susjedski odnos poslije prijama Slovenije u EU kani pretvoriti u susjedski suživot i u kakvom se partnerskom duhu kani staviti na stranu kompleks Avnoja. Upravo su austrijska ministrica Ferrero-Waldner i slovenski ministar vanjskih poslova Rupel otvorili prvu sjednicu mješovitog povjesničarskog povjerenstva u Beču. Povjerenstvo treba oslikati neuljepšanu sliku o pretpostavkama i posljedicama događaja povezanih s Avnojem te susjedstvo općenito. Gremij je pod vodstvom istaknutih austrijskih stručnjaka Arnolda Suppana (Beč) i Stefana Karnera (Grac) kao i vodećeg slovenskog
NJEMAČKA
FRANKFURTER ALLGEMEINE ZEITUNG
8. III. 2002.
Ljubljana nije Prag
"Daljnji učinak Beneševih dekreta čini se da u međuvremenu djeluje
i na nastavak čeških pregovora o pristupu EU. U usporedbi s tim,
napori Austrije i Slovenije da odluke jugoslavenskog Avnoja koje
sliče Beneševim dekretima drže izvan pregovora o pristupu i
bilateralnih odnosa, prolaze nečujno. Susreti predstavnika
Ljubljane i Beča održavaju se intenzitetom i u ozračju kao rijetko
kada ranije od nastanka Republike Slovenije.
Ne može se previdjeti kako se ozbiljno austrijsko-slovenski
susjedski odnos poslije prijama Slovenije u EU kani pretvoriti u
susjedski suživot i u kakvom se partnerskom duhu kani staviti na
stranu kompleks Avnoja. Upravo su austrijska ministrica Ferrero-
Waldner i slovenski ministar vanjskih poslova Rupel otvorili prvu
sjednicu mješovitog povjesničarskog povjerenstva u Beču.
Povjerenstvo treba oslikati neuljepšanu sliku o pretpostavkama i
posljedicama događaja povezanih s Avnojem te susjedstvo općenito.
Gremij je pod vodstvom istaknutih austrijskih stručnjaka Arnolda
Suppana (Beč) i Stefana Karnera (Grac) kao i vodećeg slovenskog
povjesničara Dušana Nečaka i njegovog ljubljanskog kolege Tone
Ferenca. Potonjeg se čak može držati očevicem koji je svojedobno
sudjelovao u događajima.
Gospođa Ferrero-Waldner i Rupel izrazili su uvjerenje da će se
rješenje za kompleks Avnoja pronaći još prije pristupa Slovenije u
EU. Čini se da je to uvjerenje utemeljeno: povjesničari su se već
sporazumjeli da će do 30. travnja 2003. - dakle pravodobno i prije
parlamentarnih odluka - predočiti svoje rezultate. U jesen poslije
toga treba izići 'prva zajednički izrađena povijesna knjiga' o
'Austriji i Sloveniji u XX. stoljeću'.
Rupel drži dobrom odluku da se 'vruće pitanje Avnojskih odluka
preda u 'hladne ruke povjesničara'. Neće se u to miješati, jer 'ako
politika previše govori, muze šute'. To osobno opredjeljenje treba
gledati kao stajalište slovenske vlade koje se poklapa s
austrijskim. Različita shvaćanja - u Beču odnosno Klagenfurtu u
redovima slobodarskog koalicijskog partnera FPOE, u Ljubljani iz
suvladajućih 'reformsko-komunističkih' lijevih demokrata ZLSD -
mogli bi se, imajući u vidu pojedine klijentele, u najboljem
slučaju primijetiti kao galama. Pristup Slovenije u EU vjerojatno
ipak neće ugroziti.
Činjenica da Beč i Ljubljana uzajamno postupaju tako mirno, stručno
i opušteno ima više uzroka. Za razliku od praške
(socijaldemokratske) Zemanove manjinske vlade, u Sloveniji
vladajuća velika koalicija pod vodstvom liberalnih demokrata (LDS)
svojedobno nije sudjelovala u 'sankcijama' EU-a protiv Austrije i
vladajuće koalicije OEVP/FPOE. Rupel i predsjednik vlade Drnovšek
usprotivili su se prije dvije godine shvaćanju slovenskog državnog
poglavara Kučana koje se oslanjalo na Prag.
Drnovšek i Rupel također su strašno i prešućeno nasljeđe
partizanskog pravosuđa prepoznali kao teret za republiku. Osim
toga, postupno su se udaljili od tabua koji navodno tvore identitet
i titoističkih dobara slovenske nacije i državnosti, za koje je
Kučan stalno reklamirao odredbe 'Antifašističkog vijeća narodnog
oslobođenja Jugoslavije'. U to su pripadali i
progoni/istrijebljenja narodnih ili klasnih neprijatelja od
strane Avnoja: osim (za današnju Sloveniju) oko 30 tisuća
Folksdojčera, likvidacija (navodnih ili stvarnih)
'kolaboracionista', dakle (također za teritorij današnje
Slovenije), poslije više desetaka tisuća domobrana i hrvatskih
ustaša.
U mjeri u kojoj je prošle godine otkrivano sve više žrtava
komunističkih masovnih ubojstava, rasla je želja za obradom
cijelog kompleksa Avnoja, bez tabua. 'Bespoštedno istraživanje'
ubojstava ponajprije je zahtijevalo stanovništvo. Zatim su se
priključili mediji, kasnije i Drnovšek. 23. studenog 2001. vlada je
donijela plan akcija za dostojanstveni ukop žrtava. Za to je
zaduženo jedno povjerenstvo vlade, a i državnoj tužiteljici Cerar
dopuštena je samostalna istraga. Kučan je ipak izrazio skepsu u
pogledu Drnovšekova zahtjeva za kazneno-pravnim progonom
počinitelja koji su još živi. Od odluke vlade, novost zakona o
ratnim grobnicama osigurava da žrtve komunizma pobacane u oko 150
masovnih grobnica (od kojih je lokalizirano već 76), napokon
'dobiju ime'. Neće biti 'produktivnog suživota sve dok se svim
žrtvama nasilja tijekom rata i poslije rata ne vrati njihovo
ljudsko dostojanstvo', rečeno je u službenom vladinom pojašnjenju
iza kojeg je slijedila službena izjava u kojoj žale zbog počinjenih
masovnih ubojstava. Samo je po sebi razumljivo da su povjerenstvu
koje se sastoji od 17 austrijskih i 12 slovenskih povjesničara,
otvoreni arhivi Slovenije. Činjenica da njima pripadaju i arhivi
tajnih služba, što je zajamčeno ovom listu, poslije svih iskustava
proteklih godina - jednako je senzaciji.
Drnovšekova vlada pokazuje da je upravo u zajedničkom djelovanju s
Bečom čvrsto odlučna napokon raščistiti s bolnom zajedničkom
prošlošću. Tomu u prilog govori i pitanje povrata imovine.
Restitucija je jedan od pet predmeta kojima se bavi posebno
povjerenstvo, ustrojeno usporedno s povjesničarima, od po tri
austrijska i slovenska stručnjaka za međunarodno pravo. Od 1617
zahtjeva za povrat imovine koje su Austrijanci podnijeli na temelju
slovenskog zakona o denacionalizaciji, usvojenog 1991., već je 720
riješeno, 660 od njih u cijelosti, 39 djelomično pozitivno. Osim
vidljivog ubrzavanja naturalnog povrata, postoji želja temeljena
na kolektivnoj krivnji Avnojskih odluka, za 'gašenjem' osobito
njihovih diskriminirajućih dijelova, kako to kaže austrijski
kancelar Schuessel, što je fundamentalna razlika prema postupku
Praga s pravno 'neugašenim' Beneševim dekretima. (...)
Još prije svršetka rada povjerenstava može se reći da povijest ne
pozna 'više istina', kako je Kučan rado predstavljao, nego u smislu
povijesno-metodične čestitosti istraženih i protumačenih
činjenica samo jednu, koja će u buduće biti jedna za obje zemlje.
Stoga ni parlamentu najkasnije u jesen 2003. ne bi smio teško pasti
zaključak o onomu što su Janez Janša, predsjednik socijaldemokrata
(SDS), što su i oporbena stranka Nova Slovenija (NSi), što su
katolička crkva i udruge žrtava odavno zahtijevali: rezolucija
(propala još u prosincu 1997.) kojom Državni zbor osuđuje
'totalitarni značaj komunističkog režima'. I to jednako jasnim
riječima kao što su masovno ubojstvo, obespravljenje, bespoštedno
oduzimanje imovine i progon ozakonjeni dio Avnojskih odredaba s
kojima se danas - kako se od nedavno, čini se, dokazuje s Beneševim
dekretima - ne bi smjelo dopustiti pristup u EU", piše među ostalim
Reinhard Olt.